Hart voor Tao

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Hart voor Tao

Bericht door hopper »

https://ia803005.us.archive.org/15/item ... gratis.pdf
De Gele Keizer was eens op zwerftocht ten noorden van het Rode Water, alwaar hij de Kunlun beklom, de berg van de onsterfelijken.
Boven gekomen wendde hij de blik tot het land in het zuiden en bezag met trots hoe zijn bezit zich tot ver achter de horizon uitstrekte.
Op weg naar huis verloor hij zijn donkere parel. Hij liet Kennis ernaar zoeken, maar deze vond haar niet.
Hij vroeg Scherpe Blik er naar te zoeken, maar deze zag niets. Hij zond Onderscheid erop uit, maar zonder resultaat.
Toen vroeg hij het aan Niets. En Niets had hem!
‘Wat vreemd’, zei de Gele Keizer: ‘Niets werd niet uitgezonden om de parel te zoeken, en hij deed niets om haar te vinden,
maar toch had hij haar’.
Dat waar we naar zoeken is niet te vinden met kennis, niet met een scherpe blik en al helemaal niet door onderscheid.
In ‘Hart voor Tao’ zijn veel verhalen opgenomen van de Chinese
wijze Zhuang Zi. Hij heeft het – evenals Lao Zi – vaak over het onkenbare Tao.

In vers 14 zegt Lao Zi hierover:
‘Ga het tegemoet, en je ziet niet de voorkant. Volg het, en je ziet niet de achterkant’.
Tao is een mysterie. Het komt tot ons .
Tao is een mysterie. Het komt tot ons vanuit een oneindig ver verleden, toen ons universum nog niet bestond en het snelt voor ons uit naar een oneindig verre toekomst, wanneer noch wij, noch dit universum nog zullen bestaan. Tao is door ons nergens te traceren of zichtbaar te maken, maar is toch in iedere ruimte en in alle tijd aanwezig. Hierdoor is het mogelijk dat wij iets van dit mysterie ervaren. Daar moeten we iets voor ‘doen’, of eigenlijk zoals Lao Zi het zegt: juist niet iets doen, wu wei: minder worden als persoon, opdat het tijdloze zich in ons kan manifesteren.
Logisch, de persoon bevindt zich in het tijdelijke. De persoon die we zijn kan nooit het tijdloze vinden. Het tijdloze overstijgt de tijdelijke natuur.
De oerknal was het begin van onze wereld, die Lao Zi ‘de tienduizend dingen’ noemt. Met de oerknal begon de wereld van de ietsen. Tao is niet iets. Tijd en ruimte ontstonden meteen na de oerknal, zij zijn wel iets. Tao kan daarom geen deel uitmaken van enige ruimtedimensie. Toch is Tao binnen iedere ruimte als lege kern aanwezig: Tao is daarom alomtegenwoordig. Tao kan ook geen deel uitmaken van welke tijd dan ook; Tao zal nog steeds bestaan wanneer dit heelal er niet meer zal zijn: Tao is daarom ook altijd tegenwoordig.
De wereld van de ietsen begrijpen we uitstekend, tijd en ruimte, daar zijn we bekend mee.
De wereld van het 'niets' blijft voor velen een mysterie.
In de Laozi wordt vaak een omkering van waarden gegeven. Wij beschouwen vooruitgaan als noodzakelijk, want stilstand is achteruitgang. Tao doet niet mee aan de dynamiek van onze wereld, het is ‘terugkeren’ in plaats van naar voren stormen.
Dat is de menselijke handicap: iets willen bereiken. Daardoor blijft het onbereikbare onbereikbaar. Want hoe moet je iets bereiken waar je al bent? Of zoals Lao Zi zegt:
Daarom, als men voortdurend Niet-Is kan men zijn verborgen geheimenis zien. Als men voortdurend Is kan men er enkel de begrensde Vorm van zien. Deze beiden, Zijn en Niet-zijn, komen uit hetzelfde voort en hebben verschillende naam. Beiden zijn zij geheimzinnig. Het geheimzinnige er van is dubbel geheimzinnig. Dit alles is de Poort van het spirituele Mysterie.
Hoe te 'zijn' is eenvoudig, iedereen 'is'. Niet-zijn is lastiger, het is de ontkennende vorm van 'zijn'.
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Hart voor Tao

Bericht door Bastiaan73 »

Was leuk vroeger, tao'tje springen.
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Je vindt het ook in stront

Bericht door hopper »

https://www.woordenwisseling.com/taoisme.htm
Op een dag stapte iemand op Zhuang Zi af en vroeg:
"Zhuang Zi. Wat is Tao? Waar vind ik Tao?"
"Overal," antwoordde de filosoof.
"Noem dan eens een voorbeeld," zei de vragensteller.
"Je vindt het in een mier."
"Hoe kan Tao zoiets minderwaardigs zijn?"
"Je vindt het ook in gras."
"En ook in iets dat nog minderwaardiger is?"
"Je vindt het ook in een aardenwerken tegel."
"En ook in iets dat nog minderwaardiger is?"
"Ook in stront."
Toen de vragensteller verder zweeg, zei Zhuang Zi:
"Uw vraag gaat voorbij aan de essentie van Tao. Het heeft geen zin het te benoemen in één ding. Niets is zonder Tao..."
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Alles is één

Bericht door hopper »

In ons gewone, dagelijkse leven verdelen we de wereld in afzonderlijke voorwerpen en gebeurtenissen. Ik ben iemand en jij bent iemand anders. De koe is niet het gras. Liberalen zijn geen socialisten. Het maken van zulk onderscheid is zinvol en zelfs noodzakelijk om goed te kunnen functioneren. De werkelijkheid in stukjes hakken en analyseren ligt ook aan de basis van wetenschappelijke ontdekkingen. Maar het maken van onderscheid, het opdelen in categorieën, vertroebelt tegelijkertijd onze blik op die werkelijkheid. Elk onderscheid is een abstractie, een illusie, ontworpen door ons verstand. Achter alle abstracties gaat in feite een werkelijkheid schuil die zich kenmerkt door een fundamentele eenheid. Iemand is wie hij is, door het zaad waaruit hij voortkomt en de omgeving die hem beïnvloedt. Het gras maakt de koe. Het socialisme is een reactie op het liberalisme. En andersom. Alle verschijnselen zijn verbonden met andere verschijnselen. Ook in hun tegenstellingen. Juist in hun tegenstellingen. Alles is afhankelijk van iets anders. Alles is één: dat gegeven staat centraal in het denken van de taoïstische filosofen Lao Zi en Zhuang Zi. Zij spreken van een ondeelbare werkelijkheid en zij noemen die werkelijkheid Tao (letterlijk ‘de Weg’). Tao is de weg of het proces van het heelal. Het is de natuurlijke ordening - of de natuur - die zich in alle dingen manifesteert. Tao is het geheel. Tao is overal en dus tegelijk in elk wezen en in elk voorwerp. Dat probeerde Zhuang Zi ook duidelijk te maken aan de vragensteller die hem vroeg waar je Tao vindt.
Je kan de waargenomen werkelijkheid als 'relatief' beschouwen. Ik als mens kan niet bestaan zonder de aarde als drager van mij.
Ik als forumdeelnemer maak het bestaan van dit forum mogelijk, maar niet alleen. In mijn eentje kan ik geen forum vormen, want dan heet het geen forum, maar de Hopper-monologen.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Hart voor Tao

Bericht door hopper »

Terugkeer is de beweging van Tao.
Lao Zi
In dat cyclische proces ontwikkelt elke situatie zich naar een uiterste en slaat dan om in het tegengestelde. De beweging loopt van pool naar tegenpool. Daarbij is elk van de polen met de ander verbonden in een dynamische wisselwerking. Alle verschijnselen, ook de verschijnselen die elkaar op het eerste gezicht lijken uit te sluiten, zijn in werkelijkheid aspecten van één en hetzelfde.
Wie kan de berg denken zonder het dal? Of andersom? We leven in een wereld van dynamiek en zijn 'gevangen' in de dynamiek zelf.
Wat zou 'eb' zijn zonder 'vloed'? Alle verschijnselen hebben hun ritme. Overal zien we polariteiten en de slingerbeweging van ritme. Alleen omdat ik een mislukkeling ben kan een ander succesvol zijn. De markt-denkende mens denkt dat hij succesvol is omdat hij succesvoller is dan mij. Maar ik lach in mijn vuistje, het mislukt-zijn is juist mijn grootste succes. Maar de markt-denkende mens die weet dat niet.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Hart voor Tao

