Wat beweegt de coronavaccin­weigeraars?

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Wat beweegt de coronavaccin­weigeraars?

Bericht door Petra »

60 tot 80 procent van de mensen moet immuniteit hebben opgebouwd om de ziekte niet meer te laten rondgaan.
Het wordt spannend of Nederland dat percentage gaat halen. Voor het Pfizer-vaccin, met een effectiviteit van 90 procent, moet 70 tot 90 procent van de bevolking worden ingeënt om de kritische grens te bereiken.
Maar sja.. als er steeds meer mensen anti-vaxxer worden dan is het nog maar de vraag of vaccineren wel effectief kan werken.
Vaccineren uit solidariteit is geen gegeven meer aangezien de maatschappij steeds individualistischer is geworden. En kennelijk speelt bij het vaccineren vooral het probleem dat er weinig vertrouwen is in de farmaceutische industrie (geldwolven) en de overheid.

Hoe zit dat met jullie.. wat gaan jullie doen?


https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/ ... s~v408380/
Eerst bang voor het virus, nu wantrouwig over het vaccin.

Sinds de coronacrisis heeft Nederland er een flinke groep vaccinatie­weigeraars bij gekregen. Waar komt hun wantrouwen vandaan? En zijn ze nog op andere gedachten te brengen?

Uit een peiling van EenVandaag deze zomer bleek dat 18 procent van de Nederlandse bevolking het coronavaccin hoe dan ook niet wil. Nog eens bijna een kwart van de Nederlanders twijfelt. Een peiling door onderzoeksbureau Ipsos in opdracht van Nieuwsuur schat de cijfers iets lager in, met respectievelijk 13 procent weigeraars en 16 procent twijfelaars. Volgens Ipsos zegt 84 procent van de weigeraars het vaccin niet te nemen omdat ze twijfelen aan de veiligheid, 69 procent zegt bang te zijn voor bijwerkingen en 55 procent wil het vaccin niet omdat ze zeggen gezond genoeg te zijn.

Dat zijn forse cijfers, zeker omdat scepsis tegen vaccins in Nederland nooit wijdverspreid is geweest.
....Alle vaccinatieweigeraars met wie de Volkskrant sprak, hebben dezelfde ontwikkeling doorgemaakt als Frits. De meesten kregen door de lockdownperiode meer vrije tijd en gingen het internet op met vragen over de coronacrisis. De antwoorden vonden ze vooral in Facebookgroepen vol alternatieve berichten over het virus en vaccins. In het gesloten circuit van die groepen versterken boodschappen elkaar, voor andersdenkenden is weinig plaats. Een nieuw lid moet sterk in zijn schoenen staan om niet te gaan twijfelen aan de veiligheid van het coronavaccin.

Dat mensen online wilde geruchten of complotten tegenkomen, verklaart maar ten dele waarom sommigen gaan twijfelen aan de veiligheid van vaccinaties, zegt Stuart Blume, hoogleraar wetenschaps- en techniekstudies aan de Universiteit van Amsterdam. ‘Er moet iets in de grond zitten waarop die twijfel kan groeien.’ Blume onderzoekt al ruim twintig jaar de maatschappelijke discussie rond vaccinatie. Hij schreef in 2017 het boek Immunization, over de vraag hoe vaccins de afgelopen decennia zo controversieel konden raken. De bereidheid tot het nemen van een vaccinatie hangt volgens hem sterk samen met het vertrouwen in de politiek. ‘Achter het geloof in complottheorieën over vaccins zit een gebrek aan vertrouwen in ons politieke en sociale stelsel.’ Daarbij werkt de coronacrisis volgens Blume als een soort contrastvloeistof die het gebrek aan vertrouwen blootlegt.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Wat beweegt de coronavaccin­weigeraars?

Bericht door Mart »

Denk dat ikzelf eveneens nog even zou afwachten totdat er een aantal mensen succesvol is gevaccineerd voordat ik het zelf laat doen. Wil eerst zeker weten dat er geen bijwerkingen zijn.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Wat beweegt de coronavaccin­weigeraars?

Bericht door Petra »

Mart schreef: 16 nov 2020, 00:37 Denk dat ikzelf eveneens nog even zou afwachten totdat er een aantal mensen succesvol is gevaccineerd voordat ik het zelf laat doen. Wil eerst zeker weten dat er geen bijwerkingen zijn.
Als iedereen zo denkt schiet het lekker op met de vaccinaties :)
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Wat beweegt de coronavaccin­weigeraars?

Bericht door Mart »

Petra schreef: 16 nov 2020, 01:46
Mart schreef: 16 nov 2020, 00:37 Denk dat ikzelf eveneens nog even zou afwachten totdat er een aantal mensen succesvol is gevaccineerd voordat ik het zelf laat doen. Wil eerst zeker weten dat er geen bijwerkingen zijn.
Als iedereen zo denkt schiet het lekker op met de vaccinaties :)
Klopt, maar gelukkig denk niet iedereen zo, zodat ik kan afwachten met vaccineren totdat ik zeker weet dat er geen bijwerkingen zijn ;)
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
fries77
Berichten: 510
Lid geworden op: 25 jan 2018, 16:30
Man/Vrouw: M

Re: Wat beweegt de coronavaccin­weigeraars?

Bericht door fries77 »

Een vaccin wat binnen een jaar even uit de mouw wordt geschud, daar heb ik persoonlijk niet zo'n vertrouwen in. Het is niet voor niets dat het normaal gesproken jaren duurt voor een nieuw onderzoek leidt tot een nieuw medicijn/vaccin.

Bovendien lijkt de duur van de immuniteit ook tegen te vallen (bron: Pfizer). En wat zijn eventuele bijwerkingen op de middellange en lange termijn?

En dat is nog de medische kant van het verhaal...
salvator omnium hominum
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Wat beweegt de coronavaccin­weigeraars?

Bericht door HJW »

Mart schreef: 16 nov 2020, 00:37 Denk dat ikzelf eveneens nog even zou afwachten totdat er een aantal mensen succesvol is gevaccineerd voordat ik het zelf laat doen. Wil eerst zeker weten dat er geen bijwerkingen zijn.
Zo denk ik er ook over.
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3574
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Wat beweegt de coronavaccin­weigeraars?

Bericht door dingo »

Het kan wel in vrije korte tijd gemaakt worden omdat COVID-19 gerelateerd is aan de bekende griepvirussen en daar is al veel over bekend. Maar ik sta ook niet vooraan als het een vaccin is dat toegelaten is door FDA. Iets te veel politiek en fraude bij die club.
Spreuken 26:4
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wat beweegt de coronavaccin­weigeraars?

Bericht door callista »

Ik laat me vast en zeker niet vaccineren....het is mij ook allemaal te haastig in elkaar geflanst.
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Wat beweegt de coronavaccin­weigeraars?

Bericht door peda »

Bij mij een ander geluid, ik kan bijna niet wachten en sta als eerste in de rij voor vaccinatie. Dat heb ik altijd al gehad bij vaccineren, als het mogelijk is, spuiten maar.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Wat beweegt de coronavaccin­weigeraars?

Bericht door Piebe Paulusma »

Ik laat me niet vaccineren tegen corona want ik heb het al gehad.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Wat beweegt de coronavaccin­weigeraars?

Bericht door hopper »

Voorlopig is het probleem er nog helemaal niet omdat men vooraan staat te dringen om een vaccinatie te krijgen.
Ik wacht dus rustig af.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Wat beweegt de coronavaccin­weigeraars?

Bericht door hopper »

Piebe Paulusma schreef: 16 nov 2020, 09:30 Ik laat me niet vaccineren tegen corona want ik heb het al gehad.
Maar dat wil niet zeggen dat je immuun bent voor corona. Dat is ook een van de vragen waar ik mee zit: hoe lang werkt zo'n vaccinatie eigenlijk?
Dat weet uiteraard ook nog niemand. We weten gewoonweg nog te weinig.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wat beweegt de coronavaccin­weigeraars?

Bericht door callista »

Die vaccinatie zou ca. een jaar werken heb ik gehoord....ik meen dat deze ook herhaald moet worden....maar dat weet ik niet precies..

Maar inderdaad...na 1x corona gehad te hebben ben je niet immuun en kun je het nogmaals krijgen.
Daar zijn gevallen van bekend....
Ja....er is sowieso nog veel te weinig bekend....
Ik bied me dus niet aan als proefkonijn.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Wat beweegt de coronavaccin­weigeraars?

Bericht door Piebe Paulusma »

callista schreef: 16 nov 2020, 10:45 Die vaccinatie zou ca. een jaar werken heb ik gehoord....ik meen dat deze ook herhaald moet worden....maar dat weet ik niet precies..

Maar inderdaad...na 1x corona gehad te hebben ben je niet immuun en kun je het nogmaals krijgen.
Daar zijn gevallen van bekend....
Ja....er is sowieso nog veel te weinig bekend....
Ik bied me dus niet aan als proefkonijn.
En laat je je wel vaccineren met love potion? :clown:
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Wat beweegt de coronavaccin­weigeraars?

Bericht door Piebe Paulusma »

hopper schreef: 16 nov 2020, 10:34
Piebe Paulusma schreef: 16 nov 2020, 09:30 Ik laat me niet vaccineren tegen corona want ik heb het al gehad.
Maar dat wil niet zeggen dat je immuun bent voor corona. Dat is ook een van de vragen waar ik mee zit: hoe lang werkt zo'n vaccinatie eigenlijk?
Dat weet uiteraard ook nog niemand. We weten gewoonweg nog te weinig.
Immuniteit ontstaat altijd na een besmetting uiteraard.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Wat beweegt de coronavaccin­weigeraars?

Bericht door hopper »

callista schreef: 16 nov 2020, 10:45
Maar inderdaad...na 1x corona gehad te hebben ben je niet immuun en kun je het nogmaals krijgen.
Inderdaad. En al binnen een paar maanden kun je wederom corona krijgen. Soms zijn de klachten ook heftiger dan de eerste keer.
Dus vraag ik me af wat het effect van vaccinatie is. Binnen 3 maanden een heftigere vorm van corona krijgen?
Het is nog niet bekend. Corona moet zijn eerste verjaardag nog vieren.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7378
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Wat beweegt de coronavaccin­weigeraars?

Bericht door Tin »

Petra schreef: 16 nov 2020, 01:46
Mart schreef: 16 nov 2020, 00:37 Denk dat ikzelf eveneens nog even zou afwachten totdat er een aantal mensen succesvol is gevaccineerd voordat ik het zelf laat doen. Wil eerst zeker weten dat er geen bijwerkingen zijn.
Als iedereen zo denkt schiet het lekker op met de vaccinaties :)
Nou, als de forumdeelnemers een gemiddelde afspiegeling van de Nederlandse bevolking vormen, schiet het inderdaad niet op met de vaccinatie.
Terwijl dit forum toch niet overloopt van de traditionele groeperingen die tegen vaccinaties zijn.
Overigens kan ik me in de 'even de kat uit de boom kijken' houding goed inleven.
Maar op de voet van zoals het nu is verder gaan lijkt me ook geen optie.
En hoewel ik ook zeker voor vrijheid van de burger ben in dergelijke zaken: het lijkt me eigenlijk zeer waarschijnlijk dat b.v. Aziatische landen inenting verplicht gaan stellen wil men het land in mogen. En stel je voor: dan zou ik als ik het niet doe niet meer naar b.v. Vietnam kunnen. Geen aantrekkelijk idee ;) .
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Wat beweegt de coronavaccin­weigeraars?

Bericht door Piebe Paulusma »

Let wel: ik ben niet tegen vaccineren an sich, maar ik zie het niet zitten mij tegen corona in te laten enten - ik heb het al gehad - en reizen doe ik zelden meer.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Wat beweegt de coronavaccin­weigeraars?

Bericht door hopper »

Waar vaccinweigeraars wel tegen aan kunnen lopen is dat zij in de toekomst geweigerd worden bij voetbalwedstrijden, concerten, restaurants e.d.
Zeg maar een soort van lockdown voor de weigeraars en de gevaccineerden niet.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wat beweegt de coronavaccin­weigeraars?

Bericht door callista »

Daar laat ik mij niet door van de wijs brengen.
Ergo...ik laat me wat dat aangaat niets opleggen.
Het is hier nog geen politiestaat, alhoewel het er wel aardig op begint te lijken.
Steeds meer regeltjes.... :x
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Wat beweegt de coronavaccin­weigeraars?

Bericht door Piebe Paulusma »

callista schreef: 16 nov 2020, 15:24 Daar laat ik mij niet door van de wijs brengen.
Ergo...ik laat me wat dat aangaat niets opleggen.
Het is hier nog geen politiestaat, alhoewel het er wel aardig op begint te lijken.
Steeds meer regeltjes.... :x
Ja onze vrijheden ruilen we vrijwillig in tegen schijnveiligheid.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Wat beweegt de coronavaccin­weigeraars?

Bericht door Piebe Paulusma »

hopper schreef: 16 nov 2020, 15:08 Waar vaccinweigeraars wel tegen aan kunnen lopen is dat zij in de toekomst geweigerd worden bij voetbalwedstrijden, concerten, restaurants e.d.
Zeg maar een soort van lockdown voor de weigeraars en de gevaccineerden niet.
Dat deert mij niet, voetbal zegt me niks en muziek kan ik thuis wel horen. Voorts zijn mijn eigen pizza's en pasta's veruit het lekkerst, dus ook zonder bezoekje aan een restaurant red ik het wel.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Wat beweegt de coronavaccin­weigeraars?

Bericht door Messenger »

peda schreef: 16 nov 2020, 09:18 Bij mij een ander geluid, ik kan bijna niet wachten en sta als eerste in de rij voor vaccinatie. Dat heb ik altijd al gehad bij vaccineren, als het mogelijk is, spuiten maar.
Ik ook hoor. Bijwerkingen heb ik al zolang ik medicijnen krijg. Vaccineren kan pas na vele testen en goedkeuring.
Mijn huisarts is niet dr. Trump die ontsmettingsmiddel in de bloedbaan een goed idee lijkt.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Wat beweegt de coronavaccin­weigeraars?

Bericht door peda »

Piebe Paulusma schreef: 16 nov 2020, 15:33
hopper schreef: 16 nov 2020, 15:08 Waar vaccinweigeraars wel tegen aan kunnen lopen is dat zij in de toekomst geweigerd worden bij voetbalwedstrijden, concerten, restaurants e.d.
Zeg maar een soort van lockdown voor de weigeraars en de gevaccineerden niet.
Dat deert mij niet, voetbal zegt me niks en muziek kan ik thuis wel horen. Voorts zijn mijn eigen pizza's en pasta's veruit het lekkerst, dus ook zonder bezoekje aan een restaurant red ik het wel.
Ik ben gewoon overtuigd van het grote nut van vaccinatie. Ik doe het dus voor mijn aardse heil, niet direct om daar toegang te krijgen, waar niet gevaccineerden worden geweerd. Voor mij geldt dezelfde overtuigingskracht maar in andere richting, als de afwijzers. En een overtuiging volg je en laat je niet liggen.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7378
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Wat beweegt de coronavaccin­weigeraars?

Bericht door Tin »

peda schreef: 16 nov 2020, 16:07
Piebe Paulusma schreef: 16 nov 2020, 15:33
hopper schreef: 16 nov 2020, 15:08 Waar vaccinweigeraars wel tegen aan kunnen lopen is dat zij in de toekomst geweigerd worden bij voetbalwedstrijden, concerten, restaurants e.d.
Zeg maar een soort van lockdown voor de weigeraars en de gevaccineerden niet.
Dat deert mij niet, voetbal zegt me niks en muziek kan ik thuis wel horen. Voorts zijn mijn eigen pizza's en pasta's veruit het lekkerst, dus ook zonder bezoekje aan een restaurant red ik het wel.
Ik ben gewoon overtuigd van het grote nut van vaccinatie. Ik doe het dus voor mijn aardse heil, niet direct om daar toegang te krijgen, waar niet gevaccineerden worden geweerd. Voor mij geldt dezelfde overtuigingskracht maar in andere richting, als de afwijzers. En een overtuiging volg je en laat je niet liggen.
Ja, ik doe het natuurlijk ook voor mijn aardse heil.
Ik leg mezelf ook zonder verplichting van buitenaf op zeer voorzichtig te zijn in de boze buitenwereld waar het virus waanzinnig ronddwaalt. Maar zonder buitenwereld word ik een kasplantje. En dat is zo deprimerend. Dus kijk ik wel uit naar een vaccin. :D
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.