Iedereen heeft gelijk.

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Keessen
Berichten: 216
Lid geworden op: 01 jan 2021, 11:40
Man/Vrouw: V

Re: Iedereen heeft gelijk.

Bericht door Keessen »

peda schreef: 02 jan 2021, 14:26 Dat kan zeker, alleen sta je dan zo ongeveer in je uppie met die stelling.
Dat heeft ook zo zijn voordelen.... in ieder geval beweer ik dan niet gelijk te hebben.
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Iedereen heeft gelijk.

Bericht door peda »

Keessen schreef: 02 jan 2021, 14:33
peda schreef: 02 jan 2021, 14:26 Dat kan zeker, alleen sta je dan zo ongeveer in je uppie met die stelling.
Dat heeft ook zo zijn voordelen.... in ieder geval beweer ik dan niet gelijk te hebben.
Dat zou mooi zijn, dan ben jij na Hopper ( met krokodillentranen ) nummer 2.
Keessen
Berichten: 216
Lid geworden op: 01 jan 2021, 11:40
Man/Vrouw: V

Re: Iedereen heeft gelijk.

Bericht door Keessen »

Mart schreef: 02 jan 2021, 14:32Het betreft notabene de definitie van het woord. Subjectief is persoonlijk, volgens eigen mening. Het tegendeel van objectief: zich beperkend tot de feiten, niet beïnvloed door eigen gevoel of door vooroordelen. Geloof is het vertrouwen in de waarheid van iets.
In dat opzicht gelooft iedereen op bepaalde punten. Als iemand zich puur tot de feiten beperkt, wordt het leven wel heel erg beperkt en saai. Soms moet men ergens vertrouwen in stellen of hebben. Ik neem aan dat jij bijvoorbeeld niet iedere stoel waarop je gaat zitten eerst uitvoerig gaat onderzoeken of deze in staat is jou te dragen. Je vertrouwt erop dat de stoel niet zal bezwijken onder jouw gewicht. Je kunt dus niet alles onderzoeken. Soms is het een kwestie van aannemen, op basis van redelijke gronden.
Keessen
Berichten: 216
Lid geworden op: 01 jan 2021, 11:40
Man/Vrouw: V

Re: Iedereen heeft gelijk.

Bericht door Keessen »

peda schreef: 02 jan 2021, 14:35 Dat zou mooi zijn, dan ben jij na Hopper ( met krokodillentranen ) nummer 2.
Maar dan wel zonder die tranen, hoop ik. En hoe zit het met jou? Misschien nummer 3?
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Iedereen heeft gelijk.

Bericht door Mart »

Keessen schreef: 02 jan 2021, 14:36
Mart schreef: 02 jan 2021, 14:32Het betreft notabene de definitie van het woord. Subjectief is persoonlijk, volgens eigen mening. Het tegendeel van objectief: zich beperkend tot de feiten, niet beïnvloed door eigen gevoel of door vooroordelen. Geloof is het vertrouwen in de waarheid van iets.
In dat opzicht gelooft iedereen op bepaalde punten. Als iemand zich puur tot de feiten beperkt, wordt het leven wel heel erg beperkt en saai. Soms moet men ergens vertrouwen in stellen of hebben. Ik neem aan dat jij bijvoorbeeld niet iedere stoel waarop je gaat zitten eerst uitvoerig gaat onderzoeken of deze in staat is jou te dragen. Je vertrouwt erop dat de stoel niet zal bezwijken onder jouw gewicht. Je kunt dus niet alles onderzoeken. Soms is het een kwestie van aannemen, op basis van redelijke gronden.
Vandaar dat de sterkste hypothese degene is die wordt gedragen door het beste en meeste bewijsmateriaal.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Keessen
Berichten: 216
Lid geworden op: 01 jan 2021, 11:40
Man/Vrouw: V

Re: Iedereen heeft gelijk.

Bericht door Keessen »

Mart schreef: 02 jan 2021, 14:38 Vandaar dat de sterkste hypothese degene is die wordt gedragen door het beste en meeste bewijsmateriaal.
Het vervelende is dat de sterkste hypothese soms wel eens onjuist blijkt te zijn, omdat bewijsmateriaal soms gemanipuleerd is, achterhaald is, of om welke reden dan ook. Niet de sterkste hypothese is altijd de juiste. Kijk daar voor uit, is mijn advies.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Iedereen heeft gelijk.

Bericht door hopper »

peda schreef: 02 jan 2021, 14:35
Keessen schreef: 02 jan 2021, 14:33
peda schreef: 02 jan 2021, 14:26 Dat kan zeker, alleen sta je dan zo ongeveer in je uppie met die stelling.
Dat heeft ook zo zijn voordelen.... in ieder geval beweer ik dan niet gelijk te hebben.
Dat zou mooi zijn, dan ben jij na Hopper ( met krokodillentranen ) nummer 2.
Het waren geen krokodillentranen. De reden dat iedereen (en daarmee feitelijk niemand) gelijk heeft is dat we ons 'zelf' ieder voor zich als het centrum van het universum wanen. En vanuit die positie het eigen gelijk claimen.
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Iedereen heeft gelijk.

Bericht door peda »

Een hypothese is nog niet door de finale gekomen. Een bepaalde hypothese quasi als potentiele winnaar te plaatsen, is het uitspreken van een persoonlijke overtuiging. Niet meer dan het afgeven van een persoonlijke waardering. De succesvolle afloop van de empirische toetsing van de juistheid van de hypothese, daar draait het om.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Iedereen heeft gelijk.

Bericht door Mart »

Keessen schreef: 02 jan 2021, 14:40
Mart schreef: 02 jan 2021, 14:38 Vandaar dat de sterkste hypothese degene is die wordt gedragen door het beste en meeste bewijsmateriaal.
Het vervelende is dat de sterkste hypothese soms wel eens onjuist blijkt te zijn, omdat bewijsmateriaal soms gemanipuleerd is, achterhaald is, of om welke reden dan ook. Niet de sterkste hypothese is altijd de juiste. Kijk daar voor uit, is mijn advies.
Om aan te tonen dat een hypothese de onjuiste is, heb je eveneens bewijsmateriaal nodig. De sterkste hypothese wordt telkens gedragen door het beste en meeste bewijsmateriaal.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Keessen
Berichten: 216
Lid geworden op: 01 jan 2021, 11:40
Man/Vrouw: V

Re: Iedereen heeft gelijk.

Bericht door Keessen »

hopper schreef: 02 jan 2021, 14:43 Het waren geen krokodillentranen. De reden dat iedereen (en daarmee feitelijk niemand) gelijk heeft is dat we ons 'zelf' ieder voor zich als het centrum van het universum wanen. En vanuit die positie het eigen gelijk claimen.
Dat zou je dan iedereen moeten vragen. Ik denk dat het niet zo is.
Keessen
Berichten: 216
Lid geworden op: 01 jan 2021, 11:40
Man/Vrouw: V

Re: Iedereen heeft gelijk.

Bericht door Keessen »

Mart schreef: 02 jan 2021, 15:08Om aan te tonen dat een hypothese de onjuiste is, heb je eveneens bewijsmateriaal nodig. De sterkste hypothese wordt telkens gedragen door het beste en meeste bewijsmateriaal.
Dat eerste klopt natuurlijk. Het laatste is weer hetzelfde. Soms wordt op basis van bewijsmateriaal een verkeerde conclusie getrokken met als gevolg dat een hypothese de sterkste lijkt. Misschien gebeurt het wel vaker dan jij en ik denken. We moeten allebei bepaalde data vertrouwen. Als iets bijvoorbeeld gedateerd is of wordt, kunnen jij en ik lang niet altijd nagaan of de datering klopt. Het is een kwestie van vertrouwen, en, vaak gaat dat zelfs met aanziens des persoons, helaas.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Iedereen heeft gelijk.

Bericht door Mart »

Keessen schreef: 02 jan 2021, 15:27
Mart schreef: 02 jan 2021, 15:08Om aan te tonen dat een hypothese de onjuiste is, heb je eveneens bewijsmateriaal nodig. De sterkste hypothese wordt telkens gedragen door het beste en meeste bewijsmateriaal.
Dat eerste klopt natuurlijk. Het laatste is weer hetzelfde. Soms wordt op basis van bewijsmateriaal een verkeerde conclusie getrokken met als gevolg dat een hypothese de sterkste lijkt. Misschien gebeurt het wel vaker dan jij en ik denken. We moeten allebei bepaalde data vertrouwen. Als iets bijvoorbeeld gedateerd is of wordt, kunnen jij en ik lang niet altijd nagaan of de datering klopt. Het is een kwestie van vertrouwen, en, vaak gaat dat zelfs met aanziens des persoons, helaas.
Het wordt nergens ontkent dat een conclusie soms verkeerd kan zijn, maar omdat bewijsmateriaal benodigd is om aan te tonen dat een conclusie onuist is, wordt de sterkste hypothese nog steeds telkens gedragen door het beste en meeste bewijsmateriaal.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Iedereen heeft gelijk.

Bericht door peda »

Nog steeds weinigen die toe geven dat hun eigen overtuiging niet de juiste is, of behoeft te zijn. Verklaringen waarom de eigen overtuiging beter is als die van de ander te over, maar verandering van eigen overtuiging is op dit forum nog steeds niet aan de orde. Een objectieve vaststelling.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Iedereen heeft gelijk.

Bericht door callista »

peda schreef: 02 jan 2021, 15:38 Nog steeds weinigen die toe geven dat hun eigen overtuiging niet de juiste is, of behoeft te zijn. Verklaringen waarom de eigen overtuiging beter is als die van de ander te over, maar verandering van eigen overtuiging is op dit forum nog steeds niet aan de orde. Een objectieve vaststelling.
Nee hoor, een subjectieve vaststelling ...de jouwe.