Verschillen in geloofsvisie

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Bastiaan73 »

Interessante/alternatieve visie op de zondeval, vanuit de zogeheten gnostiek bekeken:
Het paradijsverhaal kunnen wij lezen in Genesis, het eerste boek van het Oude Testament. Volgens dat verhaal leven Adam en Eva, de eerste mensen, aanvankelijk in een gelukzalige staat, het paradijs. Er is hun echter door Jahweh het verbod opgelegd om te eten van de boom van kennis van Goed en Kwaad. Jahweh waarschuwt de mens:

"Want ten dage dat gij daarvan eet, zult gij voorzeker sterven."

Maar dan komt de slang. Die zegt tegen Eva:

"Gij zult geenszins sterven, maar God weet dat ten dage dat gij daarvan eet uw ogen geopend zullen worden, en gij als God zult zijn, kennende Goed en Kwaad."

Eva eet van de boom, en zij gaf ook haar man, die bij haar was, en hij at. Toen werden beider ogen geopend, en zij bemerkten dat zij naakt waren. Jahweh ontsteekt daarover in grote woede en vervloekt Adam en Eva*. Hij roept hen toe:

"Stof zijt gij, en tot stof zult gij wederkeren."

En bij zichzelf overleggende besluit hij:

"Zie, de mens is geworden als één onzer, door de kennis van Goed en Kwaad; nu dan, laat hij zijn hand niet uitsteken en ook van de boom des Levens nemen en eten, zodat hij in eeuwigheid zou leven."

Vervolgens verdrijft hij de mens uit het paradijs, en stelt een engel aan met een flakkerend zwaard om de weg tot de boom des levens voor hen af te sluiten. Hij maakt kleren van dierenhuiden voor hen en stuurt ze zo gekleed de wereld in.

Dit alles nu is voor de gnostici duidelijke taal: Jahweh wilde de mens bewust onwetend houden! Door hen te doen geloven dat zij slechts stof zijn, heeft hij hen, nadat zij van de boom van kennis van Goed en Kwaad hadden gegeten, opnieuw in onwetendheid gedompeld. Hij heeft hen met die bezwering tot ‘stoffelijke’ mensen gemaakt. Die staat van zijn als ‘stoffelijke’ mensen wordt gehandhaafd door de slaafse onderworpenheid aan de wet van Mozes. Gnostici zeggen dat Adam en Eva door toedoen van Jahweh een spirituele dood stierven, en met hen alle mensen na hen. En in de slang zien de gnostici een boodschapper die de mens de gnosis wil brengen over zijn goddelijke aard.

In de traditioneel-christelijke visie wordt de overtreding van het verbod op het eten van de boom van kennis van goed en kwaad door Eva en Adam gezien als de zondeval waar sedertdien alle mensen onder gebukt gaan. Voor Tertullianus, een fel bestrijder van de gnostiek, was Eva de oorzaak van die zondeval. Hij schreef aan de vrouwen uit zijn gemeente:

"Jullie zijn de poorten van de duivel. Jullie zijn als Eva die Adam verleidde toen de duivel dat niet zelf durfde wagen. Besef je wel dat elk van jullie een Eva is? De toorn van God rust op jullie geslacht tot in deze tijd, zoals ook jullie schuld noodzakelijkerwijs voortleeft."

Maar de gnostiek geeft aan Eva een geheel andere rol. Zij is degene die Adam uit de diepe slaap van de onwetendheid wekte en hem daarmee de gnosis bracht. In het ‘Geheime Boek van Johannes', een tekst uit Nag Hammadi, zegt Eva tegen Adam nadat ze van de boom van kennis van Goed en Kwaad gegeten heeft:

"Sta op en herinner jezelf. Volg mij, je eigen wortel."

In ‘De oorsprong van de wereld', een andere tekst uit Nag Hammadi, wordt verteld hoe Eva ziet dat Adam slaapt. Ze wordt daardoor met medelijden bewogen en ze zegt:

"Adam, leef! Sta op!"

Adam wordt wakker en als hij Eva ziet zegt hij:

"Jij zult de moeder van de levenden genoemd worden, omdat jij degene bent die mij het leven schonk."

Hier zien we dus een uiterst positieve waardering voor Eva. Eva wordt in de gnostische teksten zelfs vaak beschreven als superieur aan Adam. De vrouwen speelden een navenant positieve rol in de gnostische gemeenschappen, tot aan de Katharen toe.
Bron: https://www.brammoerland.com/gnostiek/

*vervloekt Adam en Eva: dit klopt niet. Adam en Eva werden niet vervloekt maar de slang en de aardbodem wel. Zie eventueel Genesis 3:14 en 3:17.

PS - alternatief antwoord van Adam aan Eva als hij door haar wakker wordt gemaakt: "mens ik lag net zo lekker te slapen!"
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Gaitema »

Nog een note: God schiep geen duisternis, omdat het licht dat nodig heeft, het is veel simpeler. Door ervaringen leert de mens wat goed voor hem is en daarom moet hij talloze keren op zijn bek gaan, voor hij volwassen leert denken. Drugs, roken, experimenteren, geen van die zaken deed ik, maar er zijn er die daardoorheen onderscheid weet te maken tussen wat zinvol is en wat niet. Zo zei Paulus: "in principe mogen we alles, maar niet alles is zinvol" en Samuel: "Ga niet de weg dat je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is."
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Gaitema »

Bastiaan73 schreef: 24 nov 2020, 19:08 Interessante/alternatieve visie op de zondeval, vanuit de zogeheten gnostiek bekeken:
Het paradijsverhaal kunnen wij lezen in Genesis, het eerste boek van het Oude Testament. Volgens dat verhaal leven Adam en Eva, de eerste mensen, aanvankelijk in een gelukzalige staat, het paradijs. Er is hun echter door Jahweh het verbod opgelegd om te eten van de boom van kennis van Goed en Kwaad. Jahweh waarschuwt de mens:

"Want ten dage dat gij daarvan eet, zult gij voorzeker sterven."

Maar dan komt de slang. Die zegt tegen Eva:

"Gij zult geenszins sterven, maar God weet dat ten dage dat gij daarvan eet uw ogen geopend zullen worden, en gij als God zult zijn, kennende Goed en Kwaad."

Eva eet van de boom, en zij gaf ook haar man, die bij haar was, en hij at. Toen werden beider ogen geopend, en zij bemerkten dat zij naakt waren. Jahweh ontsteekt daarover in grote woede en vervloekt Adam en Eva*. Hij roept hen toe:

"Stof zijt gij, en tot stof zult gij wederkeren."

En bij zichzelf overleggende besluit hij:

"Zie, de mens is geworden als één onzer, door de kennis van Goed en Kwaad; nu dan, laat hij zijn hand niet uitsteken en ook van de boom des Levens nemen en eten, zodat hij in eeuwigheid zou leven."

Vervolgens verdrijft hij de mens uit het paradijs, en stelt een engel aan met een flakkerend zwaard om de weg tot de boom des levens voor hen af te sluiten. Hij maakt kleren van dierenhuiden voor hen en stuurt ze zo gekleed de wereld in.

Dit alles nu is voor de gnostici duidelijke taal: Jahweh wilde de mens bewust onwetend houden! Door hen te doen geloven dat zij slechts stof zijn, heeft hij hen, nadat zij van de boom van kennis van Goed en Kwaad hadden gegeten, opnieuw in onwetendheid gedompeld. Hij heeft hen met die bezwering tot ‘stoffelijke’ mensen gemaakt. Die staat van zijn als ‘stoffelijke’ mensen wordt gehandhaafd door de slaafse onderworpenheid aan de wet van Mozes. Gnostici zeggen dat Adam en Eva door toedoen van Jahweh een spirituele dood stierven, en met hen alle mensen na hen. En in de slang zien de gnostici een boodschapper die de mens de gnosis wil brengen over zijn goddelijke aard.

In de traditioneel-christelijke visie wordt de overtreding van het verbod op het eten van de boom van kennis van goed en kwaad door Eva en Adam gezien als de zondeval waar sedertdien alle mensen onder gebukt gaan. Voor Tertullianus, een fel bestrijder van de gnostiek, was Eva de oorzaak van die zondeval. Hij schreef aan de vrouwen uit zijn gemeente:

"Jullie zijn de poorten van de duivel. Jullie zijn als Eva die Adam verleidde toen de duivel dat niet zelf durfde wagen. Besef je wel dat elk van jullie een Eva is? De toorn van God rust op jullie geslacht tot in deze tijd, zoals ook jullie schuld noodzakelijkerwijs voortleeft."

Maar de gnostiek geeft aan Eva een geheel andere rol. Zij is degene die Adam uit de diepe slaap van de onwetendheid wekte en hem daarmee de gnosis bracht. In het ‘Geheime Boek van Johannes', een tekst uit Nag Hammadi, zegt Eva tegen Adam nadat ze van de boom van kennis van Goed en Kwaad gegeten heeft:

"Sta op en herinner jezelf. Volg mij, je eigen wortel."

In ‘De oorsprong van de wereld', een andere tekst uit Nag Hammadi, wordt verteld hoe Eva ziet dat Adam slaapt. Ze wordt daardoor met medelijden bewogen en ze zegt:

"Adam, leef! Sta op!"

Adam wordt wakker en als hij Eva ziet zegt hij:

"Jij zult de moeder van de levenden genoemd worden, omdat jij degene bent die mij het leven schonk."

Hier zien we dus een uiterst positieve waardering voor Eva. Eva wordt in de gnostische teksten zelfs vaak beschreven als superieur aan Adam. De vrouwen speelden een navenant positieve rol in de gnostische gemeenschappen, tot aan de Katharen toe.
Bron: https://www.brammoerland.com/gnostiek/

*vervloekt Adam en Eva: dit klopt niet. Adam en Eva werden niet vervloekt maar de slang en de aardbodem wel. Zie eventueel Genesis 3:14 en 3:17.

PS - alternatief antwoord van Adam aan Eva als hij door haar wakker wordt gemaakt: "mens ik lag net zo lekker te slapen!"
Door het lezen van de Nag Hammadi geschriften ben ik twee weken best wel angstig en verward geweest. Ik las het met angst en beven naast de bijbel, tot ik Paulus' woorden las in één van zijn brieven: "jullie zijn veel te goed gelovig. Als iemand jou een andere Christus verkondigt dan ik jou gebracht heb, je verdraagt het zeer. Als iemand een andere Christus verkondigd, het zei ik of een engel uit de hemel, hij zei vervloekt." En ik las ergens dat de duivel zich voor doet als een engel van het Licht.
Daarna deed ik de Nag Hammadi dicht en nam de bijbel bewust aan als de waarheid.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door callista »

Bastiaan73 schreef: 24 nov 2020, 19:08 Interessante/alternatieve visie op de zondeval, vanuit de zogeheten gnostiek bekeken:


Maar dan komt de slang. Die zegt tegen Eva:

"Gij zult geenszins sterven, maar God weet dat ten dage dat gij daarvan eet uw ogen geopend zullen worden, en gij als God zult zijn, kennende Goed en Kwaad."

Eva eet van de boom, en zij gaf ook haar man, die bij haar was, en hij at. Toen werden beider ogen geopend, en zij bemerkten dat zij naakt waren. Jahweh ontsteekt daarover in grote woede en vervloekt Adam en Eva*. Hij roept hen toe:

"Stof zijt gij, en tot stof zult gij wederkeren."

En bij zichzelf overleggende besluit hij:

"Zie, de mens is geworden als één onzer, door de kennis van Goed en Kwaad; nu dan, laat hij zijn hand niet uitsteken en ook van de boom des Levens nemen en eten, zodat hij in eeuwigheid zou leven."

Een andere kijk op deze mythe.
Mooi! :thumb1:
De slang had gelijk...
God kon kennelijk niet tegen Zijn verlies....en toen moesten ze weg.

Maar ja...dat had God ook van te voren kunnen weten als Hij Alwetend zou zijn...
Laatst gewijzigd door callista op 24 nov 2020, 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Atheist2
Berichten: 1151
Lid geworden op: 13 okt 2019, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Atheist2 »

Gaitema schreef: 24 nov 2020, 19:31 Door het lezen van de Nag Hammadi geschriften ben ik twee weken best wel angstig en verward geweest. Ik las het met angst en beven naast de bijbel, tot ik Paulus' woorden las in één van zijn brieven: "jullie zijn veel te goed gelovig. Als iemand jou een andere Christus verkondigt dan ik jou gebracht heb, je verdraagt het zeer. Als iemand een andere Christus verkondigd, het zei ik of een engel uit de hemel, hij zei vervloekt." En ik las ergens dat de duivel zich voor doet als een engel van het Licht.
Daarna deed ik de Nag Hammadi dicht en nam de bijbel bewust aan als de waarheid.
Dit vind ik echt schitterend. Dus omdat iemand een andere zienswijze laat vervloeken geloof je degene die vervloekt?
Ik zou het juist als een bewijs zien dat de vervloeker niet zo zeker is van zijn zaak. Anders hoef je niet te vervloeken.

Degene die de zwaartekracht uitvond (Newton) zal nooit geschreven hebben "iemand die vindt dat zwaartekracht niet bestaat, die zij vervloekt". Iets dat waarheid is hoeft zich niet te verlagen met vervloekingen.

En trouwens het idee dat de duivel zich voordoet als een engel van het licht zegt ook niks. Dan kan je van Paulus wel de duivel maken, en zelfs van Jezus. Iedereen die goed doet kan dan de duivel zijn die zich voordoet als een engel van het licht.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Gaitema »

Atheist2 schreef: 24 nov 2020, 19:39
Gaitema schreef: 24 nov 2020, 19:31 Door het lezen van de Nag Hammadi geschriften ben ik twee weken best wel angstig en verward geweest. Ik las het met angst en beven naast de bijbel, tot ik Paulus' woorden las in één van zijn brieven: "jullie zijn veel te goed gelovig. Als iemand jou een andere Christus verkondigt dan ik jou gebracht heb, je verdraagt het zeer. Als iemand een andere Christus verkondigd, het zei ik of een engel uit de hemel, hij zei vervloekt." En ik las ergens dat de duivel zich voor doet als een engel van het Licht.
Daarna deed ik de Nag Hammadi dicht en nam de bijbel bewust aan als de waarheid.
Dit vind ik echt schitterend. Dus omdat iemand een andere zienswijze laat vervloeken geloof je degene die vervloekt?
Ik zou het juist als een bewijs zien dat de vervloeker niet zo zeker is van zijn zaak. Anders hoef je niet te vervloeken.

Degene die de zwaartekracht uitvond (Newton) zal nooit geschreven hebben "iemand die vindt dat zwaartekracht niet bestaat, die zij vervloekt". Iets dat waarheid is hoeft zich niet te verlagen met vervloekingen.

En trouwens het idee dat de duivel zich voordoet als een engel van het licht zegt ook niks. Dan kan je van Paulus wel de duivel maken, en zelfs van Jezus. Iedereen die goed doet kan dan de duivel zijn die zich voordoet als een engel van het licht.
Je verdraait zijn woorden, want Paulus vervloekt hem zelf niet. Hij zegt dat die gene vervloekt is. Net zo iets als dat Jezus zegt: "wat ziet het er slecht voor jullie uit Farizeeërs!"
Tja, en wie vervloekt die gene dan? De persoon die bewust een leugen de wereld in helpt.
En wat satan als lichtbrenger betreft, wie de Heilige Geest heeft zal het onderscheid kunnen maken.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Bastiaan73 »

callista schreef: 24 nov 2020, 19:35
Een andere kijk op deze mythe.
De slang had gelijk...
God kon kennelijk niet tegen Zijn verlies....en toen moesten ze weg.

Maar ja...dat had God ook van te voren kunnen weten als Hij Alwetend zou zijn...
Als beperkt mens kan ik me natuurlijk geen alwetendheid voorstellen. Maar ik vraag me af: een Wezen dat alwetend is kan toch niet boos worden? Boosheid is een reactie op iets wat een ander doet of zegt. Een alwetend Wezen weet van te voren alles al, mag je aannemen. Dan zou God van te voren al weten op wie Hij later boos zal worden. Lijkt me een rare gang van zaken.

Als God niet alwetend zou zijn zou God God niet zijn. Het Opperwezen kan geen beperkingen hebben.

Ergo: de God van het scheppingsverhaal kan niet het Opperwezen zijn.
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Gaitema »

Even terug naar Congo. Hoe werkt het cirkel van het kwaad daar?
Vrouwen hebben er geen rechten. Milities pikken de vrouwen van straat, verkrachten ze en dumpen ze. Mannen worden gedwongen bij de milities te gaan. Ga je niet mee, dan vermoorden ze je.
Wil je dus bewust als christen leven daar, is vluchten wel de beste optie als milities tegen elkaar burgeroorlogen ontketenen.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Gaitema »

Bastiaan73 schreef: 24 nov 2020, 19:46
callista schreef: 24 nov 2020, 19:35
Een andere kijk op deze mythe.
De slang had gelijk...
God kon kennelijk niet tegen Zijn verlies....en toen moesten ze weg.

Maar ja...dat had God ook van te voren kunnen weten als Hij Alwetend zou zijn...
Als beperkt mens kan ik me natuurlijk geen alwetendheid voorstellen. Maar ik vraag me af: een Wezen dat alwetend is kan toch niet boos worden? Boosheid is een reactie op iets wat een ander doet of zegt. Een alwetend Wezen weet van te voren alles al, mag je aannemen. Dan zou God van te voren al weten op wie Hij later boos zal worden. Lijkt me een rare gang van zaken.

Als God niet alwetend zou zijn zou God God niet zijn. Het Opperwezen kan geen beperkingen hebben.

Ergo: de God van het scheppingsverhaal kan niet het Opperwezen zijn.
God is nooit werkelijk boos, Hij doet boos.
Dat herken ik als vader heel goed. Ik moet ook wel eens boos doen tegen mijn kind om haar op te voeden. Even voor straf op de kamer of geen computer. Soms geen toetje na het eten.
Maar werkelijk boos ben je dan niet.
God is dan ook nooit echt boos geweest.
Ik heb wel zo iets ook Hem zien beweren in de profetieën in de bijbel. God zegt er even vrij vertaald zo iets als: "wat zal Ik nu weer eens gaan doen? Wacht, Ik weet het. Ik zal gaan brullen als een leeuw en stampvoeten. Dan zullen ze van schrik weer uit de verre landen terug komen. Dan zullen ze weer thuis zijn en Ik zal hun God zijn. Zij zullen weer mijn volk zijn. Mijn kinderen."