Bericht door hopper »

Om te kunnen krimpen
Moet iets eerst uitzetten.
Wat het begeeft,
Moet eerst sterk zijn geweest.
Wat wordt neergehaald,
Moet eerst zijn opgericht.
Alvorens sprake kan zijn van ontvangen,
Is daar het geven.
Lao Zi

En alvorens sprake kan zijn van geven moet het eerst ontvangen zijn.
Maar de hoogmoedige mens beweert dat hij liefde geeft!
Hoe kan dat? Als je liefde zou geven, dan zou je uiteindelijk zelf niks meer hebben!
Je kan helemaal geen liefde geven, toch hoor ik die bewering vaak.
Liefde geef je door....
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Hart voor Tao

Bericht door hopper »

https://www.woordenwisseling.com/wuwei.htm
Tao is de weg van de ondeelbare werkelijkheid, het leidende principe dat richting geeft aan alle processen in de natuur. Is Tao daarmee een ander woord voor god? Nee. Tao is geen scheppende godheid. Tao handelt niet en heeft geen bewustzijn.
Dat is dan weer geruststellend, het zwaard van Damocles mag terug in de kast.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Hart voor Tao

Bericht door hopper »

Het hoogste goed is als water.
Water schenkt leven aan de honderdduizend dingen
en dat zonder strijd.
Het vloeit op plaatsen die de mens veracht,
en daarin lijkt het op Tao.
Lao Zi

Water is 'overal', ik drink het en ik plas het weer uit. Het slijt beddingen uit, bevindt zich in de wolken en vormt rivieren, oceanen en zeeën.
Water is immanent en transcendent! Mooi, die beeldspraak.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Hart voor Tao

Bericht door hopper »

https://www.woordenwisseling.com/wijze.htm
Wu Wei, ofwel niet-bewust-handelen, speelt een belangrijke rol in de geschriften van Lao Zi en Zhuang Zi. Dit begrip wordt vaak vertaald met niets-doen, wat de indruk kan wekken dat taoïsten louter uit zijn op een leven van gelukzalige indolentie. In werkelijkheid koesteren zij helemaal geen afkeer van activiteit, mits daar geen forceren aan te pas komt.
Doen het niet-doen is de centrale niet-handeling in het taoïsme. Het 'doen' wordt aan de doener overgelaten: de personen.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Niemand kent het nut van het nutteloze

Bericht door hopper »

https://www.woordenwisseling.com/zhuangzifilosoof.htm

Iedereen kent het nut van het nuttige,
maar niemand kent het nut van het nutteloze.
Nutteloos en nuttig. Onbelangrijk en belangrijk. Laag en hoog. Ze horen allemaal bij elkaar. Ze bestaan niet zonder elkaar en doen daarom ook niet onder voor elkaar. Maar, als dat zo is, vervalt dan ook niet al het onderscheid? Is het dan nog mogelijk het nutteloze te onderscheiden van het nuttige, het onbelangrijke van het belangrijke? Zo'n visie leidt onvermijdelijk tot grote scepsis ten aanzien van meningen, voorkeuren en oordelen en tot een sterk bewustzijn van de ontoereikendheid van woorden.
Nuttig is ook maar een mening natuurlijk. De mens vind het nuttig om de planeet te belasten met plastic en CO2. Of de planeet ook die mening heeft is onbekend.
Hoewel hijzelf niet schroomt zich te bedienen van woorden en logica, ziet Zhuang Zi heel scherp de beperkingen van deze instrumenten. Wanneer ze worden gebruikt om de werkelijkheid te analyseren, leidt dat volgens hem tot steriele discussies over wat wel en niet juist is, terwijl het werkelijkheidssprincipe daar ver bovenuit stijgt. Vanuit die visie gebruikt Zhuang Zi zijn verstand en logica eerder om grote waarheden te ontzenuwen dan ze te ontdekken. Dat laatste is immers onbegonnen werk.
En zo kom je uit bij het niet-weten, des te meer je ontzenuwt, des te minder dat je weet en des te meer je niet-weet.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Wat weet ik?

Bericht door hopper »

Wat weet ik? Ziehier een van de centrale vragen die Zhuang Zi zich stelt. De grenzen aftasten van ons weten, dat heeft hij tot kunst verheven. Daarbij verkent hij ook voortdurend de verschillende staten van ons bewustzijn. Naast het weten is er het niet-weten. Naast het bewuste het onbewuste. Naast de werkelijkheid de droom.
Met de anekdotes en metaforen die hij gebruikt, wil Zhuang Zi aantonen dat we het werkelijkheidsprincipe nooit kunnen bevatten. Ook niet met de ratio. We kunnen het slechts benaderen door af te stappen van onze vooropgezette meningen en vaste overtuigingen. Door af te gaan op onze zintuigen, ons gevoel en onze intuïtie. Door te leven, één met alles en als deel van de eindeloze verandering der dingen.
Hier heb ik even niet terug, ik zal het even aan mijn goeroe Hans vragen:
Wat is spirituele verlichting?

Het is maar net aan wie je het vraagt.

Voor mij is verlichting een ander woord voor niet-weten.

Wat is niet-weten?

Het is maar net aan wie je het vraagt.

Voor mij is niet-weten het denken doorzien door het denken.

Het einde van het heilige geloof in woorden, ideeën, meningen en oordelen.

Alle gedachten ontmaskeren en ontmantelen, moeiteloos, de hele dag door, zowel van anderen als van jezelf.

Ook die over verlichting.

Ook die over niet-weten.

Ook die over het denken.

Ook deze.

Nou, dat is het wel zo’n beetje.

Verlichting: geen inzicht – maar wat een uitzicht!
Tja....(ik moet natuurlijk wel het laatste woord hebben, dat is ego eigen.)
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Alles ontstaat door strijd

Bericht door hopper »

https://www.woordenwisseling.com/herakleitos.htm

'Hoog en laag vernietigen elkaar', zegt Lao Zi. Het één moet wijken voor het ander. Al het ontstaan is een verovering op het bestaande, een kwestie dus van strijd. Maar wel een strijd in onderlinge verbondenheid van pool en tegenpool. In de woorden van Herakleitos:

We moeten weten dat oorlog een verband schept, dat het rechtsbestel berust op twist en dat alles ontstaat door strijd.

Het ontstaan van alles wat is, vraagt een inspanning, vereist energie in de vorm van strijd. Pas als die strijd is geleverd, als het onderling schijnbaar onverzoenlijke met geweld is verenigd, treedt - tijdelijk - een toestand in van eenheid en harmonie:

Het onderling strijdige overeenstemmend ... uit wat elkaar tegenstreeft de mooiste harmonie.
Onze wereld bestaat uit strijd. Daarmee zijn we een mooie afspiegeling van de kosmos.

Een mooi voorbeeld is natuurlijk WO2. Uit die strijd kwam 75 jaar vrede voort. De Europese landen voerden sinds '45 hun strijd in vergaderzalen.
Maar ik merk al dat de -tijdelijke- harmonie over raakt, de slingerbeweging gaat weer onvermijdelijk richting oorlog.
Natuurlijk wens ik dat dat niet gebeurd, maar wensen is 'willen' en mijn wil heeft geen invloed op wetmatigheden.
Maar wel mooi dat alles klopt.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Onzichtbare harmonie is sterker dan zichtbare

Bericht door hopper »

https://www.woordenwisseling.com/herakl ... enhang.htm

Voor ons, eenentwintigste eeuwers, is dit een tamelijk cryptische uitspraak. Zo'n vijfentwintig honderd jaar en vele filosofische theorieën verder, hoeven de oorspronkelijk Griekse woorden die hier vertaald zijn als '(on)zichtbaar' en 'harmonie' ook niet hetzelfde te betekenen als toen. Maar wat Herakleitos met deze uitspraak in elk geval niet bedoelde, was dat al het zichtbare slechts bedrog is. Dat er een onzichtbare wereld bestaat die werkelijker is en van een hogere orde dan de zichtbare. Die interpretatie van de werkelijkheid kwam in zwang met Plato's metafysica. Herakleitos maakte nog geen onderscheid tussen een wereld hier en een wereld elders, tussen een natuurlijk zijn en bovennatuurlijk zijn. Met 'onzichtbare harmonie' doelde hij op de spanning of strijd tussen de tegenstellingen die inherent is aan alle verschijnselen. Die strijd is dikwijls zichtbaar, de onderlinge afhankelijkheid en eenheid van de tegendelen meestal niet. De verborgen samenhang nu, zegt Herakleitos, is sterker dan de tegenstelling die zich manifesteert aan de oppervlakte en die in zekere zin slechts schijn is.
In de uiterlijke vorm kan er best strijd zijn. Wat is er mis met strijd? In de innerlijke, menselijke manifestatie hoeft er geen strijd te zijn. Ergo: hoe kan iets wat één is (Tao) is strijd zijn met iets anders? Dat is de Teh, de liefdevolle moraliserende innerlijke harmonie.
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Hart voor Tao

Bericht door Bastiaan73 »

Zeg niet weinig dingen in vele woorden, maar vele dingen in weinig woorden.

Pythagoras
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Hart voor Tao

Bericht door hopper »

Bastiaan73 schreef: 06 dec 2020, 16:57
Zeg niet weinig dingen in vele woorden, maar vele dingen in weinig woorden.

Pythagoras
God is zuiver intellect,dat leeft in het uitsluitend kennen van zichzelf’, strikt in zichzelf blijvend waar niets
Hem raakte, want daar is Hij alleen in Zijn stilheid. In Zijn zelfkennis kent God zichzelf in zichzelf.

(Meister Eckhart)

Stop met geloven, begin met zelf'kennen.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Hart voor Tao

Bericht door hopper »

https://taichitaodoetinchem.com/qi-gong/
Het ying-yang concept is de kern van de taoistische energie leer en het fundament van de Chinese geneeskunde. Tao bestaat uit de werking van 2 krachten:

Energie is yang
Substantie is ying
Ying en Yang lijken tegenspelers, maar ze hebben elkaar wederkerig nodig en vullen elkaar aan. Het een gaat niet zonder het ander en beiden vormen ze de eenheid van het universum. Je hebt geen hoog zonder laag, geen vol zonder leeg.

Yang is activiteit | Ying is rust
Yang zet in gang | Ying groeit
Yang vernietigd | Ying behoud
Yang is energie | Ying is vorm
Yang is mannelijk | Ying is vrouwelijk
Het vrouwelijke en het mannelijke aspect vullen elkaar dus gewoon aan.
Ying en Yang staan niet voor een vaststaande verdeling (een veel voorkomend misverstand) Het zijn vloeiende overgangen van krachtsverhoudingen. Neem water, dit is in zijn primitieve kwaliteit ying. Vuur is het maximale yang. Wordt het water in een pan aan de kook gebracht dan is de stoom de maximale yang kwaliteit van water. Wordt water bevroren dan is dit de maximale ying kwaliteit van water.
Dit kunnen we ook projecteren op de mens. Of je nu man of vrouw bent, de ene keer maak je gebruik van je vrouwelijke kwaliteiten, de andere keer van de mannelijke. In de yuan-chi ben je beiden, dat is de oer-chi wat vrouwelijk noch mannelijk is. Het kennen van deze energie brengt je bij de bron van het leven wat je zelf bent.
Dit principe van vloeiende verandering is van belang bij een ziekteproces in het lichaam. Als men koorts heeft, voelt men heet aan, er is hitte in het lichaam, de huid gloeit en men voelt zich onrustig. Wordt de koorts nog hoger dan gaat men transpireren (= yang). Door transpiratie daalt de temperatuur, men voelt zich zwak en uitgeput, het yang is teruggekeerd naar ying.
Het taoïstisch denken gaat niet alleen over spiritualiteit. Het gaat ook over begrijpen wat er gebeurd als je ziek bent. Ziek-zijn is een Yang-Ying proces. Er is een proces in jou gaande wat complementair (elkaar aanvullend) is.
Als yin en yang in een uitgebalanceerde verhouding tot elkaar staan spreken we van harmonie. In de natuur is dit de ochtend of avond schemering. De zachtheid en stilte van de nacht is nog aanwezig maar tegelijkertijd ook de opkomende kracht en dynamiek van de dag. Daarom geldt in alle spirituele tradities, het uur van de schemering, als het beste tijdstip voor meditatie en gebed omdat de krachten van de hemel (yang) en van de aarde (yin) met elkaar overeenstemmen en een harmoniserende invloed op het energiesysteem van de mens hebben.
Als mens leef je het prettigste in harmonie. De kunst om te leven met de natuur. De kunst van de meditatieve levenshouding waarin je de schoonheid van alles gewaar wordt. Wat er verder in de wereld ook gebeurd aan corona, trump en andere narigheid. Die harmonie heeft zijn basis in de yuan-chi, de directe uitstraling (emanatie) van de Ene. Welke zich in onze wereld weer verdeelt:

De energie (Chi of Qi) van het menselijk lichaam is de basis van onze gezondheid.
Door stress en ziekten wordt deze basis aangetast.
De energie welke je voelt als je boos wordt is feitelijk een vorm van 'chi'. Je wekt het zelf op omdat je je gedachten niet onder controle hebt en je maakt jezelf er ziek mee.

https://taichitaodoetinchem.com/de-tien ... principes/
Dit is beschreven in de ‘Verhandeling van Tàijíquán’ en betekent dat we uitsluitend op de geest vertrouwen en niet op (spier)kracht. Tijdens het beoefenen van Tàijíquán is het gehele lichaam ontspannen. Als we zelfs de geringste onhandigheid kunnen verwijderen zullen onze bewegingen licht, behendig, rond en spontaan zijn in plaats van dat het blokkades veroorzaakt in de pezen, botten en bloedvaten en zodoende onze vrijheid beperkt. Sommigen vragen zich af hoe we sterk kunnen zijn zonder dat we (spier) kracht gebruiken. De meridianen van het lichaam zijn als kanalen over de aarde. Wanneer de kanalen open zijn kan het water vrij stromen; wanneer de meridianen open zijn kan de qì vrij stromen. Wanneer stijfheid de meridianen blokkeert zullen de qì en het bloed (xuè) worden belemmerd en onze bewegingen zijn niet meer behendig. Wanneer er aan een haar wordt getrokken, zal het gehele lichaam schudden. Echter, als we geen kracht maar de geest gebruiken zal de qì onze geest volgen.
Het komt neer op zelfkennis en daarmee op kennis van de eigen geest. Je kunt met je geest veel meer dan je oppervlakkig denkt. Veel mensen denken dat je met de geest alleen uitwendig kan handelen. (Met handen en voeten en zo) Het tegendeel is het geval. Je bent niet je lichaam, je bent geest! En die geest kan het lichaam geestelijk verzorgen. Je geest kan de chi sturen en als men gevorderd is kan men ook zoiets als een orgasme sturen. Ook in een orgasme is Ying en Yang aanwezig.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Hart voor Tao

Bericht door hopper »

https://www.chi-connected.com/hunyuanto ... eorie.html
3. Qi van het zenuwstelsel en de hersenen (Yiyuanti)
Deze Qi is gecentreerd in het bovenste Dantian (Shen Ji Qiao). Yiyuanti is naast de externe Hunyuan Qi, de meest verfijnde Qi in het universum en strekt zich daardoor verder uit dan de Qi van de organen en Qi van het lichaam. Yiyuanti is de onderliggende laag waarin Yishi (het bewustzijn) kan bestaan, zoals golven bestaan in zee. Yishi is het bewustzijn, het reflecterend, spiegelend vermogen van de geest.
Uiteindelijk kom je in de geest zelf uit. Het bewustzijn is zowel de golf als de zee. Twee golven 'zien' elkaar en reflecteren op elkaar. (Of niet natuurlijk.) Daardoor lijkt het alsof er twee van elkaar gescheiden bewustzijnen zijn. In werkelijkheid is de ene mens niet gescheiden van de ander, de illusie alsof het wel zo is echter, maar het leven 'echt'. Wat zouden we zijn zonder (forum)ruzies? Juist het reflecteren van 'twee' golven maakt het journaal mogelijk. Anders zou er alleen de toestand van de oer-chi (yuan-chi) zijn welke we liefde noemen. Of als morele vertaling: juiste moraliteit zonder bedoeling.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Hart voor Tao

Bericht door hopper »

Yiyuanti kan zich in de loop van het leven verfijnen. Men onderscheidt vier niveaus:

1.Originele Yiyuanti
Dit is de yiyuanti van babies en jonge kinderen. Er is nog geen subject/object (ik/ander) onderscheid. Door interactie met ouders en andere invloeden ontwikkelt zich geleidelijk een op het zelf gerichte mentaliteit.

2.Vooringenomen Yiyuanti
De hersenen hebben het stadium bereikt van subject/object scheiding en zijn in staat tot het vormen van concepten en tot redeneren. De geest identificeert zich met haar concepten en kan zichzelf niet waarnemen. Men is onderworpen aan onbewuste patronen en mechanismen van de persoonlijkheid. Er is sprake van een subjectieve mentaliteit.

3.Acceptabele Yiyuanti
De identificatie met gedachten, emoties en gevoelens wordt minder. Het bewustzijn ervaart zichzelf in toenemende mate onafhankelijk van de door haar geproduceerde concepten. Er ontstaat zicht op voorheen onbewuste patronen en mechanismen. De subjectieve mentaliteit maakt plaats voor een meer objectieve, waarin eigenbelang en het belang van het geheel beter afgewogen kunnen worden.

4.Complete Yiyuanti
Dit is een staat waarin de geest de meesterschap over zichzelf heeft veroverd en daarmee ook over Qi en het lichaam. Patronen, ego, emoties, gevoelens en andere mechanismen zijn begrepen en overwonnen. Er is een grote verbondenheid tussen mens, maatschappij en natuur.
De weg naar zelflediging. Waarin we ook Jezus' "als ge niet zijt als de kinderen" herkennen. In het complete niveau heb je meesterschap over je eigen lichaam bereikt. Dan is het ook mogelijk om bewustzijn als 'los staand' van het lichaam te ervaren. Je bent niet je lichaam, het is je woning. Of je gevangenis. Zeker als het lichaam uiteindelijk begint te vervallen.
Vertrokken_user_6
Berichten: 587
Lid geworden op: 28 dec 2020, 09:18
Man/Vrouw: M

Re: Wat weet ik?

Bericht door Vertrokken_user_6 »

Wat is spirituele verlichting?

Het is maar net aan wie je het vraagt.

Voor mij is verlichting een ander woord voor niet-weten.

Wat is niet-weten?

Het is maar net aan wie je het vraagt.

Voor mij is niet-weten het denken doorzien door het denken.

Het einde van het heilige geloof in woorden, ideeën, meningen en oordelen.

Alle gedachten ontmaskeren en ontmantelen, moeiteloos, de hele dag door, zowel van anderen als van jezelf.

Ook die over verlichting.

Ook die over niet-weten.

Ook die over het denken.

Ook deze.

Nou, dat is het wel zo’n beetje.

Verlichting: geen inzicht – maar wat een uitzicht!
Tja....(ik moet natuurlijk wel het laatste woord hebben, dat is ego eigen.)
[/quote]

:mrgreen:
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Hart voor Tao

Bericht door hopper »

Tja. Mijn menu is niet eenzijdig Thom. Ik hop zo van Meester Tja naar Jezus naar Lao Tse of Meister Eckhart.
En ik heb altijd het laatste woord! Nu dus ook al weer;-)
Vertrokken_user_6
Berichten: 587
Lid geworden op: 28 dec 2020, 09:18
Man/Vrouw: M

Re: Hart voor Tao

Bericht door Vertrokken_user_6 »

hopper schreef: 30 dec 2020, 14:19 Tja. Mijn menu is niet eenzijdig Thom. Ik hop zo van Meester Tja naar Jezus naar Lao Tse of Meister Eckhart.
En ik heb altijd het laatste woord! Nu dus ook al weer;-)
Hoppen, of overeenkomsten zien. ;)
Christosoof
Berichten: 191
Lid geworden op: 17 dec 2020, 14:49
Man/Vrouw: M

Re: Hart voor Tao

Bericht door Christosoof »

hopper schreef: 30 dec 2020, 14:19 Tja. Mijn menu is niet eenzijdig Thom. Ik hop zo van Meester Tja naar Jezus naar Lao Tse of Meister Eckhart.
En ik heb altijd het laatste woord! Nu dus ook al weer;-)
Hey Hopper, zou je ook een keertje naar de Alchemisten willen hoppen? Ik heb wel een boek van Jung erover (Verlossing in de alchemie) maar heb geen zin het te lezen. 8-) Ik lees liever een leuke topic of stukkie van jou. :D
More dearly than the spoken word can tell
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Hart voor Tao

Bericht door hopper »

Christosoof schreef: 01 jan 2021, 14:13
hopper schreef: 30 dec 2020, 14:19 Tja. Mijn menu is niet eenzijdig Thom. Ik hop zo van Meester Tja naar Jezus naar Lao Tse of Meister Eckhart.
En ik heb altijd het laatste woord! Nu dus ook al weer;-)
Hey Hopper, zou je ook een keertje naar de Alchemisten willen hoppen? Ik heb wel een boek van Jung erover (Verlossing in de alchemie) maar heb geen zin het te lezen. 8-) Ik lees liever een leuke topic of stukkie van jou. :D
Alchemie gaat echt over de transfiguratie (De gedaanteverandering van Jezus) en de daarbij behorende kennis.
Ik denk dat dat te hoog gegrepen is. (Afgezien van het feit dat ik er zelf ook niet zo veel van af weet.)
Bij christenen zie ik een preoccupatie voor wederopstanding en terugkeer in het vlees.
Verstandig is het om die preoccupatie niet aan te wakkeren.
Het wekt alleen maar begeren op om de persoon welke men is in stand te houden.

En het vereist een absoluut inzicht in de subject-object relatie.
Dat is de realisatie van 'zien' en 'gezien worden'.
Christosoof
Berichten: 191
Lid geworden op: 17 dec 2020, 14:49
Man/Vrouw: M

Re: Hart voor Tao

Bericht door Christosoof »

hopper schreef: 01 jan 2021, 15:36
Christosoof schreef: 01 jan 2021, 14:13
hopper schreef: 30 dec 2020, 14:19 Tja. Mijn menu is niet eenzijdig Thom. Ik hop zo van Meester Tja naar Jezus naar Lao Tse of Meister Eckhart.
En ik heb altijd het laatste woord! Nu dus ook al weer;-)
Hey Hopper, zou je ook een keertje naar de Alchemisten willen hoppen? Ik heb wel een boek van Jung erover (Verlossing in de alchemie) maar heb geen zin het te lezen. 8-) Ik lees liever een leuke topic of stukkie van jou. :D
Alchemie gaat echt over de transfiguratie (De gedaanteverandering van Jezus) en de daarbij behorende kennis.
Ik denk dat dat te hoog gegrepen is. (Afgezien van het feit dat ik er zelf ook niet zo veel van af weet.)
Bij christenen zie ik een preoccupatie voor wederopstanding en terugkeer in het vlees.
Verstandig is het om die preoccupatie niet aan te wakkeren.
Het wekt alleen maar begeren op om de persoon welke men is in stand te houden.

En het vereist een absoluut inzicht in de subject-object relatie.
Dat is de realisatie van 'zien' en 'gezien worden'.
Ha, dank voor de duidelijke toelichting Hopper. :thumb1:
More dearly than the spoken word can tell