‘De mantel der liefde’; huiselijk geweld in orthodox- protestantse gezinnen

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: ‘De mantel der liefde’; huiselijk geweld in orthodox- protestantse gezinnen

Bericht door hopper »

Piebe Paulusma schreef: 06 feb 2021, 00:19 Waarom luidt de titel nou huiselijk geweld in orthodox- protestantse gezinnen? Is ander huiselijk geweld soms minder erg?
Dat beweert toch helemaal niemand? Waarom voel je je weer aangesproken?
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: ‘De mantel der liefde’; huiselijk geweld in orthodox- protestantse gezinnen

Bericht door hopper »

Bastiaan73 schreef: 06 feb 2021, 05:36 Barnabas is natuurlijk gewoon een lafaard door zijn zogenaamde 'Zaligheid' in het besloten gedeelte te posten, waar de meeste forummers niet mogen posten/reageren. En de forummers die er wél mogen (of mochten maar nu zonder opgaaf van reden van Trajecto ineens niet meer mogen) posten/reageren worden door Barnabas genegeerd. Barnabas wil helemaal geen (geloofs-)gesprek maar een monoloog houden die hij zelf christelijk vindt. En hij wil gewoon een machtspositie t.o.v. een vrouw. Hij is hoogstwaarschijnlijk niet getrouwd maar beschrijft zijn fantasie'tje zoals hij het zou willen. Ik denk dat Petra er niet ver naast zit met die BDSM kwalificatie.
Barnabas is sowieso geen interessante forumdeelnemer. Strooit alleen maar dogma's rond. Ik wil in het gesloten gedeelte niet eens schrijven, want ik erken de geloofsbelijdenis die daar verplicht is niet eens. Op die afdeling hebben ongelovigen per definitie niets te zoeken.
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3616
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: ‘De mantel der liefde’; huiselijk geweld in orthodox- protestantse gezinnen

Bericht door dingo »

snappie schreef: 06 feb 2021, 09:49
Piebe Paulusma schreef: 06 feb 2021, 01:35 Het is erg eenvoudig beredeneert om religie de schuld te geven van escalaties. Huiselijk geweld komt echter overal voor, waaruit de conclusie getrokken kan worden dat er geen religie nodig is om je daartoe te verlagen.
Het is nou eenmaal een feit dat misbruik VAKER voorkomt bij orthodox religieuzen dan gemiddeld het geval is.
Ik geloof dat de gedachte dat een man het hoofd van de vrouw is, dat ze de baas zijn, de drempel lager maakt om geweld te gebruiken want macht corrumpeert. En bovendien legitimeren die christenmannen het met de Bijbel in de hand.
Vrouwen die geloven dat ze ondergeschikt zijn aan hun man doen er vaak niets tegen omdat ze geloven dat ze dan tegen God ingaan.
Dat is geen feit maar een hypothese omdat het simpelweg niet te bewijzen is. Er zijn misschien meer meldingen maar dat zegt niets over de verzwegen situaties. Om maar een voorbeeld te noemen: één van mijn vorige buurmannen werd regelmatig in elkaar geslagen door zijn vrouw. Reken er maar niet op dat die ooit om hulp gevraagd heeft en je gaat hem in geen enkele statistiek of onderzoek terugvinden.
Spreuken 26:4
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: ‘De mantel der liefde’; huiselijk geweld in orthodox- protestantse gezinnen

Bericht door callista »

snappie schreef: 06 feb 2021, 09:49
Piebe Paulusma schreef: 06 feb 2021, 01:35 Het is erg eenvoudig beredeneert om religie de schuld te geven van escalaties. Huiselijk geweld komt echter overal voor, waaruit de conclusie getrokken kan worden dat er geen religie nodig is om je daartoe te verlagen.
Het is nou eenmaal een feit dat misbruik VAKER voorkomt bij orthodox religieuzen dan gemiddeld het geval is.
Ik geloof dat de gedachte dat een man het hoofd van de vrouw is, dat ze de baas zijn, de drempel lager maakt om geweld te gebruiken want macht corrumpeert. En bovendien legitimeren die christenmannen het met de Bijbel in de hand.
Vrouwen die geloven dat ze ondergeschikt zijn aan hun man doen er vaak niets tegen omdat ze geloven dat ze dan tegen God ingaan.
Tja...ook mede onder het mom: "Zachte heelmeesters maken stinkende wonden"

Katwijkse dominee: kinderen slaan is goed
In Katwijk is ophef ontstaan na het verschijnen van een nieuwsbrief (pdf) van de Hersteld Hervormde Kerk. Daarin staat te lezen dat ouders een tegendraads kind moeten slaan.
Wie dat niet doet, gaat volgens dominee A. Vlietstra in tegen de wil van God.[/quote]
Als een kind zondigt, is kastijding (lichamelijke bestraffing of slaag) een noodzakelijk antwoord, schrijft hij in de nieuwsbrief. "Kastijdt hen dan zonder u te laten afhouden door het geroep of gesmeek van uw kinderen", is zijn advies.
In 2009 was er een vergelijkbare zaak in Nederland. De Amersfoortse predikant Gertjan Goldschmeding riep toen op kinderen te blijven slaan tot ze huilen van pijn. Volgens de predikant wordt daarmee de wil van het kind gebroken.

Vanwege zijn hardhandige opvoedingsmethode werden zijn eigen kinderen begin 2010 onder toezicht gesteld van Bureau Jeugdzorg. Ze vertoonden vijandig, agressief en dominant gedrag.
https://nos.nl/artikel/313191-katwijkse ... -goed.html

Vanzelfsprekend is of was het niet overal zo, maar de dominee was een soort van heilig en de spreekbuis van God...die moest gehoorzaamd worden.
Bovendien bereikte een dominee ook veel mensen.
En werd dan ook vaak geadviseerd de vuile was buiten te houden...

Hier ook een indruk:
Alles binnen de gelederen houden.
https://joop.bnnvara.nl/nieuws/gereform ... elf-wel-op

Tot zover...ik heb nog niet alles gelezen van de linken van Petra...
Maria K
Berichten: 2888
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: ‘De mantel der liefde’; huiselijk geweld in orthodox- protestantse gezinnen

Bericht door Maria K »

Bastiaan73 schreef: 06 feb 2021, 05:36 Barnabas is natuurlijk gewoon een lafaard door zijn zogenaamde 'Zaligheid' in het besloten gedeelte te posten, waar de meeste forummers niet mogen posten/reageren. En de forummers die er wél mogen (of mochten maar nu zonder opgaaf van reden van Trajecto ineens niet meer mogen) posten/reageren worden door Barnabas genegeerd.
Ik denk, dat je kunt protesteren en schrijven hoe je zelf tegenover deze zaak staat.
Voor mij zijn zijn alleenspraken/preken ook tenenkrommend.
Toch wordt van ons gevraagd welwillendheid voor anders gelovigen in acht te nemen.
En ieder kan, als hij dat wil, er een topic over openen in het meer open gedeelte.

En dat er geen opgave van reden is, en gewoon een verwijdering van het bericht, terwijl Trajecto daar over het algemeen heel transparant over is, kun je natuurlijk ook respecteren en weten, dat hij daar een heel goede reden voor zag/ziet.
Toegang tot het gesloten gedeelte wordt niet gelovigen in goed vertrouwen verleend en onder voorbehoud.
Zolang het invoelingsvermogen zodanig is en blijkt dat je weet, wat wel of niet kan in dat deel.
Ik probeer dat te doen en tegelijkertijd aan te geven, dat ik het niet eens ben met wat de ander allemaal fantaseert op basis van een enkele uit verband gerukte tekst.
Soms leidt dat tot een goede conversatie en soms niet.
Opmerkingen van Snappie, als gelovige en mij als atheïst, zijn niet verwijderd.
Bastiaan73 schreef: 06 feb 2021, 05:36Barnabas wil helemaal geen (geloofs-)gesprek maar een monoloog houden die hij zelf christelijk vindt. En hij wil gewoon een machtspositie t.o.v. een vrouw. Hij is hoogstwaarschijnlijk niet getrouwd maar beschrijft zijn fantasie'tje zoals hij het zou willen. Ik denk dat Petra er niet ver naast zit met die BDSM kwalificatie.
Dat dit voor Petra een belangrijk punt is moge duidelijk zijn.
Zie ook 2 dagen geleden viewtopic.php?p=329404#p329404
Waar jij die bijzondere reactie op schreef en er verder niet echt op werd gereageerd.
En de reden van dit topic uiteindelijk is mij ook duidelijk.
Alleen had het wat rechtstreekser gericht kunnen zijn, want nu voelen alle niet extreem orthodoxe christenen zich ook aangesproken.
Gelegitimeerde mishandelingen zijn dan ook buiten alle proporties.
Maar het vergelijken met BDSM spel is dat voor mij ook.

Daar horen dus geen suggesties bij over andermans privé leven, naar wat er bij jezelf aan gedachten ontstaat.
En daar keer op keer op door blijven gaan en zelfs versterken door verder te gaan met suggereren en de ander zelfs een etiket op plakken.
Hier geldt evenals bij alle andere ad hominems, dat wat je uit, meer zegt over waar jezelf mee bezig bent, dan over de ander.

Ik hoef het mi. niet eens te zijn met wat anderen schrijven. Ik kan dat ook duidelijk aangeven.
Met of zonder argumentatie, als ik er niet te diep in wil gaan hangen.
Maar als iemand het over fatsoen gaat hebben, dan ......................

Je kunt in de desbetreffende topics Barnabas bevragen en ook je eigen argumenten schrijven, wat je over de desbetreffende Bijbelteksten vindt en hem bevragen hoe hij komt op de associaties, zoals hij die heeft.
Of een nieuw topic starten.
Maar zijn privéleven invullen met wat je eigen vermoedens en gedachten zijn, dat hij wel zus of zo zal zijn ............. is mi. buiten proporties.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Gebruikersavatar
Balthasar
Berichten: 1315
Lid geworden op: 24 dec 2020, 15:44
Man/Vrouw: M

Re: ‘De mantel der liefde’; huiselijk geweld in orthodox- protestantse gezinnen

Bericht door Balthasar »

snappie schreef: 06 feb 2021, 09:49 Het is nou eenmaal een feit dat misbruik VAKER voorkomt bij orthodox religieuzen dan gemiddeld het geval is.
Hoe weet je dat dit een feit is? Kun je precies je bronnen aangeven?
Bonjour
Moderator
Berichten: 7708
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: ‘De mantel der liefde’; huiselijk geweld in orthodox- protestantse gezinnen

Bericht door Bonjour »

[modbreak Bonjour] Ik vraag een ieder om geen negatieve beoordelingen aan medeforummers te geven, nog ze van ziektebeelden te beschuldigen.Neemt niet weg dat wanneer je elders op het forum een nogal afwijkende visie hebt neergezet op de relatie tussen de partners binnen het huwelijk, je die hier best wel even kan komen toelichten.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7708
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: ‘De mantel der liefde’; huiselijk geweld in orthodox- protestantse gezinnen

Bericht door Bonjour »

Balthasar schreef: 06 feb 2021, 10:51 Hoe weet je dat dit een feit is? Kun je precies je bronnen aangeven?
Zie opening post
Petra schreef: 05 feb 2021, 03:58 ....
In dit rapport is er gekeken naar huiselijk geweld in orthodox- protestantse gezinnen. Hulpverleners signaleerden bepaalde overeenkomsten tussen de situatie van cliënten met een orthodox-protestantse achtergrond en traditionele cliënten met een migranten- of vluchtelingenachtergrond. Deze groepen ervaren volgens hen vergelijkbare knelpunten zoals een hoge drempel om hulp te vragen en geslotenheid van de gemeenschappen.

