Wat beweegt de coronavaccin­weigeraars?

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Atheist2
Berichten: 1151
Lid geworden op: 13 okt 2019, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Wat beweegt de coronavaccin­weigeraars?

Bericht door Atheist2 »

Gaitema schreef: 19 dec 2020, 23:15 Jij zegt altijd dat het aan mij ligt en dat ik het verkeerd doe. Dat is wat je voortdurend doe en houd nu aub je grote bek dicht.
Jij bent echt aardig zeg... Typisch christelijke naastenliefde.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7634
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Wat beweegt de coronavaccin­weigeraars?

Bericht door Bonjour »

[modbreak Bonjour] Ook hier kappen met persoonlijke aanvallen. Ik doe niet anders dan modbreaks plaatsen !!! Maar ernaar handelen ho maar.
Allebei
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Wat beweegt de coronavaccin­weigeraars?

Bericht door Petra »

Gaitema schreef: 19 dec 2020, 19:38 Hier wordt je voor crimineel uitgemaakt als ik mij of mijn dochter niet in ent, op Facebook tref ik christenen die er van walgen als ik het wel doe tegen Covid-19 en denken dat ik het teken van het Beest heb aangenomen. Ik kan nooit iedereen naar de zin maken. Wat ik ook doe, ik maak altijd iemands humeur slecht.
Gait. ik denk dat dat iets is wat er nou eenmaal bij hoort in een duale wereld.
Diversiteit.. betekent dat mensen verschillend denken en handelen.
Dat betekent ook dat jij het niet iedereen naar zin HOEFT te maken.
Kies voor jezelf wat je het beste lijkt.

Als het jou principieel tegen staat om te vaccineren vanwege geaborteerde foetus cellen.. dan is dat zo.
(Mits dat een kloppend feit is, dan hè).
De enige vraag is dan of jouw principe standpunt voor jou zo belangrijk is dat je de consequenties voor lief neemt.

Het lastige is... dat er een minimaal percentage gevaccineerden nodig is.
Zolang dat er niet is zal covid een enorm gevaar blijven, het ontwricht het hele maatschappelijke leven!
Dus in dit geval... de beslissing om niet te vaccineren heb je niet alleen jezelf mee maar raakt de hele maatschappij.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Wat beweegt de coronavaccin­weigeraars?

Bericht door Gaitema »

Petra schreef: 20 dec 2020, 00:51
Gaitema schreef: 19 dec 2020, 19:38 Hier wordt je voor crimineel uitgemaakt als ik mij of mijn dochter niet in ent, op Facebook tref ik christenen die er van walgen als ik het wel doe tegen Covid-19 en denken dat ik het teken van het Beest heb aangenomen. Ik kan nooit iedereen naar de zin maken. Wat ik ook doe, ik maak altijd iemands humeur slecht.
Gait. ik denk dat dat iets is wat er nou eenmaal bij hoort in een duale wereld.
Diversiteit.. betekent dat mensen verschillend denken en handelen.
Dat betekent ook dat jij het niet iedereen naar zin HOEFT te maken.
Kies voor jezelf wat je het beste lijkt.

Als het jou principieel tegen staat om te vaccineren vanwege geaborteerde foetus cellen.. dan is dat zo.
(Mits dat een kloppend feit is, dan hè).
De enige vraag is dan of jouw principe standpunt voor jou zo belangrijk is dat je de consequenties voor lief neemt.

Het lastige is... dat er een minimaal percentage gevaccineerden nodig is.
Zolang dat er niet is zal covid een enorm gevaar blijven, het ontwricht het hele maatschappelijke leven!
Dus in dit geval... de beslissing om niet te vaccineren heb je niet alleen jezelf mee maar raakt de hele maatschappij.
Wat ik ook doe, ik wil het samen met mijn vrouw doen. Zij is vooral bang voor bijwerkingen.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
EdVaessen
Berichten: 1792
Lid geworden op: 01 nov 2020, 19:06
Man/Vrouw: M

Re: Wat beweegt de coronavaccin­weigeraars?

Bericht door EdVaessen »

Mart schreef: 18 dec 2020, 20:42 Inderdaad. Virussen muteren -- evolutie. Zeker als eveneens dieren het kunnen krijgen, zal het virus sneller muteren en wellicht sterker terugkomen.
In zoverre lopen we altijd achter de zaken aan met pappen en nat houden. De natuur beschikt over een veel groter laboraturium dan alle knappe koppen van de mensheid bij elkaar. Maar het is oneindig veel beter om erachter aan te blijven lopen dan om niks te doen.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Wat beweegt de coronavaccin­weigeraars?

Bericht door Mart »

EdVaessen schreef: 20 dec 2020, 15:55 In zoverre lopen we altijd achter de zaken aan met pappen en nat houden. De natuur beschikt over een veel groter laboraturium dan alle knappe koppen van de mensheid bij elkaar. Maar het is oneindig veel beter om erachter aan te blijven lopen dan om niks te doen.
Klopt. Bovendien zou het eveneens kunnen dat het virus muteert naar een minder dodelijke variant en uiteindelijk geen gevaar meer vormt voor de mens, zoals Bonjour opperde dat dit wellicht met de Spaanse griep is gebeurd.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Wat beweegt de coronavaccin­weigeraars?

Bericht door Gaitema »

Nou, laten we hopen.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Wat beweegt de coronavaccin­weigeraars?

Bericht door Gaitema »

In onze Real Life beweging zijn er steeds meer mensen wantrouwend naar het vaccin. Een goede vriend van me daar had het ook over de groene en rode passen discussie dat los barste. Volgens hem doet het hem denken aan het teken van het beest waarmee je alleen maar kan kopen en verkopen uit de bijbel. En nu is hij nog een normale christen die niet in extremen denkt.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Wat beweegt de coronavaccin­weigeraars?

Bericht door Piebe Paulusma »

Dit alles heeft niks met het teken van het beest te maken, anders suggereren is je reinste inlegkunde. Mensen die zich niet laten vaccineren kunnen online sowieso blijven kopen wat ze willen.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Bonjour
Moderator
Berichten: 7634
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Wat beweegt de coronavaccin­weigeraars?

Bericht door Bonjour »

Een tijdje geleden associeerde ik christenen met pro-life. Nu met pro-dead.

In ieder geval een deel. Want er zijn er genoeg die eieren voor hun geld kiezen.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3574
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Wat beweegt de coronavaccin­weigeraars?

Bericht door dingo »

Ik hoop dat degene die nu heel stoer het vaccin weigeren ook heel stoer een plaats op de IC weigeren als ze ziek worden. Uiteindelijk zijn zij straks degene zijn die het virus langer hebben laten leven door niet te vaccineren.

edit:foutje
Laatst gewijzigd door dingo op 21 dec 2020, 00:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Spreuken 26:4
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wat beweegt de coronavaccin­weigeraars?

Bericht door callista »

Een vaccin weigeren heeft niets met stoer doen te maken.
Als ik Covid-19 krijg weiger ik sowieso de IC...daar kom je meestal niet zo heel goed uit.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Wat beweegt de coronavaccin­weigeraars?

Bericht door Mart »

callista schreef: 20 dec 2020, 23:35 Een vaccin weigeren heeft niets met stoer doen te maken.
Als ik Covid-19 krijg weiger ik sowieso de IC...daar kom je meestal niet zo heel goed uit.
Volgens mij komen de meeste mensen daar gewoon levend uit.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3574
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Wat beweegt de coronavaccin­weigeraars?

Bericht door dingo »

callista schreef: 20 dec 2020, 23:35 Een vaccin weigeren heeft niets met stoer doen te maken.
Als ik Covid-19 krijg weiger ik sowieso de IC...daar kom je meestal niet zo heel goed uit.
Ik ga er vanuit dat jij niet weigert vanwege een of andere complottheorie over nanochips die mee geïnjecteerd worden of dat het teken van het beest is.
Spreuken 26:4
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Wat beweegt de coronavaccin­weigeraars?

Bericht door Petra »

De meeste mensen zijn bang voor bijwerkingen.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Wat beweegt de coronavaccin­weigeraars?

Bericht door Mart »

Gaitema schreef: 20 dec 2020, 22:25 Een goede vriend van me daar had het ook over de groene en rode passen discussie dat los barste. Volgens hem doet het hem denken aan het teken van het beest waarmee je alleen maar kan kopen en verkopen uit de bijbel.
Je plaatst de vervulling van Openbaring in onze tijd -- iets dat christenen door alle voorgaande eeuwen heen eveneens al deden. In de tijd dat de auteur van Openbaring zijn werk schreef, werden de christenen echter in toenemende mate vervolgd door de Romeinen en verwachtten ze een spoedige wederkomst van Christus. Onder de heerschappij van de Romeinse keizer Nero, van 54 tot 68 na Christus, vonden de eerste grote christenvervolgingen plaats, waar volgens de meerderheid van de tekstkritici en bijbelwetenschappers het nummer van het beest uit Openbaring 13:18 ook vandaan kwam. Toendertijd waarde de Nero Redivivus legende rond die over de terugkomst van deze kwaadaardige keizer sprak, terwijl ''Babylon'' een bekend codewoord is voor de stad Rome en het Romeinse rijk in de Talmoed, 4 Ezra (3:1), de Apocalyps van Baroech (2:1), de Sibylling Orakels (5:159f) en eveneens Openbaring. Daar komt nog bovenop dat de manuscripten het nummer van het beest als zeshonderd zesenzestig weergeven: χξϛ (χ = 600, ξ = 60 en ϛ = 6) of als 616: (χιϛ of χιϲ) -- "Nero(n) Caesar" voldoet aan beide versies: נרון קסר‎ (666) en נרו קסר‎ (616).

Al valt het te begrijpen dat je als christen gelooft dat het een goddelijke openbaring betreft en de voorspelling nog steeds moet uitkomen, lijkt het me redelijk vergezocht te veronderstellen dat de auteur van Openbaring het 2000 jaar geleden had over groene en rode passen in Nederland. Maar ja, ieder is uiteraard geheel vrij te geloven wat hij/zij wil. Zelf neem ik geen onnodig risico m'n leven te verliezen aan deze vreselijke ziekte en ga me zeker laten vaccineren.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Wat beweegt de coronavaccin­weigeraars?

Bericht door Gaitema »

Mart schreef: 21 dec 2020, 00:27
Gaitema schreef: 20 dec 2020, 22:25 Een goede vriend van me daar had het ook over de groene en rode passen discussie dat los barste. Volgens hem doet het hem denken aan het teken van het beest waarmee je alleen maar kan kopen en verkopen uit de bijbel.
Je plaatst de vervulling van Openbaring in onze tijd -- iets dat christenen door alle voorgaande eeuwen heen eveneens al deden. In de tijd dat de auteur van Openbaring zijn werk schreef, werden de christenen echter in toenemende mate vervolgd door de Romeinen en verwachtten ze een spoedige wederkomst van Christus. Onder de heerschappij van de Romeinse keizer Nero, van 54 tot 68 na Christus, vonden de eerste grote christenvervolgingen plaats, waar volgens de meerderheid van de tekstkritici en bijbelwetenschappers het nummer van het beest uit Openbaring 13:18 ook vandaan kwam. Toendertijd waarde de Nero Redivivus legende rond die over de terugkomst van deze kwaadaardige keizer sprak, terwijl ''Babylon'' een bekend codewoord is voor de stad Rome en het Romeinse rijk in de Talmoed, 4 Ezra (3:1), de Apocalyps van Baroech (2:1), de Sibylling Orakels (5:159f) en eveneens Openbaring. Daar komt nog bovenop dat de manuscripten het nummer van het beest als zeshonderd zesenzestig weergeven: χξϛ (χ = 600, ξ = 60 en ϛ = 6) of als 616: (χιϛ of χιϲ) -- "Nero(n) Caesar" voldoet aan beide versies: נרון קסר‎ (666) en נרו קסר‎ (616).

Al valt het te begrijpen dat je als christen gelooft dat het een goddelijke openbaring betreft en de voorspelling nog steeds moet uitkomen, lijkt het me redelijk vergezocht te veronderstellen dat de auteur van Openbaring het 2000 jaar geleden had over groene en rode passen in Nederland. Maar ja, ieder is uiteraard geheel vrij te geloven wat hij/zij wil. Zelf neem ik geen onnodig risico m'n leven te verliezen aan deze vreselijke ziekte en ga me zeker laten vaccineren.
Ik zelf persoonlijk vind de gedachte van groene en rode passen als een teken van het beest meer als het gevolg van de speculaties om het in te voeren, wat christenen daaraan doet denken. En van twee kanten een slecht teken. De gene die het invoert bereikt daar weinig mee en de complotdenkers zetten vervolgens anderen nog meer onder druk zich niet te laten vaccineren om zo geen volgeling van satan te worden. Precies zoals Hugo De Jong zegt dat hij er niet voor is om dat in te voeren, omdat een mens uitzichzelf moet kiezen. Ik zie het gevolg van die passen als het er zou komen als iets wat de bevolking tegen elkaar opzet. Nu al kijken sommige radicale christenen argwanend naar zij die zich willen laten vaccineren. Bij ons in de Real Life zijn het net die mensen die bij een sociale werkplaats werken die er als de dood voor zijn het teken van het beest te ontvangen en ik zie op Facebook hoe intelligente christenen die daar ook in geloven hen daartoe aanzetten en daar maak ik me best wel kwaad over. Deze arme schatten lopen nu over van angst voor dat vaccin.
Ik zelf zie het teken van het beest hier niet in. Ik denk dan inderdaad aan iets actueels in de tijd van Nero, maar tevens dat er een dubbele laag in zit. In iedere tijd bestaat er wel zo iets. Het geld wordt ook de mammon genoemd. Je kan het misbruiken en gebruiken. Speculaties over een vervangend betaalmiddel als ons monetair systeem failliet is zou zo iets in gezien kunnen worden, maar ook het beest van de Islam dat christenen vervolgd als het de teken van Allah niet draagt. In van alles zit er wel iets van voor iedere generatie. Maar het vaccin als middel waardoor je niet meer met Jezus naar de hemel kan, als Hij terug komt, vind ik te ver gaan en daar zijn juist de broeder en 2 zusters van de sociale werkplaats bang voor, bij ons :(
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7634
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Wat beweegt de coronavaccin­weigeraars?

Bericht door Bonjour »

Als ik het nu goed begrijp voorkomt het vaccin niet dat je corona krijgt, je wordt er alleen niet zo ziek van. Je kan ook het virus doorgeven.

Wat ik ook begrijp is dat de nieuwe variant nog besmettelijker is.

Deze 2 dingen bij elkaar op geteld, gaat er niet zoiets komen als een groepsimmuniteit. Iedereen gaat corona krijgen. Er zal geen bescherming zijn van de 70%.

Als je je met deze kennis niet laat vaccineren vanwege principes, vind ik het knap dat je daar zo naar leeft. Levensgevaarlijk, maar knap.

De kans op sterven aan corona lijkt niet zo hoog. 0.5 % tegenwoordig ofzo. Dat valt best wel mee, maar niemand stapt in een vliegtuig als de kans 0.5 % is dat ie tijdens de reis neerstort.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Wat beweegt de coronavaccin­weigeraars?

Bericht door Petra »

Bonjour schreef: 21 dec 2020, 08:05
De kans op sterven aan corona lijkt niet zo hoog. 0.5 % tegenwoordig ofzo. Dat valt best wel mee, maar niemand stapt in een vliegtuig als de kans 0.5 % is dat ie tijdens de reis neerstort.
Dus zal het denk ik gaan om de vraag of mensen banger zijn voor corona of voor de evt. bijwerkingen van een vaccin.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Bonjour
Moderator
Berichten: 7634
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Wat beweegt de coronavaccin­weigeraars?

Bericht door Bonjour »

Petra schreef: 23 dec 2020, 03:09 mensen banger zijn voor
Volgens mij moet dat zijn:
"mensen banger gemaakt worden voor"
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Wat beweegt de coronavaccin­weigeraars?

Bericht door Petra »

Ik denk dat het in beide gevallen redelijke angsten zijn.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Bonjour
Moderator
Berichten: 7634
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Wat beweegt de coronavaccin­weigeraars?

Bericht door Bonjour »

Wat betekent dat "redelijke angst"?
In een dierentuin rondlopen en bang zijn dat de chimpansees ontsnappen? En dan vervolgens in de auto stappen en er niet bij stilstaan dat daar ook risico's aan verbonden zijn.
"redelijk" heeft te maken met beredeneren. Beredeneren doe je op basis van feiten. Niet op basis van wat vage sites ergens van vinden. Dat geeft een onredelijke angst.
Van corona weten we aardig wat de risico's zijn en daar kan je een redelijke angst voor hebben. Ik heb geen serieuze hoge cijfers van bijwerkingen van vaccins gezien. En dan niet de bijwerkingen van de eerste week. Die kan je afstrepen, want die verdwijnen weer snel. Van het vaccin heb je alleen het geval van 2 allergische reacties en als ik het goed heb, hadden die mensen al een verleden met allergische reacties. Dat zal voor de meeste mensen niet spelen.
Redelijke angst is gebaseerd op kans op de situatie en impact van de situatie. Een redelijke angst voor verkoudheid en doodgaan door een leeuw in Kenia, terwijl je nooit buiten Europa komt, is onzin. Kan er een redelijke angst voor het corona vaccin bestaan?
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Wat beweegt de coronavaccin­weigeraars?

Bericht door hopper »

Ik wacht nog steeds af. Zijn de bijwerkingen van het vaccin minder erg dan de bijwerkingen van corona? Ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat ik steeds meer mensen ken die corona gehad hebben. En er lijkt niet veel aan de hand, idd je bent een beetje verkouden.

Natuurlijk besef ik dat het ook anders kan, anders lagen de ziekenhuizen niet vol. Voorzichtigheid is de hoeder van de porceleinkast.

En die 0.5 % die dood gaat is verwaarloosbaar en bovendien vnl oudere mensen. Als ik in de auto stap heb ik ook een bepaalde kans om dood te gaan. En ik zie het iedereen doen!
Gebruikersavatar
Antoon51
Berichten: 86
Lid geworden op: 04 jul 2020, 07:49
Man/Vrouw: M

Re: Wat beweegt de coronavaccin­weigeraars?

Bericht door Antoon51 »

Ik vind dat Hopper serieus bezig is betreffende dit onderwerp, ik denk dat regeringsinstanties op enkele punten te trots zijn om toe te geven dat men het verkeerd ingeschat had, ik heb mede daarom ook mijn standpunt ingenomen, geen vaccinatie.
De topic titel komt meer tot zijn recht om te zeggen: wat beweegt mensen die de vaccinatie willen, ik vermoed dat angst en buitengesloten voor vliegverkeer sterk meespeelt, ik heb al het een en ander gehoord in mijn omgeving, angst is een slechte raadgever ik heb daar geen last van, kan het iedereen aanraden ongeacht welk besluit je neemt
Mullog
Berichten: 3785
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Wat beweegt de coronavaccin­weigeraars?

Bericht door Mullog »

hopper schreef: 24 dec 2020, 08:39 Ik wacht nog steeds af. Zijn de bijwerkingen van het vaccin minder erg dan de bijwerkingen van corona? Ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat ik steeds meer mensen ken die corona gehad hebben. En er lijkt niet veel aan de hand, idd je bent een beetje verkouden.

Natuurlijk besef ik dat het ook anders kan, anders lagen de ziekenhuizen niet vol. Voorzichtigheid is de hoeder van de porceleinkast.

En die 0.5 % die dood gaat is verwaarloosbaar en bovendien vnl oudere mensen. Als ik in de auto stap heb ik ook een bepaalde kans om dood te gaan. En ik zie het iedereen doen!
Ik vind praten over bijwerkingen van corona een beetje vreemd. Alsof je de bijwerking van een gebroken been, niet kunnen lopen, gaat vergelijken met de bijwerking van het gips, jeuk te bestrijden met een breinaald.

Verder is het inderdaad niet erg dat mensen, voornamelijk ouderen, doodgaan. We zijn toch al overbevolkt.