Vergeven is een egoïstische daad?

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Christosoof
Berichten: 191
Lid geworden op: 17 dec 2020, 14:49
Man/Vrouw: M

Re: Vergeven is een egoïstische daad?

Bericht door Christosoof »

Atheist2 schreef: 09 jan 2021, 16:11
Christosoof schreef: 05 jan 2021, 20:52 Eigenlijk is die oproep niets anders dan de oproep tot zelfverloochening. Oftewel je kruis oppakken en de innerlijke Christus volgen. Zelfverloochening is dan de pijn aanvaarden en je niet actief overgeven aan wrok, denk ik hardop.
Dat is helemaal niet waar, de bijbel spreekt over de uiterlijke Christus Jezus. Vergeet niet dat Christus gewoon gezalfde betekent en dat dit weer een andere term voor Messias is. De geestelijke Christus als zijnde de Boeddhanatuur komt in de Bijbel helegaar niet voor.
Als je gelooft in de kruisdood en opstanding van de uiterlijke Christus dan komt de Heilige Geest in de mens wonen en kun je dingen als vergeven etc.

Het filmpje van die man die 48 doden op zijn geweten heeft en vergeven wordt door de vader van 1 slachtoffer laat zien dat die man egocentrisch is. Het verdriet van anderen interesseert hem niet, de woede van anderen interesseert hem niet. Zij leggen hem uit dat zij mensen moeten missen, dat zijn slachtoffers moeders waren, zussen, dochters. Met nog een heel leven voor zich.
Maar op het moment dat een vader HEM zegt te vergeven breekt hij. Hij had juist stoïcijns moeten reageren op het vergeven en in huilen moeten uitbarsten bij het leed dat hij anderen aangedaan heeft.

En die man vergeeft ook alleen maar omdat het moet van God. Zoals hij zelf al zegt. Niet omdat hij het graag wil, denk ik. Een massamoordenaar kan je niet vergeven, nooit.
Jij gelooft in het beeld dat het christendom van God heeft en ik niet. En ik heb dat nooit geloofd en zal het ook nooit geloven. Dat is het verschil. Dit maakt dat jij alles anders leest dan ik. Dat is niet erg, alleen beschrijf jij voortdurend de Iris terwijl ik of Hopper het over Jasmijn hebben. Om de treintjes even in het depot te laten.
More dearly than the spoken word can tell
Christosoof
Berichten: 191
Lid geworden op: 17 dec 2020, 14:49
Man/Vrouw: M

Re: Vergeven is een egoïstische daad?

Bericht door Christosoof »

hopper schreef: 05 jan 2021, 21:21
Christosoof schreef: 05 jan 2021, 20:49

Dat ben ik ook met je eens, maar ik denk dat een dader zich ook bewust kan worden van zijn daderschap als een nabestaande hem hardop vergeeft. Tegelijkertijd is het zeggen dat je vergeeft in mijn optiek een ijdele aangelegenheid. Want eigenlijk is het helemaal niet aan de mens om te vergeven. Eigenlijk is het allemaal ijdelheid. Bevrijding komt tot stand door overgave aan het licht en niet doordat een mens een ander mens vergeeft. Het is niet afhankelijk van een (ander) mens.
Daarom is vergeving een lapmiddeltje. Het helpt om het eigen gemoed wat op orde te krijgen , maar als iemand zich telkens wederom boos maakt om wat hem aangedaan wordt dan schiet dat niet echt op.
Vanuit het Zijnde bekeken is er nooit iemand geweest die schuld had. Als je vergeving beschouwt op het niveau van het christendom dan is dat inderdaad een lapmiddeltje.
More dearly than the spoken word can tell
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Vergeven is een egoïstische daad?

Bericht door hopper »

Christosoof schreef: 10 jan 2021, 14:35
hopper schreef: 05 jan 2021, 21:21
Christosoof schreef: 05 jan 2021, 20:49

Dat ben ik ook met je eens, maar ik denk dat een dader zich ook bewust kan worden van zijn daderschap als een nabestaande hem hardop vergeeft. Tegelijkertijd is het zeggen dat je vergeeft in mijn optiek een ijdele aangelegenheid. Want eigenlijk is het helemaal niet aan de mens om te vergeven. Eigenlijk is het allemaal ijdelheid. Bevrijding komt tot stand door overgave aan het licht en niet doordat een mens een ander mens vergeeft. Het is niet afhankelijk van een (ander) mens.
Daarom is vergeving een lapmiddeltje. Het helpt om het eigen gemoed wat op orde te krijgen , maar als iemand zich telkens wederom boos maakt om wat hem aangedaan wordt dan schiet dat niet echt op.
Vanuit het Zijnde bekeken is er nooit iemand geweest die schuld had. Als je vergeving beschouwt op het niveau van het christendom dan is dat inderdaad een lapmiddeltje.

Klopt. Zolang je nog wordende bent is er sprake van goed en kwaad en kan men wat vergeven. Daar doet de ene wordende de andere wordende goed of kwaad aan. Binnen het Zijnde leven alleen onschuldigen.
Atheist2
Berichten: 1151
Lid geworden op: 13 okt 2019, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Vergeven is een egoïstische daad?

Bericht door Atheist2 »

Christosoof schreef: 10 jan 2021, 14:35 Vanuit het Zijnde bekeken is er nooit iemand geweest die schuld had. Als je vergeving beschouwt op het niveau van het christendom dan is dat inderdaad een lapmiddeltje.
Neen natuurlijk niet. Iemand die 48 doden op zijn geweten heeft die heeft er geen schuld aan.
Serieus, ik ben blij dat ik jullie illusie van het zijnde niet heb.

Zo'n moordenaar moet gewoon een spuitje krijgen. Die is niet meer te redden.