Wat is Waarheid ?

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Wat is Waarheid ?

Bericht door Piebe Paulusma »

Atheist2 schreef: 06 feb 2021, 22:04
Piebe Paulusma schreef: 06 feb 2021, 21:02 Het typische is dat sommige mensen zo graag willen dat figuren zoals Hopper de antwoorden hebben, dat ze bereid zijn de oneffenheden door de vingers te zien. Net als iemand die een auto zo graag wil dat het haperen van de motor eerst niet eens opvalt. De realiteit is echter dat types die zich opwerpen als verlichte zielen, in werkelijkheid parasiteren op de goedgelovigheid van anderen en hun ego's er mee vullen. Ze leven op en voelen zich Jezus want zo worden ze ook behandeld door de guruzoekers.
Misschien was Jezus ook wel een zo'n figuur, die zichzelf verlicht waande?
Dat jij Jezus en Hopper op gelijke hoogte hebt laat ik volledig voor jouw conto.
Atheist2 schreef: 06 feb 2021, 22:04Laatst las ik op dit forum (van christosoof geloof ik) een citaat van Sibai Bai (of zo) over God. Het leek een erg vroom en mooi citaat te zijn vol met wijsheid. Vervolgens ben ik op die man gaan googlen en bleek het nogal een charlatan te zijn die ook nog seksueel misbruik gepleegd heeft met/bij zijn volgelingen.

Maar daar hoor je niks over als je mensen aan het citeren bent.

Gewoon nederig toegeven dat DE Waarheid waarschijnlijk niet bestaat, en dat veel subjectief is. En dat we tevens maar mensjes zijn, die zoekende zijn op de weg van het leven. Dat zou veel mensen sieren, ook Jezus overigens.
En het zou jou sieren als je weet wanneer te spreken en wanneer te zwijgen.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Atheist2
Berichten: 1151
Lid geworden op: 13 okt 2019, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Wat is Waarheid ?

Bericht door Atheist2 »

Piebe Paulusma schreef: 07 feb 2021, 00:53 Dat jij Jezus en Hopper op gelijke hoogte hebt laat ik volledig voor jouw conto.
Oei, heb ik op zere teentjes getrapt?

Geef me 1 reden waarom Jezus niet zo'n zelfverklaarde goeroe kan zijn met een grootsheidscomplex? Mooie woorden, maar qua daden viel het nogal mee.

En het zou jou sieren als je weet wanneer te spreken en wanneer te zwijgen.
Helaas, dat weet ik dus niet. Zou ik dan toch in de leer moeten gaan bij de echte guru's van deze Aarde?

Het doet me overigens aan alsof jij meerdere persoonlijkheden hebt op dit forum. Je kan zomaar ineens iemand aanvallen, in dit geval "het zou je sieren te weten wanneer te spreken en wanneer te zwijgen" terwijl ik het nb eens ben met jou..
Serieus een attitude probleem heb je, wat mij betreft.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Wat is Waarheid ?

Bericht door hopper »

Makkiev schreef: 07 feb 2021, 00:32
Hoezo is dat subjectief? Als ik mij warm voel geldt voor alle mensen op alle plaatsen op dezelfde tijd dat ik mij warm voel. Daar is niets subjectiefs aan.
Zeker niet. Soms ben ik met andere mensen in dezelfde ruimte en dan hen ik het warm en zij koud of andersom.
Subjectiviteit is de gevangenis, Waarheid is vrijheid.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Wat is Waarheid ?

Bericht door hopper »

Piebe Paulusma schreef: 07 feb 2021, 00:53
Dat jij Jezus en Hopper op gelijke hoogte hebt laat ik volledig voor jouw conto.
Je kunt pas op gelijke hoogte komen met Jezus als je uit de subjectiviteit vandaan bent.
Wat anderen daar dan van vinden laat je onverschillig.

Gewoon stoppen met anderen de maat nemen, Piebe. Maar dat is nog steeds te moeilijk voor je.....
Bonjour
Moderator
Berichten: 7697
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Wat is Waarheid ?

Bericht door Bonjour »

[modbreak Bonjour] Sommigen hier moeten eens even buiten in de sneeuw gaan spelen en kom pas weer naar binnen komen als ze veder kunnen forummen zonder persoonlijke aanvallen[/modbrek]
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Wat is Waarheid ?

Bericht door Piebe Paulusma »

Atheist2 schreef: 07 feb 2021, 01:26
Piebe Paulusma schreef: 07 feb 2021, 00:53 Dat jij Jezus en Hopper op gelijke hoogte hebt laat ik volledig voor jouw conto.
Oei, heb ik op zere teentjes getrapt?

Geef me 1 reden waarom Jezus niet zo'n zelfverklaarde goeroe kan zijn met een grootsheidscomplex? Mooie woorden, maar qua daden viel het nogal mee.

En het zou jou sieren als je weet wanneer te spreken en wanneer te zwijgen.
Helaas, dat weet ik dus niet. Zou ik dan toch in de leer moeten gaan bij de echte guru's van deze Aarde?

Het doet me overigens aan alsof jij meerdere persoonlijkheden hebt op dit forum. Je kan zomaar ineens iemand aanvallen, in dit geval "het zou je sieren te weten wanneer te spreken en wanneer te zwijgen" terwijl ik het nb eens ben met jou..
Serieus een attitude probleem heb je, wat mij betreft.
Een bericht als dit staat bol van de persoonlijke aanvallen en nog een amateuristisch psychologisch advies ook. Dat je dáár niet op modereren wilt en zelfs bijdehand doet zal ik even aan Trajecto voorleggen, Bonjour.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Wat is Waarheid ?

Bericht door hopper »

Ik begrijp nu dat Jezus amateuristisch psychologisch advies gaf 2000 jaar terug?
Tja, dat is ook een opvatting die mag.

Jezus gaf geen amateuristisch psychologisch advies, hij had het over zelfkennis.
Is mijn opvatting dan hé.
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Wat is Waarheid ?

Bericht door Bastiaan73 »

Piebe Paulusma schreef: 07 feb 2021, 12:00
Atheist2 schreef: 07 feb 2021, 01:26
Piebe Paulusma schreef: 07 feb 2021, 00:53 Dat jij Jezus en Hopper op gelijke hoogte hebt laat ik volledig voor jouw conto.
Oei, heb ik op zere teentjes getrapt?

Geef me 1 reden waarom Jezus niet zo'n zelfverklaarde goeroe kan zijn met een grootsheidscomplex? Mooie woorden, maar qua daden viel het nogal mee.
En het zou jou sieren als je weet wanneer te spreken en wanneer te zwijgen.
Helaas, dat weet ik dus niet. Zou ik dan toch in de leer moeten gaan bij de echte guru's van deze Aarde?

Het doet me overigens aan alsof jij meerdere persoonlijkheden hebt op dit forum. Je kan zomaar ineens iemand aanvallen, in dit geval "het zou je sieren te weten wanneer te spreken en wanneer te zwijgen" terwijl ik het nb eens ben met jou..
Serieus een attitude probleem heb je, wat mij betreft.
Een bericht als dit staat bol van de persoonlijke aanvallen en nog een amateuristisch psychologisch advies ook. Dat je dáár niet op modereren wilt en zelfs bijdehand doet zal ik even aan Trajecto voorleggen, Bonjour.
Piebe, je illustreert eigenlijk meteen wat Atheist2 beschrijft. Zie de vetgemaakte woorden.
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
Atheist2
Berichten: 1151
Lid geworden op: 13 okt 2019, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Wat is Waarheid ?

Bericht door Atheist2 »

Piebe Paulusma schreef: 07 feb 2021, 12:00 Een bericht als dit staat bol van de persoonlijke aanvallen en nog een amateuristisch psychologisch advies ook. Dat je dáár niet op modereren wilt en zelfs bijdehand doet zal ik even aan Trajecto voorleggen, Bonjour.
Jezus KAN een zelfverklaarde goeroe zijn geweest waar eerst tientallen mensen achterna liepen en nu miljarden. Het probleem met goeroes is dat ze het mooi weten te vertellen maar niet echt iets wezenlijks bijdragen aan de mensheid in de zin van tastbare dingen. Het zijn geen wetenschappers die het comfort van mensen vergroten zeg maar. Daarin zie ik in Jezus zijn bijdrage aan de mensheid geen verschil met andere goeroes.

En dat jij van het ene op het andere moment kan veranderen in iemand die sneren uitdeelt dat is voor menigeen wel duidelijk. Gisteren was een voorbeeld jegens mij, waarin we eerst het met elkaar eens waren en ineens "het zou je sieren om te weten wanneer je moet praten en wanneer je moet zwijgen". Vond ik een vreemde opmerking, vandaar mijn "psychologisch advies"... Doe er mee wat je wilt.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Wat is Waarheid ?

Bericht door hopper »

Ik ben ook een zelfverklaarde goeroe, net zoals Jezus.
Samen wandelen we gezellig 'in het licht'. Als wij zeggen dat wij gemeenschap met Hem hebben en wij toch in de duisternis wandelen, liegen wij en doen de WAARHEID niet.

Ieder die de Zoon loochent, heeft ook de Vader niet. Zo eenvoudig ligt dat beste mede-wandelaars.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Wat is Waarheid ?

Bericht door hopper »

Of zoals geschreven staat: Heb de wereld niet lief en ook niet wat in de wereld is. In de waargenomen wereld zult u noch Waarheid noch licht ontdekken. Waarheid én het Licht is in u......
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wat is Waarheid ?

Bericht door callista »

hopper schreef: 07 feb 2021, 17:17 Ik ben ook een zelfverklaarde goeroe, net zoals Jezus.
Samen wandelen we gezellig 'in het licht'. Als wij zeggen dat wij gemeenschap met Hem hebben en wij toch in de duisternis wandelen, liegen wij en doen de WAARHEID niet.

Ieder die de Zoon loochent, heeft ook de Vader niet. Zo eenvoudig ligt dat beste mede-wandelaars.
Iemand die de Zoon loochent kan heus wel de Vader hebben.... :thumb1:
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Wat is Waarheid ?

Bericht door hopper »

callista schreef: 07 feb 2021, 17:22
hopper schreef: 07 feb 2021, 17:17 Ik ben ook een zelfverklaarde goeroe, net zoals Jezus.
Samen wandelen we gezellig 'in het licht'. Als wij zeggen dat wij gemeenschap met Hem hebben en wij toch in de duisternis wandelen, liegen wij en doen de WAARHEID niet.

Ieder die de Zoon loochent, heeft ook de Vader niet. Zo eenvoudig ligt dat beste mede-wandelaars.
Iemand die de Zoon loochent kan heus wel de Vader hebben.... :thumb1:
In jouw geval keur ik de Dochter ook goed :)
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wat is Waarheid ?

Bericht door callista »

Ook de Dochter is niet nodig...
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Wat is Waarheid ?

Bericht door hopper »

Inderdaad, het gaat hier over Waarheid en het Licht. Wie in het Licht wandelt zal bemerken dat hij mannelijk noch vrouwelijk is.
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Wat is Waarheid ?

Bericht door Bastiaan73 »

hopper schreef: 07 feb 2021, 17:20 Of zoals geschreven staat: Heb de wereld niet lief en ook niet wat in de wereld is. In de waargenomen wereld zult u noch Waarheid noch licht ontdekken. Waarheid én het Licht is in u......
Het eerste gedeelte (Heb de wereld niet lief en ook niet wat in de wereld is) staat inderdaad geschreven; in 1 Johannes 2:

15 Hebt de wereld niet lief en hetgeen in de wereld is. Indien iemand de wereld liefheeft, de liefde des Vaders is niet in hem.
16 Want al wat in de wereld is: de begeerte des vlezes, de begeerte der ogen en een hovaardig leven, is niet uit de Vader, maar uit de wereld.
17 En de wereld gaat voorbij en haar begeren, maar wie de wil van God doet, blijft tot in eeuwigheid.


Het tweede gedeelte (In de waargenomen wereld zult u noch Waarheid noch licht ontdekken. Waarheid én het Licht is in u) ken ik niet. Waar staat dat geschreven, behalve hier door jou?
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Wat is Waarheid ?

Bericht door Bastiaan73 »

hopper schreef: 07 feb 2021, 17:26 Inderdaad, het gaat hier over Waarheid en het Licht. Wie in het Licht wandelt zal bemerken dat hij mannelijk noch vrouwelijk is.
De waarheid is dat toen ik net naar de wc ging en het licht aandeed, ik toch nog steeds mannelijk bleek te zijn.
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Wat is Waarheid ?

Bericht door hopper »

Bastiaan73 schreef: 07 feb 2021, 17:30
hopper schreef: 07 feb 2021, 17:20 Of zoals geschreven staat: Heb de wereld niet lief en ook niet wat in de wereld is. In de waargenomen wereld zult u noch Waarheid noch licht ontdekken. Waarheid én het Licht is in u......
Het eerste gedeelte (Heb de wereld niet lief en ook niet wat in de wereld is) staat inderdaad geschreven; in 1 Johannes 2:

15 Hebt de wereld niet lief en hetgeen in de wereld is. Indien iemand de wereld liefheeft, de liefde des Vaders is niet in hem.
16 Want al wat in de wereld is: de begeerte des vlezes, de begeerte der ogen en een hovaardig leven, is niet uit de Vader, maar uit de wereld.
17 En de wereld gaat voorbij en haar begeren, maar wie de wil van God doet, blijft tot in eeuwigheid.


Het tweede gedeelte (In de waargenomen wereld zult u noch Waarheid noch licht ontdekken. Waarheid én het Licht is in u) ken ik niet. Waar staat dat geschreven, behalve hier door jou?

Ik haal citaten aan uit de bijbel en vul dat aan met mijn eigen beleven van Waarheid.
Ik wandel samen met Jezus in het Licht, Jezus en ik zijn beiden dat Licht.
Er is geen enkele animositeit tussen Jezus en mijzelf, we zijn beiden hetzelfde Licht.

Het Christuslicht.
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Wat is Waarheid ?

Bericht door Bastiaan73 »

hopper schreef: 07 feb 2021, 17:36
Bastiaan73 schreef: 07 feb 2021, 17:30
hopper schreef: 07 feb 2021, 17:20 Of zoals geschreven staat: Heb de wereld niet lief en ook niet wat in de wereld is. In de waargenomen wereld zult u noch Waarheid noch licht ontdekken. Waarheid én het Licht is in u......
Het eerste gedeelte (Heb de wereld niet lief en ook niet wat in de wereld is) staat inderdaad geschreven; in 1 Johannes 2:

15 Hebt de wereld niet lief en hetgeen in de wereld is. Indien iemand de wereld liefheeft, de liefde des Vaders is niet in hem.
16 Want al wat in de wereld is: de begeerte des vlezes, de begeerte der ogen en een hovaardig leven, is niet uit de Vader, maar uit de wereld.
17 En de wereld gaat voorbij en haar begeren, maar wie de wil van God doet, blijft tot in eeuwigheid.


Het tweede gedeelte (In de waargenomen wereld zult u noch Waarheid noch licht ontdekken. Waarheid én het Licht is in u) ken ik niet. Waar staat dat geschreven, behalve hier door jou?
Ik haal citaten aan uit de bijbel en vul dat aan met mijn eigen beleven van Waarheid.
Ik wandel samen met Jezus in het Licht, Jezus en ik zijn beiden dat Licht.
Er is geen enkele animositeit tussen Jezus en mijzelf, we zijn beiden hetzelfde Licht.

Het Christuslicht.
Ik vrees dat je toch in een bepaalde waan leeft hopper.
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
Michelangelo
Berichten: 885
Lid geworden op: 03 jan 2021, 00:03
Man/Vrouw: M

Re: Wat is Waarheid ?

Bericht door Michelangelo »

Bastiaan73 schreef: 07 feb 2021, 17:32
hopper schreef: 07 feb 2021, 17:26 Inderdaad, het gaat hier over Waarheid en het Licht. Wie in het Licht wandelt zal bemerken dat hij mannelijk noch vrouwelijk is.
De waarheid is dat toen ik net naar de wc ging en het licht aandeed, ik toch nog steeds mannelijk bleek te zijn.
Mannen weten dat ook zonder licht.
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Wat is Waarheid ?

Bericht door Bastiaan73 »

Michelangelo schreef: 07 feb 2021, 17:38
Bastiaan73 schreef: 07 feb 2021, 17:32
hopper schreef: 07 feb 2021, 17:26 Inderdaad, het gaat hier over Waarheid en het Licht. Wie in het Licht wandelt zal bemerken dat hij mannelijk noch vrouwelijk is.
De waarheid is dat toen ik net naar de wc ging en het licht aandeed, ik toch nog steeds mannelijk bleek te zijn.
Mannen weten dat ook zonder licht.
Echte mannen zoals Michelangelo?
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Wat is Waarheid ?

Bericht door hopper »

Bastiaan73 schreef: 07 feb 2021, 17:38
Ik vrees dat je toch in een bepaalde waan leeft hopper.
Wie in de waargenomen wereld leeft, leeft in een waan.
Maar als wij in het licht wandelen, zoals Hij in het licht is, hebben wij gemeenschap met elkaar
Ik heb gemeenschap met Jezus. (Ja, dat klinkt erg stom, maar zo staat het in Joh 1;7)

Jezus heeft gewoon hetzelfde gevonden als wat ik heb gevonden, dat is alles.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Wat is Waarheid ?

Bericht door hopper »

Kijk, Bassie, dit staat er geschreven: Die zegt, dat hij in Hem blijft, die moet ook zelf alzo wandelen, gelijk Hij gewandeld heeft.

Duszz..als jij in het Licht wilt wandelen moet je gelijk Jezus wandelen, dat is wat er staat.

En lees 1 Joh 2-7 : Broeders! Ik schrijf u geen nieuw gebod, maar een oud gebod

Het is al vanaf de eerste mens zo. Jezus komt jou heus niet verlossen of zo. Dat staat er niet.
Ook de mensen voor het jaar nul wandelden al in het Licht.
(Of niet natuurlijk.)
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Wat is Waarheid ?

Bericht door hopper »

Die zegt, dat hij in het licht is, en zijn broeder haat, die is in de duisternis tot nog toe.
Die zijn broeder liefheeft, blijft in het licht, en geen ergernis is in hem.

Wie reflecteert op zijn broeders en zusters zal wandelen in de duisternis.
Iedereen mag het zelf weten hoor. Vrijheid , blijheid.
Erger je maar kapot aan andere forumdeelnemers.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Wat is Waarheid ?

Bericht door hopper »

Hebt de wereld niet lief, noch hetgeen in de wereld is; zo iemand de wereld liefheeft, de liefde des Vaders is niet in hem.

Dus nogmaals, Bassie. Hier staat het luid en duidelijk. Alles wat in de wereld is, is duisternis, waan.
Er is géén enkel Licht noch Waarheid in de waargenomen wereld.
Er resteert dus maar één mogelijkheid en dat is in je zelf.

Het staat op vele plaatsen in het NT. En ik wil niemand bekeren, want ook bekeringen zijn wanen in de wereld.
Zelfs christen-zijn is een waan in de wereld.