Trouwens, de Nag Hammadi geschriften zijn door onderzoekers als knip en plakwerk rommel betiteld. Het is keer op keer bewerkt en bewerkt. De meest betrouwbare evangelie volgens hen is het Evangelie van Thomas. Staat ook in de Nag Hammadi geschriften. Dat is zelfs origineler dan de 4 evangelieën.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Atheist2
Berichten: 1151
Lid geworden op: 13 okt 2019, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Atheist2 »

Gaitema schreef: 24 nov 2020, 19:44 Je verdraait zijn woorden, want Paulus vervloekt hem zelf niet. Hij zegt dat die gene vervloekt is. Net zo iets als dat Jezus zegt: "wat ziet het er slecht voor jullie uit Farizeeërs!"
Tja, en wie vervloekt die gene dan? De persoon die bewust een leugen de wereld in helpt.
Neen hoor, hij vervloekt degene wel degelijk.
Geen kromme zwaarden recht praten Gaitema, daar hou ik niet zo van.

En wat satan als lichtbrenger betreft, wie de Heilige Geest heeft zal het onderscheid kunnen maken.
En wie heeft de Heilige Geest dan? Zoveel christenen, zoveel heilige Geesten lijkt het wel.
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Bastiaan73 »

Gaitema schreef: 24 nov 2020, 19:44
Atheist2 schreef: 24 nov 2020, 19:39
Gaitema schreef: 24 nov 2020, 19:31 Door het lezen van de Nag Hammadi geschriften ben ik twee weken best wel angstig en verward geweest. Ik las het met angst en beven naast de bijbel, tot ik Paulus' woorden las in één van zijn brieven: "jullie zijn veel te goed gelovig. Als iemand jou een andere Christus verkondigt dan ik jou gebracht heb, je verdraagt het zeer. Als iemand een andere Christus verkondigd, het zei ik of een engel uit de hemel, hij zei vervloekt." En ik las ergens dat de duivel zich voor doet als een engel van het Licht.
Daarna deed ik de Nag Hammadi dicht en nam de bijbel bewust aan als de waarheid.
Dit vind ik echt schitterend. Dus omdat iemand een andere zienswijze laat vervloeken geloof je degene die vervloekt?
Ik zou het juist als een bewijs zien dat de vervloeker niet zo zeker is van zijn zaak. Anders hoef je niet te vervloeken.

Degene die de zwaartekracht uitvond (Newton) zal nooit geschreven hebben "iemand die vindt dat zwaartekracht niet bestaat, die zij vervloekt". Iets dat waarheid is hoeft zich niet te verlagen met vervloekingen.

En trouwens het idee dat de duivel zich voordoet als een engel van het licht zegt ook niks. Dan kan je van Paulus wel de duivel maken, en zelfs van Jezus. Iedereen die goed doet kan dan de duivel zijn die zich voordoet als een engel van het licht.
Je verdraait zijn woorden, want Paulus vervloekt hem zelf niet. Hij zegt dat die gene vervloekt is. Net zo iets als dat Jezus zegt: "wat ziet het er slecht voor jullie uit Farizeeërs!"
Tja, en wie vervloekt die gene dan? De persoon die bewust een leugen de wereld in helpt.
En wat satan als lichtbrenger betreft, wie de Heilige Geest heeft zal het onderscheid kunnen maken.
Ter overdenking. 1 Johannes 4:
1 Vrienden, geloof niet iedere geest, maar ga eerst na of iemand door de Geest van God bezield wordt, want er lopen nogal wat valse profeten op deze wereld rond.
2 Hieraan kunnen wij weten of Gods Geest spreekt: ieder die erkent dat Jezus Christus een mens van vlees en bloed geworden is, zegt dat door de Geest van God.
3 Ieder die dat ontkent, heeft de geest van de antichrist, de vijand van Christus, waarvan wij weten dat hij komen zou, maar die nu al in de wereld actief is.
Hier tegenover Marcus 5:
1 Zij kwamen aan de overkant van het meer in het gebied van de Gerasenen.
2 Jezus was nog maar net aan land gestapt of er rende een man op Hem toe die een boze geest in zich had.
3 Hij woonde tussen de rotsgraven en was zo sterk dat niemand hem in bedwang kon houden.
4 Men had hem vaak aan handen en voeten gebonden, maar hij rukte de kettingen en boeien dan gewoon stuk. Niemand kon iets met hem beginnen.
5 Dag en nacht zwierf hij rond tussen de graven en ging ook vaak de bergen in. Hij liep altijd te schreeuwen en sloeg zichzelf met scherpe stenen.
6 Toen hij Jezus zag aankomen, rende hij op Hem toe, knielde voor Hem neer
7 en schreeuwde: ‘Waarom bemoeit U Zich met mij, Jezus, Zoon van de Allerhoogste God? In Gods naam, doe mij geen pijn!’
8 Want Jezus had tegen de boze geest gezegd: ‘Duivelse geest! Ga uit die man weg!’
9 En Hij vroeg de geest ook naar zijn naam en die antwoordde: ‘Legioen heet ik, want wij zijn hier met velen.’
10 En hij smeekte: ‘Jaag ons niet ver weg! Wij willen in deze buurt blijven!’
Overigens staat dit verhaal ook in Mattheüs 8 maar daar is er sprake van twee 'bezetenen':
28 Toen Jezus aan de andere kant van het meer kwam, in de streek van de Gadarenen, kwamen er twee mannen op Hem af, die beheerst werden door boze geesten. De mannen woonden in graven die in de rotsen waren uitgehouwen, en waren zo gevaarlijk dat niemand bij hen in de buurt durfde te komen.
29 ‘Wat wilt U van ons, Zoon van God?’ schreeuwden zij. ‘Komt U ons nu al kwellen!’
In Lucas 8 is het weer één bezeten man:
26 Zij voeren verder en legden aan in het gebied van de Gerasenen, aan de overkant van het meer van Galilea.
27 Toen Hij uit de boot stapte, kwam uit de stad een man op Hem af die een boze geest in zich had. Hij liep al een hele tijd zonder kleren rond en woonde niet in een huis, maar in de rotsgraven.
28 Zodra hij Jezus van dichtbij zag, schreeuwde hij het uit en viel voor Hem neer. ‘Wat wilt U van mij, Jezus, Zoon van de Allerhoogste God!’ schreeuwde hij.
29 ‘Doe mij alstublieft geen pijn!’ Jezus had namelijk tegen de boze geest gezegd dat hij uit de man moest weggaan. De boze geest had zich vaak van de man meester gemaakt. Dan was hij niet meer te houden, rukte zijn boeien stuk en rende de woestijn in, volledig in de macht van de boze geest.
30 ‘Hoe heet je?’ vroeg Jezus. ‘Legioen,’ was het antwoord. Want de man zat vol boze geesten.
31 Zij smeekten Jezus dat Hij hen niet naar de onderwereld zou sturen.
De 'onreine' geest/geesten erkent/erkennen Jezus dus als Zoon van God. Volgens 1 Johannes 4:2 zijn ze dan toch uit God geboren?
Laatst gewijzigd door Bastiaan73 op 24 nov 2020, 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Gaitema »

Atheist2 schreef: 24 nov 2020, 19:59
Gaitema schreef: 24 nov 2020, 19:44 Je verdraait zijn woorden, want Paulus vervloekt hem zelf niet. Hij zegt dat die gene vervloekt is. Net zo iets als dat Jezus zegt: "wat ziet het er slecht voor jullie uit Farizeeërs!"
Tja, en wie vervloekt die gene dan? De persoon die bewust een leugen de wereld in helpt.
Neen hoor, hij vervloekt degene wel degelijk.
Geen kromme zwaarden recht praten Gaitema, daar hou ik niet van.
Zoals ik het verwoorde zegt hij letterlijk dat hij vervloekt is. Als jij dat ziet als zelf vervloeken, dan is dat volgens jou zo. Misschien is dat ook wel zo. Maar ik zou het vooral weer het beestje bij de naam noemen, noemen. Hij waarschuwd voor de gevaren van dwalingen binnen het christendom, dat daar dwaalgeesten achter zitten en dat de brenger van de leugen God niet als Heer heeft, maar een volgeling van satan is.
De bijbel spreekt klare taal wat de brenger van leugens betreft.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Bastiaan73 »

Gaitema schreef: 24 nov 2020, 19:54
God is nooit werkelijk boos, Hij doet boos.
Dat herken ik als vader heel goed. Ik moet ook wel eens boos doen tegen mijn kind om haar op te voeden. Even voor straf op de kamer of geen computer. Soms geen toetje na het eten.
Maar werkelijk boos ben je dan niet.
God is dan ook nooit echt boos geweest.
Ik heb wel zo iets ook Hem zien beweren in de profetieën in de bijbel. God zegt er even vrij vertaald zo iets als: "wat zal Ik nu weer eens gaan doen? Wacht, Ik weet het. Ik zal gaan brullen als een leeuw en stampvoeten. Dan zullen ze van schrik weer uit de verre landen terug komen. Dan zullen ze weer thuis zijn en Ik zal hun God zijn. Zij zullen weer mijn volk zijn. Mijn kinderen."
Waar staat dit precies?
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Gaitema »

Bastiaan73 schreef: 24 nov 2020, 20:04
Gaitema schreef: 24 nov 2020, 19:44
Atheist2 schreef: 24 nov 2020, 19:39
Gaitema schreef: 24 nov 2020, 19:31 Door het lezen van de Nag Hammadi geschriften ben ik twee weken best wel angstig en verward geweest. Ik las het met angst en beven naast de bijbel, tot ik Paulus' woorden las in één van zijn brieven: "jullie zijn veel te goed gelovig. Als iemand jou een andere Christus verkondigt dan ik jou gebracht heb, je verdraagt het zeer. Als iemand een andere Christus verkondigd, het zei ik of een engel uit de hemel, hij zei vervloekt." En ik las ergens dat de duivel zich voor doet als een engel van het Licht.
Daarna deed ik de Nag Hammadi dicht en nam de bijbel bewust aan als de waarheid.
Dit vind ik echt schitterend. Dus omdat iemand een andere zienswijze laat vervloeken geloof je degene die vervloekt?
Ik zou het juist als een bewijs zien dat de vervloeker niet zo zeker is van zijn zaak. Anders hoef je niet te vervloeken.

Degene die de zwaartekracht uitvond (Newton) zal nooit geschreven hebben "iemand die vindt dat zwaartekracht niet bestaat, die zij vervloekt". Iets dat waarheid is hoeft zich niet te verlagen met vervloekingen.

En trouwens het idee dat de duivel zich voordoet als een engel van het licht zegt ook niks. Dan kan je van Paulus wel de duivel maken, en zelfs van Jezus. Iedereen die goed doet kan dan de duivel zijn die zich voordoet als een engel van het licht.
Je verdraait zijn woorden, want Paulus vervloekt hem zelf niet. Hij zegt dat die gene vervloekt is. Net zo iets als dat Jezus zegt: "wat ziet het er slecht voor jullie uit Farizeeërs!"
Tja, en wie vervloekt die gene dan? De persoon die bewust een leugen de wereld in helpt.
En wat satan als lichtbrenger betreft, wie de Heilige Geest heeft zal het onderscheid kunnen maken.
Ter overdenking. 1 Johannes 4:
1 Vrienden, geloof niet iedere geest, maar ga eerst na of iemand door de Geest van God bezield wordt, want er lopen nogal wat valse profeten op deze wereld rond.
2 Hieraan kunnen wij weten of Gods Geest spreekt: ieder die erkent dat Jezus Christus een mens van vlees en bloed geworden is, zegt dat door de Geest van God.
3 Ieder die dat ontkent, heeft de geest van de antichrist, de vijand van Christus, waarvan wij weten dat hij komen zou, maar die nu al in de wereld actief is.
Hier tegenover Marcus 5:
1 Zij kwamen aan de overkant van het meer in het gebied van de Gerasenen.
2 Jezus was nog maar net aan land gestapt of er rende een man op Hem toe die een boze geest in zich had.
3 Hij woonde tussen de rotsgraven en was zo sterk dat niemand hem in bedwang kon houden.
4 Men had hem vaak aan handen en voeten gebonden, maar hij rukte de kettingen en boeien dan gewoon stuk. Niemand kon iets met hem beginnen.
5 Dag en nacht zwierf hij rond tussen de graven en ging ook vaak de bergen in. Hij liep altijd te schreeuwen en sloeg zichzelf met scherpe stenen.
6 Toen hij Jezus zag aankomen, rende hij op Hem toe, knielde voor Hem neer
7 en schreeuwde: ‘Waarom bemoeit U Zich met mij, Jezus, Zoon van de Allerhoogste God? In Gods naam, doe mij geen pijn!’
8 Want Jezus had tegen de boze geest gezegd: ‘Duivelse geest! Ga uit die man weg!’
9 En Hij vroeg de geest ook naar zijn naam en die antwoordde: ‘Legioen heet ik, want wij zijn hier met velen.’
10 En hij smeekte: ‘Jaag ons niet ver weg! Wij willen in deze buurt blijven!’
Overigens staat dit verhaal ook in Mattheüs 8 maar daar is er sprake van twee 'bezetenen':
28 Toen Jezus aan de andere kant van het meer kwam, in de streek van de Gadarenen, kwamen er twee mannen op Hem af, die beheerst werden door boze geesten. De mannen woonden in graven die in de rotsen waren uitgehouwen, en waren zo gevaarlijk dat niemand bij hen in de buurt durfde te komen.
29 ‘Wat wilt U van ons, Zoon van God?’ schreeuwden zij. ‘Komt U ons nu al kwellen!’
In Lucas 8 is het weer één bezeten man:
26 Zij voeren verder en legden aan in het gebied van de Gerasenen, aan de overkant van het meer van Galilea.
27 Toen Hij uit de boot stapte, kwam uit de stad een man op Hem af die een boze geest in zich had. Hij liep al een hele tijd zonder kleren rond en woonde niet in een huis, maar in de rotsgraven.
28 Zodra hij Jezus van dichtbij zag, schreeuwde hij het uit en viel voor Hem neer. ‘Wat wilt U van mij, Jezus, Zoon van de Allerhoogste God!’ schreeuwde hij.
29 ‘Doe mij alstublieft geen pijn!’ Jezus had namelijk tegen de boze geest gezegd dat hij uit de man moest weggaan. De boze geest had zich vaak van de man meester gemaakt. Dan was hij niet meer te houden, rukte zijn boeien stuk en rende de woestijn in, volledig in de macht van de boze geest.
30 ‘Hoe heet je?’ vroeg Jezus. ‘Legioen,’ was het antwoord. Want de man zat vol boze geesten.
31 Zij smeekten Jezus dat Hij hen niet naar de onderwereld zou sturen.
De 'onreine' geest/geesten erkent/erkennen Jezus dus als Zoon van God. Volgens 1 Johannes 4:2 zijn ze dan toch uit God geboren?
Jakobus 2:14-26NBV

14Broeders en zusters, wat heeft het voor zin als iemand zegt te geloven, maar hij handelt er niet naar? Zou dat geloof hem soms kunnen redden?
15Als een broeder of zuster nauwelijks kleren heeft en elke dag eten tekortkomt,
16en een van u zegt dan: 'Het ga je goed! Kleed je warm en eet smakelijk!' zonder de ander te voorzien van de eerste levensbehoeften-wat heeft dat voor zin?
17Zo is het ook met geloof: als het zich niet daadwerkelijk bewijst, is het dood.
18Maar dan zegt iemand: 'De een gelooft, de ander doet.' Laat mij maar eens zien dat je kunt geloven zonder daden; ik zal u door mijn daden tonen dat ik geloof.
19U gelooft dat God de enige is? Daar doet u goed aan. Maar de demonen geloven dat ook, en ze sidderen.


Ik maak daaruit op dat demonen wel het juiste geloven, maar ons leugens brengen, als we naar hen luisteren.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door callista »

Niemand is een kind van de duivel.....de duivel bestaat trouwens niet...de joden geloven er ook niet in...de duivel is een christelijk concept.
Johannes 8:44 is dat ook een aanval richting de joden en heeft voor heel wat ellende gezorgd...
Johannes 8:44 NBG51
Gij hebt de duivel tot vader en wilt de begeerten van uw vader doen. Die was een mensenmoorder van den beginne en staat niet in de waarheid, want er is in hem geen waarheid. Wanneer hij de leugen spreekt, spreekt hij naar zijn aard, want hij is een leugenaar en de vader der leugen.
Laatst gewijzigd door callista op 24 nov 2020, 20:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Gaitema »

Bastiaan73 schreef: 24 nov 2020, 20:08
Gaitema schreef: 24 nov 2020, 19:54
God is nooit werkelijk boos, Hij doet boos.
Dat herken ik als vader heel goed. Ik moet ook wel eens boos doen tegen mijn kind om haar op te voeden. Even voor straf op de kamer of geen computer. Soms geen toetje na het eten.
Maar werkelijk boos ben je dan niet.
God is dan ook nooit echt boos geweest.
Ik heb wel zo iets ook Hem zien beweren in de profetieën in de bijbel. God zegt er even vrij vertaald zo iets als: "wat zal Ik nu weer eens gaan doen? Wacht, Ik weet het. Ik zal gaan brullen als een leeuw en stampvoeten. Dan zullen ze van schrik weer uit de verre landen terug komen. Dan zullen ze weer thuis zijn en Ik zal hun God zijn. Zij zullen weer mijn volk zijn. Mijn kinderen."
Waar staat dit precies?
Zeer vrij vertaald door mij van:

Hosea 11:10 en 11: “Zij zullen den HEERE achternawandelen, Hij zal brullen als een leeuw; wanneer Hij brullen zal, dan zullen de kinderen van de zee af al bevende aankomen. Zij zullen bevende aankomen als een vogeltje uit Egypte, en als een duif uit het land van Assur; en Ik zal hen doen wonen in hun huizen, spreekt de HEERE.”
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Gaitema »

callista schreef: 24 nov 2020, 20:19 Niemand is een kind van de duivel.....de duivel bestaat trouwens niet...de joden geloven oer ook niet in.
Johannes 8:44 is dat ook een aanval richting de joden en heeft voor heel wat ellende gezorgd...
Johannes 8:44 NBG51
Gij hebt de duivel tot vader en wilt de begeerten van uw vader doen. Die was een mensenmoorder van den beginne en staat niet in de waarheid, want er is in hem geen waarheid. Wanneer hij de leugen spreekt, spreekt hij naar zijn aard, want hij is een leugenaar en de vader der leugen.
Ik geloof toch echt dat je er naast zit kwa context.
Direct gezien is iedereen een kind van God, maar door de tussenkomst van satan worden door God velen aan hem toegerekend, tot ze zich bekeren en als wedergeborenen weten uit God geboren te zijn.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Bastiaan73 »

Gaitema schreef: 24 nov 2020, 20:19
Bastiaan73 schreef: 24 nov 2020, 20:08
Gaitema schreef: 24 nov 2020, 19:54
God is nooit werkelijk boos, Hij doet boos.
Dat herken ik als vader heel goed. Ik moet ook wel eens boos doen tegen mijn kind om haar op te voeden. Even voor straf op de kamer of geen computer. Soms geen toetje na het eten.
Maar werkelijk boos ben je dan niet.
God is dan ook nooit echt boos geweest.
Ik heb wel zo iets ook Hem zien beweren in de profetieën in de bijbel. God zegt er even vrij vertaald zo iets als: "wat zal Ik nu weer eens gaan doen? Wacht, Ik weet het. Ik zal gaan brullen als een leeuw en stampvoeten. Dan zullen ze van schrik weer uit de verre landen terug komen. Dan zullen ze weer thuis zijn en Ik zal hun God zijn. Zij zullen weer mijn volk zijn. Mijn kinderen."
Waar staat dit precies?
Zeer vrij vertaald door mij van:

Hosea 11:10 en 11: “Zij zullen den HEERE achternawandelen, Hij zal brullen als een leeuw; wanneer Hij brullen zal, dan zullen de kinderen van de zee af al bevende aankomen. Zij zullen bevende aankomen als een vogeltje uit Egypte, en als een duif uit het land van Assur; en Ik zal hen doen wonen in hun huizen, spreekt de HEERE.”
Dankjewel. Als ik dat hele hoofdstuk lees lees ik niet de luchtigheid die jij erin brengt ("wat zal Ik nu weer eens gaan doen? Wacht, Ik weet het" enz). Wel teleurstelling en zelfs verdriet. Hosea 11 HSV:
1 Toen Israël een kind was, had Ik hem lief, en uit Egypte heb Ik Mijn zoon geroepen.
2 Maar hoe meer zij hen riepen, hoe meer zij van onder hun ogen wegliepen. Aan de Baäls offerden zij en voor de afgodsbeelden brachten zij reukoffers –
3 Ik echter leerde Efraïm lopen. Hij nam hen op Zijn armen, maar zij erkenden niet dat Ik hen genas.
4 Ik trok hen met menselijke touwen, met koorden van liefde. Ik was voor hen als zij die het juk van op hun kaken omhoogtillen, en Ik reikte hem voer toe.
5 Hij zal niet terugkeren naar het land Egypte, maar Assyrië, dat zal zijn koning zijn, want zij weigeren zich te bekeren.
6 Het zwaard zal in zijn steden rondgaan, het zal zijn grendels vernietigen en verslinden vanwege hun opvattingen.
7 Mijn volk volhardt in afkeer van Mij. Zij roepen wel tot de Allerhoogste, maar gezamenlijk roemt men Hem niet.
8 Hoe zou Ik u prijsgeven, Efraïm, u uitleveren, Israël? Hoe zou Ik u prijsgeven als Adama, met u doen als met Zeboïm? Mijn hart keert zich in Mij om, al Mijn medelijden is opgewekt.
9 Ik zal Mijn brandende toorn niet ten uitvoer brengen, Ik zal niet terugkeren om Efraïm te gronde te richten. Want Ik ben God, en geen mens, de Heilige in uw midden, en in de stad zal Ik niet komen.
10 Zij zullen achter de HEERE aan gaan, Hij zal brullen als een leeuw. Ja, Híj zal brullen, en de kinderen zullen bevende komen van de kant van de zee.
11 Zij zullen bevende komen als een vogel uit Egypte, als een duif uit het land Assyrië. Dan doe Ik hen wonen in hun huizen, spreekt de HEERE.
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Bastiaan73 »

callista schreef: 24 nov 2020, 20:19 ... de duivel bestaat trouwens niet...de joden geloven er ook niet in...de duivel is een christelijk concept.
...
Zeker weten?
De aanduiding satan komt in de Hebreeuwse Bijbel 27 keer voor.[2] Als de term op mensen betrekking heeft, betekent het tegenstander of in enkele gevallen potentiële deserteurs.[3] De zonen van Seruja waren valse raadgevers.[4]

De Septuagint vertaalt שָׂטָן śāṭān bijna altijd met (deels voorafgegaan door een lidwoord) διάβολος diabolos,[5] maar ook met διαβολή diabolē[6] en met het werkwoord ε̉νδιαβάλλειν endiaballein.[7] Het woord waarop ons woord "duivel" op teruggaat, is het werkwoord διαβάλλειν diaballein, "uit elkaar halen", "door elkaar gooien".
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Satan#Hebreeuwse_Bijbel

Zoekresultaten van het woord 'satan' in het OT van de Statenvertaling: https://statenvertaling.nl/zoektekst.ph ... t=0#startb

Volledige (Engelstalige) lijst van vindplaatsen van het woord 'satan' in het OT: https://biblehub.com/hebrew/strongs_7854.htm
Laatst gewijzigd door Bastiaan73 op 24 nov 2020, 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door callista »

Satan in het OT [Ha'Satan] is om het zo te zeggen een procureur aan het hof van God en geen macht naast God zoals het christendom leert.
Dat kun je zien in Job.....hij moet toestemming vragen aan God en God geeft hem een bepaalde ruimte om Job te testen.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Gaitema »

Bastiaan73 schreef: 24 nov 2020, 20:27
Gaitema schreef: 24 nov 2020, 20:19
Bastiaan73 schreef: 24 nov 2020, 20:08
Gaitema schreef: 24 nov 2020, 19:54
God is nooit werkelijk boos, Hij doet boos.
Dat herken ik als vader heel goed. Ik moet ook wel eens boos doen tegen mijn kind om haar op te voeden. Even voor straf op de kamer of geen computer. Soms geen toetje na het eten.
Maar werkelijk boos ben je dan niet.
God is dan ook nooit echt boos geweest.
Ik heb wel zo iets ook Hem zien beweren in de profetieën in de bijbel. God zegt er even vrij vertaald zo iets als: "wat zal Ik nu weer eens gaan doen? Wacht, Ik weet het. Ik zal gaan brullen als een leeuw en stampvoeten. Dan zullen ze van schrik weer uit de verre landen terug komen. Dan zullen ze weer thuis zijn en Ik zal hun God zijn. Zij zullen weer mijn volk zijn. Mijn kinderen."
Waar staat dit precies?
Zeer vrij vertaald door mij van:

Hosea 11:10 en 11: “Zij zullen den HEERE achternawandelen, Hij zal brullen als een leeuw; wanneer Hij brullen zal, dan zullen de kinderen van de zee af al bevende aankomen. Zij zullen bevende aankomen als een vogeltje uit Egypte, en als een duif uit het land van Assur; en Ik zal hen doen wonen in hun huizen, spreekt de HEERE.”
Dankjewel. Als ik dat hele hoofdstuk lees lees ik niet de luchtigheid die jij erin brengt ("wat zal Ik nu weer eens gaan doen? Wacht, Ik weet het" enz). Wel teleurstelling en zelfs verdriet. Hosea 11 HSV:
1 Toen Israël een kind was, had Ik hem lief, en uit Egypte heb Ik Mijn zoon geroepen.
2 Maar hoe meer zij hen riepen, hoe meer zij van onder hun ogen wegliepen. Aan de Baäls offerden zij en voor de afgodsbeelden brachten zij reukoffers –
3 Ik echter leerde Efraïm lopen. Hij nam hen op Zijn armen, maar zij erkenden niet dat Ik hen genas.
4 Ik trok hen met menselijke touwen, met koorden van liefde. Ik was voor hen als zij die het juk van op hun kaken omhoogtillen, en Ik reikte hem voer toe.
5 Hij zal niet terugkeren naar het land Egypte, maar Assyrië, dat zal zijn koning zijn, want zij weigeren zich te bekeren.
6 Het zwaard zal in zijn steden rondgaan, het zal zijn grendels vernietigen en verslinden vanwege hun opvattingen.
7 Mijn volk volhardt in afkeer van Mij. Zij roepen wel tot de Allerhoogste, maar gezamenlijk roemt men Hem niet.
8 Hoe zou Ik u prijsgeven, Efraïm, u uitleveren, Israël? Hoe zou Ik u prijsgeven als Adama, met u doen als met Zeboïm? Mijn hart keert zich in Mij om, al Mijn medelijden is opgewekt.
9 Ik zal Mijn brandende toorn niet ten uitvoer brengen, Ik zal niet terugkeren om Efraïm te gronde te richten. Want Ik ben God, en geen mens, de Heilige in uw midden, en in de stad zal Ik niet komen.
10 Zij zullen achter de HEERE aan gaan, Hij zal brullen als een leeuw. Ja, Híj zal brullen, en de kinderen zullen bevende komen van de kant van de zee.
11 Zij zullen bevende komen als een vogel uit Egypte, als een duif uit het land Assyrië. Dan doe Ik hen wonen in hun huizen, spreekt de HEERE.
Ja, dat is Zijn optreden. Zo bereikt Hij hen en dat moet ook met ferme woorden. Waar ik nu aan denken moet zijn de woorden van Jezus: "Vader, vergeef het ze. Ze weten niet wat ze doen" en dat doet me weer denken aan Psalm 82 waarin God staat in de vergadering der goden en zegt: "ze weten niets en zien niets. In duisternis dolen ze rond, terwijl de grondvesten der aarde wankelen. Wel heb Ik gezegd, Gij zijn goden. Ja allen zonen van de Allerhoogste."

God moet het allemaal wel ter harte gaan als de Liefde zelf, zoals ook te lezen is in het persoonlijk maken van het mensenleed in Mattheüs 25:31-46, maar beheerst zichzelf ook zeer uitstekend en handeld doel bewust binnen goed doordacht handelen.
Een beetje zoals het theater wat in Politiek Den Haag plaats vindt, maar dan zeer oprecht.
Laatst gewijzigd door Gaitema op 24 nov 2020, 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Piebe Paulusma »

callista schreef: 24 nov 2020, 20:19 Niemand is een kind van de duivel.....de duivel bestaat trouwens niet...de joden geloven er ook niet in...de duivel is een christelijk concept.
Dus als joden ergens niet in geloven is het waar, maar als christenen iets wel geloven is het niet waar? Nee hoor, dat soort argumenten is hier niet toegestaan. Lees de voorpagina nog maar eens.

Persoonlijke standpunten en geloof in dezen kan men naar voren brengen, maar enige eis aan een andere forummer op grond van zijn of haar deelname stellen ten aanzien van deze zaken kan niet.

Wat je bedoelt is dat jij vindt dat joden gelijk hebben en dat is prima verder, maar het is geen argument. Bovendien geloven niet alle joden, laat staan in de duivel of satan.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Gaitema »

callista schreef: 24 nov 2020, 20:39 Satan in het OT [Ha'Satan] is om het zo te zeggen een procureur aan het hof van God en geen macht naast God zoals het christendom leert.
Dat kun je zien in Job.....hij moet toestemming vragen aan God en God geeft hem een bepaalde ruimte om Job te testen.
Dat geloof ik zeker. Satan is niet hoger in positie als een mens of een engel.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Piebe Paulusma »

callista schreef: 24 nov 2020, 20:39 Satan in het OT [Ha'Satan] is om het zo te zeggen een procureur aan het hof van God en geen macht naast God zoals het christendom leert.
Dat kun je zien in Job.....hij moet toestemming vragen aan God en God geeft hem een bepaalde ruimte om Job te testen.
Als Jahweh aansprakelijk gesteld wordt voor genocide is het OT christelijk, maar als je de christelijke leer wilt bestrijden is het opeens niet meer christelijk? Job wordt in vele christelijke kerken gelezen want het hoort bij de christelijke canon.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Atheist2
Berichten: 1151
Lid geworden op: 13 okt 2019, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Atheist2 »

Gaitema schreef: 24 nov 2020, 20:07 Zoals ik het verwoorde zegt hij letterlijk dat hij vervloekt is. Als jij dat ziet als zelf vervloeken, dan is dat volgens jou zo. Misschien is dat ook wel zo.
Dat zie ik inderdaad als zelf vervloeken. Niet als een diagnose van dokter Paulus.


Maar ik zou het vooral weer het beestje bij de naam noemen, noemen.


Dus jij ziet Paulus wel als een soort psycholoog die even een diagnose stelt?
Hij waarschuwd voor de gevaren van dwalingen binnen het christendom, dat daar dwaalgeesten achter zitten en dat de brenger van de leugen God niet als Heer heeft, maar een volgeling van satan is.
De bijbel spreekt klare taal wat de brenger van leugens betreft.
Hij waarschuwt voor iedereen die een andere mening heeft dan Paulus zelf. Ik noem dat bangmakerij. Je verzint dat de duivel als een engel des licht is en je kan iedereen daarvan betichten. Daar trapt anno 2020 toch niemand meer in?

Mohammed stelde dat joden en christenen verleidt waren. Die neem je toch ook niet serieus? Waarom Paulus dan wel?

Mensen die daadwerkelijk ware dingen zeggen hoeven zich nooit te verlagen tot bangmakerij met geesten en demonen. Onzichtbare wezens die je voor jouw karretje kan spannen.