Midwinterfeesten/Joelfeest

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Midwinterfeesten/Joelfeest

Bericht door hopper »

Nu de kortste dag geweest is, is het mss wel eens leuk om stil te staan bij onze roots uit de pre-christelijke tijd.

https://www.circewicca.nl/jaar/02.html
De namen Joel en Midwinter zijn door de eeuwen heen de gebruikelijke aanduidingen geweest voor het feest van de kortste dag.
Het woord Joel gaat vermoedelijk terug op een Indo-Europese wortel *kwel, die draaien betekende. Het Oudnoorse Jol, het Zweedse Jul en het Deense Juul zijn varianten in de Scandinavische talen. Het is mogelijk dat het Oudengelse Iul door Deense kolonisten in de elfde eeuw over de Britse eilanden is verspreid. Yule wordt in het Engels nog steeds gebruikt om het Kerstfeest mee aan te duiden.
Met kerst vieren we dus van oorsprong de terugkeer van het licht. Vandaar ook 25 dec, dan lengen de dagen weer.

Het begin van de winter was, zoals we op de pagina over Samhain uiteengezet hebben, in heel Europa een belangrijk moment in het jaar. De laatste oogst was binnen, er werd geslacht wat nodig was om de winter door te komen en de geesten van overledenen werden geacht terug te keren naar hun voormalige woonplaats. Ook in het Joelfeest spelen de geesten een grote rol, zoals we aan de hand van vele voorbeelden zullen verduidelijken. In het volksgeloof werd algemeen aangenomen dat de geesten in het begin van de winter verschijnen en pas na het solstitium weer vertrekken, hoewel ze ook daarna op bepaalde hoogtijdagen nog geacht werden aanwezig te zijn.
Geesten moet je natuurlijk met lawaai verjagen! Helaas (Gelukkig!) gaat dat dit jaar niet door. Hoewel het carbid schieten wel is toegestaan. Maar wat mij betreft kunt u volstaan met 'ksst!' roepen!
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Midwinterfeesten/Joelfeest

Bericht door hopper »

Het Germaanse Joelfeest duurde twaalf dagen, die oorspronkelijk vanaf de eerste volle maan na het solstitium geteld werden. Nadat de Juliaanse kalender werd ingevoerd, gingen de Germanen ertoe over de Joeltijd in de twaalf dagen na het solstitium te vieren. Zo diep geworteld zat dit heilige feest dat pogingen van kerkelijke zijde het te verbieden of te ontkrachten nooit helemaal gelukt zijn.
Soms wens je de kerk wat meer macht toe, zodat ze dat heidense lawaai verbieden!
Heel Nederland vuurwerkvrij ? Nee, een klein dorpje blijft dapper weerstand bieden tegen de Kerkelijke overheersing.
Het dorpje Veen waar de oer-heidenen nog aan de macht zijn!
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Midwinterfeesten/Joelfeest

Bericht door Petra »

Er zijn landen waar een prachtige vuurwerkshow georganiseerd wordt. Singapore en Sydney zijn echt top, weet ik bv.
Verkoop aan particulieren afschaffen en een geweldig spektakel bieden zou ik voor stemmen.
Maar goed, ik heb makkelijk praten want ik koop uit principe al nooit vuurwerk. :)
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Midwinterfeesten/Joelfeest

Bericht door callista »

hopper schreef: 29 dec 2020, 17:25 Nu de kortste dag geweest is, is het mss wel eens leuk om stil te staan bij onze roots uit de pre-christelijke tijd.

https://www.circewicca.nl/jaar/02.html
De namen Joel en Midwinter zijn door de eeuwen heen de gebruikelijke aanduidingen geweest voor het feest van de kortste dag.
Het woord Joel gaat vermoedelijk terug op een Indo-Europese wortel *kwel, die draaien betekende. Het Oudnoorse Jol, het Zweedse Jul en het Deense Juul zijn varianten in de Scandinavische talen. Het is mogelijk dat het Oudengelse Iul door Deense kolonisten in de elfde eeuw over de Britse eilanden is verspreid. Yule wordt in het Engels nog steeds gebruikt om het Kerstfeest mee aan te duiden.
Met kerst vieren we dus van oorsprong de terugkeer van het licht. Vandaar ook 25 dec, dan lengen de dagen weer.
Klopt helemaal...zo vier ik ook kerst.

Het begin van de winter was, zoals we op de pagina over Samhain uiteengezet hebben, in heel Europa een belangrijk moment in het jaar. De laatste oogst was binnen, er werd geslacht wat nodig was om de winter door te komen en de geesten van overledenen werden geacht terug te keren naar hun voormalige woonplaats. Ook in het Joelfeest spelen de geesten een grote rol, zoals we aan de hand van vele voorbeelden zullen verduidelijken. In het volksgeloof werd algemeen aangenomen dat de geesten in het begin van de winter verschijnen en pas na het solstitium weer vertrekken, hoewel ze ook daarna op bepaalde hoogtijdagen nog geacht werden aanwezig te zijn.
Geesten moet je natuurlijk met lawaai verjagen! Helaas (Gelukkig!) gaat dat dit jaar niet door.
Hoewel het carbid schieten wel is toegestaan. Maar wat mij betreft kunt u volstaan met 'ksst!' roepen!
Mooi!!
Ja...vuurwerk om de geesten te verjagen inderdaad.....
Bedankt voor de uitgebreide link....zo zie je maar eens hoe het een voortborduurt op het eerdere en er een andere uitleg aan geeft.
Ben nog bezig alles te lezen...
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Midwinterfeesten/Joelfeest

Bericht door Petra »

callista schreef: 30 dec 2020, 16:31
Ja...vuurwerk om de geesten te verjagen inderdaad.....
Daar heb ik geen vuurwerk voor nodig, mijn stem is al lawaaiig genoeg :lol:
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Midwinterfeesten/Joelfeest

Bericht door hopper »

Ik moet zeggen: de vuurwerk-ellende valt me tot dusver mee. Normaliter is rond een uur of 12 doorlopend geknal te horen.
Misschien tijd voor een nieuwe traditie? Straks om 24:00 allemaal gaan joelen?
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Midwinterfeesten/Joelfeest

Bericht door callista »

Ja...ik ga maar joelen... ;)

Hier knalt het de hele ochtend al dat het zijn weerga niet kent.
Carbid zo te horen...
Maar misschien zijn er hier ook wel meer geesten te verdrijven..... 8-) :clown:
Jammer dat we hier Petra niet hebben...die zou er wel raad mee weten met haar stem.... :) :kiss1:

Nou, ik moet er nog uit vanmiddag.... :praying1:
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Midwinterfeesten/Joelfeest

Bericht door hopper »

Carbid schieten is hier niet zo'n traditie, maar mss veranderd dat wel dit jaar.
Ons slimme kabinet is vergeten om carbid te verbieden.

Enfin, dat vuurwerkverbod mag van mij blijven tot 2100.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Midwinterfeesten/Joelfeest

Bericht door callista »

Ja...op de Veluwe waar ik geboren ben en opgegroeid was het een traditie.
Iemand vroeger achter ons huis...wat een voetbalveld was---heeft toen het deksel van de melkbus tegen zijn hoofd gekregen en was op slag dood.

Als kind deden wij een beetje carbid in een Buisman blikje en dat gaf een klein knalletje
Ik ben trouwens als de dood voor vuurwerk...
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Midwinterfeesten/Joelfeest

Bericht door hopper »

Ik ben niet bang voor vuurwerk, maar ik vind het sneu voor oude mensen en dieren dat zij de laatste week van het jaar zich nauwelijks op straat kunnen vertonen. Om over de milieu schade maar te zwijgen.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Midwinterfeesten/Joelfeest

Bericht door Petra »

callista schreef: 31 dec 2020, 12:48 Ja...ik ga maar joelen... ;)

Hier knalt het de hele ochtend al dat het zijn weerga niet kent.
Carbid zo te horen...
Maar misschien zijn er hier ook wel meer geesten te verdrijven..... 8-) :clown:
Jammer dat we hier Petra niet hebben...die zou er wel raad mee weten met haar stem.... :) :kiss1:

Nou, ik moet er nog uit vanmiddag.... :praying1:
Niet joelen maar Jodelen Callista, oefening baart kunst en ach..'t scheelt slechts 1 letter :lol:
https://youtu.be/g6j376yOlm4
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Midwinterfeesten/Joelfeest

Bericht door callista »

Hahaha :lol: :flower1:
En natuurlijk in een dirndl :thumb1:
Als 16-jarige heb ik die ook eens gekocht toen ik met vakantie in Oostenrijk was en daar een vakantievriendje had....
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Midwinterfeesten/Joelfeest

Bericht door hopper »

Hebben we net een nieuwe traditie geschapen , is hij al weer in de knop gebroken!
Daar wil al weer een ketter het heidense jodelen invoeren!
Ik vin um goed! Ik ga wel een sekte voor mijzelf beginnen, de eerste kerkscheuring is een feit!
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Midwinterfeesten/Joelfeest

Bericht door Petra »

:lol:
Ik vind het goed hoor Hopper... ik kom wel dansend langshoppen bij jouw sekte. :kiss1:
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas