Scientology kerk

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
peda
Berichten: 20628
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Scientology kerk

Bericht door peda »

Vergeet niet dat onder de zeer vroege kerkvaders denkbeelden voorkwamen die door het dwingend opleggen van de dogmatiek buiten boord werden gehouden.
Het preterisme, Jezus met een schijnlichaam, Jezus als geschapen wezen, het bestond in de oude geschiedenis allemaal. De huidige vrijzinnigheid in de christelijke omgeving levert nagenoeg niets uit aan nieuwe denkbeelden, wat niet vroeger ook gangbaar was. Hetzelfde geldt bij de esoterie. Daar liggen de bronnen ook in oer oude tijden en er is sedertdien nagenoeg niets nieuws bijgekomen. Wat een ontmoeting met buiten-aardsen mogelijkerwijze aan nieuwe meta-fysische kennis zou kunnen opleveren, staat in de sterren.
Gebruikersavatar
Leerling
Berichten: 39
Lid geworden op: 26 dec 2020, 08:48
Man/Vrouw: M

Re: Scientology kerk

Bericht door Leerling »

peda schreef: 02 jan 2021, 11:50 Vergeet niet dat onder de zeer vroege kerkvaders denkbeelden voorkwamen die door het dwingend opleggen van de dogmatiek buiten boord werden gehouden.
Het preterisme, Jezus met een schijnlichaam, Jezus als geschapen wezen, het bestond in de oude geschiedenis allemaal. De huidige vrijzinnigheid in de christelijke omgeving levert nagenoeg niets uit aan nieuwe denkbeelden, wat niet vroeger ook gangbaar was. Hetzelfde geldt bij de esoterie. Daar liggen de bronnen ook in oer oude tijden en er is sedertdien nagenoeg niets nieuws bijgekomen. Wat een ontmoeting met buiten-aardsen mogelijkerwijze aan nieuwe meta-fysische kennis zou kunnen opleveren, staat in de sterren.
Ja, daar zit wat in.... Zo ver strekt mijn kennis niet, maar nu je dat zo zegt, geloof ik dat wel.
Het zal niet zo gauw voorkomen dat iemand iets bedenkt wat niet ooit al eens door iemand anders, ergens op de aardbol, is bedacht en beschreven.

Wat bedoel je met: "Wat een ontmoeting met buiten-aardsen mogelijkerwijze aan nieuwe meta-fysische kennis zou kunnen opleveren, staat in de sterren." ?
Onderzoekt alle dingen en behoud het goede.
peda
Berichten: 20628
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Scientology kerk

Bericht door peda »

Leerling schreef: 02 jan 2021, 12:37

Wat bedoel je met: "Wat een ontmoeting met buiten-aardsen mogelijkerwijze aan nieuwe meta-fysische kennis zou kunnen opleveren, staat in de sterren." ?
Ik bedoel daarmede te zeggen dat eventuele "' nieuwe "' geleverde meta-fysische kennis voor ons onbekend zal zijn. Nieuwe kijk op God, nieuwe spirituele gedachten in de esoterie, het behoort tot de mogelijkheden, omdat er geen voorspelling kan worden gedaan over het verloop van de culturele geschiedenis bij eventuele buiten-aardsen.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Scientology kerk

Bericht door hopper »

peda schreef: 02 jan 2021, 13:24
Leerling schreef: 02 jan 2021, 12:37

Wat bedoel je met: "Wat een ontmoeting met buiten-aardsen mogelijkerwijze aan nieuwe meta-fysische kennis zou kunnen opleveren, staat in de sterren." ?
Ik bedoel daarmede te zeggen dat eventuele "' nieuwe "' geleverde meta-fysische kennis voor ons onbekend zal zijn. Nieuwe kijk op God, nieuwe spirituele gedachten in de esoterie, het behoort tot de mogelijkheden, omdat er geen voorspelling kan worden gedaan over het verloop van de culturele geschiedenis bij eventuele buiten-aardsen.
Metafysisch zullen eventuele (intelligente) buiten-aardsen op ons lijken. Hoe ze ook in de vorm mogen afwijken, ze zullen zintuigen nodig hebben om zintuigelijke waarnemingen te doen. Ze zullen dus net zoals wij gedeeld zijn als "Ik en de wereld", ook al is die wereld een andere planeet en is hun lichaam totaal afwijkend van ons. Bij dieren zoals dolfijnen en vleermuizen zien we dat sonar ook werkt. Maar het blijft zintuigelijk waarnemen.
peda
Berichten: 20628
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Scientology kerk

Bericht door peda »

hopper schreef: 02 jan 2021, 13:33
Metafysisch zullen eventuele (intelligente) buiten-aardsen op ons lijken. Hoe ze ook in de vorm mogen afwijken, ze zullen zintuigen nodig hebben om zintuigelijke waarnemingen te doen. Ze zullen dus net zoals wij gedeeld zijn als "Ik en de wereld", ook al is die wereld een andere planeet en is hun lichaam totaal afwijkend van ons. Bij dieren zoals dolfijnen en vleermuizen zien we dat sonar ook werkt. Maar het blijft zintuigelijk waarnemen.
Hallo Hopper,

Zeer zeker, maar de spirituele doordenking kan bij buiten-aardsen nieuwe paden bewandeld hebben. Ik mis persoonlijk de zekerheid dat op het aardse het Absolute Inzicht door sommige spirituelen verkregen is. Het zou kunnen zijn, maar "' zouden kunnen zijn "' staat niet gelijk aan verkregen Absolute Zekerheid. Het is ook nog eens de vraag of buiten-aardsen wel deze Absolute Zekerheid bezitten of dat het ook bij hen blijft bij "' zoeken "". Het is wel een uitdagend onderwerp. Zijn vanuit christelijke zicht buitenaardsen "' zondeloos "'? Kennen zij ook Christus al of niet als Verzoener ? Bestaat ook bij hen de Eindtijdgedachte met aansluitend een nieuwe schepping? Kennen de buiten-aardsen de stoffelijke dood ?
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Scientology kerk

Bericht door hopper »

peda schreef: 02 jan 2021, 13:50

Zeer zeker, maar de spirituele doordenking kan bij buiten-aardsen nieuwe paden bewandeld hebben. Ik mis persoonlijk de zekerheid dat op het aardse het Absolute Inzicht door sommige spirituelen verkregen is. Het zou kunnen zijn, maar "' zouden kunnen zijn "' staat niet gelijk aan verkregen Absolute Zekerheid. Het is ook nog eens de vraag of buiten-aardsen wel deze Absolute Zekerheid bezitten of dat het ook bij hen blijft bij "' zoeken "". Het is wel een uitdagend onderwerp. Zijn vanuit christelijke zicht buitenaardsen "' zondeloos "'? Kennen zij ook Christus al of niet als Verzoener ? Bestaat ook bij hen de Eindtijdgedachte met aansluitend een nieuwe schepping? Kennen de buiten-aardsen de stoffelijke dood ?
Ik denk niet dat buitenaardsen een soort van christelijk denken kennen met een Eindtijd, Verzoening e.d. Maar ik denk wel dat onze hypothetische buitenaardsen vormen van religie en filosofie kennen. In sommige contexten spreken we over universele waarden, dus dan zijn buitenaardsen hier ook bij inbegrepen: zij zullen ook oorzaak en gevolg kennen.

Ook zullen zij een stoffelijke dood kennen. Hoe geavanceerd ze ook moge zijn, het kenvermogen (bewustzijn) is onstoffelijk en niet te implanteren in een kunstmatige levensvorm. (Als je dat überhaupt al zou willen.)

Interessant zou het wel zijn, als we een geavanceerde levensvorm zouden ontdekken waar we mee kunnen communiceren.
De mensheid zend per slot van rekening al weer meer dan 100 jaar radio signalen uit en het lijkt mij dat een intelligente beschaving ons gebrabbel kan ontcijferen. Mijn nieuwsgierigheid betreft uiteraard filosofie en religie en of ze onafhankelijk van ons tot globaal dezelfde bevindingen zijn gekomen.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Scientology kerk

Bericht door Petra »

Do the Math :)
Het is Wiskunde; verhoudingen/ratio's e.d. wat denk ik een universele taal is en waarmee we mekaar allemaal kunnen 'verstaan'.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Scientology kerk

Bericht door Petra »

Leerling schreef: 02 jan 2021, 08:28
Petra schreef: 02 jan 2021, 01:42
Leerling schreef: 01 jan 2021, 12:42
Als dit nu alles is, dit leven?

Wat mij betreft ook prima.... Blij zijn met wat is, is misschien wel de beste staat van Zijn die je kunt hebben. :)
Je weet niet of dit alles is of niet. Je weet wel dat je leeft, nu.
Waarom daar dan niet blij mee zijn en dat wat je niet weet loslaten. Dat komt vanzelf wel (of niet).
Ja, zo sta ik er ook in.

Anderzijds is het natuurlijk ook prima als er mensen zijn die de drang hebben om het onbekende willen verkennen.
Ik denk dat het vergelijkbaar is met hoe het is in de stoffelijke wereld. We hebben de grenzen van de wereld die wij kennen en daarachter ligt het onbekende. Tegenwoordig is heel de aarde wel bekend en dus willen we weten hoe het op Mars is. Enzovoort...

Zelf heb ik geen behoeft om naar Mars te vliegen, maar kennelijk zit de mensheid zo in elkaar dat er altijd een kleine groep enthousiastelingen is die graag willen weten wat er zich achter die grenzen van het bekende bevindt, en daardoor blijft de mens zich ontwikkelen.

En ik denk dat het op geestelijk / spiritueel gebied ongeveer hetzelfde is...
Dat ben ik met je eens. Maar imo sluit het ene het ander niet uit. (Zie mijn onderschrift :mrgreen: ).
Ik ben zo'n enthousiasteling, ik loop voorop als er wat te ontdekken valt. :D
Toen we emigreerden kregen we van mijn ouders een beeld van een glazen muur met een figuurtje wat daaroverheen kijkt en klimt.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas