Wat is geloven eigenlijk?

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Wat is geloven eigenlijk?

Bericht door hopper »

https://nl.wikipedia.org/wiki/Geloof
Geloof is de mentale toestand waarin iemand niet weet maar ervan uitgaat dat een aanname waar is cq. dat een propositie of premisse waar of onwaar is. In de epistemologie gebruiken filosofen de term 'geloof' om te verwijzen naar houdingen over de wereld die waar of onwaar kunnen zijn.
Ik wil het eens hebben over wat geloven nu eigenlijk is. Dus niet waar je in gelooft. Geloof is feitelijk een mentale toestand van een persoon. Interessant is dat men in het oude Griekse denken daar ook al over nadacht.
In de context van het oude Griekse denken werden drie gerelateerde concepten geïdentificeerd met betrekking tot het concept van geloof: πίστις (pistis), doxa en dogma. Vereenvoudigd, pistis verwijst naar "vertrouwen", doxa verwijst naar "mening" en "acceptatie", en dogma verwijst naar de posities van een filosoof.
Je zou kunnen zeggen dat iets wat men gelooft een mentale toestand is welke men in zichzelf heeft aangebracht, waarbij men vertrouwt op een bepaalde mening en deze tot dogma (onbetwistbare leerstelling) verheft. Het aanvankelijke vertrouwen is dus tot een mentale toestand gebracht.

Uiteraard is er onder de mensen een bepaalde consensus. Van iemand die gelooft dat hij Napoleon is zeggen we dat hij gek is. We brengen gradaties aan. Iemand die gelooft dat hij door ruimtewezens is ontvoerd geloven we doorgaans ook niet. Maar we accepteren wel de mentale toestand van mensen die we 'gek' noemen.

En in de zaken welke we persoonlijk geloven zoeken we vaak consensus bij hen die ongeveer hetzelfde geloven en gaat we in de contramine bij hen die tegengesteld geloven. Beide methodes versterken de eigen mentale toestand. Bevestiging bij gelijkgestemden en strijd tegen niet-gelijkgestemden. Dat is best wel interessant natuurlijk. We zijn kennelijk erg gehecht aan de mentale toestand welke we geloof noemen.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9133
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Wat is geloven eigenlijk?

Bericht door Mart »

Voor christenen en moslims schijnt geloof in hun specifieke God het ticket te zijn waarmee je hun paradijs mag betreden, mits je je verder behoorlijk hebt gedragen. Een soort magisch denken, zoals de oude Egyptenaren het dodenboek bestudeerden en aan de doden meegaven om na de dood bescherming te hebben in het hiernamaals.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wat is geloven eigenlijk?

Bericht door callista »

Mart schreef: 06 jan 2021, 12:27 Voor christenen en moslims schijnt geloof in hun specifieke God het ticket te zijn waarmee je hun paradijs mag betreden, mits je je verder behoorlijk hebt gedragen. Een soort magisch denken, zoals de oude Egyptenaren het dodenboek bestudeerden en aan de doden meegaven om na de dood bescherming te hebben in het hiernamaals.
Nu heb je het over het dodenboek.
Heb ik een vraag.
Denk je niet dat Mozes daarvan de 10 geboden heeft afgeleid of op gebaseerd....en dan net iets anders geformuleerd?
Volgens de Bijbel was hij toch in Egypte?
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Wat is geloven eigenlijk?

Bericht door Zolderworm »

hopper schreef: 06 jan 2021, 10:46 https://nl.wikipedia.org/wiki/Geloof
Geloof is de mentale toestand waarin iemand niet weet maar ervan uitgaat dat een aanname waar is cq. dat een propositie of premisse waar of onwaar is. In de epistemologie gebruiken filosofen de term 'geloof' om te verwijzen naar houdingen over de wereld die waar of onwaar kunnen zijn.
Ik wil het eens hebben over wat geloven nu eigenlijk is. Dus niet waar je in gelooft. Geloof is feitelijk een mentale toestand van een persoon. Interessant is dat men in het oude Griekse denken daar ook al over nadacht.
In de context van het oude Griekse denken werden drie gerelateerde concepten geïdentificeerd met betrekking tot het concept van geloof: πίστις (pistis), doxa en dogma. Vereenvoudigd, pistis verwijst naar "vertrouwen", doxa verwijst naar "mening" en "acceptatie", en dogma verwijst naar de posities van een filosoof.
Je zou kunnen zeggen dat iets wat men gelooft een mentale toestand is welke men in zichzelf heeft aangebracht, waarbij men vertrouwt op een bepaalde mening en deze tot dogma (onbetwistbare leerstelling) verheft. Het aanvankelijke vertrouwen is dus tot een mentale toestand gebracht.

Uiteraard is er onder de mensen een bepaalde consensus. Van iemand die gelooft dat hij Napoleon is zeggen we dat hij gek is. We brengen gradaties aan. Iemand die gelooft dat hij door ruimtewezens is ontvoerd geloven we doorgaans ook niet. Maar we accepteren wel de mentale toestand van mensen die we 'gek' noemen.

En in de zaken welke we persoonlijk geloven zoeken we vaak consensus bij hen die ongeveer hetzelfde geloven en gaat we in de contramine bij hen die tegengesteld geloven. Beide methodes versterken de eigen mentale toestand. Bevestiging bij gelijkgestemden en strijd tegen niet-gelijkgestemden. Dat is best wel interessant natuurlijk. We zijn kennelijk erg gehecht aan de mentale toestand welke we geloof noemen.
Ik heb in m'n leven al heel wat psychiatrische patiënten ontmoet, omdat ik jaren lang drie keer in de week mijn vrouw op de GGZ bezocht. Maar iemand die dacht dat hij Napoleon was, ben ik nog nooit tegengekomen.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Wat is geloven eigenlijk?

Bericht door Zolderworm »

callista schreef: 06 jan 2021, 12:31
Mart schreef: 06 jan 2021, 12:27 Voor christenen en moslims schijnt geloof in hun specifieke God het ticket te zijn waarmee je hun paradijs mag betreden, mits je je verder behoorlijk hebt gedragen. Een soort magisch denken, zoals de oude Egyptenaren het dodenboek bestudeerden en aan de doden meegaven om na de dood bescherming te hebben in het hiernamaals.
Nu heb je het over het dodenboek.
Heb ik een vraag.
Denk je niet dat Mozes daarvan de 10 geboden heeft afgeleid of op gebaseerd....en dan net iets anders geformuleerd?
Volgens de Bijbel was hij toch in Egypte?
De historici zijn het er inmiddels wel over eens dat Mozes nooit echt bestaan heeft.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9133
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Wat is geloven eigenlijk?

Bericht door Mart »

callista schreef: 06 jan 2021, 12:31 Nu heb je het over het dodenboek. Heb ik een vraag. Denk je niet dat Mozes daarvan de 10 geboden heeft afgeleid of op gebaseerd....en dan net iets anders geformuleerd? Volgens de Bijbel was hij toch in Egypte?
Die theorie ken ik niet. De gehele T'NaCH werd pas samengesteld rond de Babylonische ballingschap -- ook het verhaal over Egypte komt uit die tijd. Mozes en vrijwel alle lieden uit de Torah waren niet historisch en de compositie van de dekaloog stamt eveneens uit de periode rond de Babylonische ballingschap en is vergelijkbaar met het verbond dat andere culturen in Mesopotamië met hun goden hadden.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Keessen
Berichten: 216
Lid geworden op: 01 jan 2021, 11:40
Man/Vrouw: V

Re: Wat is geloven eigenlijk?

Bericht door Keessen »

Zolderworm schreef: 06 jan 2021, 12:46 De historici zijn het er inmiddels wel over eens dat Mozes nooit echt bestaan heeft.
Je bedoelt waarschijnlijk veel historici. Onlangs zag ik een interessante documentaire over de Exodus, waaruit toch wel blijkt dat er bewijzen zijn. Het ligt eraan in welke periode men de Exodus plaatst, en waar de tocht door de Rode Zee (Sea of Reeds) geplaatst wordt.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Wat is geloven eigenlijk?

Bericht door Zolderworm »

Keessen schreef: 06 jan 2021, 13:01
Zolderworm schreef: 06 jan 2021, 12:46 De historici zijn het er inmiddels wel over eens dat Mozes nooit echt bestaan heeft.
Je bedoelt waarschijnlijk veel historici. Onlangs zag ik een interessante documentaire over de Exodus, waaruit toch wel blijkt dat er bewijzen zijn. Het ligt eraan in welke periode men de Exodus plaatst, en waar de tocht door de Rode Zee (Sea of Reeds) geplaatst wordt.
De historici. Maar een enkeling zal nog wel tegenstribbelen.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wat is geloven eigenlijk?

Bericht door callista »

Keessen schreef: 06 jan 2021, 13:01 Onlangs zag ik een interessante documentaire over de Exodus, waaruit toch wel blijkt dat er bewijzen zijn.
Het ligt eraan in welke periode men de Exodus plaatst, en waar de tocht door de Rode Zee (Sea of Reeds) geplaatst wordt.

Waar heb je dat gezien?
Kun je de link gegeven?
Keessen
Berichten: 216
Lid geworden op: 01 jan 2021, 11:40
Man/Vrouw: V

Re: Wat is geloven eigenlijk?

Bericht door Keessen »

callista schreef: 06 jan 2021, 13:12 Waar heb je dat gezien?
Kun je de link gegeven?
Op het youtube-kanaal van Creation Ministries. En daarnaast op dvd, ik heb geen link wel titels:

Patterns of Evidence, Deel 1: The Red Sea Miracle en Deel 2: Exodus. Beide hebben diverse prijzen gewonnen zag ik en krijgen goede recensies. Als je googled op "Patterns of Evidence" vind je volgens mij de films.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9133
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Wat is geloven eigenlijk?

Bericht door Mart »

Keessen schreef: 06 jan 2021, 13:23 Op het youtube-kanaal van Creation Ministries. En daarnaast op dvd, ik heb geen link wel titels:

Patterns of Evidence, Deel 1: The Red Sea Miracle en Deel 2: Exodus. Beide hebben diverse prijzen gewonnen zag ik en krijgen goede recensies. Als je googled op "Patterns of Evidence" vind je volgens mij de films.
Zou je de naam kunnen geven van degene die beweert dat Mozes een historisch personage was?
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wat is geloven eigenlijk?

Bericht door callista »

Keessen schreef: 06 jan 2021, 13:23
callista schreef: 06 jan 2021, 13:12 Waar heb je dat gezien?
Kun je de link gegeven?
Op het youtube-kanaal van Creation Ministries. En daarnaast op dvd, ik heb geen link wel titels:

Patterns of Evidence, Deel 1: The Red Sea Miracle en Deel 2: Exodus. Beide hebben diverse prijzen gewonnen zag ik en krijgen goede recensies. Als je googled op "Patterns of Evidence" vind je volgens mij de films.

Dankjewel...duidelijk...
Creation Ministries International (CMI) is een non-profitorganisatie die bestaat uit christelijke apologetische zendelingen in verscheidene landen die het jongeaardecreationisme uitdragen gebaseerd op een letterlijke lezing van het Bijbelboek Genesis. Creation Ministries International bevindt zich in Australië, Canada, Nieuw-Zeeland, Singapore, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Zuid-Afrika[/quote\

https://nl.wikipedia.org/wiki/Creation_ ... ernational
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 1774
Lid geworden op: 19 mei 2016, 23:44
Man/Vrouw: M

Re: Wat is geloven eigenlijk?

Bericht door Christiaan »

Geloven is het overtuigd zijn van iets dat waar is, zonder daar zeker van te zijn.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9133
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Wat is geloven eigenlijk?

Bericht door Mart »

Keessen schreef: 06 jan 2021, 13:23 Patterns of Evidence, Deel 1: The Red Sea Miracle en Deel 2: Exodus. Beide hebben diverse prijzen gewonnen zag ik en krijgen goede recensies. Als je googled op "Patterns of Evidence" vind je volgens mij de films.
Heb de naam gevonden: Tim Mahoney. Geen wetenschapper, maar juist iemand die er overal op werd gewezen door wetenschappers en archeologen, dat Exodus niet historisch was. Uit deze teleurstelling en geloofscrisis is de film ontstaan. Hier hoor je het in z'n eigen woorden.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Keessen
Berichten: 216
Lid geworden op: 01 jan 2021, 11:40
Man/Vrouw: V

Re: Wat is geloven eigenlijk?

Bericht door Keessen »

Christiaan schreef: 06 jan 2021, 13:54 Geloven is het overtuigd zijn van iets dat waar is, zonder daar zeker van te zijn.
Voor sommigen wel. Ik hou niet van blind geloven. Dat geldt zowel voor gelovigen als niet-gelovigen. Om eerlijk te zijn vind ik het een beetje dom en naief als mensen zomaar iets aannemen. Geloven is voor mij meer weten dan geloven. En, natuurlijk komt dan de vraag "hoe weet je het zeker?". Die vraag kan jij beantwoorden, maar ik ook. Ik ben benieuwd naar jouw antwoord, en misschien jij ook wel naar mijn antwoord?
Keessen
Berichten: 216
Lid geworden op: 01 jan 2021, 11:40
Man/Vrouw: V

Re: Wat is geloven eigenlijk?

Bericht door Keessen »

Mart schreef: 06 jan 2021, 14:00 Heb de naam gevonden: Tim Mahoney. Geen wetenschapper, maar juist iemand die er overal op werd gewezen door wetenschappers en archeologen, dat Exodus niet historisch was. Uit deze teleurstelling en geloofscrisis is de film ontstaan.
Klopt helemaal. Ik heb de film gezien. Erg boeiend, en fraai gefilmd. Zeker een aanrader, ook als men er niet in gelooft!
Keessen
Berichten: 216
Lid geworden op: 01 jan 2021, 11:40
Man/Vrouw: V

Re: Wat is geloven eigenlijk?

Bericht door Keessen »

Mart schreef: 06 jan 2021, 14:00 Heb de naam gevonden: Tim Mahoney. Geen wetenschapper, maar juist iemand die er overal op werd gewezen door wetenschappers en archeologen, dat Exodus niet historisch was. Uit deze teleurstelling en geloofscrisis is de film ontstaan.
Ondanks onze vermoedelijke grote verschillen waardeer ik het trouwens enorm dat je serieus met me in gesprek gaat, en dus ook naar deze persoon gezocht hebt!! Dank daarvoor!
Keessen
Berichten: 216
Lid geworden op: 01 jan 2021, 11:40
Man/Vrouw: V

Re: Wat is geloven eigenlijk?

Bericht door Keessen »

callista schreef: 06 jan 2021, 13:37 Dankjewel...duidelijk...
Geen dank, graag gedaan. En, ook voor je: ik waardeer het dat je serieus op mijn punten reageert, ondanks onze grote verschillen! Mijn oprechte dank daarvoor! :flower1:
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 1774
Lid geworden op: 19 mei 2016, 23:44
Man/Vrouw: M

Re: Wat is geloven eigenlijk?

Bericht door Christiaan »

Keessen schreef: 06 jan 2021, 14:09
Christiaan schreef: 06 jan 2021, 13:54 Geloven is het overtuigd zijn van iets dat waar is, zonder daar zeker van te zijn.
Voor sommigen wel. Ik hou niet van blind geloven. Dat geldt zowel voor gelovigen als niet-gelovigen. Om eerlijk te zijn vind ik het een beetje dom en naief als mensen zomaar iets aannemen. Geloven is voor mij meer weten dan geloven. En, natuurlijk komt dan de vraag "hoe weet je het zeker?". Die vraag kan jij beantwoorden, maar ik ook. Ik ben benieuwd naar jouw antwoord, en misschien jij ook wel naar mijn antwoord?
Ik heb het niet over "blind geloven", maar over "geloven". Iets voor waar aannemen. En daar kunnen goede redenen voor zijn. Ik geloof bijvoorbeeld pas iets als ik daar een goede reden voor heb. En als het zo duidelijk is dat iets waar is, dan zou ik zeggen dat ik het weet.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Wat is geloven eigenlijk?

Bericht door Zolderworm »

Keessen schreef: 06 jan 2021, 14:15
callista schreef: 06 jan 2021, 13:37 Dankjewel...duidelijk...
Geen dank, graag gedaan. En, ook voor je: ik waardeer het dat je serieus op mijn punten reageert, ondanks onze grote verschillen! Mijn oprechte dank daarvoor! :flower1:
Je bent nog geen steek veranderd.
Only dead fish go with the flow
Keessen
Berichten: 216
Lid geworden op: 01 jan 2021, 11:40
Man/Vrouw: V

Re: Wat is geloven eigenlijk?

Bericht door Keessen »

Christiaan schreef: 06 jan 2021, 14:49 Ik heb het niet over "blind geloven", maar over "geloven". Iets voor waar aannemen. En daar kunnen goede redenen voor zijn. Ik geloof bijvoorbeeld pas iets als ik daar een goede reden voor heb. En als het zo duidelijk is dat iets waar is, dan zou ik zeggen dat ik het weet.
Dat is toch een prima uitgangspunt? Ik ben het hier eigenlijk wel mee eens!
Keessen
Berichten: 216
Lid geworden op: 01 jan 2021, 11:40
Man/Vrouw: V

Re: Wat is geloven eigenlijk?

Bericht door Keessen »

Zolderworm schreef: 06 jan 2021, 14:51 Je bent nog geen steek veranderd.
Dankjewel! Jij ook niet! Maar ach, verandert niet ieder mens? We worden in ieder geval ieder dag een dagje ouder... :kiss1:
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Wat is geloven eigenlijk?

Bericht door Zolderworm »

Keessen schreef: 06 jan 2021, 15:01
Zolderworm schreef: 06 jan 2021, 14:51 Je bent nog geen steek veranderd.
Dankjewel! Jij ook niet! Maar ach, verandert niet ieder mens? We worden in ieder geval ieder dag een dagje ouder... :kiss1:
Ja, en ook nog steeds die kusjes.
Laatst gewijzigd door Zolderworm op 06 jan 2021, 15:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Only dead fish go with the flow
Keessen
Berichten: 216
Lid geworden op: 01 jan 2021, 11:40
Man/Vrouw: V

Re: Wat is geloven eigenlijk?

Bericht door Keessen »

Zolderworm schreef: 06 jan 2021, 15:03 Ja, en ook nog steeds die kusjes.
Volgens mij was dat de eerste aan jou, maar, ik kan me vergissen. Toepasselijk natuurlijk wat geloven eigenlijk is?
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Wat is geloven eigenlijk?

Bericht door Zolderworm »

Keessen schreef: 06 jan 2021, 15:04
Zolderworm schreef: 06 jan 2021, 15:03 Ja, en ook nog steeds die kusjes.
Volgens mij was dat de eerste aan jou, maar, ik kan me vergissen. Toepasselijk natuurlijk wat geloven eigenlijk is?
En nog steeds even scherp. Dat wordt weer genieten. Hoe gaat het leven? Leeft je moeder nog steeds?
Only dead fish go with the flow