Godsbeeld

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7607
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Godsbeeld

Bericht door Petra »

peda schreef: 03 jan 2021, 11:08
Petra schreef: 03 jan 2021, 00:48
peda schreef: 02 jan 2021, 15:31 Bij de acceptatie van de idee Zelfbeperking ( ook geaccepteerd door Calvijn ) verklaren vele vragen zich uit zichzelf.
Oh ja, die vergeet ik nogal 's toe te passen. :lol:
Waarschijnlijk omdat ik er ook het nut of logica niet van inzie. Maar uiteraard kun je er wel een hoop vragen mee van tafel schuiven.
Wanneer God in Soevereiniteit Besluit om "" Iets "" van niet-Goddelijke Aard/ Natuur te scheppen en vervolgens Besluit om met die niet- Goddelijke schepping een Relatie te onderhouden ( dualiteit ) is het zeer wel logisch te beargumenteren dat God in die Relatie Zelfbeperking toepast. God volgt de natuurwetten, God volgt het intelligentie niveau van de mens, God volgt de emotionele vermogens van de mens. Alles zeer beperkend voor Diegene Boven Wie niets hogers gedacht kan worden. De Zelfbeperking heb ik overigens niet zelf uitgevonden, maar het is een zeer oude theologische gedachte die later o.m. bij Calvijn weer van stal werd gehaald. In de bijbel staat ook vermeld dat de mens die God Zelve ziet ( niet in Zelfbeperking ) , zal het niet overleven. Ook rond de persoon Jezus kan theologisch de incarnatie goed worden verbonden met de Zelfbeperking.
Ja maar mijn punt was dat ik daar het nut niet van zie.
Wat je later schreef was zo ong. mijn gedachte. Waarom zou je als God jezelf zodanig beperken? Dan ben je geen God maar mens. Idd. verdwenen als God dus. Nutteloze actie, dus is er denk ik geen nut maar is het wel een manier om bijbelse rariteiten te verklaren.

"Houdt JHWH in Zelfbeperking op om JHWH te zijn met als gevolg dat er een God-verlaten "' plaats "" zou kunnen bestaan, of toch weer niet. Is God quasi volledig verdwenen "
Laatst gewijzigd door Petra op 04 jan 2021, 02:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7607
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Godsbeeld

Bericht door Petra »

Messenger schreef: 03 jan 2021, 12:05 De God waar ik in geloof heeft geen soevereine wil, alle Godsdelen hebben een eigen vrije wil.
Elk Godsdeel heeft een eigen agenda voor empirische ervaring.

Als die agenda o.a. vergevingsgezindheid betreft, dat een Godsdeel wil ervaren hoe het is om een ander te vergeven, moet er een Godsdeel zijn die vergeving kan ervaren. Je kunt wéten wat vergevingsgezindheid is, het ervàren daarvan is iets anders.

Zelfs mensen kiezen er soms voor zich te laten aftuigen in de BDSM-scene. Tot behoorlijke verwondingen en vernedering aan toe.
Er zijn zelfs mensen die anderen betalen om een pak slaag te krijgen.

Ik bedoel : als mensen soms al gewillig 'slachtoffer' willen zijn, kun je dan voorstellen dat Godsdelen/zielen dit ook willen ervaren?
Er zijn een hoop dingen die ik me kan voorstellen.
Mensen gaan bergbeklimmen, mekaar aftuigen in de boksring e.a. heftige vechtsporten, basejumpen, autoracen, stierenvechten, turnen.(Is één van de meest blessure gevaarlijke sporten). En roep maar wat mensen allemaal doen. En dat willen ze allemaal omdat ze daar plezier aan beleven.
Die snap ik allemaal wel.
Waarom Godsvonken/zielen zouden kiezen om dood te gaan van de honger, als paria in een kastenstelsel geboren te worden, een leven met een vreselijk ziekte/handicap of... bedenk alle ellende maar.. die snap ik dan weer niet.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9133
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Godsbeeld

Bericht door Mart »

Petra schreef: 04 jan 2021, 01:59 Er zijn een hoop dingen die ik me kan voorstellen.
Mensen gaan bergbeklimmen, mekaar aftuigen in de boksring e.a. heftige vechtsporten, basejumpen, autoracen, stierenvechten, turnen.(Is één van de meest blessure gevaarlijke sporten). En roep maar wat mensen allemaal doen. En dat willen ze allemaal omdat ze daar plezier aan beleven.
Die snap ik allemaal wel.
Waarom Godsvonken/zielen zouden kiezen om dood te gaan van de honger, als paria in een kastenstelsel geboren te worden, een leven met een vreselijk ziekte/handicap of... bedenk alle ellende maar.. die snap ik dan weer niet.
Is ook niet gezond om voor te stellen en te accepteren :evil: . Onschuldige mensen die het slachtofer zijn van een idealistische elite vanwege een zogenaamd goddelijk excuus, is absurd. Diep afgrijzen en vooral keihard verzet zijn het enige dat me hierbij te binnen schiet. In ieder geval niet braaf de andere wang toekeren.
Messenger schreef: 03 jan 2021, 12:05 Zelfs mensen kiezen er soms voor zich te laten aftuigen in de BDSM-scene. Tot behoorlijke verwondingen en vernedering aan toe.
Er zijn zelfs mensen die anderen betalen om een pak slaag te krijgen.
Ja. Dat is seksualiteit waarin mensen vrij zijn. Net zoals heteroseksualiteit en homoseksualiteit. Ondanks het sullige taboe dat er blijkbaar nog steeds op rust, vormt dat geen enkel probleem, tenzij zij er zelf een probleem mee hebben natuurlijk. Sterker: heb een vriendin gehad die het ook aangenaam vond me vast te binden en de macht te hebben. Van tevoren nooit gedacht, maar vond het eigenlijk best wel okay om machteloos in de handen van een mooie vrouw te zijn op basis van vertrouwen. Heb toen weer wat geleerd waar ik zeer dankbaar voor ben :thumb1: Taboes zijn stompzinnig, beperkend en maatschappelijke bleh! :x
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7607
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Godsbeeld

Bericht door Petra »

Mart schreef: 04 jan 2021, 02:09 Onschuldige mensen die het slachtoffer zijn...
..Diep afgrijzen en vooral keihard verzet
:thumb1: Precies! Daar gaat het om!


Mart schreef: 04 jan 2021, 02:09 Heb toen weer wat geleerd waar ik zeer dankbaar voor ben :thumb1: Taboes zijn stompzinnig, beperkend en bleh! :x
Good for you! 🥳

Taboes zijn uiteraard beperkend maar komen vooral door angst en onwetendheid denk ik.
Bv. latente homo's die zich uiten als homohater is een bekend fenomeen.
En de deugdzaamheids zedenprekrerij (met name voor homo's en vrouwen) die er bij de geloven wordt ingestampt werkt ook niet mee.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10088
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Godsbeeld

Bericht door Messenger »

Petra schreef: 04 jan 2021, 01:59 Er zijn een hoop dingen die ik me kan voorstellen.
Mensen gaan bergbeklimmen, mekaar aftuigen in de boksring e.a. heftige vechtsporten, basejumpen, autoracen, stierenvechten, turnen.(Is één van de meest blessure gevaarlijke sporten). En roep maar wat mensen allemaal doen. En dat willen ze allemaal omdat ze daar plezier aan beleven.
Die snap ik allemaal wel.
Bij het empirisch ervaren is het mogelijk niet met het doel er 'plezier' aan te beleven.
Petra schreef: Waarom Godsvonken/zielen zouden kiezen om dood te gaan van de honger, als paria in een kastenstelsel geboren te worden, een leven met een vreselijk ziekte/handicap of... bedenk alle ellende maar.. die snap ik dan weer niet.
Ik voel me zeer bevoorrecht dat ik dit leven ben gestart in welvarend Nederland. Wellicht is dat in andere levens die mijn ziel leeft volkomen anders. In dit leven is wel het een en ander op mijn bordje gekomen waardoor ik zeer beperkt ben.

Zo heb ik meerdere ziektediagnoses gekregen waarvan een enkele bij de meeste mensen al inslaan als een gigantische mentale mokerslag. Zelf heb ik een manier gevonden om met alles toch een kwalitatief leven te hebben, door me onder andere niet te zien als slachtoffer van mijn situatie. Daarbij tel ik al mijn zegeningen, waarbij ik ook zeker 'dankbaar' ben voor alle ervaren tegenslag in het leven. Het zelf veranderen van mijn perceptie maakt dit leven draaglijk.

Op het moment dat de kwaliteit gaat afnemen heb ik mezelf beloofd tijdig het zinkende schip te verlaten.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10088
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Godsbeeld

Bericht door Messenger »

Mart schreef: 04 jan 2021, 02:09
Petra schreef: 04 jan 2021, 01:59 Waarom Godsvonken/zielen zouden kiezen om dood te gaan van de honger, als paria in een kastenstelsel geboren te worden, een leven met een vreselijk ziekte/handicap of... bedenk alle ellende maar.. die snap ik dan weer niet.
Is ook niet gezond om voor te stellen en te accepteren :evil: . Onschuldige mensen die het slachtofer zijn van een idealistische elite vanwege een zogenaamd goddelijk excuus, is absurd. Diep afgrijzen en vooral keihard verzet zijn het enige dat me hierbij te binnen schiet. In ieder geval niet braaf de andere wang toekeren.
Als mensheid staan we nu toe dat grote delen van de wereld in erbarmelijke toestand verkeren (oorlog, honger, armoede, tirannie, ontbreken van gezondheidszorg). Als de VS minder besteedt aan defensie, kunnen ze in eigen land de infrastructuur onderhouden, zorgen voor perspectief bij verslaafden, uitkeringen voor werklozen en arbeidsgehandicapten etc.

Ze maken daar in de VS echter andere keuzes waardoor de VS eigenlijk een derde wereldland geworden zijn.

Stel je voor dat alle welvarende landen zich zouden inzetten voor armere landen. Het zou veel oorlog en conflicten schelen.
We maken echter andere keuzes. Zelfs met een pandemische bedreiging van de mensheid kibbelen we wie er allemaal een vaccin krijgen. Worden armere landen ook gevaccineerd of wordt dat 'te duur'? Accepteren we op de koop toe dat in arme landen een virusmutatie ontstaat die de welvarende landen opnieuw gaat teisteren en de welvaart en het welzijn van de hele wereld bedreigt?
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
peda
Berichten: 20585
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Godsbeeld

Bericht door peda »

Petra schreef: 04 jan 2021, 01:45 Waarom zou je als God jezelf zodanig beperken? Dan ben je geen God maar mens. Idd. verdwenen als God dus. Nutteloze actie, dus is er denk ik geen nut maar is het wel een manier om bijbelse rariteiten te verklaren.

"Houdt JHWH in Zelfbeperking op om JHWH te zijn met als gevolg dat er een God-verlaten "' plaats "" zou kunnen bestaan, of toch weer niet. Is God quasi volledig verdwenen "
Petra,

God in Zelfbeperking betekent dat God Soeverein en Vrijwillig lokaal en tijdelijk afziet van een deel van Zijn Almachtige Mogerlijkheden. Het doel is de communicatie met de schepping. Het is zoals met Jezus rondlopende op aarde. Hij moest adem halen, eten, drinken, had een stofwisseling, ervoer emoties, leed pijn, wist niet Alles en stierf. Derhalve God in Zelfbeperking. Of er "" God-verlaten "" plaatsen (kunnen) bestaan; over het antwoord bestaat geen consensus. Er is de opvatting dat de "" hel "' een van God verlaten plaats is, maar evenzeer wordt verdedigd dat God ook de "' hel "" niet "'verlaten"' heeft. Omdat niemand er een excursie heen kan maken, blijven het denkexercities. Je doet mee met een denkexercitie of je slaat je eigen dijen bont en blauw van de lach, het is aan de beschouwer.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9133
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Godsbeeld

Bericht door Mart »

Messenger schreef: 04 jan 2021, 10:56 Als mensheid staan we nu toe dat grote delen van de wereld in erbarmelijke toestand verkeren (oorlog, honger, armoede, tirannie, ontbreken van gezondheidszorg). Als de VS minder besteedt aan defensie, kunnen ze in eigen land de infrastructuur onderhouden, zorgen voor perspectief bij verslaafden, uitkeringen voor werklozen en arbeidsgehandicapten etc.

Ze maken daar in de VS echter andere keuzes waardoor de VS eigenlijk een derde wereldland geworden zijn.

Stel je voor dat alle welvarende landen zich zouden inzetten voor armere landen. Het zou veel oorlog en conflicten schelen.
We maken echter andere keuzes. Zelfs met een pandemische bedreiging van de mensheid kibbelen we wie er allemaal een vaccin krijgen. Worden armere landen ook gevaccineerd of wordt dat 'te duur'? Accepteren we op de koop toe dat in arme landen een virusmutatie ontstaat die de welvarende landen opnieuw gaat teisteren en de welvaart en het welzijn van de hele wereld bedreigt?
Klopt. De wereld is een ten hemel schreiend zooitje geworden. Een arme sloeber die steelt en rooft om z'n gezin nog te kunnen onderhouden, valt aanzienlijk beter te begrijpen dan een samenleving die onschuldige mensen zonder levensonderhoud op straat laat creperen. Maar blijkbaar moeten we de eerstgenoemde veroordelen en de laatstgenoemde in vrijheid laten gaan.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10088
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Godsbeeld

Bericht door Messenger »

Mart schreef: 04 jan 2021, 12:27 Klopt. De wereld is een ten hemel schreiend zooitje geworden. Een arme sloeber die steelt en rooft om z'n gezin nog te kunnen onderhouden, valt aanzienlijk beter te begrijpen dan een samenleving die onschuldige mensen zonder levensonderhoud op straat laat creperen.
Zo las ik dat een Amerikaanse agent, opgeroepen om winkeldieven op te halen, zo geraakt was door de armoedige omstandigheden van de dief dat hij uit eigen zak cadeaubonnen betaalde zodat de dief kerstinkopen kon doen.
De dief kreeg een gebiedsverbod voor de bestolen winkel en kon de cadeaubonnen bij een ander filiaal verzilveren.

Ook heeft Amerika nog altijd een psychopathische corrupte en narcistische fascist als president die uitsluitend zijn eigen egoïstische belangen vooropstelt.

Het kan verkeren.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9133
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Godsbeeld

Bericht door Mart »

Messenger schreef: 04 jan 2021, 12:43 Ook heeft Amerika nog altijd een psychopathische corrupte en narcistische fascist als president die uitsluitend zijn eigen egoïstische belangen vooropstelt. Het kan verkeren.
De samenleving zijn wijzelf en het lijkt me vooral te komen door de instelling van de mensen. Dat een Trump of een Hitler aan de macht komt, kan ik me goed voorstellen in een situatie waar een kleine groep vrijwel alle economische macht naar zich toe heeft getrokken en de overgrote meerderheid steeds minder te verdelen heeft en anderen geheel legitiem met hun gezin op straat lopen te hongeren. Liever iemand die de empathieloze machtige hufters aanpakt en zaken op orde stelt, dan op een steeds onmenswaardigere wijze doorgaan. En dan blijkt vervolgens uiteraard dat die autoritaire leider ook slechts een mens is, van macht houdt, dat onschuldige mensen onder zijn beleid evengoed het slachtoffer worden en de leider de macht niet vrijwillig af wil staan. Van het ene uiterste naar het andere, omdat we in de tussenfase - waar we daadwerkelijk keiharde tegenstand tegen een onrechtvaardige politiek kunnen bieden op democratische wijze, via stakingen en aanhoudend protest - we helaas als maatschappij de steeds ongelijkere verdeling braafjes accepteren, terwijl we armen en andere maatschappelijke slachtoffers slechts verzetloos helpen en de macht de andere wang toekeren.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7607
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Godsbeeld

Bericht door Petra »

peda schreef: 04 jan 2021, 12:05
Petra schreef: 04 jan 2021, 01:45 Waarom zou je als God jezelf zodanig beperken? Dan ben je geen God maar mens. Idd. verdwenen als God dus. Nutteloze actie, dus is er denk ik geen nut maar is het wel een manier om bijbelse rariteiten te verklaren.

"Houdt JHWH in Zelfbeperking op om JHWH te zijn met als gevolg dat er een God-verlaten "' plaats "" zou kunnen bestaan, of toch weer niet. Is God quasi volledig verdwenen "
Petra,

God in Zelfbeperking betekent dat God Soeverein en Vrijwillig lokaal en tijdelijk afziet van een deel van Zijn Almachtige Mogerlijkheden. Het doel is de communicatie met de schepping. Het is zoals met Jezus rondlopende op aarde. Hij moest adem halen, eten, drinken, had een stofwisseling, ervoer emoties, leed pijn, wist niet Alles en stierf. Derhalve God in Zelfbeperking. Of er "" God-verlaten "" plaatsen (kunnen) bestaan; over het antwoord bestaat geen consensus. Er is de opvatting dat de "" hel "' een van God verlaten plaats is, maar evenzeer wordt verdedigd dat God ook de "' hel "" niet "'verlaten"' heeft. Omdat niemand er een excursie heen kan maken, blijven het denkexercities. Je doet mee met een denkexercitie of je slaat je eigen dijen bont en blauw van de lach, het is aan de beschouwer.

Peda, er is dus een doel.
Dat zou je nuttig kunnen noemen.
Dan ga je de kant op van voortschrijdend inzicht.
Het komt op mij over dat communicatie met de schepping dan kennelijk bestaat uit de schepping vertellen en laten opschrijven wat ze al weet en doet.
Maar dan kun je niet 2000 jaar lang je neus drukken. Dan schiet het niet op met de communicatie met de schepseltjes.

Ennehhh...
:lol: :lol: :lol: Een dijenkletser als uitsmijter 8-)
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7607
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Godsbeeld

Bericht door Petra »

Messenger schreef: 04 jan 2021, 10:42
Ik voel me zeer bevoorrecht dat ik dit leven ben gestart in welvarend Nederland. Wellicht is dat in andere levens die mijn ziel leeft volkomen anders. In dit leven is wel het een en ander op mijn bordje gekomen waardoor ik zeer beperkt ben.

Zo heb ik meerdere ziektediagnoses gekregen waarvan een enkele bij de meeste mensen al inslaan als een gigantische mentale mokerslag. Zelf heb ik een manier gevonden om met alles toch een kwalitatief leven te hebben, door me onder andere niet te zien als slachtoffer van mijn situatie. Daarbij tel ik al mijn zegeningen, waarbij ik ook zeker 'dankbaar' ben voor alle ervaren tegenslag in het leven. Het zelf veranderen van mijn perceptie maakt dit leven draaglijk.

Op het moment dat de kwaliteit gaat afnemen heb ik mezelf beloofd tijdig het zinkende schip te verlaten.
Daarom begrijp ik jouw Godsbeeld wel, die past bij je. :kiss1:
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7607
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Godsbeeld

Bericht door Petra »

Mart schreef: 04 jan 2021, 12:27
Klopt. De wereld is een ten hemel schreiend zooitje geworden. Een arme sloeber die steelt en rooft om z'n gezin nog te kunnen onderhouden, valt aanzienlijk beter te begrijpen dan een samenleving die onschuldige mensen zonder levensonderhoud op straat laat creperen. Maar blijkbaar moeten we de eerstgenoemde veroordelen en de laatstgenoemde in vrijheid laten gaan.
Idd. Hemeltergend.
Daarom moest ik weg uit Myanmar, werd er gek van. Maar het was te diep geworteld daar in de hele maatschappij en de heersende Junta om er wat aan te kunnen doen.
Het is beter te behappen als je er niet steeds met je neus op staat.
En zie daar.. mijn antwoord waarom "we" als maatschappij dat onrecht 'accepteren'.

Overigens denk ik dat een -Allah/God c.s. regelt het wel - ook een hele fijne rustgever is.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
peda
Berichten: 20585
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Godsbeeld

Bericht door peda »

Petra schreef: 05 jan 2021, 01:47
Mart schreef: 04 jan 2021, 12:27
Klopt. De wereld is een ten hemel schreiend zooitje geworden. Een arme sloeber die steelt en rooft om z'n gezin nog te kunnen onderhouden, valt aanzienlijk beter te begrijpen dan een samenleving die onschuldige mensen zonder levensonderhoud op straat laat creperen. Maar blijkbaar moeten we de eerstgenoemde veroordelen en de laatstgenoemde in vrijheid laten gaan.
Idd. Hemeltergend.
Daarom moest ik weg uit Myanmar, werd er gek van. Maar het was te diep geworteld daar in de hele maatschappij en de heersende Junta om er wat aan te kunnen doen.
Het is beter te behappen als je er niet steeds met je neus op staat.
En zie daar.. mijn antwoord waarom "we" als maatschappij dat onrecht 'accepteren'.

Overigens denk ik dat een -Allah/God c.s. regelt het wel - ook een hele fijne rustgever is.
Als je werkelijk gelooft dan helpt het inderdaad enorm. Kijk maar eens naar Messenger, uit zijn inbreng spreekt toch ook een grote rust. Dat geldt ook voor anderen, die geloven dat de ellende hier op aarde slechts van korte duur is en wordt gevolgd door een nooit ophoudende toestand van persoonlijk beleefde "' heerlijkheid "'. Daar kan de atheist met de slogan "' tijdelijke ellende voor velen is al wat is "' ook geen troost leveren. Niet voor niets in mijn ogen krijgt de atheistische overtuiging ook bij lange na niet de meerderheid van de mensheid achter zich. Het gros van de mensen blijft een meta-fysische overtuiging volgen, lopende van een Godsdienst-invulling tot "' er is wel iets na de dood "'. En dat "' er is wel iets na de dood "' wordt dan positief gezien. Eind goed, al goed.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Godsbeeld

Bericht door hopper »

peda schreef: 05 jan 2021, 10:28

Als je werkelijk gelooft dan helpt het inderdaad enorm. Kijk maar eens naar Messenger, uit zijn inbreng spreekt toch ook een grote rust. Dat geldt ook voor anderen, die geloven dat de ellende hier op aarde slechts van korte duur is en wordt gevolgd door een nooit ophoudende toestand van persoonlijk beleefde "' heerlijkheid "'. Daar kan de atheist met de slogan "' tijdelijke ellende voor velen is al wat is "' ook geen troost leveren. Niet voor niets in mijn ogen krijgt de atheistische overtuiging ook bij lange na niet de meerderheid van de mensheid achter zich. Het gros van de mensen blijft een meta-fysische overtuiging volgen, lopende van een Godsdienst-invulling tot "' er is wel iets na de dood "'. En dat "' er is wel iets na de dood "' wordt dan positief gezien. Eind goed, al goed.
Bij deze stelling valt een groot vraagteken te zetten. Voor de gelovige hangt er ook zijn hele leven een zwaard van Damocles boven zijn hoofd.
Je hoeft maar op sommige christelijke fora te lezen om te zien hoezeer zij "de Heer vrezen'.

Bij geloof snijdt het mes aan twee kanten. Kom je door de ballotage dan mag je naar de heerlijkheid toe. Maar we weten allemaal dat de mens zondig is, het geweten knaagt.....

De atheïst echter heeft zich al bij zijn fysieke dood neergelegd. Hij heeft niet de troost van de 'heerlijkheid', maar ook niet de vrees voor het hellevuur.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Godsbeeld

Bericht door hopper »

Mart schreef: 04 jan 2021, 13:08
De samenleving zijn wijzelf en het lijkt me vooral te komen door de instelling van de mensen. Dat een Trump of een Hitler aan de macht komt, kan ik me goed voorstellen in een situatie waar een kleine groep vrijwel alle economische macht naar zich toe heeft getrokken en de overgrote meerderheid steeds minder te verdelen heeft en anderen geheel legitiem met hun gezin op straat lopen te hongeren. Liever iemand die de empathieloze machtige hufters aanpakt en zaken op orde stelt, dan op een steeds onmenswaardigere wijze doorgaan.
Niets is dommer geweest dan op Hitler of Trump stemmen. Hitler schepte werkgelegenheid in de jaren 30 en vernietigde niet alleen de Joden, maar ook geheel Duitsland. In '45 was geheel Duitsland een rokende puinhoop en waren meer dan 10 miljoen Duitsers op de vlucht, miljoenen Duitse vrouwen waren verkracht en bijna iedereen was 1 of meer geliefden kwijt.

Trump idem. Stemmen op een stinkend rijke liegende autocraat omdat je zelf arm bent? De Trump-stemmers krijgen wat ze verdienen: nog meer armoede en ellende. Oorzaak en gevolg.

Ook in ons land zie je dat mensen die van een uitkering leven extreemrechts stemmen. En de sociale partijen op links worden kleiner en kleiner.
Dan moeten de PVV en FVD stemmers later niet klagen als ze het zo slecht gaat. Ze krijgen waar ze om vragen.
peda
Berichten: 20585
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Godsbeeld

Bericht door peda »

hopper schreef: 05 jan 2021, 11:30
peda schreef: 05 jan 2021, 10:28

Als je werkelijk gelooft dan helpt het inderdaad enorm. Kijk maar eens naar Messenger, uit zijn inbreng spreekt toch ook een grote rust. Dat geldt ook voor anderen, die geloven dat de ellende hier op aarde slechts van korte duur is en wordt gevolgd door een nooit ophoudende toestand van persoonlijk beleefde "' heerlijkheid "'. Daar kan de atheist met de slogan "' tijdelijke ellende voor velen is al wat is "' ook geen troost leveren. Niet voor niets in mijn ogen krijgt de atheistische overtuiging ook bij lange na niet de meerderheid van de mensheid achter zich. Het gros van de mensen blijft een meta-fysische overtuiging volgen, lopende van een Godsdienst-invulling tot "' er is wel iets na de dood "'. En dat "' er is wel iets na de dood "' wordt dan positief gezien. Eind goed, al goed.
Bij deze stelling valt een groot vraagteken te zetten. Voor de gelovige hangt er ook zijn hele leven een zwaard van Damocles boven zijn hoofd.
Je hoeft maar op sommige christelijke fora te lezen om te zien hoezeer zij "de Heer vrezen'.

Bij geloof snijdt het mes aan twee kanten. Kom je door de ballotage dan mag je naar de heerlijkheid toe. Maar we weten allemaal dat de mens zondig is, het geweten knaagt.....

De atheïst echter heeft zich al bij zijn fysieke dood neergelegd. Hij heeft niet de troost van de 'heerlijkheid', maar ook niet de vrees voor het hellevuur.
Hopper,

Jij weet ook wel dat de "" hel "' anno 2020 bij de meeste stromingen niet meer zo wordt gezien als Dante's middeleeuwen "' hel "". Er zullen zeker nog een aantal "' vrezenden "' op de bible-belt rondlopen, maar persoonlijk ken ik er geen eentje. En wat je niet kent, daar ga je ook niet op in. Voor mij is de middeleeuwse helgedachte een lang gepasseerd station, net zo goed als dat ik aderlating, het plaatsen van spinnenwebben op wonden, verlichting met kaarslicht etc achter mij gelaten heb.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Godsbeeld

Bericht door hopper »

peda schreef: 05 jan 2021, 11:40
Hopper,

Jij weet ook wel dat de "" hel "' anno 2020 bij de meeste stromingen niet meer zo wordt gezien als Dante's middeleeuwen "' hel "". Er zullen zeker nog een aantal "' vrezenden "' op de bible-belt rondlopen, maar persoonlijk ken ik er geen eentje. En wat je niet kent, daar ga je ook niet op in. Voor mij is de middeleeuwse helgedachte een lang gepasseerd station, net zo goed als dat ik aderlating, het plaatsen van spinnenwebben op wonden, verlichting met kaarslicht etc achter mij gelaten heb.
Voor mij bestaat de hel ook niet. Maar het is een logische gevolgtrekking dat als de bokken van de schapen gescheiden worden, dat de slechterikken dan naar een nare plaats gaan. Wat er in de praktijk gebeurd is, is dat de meeste stromingen mensen minder bang trachten te maken. Maar dat laat niet onverlet dat wie in een hemel gelooft ook automatisch in de hel gelooft, hoe die hel er ook uit moge zien.

Wij als katholieken hadden ook nog het vagevuur voor de twijfelgevallen;-)
peda
Berichten: 20585
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Godsbeeld

Bericht door peda »

hopper schreef: 05 jan 2021, 11:46

Voor mij bestaat de hel ook niet. Maar het is een logische gevolgtrekking dat als de bokken van de schapen gescheiden worden, dat de slechterikken dan naar een nare plaats gaan. Wat er in de praktijk gebeurd is, is dat de meeste stromingen mensen minder bang trachten te maken. Maar dat laat niet onverlet dat wie in een hemel gelooft ook automatisch in de hel gelooft, hoe die hel er ook uit moge zien.

Wij als katholieken hadden ook nog het vagevuur voor de twijfelgevallen;-)
Hallo Hopper,

Naast de Dante -hel wordt hel ook ingevuld als "' plaats "" waar in afgescheidenheid van God het eeuwige vervolg leven moet worden doorgebracht. Wat dat precies inhoudt, is overigens ook onbekend. Het denkbeeld spoort overigens weer niet met de Alomtegenwoordigheid van God, maar daar kom je met de Zelfbeperking ook wel weer uit. Kortom de "' hel "' is weliswaar een onderwerp dat steeds weer terugkomt, maar over de "'invulling"' bestaat geen enkele consensus. Een godsbeeld derhalve.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9133
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Godsbeeld

Bericht door Mart »

hopper schreef: 05 jan 2021, 11:37 Niets is dommer geweest dan op Hitler of Trump stemmen. Hitler schepte werkgelegenheid in de jaren 30 en vernietigde niet alleen de Joden, maar ook geheel Duitsland. In '45 was geheel Duitsland een rokende puinhoop en waren meer dan 10 miljoen Duitsers op de vlucht, miljoenen Duitse vrouwen waren verkracht en bijna iedereen was 1 of meer geliefden kwijt.

Trump idem. Stemmen op een stinkend rijke liegende autocraat omdat je zelf arm bent? De Trump-stemmers krijgen wat ze verdienen: nog meer armoede en ellende. Oorzaak en gevolg.

Ook in ons land zie je dat mensen die van een uitkering leven extreemrechts stemmen. En de sociale partijen op links worden kleiner en kleiner.
Dan moeten de PVV en FVD stemmers later niet klagen als ze het zo slecht gaat. Ze krijgen waar ze om vragen.
Als de situatie zo erg is als nu en er gezinnen zonder voedsel op straat moeten slapen, bedelen en uit vuilnisbakken eten, terwijl een miniem groepje bijna de helft van de gehele economie in handen heeft, is dat het risico waard te stemmen op iemand die er een eind aan zegt te maken. Je weet nooit van tevoren wat voor iemand je krijgt. Ja, ik zou in die situatie ook op iemand stemmen die er een eind aan zegt te maken. Deze onmenselijkheid moet eindigen en dan maar hopen dat de onmenselijkheid die ervoor in de plaats komt niet de huidige overstijgt. Dat zal wellicht gebeuren, maar hoe dan ook: deze onmenselijkheid moet eindigen.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Godsbeeld

Bericht door hopper »

peda schreef: 05 jan 2021, 13:01
Hallo Hopper,

Naast de Dante -hel wordt hel ook ingevuld als "' plaats "" waar in afgescheidenheid van God het eeuwige vervolg leven moet worden doorgebracht. Wat dat precies inhoudt, is overigens ook onbekend. Het denkbeeld spoort overigens weer niet met de Alomtegenwoordigheid van God, maar daar kom je met de Zelfbeperking ook wel weer uit. Kortom de "' hel "' is weliswaar een onderwerp dat steeds weer terugkomt, maar over de "'invulling"' bestaat geen enkele consensus. Een godsbeeld derhalve.
Gelovigen kunnen alleen maar in 'plaatsen' denken. Dat is inherent aan het leven in afgescheidenheid. Daarom is de hemel ook een andere 'plaats' in hun beleving dan de 'plaats' waar de zondaars heen gaan. Dat de hel telkens anders ingevuld wordt neemt de afgescheidenheid van de 'goeden' niet weg.

De geestelijke werkelijkheid is dat de mens zelf afgescheidenheid opwekt middels het denken. De gelovige ontbreekt het aan het voorstellingsbeeld van 'het eeuwig zijnde' juist omdat dat geen voorstellingsbeeld is.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Godsbeeld

Bericht door hopper »

Mart schreef: 05 jan 2021, 14:07
hopper schreef: 05 jan 2021, 11:37 Niets is dommer geweest dan op Hitler of Trump stemmen. Hitler schepte werkgelegenheid in de jaren 30 en vernietigde niet alleen de Joden, maar ook geheel Duitsland. In '45 was geheel Duitsland een rokende puinhoop en waren meer dan 10 miljoen Duitsers op de vlucht, miljoenen Duitse vrouwen waren verkracht en bijna iedereen was 1 of meer geliefden kwijt.

Trump idem. Stemmen op een stinkend rijke liegende autocraat omdat je zelf arm bent? De Trump-stemmers krijgen wat ze verdienen: nog meer armoede en ellende. Oorzaak en gevolg.

Ook in ons land zie je dat mensen die van een uitkering leven extreemrechts stemmen. En de sociale partijen op links worden kleiner en kleiner.
Dan moeten de PVV en FVD stemmers later niet klagen als ze het zo slecht gaat. Ze krijgen waar ze om vragen.
Als de situatie zo erg is als nu en er gezinnen zonder voedsel op straat moeten slapen, bedelen en uit vuilnisbakken eten, terwijl een miniem groepje bijna de helft van de gehele economie in handen heeft, is dat het risico waard te stemmen op iemand die er een eind aan zegt te maken. Je weet nooit van tevoren wat voor iemand je krijgt. Ja, ik zou in die situatie ook op iemand stemmen die er een eind aan zegt te maken. Deze onmenselijkheid moet eindigen en dan maar hopen dat de onmenselijkheid die ervoor in de plaats komt niet de huidige overstijgt. Dat zal wellicht gebeuren, maar hoe dan ook: deze onmenselijkheid moet eindigen.
De onmenselijkheid duurt juist voort omdat arme mensen niet solidair zijn, maar kiezen voor egoïsme.
Ik ben niet dom, men (arme mensen) stemt PVV en FVD omdat men bang is dat de vluchteling baan, uitkering en woning afpikt.

In de VS is het niet anders. Latino's die het vuile werk doen en in de hoek getrapt worden door de Trump-stemmers.
En daar moet ik mee te doen hebben? Laat hier in Nederland het PVV en FVD stemvolk maar eens het werk gaan opknappen van de vertrapten uit het buitenland.

Wat er ook gebeurd, ik zal nooit extreemrechts stemmen en ik toon er ook geen begrip voor. Want niet Trump is het probleem, de mensen die op hem stemmen zijn het probleem. Baudet en Wilders idem natuurlijk.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10088
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Godsbeeld

Bericht door Messenger »

hopper schreef: 05 jan 2021, 11:37 Trump idem. Stemmen op een stinkend rijke liegende autocraat omdat je zelf arm bent? De Trump-stemmers krijgen wat ze verdienen: nog meer armoede en ellende. Oorzaak en gevolg.
Dat kan ik nog altijd niet begrijpen. De arbeidersklasse (soms 3 banen om rond te komen) die de eindjes bijna niet aan elkaar kan knopen en afhankelijk is van medische zorg en onverzekerd zal zijn, omdat campagnepunt van Trump de afschaffing van Obamacare was. Ik heb geen hoge dunk van republikeinen, maar dat ze zo vreselijk simpel zijn had ik niet verwacht.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9133
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Godsbeeld

Bericht door Mart »

hopper schreef: 05 jan 2021, 14:44 De onmenselijkheid duurt juist voort omdat arme mensen niet solidair zijn, maar kiezen voor egoïsme.
Spreekt degene die niet uit vuilnisbakken hoeft te eten. Als mijn gezin op straat zou hongeren, dan was ik evenmin solidair geweest. Als je moet bedelen en stelen om te kunnen overleven, dan is empathie en solidariteit het eerste dat op een laag pitje wordt gezet.
Ik ben niet dom, men (arme mensen) stemt PVV en FVD omdat men bang is dat de vluchteling baan, uitkering en woning afpikt. In de VS is het niet anders. Latino's die het vuile werk doen en in de hoek getrapt worden door de Trump-stemmers.
Exact! Vrijwel al m'n vrienden en kennissen zijn links, maar een klein deel stemt tegen hun overtuiging op rechts om precies die reden: links pakt de rijke 0,01% niet aan die de helft van de economie in handen heeft, maar spendeert de broodnodige centjes deels aan vluchtelingen en andere linkse zaken. Als het op overleven aankomt, is het eigen gezin nou eenmaal belangrijker dan de onbekende vreemdeling. Al zijn ze ideologisch tegen rechts, het is desondanks rechts dat nog wat broodnodige centjes aftroggelt van vluchtelingen, die de kans op een baan, uitkering, woning en inkomen vergroten ten koste van de vluchtelingen.

Een ander deel stemt tegen hun principes in op het grootste alternatief, de liberalen, omdat ze niet willen dat rechts aan de macht komt.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Godsbeeld

Bericht door hopper »

Mart schreef: 05 jan 2021, 15:12
hopper schreef: 05 jan 2021, 14:44 De onmenselijkheid duurt juist voort omdat arme mensen niet solidair zijn, maar kiezen voor egoïsme.
Spreekt degene die niet uit vuilnisbakken hoeft te eten. Als mijn gezin op straat zou hongeren, dan was ik evenmin solidair geweest. Als je moet bedelen en stelen om te kunnen overleven, dan is empathie en solidariteit het eerste dat op een laag pitje wordt gezet.
Ik ben niet dom, men (arme mensen) stemt PVV en FVD omdat men bang is dat de vluchteling baan, uitkering en woning afpikt. In de VS is het niet anders. Latino's die het vuile werk doen en in de hoek getrapt worden door de Trump-stemmers.
Exact! Vrijwel al m'n vrienden en kennissen zijn links, maar een klein deel stemt tegen hun overtuiging op rechts om precies die reden: links pakt de rijke 0,01% niet aan die de helft van de economie in handen heeft, maar spendeert de broodnodige centjes deels aan vluchtelingen en andere linkse zaken. Als het op overleven aankomt, is het eigen gezin nou eenmaal belangrijker dan de onbekende vreemdeling. Al zijn ze ideologisch tegen rechts, het is desondanks rechts dat nog wat broodnodige centjes aftroggelt van vluchtelingen, die de kans op een baan, uitkering, woning en inkomen vergroten ten koste van de vluchtelingen.

Een ander deel stemt tegen hun principes in op het grootste alternatief, de liberalen, omdat ze niet willen dat rechts aan de macht komt.
https://www.trouw.nl/buitenland/handboe ... ~b8b57ef7/

Hier nog zo'n mooi voorbeeld van armen die zich hebben laten verleiden door kralen en spiegeltjes.
Chávez diskwalificeerde vanaf dag één iedereen met kritiek als lid van de oude corrupte elite of agent van de CIA. De intimidatie bereikte de individuele Venezolanen toen in 2004 een lijst van miljoenen burgers die hadden getekend voor een impeachment van Chávez, letterlijk op straat belandde: de lijst was op CD te koop.
Of het nu extreemlinks is zoals Chávez of extreemrechts zoals Trump, uiteindelijk is de onderlaag nog slechter af dan ze al was door dom te stemmen.
Extreemlinks en extreemrechts verschillen dan ook niet in hun methodes. Het enige wat een samenleving leefbaar kan houden is als de bevolking wijs genoeg is om in tijden van crisis niet op foute lui te stemmen. Voorzover er democratie aanwezig is natuurlijk.

Dan maar wat rijke mensen die niet wensen te delen.