Wat is geloven eigenlijk?

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Wat is geloven eigenlijk?

Bericht door Petra »

Mart schreef: 17 jan 2021, 01:11 Heb haar ontmoet in Sevilla. Overigens, het hele vrouwen voetbalteam van Barcelona was er. Niet dat we elkaar aanspraken, maar heb ze gezien. Sterke meiden. Zou ze niet boos achter me aan willen hebben rennen. Zou geen kans maken. Overigens heb ik wel op dezelfde kamer geslapen als twee dames van het Argentijnse nationale futsal team in een hostel. Ja, een risicovol leven brengt onverwachte interessante momenten met zich mee :)
Wat gaaf! 8-)

Ik heb dat een keer gehad in het vliegtuig.
Zat ik in een exit seat kwam er een enorm lange vrouw langslopen die natuurlijk flink mopperde over dat ukkie met al die beenruimte. Hemeltjelief wat een reuzin dacht ik en wilde al opstaan voor dat stumperd want die lag volgens mij echt dubbelgevouwen in d'r stoeltje. Maar de stewardess schudde Nee. "We hebben het hele korfbalteam aan boord, dus het maakt niet uit" zei ze tegen me. Maar al die lange enden kwamen wel langslopen.. en allemaal gefrustreerd naar mij kijken.
Toen ik zelf naar de wc ging en er eentje naast me stond was ik net een lilliputter. :lol:
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
peda
Berichten: 20604
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Wat is geloven eigenlijk?

Bericht door peda »

Petra schreef: 17 jan 2021, 03:36
Mart schreef: 17 jan 2021, 01:11 Heb haar ontmoet in Sevilla. Overigens, het hele vrouwen voetbalteam van Barcelona was er. Niet dat we elkaar aanspraken, maar heb ze gezien. Sterke meiden. Zou ze niet boos achter me aan willen hebben rennen. Zou geen kans maken. Overigens heb ik wel op dezelfde kamer geslapen als twee dames van het Argentijnse nationale futsal team in een hostel. Ja, een risicovol leven brengt onverwachte interessante momenten met zich mee :)
Wat gaaf! 8-)

Ik heb dat een keer gehad in het vliegtuig.
Zat ik in een exit seat kwam er een enorm lange vrouw langslopen die natuurlijk flink mopperde over dat ukkie met al die beenruimte. Hemeltjelief wat een reuzin dacht ik en wilde al opstaan voor dat stumperd want die lag volgens mij echt dubbelgevouwen in d'r stoeltje. Maar de stewardess schudde Nee. "We hebben het hele korfbalteam aan boord, dus het maakt niet uit" zei ze tegen me. Maar al die lange enden kwamen wel langslopen.. en allemaal gefrustreerd naar mij kijken.
Toen ik zelf naar de wc ging en er eentje naast me stond was ik net een lilliputter. :lol:
Maar tijdens het zitten op de wc bril wordt het verschil toch wel kleiner, zo lijkt mij. :flower1:
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7379
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Wat is geloven eigenlijk?

Bericht door Tin »

Atheist2 schreef: 16 jan 2021, 20:43
hopper schreef: 13 jan 2021, 15:14 Het verschil tussen gedachten en geloof is dat gedachten gewoon weer in het niets kunnen verdwijnen.
Gedachten verschijnen in de actualiteit, waar geloof in feite verleden tijd is.
Net zoals mijn kennis van het Nederlands verleden tijd is.
Hoe kom je hier nou weer bij? Mensen geloven iets, ook in het NU. En ook jouw kennis van het Nederlands is er in het NU. Anders kun je geen gesprekken in het Nederlands voeren. Mensen denken ook in het NU aan hun geloof, ze lezen de bijbel/koran/veda's in het NU, en is dus een actueel proces.

Je kan ook terugdenken aan gedachten die je in het verleden gehad hebt. Dat er monsters onder het bed zaten bijvoorbeeld. Mensen hebben het als ze volwassen zijn niet meer, maar kunnen er wel aan terugdenken.
Waarom schrijf je: 'Hoe kom je hier nou weer bij?'
De strekking van de zin lijkt me: "iemand die vaker rare dingen schrijft, schrijft nu wéér iets raars.'
Daaruit volgt: ik weet het beter dan diegene die dat rare schrijft.
Dat stimuleert mij doorgaans niet tot een gesprek.

En dan inhoudelijk:
Je schrijft: mensen denken NU aan hun geloof.
Maar de hele inhoud van dat geloof is toch het verleden?
De gedachte is een waarneming, geloof het bestendigen daarvan.
Dus wie gelooft, leeft in het verleden.
Of niet?
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Atheist2
Berichten: 1151
Lid geworden op: 13 okt 2019, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Wat is geloven eigenlijk?

Bericht door Atheist2 »

Tin schreef: 17 jan 2021, 12:08 Waarom schrijf je: 'Hoe kom je hier nou weer bij?'
De strekking van de zin lijkt me: "iemand die vaker rare dingen schrijft, schrijft nu wéér iets raars.'
Daaruit volgt: ik weet het beter dan diegene die dat rare schrijft.
Dat stimuleert mij doorgaans niet tot een gesprek.
Dat klopt wat betreft Hopper. Die schrijft doorgaans zulke rare dingen (andere mensen noemen dit interessante dingen, omdat ze beleefd willen blijven), en dit is weer iets raars.

En dan inhoudelijk:
Je schrijft: mensen denken NU aan hun geloof.
Maar de hele inhoud van dat geloof is toch het verleden?
De gedachte is een waarneming, geloof het bestendigen daarvan.
Dus wie gelooft, leeft in het verleden.
Of niet?

Neen, mensen kunnen nu nog steeds geloven. Ze maken NU dingen mee die ze bevestigen in hun geloof.
Tevens zou je ook kunnen zeggen dat we allemaal in het verleden leven. het NU is dan een illusie. Meestal krijg je een gedachte waar je verder over nadenkt. Associëren noemen ze dat. Een gedachte leidt tot een andere gedachte, tot weer een andere gedachte. Dat is dus allemaal verleden op het moment dat je er verder over nadenkt.

Het enige NU is de uiterlijke sensatie van een zintuig. Zien, horen, proeven, voelen. De gedachte daaraan is weer verleden tijd.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Wat is geloven eigenlijk?

Bericht door Petra »

peda schreef: 17 jan 2021, 11:12 Maar tijdens het zitten op de wc bril wordt het verschil toch wel kleiner, zo lijkt mij. :flower1:
Zo staat het er idd. :lol:
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas