Wat is geloven eigenlijk?

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Wat is geloven eigenlijk?

Bericht door Zolderworm »

peda schreef: 06 jan 2021, 17:56 Zelf had ik persoonlijk nooit een echt stevige, langdurige aanvaring met A. Maar bij meerderen op dit forum boterde het onderling niet en ook werd daarbij over en weer de ad-hominem niet geschuwd. Het zou jammer zijn wanneer bij het verstrijken van de tijd de oude gewoonten weer het voortouw zouden overnemen. Maar als K niet A is, dan niet blijven zuigen.
Ik denk niet dat er wat Anja op dit forum betreft een verstrijken van de tijd komt.
Only dead fish go with the flow
Keessen
Berichten: 216
Lid geworden op: 01 jan 2021, 11:40
Man/Vrouw: V

Re: Wat is geloven eigenlijk?

Bericht door Keessen »

peda schreef: 06 jan 2021, 17:56 Maar als K niet A is, dan niet blijven zuigen.
Inderdaad. Met de hand op de Bijbel (en ik ben christen!): ik ben Anja NIET. Zolderworm heeft zich vergist, maar wil het helaas niet erkennen. Ik hou er verder over op.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7379
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Wat is geloven eigenlijk?

Bericht door Tin »

hopper schreef: 06 jan 2021, 17:46
Tin schreef: 06 jan 2021, 17:39
Ja, dat onderwerp van jou geloven we wel.
Veel te serieus.
Dat christenen X en Moslims ( geloven weten we, maar wat 'geloven' als fenomeen is best eens een overpeinzing waard.
Volgens mij doet alleen Christiaan even een voorzet.
Maar je zult het geloven of niet, ik nam de vraag mee op mijn fietstochtje door de Westduinen vanmiddag.
Misschien de vraag nog maar eens opnieuw opstarten wanneer de quiz 'wie is Keesie' tot een goed einde is gebracht?
Wat ik dan weer niet te geloven vind is dat je Anja en Coby niet kent.
Je bent ècht een broekie op dit forum :D
Het doet me deugd dat je mijn onderwerp i.i.g. in je op genomen hebt.
Dat is al meer dan ik had verwacht, ik had er namelijk niks van verwacht.

Natuurlijk had je er niks van verwacht, mooi zo.
Je houdt je toch niet met verwachtingen bezig? ;)
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7379
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Wat is geloven eigenlijk?

Bericht door Tin »

Keessen schreef: 06 jan 2021, 17:59
peda schreef: 06 jan 2021, 17:56 Maar als K niet A is, dan niet blijven zuigen.
Inderdaad. Met de hand op de Bijbel (en ik ben christen!): ik ben Anja NIET. Zolderworm heeft zich vergist, maar wil het helaas niet erkennen. Ik hou er verder over op.
Nou ja, het is allemaal vrij simpel.
Iemand heeft hier volgens de regels één naam.
Mocht die veranderen dan wordt dat op het forum gecommuniceerd.
Wat mij persoonlijk betreft zijn er drie mogelijkheden qua persoon.
Als ik me niet vergis is het beheer er op zich al even langer mee bezig.
Dus zoals ons aller Peda zegt: even afwachten maar.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Wat is geloven eigenlijk?

Bericht door Mart »

Keessen schreef: 06 jan 2021, 15:23
callista schreef: 06 jan 2021, 15:20 Ik snap het al veel langer.. :geek:
Van meet af aan...
Ik twijfelde nog tussen twee A's
Niet correct. En, nee, geen A, noch aan het begin, noch aan het eind (en ook niet allebei). Maar, ik ken haar wel, daarmee is alles gezegd. Wel grappig... :mrgreen: :mrgreen:
Interessant dat de opmerking van Callista je meteen laat zeggen dat je Anja niet bent. Dat lag helemaal niet voor de hand. Je hebt inderdaad een vergelijkbaar overgedienstig gebruik van de bloemetjes & kusjes en het toepassen van de groene grijns-smiley in situaties die eigenlijk helemaal niet grappig zijn, plus vrijwel dezelfde karikaturale statements, zoals ''niks dat... uit elkaar geknald is'', zeer vergelijkbaar met ''... er was niks en toen ontplofte dat ook nog''. Dan blijk je Anja ook nog eens te kennen en schrijf je zelfs dat het erg gemakkelijk is contact op te nemen met de echte Anja, die direct zal bevestigen dat zij jou niet is. Wauw, wat een enorm toevallige sameloop van omstandigheden! En waarom meteen een weddenschap hanteren om je te verdedigen, terwijl je reeds weet dat het niet aan te tonen is dat de Anja die bevestigen zou dat zij jou niet is, niet jijzelf bent vanaf een ander account en IP-adres? Kan me de achterdocht van anderen wel voorstellen. Maar goed, je hebt bij mij vooralsnog het voordeel van de twijfel.

Zeg eens, wat is je relatie met Anja? Collega's? Vriendinnen?
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Keessen
Berichten: 216
Lid geworden op: 01 jan 2021, 11:40
Man/Vrouw: V

Re: Wat is geloven eigenlijk?

Bericht door Keessen »

Mart schreef: 06 jan 2021, 19:15 Zeg eens, wat is je relatie met Anja? Collega's? Vriendinnen?
Als je het goed vindt bespreek ik dat niet in het forum. Ik bespreek ook niet de relatie die ik met Zolderworm heb, om maar een voorbeeld te geven.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wat is geloven eigenlijk?

Bericht door callista »

Heb je een relatie met Zolderworm? :mrgreen:
Ach.....kennelijk wist je wel meteen dat hij o.a. drie boeken had geschreven...dus toen liet je jezelf in de kaart kijken...
Niet zo slim.
Keessen
Berichten: 216
Lid geworden op: 01 jan 2021, 11:40
Man/Vrouw: V

Re: Wat is geloven eigenlijk?

Bericht door Keessen »

callista schreef: 06 jan 2021, 19:29 Heb je een relatie met Zolderworm? :mrgreen:
Ach.....kennelijk wist je wel meteen dat hij o.a. drie boeken had geschreven...dus toen liet je jezelf in de kaart kijken...
Niet zo slim.
Wat is een relatie? Ik heb relaties met buren, vrienden, familie. Zolderworm heeft genoeg relaties, dus mag je de kaart trekken. Wie weet trek je de juiste! :D :D :D
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wat is geloven eigenlijk?

Bericht door callista »

Ik heb de juiste kaart al getrokken en ook Zolderworm ontmoet.
Jij ook?... 8-)
Laatst gewijzigd door callista op 06 jan 2021, 19:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Wat is geloven eigenlijk?

Bericht door Mart »

Keessen schreef: 06 jan 2021, 15:08 Ik geniet nu al. Bij jou is de scherpte er een beetje af, merk ik nu al. :naughty: Grappig ben je wel. Hoe gaat het met je boek?
Hoe wist je dat Zolderworm boeken had geschreven? Dat is bijzonder interessant, want Anja wist dat nog van het GKV forum en juist zij had daarover een gesprek met Zolderworm op Geloofsgesprek. Wauw! Weer een gigantisch toevallige samenloop van omstandigheden! Drie binnen een paar uur. En weet je wat eveneens frappant is? Dat niemand anders die niet geregistreerd was, dit kan weten, aangezien het gesprek in de vertrouwelijke hoek plaatsvond: klik. Je weet dat het verboden is je aan te melden onder een kloon-account, niet?
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Keessen
Berichten: 216
Lid geworden op: 01 jan 2021, 11:40
Man/Vrouw: V

Re: Wat is geloven eigenlijk?

Bericht door Keessen »

Mart schreef: 06 jan 2021, 19:52 Hoe wist je dat Zolderworm boeken had geschreven? Dat is bijzonder interessant, want Anja wist dat nog van het GKV forum en juist zij had daarover een gesprek met Zolderworm op Geloofsgesprek. Wauw! Weer een gigantisch toevallige samenloop van omstandigheden! Drie binnen een paar uur. En weet je wat eveneens frappant is? Dat niemand anders die niet geregistreerd was, dit kan weten, aangezien het gesprek in de vertrouwelijke hoek plaatsvond. Je weet dat het verboden is je aan te melden onder een kloon-account, niet?
Zeker weet ik dat het niet toegestaan is, daarom nogmaals, en weer met de hand op de Bijbel: NEE, ik ben Anja niet! Er zijn meer mensen die Zolderworm kennen, en er is meer dan dit forum. Ik neem aan dat ook dat bekend is? Waarom ik zo reageerde? Ach, hij suggereerde iets, en ik speelde zijn spelletje mee. Het grappige is nu dat hij weet dat ik hem ken, maar dat hij niet weet wie ik ben, en, dat laat ik in het ongewisse. Zijn vergissing zou hij kunnen erkennen....
Keessen
Berichten: 216
Lid geworden op: 01 jan 2021, 11:40
Man/Vrouw: V

Re: Wat is geloven eigenlijk?

Bericht door Keessen »

callista schreef: 06 jan 2021, 19:50 Ik heb de juiste kaart al getrokken en ook Zolderworm ontmoet.
Jij ook?... 8-)
Voor jou een vraag, voor mij een weet! :w :w :w
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wat is geloven eigenlijk?

Bericht door callista »

Voor mij ook een weet. :geek:
Keessen
Berichten: 216
Lid geworden op: 01 jan 2021, 11:40
Man/Vrouw: V

Re: Wat is geloven eigenlijk?

Bericht door Keessen »

callista schreef: 06 jan 2021, 20:00 Voor mij ook een weet. :geek:
Nee hoor, want als we wisten wat we deden, heette het geen onderzoek. Ik wens je een fijne avond! Groeten aan, ach laat ook maar... :flower1: :flower1:
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Wat is geloven eigenlijk?

Bericht door Mart »

Keessen schreef: 06 jan 2021, 19:58 Er zijn meer mensen die Zolderworm kennen, en er is meer dan dit forum. Ik neem aan dat ook dat bekend is? Waarom ik zo reageerde? Ach, hij suggereerde iets, en ik speelde zijn spelletje mee.
Je stapelt toevallige sameloop van omstandigheden op toevallige sameloop van omstandigheden en wurmt je in een verdediging waar je niet meer uitkomt: je zag opvallend genoeg in Callista's bericht dat ze Anja bedoelde, hoewel dat helemaal niet voor de hand lag (dat heeft niets met Zolderworm te maken, maar wel met Anja). Je hanteert vrijwel dezelfde karikaturale statements, zoals ''niks dat... uit elkaar geknald is'', zeer vergelijkbaar met ''... er was niks en toen ontplofte dat ook nog'' en hanteert dezelfde smileys (dat heeft niets met Zolderworm te maken, maar wel met Anja). Dan blijk je Anja ook nog eens te kennen en schrijf je zelfs dat het erg gemakkelijk is contact op te nemen met de echte Anja, die notabene direct zal bevestigen dat zij jou niet is (weer een enorm toevallige sameloop van omstandigheden die niets met Zolderworm te maken heeft, maar wel met Anja). Vervolgens bewijs je ook nog eens dat je weet dat Zolderworm boeken schrijft, hetgeen precies Anja nog wist van het GKV forum, terwijl het juist zij was die daarover een gesprek met Zolderworm op Geloofsgesprek had, hetgeen iemand anders die niet geregistreerd was, niet kan weten, aangezien het gesprek in de vertrouwelijke hoek plaatsvond: klik. Dan zeg je niet slechts Anja te kennen, maar ook nog eens Zolderworm te kennen! Wonder boven wonder. Dit is een zodanige opeenstapeling van wonderbaarlijke toevalligheden, dat het wel bijzonder moeilijk wordt je het voordeel van de twijfel te geven.
Het grappige is nu dat hij weet dat ik hem ken, maar dat hij niet weet wie ik ben, en, dat laat ik in het ongewisse. Zijn vergissing zou hij kunnen erkennen....
Het was al niet grappig. En indien Zolderworm zou aandringen te zeggen wie je bent omdat hij zich bedreigd voelt, wat doe je dan? Hoe verdedig je je daar tegen? Volhouden dat je het nog steeds grappig vindt en dat je het nog steeds een leuk spelletje vindt, zou aan het ziekelijke grenzen. Maar indien je Anja bent, kun je niet anders dan volhouden, aangezien je Zolderworm helemaal niet kent en jou verder geen andere verdediging meer rest.
Zeker weet ik dat het niet toegestaan is, daarom nogmaals, en weer met de hand op de Bijbel: NEE, ik ben Anja niet!
Okay, indien er een God bestaat, zal Hij weten of je de waarheid spreekt. Het zij je wat mij betreft vergeven indien dat niet zo is.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7379
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Wat is geloven eigenlijk?

Bericht door Tin »

Keessen schreef: 06 jan 2021, 19:58

Zeker weet ik dat het niet toegestaan is, daarom nogmaals, en weer met de hand op de Bijbel: NEE, ik ben Anja niet! Er zijn meer mensen die Zolderworm kennen, en er is meer dan dit forum. Ik neem aan dat ook dat bekend is? Waarom ik zo reageerde? Ach, hij suggereerde iets, en ik speelde zijn spelletje mee. Het grappige is nu dat hij weet dat ik hem ken, maar dat hij niet weet wie ik ben, en, dat laat ik in het ongewisse. Zijn vergissing zou hij kunnen erkennen....
Ik zou het niet voor de derde keer doen , die hand op de bijbel, als ik jou was. Je weet maar nooit. :o
En tja, volgens de regels van dit forum kan men niet in het ongewisse laten van wie men de wederkomst is.
Je weet toch ook hoe er soms uitzonderingen gemaakt worden op regels op dit forum? Ik zou het daarom op een andere manier aangepakt hebben, als ik graag zou forummen.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Wat is geloven eigenlijk?

Bericht door Gaitema »

.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Wat is geloven eigenlijk?

Bericht door Petra »

hopper schreef: 06 jan 2021, 17:09 Oh..ik begrijp nu dat het onderwerp passé is en dat we nu in de quiz "wie is Keessie?" zijn belandt.
Ik mag niet mee doen, want ik ken Anja, Coby en anderen niet.
:lol: Ik zat me ook al verwoed af te vragen waar het allemaal over ging.
Helaas.. kan ik ook niet meedoen met de quiz.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Wat is geloven eigenlijk?

Bericht door hopper »

Petra schreef: 07 jan 2021, 00:03
hopper schreef: 06 jan 2021, 17:09 Oh..ik begrijp nu dat het onderwerp passé is en dat we nu in de quiz "wie is Keessie?" zijn belandt.
Ik mag niet mee doen, want ik ken Anja, Coby en anderen niet.
:lol: Ik zat me ook al verwoed af te vragen waar het allemaal over ging.
Helaas.. kan ik ook niet meedoen met de quiz.

We blijven de groentjes hier, Petra.
We zullen er mee moeten zien te leven.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Wat is geloven eigenlijk?

Bericht door Petra »

hopper schreef: 07 jan 2021, 00:06
Petra schreef: 07 jan 2021, 00:03
hopper schreef: 06 jan 2021, 17:09 Oh..ik begrijp nu dat het onderwerp passé is en dat we nu in de quiz "wie is Keessie?" zijn belandt.
Ik mag niet mee doen, want ik ken Anja, Coby en anderen niet.
:lol: Ik zat me ook al verwoed af te vragen waar het allemaal over ging.
Helaas.. kan ik ook niet meedoen met de quiz.

We blijven de groentjes hier, Petra.
We zullen er mee moeten zien te leven.
Ik hoopte groen af te zijn door al die nieuwelingen maar neeeeeee hoor. Gelukkig hou ik van kleurtjes.
Ga me nu maar vermaken met jouw TS.
Je wenst natuurlijk wel inhoudelijke reacties daarover.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Wat is geloven eigenlijk?

Bericht door Petra »

hopper schreef: 06 jan 2021, 10:46 https://nl.wikipedia.org/wiki/Geloof
Geloof is de mentale toestand waarin iemand niet weet maar ervan uitgaat dat een aanname waar is cq. dat een propositie of premisse waar of onwaar is. In de epistemologie gebruiken filosofen de term 'geloof' om te verwijzen naar houdingen over de wereld die waar of onwaar kunnen zijn.
Ik wil het eens hebben over wat geloven nu eigenlijk is. Dus niet waar je in gelooft. Geloof is feitelijk een mentale toestand van een persoon. Interessant is dat men in het oude Griekse denken daar ook al over nadacht.
In de context van het oude Griekse denken werden drie gerelateerde concepten geïdentificeerd met betrekking tot het concept van geloof: πίστις (pistis), doxa en dogma. Vereenvoudigd, pistis verwijst naar "vertrouwen", doxa verwijst naar "mening" en "acceptatie", en dogma verwijst naar de posities van een filosoof.
Je zou kunnen zeggen dat iets wat men gelooft een mentale toestand is welke men in zichzelf heeft aangebracht, waarbij men vertrouwt op een bepaalde mening en deze tot dogma (onbetwistbare leerstelling) verheft. Het aanvankelijke vertrouwen is dus tot een mentale toestand gebracht.

Uiteraard is er onder de mensen een bepaalde consensus. Van iemand die gelooft dat hij Napoleon is zeggen we dat hij gek is. We brengen gradaties aan. Iemand die gelooft dat hij door ruimtewezens is ontvoerd geloven we doorgaans ook niet. Maar we accepteren wel de mentale toestand van mensen die we 'gek' noemen.

En in de zaken welke we persoonlijk geloven zoeken we vaak consensus bij hen die ongeveer hetzelfde geloven en gaat we in de contramine bij hen die tegengesteld geloven. Beide methodes versterken de eigen mentale toestand. Bevestiging bij gelijkgestemden en strijd tegen niet-gelijkgestemden. Dat is best wel interessant natuurlijk. We zijn kennelijk erg gehecht aan de mentale toestand welke we geloof noemen.
Ik geloof dat het wel klopt wat hier staat.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Bonjour
Moderator
Berichten: 7678
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Wat is geloven eigenlijk?

Bericht door Bonjour »

[modbreak Bonjour] Back on-topic
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Wat is geloven eigenlijk?

Bericht door Gaitema »

In de bijbel staat: "geloof is de zekerheid van de dingen die men hoopt en het bewijs van de dingen die men niet ziet."
Zoals mijn overtuiging dat er meer planeten zijn waar leven is en dat er engelen zijn, dat leven uit God komt. Maar ook dat God mij beschermd en leidt. Dat bidden helpt en dat ik mijn relatie met mijn vrouw en dochter helemaal herstel.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Atheist2
Berichten: 1151
Lid geworden op: 13 okt 2019, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Wat is geloven eigenlijk?

Bericht door Atheist2 »

Gaitema schreef: 07 jan 2021, 12:40 In de bijbel staat: "geloof is de zekerheid van de dingen die men hoopt en het bewijs van de dingen die men niet ziet."
Zoals mijn overtuiging dat er meer planeten zijn waar leven is en dat er engelen zijn, dat leven uit God komt. Maar ook dat God mij beschermd en leidt. Dat bidden helpt en dat ik mijn relatie met mijn vrouw en dochter helemaal herstel.
Hierin kun je al zien dat zelfs de Bijbel er weleens naast zit. Als je iets niet kan zien dan kun je er geen zekerheid over hebben. Je kan het wel geloven. Maar dat is een contradictie van zekerheid hebben.

Jij gelooft dat er leven op andere planeten is, jij gelooft dat er engelen zijn. Zo gauw als je het zeker weet is het beyond geloven.
Ik geloof momenteel ook dat er leven op andere planeten is. Maar zekerheid is er niet.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Wat is geloven eigenlijk?

Bericht door Gaitema »

Atheist2 schreef: 07 jan 2021, 17:16
Gaitema schreef: 07 jan 2021, 12:40 In de bijbel staat: "geloof is de zekerheid van de dingen die men hoopt en het bewijs van de dingen die men niet ziet."
Zoals mijn overtuiging dat er meer planeten zijn waar leven is en dat er engelen zijn, dat leven uit God komt. Maar ook dat God mij beschermd en leidt. Dat bidden helpt en dat ik mijn relatie met mijn vrouw en dochter helemaal herstel.
Hierin kun je al zien dat zelfs de Bijbel er weleens naast zit. Als je iets niet kan zien dan kun je er geen zekerheid over hebben. Je kan het wel geloven. Maar dat is een contradictie van zekerheid hebben.

Jij gelooft dat er leven op andere planeten is, jij gelooft dat er engelen zijn. Zo gauw als je het zeker weet is het beyond geloven.
Ik geloof momenteel ook dat er leven op andere planeten is. Maar zekerheid is er niet.
Tja, hoe vaak hebben we het hier niet over gehad? Ik geloof zoals de bijbel het zegt. Zoals Paulus geloofde en zoals Jezus zelf geloofde en het volk van Israël toen ze door de rode zee trokken en Noach, toen hij zijn ark bouwde en Mozus, toen hij de plagen over Egypte zag komen en Jona, toen hij een boom zag opkomen en weer sterven. Maar ook Petrus.
Kijk, als jij dat geen geloven wens te noemen, dan hebben wij dan maar in jouw interpretatie "meer dan geloof".
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.