De Meeste Mensen Deugen

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
snappie
Berichten: 439
Lid geworden op: 22 jul 2014, 00:23
Man/Vrouw: V

Re: De Meeste Mensen Deugen

Bericht door snappie »

Snelheid schreef: 26 feb 2021, 17:11 Als de meeste mensen zouden deugen zou er een andere samenleving zijn en een andere wereld niet dus.Daar van afgezien de enkelen die wel deugen moedig verder gaan maar :thumb1: :thumb1: :flower1:
Als de meeste mensen NIET zouden deugen zou er een andere samenleving zijn.
Dan zou je beter iedereen altijd en over alles kunnen wantrouwen.
Een eenling of een groepje kunnen de boel voor een heleboel mensen verzieken, maar zij vormen gelukkig lang niet de meerderheid.
Storm schreef: 26 feb 2021, 13:31 @snappie,
Hij schreef het voor de corona Zeker voor de tweede golf.
Ik bedoelde o.a. dat hij eerder ook dacht dat de meeste mensen niet deugen, maar later van gedachten is verandert.
Hij kwam erachter dat een aantal onderzoeken gemanipuleerd waren en niet klopten (gedocumenteerd bewijs).
Ondanks dat ik Bregman wat te optimistisch vind sta ik heel wat dichter bij zijn standpunt dan het tegenovergestelde 'de meeste (of alle) mensen deugen niet.'
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: De Meeste Mensen Deugen

Bericht door Storm »

snappie schreef: 26 feb 2021, 17:47 Ik bedoelde o.a. dat hij eerder ook dacht dat de meeste mensen niet deugen, maar later van gedachten is verandert.
Hij kwam erachter dat een aantal onderzoeken gemanipuleerd waren en niet klopten (gedocumenteerd bewijs).
Ondanks dat ik Bregman wat te optimistisch vind sta ik heel wat dichter bij zijn standpunt dan het tegenovergestelde 'de meeste (of alle) mensen deugen niet.'
@snappie,
Ja dat heb ik hem eens horen vertellen in een praatprogramma. Het was van mij ook meer een grap, zeker van gedachten veranderd door de Trump verkiezingstoestanden en de corona-rellen/complotdenkers.
Ik ben het met je eens; liever te positief dan doemdenken.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
snappie
Berichten: 439
Lid geworden op: 22 jul 2014, 00:23
Man/Vrouw: V

Re: De Meeste Mensen Deugen

Bericht door snappie »

Storm schreef: 26 feb 2021, 19:26 @snappie,
Ja dat heb ik hem eens horen vertellen in een praatprogramma. Het was van mij ook meer een grap, zeker van gedachten veranderd door de Trump verkiezingstoestanden en de corona-rellen/complotdenkers.
Ik ben het met je eens; liever te positief dan doemdenken.
:thumb1:
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: De Meeste Mensen Deugen

Bericht door Petra »

snappie schreef: 26 feb 2021, 22:25
Storm schreef: 26 feb 2021, 19:26 @snappie,
Ja dat heb ik hem eens horen vertellen in een praatprogramma. Het was van mij ook meer een grap, zeker van gedachten veranderd door de Trump verkiezingstoestanden en de corona-rellen/complotdenkers.
Ik ben het met je eens; liever te positief dan doemdenken.
:thumb1:
Idd.
Maar het is natuurlijk niet zo dat ie blind is voor wat er mis is, juist niet.
Ik had z'n Davos speech op YT gelinkt in de TS. Echt geweldig.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3574
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: De Meeste Mensen Deugen

Bericht door dingo »

De meeste mensen deugen totdat ze invloed of macht krijgen. Op dat moment deugen ze grotendeels niet meer. Voorbeelden genoeg in de politiek en bedrijfsleven of zoiets corrupts als de FIFA of het Olympisch comité. En aangezien de macht en invloed in handen is van een klein groepje (afhankelijk van wat je voor waar aanneemt nog geen 5% van de bevolking) ziet de maatschappij er uit zoals hij er uit ziet. Niet heel fantastisch dus.
Spreuken 26:4
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: De Meeste Mensen Deugen

Bericht door Petra »

dingo schreef: 26 feb 2021, 23:53 De meeste mensen deugen totdat ze invloed of macht krijgen. Op dat moment deugen ze grotendeels niet meer. Voorbeelden genoeg in de politiek en bedrijfsleven of zoiets corrupts als de FIFA of het Olympisch comité. En aangezien de macht en invloed in handen is van een klein groepje (afhankelijk van wat je voor waar aanneemt nog geen 5% van de bevolking) ziet de maatschappij er uit zoals hij er uit ziet. Niet heel fantastisch dus.
Dat klopt. Macht corrumpeert. Interessant artikel daarover:
https://www.eoswetenschap.eu/psyche-bre ... chter-mens
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: De Meeste Mensen Deugen

Bericht door Petra »

hopper schreef: 09 dec 2020, 10:22 Ik ga er van uit dat mensen helemaal niet deugen. Mensen zijn -voortkomend uit de natuur- egoïstische wezens, hetgeen logisch is als de natuur concurrerend werkt. Evolutie dus. Vrij eenvoudig te zien als je de menselijke geschiedenis bekijkt. Een lange litanie van oorlog en strijd. Of als je op micro-niveau kijkt: overal burenruzies, gekonkel op het werk, bureaucratie, gekissebis op een forum als dit.

En zo kan ik wel doorgaan. De mens deugt intrinsiek juist niet! Die Rutger Bregman zal wel zo'n klassieke deugert zijn die de mens moed wil inpraten. Zo'n pseudo-optimist die beweert dat het glas halfvol is.

En dan heb ik het nog niet eens gehad over oceanen vol met plastic, klimaatverandering (En de klimaatontkenners die zeggen dat de ander maar eerst moet beginnen), rechtsextremisme, overbevolking enz.
Hi Hopper.
Laten we maar niet vergeten om ook Aandacht te geven aan het Goede ! :flower1:
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: De Meeste Mensen Deugen

Bericht door Snelheid »

Als de meeste mensen zouden deugen zou er nu niet een QR code zijn. :naughty: :naughty:
VERITAS VOS LIBERABIT.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: De Meeste Mensen Deugen

Bericht door hopper »

Petra schreef: 26 sep 2021, 21:49
hopper schreef: 09 dec 2020, 10:22 Ik ga er van uit dat mensen helemaal niet deugen. Mensen zijn -voortkomend uit de natuur- egoïstische wezens, hetgeen logisch is als de natuur concurrerend werkt. Evolutie dus. Vrij eenvoudig te zien als je de menselijke geschiedenis bekijkt. Een lange litanie van oorlog en strijd. Of als je op micro-niveau kijkt: overal burenruzies, gekonkel op het werk, bureaucratie, gekissebis op een forum als dit.

En zo kan ik wel doorgaan. De mens deugt intrinsiek juist niet! Die Rutger Bregman zal wel zo'n klassieke deugert zijn die de mens moed wil inpraten. Zo'n pseudo-optimist die beweert dat het glas halfvol is.

En dan heb ik het nog niet eens gehad over oceanen vol met plastic, klimaatverandering (En de klimaatontkenners die zeggen dat de ander maar eerst moet beginnen), rechtsextremisme, overbevolking enz.
Hi Hopper.
Laten we maar niet vergeten om ook Aandacht te geven aan het Goede ! :flower1:

Het Goede is de Aandacht zelve. Het is reeds aanwezig in ieder mens. Zuivere Aandacht observeert alles zoals het is zonder oordeel over wat er geobserveerd wordt.
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3574
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: De Meeste Mensen Deugen

Bericht door dingo »

Snelheid schreef: 26 sep 2021, 21:58 Als de meeste mensen zouden deugen zou er nu niet een QR code zijn. :naughty: :naughty:
Je realiseert je dat die QR-code alleen aangeeft of je gevaccineerd bent of recent negatief getest of recent corona gehad hebt? Dus dat iedereen zonder onderscheid een dergelijke code bij zich kan hebben?
Spreuken 26:4
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: De Meeste Mensen Deugen

Bericht door Snelheid »

dingo schreef: 26 sep 2021, 23:27
Snelheid schreef: 26 sep 2021, 21:58 Als de meeste mensen zouden deugen zou er nu niet een QR code zijn. :naughty: :naughty:
Je realiseert je dat die QR-code alleen aangeeft of je gevaccineerd bent of recent negatief getest of recent corona gehad hebt? Dus dat iedereen zonder onderscheid een dergelijke code bij zich kan hebben?
Het is gore discriminatie en meer niet.
VERITAS VOS LIBERABIT.