Godsbeeld

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9134
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Godsbeeld

Bericht door Mart »

hopper schreef: 05 jan 2021, 23:47 Dan maar wat rijke mensen die niet wensen te delen.
Zou graag in je ogen willen kijken als je je eigen kinderen en vrouw op straat ziet creperen, terwijl jij je dagelijkse brood bedelend en uit vuilnisbakken bijeen schraapt, zoals ik er hier in Sevilla zovelen zie -- dan praat je wel anders. Voor hen is elk alternatief beter. En indien we niet snel wat doen aan deze onrechtvaardigheid, dan vermoed ik dat we weer een ''leuke'' democratisch gekozen rechtse leider krijgen die ook voor de anderen in de samenleving een ramp zal zijn. Daar stevenen we reeds op af. Eigen schuld, dikke bult. Moeten we maar tijdig actie ondernemen als anderen het noodlot treft vanwege onrechtvaardige armoede.
Laatst gewijzigd door Mart op 06 jan 2021, 00:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Godsbeeld

Bericht door hopper »

Mart schreef: 05 jan 2021, 23:57
hopper schreef: 05 jan 2021, 23:47 Dan maar wat rijke mensen die niet wensen te delen.
Zou graag in je ogen willen kijken als je je eigen kinderen en vrouw op straat ziet creperen, terwijl jij je dagelijkse brood bedelend en uit vuilnisbakken bijeen schraapt, zoals ik er hier in Sevilla zovelen zie -- dan praat je wel anders. Voor hen is elk alternatief beter.
Als jij Spanje wilt zien vervallen tot een tweede Venezuela dan vind ik het ook prima.
Jij weet dat er in Spanje een verleden leeft van onderdrukking. De democratie is er nog jong.
Dan is een crisis, seperatisten en een jonge democratie een prima voedingsbodem.
Of extreemlinks de dictatuur vestigt of extreemrechts, dat maakt niet uit.

We zien de eeuwige slingerbeweging van crisis, oorlog en wederopbouw.
De crisis is er al, het volk bepaalt of er een autocraat aan de macht komt.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9134
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Godsbeeld

Bericht door Mart »

hopper schreef: 06 jan 2021, 00:06 We zien de eeuwige slingerbeweging van crisis, oorlog en wederopbouw.
De crisis is er al, het volk bepaalt of er een autocraat aan de macht komt.
Helemaal correct en er zijn er steeds meer voor. Dat het een ramp wordt is prima. Hadden we maar moeten handelen toen andere onschuldige medemensen het noodlot van de armoede trof.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Godsbeeld

Bericht door Petra »

peda schreef: 05 jan 2021, 10:28
Petra schreef: 05 jan 2021, 01:47 Overigens denk ik dat een -Allah/God c.s. regelt het wel - ook een hele fijne rustgever is.
Als je werkelijk gelooft dan helpt het inderdaad enorm. Kijk maar eens naar Messenger, uit zijn inbreng spreekt toch ook een grote rust. Dat geldt ook voor anderen, die geloven dat de ellende hier op aarde slechts van korte duur is en wordt gevolgd door een nooit ophoudende toestand van persoonlijk beleefde "' heerlijkheid "'. Daar kan de atheist met de slogan "' tijdelijke ellende voor velen is al wat is "' ook geen troost leveren. Niet voor niets in mijn ogen krijgt de atheistische overtuiging ook bij lange na niet de meerderheid van de mensheid achter zich. Het gros van de mensen blijft een meta-fysische overtuiging volgen, lopende van een Godsdienst-invulling tot "' er is wel iets na de dood "'. En dat "' er is wel iets na de dood "' wordt dan positief gezien. Eind goed, al goed.
Ja, die God van Messenger is een lieverd.
Ik snap ook best dat bidden en kaarsjes branden voor een betere wereld en dan echt geloven dat er een Schepper is die zich daar heus druk om maakt wel prettig kan zijn. Het slaapt toch lekkerder als je de verantwoording niet op je eigen schouders voelt rusten. Het risico is denk ik de gelatenheid. Waar Hopper zo dol op is. Evenals in het kastenstelsel. Als de hele maatschappij zo gelooft en het gelaten overlaat aan de Goden dan verandert er nooit wat in het dagelijkse leven van de mensen die het moeten bezuren.
Dat er in India stappen zijn gezet om de levens van de laagste kaste te verbeteren komt vooral door enorme druk vanuit de internationale gemeenschap.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas