De Meeste Mensen Deugen

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De Meeste Mensen Deugen

Bericht door Mart »

hopper schreef: 12 dec 2020, 21:00 Ik vind een van de grootste deugden het onrecht kunnen verdragen.
Onrecht wat 'mij' wordt aangedaan.
Dat is ook de betekenis van 'de andere wang'.
Dat soort moraal staat gelijk aan zwakheid tot deugd verheffen. Iemand die vrijwillig z'n wang toekeert naar onrecht zonder ertegen te strijden, ontvangt met z'n neergang z'n verdiende loon. Je laat niet toe dat mensen worden onderdrukt onder het mom van Paulinische gehoorzaamheid aan een wrede overheid, of worden afgeslacht door een hard bewind met het excuus van schriftuurlijk zoetgevooisd geneuzel over liefde voor je vijanden.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
snappie
Berichten: 439
Lid geworden op: 22 jul 2014, 00:23
Man/Vrouw: V

Re: De Meeste Mensen Deugen

Bericht door snappie »

hopper schreef: 12 dec 2020, 21:00 Ik vind een van de grootste deugden het onrecht kunnen verdragen.
Onrecht wat 'mij' wordt aangedaan.
Dat is ook de betekenis van 'de andere wang'.
Als je nou 'deugden' vervangt voor een soort van 'masochisme' ....
In principe ga ik geen onrecht accepteren, ik ben gekke Henkie niet.
Ik zie er ook niets deugdzaams in, integendeel juist.
Ik zou 'de andere wang' in overweging nemen als ik of een ander erdoor geholpen zouden worden. Maar dat is zeker geen doel op zich.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: De Meeste Mensen Deugen

Bericht door Petra »

Goed bezig snappie ! :flower1:

snappie schreef: 12 dec 2020, 10:25
hopper schreef: 12 dec 2020, 09:59 Je bedoelt dat ik niet tot de mensen met een mening mag behoren? Dat is nu net waarom mensen niet deugen.
Nee hoor deug-niet, dat bedoel ik helemaal niet. Van mij mag iedereen z'n mening hebben inclusief ikzelf.
En mijn mening is dat het me verstandiger lijkt om geen boeken te be of veroordelen die je niet gelezen hebt, en geen mensen te veroodelen die je verder niet kent, en ook niet om een boek wat helemaal geen filosofisch boek is te beoordelen met de meetlat van de filosofie.
Dat vind ik nou weer niet deugen, maar gelukkig doen de meeste mensen dat niet voor zover ik weet. :D
:thumb1:

"Deug-niet" :lol:
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: De Meeste Mensen Deugen

Bericht door Petra »

Mart schreef: 12 dec 2020, 21:51
hopper schreef: 12 dec 2020, 21:00 Ik vind een van de grootste deugden het onrecht kunnen verdragen.
Onrecht wat 'mij' wordt aangedaan.
Dat is ook de betekenis van 'de andere wang'.
Dat soort moraal staat gelijk aan zwakheid tot deugd verheffen. Iemand die vrijwillig z'n wang toekeert naar onrecht zonder ertegen te strijden, ontvangt met z'n neergang z'n verdiende loon. Je laat niet toe dat mensen worden onderdrukt onder het mom van Paulinische gehoorzaamheid aan een wrede overheid, of worden afgeslacht door een hard bewind met het excuus van schriftuurlijk zoetgevooisd geneuzel over liefde voor je vijanden.
Eens Mart! :flower1:

Sterker nog, ik denk strijden tegen onrecht een deugd is.
Die andere wang toekeren of zelfs wegkijken vind ik geen deugd, eerder laf.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: De Meeste Mensen Deugen

Bericht door hopper »

snappie schreef: 13 dec 2020, 00:21
hopper schreef: 12 dec 2020, 21:00 Ik vind een van de grootste deugden het onrecht kunnen verdragen.
Onrecht wat 'mij' wordt aangedaan.
Dat is ook de betekenis van 'de andere wang'.
Als je nou 'deugden' vervangt voor een soort van 'masochisme' ....
In principe ga ik geen onrecht accepteren, ik ben gekke Henkie niet.
Ik zie er ook niets deugdzaams in, integendeel juist.
Ik zou 'de andere wang' in overweging nemen als ik of een ander erdoor geholpen zouden worden. Maar dat is zeker geen doel op zich.
Natuurlijk is 'de andere wang' geen doel, het is. Jezus verwees overal naar het zijnde. En het mooie er van is dat je het niet hoeft te geloven, het is.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: De Meeste Mensen Deugen

Bericht door hopper »

Petra schreef: 13 dec 2020, 04:28
Sterker nog, ik denk strijden tegen onrecht een deugd is.
Die andere wang toekeren of zelfs wegkijken vind ik geen deugd, eerder laf.
Zo begint iedere vorm van idealisme, waar Bregman ook naar verwijst.
Na miljoenen doden komt men tot inkeer.
Totdat de slingerbeweging weer opnieuw begint in een never ending game.
snappie
Berichten: 439
Lid geworden op: 22 jul 2014, 00:23
Man/Vrouw: V

Re: De Meeste Mensen Deugen

Bericht door snappie »

hopper schreef: 13 dec 2020, 10:22 Natuurlijk is 'de andere wang' geen doel, het is. Jezus verwees overal naar het zijnde. En het mooie er van is dat je het niet hoeft te geloven, het is.
Sorry hoor, maar dit is me te zweverig. Daar wordt ik licht in mijn hoofd van.
Iets wat er 'is' als 'zijnde' kun je terugvinden, toch? Nou, ik vind iets dergelijks niet.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: De Meeste Mensen Deugen

Bericht door hopper »

snappie schreef: 13 dec 2020, 11:11
hopper schreef: 13 dec 2020, 10:22 Natuurlijk is 'de andere wang' geen doel, het is. Jezus verwees overal naar het zijnde. En het mooie er van is dat je het niet hoeft te geloven, het is.
Sorry hoor, maar dit is me te zweverig. Daar wordt ik licht in mijn hoofd van.
Iets wat er 'is' als 'zijnde' kun je terugvinden, toch? Nou, ik vind iets dergelijks niet.
Dat is me van meet af aan duidelijk. Het ligt voor de neuzen van de mensen, maar ze zien het niet.

Het mooie van dit draadje is dat nu het niet-deugen tot deugen is verheven en vice versa.
Zo blijkt maar weer eens dat je met iedere stelling alle kanten op kunt.
snappie
Berichten: 439
Lid geworden op: 22 jul 2014, 00:23
Man/Vrouw: V

Re: De Meeste Mensen Deugen

Bericht door snappie »

Geef mij Bregman maar ...
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: De Meeste Mensen Deugen

Bericht door hopper »

Wat jouw mening of mijn mening is doet er niet toe. Dat de meeste mensen niet deugen bewijst de geschiedenis. Bregman of geen Bregman.
snappie
Berichten: 439
Lid geworden op: 22 jul 2014, 00:23
Man/Vrouw: V

Re: De Meeste Mensen Deugen

Bericht door snappie »

hopper schreef: 13 dec 2020, 11:34 Wat jouw mening of mijn mening is doet er niet toe. Dat de meeste mensen niet deugen bewijst de geschiedenis. Bregman of geen Bregman.
De geschiedenis bewijst dat helemaal niet. Natuurlijk zijn er niet-deugende dingen gebeurd, maar heb je daarmee de meeste mensen te pakken?
En voorlopig heb jij voor je mening nog geen enkel bewijs geleverd, dat in tegenstelling tot Bregman.
En o ja, ook de Trumpstemmers zijn in de minderheid want de meeste stemmen gingen naar Biden. :lol:
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: De Meeste Mensen Deugen

Bericht door hopper »

snappie schreef: 13 dec 2020, 11:54
hopper schreef: 13 dec 2020, 11:34 Wat jouw mening of mijn mening is doet er niet toe. Dat de meeste mensen niet deugen bewijst de geschiedenis. Bregman of geen Bregman.
De geschiedenis bewijst dat helemaal niet. Natuurlijk zijn er niet-deugende dingen gebeurd, maar heb je daarmee de meeste mensen te pakken?
En voorlopig heb jij voor je mening nog geen enkel bewijs geleverd, dat in tegenstelling tot Bregman.
En o ja, ook de Trumpstemmers zijn in de minderheid want de meeste stemmen gingen naar Biden. :lol:
https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~b248bc53/

Tegen de Navo-overmacht was geen kruid gewassen. De Bosnische-Serviërs en hun Servische beschermheer Slobodan Milosevic werden letterlijk naar de onderhandelingstafel gebombardeerd.
Ken je klassiekers. Deugende mensen moeten naar de onderhandelingstafel gebombardeerd.

Het onmiddellijke effect was heilzaam. De gevechtshandelingen werden gestaakt, Aan de belegering van Sarajevo kwam een einde. De stad kon weer ongehinderd over de weg worden bevoorraad, zonder oponthoud bij Servische roadblocks waar transporten niet werden doorgelaten zonder een belangrijk percentage van de vervoerde goederen af te staan.
Conclusie: alleen bombardementen deden de mensen weer deugen. En hebben ze daar wat geleerd?
Deze staatsinrichting was en is een gedrocht. 25 jaar na Dayton kan het land nog steeds niet zonder de aanwezigheid van het Office of the High Representative in Sarajevo. Deze door de EU in te vullen functie van Hoge Vertegenwoordiger is bij het Verdrag van Dayton ingesteld om toezicht uit te oefenen op de uitvoering van de civiele bepalingen van het verdrag.
Mensen deugen alleen als je er 'politie' op zet.
Al deze zwaargewichten zijn er in 25 jaar niet in geslaagd de drie bevolkingsgroepen nader tot elkaar te brengen, of zelfs maar tot de meest basale vormen van praktische samenwerking te bewegen. Tussen Kroaten en Bosnische moslims gaat het nog, zij het niet altijd van harte.
En dit verhaalt waarom mensen niet deugen: ook na 25 jaar wenst men nog niet samen te werken omdat de ander 'anders' is.
Hetzelfde verschijnsel zien we terug in racisme, homofobie, seksisme enz. Natuurlijk mag je met je hoofd in de wolken lopen en beweren dat er meer Biden-stemmers zijn dan Trump-stemmers. Voormalig Yoegoslavië en vele andere gevallen bewijzen dat als de omstandigheden wijzigen dat de mensen dan ook wijzigen en dan gaat de doos van Pandora open en voorlopig niet meer dicht.

Ik begrijp je wel hoor, dat is het punt niet. In de jaren 90 kon ik onrechtvaardigheid ook nog niet verdragen. En dan is het moeilijk om te zien wat er gebeurd vlak bij huis in voormalig Yoegoslavië. Wijzer is het om onrechtvaardigheid te verdragen, onrechtvaardigheid is.
snappie
Berichten: 439
Lid geworden op: 22 jul 2014, 00:23
Man/Vrouw: V

Re: De Meeste Mensen Deugen

Bericht door snappie »

En nog steeds heb je niet aangetoont dat de aard van de meeste mensen diet deugt.
Je hebt ook niet 1 van de bewijzen die Bregman aanvoert over de aard en gedrag van de meeste mensen weerlegt.
Wat ik in het begin al zei, ik vind het niet verstandig om mee te praten over een boek wat je niet gelezen hebt. Dat heb je in dit topic ook bewezen.
Bregman gaat de oorlogen en de rest van je argumenten ook niet uit de weg hoor, integendeel!
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: De Meeste Mensen Deugen

Bericht door hopper »

Ik heb het al uitgebreid aangetoond, maar je blijft maar in je ideologische wereld hangen.
Zo kun je me bezig houden tot in de eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: De Meeste Mensen Deugen

Bericht door Petra »

In mijn topicstart ging het om de vraag naar leuke/mooie deug-verhalen.
Dat gaat ehhhhh....niet zo deugdelijk. :lol:
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: De Meeste Mensen Deugen

Bericht door hopper »

Petra schreef: 14 dec 2020, 00:00 In mijn topicstart ging het om de vraag naar leuke/mooie deug-verhalen.
Dat gaat ehhhhh....niet zo deugdelijk. :lol:
Niemand deugt hier dus. Maar dat is wat ik steeds al beweer. Bedankt voor het bevestigen.

Maar hé. Iemand die daadwerkelijk deugt die zwijgt daar over.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: De Meeste Mensen Deugen

Bericht door Petra »

hopper schreef: 14 dec 2020, 00:02
Petra schreef: 14 dec 2020, 00:00 In mijn topicstart ging het om de vraag naar leuke/mooie deug-verhalen.
Dat gaat ehhhhh....niet zo deugdelijk. :lol:
Niemand deugt hier dus. Maar dat is wat ik steeds al beweer. Bedankt voor het bevestigen.

Maar hé. Iemand die daadwerkelijk deugt die zwijgt daar over.
Had je ook nog een leuk deug verhaal of is het enkel kommer en kwel wat er nog uitkomt ?
En dat meen ik serieus, want volgens mij gaat het niet zo goed met je. Maar ik hoop dat ik het mis heb.
Hoe dan ook.. ik zou zeggen.. gooi het er uit. :)
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: De Meeste Mensen Deugen

Bericht door hopper »

Petra schreef: 14 dec 2020, 01:15
hopper schreef: 14 dec 2020, 00:02
Petra schreef: 14 dec 2020, 00:00 In mijn topicstart ging het om de vraag naar leuke/mooie deug-verhalen.
Dat gaat ehhhhh....niet zo deugdelijk. :lol:
Niemand deugt hier dus. Maar dat is wat ik steeds al beweer. Bedankt voor het bevestigen.

Maar hé. Iemand die daadwerkelijk deugt die zwijgt daar over.
Had je ook nog een leuk deug verhaal of is het enkel kommer en kwel wat er nog uitkomt ?
En dat meen ik serieus, want volgens mij gaat het niet zo goed met je. Maar ik hoop dat ik het mis heb.
Hoe dan ook.. ik zou zeggen.. gooi het er uit. :)

Nee, sorry. Zelfs voor het vertellen van een leuk deug verhaal deug ik niet.
De geliefden ontmoeten elkaar in elkaar, dat deugt wel.
Maar daar valt weinig over te schrijven.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De Meeste Mensen Deugen

Bericht door callista »

Nou...daar valt wel wat over te schrijven volgens mij.
In de ogen van een ander kom je jezelf tegen.....
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: De Meeste Mensen Deugen

Bericht door hopper »

callista schreef: 14 dec 2020, 12:35 Nou...daar valt wel wat over te schrijven volgens mij.
In de ogen van een ander kom je jezelf tegen.....
Het is de Ene welke zichzelf in de ander ontmoet.
Maar jij wilt juist dat ik stop om over de Ene te schrijven.
Daarom schrijf ik over de niet-deugers.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: De Meeste Mensen Deugen

Bericht door Petra »

hopper schreef: 14 dec 2020, 12:53 Het is de Ene welke zichzelf in de ander ontmoet.
Maar jij wilt juist dat ik stop om over de Ene te schrijven.
Daarom schrijf ik over de niet-deugers.
Wat nou als het die Ene is die niet deugt dan kun je misschien beter over de Ander gaan schrijven.
En als de Ander zichzelf in de Ene ontmoet... komt het met het deugen weer goed. HA!
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De Meeste Mensen Deugen

Bericht door callista »

peda schreef: 10 dec 2020, 08:01 Ik zie in mijn omgeving wel degelijk dat de ouderdom de "" verzuring "" versterkt. Bepaalde eigenschapen lijken zich wel uit te vergroten, naarmate het aantal jaren toeneemt. Omdat "' verzuring "' een afstotende werking heeft op veel anderen, wordt de eenzaamheid groter of je komt in een kringetje van eveneens "' verzuurden "".

Maar er zijn ook ouderen die blijmoedig, vrolijk en enthousiast blijven, het kan dus verkeren. Ik verblijf het liefst tussen de blijmoedigen.
Mensen die altijd maar blijmoedig en vrolijk overkomen wantrouw ik.
Dan denk ik dat daar toch iets achter moet zitten.
Net zoals bij z.g. cynisch of sarcastisch overkomende mensen.....zoals b.v. Maarten van Rossem om maar iemand te noemen..
Daar zit veel meer achter......
Het zijn vaak maskers om het leven aan te kunnen b.v. en zichzelf in de hand te houden...te overleven...o.a.

Daar gaat het mij om....
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: De Meeste Mensen Deugen

Bericht door Storm »

snappie schreef: 12 dec 2020, 17:48
hopper schreef: 12 dec 2020, 17:20 Denk niet dat ik Bregman niet kan volgen (Ik volg hem al jaren).
O ja, nog even dit: ik lees in zijn boek dat hij door voortschrijdend inzicht op sommige punten van gedachten is verandert.
Dus waar hij een paar jaar geleden van overtuigt was, daar is hij op sommige punten van teruggekomen.
@snappie,
Hij schreef het voor de corona ;) Zeker voor de tweede golf.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: De Meeste Mensen Deugen

Bericht door hopper »

Petra schreef: 26 feb 2021, 13:11
hopper schreef: 14 dec 2020, 12:53 Het is de Ene welke zichzelf in de ander ontmoet.
Maar jij wilt juist dat ik stop om over de Ene te schrijven.
Daarom schrijf ik over de niet-deugers.
Wat nou als het die Ene is die niet deugt dan kun je misschien beter over de Ander gaan schrijven.
En als de Ander zichzelf in de Ene ontmoet... komt het met het deugen weer goed. HA!
Altijd het laatste woord willen hebben hè?
Ik heb al weer spijt van mijn poppetjes!
Maar goed, omdat ik er niet meer mag plaatsen dan 15 krijg je er hier nog wat:


:D :) :) :kiss1: :mrgreen: :flower1:
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: De Meeste Mensen Deugen

Bericht door Snelheid »

Als de meeste mensen zouden deugen zou er een andere samenleving zijn en een andere wereld niet dus.Daar van afgezien de enkelen die wel deugen moedig verder gaan maar :thumb1: :thumb1: :flower1:
VERITAS VOS LIBERABIT.