Verschillen in geloofsvisie

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Bonjour
Moderator
Berichten: 7634
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Bonjour »

Op verzoek van Messenger ...

Wanneer je een bericht quote in een topic, tekst selecteert, dan hier een reactie maakt, tekst inkopieert, heb je een link naar berichten in een ander topic.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Gaitema »

Zijn citaat:

"Dus God schiep Lucifer en kon niet voorzien dat de hoogste engel zou vervallen in zonde. "

Dat voorzag God dus wel en ook dat wij in zonden vervielen en toch schiep Hij ons allen. In wezen geloof ik dat engelen, mensen en demonen de zelfde wezens zijn, maar met verschillende rollen. Allen zijn ze echter Gods kinderen.

Verder geloof ik dat "zonde" alles is wat duisternis is en straf is het gevolg daarvan. Het is zonde, zoals het zonde is om geld te verkwisten of op een mooie dag te morsen op je kleren. God vindt het echter ook zonde, als we elkaar vervolgen, doden, het leven moeilijk maken en pijn doen. Dat is zonde. Ook seksueel misbruik.
Door een priester, je vader of de meester van de dagopvang.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door callista »

Mij is de bedoeling van dit topic niet helemaal duidelijk... :?
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Messenger »

Ik had meer een afsplitsing van berichten uit het complot-topic verwacht die off-topic zijn daar omdat ze ook niet echt onder 'de rest' vallen. Het door deelnemers overplaatsen van berichten wordt te ingewikkeld denk ik en gaat het niet worden vrees ik.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Gaitema »

ik heb die documentaire gezien, kan hem helaas niet terugvinden, maar die meneer vond zijn leven voltooid lang voordat voltooid leven bespreekbaar werd. Hij stond vrolijk in het leven, vouwde zijn was en waste af na zijn ontbijt. Las zijn krantje en vouwde dat op en liep naar zijn schuurtje en gebruikte zijn 'touwtje'. Niemand begreep waarom. Ik kan me de radeloosheid van de nabestaanden voorstellen en dat daar conflicten zijn ontstaan, waar het beter zou zijn om elkaar te troosten in het verdriet.

Toen jij over je opa vertelde kreeg ik die uitzending in mijn hoofd weer te zien.
Dat was toch iemand anders. Dit is uiteindelijk bij ons de uitkomst van een leven waarbij oma na jaren conflicten gescheiden van het van tafel en bed ging wonen.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Messenger »

Gaitema schreef: 23 nov 2020, 22:19 Zijn citaat:

"Dus God schiep Lucifer en kon niet voorzien dat de hoogste engel zou vervallen in zonde. "
Ik pak even de rest erbij uit het complot-topic:
Messenger schreef: 23 nov 2020, 20:03
Gaitema schreef: God schiep Lucifer als de hoogste engel en het verviel in zonde, daarmee heeft God het kwaad geschapen. Maar het kwaad is niet Gods keuze, maar onze keuze. Zelfs al zou satan niet bestaan, dan wij nog wel en wij kiezen voor goed en kwaad. God is in zichzelf zuiver liefde en dus Goed. God=Goed.
Wij hebben iets, satan heeft niets en God heeft alles en zo is Hij alles in allen. Hoe weten we dat? Door het goede en de liefde in ons leven.
Dus God schiep Lucifer en kon niet voorzien dat de hoogste engel zou vervallen in zonde. God is dus volgens jou niet alwetend. Ook niet volmaakt en niet almachtig want...oops daar was ineens het niet door God gewenste kwaad geschapen. Foutje bedankt!
De door God aangestelde bedrijfsleider maakt er een potje van en krijgt de zwarte piet toegespeeld, want tja God is alleen maar goed. Maar niet zo goed dat er zo'n blunder van jewelste is gemaakt door God.

Maar niet getreurd, God heeft een oplossing door al die door Lucifer bestuurde zondaren te redden door Zijn zoon te sturen die doodgemarteld wordt aan het kruis, en als zondige mensen nou maar in Zijn zoon geloven komt alles weer goed...toch? of misschien toch ook niet?
Gaitema schreef: Dat voorzag God dus wel en ook dat wij in zonden vervielen en toch schiep Hij ons allen. In wezen geloof ik dat engelen, mensen en demonen de zelfde wezens zijn, maar met verschillende rollen. Allen zijn ze echter Gods kinderen.
Waarom koos God er dan voor Lucifer te scheppen? Als dat met het doel was om het kwaad de wereld in te brengen om zo de mensen 'zondig' te maken, blijf Jesaja 45 vers 7 pal overeind staan in weerwil van tegenstrijdige andere verzen in de Bijbel.
Met deze strekking: "God schept licht en duisternis en God schept den vrede en het kwaad. God doet al die dingen."

God is dus hoofdverantwoordelijke van de zonde in de wereld en al het leed en wimpelt het doodleuk af op Lucifer, vervolgens op Adam en Eva en verder op elke onschuldige baby die in de loop der tijd geboren wordt.
De boete voor het zondig zijn is door Jezus betaald, maar die boete was sowieso al onterecht omdat God zelf het kwaad in de wereld bracht.
Gaitema schreef: Verder geloof ik dat "zonde" alles is wat duisternis is en straf is het gevolg daarvan. Het is zonde, zoals het zonde is om geld te verkwisten of op een mooie dag te morsen op je kleren. God vindt het echter ook zonde, als we elkaar vervolgen, doden, het leven moeilijk maken en pijn doen. Dat is zonde. Ook seksueel misbruik.
Door een priester, je vader of de meester van de dagopvang.
Je kunt in jouw beschrijving van "zonde" beter spreken van "narigheid". Uiteindelijk is je geld verbranden (bijvoorbeeld door roken of vuurwerk afsteken) narigheid. Want op een dag kom je geld tekort door eerdere narigheid. Morsen op je kleding is narigheid als dat gebeurt op een witte bruidsjurk of op je kleding die je aan hebt voor een sollicitatie. Het is narigheid als we elkaar vervolgen, doden, het leven moeilijk maken en pijn doen. Dat is narigheid. Ook seksueel misbruik, door wie en op welke leeftijd dit ook gebeurt.

Maar het is ridicuul om zonde toe te schrijven aan de mens (of aan Lucifer) als God zelf het kwaad bewust in de wereld heeft gebracht alsmede den vrede.

Begrijp je nu dat dat niet klopt? Niet de zonde is in de wereld gekomen maar de vrije wil. De vrije wil waar God niet aan tornt, ongeacht waartoe die vrije wil wordt ingezet. Geen interventie en geen oordeel. Geen oordeel, dus geen straf.
Is dat niet rechtvaardiger? Is dat niet meer vanzelfsprekend?
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door hopper »

Ik begrijp de bedoeling van dit topic niet. Je kon toch altijd al een quote uit een topic nemen en een nieuw topic starten?

viewtopic.php?p=315336#p315336

Nog geen 3 dagen terug heb ik dat gedaan.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Gaitema »

Messenger schreef: 24 nov 2020, 09:16
Gaitema schreef: 23 nov 2020, 22:19 Zijn citaat:

"Dus God schiep Lucifer en kon niet voorzien dat de hoogste engel zou vervallen in zonde. "
Ik pak even de rest erbij uit het complot-topic:
Messenger schreef: 23 nov 2020, 20:03
Gaitema schreef: God schiep Lucifer als de hoogste engel en het verviel in zonde, daarmee heeft God het kwaad geschapen. Maar het kwaad is niet Gods keuze, maar onze keuze. Zelfs al zou satan niet bestaan, dan wij nog wel en wij kiezen voor goed en kwaad. God is in zichzelf zuiver liefde en dus Goed. God=Goed.
Wij hebben iets, satan heeft niets en God heeft alles en zo is Hij alles in allen. Hoe weten we dat? Door het goede en de liefde in ons leven.
Dus God schiep Lucifer en kon niet voorzien dat de hoogste engel zou vervallen in zonde. God is dus volgens jou niet alwetend. Ook niet volmaakt en niet almachtig want...oops daar was ineens het niet door God gewenste kwaad geschapen. Foutje bedankt!
De door God aangestelde bedrijfsleider maakt er een potje van en krijgt de zwarte piet toegespeeld, want tja God is alleen maar goed. Maar niet zo goed dat er zo'n blunder van jewelste is gemaakt door God.

Maar niet getreurd, God heeft een oplossing door al die door Lucifer bestuurde zondaren te redden door Zijn zoon te sturen die doodgemarteld wordt aan het kruis, en als zondige mensen nou maar in Zijn zoon geloven komt alles weer goed...toch? of misschien toch ook niet?
Gaitema schreef: Dat voorzag God dus wel en ook dat wij in zonden vervielen en toch schiep Hij ons allen. In wezen geloof ik dat engelen, mensen en demonen de zelfde wezens zijn, maar met verschillende rollen. Allen zijn ze echter Gods kinderen.
Waarom koos God er dan voor Lucifer te scheppen? Als dat met het doel was om het kwaad de wereld in te brengen om zo de mensen 'zondig' te maken, blijf Jesaja 45 vers 7 pal overeind staan in weerwil van tegenstrijdige andere verzen in de Bijbel.
Met deze strekking: "God schept licht en duisternis en God schept den vrede en het kwaad. God doet al die dingen."

God is dus hoofdverantwoordelijke van de zonde in de wereld en al het leed en wimpelt het doodleuk af op Lucifer, vervolgens op Adam en Eva en verder op elke onschuldige baby die in de loop der tijd geboren wordt.
De boete voor het zondig zijn is door Jezus betaald, maar die boete was sowieso al onterecht omdat God zelf het kwaad in de wereld bracht.
Gaitema schreef: Verder geloof ik dat "zonde" alles is wat duisternis is en straf is het gevolg daarvan. Het is zonde, zoals het zonde is om geld te verkwisten of op een mooie dag te morsen op je kleren. God vindt het echter ook zonde, als we elkaar vervolgen, doden, het leven moeilijk maken en pijn doen. Dat is zonde. Ook seksueel misbruik.
Door een priester, je vader of de meester van de dagopvang.
Je kunt in jouw beschrijving van "zonde" beter spreken van "narigheid". Uiteindelijk is je geld verbranden (bijvoorbeeld door roken of vuurwerk afsteken) narigheid. Want op een dag kom je geld tekort door eerdere narigheid. Morsen op je kleding is narigheid als dat gebeurt op een witte bruidsjurk of op je kleding die je aan hebt voor een sollicitatie. Het is narigheid als we elkaar vervolgen, doden, het leven moeilijk maken en pijn doen. Dat is narigheid. Ook seksueel misbruik, door wie en op welke leeftijd dit ook gebeurt.

Maar het is ridicuul om zonde toe te schrijven aan de mens (of aan Lucifer) als God zelf het kwaad bewust in de wereld heeft gebracht alsmede den vrede.

Begrijp je nu dat dat niet klopt? Niet de zonde is in de wereld gekomen maar de vrije wil. De vrije wil waar God niet aan tornt, ongeacht waartoe die vrije wil wordt ingezet. Geen interventie en geen oordeel. Geen oordeel, dus geen straf.
Is dat niet rechtvaardiger? Is dat niet meer vanzelfsprekend?
Volgens mij heb ik heel helder aan de hand van het licht aan doen en het licht uit doen laten zien hoe God de duisternis schept. Dat geldt voor satan ook. Hij wilde Zijn Licht niet, dus deed God zijn licht uit en Hij is daar heel transparant in. Dat geldt ook voor mij. De leer der uitverkiezing geeft God overal de schuld van. Ik kan er niks aan doen als ik mijn kind sla, want God heeft mij zo gemaakt. Maar zo werkt dat niet.
Wat wel werkt is als we God om zijn Geest bidden om niet in verzoeking te komen om je kind te slaan.

Ik heb een vreselijk verhaal gehoord gisteren. Van hutu's en Tutsies die elkaar uitmoorden in Congo. Hele dorpen worden uitgeroeid en dat is na 30 jaar strijd nog niet over. De media zwijgt daar over. Toch is het land voor 98 procent christelijk. Zou God dit doen? Of trekt God waar onvrede heerst Zijn Geest alleen terug, omdat de mensen daarvoor kiezen?
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Piebe Paulusma »

Denk hier eens over na:

Waarheidsbevinding is keuzes maken.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Messenger »

hopper schreef: 24 nov 2020, 10:19 Ik begrijp de bedoeling van dit topic niet. Je kon toch altijd al een quote uit een topic nemen en een nieuw topic starten?

viewtopic.php?p=315336#p315336

Nog geen 3 dagen terug heb ik dat gedaan.
Mijn suggestie was berichten af te splitsen door de moderatie omdat het topic complot...en de rest een discussie was ontstaan die daar niet echt onder 'de rest' valt en dus off-topic was.

Bonjour constateerde dat en daarop deed ik de suggestie om die berichten van daar af te splitsen naar hier.
Maar dat is anders begrepen kennelijk want er is nu alleen dit nieuwe topic ontstaan.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Gaitema »

Geen idee wat je zegt Piebe.

Maar nog iets: zonde kan je verschillend verwoorden. Een feit is dat we opzoek zijn naar de verantwoordelijke van al de ellende in de wereld. Maar als je die hebt (zegt de bijbel ook) zit je met een nieuw probleem. De dader is in zijn diepst van zijn zijn niet van enig kwade opzet bewust, nog bewust van de gevolgen ervan. Men rechtvaardigd voor een zeker goed doel de middelen. Echter bereikt men het doel meestal niet en zo wel, met een hoop nieuwe tekortkomingen. Omdat men af is gegaan op een illusie, wat volgens Prediker allemaal lucht en leegte is. Het najagen van de wind.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Messenger »

Gaitema schreef: 24 nov 2020, 10:29 Volgens mij heb ik heel helder aan de hand van het licht aan doen en het licht uit doen laten zien hoe God de duisternis schept. Dat geldt voor satan ook. Hij wilde Zijn Licht niet, dus deed God zijn licht uit en Hij is daar heel transparant in. Dat geldt ook voor mij. De leer der uitverkiezing geeft God overal de schuld van. Ik kan er niks aan doen als ik mijn kind sla, want God heeft mij zo gemaakt. Maar zo werkt dat niet.
Wat wel werkt is als we God om zijn Geest bidden om niet in verzoeking te komen om je kind te slaan.
God heeft de mogelijkheid geschapen dat je je kind kan slaan, omdat God het kwaad heeft geschapen.
Jesaja 45 vers 7 schreef: Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak den vrede en schep het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen.
Duidelijker kan het niet! Ongeacht dat het verderop in de bijbel wordt tegengesproken. Dat is nu eenmaal de bijbel, een vat vol tegenstrijdigheid.
Gaitema schreef: Ik heb een vreselijk verhaal gehoord gisteren. Van hutu's en Tutsies die elkaar uitmoorden in Congo. Hele dorpen worden uitgeroeid en dat is na 30 jaar strijd nog niet over. De media zwijgt daar over. Toch is het land voor 98 procent christelijk.
Misschien moeten zij zich (98% christenen) eens spiritueel achter de oren krabben.
Gaitema schreef: Zou God dit doen? Of trekt God waar onvrede heerst Zijn Geest alleen terug, omdat de mensen daarvoor kiezen?
God intervenieert niet in de vrije wil. God trekt zich niet terug, omdat een alomtegenwoordige God dat nu eenmaal niet kan.

De geesten die anderen de hersenen in slaan zijn zich niet bewust dat zij een andere individuatie van God (en dus zichzelf) slaan. Degene die slaat krijgt eigenlijk ook de klappen. God is in jou en om jou heen.

Door het lichaam denkt de geest afgescheiden te zijn van het overige, maar los van dat lichaam zien ze dat geweld terugslaan op hun eigen wezen, namelijk de alomtegenwoordige God, het Al in alles.

In de levensschouw (terugblik op het geleefde leven na het sterven) ervaar je door de ogen van de ander hoe je was voor die ander.

(je hoeft echt niet de hele discussie te quoten telkens, alleen datgene waar je op inhaakt)
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door hopper »

Messenger schreef: 24 nov 2020, 12:48
hopper schreef: 24 nov 2020, 10:19 Ik begrijp de bedoeling van dit topic niet. Je kon toch altijd al een quote uit een topic nemen en een nieuw topic starten?

viewtopic.php?p=315336#p315336

Nog geen 3 dagen terug heb ik dat gedaan.
Mijn suggestie was berichten af te splitsen door de moderatie omdat het topic complot...en de rest een discussie was ontstaan die daar niet echt onder 'de rest' valt en dus off-topic was.

Bonjour constateerde dat en daarop deed ik de suggestie om die berichten van daar af te splitsen naar hier.
Maar dat is anders begrepen kennelijk want er is nu alleen dit nieuwe topic ontstaan.
Ik vind het geen taak van de moderatie, maar van de forumdeelnemers.
Ik zag dat jij met Gaitema een verschil in geloofsvisie had.
Daar het in het betreffende draadje off topic was, had jij of Gaitema uit zichzelf een nieuw draadje kunnen starten.
Gewoon door een quote van Gaitema in een nieuw draadje te plaatsen krijgt Gaitema een notificatie en kan er in het nieuwe draadje verder gediscussieerd worden welke God nou de enige echte God is.

Op andere fora zie ik de moderator wel eens doen wat jij van Bonjour vraagt (Trajecto heeft dat ook wel eens gedaan).
Maar als je dat te veel doet kan dat wederom een warboel worden.
Daarom denk ik dat de forumdeelnemers het moeten doen en de moderator alleen bij uitzondering.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door callista »

En wat of hoe nu verder met dit topic?
Wat is precies de bedoeling?
Verschillen in geloofsvisie zijn zo oud als de weg naar Rome.

Nou ja...ik wacht wel af en laat me verrassen....... 8-) :)
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Gaitema »

Messenger schreef: 24 nov 2020, 13:10
Jesaja 45 vers 7 schreef: Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak den vrede en schep het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen.
Formeer licht, maak vrede
Schep duisternis, schep kwaad.
De woorden "schep" staan niet voor het licht en vrede. Waarom niet?
Ik zie het zo: ik maak de dag van mijn vrouw goed en schep onvrede als ik dat niet doe.
Snap je wat ik daarmee zeggen wil?


Misschien moeten zij zich (98% christenen) eens spiritueel achter de oren krabben.
Beter luisteren naar Jezus' onderwijs ja, dus gaan ze vreselijk in de fout en zijn ze zelf verantwoordelijk voor de geleden schade en niet God. En toch (dat is het dubbele) liet God het gebeuren om hen wat te leren en zelfs mensen tot nadenken te zetten. Zoals ik, want ik ben zelf in Rwanda geweest en heb een Tutsie als vriendin gehad. Ik moet iets met dat gegeven.



De geesten die anderen de hersenen in slaan zijn zich niet bewust dat zij een andere individuatie van God (en dus zichzelf) slaan. Degene die slaat krijgt eigenlijk ook de klappen. God is in jou en om jou heen.

Door het lichaam denkt de geest afgescheiden te zijn van het overige, maar los van dat lichaam zien ze dat geweld terugslaan op hun eigen wezen, namelijk de alomtegenwoordige God, het Al in alles.

In de levensschouw (terugblik op het geleefde leven na het sterven) ervaar je door de ogen van de ander hoe je was voor die ander.

(je hoeft echt niet de hele discussie te quoten telkens, alleen datgene waar je op inhaakt)
Dat klopt ja. GOD zelf oordeelt niet. Wij oordelen er zelf over en krijgen inzicht in dat de hemelsferen binnen gegaan wordt via de naastenliefde te praktiseren en dat het roven van iemands leven, voorspoed of welzijn in wezen de gat graven is waar je zelf in valt. Daarmee schep je jouw eigen duisternis en in tegenstelling tot jou geloof ik dat God dat niet opeens bij je sterven kan weg nemen, daarvoor moet je zelf bereid zijn binnen te gaan, door te leren uit liefde te handelen. Geloof, hoop en liefde zijn blijvend, maar zonder de liefde ben je niets.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door peda »

Messenger schreef: 24 nov 2020, 13:10
Jesaja 45 vers 7
Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak den vrede en schep het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen.
De God van de Bijbel "'volgt"' het dualisme en niet het monisme.
Jesaja 45 vers 7 en de bijbelse God, als thema steekt steeds opnieuw de kop op.
Een wezenlijk verschil wanneer je de tekst begrijpt in dualistisch verband of in monistisch verband.
Reeds vaker toegelicht.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Messenger »

peda schreef: 24 nov 2020, 16:03
Messenger schreef: 24 nov 2020, 13:10
Jesaja 45 vers 7
Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak den vrede en schep het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen.
De God van de Bijbel "'volgt"' het dualisme en niet het monisme.
Jesaja 45 vers 7 en de bijbelse God, als thema steekt steeds opnieuw de kop op.
Een wezenlijk verschil wanneer je de tekst begrijpt in dualistisch verband of in monistisch verband.
Reeds vaker toegelicht.
De God waar ik in geloof is ook 'goed' maar wel is het zo dat die God het kwaad schept om de liefde te kunnen ervaren.
Immers in afwezigheid van dat-wat-niet-is kan dat-wat-is niet bestaan.

Zonder links geen rechts, zonder boven geen beneden, zonder heet geen koud, enz.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door peda »

Hallo Messenger,

Jouw Godsbeeld is ook niet het Godsbeeld zoals beschreven in de bijbel. Dit topic gaat nu juist over "" verschillen in geloofsvisie "".
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door callista »

Er staat toch niet "verschillen in geloofsvisie volgens de Bijbel"?
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door peda »

callista schreef: 24 nov 2020, 17:51 Er staat toch niet "verschillen in geloofsvisie volgens de Bijbel"?
Neen, zo lees ik de topic titel ook niet. Ook buiten de bijbel om wordt er geloofd.
Kortom een eindeloze reeks aan geloofsvisies, al of niet verbonden met Godsbeelden.
Begrijp ik de topic titel te breed, dan gaarne correctie door de T S.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door callista »

Oh @peda, dan heb ik jou misschien of waarschijnlijk verkeerd gelezen.. ;)
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door peda »

callista schreef: 24 nov 2020, 18:07 Oh @peda, dan heb ik jou misschien of waarschijnlijk verkeerd gelezen.. ;)
Geeft niet, wij wachten dan beiden op respons van de TS. Omdat het topic in het "' open "' deel staat, zie ik hier een breed geloofs-domein, maar de bedoeling van de bespreking kan ook veel minder breed zijn. Afwachten.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door callista »

Ik zie het namelijk ook breed...en dacht dat jij het minder breed zag, maar je beperkte tot de Bijbel... :mrgreen:
Vandaar mijn bemoeienis.... 8-)
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door Messenger »

Wat mij betreft kijken we heel breed naar verschillen in geloofsvisie.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Verschillen in geloofsvisie

Bericht door callista »

:thumb1: :flower1: