Heilige getallen

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Heilige getallen

Bericht door hopper »

http://www.orde-der-verdraagzamen.nl/im ... 7-12-0.pdf

Als we over heilige getallen willen spreken, dan wordt het tamelijk moeilijk. Wanneer is een
getal namelijk heilig? Neem nu b.v. de Pythagoreeën. Zij zeiden; "Eén, twee, drie, vier en zeg
nog zesendertig en je hebt onze eed, onze gelofte afgelegd."
Als u daar even over nadenkt, dan vraagt u zich af; Hoe komen zij daaraan? Maar als u het
even uitrekent; 1 + 2 + 3 + 4 = 10 x 36 = 360. 360 is het totale aantal graden van een cirkel
ofwel de aanduiding van de totaliteit.
De totaliteit als getal.
Elders hoor ik spreken over het getal 7 als een heilig getal. Want - zo zegt men - 7 zijn de
machten, die onze hemelen regeren. Maar kijk je verder, dan zijn het 7 planeten en dan is 7
dus in feite het basisgetal van waaruit de oude esoterische astrologie werkte. Is het getal 7 nu
heilig of niet? Wie weet het.
In het Oud-Griekse denken waren er 7 hemellichamen bekend: Zon, Mercurius, Venus, Maan, Mars, Jupiter en Saturnus.
Men keek dus geheel anders naar het zonnestelsel dan wij en gebruikte het (bekende) zonnestelsel als kapstok.
Dat de Aarde ook een hemellichaam is hadden ze kennelijk niet bedacht.
Interessanter wordt het nog, als wij denken aan 3. Nu is 3 een wonderlijk getal, Men zegt; 1 =
originator; 2 = schepping; 3 = de geest waardoor de originator zich in de schepping
openbaart. Er zijn ook andere formules.
Met andere woorden; het getal 3 betekent volledigheid. Indien wij die volledigheid aantreffen,
dan is het duidelijk dat 3 met zichzelf vermenigvuldigd kan worden. Daarom is 33 een heilig
getal. Want 3 x 3 is de drie-eenheid in twee verschillende vormen samengebracht tot het getal
9, welk getal staat voor het hogepriesterlijke getal.
Hier past de heilige drie-eenheid natuurlijk ook in. Maar ook wij als mens zijn een drie-eenheid.

Alleen dat heilige getal van 33 ontgaat mij. Als 3 volledigheid betekent, dan is 3 x 3 (9) 3 maal de volledigheid en 3 x 3 x3 (27) 3 maal 3 keer de volledigheid. Enzovoorts natuurlijk.
De 7 heeft men niet helemaal vergeten. Waarom? Omdat 7 ook bepaalde Griekse filosofen
kennelijk in het vaarwater heeft gezeten. Voor hen was de 7 niet alleen maar de 7 symbolen
van de planeten aan de hemel. Neen, 7 was voor hen ook het kringloopgetal. Het Panta Rhei is
volgens hen gebaseerd op 7 x 7; en dat doet verdacht veel denken aan een getal dat wij in de
bijbel vinden.
Rara;-)

6 is geen heilig getal, omdat het een tegenstelling openbaart; het is namelijk 2 x 3. Maar als ik
het getal 6 herhaal (denk eens aan de Openbaringen., 666 is het getal van het Beest met de
naam eens mensen), dan moeten wij toch even gaan rekenen. 3 x 6 = 18, eindgetal = 9. En 9
is het getal van, "hem, die de waarheid ziet door de waan" ofwel van de hogepriester. Dan zou
dit uiterste kwaad alleen denkbaar zijn, indien het uit het hoogste bewustzijn voortvloeit. Nu is
dat natuurlijk voor vele mensen een strop, anders zou je zo gauw iemand tot het Beest
kunnen benoemen. Maar nu is er nog een hoger bewustzijn ook bij nodig, dus wordt het veel
moeilijker. Maar waarom gebruiken wij dan ook niet het heilige getal 999? Dit is ook heilig. Als
je driemalen de waan doorziet, sta je voor de bereiking van de werkelijkheid. Reken het maar
uit; 3 x 9 = 27. de openbaring in tegenstelling tot het kenbare. Het eindgetal is 9 ofwel de
laatste stap vóór de bereiking.
Men bereikt de '27' op een andere wijze dan ik dacht. Maar dan moet je wel langs het getal van het Beest.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Heilige getallen

Bericht door hopper »

Middels Phytagoras begrijp ik nu ook dat een zesjescultuur niet goed is.
Blink liever maar ergens in uit en dan verpruts je maar wat anders.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Heilige getallen

Bericht door hopper »

Men draagt de waarden van de aarde over op de
hemelen en neemt omgekeerd aan, dat alles wat in de hemelen leesbaar is op aarde eveneens
bestaat. Er bestaat zelfs een compleet alfabet, afgeleid van het Chaldeeuws-Babylonisch
alfabet der lettertekens die aan de hemel staan. Deze worden dan weer identiek gesteld met
de letters van het joodse alfabet en op grond daarvan kan men dan weer berekeningen maken
ten aanzien van Gods plan. Je kunt met getallen goochelen en dat doen zij dan ook.

Er zijn daarover bekende verhalen. Bijvoorbeeld; Waarom riep God driemalen, voordat Adam
en Eva zich vertoonden? Heel eenvoudig, had Hij maar één keer geroepen, dan hadden zij "ja"
kunnen zeggen en waren ze in de eeuwige zaligheid blijven zitten. Door hen driemalen te
roepen wekte God hen in alle drie de fasen van de Openbaring, zijnde; de creatieve kracht of
levensmacht, de vorm of de zon en de geest of het bewustzijn. Door deze alle drie aan te
roepen gaf God a.h.w. in de driemaligheid van Zijn bevel, die erin ligt opgesloten, Zijn macht
weer over de totaliteit van Adam en Eva. Nu weet ik niet, of het z.g. prehistorische
nudistenkanp wel of niet heeft bestaan. Volgens mij is het een legende.

Als je Genesis zo leest dan hebben Adam en Eva iets goeds gedaan door God te trotseren!
En het klopt ook nog: we zijn scheppers (sommigen van ons zelfs opscheppers!), we zijn vorm en we zijn bewustzijn.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Heilige getallen

Bericht door callista »

Ben ik het mee eens.

De slang bracht kennis en wijsheid....en zelfs wedergeboorte, omdat de slang zijn oude huid kan afwerpen.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Heilige getallen

Bericht door hopper »

callista schreef: 02 jan 2021, 12:56 Ben ik het mee eens.
Eva had gelijk...
De slang bracht kennis en wijsheid....en zelfs wedergeboorte, omdat de slang zijn oude huid kan afwerpen.
En kijk eens naar de esculaap! De slang heeft een slechte naam, maar dat heeft een hoog RTL-boulevard gehalte.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Hoe komen we aan het cijfer nul?

Bericht door hopper »

https://npofocus.nl/artikel/7986/hoe-ko ... cijfer-nul
Gek genoeg duurt het lang, zeker in Europa, voordat de nul gebruikt wordt. Nog steeds zijn er discussies over de oorsprong ervan, maar de meeste wiskundigen denken dat de wieg van de nul zo’n 1800 jaar geleden in India staat.
Best wel merkwaardig dat we zoiets als de nul ooit niet kenden.
Wat had een nul zoals ik dan gemoeten?
De Babyloniërs, de Grieken en de Maya’s ontwikkelen allemaal een eigen getallennotatiesysteem met daarin een nul of vergelijkbaar symbool als plaatshouder om de andere cijfers op de juiste plek te houden. Een plaatshouder is bijvoorbeeld de nul in het getal 501: het cijfer 0 wordt hier gebruikt om aan te geven dat er geen tientallen zijn. Nul is bij de Babyloniërs, de Grieken en de Maya’s wel een cijfer maar geen getal. De Babyloniërs gebruiken rond 300 voor Christus bijvoorbeeld twee schuine streepjes om de plek van de plaatsthouder aan te geven. Je zou die twee schuine streepjes als een primitieve nul kunnen zien.
Ik begrijp hieruit dat de 'primitieve nul' eigenlijk het tegendeel was van onze nul. Geen tientallen vs ons gebruik om een tiental aan te geven.
Maar de nul als een echt getal is zo’n 1800 jaar geleden uitgevonden in India. En voor zover bekend wordt er pas in 628 na Christus voor het eerst over nul geschreven. Het geschrift staat op naam van de sterrenkundige en wiskundige Brahmagupta die dan dertig jaar oud is. In zijn boek Het universum opengelegd schrijft hij “nul is het resultaat van het aftrekken van een getal van zichzelf”. Nu klinkt dat zo vanzelfsprekend dat we het nauwelijks als een geniale gedachte kunnen zien, maar het is een revolutie. Brahmagupta geeft niets een naam. Nul is vanaf nu een echt getal en hoort er echt bij. Als symbool voor nul gebruikt Brahmagupta een cirkel met daarbinnen een punt.
Ik vraag me alleen af of we sinds de uitvinding van de nul ook negatieve getallen gebruiken.
Daarvoor was dat volgens mij niet mogelijk. Welke 'wiskundige' weet dat?
Vertrokken_user_6
Berichten: 587
Lid geworden op: 28 dec 2020, 09:18
Man/Vrouw: M

Re: Heilige getallen

Bericht door Vertrokken_user_6 »

hopper schreef: 02 jan 2021, 12:55
Men draagt de waarden van de aarde over op de
hemelen en neemt omgekeerd aan, dat alles wat in de hemelen leesbaar is op aarde eveneens
bestaat. Er bestaat zelfs een compleet alfabet, afgeleid van het Chaldeeuws-Babylonisch
alfabet der lettertekens die aan de hemel staan. Deze worden dan weer identiek gesteld met
de letters van het joodse alfabet en op grond daarvan kan men dan weer berekeningen maken
ten aanzien van Gods plan. Je kunt met getallen goochelen en dat doen zij dan ook.

Er zijn daarover bekende verhalen. Bijvoorbeeld; Waarom riep God driemalen, voordat Adam
en Eva zich vertoonden? Heel eenvoudig, had Hij maar één keer geroepen, dan hadden zij "ja"
kunnen zeggen en waren ze in de eeuwige zaligheid blijven zitten. Door hen driemalen te
roepen wekte God hen in alle drie de fasen van de Openbaring, zijnde; de creatieve kracht of
levensmacht, de vorm of de zon en de geest of het bewustzijn. Door deze alle drie aan te
roepen gaf God a.h.w. in de driemaligheid van Zijn bevel, die erin ligt opgesloten, Zijn macht
weer over de totaliteit van Adam en Eva. Nu weet ik niet, of het z.g. prehistorische
nudistenkanp wel of niet heeft bestaan. Volgens mij is het een legende.

Als je Genesis zo leest dan hebben Adam en Eva iets goeds gedaan door God te trotseren!
En het klopt ook nog: we zijn scheppers (sommigen van ons zelfs opscheppers!), we zijn vorm en we zijn bewustzijn.
Ja, maar niet naar Zijn gelijkenis. Wij zijn aards.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Heilige getallen

Bericht door callista »

hopper schreef: 02 jan 2021, 12:59
callista schreef: 02 jan 2021, 12:56 Ben ik het mee eens.
Eva had gelijk...
De slang bracht kennis en wijsheid....en zelfs wedergeboorte, omdat de slang zijn oude huid kan afwerpen.
En kijk eens naar de esculaap! De slang heeft een slechte naam, maar dat heeft een hoog RTL-boulevard gehalte.
Klopt.
Dat maakt het al duidelijk.
God kon kennelijk niet tegen zijn verlies.
Daarom moesten ze het Paradijs verlaten...

Dat veel christenen in de slang de duivel zien is dan ook zeer onterecht....dat staat nergens.
Dat is ervan gemaakt....
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Heilige getallen

Bericht door hopper »

thom schreef: 02 jan 2021, 13:16
hopper schreef: 02 jan 2021, 12:55


Als je Genesis zo leest dan hebben Adam en Eva iets goeds gedaan door God te trotseren!
En het klopt ook nog: we zijn scheppers (sommigen van ons zelfs opscheppers!), we zijn vorm en we zijn bewustzijn.
Ja, maar niet naar Zijn gelijkenis. Wij zijn aards.
Zelfkennis is Godskennis. Bewustzijn is 'de kenner', vorm is 'het gekende'.
De mens welke deze deling kent én opheft weet dat er ook iets boven de deling staat.

Er staat in het artikel ook een verwijzing naar dat 1 + 1 niet altijd twee is.
Uit de liefde van man (1) en vrouw (2) komt de 3 voort: het kind.
(Weer een triniteit.)

Maar er is nog een andere triniteit en die is in jezelf: door het zijn van kennend subject en het bestaan van gekende objecten ontstaat er een derde mogelijkheid: ervaren! Daar is 1 + 1 ook 3. Het aardige is natuurlijk dat je zelf het kennend subject bent en dat anderen jou als waargenomen object kennen. En zo gaat het hele spel op de wagen wat we 'leven' noemen.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Heilige getallen

Bericht door hopper »

callista schreef: 02 jan 2021, 13:20
hopper schreef: 02 jan 2021, 12:59
callista schreef: 02 jan 2021, 12:56 Ben ik het mee eens.
Eva had gelijk...
De slang bracht kennis en wijsheid....en zelfs wedergeboorte, omdat de slang zijn oude huid kan afwerpen.
En kijk eens naar de esculaap! De slang heeft een slechte naam, maar dat heeft een hoog RTL-boulevard gehalte.
Klopt.
Dat maakt het al duidelijk.
God kon kennelijk niet tegen zijn verlies.
Daarom moesten ze het Paradijs verlaten...

Dat veel christenen in de slang de duivel zien is dan ook zeer onterecht....dat staat nergens.
Dat is ervan gemaakt....
Zie een van mijn eerdere post in dit topic: "Dan zou dit uiterste kwaad alleen denkbaar zijn, indien het uit het hoogste bewustzijn voortvloeit."
Wat zo veel wil zeggen als dat het kwaad noodzakelijk was om te scheppen. Dan heeft de slang geholpen om Gods plan te verwezenlijken. De slang was een handlanger van God.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9133
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Heilige getallen

Bericht door Mart »

Wat is de intentie van deze draad? Wat is het discussiepunt? Of betreft het slechts mededelingen aangaande getallen?
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Heilige getallen

Bericht door hopper »

Mart schreef: 02 jan 2021, 13:31 Wat is de intentie van deze draad? Wat is het discussiepunt? Of betreft het slechts mededelingen aangaande getallen?
Misschien het artikel lezen? De Pythagoreeën gebruikte getallen om zich spiritueel uit te drukken.
Vertrokken_user_6
Berichten: 587
Lid geworden op: 28 dec 2020, 09:18
Man/Vrouw: M

Re: Heilige getallen

Bericht door Vertrokken_user_6 »

hopper schreef: 02 jan 2021, 13:24
thom schreef: 02 jan 2021, 13:16
hopper schreef: 02 jan 2021, 12:55


Als je Genesis zo leest dan hebben Adam en Eva iets goeds gedaan door God te trotseren!
En het klopt ook nog: we zijn scheppers (sommigen van ons zelfs opscheppers!), we zijn vorm en we zijn bewustzijn.
Ja, maar niet naar Zijn gelijkenis. Wij zijn aards.
Zelfkennis is Godskennis. Bewustzijn is 'de kenner', vorm is 'het gekende'.
De mens welke deze deling kent én opheft weet dat er ook iets boven de deling staat.

Er staat in het artikel ook een verwijzing naar dat 1 + 1 niet altijd twee is.
Uit de liefde van man (1) en vrouw (2) komt de 3 voort: het kind.
(Weer een triniteit.)

Maar er is nog een andere triniteit en die is in jezelf: door het zijn van kennend subject en het bestaan van gekende objecten ontstaat er een derde mogelijkheid: ervaren! Daar is 1 + 1 ook 3. Het aardige is natuurlijk dat je zelf het kennend subject bent en dat anderen jou als waargenomen object kennen. En zo gaat het hele spel op de wagen wat we 'leven' noemen.
Maar hij die meent te kennen, kan pas gekend worden wanneer die zichzelf helemaal heeft láten kennen, overgegeven aan Hem.
Met andere woorden, wat door de Vader gekend wordt, is juist datgene wat niet van deze wereld is. :) maar uit God.

De Zoon, het Leven, wordt gekend, en daarmee is inderdaad de triniteit een feit waaruit, waardoor en waarin het Leven is.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Heilige getallen

Bericht door hopper »

thom schreef: 02 jan 2021, 13:38

Maar hij die meent te kennen, kan pas gekend worden wanneer die zichzelf helemaal heeft láten kennen, overgegeven aan Hem.
Zelfs het zien kan gezien worden. Hetgeen eigenlijk onmogelijk is omdat het oog zichzelf niet kan zien.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9133
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Heilige getallen

Bericht door Mart »

hopper schreef: 02 jan 2021, 13:35
Mart schreef: 02 jan 2021, 13:31 Wat is de intentie van deze draad? Wat is het discussiepunt? Of betreft het slechts mededelingen aangaande getallen?
Misschien het artikel lezen? De Pythagoreeën gebruikte getallen om zich spiritueel uit te drukken.
Heb het artikel gelezen, weet dat de Pythagoreeërs getallen gebruikten om zich spiritueel uit te drukken, maar wat is nou de intentie van deze draad? Of betreft het slechts de mededeling dat de Pythagoreeërs getallen gebruikten om zich spiritueel uit te drukken?
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Heilige getallen

Bericht door hopper »

Mart schreef: 02 jan 2021, 13:43
hopper schreef: 02 jan 2021, 13:35
Mart schreef: 02 jan 2021, 13:31 Wat is de intentie van deze draad? Wat is het discussiepunt? Of betreft het slechts mededelingen aangaande getallen?
Misschien het artikel lezen? De Pythagoreeën gebruikte getallen om zich spiritueel uit te drukken.
Heb het artikel gelezen, weet dat de Pythagoreeërs getallen gebruikten om zich spiritueel uit te drukken, maar wat is nou de intentie van deze draad? Of betreft het slechts de mededeling dat de Pythagoreeërs getallen gebruikten om zich spiritueel uit te drukken?
De intentie bepalen we met zijn allen denk ik. Ik zie een verband tussen de scheppingsact van God in 7 dagen en de belangrijkheid van het getal 7 in het pythagorisme en het bekend-zijn met 7 hemellichamen. Maar mss ben ik de enige die dat ziet en dan blijft de intentie leeg. Ook goed.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7605
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Heilige getallen

Bericht door Petra »

hopper schreef: 02 jan 2021, 12:48 Middels Phytagoras begrijp ik nu ook dat een zesjescultuur niet goed is.
Blink liever maar ergens in uit en dan verpruts je maar wat anders.
:lol: Verhip ja!
De Oer Hollandse 6jes cultuur.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Mullog
Berichten: 3836
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Heilige getallen

Bericht door Mullog »

Twaalf

Er woonden 12 Griekse goden op de Olympus, Hercules moest 12 werken verrichten, de dierenriem heeft 12 tekens, Israël heeft 12 stammen van de 12 zonen van Jacob, Jezus had 12 apostelen, aan de ronde tafel van Arthur zaten 12 ridders, een jaar heeft 12 maanden, een klok 12 uren.
Vertrokken_user_6
Berichten: 587
Lid geworden op: 28 dec 2020, 09:18
Man/Vrouw: M

Re: Heilige getallen

Bericht door Vertrokken_user_6 »

hopper schreef: 02 jan 2021, 14:24
Mart schreef: 02 jan 2021, 13:43
hopper schreef: 02 jan 2021, 13:35
Mart schreef: 02 jan 2021, 13:31 Wat is de intentie van deze draad? Wat is het discussiepunt? Of betreft het slechts mededelingen aangaande getallen?
Misschien het artikel lezen? De Pythagoreeën gebruikte getallen om zich spiritueel uit te drukken.
Heb het artikel gelezen, weet dat de Pythagoreeërs getallen gebruikten om zich spiritueel uit te drukken, maar wat is nou de intentie van deze draad? Of betreft het slechts de mededeling dat de Pythagoreeërs getallen gebruikten om zich spiritueel uit te drukken?
De intentie bepalen we met zijn allen denk ik. Ik zie een verband tussen de scheppingsact van God in 7 dagen en de belangrijkheid van het getal 7 in het pythagorisme en het bekend-zijn met 7 hemellichamen. Maar mss ben ik de enige die dat ziet en dan blijft de intentie leeg. Ook goed.
Mooi hoor, en de 7 planeten zijn de 7 chakra's in de mens. Zo buiten zo binnen. De werking van deze planeten, deze gemeenten, moeten allen in 'lijn zijn', allen evenveel samenwerken. Pas dan kan het Licht de doorgang vinden. Het is alles symbolische taal voor steeds hetzelfde principe; het lichaam van vlees en bloed zal veranderen in het goddelijke lichaam, mits de overgave daar is.

Dat is; ''Hem belijden met de mond en het hart dat het geloof heeft'' en '' niet mijn wil, maar Uw wil geschiede''.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7605
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Heilige getallen

Bericht door Petra »

Ik denk dat welke getallen heilig gevonden worden ook per cultuur verschilt.
In China is 4 de dood en een getal wat vermeden wordt. Waren zelfs huisnummeringen en liften die van 3 naar 5 gaan.
Het getal 8 is het beste getal. Staat voor welvaart. Bij het uitzoeken van telefoon nummers was het heel belangrijk om zoveel mogelijk 8en te hebben en uiteraard geen enkele 4.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas