Geloof, IQ en EQ

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Geloof, IQ en EQ

Bericht door Bastiaan73 »

Bestaat er een verband tussen geloof, IQ en EQ volgens jullie?
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Geloof, IQ en EQ

Bericht door hopper »

Ik denk niet dat er een verband is. Geloof is een vorm van 'verkokering' welke los staat van IQ of EQ.
Mogelijk werkt IQ wel mee aan het ontsnappen van die 'verkokering'.
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3574
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Geloof, IQ en EQ

Bericht door dingo »

Bastiaan73 schreef: 22 nov 2020, 11:30 Bestaat er een verband tussen geloof, IQ en EQ volgens jullie?
Zover ik weet is daar nog nooit onderzoek naar gedaan. Even uitgaande van mijn eigen ervaringen denk ik niet dat er een verband is. Ik ken een aantal christelijke wetenschappers op het gebied van biologie en biochemie met enorm hoog IQ die gewoon gelovig zijn. Een hoog EQ kom ik tegen in alle bevolkingsgroepen met hoog en laag IQ. Geloven is in mijn ervaring daarin niet onderscheidend.
Spreuken 26:4
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9979
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Geloof, IQ en EQ

Bericht door Messenger »

Bastiaan73 schreef: 22 nov 2020, 11:30 Bestaat er een verband tussen geloof, IQ en EQ volgens jullie?
Tussen geloof en EQ bestaat er denk ik wel een verband.

Het hangt er onder andere van af hoe je emotioneel omgaat met verlies, ziekte en andere hindernissen.

Geloof je dat je een schepsel bent dat wordt geleid door een hogere macht en dat het leven jou overkomt?
of
Geloof je dat je een (mede-)schepper bent met een vrije wil en dat het leven zich door jou voltrekt?
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Geloof, IQ en EQ

Bericht door Petra »

Michael Schermer heeft veel onderzoek gedaan naar dit soort dingen.
Zoek maar hier op Schermer. Ik hem hem al vaker aangehaald en geciteerd.
IQ beschermt niet tegen het geloven in ..watdanook.
Sterker nog, zijn stelling is:

Why Smart People Believe Weird Things?
Smart people believe weird things because they are skilled at defending beliefs they arrived at for non-smart reasons.


https://michaelshermer.com/sciam-column ... rd-things/
Why Smart People Believe Weird Things
Rarely does anyone weigh facts
before deciding what to believe
Rarely do any of us sit down before a table of facts, weigh them pro and con, and choose the most logical and rational explanation, regardless of what we previously believed. Most of us, most of the time, come to our beliefs for a variety of reasons having little to do with empirical evidence and logical reasoning. Rather, such variables as genetic predisposition, parental predilection, sibling influence, peer pressure, educational experience and life impressions all shape the personality preferences that, in conjunction with numerous social and cultural influences, lead us to our beliefs. We then sort through the body of data and select those that most confirm what we already believe, and ignore or rationalize away those that do not.

Een andere aanrader is Daniel Kahneman; Thinking fast and slow.
https://en.wikipedia.org/wiki/Thinking,_Fast_and_Slow
Ik ben al jaren fan van dit boek, imo zou het op alle scholen moeten worden onderwezen.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Geloof, IQ en EQ

Bericht door Piebe Paulusma »

dingo schreef: 22 nov 2020, 12:20
Bastiaan73 schreef: 22 nov 2020, 11:30 Bestaat er een verband tussen geloof, IQ en EQ volgens jullie?
Zover ik weet is daar nog nooit onderzoek naar gedaan. Even uitgaande van mijn eigen ervaringen denk ik niet dat er een verband is. Ik ken een aantal christelijke wetenschappers op het gebied van biologie en biochemie met enorm hoog IQ die gewoon gelovig zijn. Een hoog EQ kom ik tegen in alle bevolkingsgroepen met hoog en laag IQ. Geloven is in mijn ervaring daarin niet onderscheidend.
Zou het IQ van mensen die denken dat gelovigen per definitie dom zijn wel eens gemeten zijn. ;)
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Geloof, IQ en EQ

Bericht door callista »

Bastiaan73 schreef: 22 nov 2020, 11:30 Bestaat er een verband tussen geloof, IQ en EQ volgens jullie?
Wetenschappers concluderen: atheïsten zijn intelligenter dan gelovigen
Atheïsten zijn slimmer dan gelovige mensen. Dat concluderen wetenschappers nadat ze 63 studies over het onderwerp bestudeerden.
Miron Zuckerman, Jordan Silberman en Judith A. Hall van de Amerikaanse University of Rochester en de Northeastern University toonden met een uitgebreide meta-analyse aan dat er een negatief verband is tussen intelligentie en het aanhangen van een religie. Vooral bij studenten was de relatie sterk.
https://www.welingelichtekringen.nl/wet ... vigen.html
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3574
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Geloof, IQ en EQ

Bericht door dingo »

callista schreef: 24 nov 2020, 12:27
Bastiaan73 schreef: 22 nov 2020, 11:30 Bestaat er een verband tussen geloof, IQ en EQ volgens jullie?
Wetenschappers concluderen: atheïsten zijn intelligenter dan gelovigen
Atheïsten zijn slimmer dan gelovige mensen. Dat concluderen wetenschappers nadat ze 63 studies over het onderwerp bestudeerden.
Miron Zuckerman, Jordan Silberman en Judith A. Hall van de Amerikaanse University of Rochester en de Northeastern University toonden met een uitgebreide meta-analyse aan dat er een negatief verband is tussen intelligentie en het aanhangen van een religie. Vooral bij studenten was de relatie sterk.
https://www.welingelichtekringen.nl/wet ... vigen.html
Als ik de linkjes van Petra zo lees kun je je gerust afvragen hoe objectief dat onderzoek is. Ook atheïstische wetenschappers staan bloot aan de invloeden die daar genoemd worden. Zoals: "We then sort through the body of data and select those that most confirm what we already believe, and ignore or rationalize away those that do not."
Spreuken 26:4
HJW
Berichten: 5806
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Geloof, IQ en EQ

Bericht door HJW »

dingo schreef: 24 nov 2020, 12:39
Als ik de linkjes van Petra zo lees kun je je gerust afvragen hoe objectief dat onderzoek is. Ook atheïstische wetenschappers staan bloot aan de invloeden die daar genoemd worden. Zoals: "We then sort through the body of data and select those that most confirm what we already believe, and ignore or rationalize away those that do not."
Ik vraag me ook af wat dan de conclusie zou moeten zijn.
Zijn gelovigen dom ? En moet je ze DUS niet serieus nemen ? Wil men hiermee gelovigen stigmatiseren ?
Of.....
peda
Berichten: 20456
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Geloof, IQ en EQ

Bericht door peda »

Een wetenschappelijke conclusie heeft eerst algemene geldigheid wanneer de resultaten door andere onderzoekers onafhankelijk van elkaar worden bevestigd.
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 1774
Lid geworden op: 19 mei 2016, 23:44
Man/Vrouw: M

Re: Geloof, IQ en EQ

Bericht door Christiaan »

Bastiaan73 schreef: 22 nov 2020, 11:30 Bestaat er een verband tussen geloof, IQ en EQ volgens jullie?
Niet per sé. Als je met "geloof" het geloof in een god bedoelt, dan zijn geloof, IQ en EQ mijn inziens andere dingen. IQ en EQ zijn eigenschappen/vaardigheden van een persoon. Die kan met ontwikkelen, maar dat is beperkt. Geloof is grotendeels wat je is aangeleerd (in de meeste gevallen).

Een hoger IQ samen met kennis zal waarschijnlijk leiden tot minder geloof. Ik begreep dat in de wetenschappelijke wereld het aantal theïsten percentueel een stuk lager ligt dan gemiddeld.
Anderzijds zou het kunnen dan een hoog EQ leidt tot meer geloof. Intuïtief gezien is het geloof in een god in bepaalde opzichten aannemelijk . Ook qua gevoel is het geloof in een god aantrekkelijk; het kan een geborgen gevoel geven, het geeft antwoord op vragen en kan zingeving geven.
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 1774
Lid geworden op: 19 mei 2016, 23:44
Man/Vrouw: M

Re: Geloof, IQ en EQ

Bericht door Christiaan »

Petra schreef: 24 nov 2020, 03:57 Michael Schermer heeft veel onderzoek gedaan naar dit soort dingen.
Zoek maar hier op Schermer. Ik hem hem al vaker aangehaald en geciteerd.
IQ beschermt niet tegen het geloven in ..watdanook.
Sterker nog, zijn stelling is:

Why Smart People Believe Weird Things?
Smart people believe weird things because they are skilled at defending beliefs they arrived at for non-smart reasons.


https://michaelshermer.com/sciam-column ... rd-things/
Why Smart People Believe Weird Things
Ook CosmicSkeptic heeft hier een mooi relaas over.
https://www.youtube.com/watch?v=IWy1FBArO7c
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Geloof, IQ en EQ

Bericht door Petra »

dingo schreef: 24 nov 2020, 12:39
Als ik de linkjes van Petra zo lees kun je je gerust afvragen hoe objectief dat onderzoek is. Ook atheïstische wetenschappers staan bloot aan de invloeden die daar genoemd worden. Zoals: "We then sort through the body of data and select those that most confirm what we already believe, and ignore or rationalize away those that do not."
Precies!
Confirmation bias.
Ik had ook al ergens gelinkt naar alle biassen die alle mensen nu eenmaal kunnen hebben, ongeacht IQ of EQ.
Zoekwoord: biassen.

Mensen zijn nu eenmaal geen objectieve wezens.
Machines zijn objectief, wij niet.
Wiskunde is objectief.
Maar zodra er een mensenhoofd aan te pas komt en er geïnterpreteerd moet worden is het subjectief, ook wetenschappelijke onderzoeken.
Ook bij meten = weten. Daarom is peer-review zo belangrijk.

Het euvel is dat ook op scholen en in het wetenschappelijk onderwijs meer aandacht wordt besteed aan te leren wat je moet leren en denken dan aan HOE je moet denken.
Vandaar mijn lof voor Kahneman.
Lees die wikilink maar, erg leerzaam.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Geloof, IQ en EQ

Bericht door Gaitema »

Bastiaan73 schreef: 22 nov 2020, 11:30 Bestaat er een verband tussen geloof, IQ en EQ volgens jullie?
Oke, kan korte reacties wel mee doen ;)

Er blijkt een verband te zijn tussen hoge gevoeligheid (zeer hoge EQ) en spirituele ervaringen. Ze zijn sneller heldervoelend, helder ziend, nemen aura's waar, prikken door het masker heen, zijn diepzinniger, inlevender, vatten wijsheid beter en hebben sneller paranormale of mystieke ervaringen.

IQ kunnen alle kanten op slaan. Het kan in je voordeel werken.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.