https://www.movisie.nl/sites/movisie.nl ... 0.4%5D.pdf
Samenhangend met de traditionele rolpatronen is de sterke hiërarchie in het gezin. Slachtoffers van huiselijk geweld verkeren vrijwel altijd in een afhankelijke positie ten opzichte van de dader. Een slachtoffer in een orthodox-protestants gezin verkeert zeker in een lage positie, waardoor zij (of hij) weinig mogelijkheden heeft om te ontsnappen aan het geweld.
Een ander aspect van de sterke hiërarchie is dat de man zich als zodanig de ‘baas’ voelt en dwingend kan zijn naar zijn vrouw en kinderen. “Bijvoorbeeld door de zin in de Bijbel dat ‘de man het hoofd is van de vrouw’.
Zoals staat beschreven in hoofdstuk 1, is volgens verschillende onderzoekers in orthodox-protestantse gezinnen de opvoedingstijl te typeren als autoritair. Dit noemen verschillende respondenten ook. “Gehoorzaamheid is van groot belang. Verzet wordt gezien als slecht. Dat maakt de positie van een slachtoffer van huiselijk geweld zwak; geweld aankaarten kan lijken op een daad van verzet en ongehoorzaamheid. Voor de dader maakt dit het moeilijk om toe te geven dat ze fout zaten”, signaleert een van de onderzoekers. Deze dominante stijl wordt gezien als passend bij het geloof
Zoals al vermeld in de inleiding zien veel hulpverleners overeenkomsten tussen de leefsituatie en bepaalde problemen van traditionele migranten- en vluchtelingengemeenschappen met de orthodox- protestantse gemeenschappen, vanwege de grote rol van de culturele opvattingen en tradities van de gemeenschap. Vandaar de bijzondere aandacht in dit onderzoek voor ‘]schadelijke traditionele praktijken’. Schadelijke traditionele praktijken is een internationaal begrip voor geweld, verminking en onderdrukking voortkomend uit oude tradities en opvattingen over seksualiteit en man-vrouwrollen.
Specifieke kenmerken van geweld in orthodox-protestantse gezinnen
Huiselijk geweld in orthodox-protestantse gezinnen komt grotendeels overeen met huiselijk geweld in niet orthodox-protestantse gezinnen. Daarnaast kunnen er specifieke risicofactoren zijn binnen bepaalde orthodox-protestantse gezinnen. Ook zijn er specifieke factoren die het geweld in stand houden. Deze factoren hebben vaak te maken met de wij-cultuur binnen deze gezinnen en gemeenschappen en met ongelijke machtsverhoudingen, weinig communicatie, sterke sociale controle, sterke gehoorzaamheid aan autoriteit en traditionele rolpatronen.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
snappie
Berichten: 439
Lid geworden op: 22 jul 2014, 00:23
Man/Vrouw: V

Re: ‘De mantel der liefde’; huiselijk geweld in orthodox- protestantse gezinnen

Bericht door snappie »

dingo schreef: 06 feb 2021, 10:28 Dat is geen feit maar een hypothese omdat het simpelweg niet te bewijzen is. Er zijn misschien meer meldingen maar dat zegt niets over de verzwegen situaties. Om maar een voorbeeld te noemen: één van mijn vorige buurmannen werd regelmatig in elkaar geslagen door zijn vrouw. Reken er maar niet op dat die ooit om hulp gevraagd heeft en je gaat hem in geen enkele statistiek of onderzoek terugvinden.
Nou ja, uit onderzoek is gebleken dat bij orthodox religieuzen meer misbruik voor komt dan gemiddeld. Zo beter?
https://www.socialevraagstukken.nl/rol- ... pverlener/

Verder is het evengoed niet bewezen dat ALLE misbruik bij orthodox religieuzen bij de onderzoeken boven water komt. Dat is dan evengoed nietniet in de statistiek terug te vinden.
En mannen die door hun vrouwen in elkaar geslagen worden lijkt mij niet in verband staan met het orthodox Protestantisme.
Maria K
Berichten: 2888
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: ‘De mantel der liefde’; huiselijk geweld in orthodox- protestantse gezinnen

Bericht door Maria K »

snappie schreef: 06 feb 2021, 09:49
Piebe Paulusma schreef: 06 feb 2021, 01:35 Het is erg eenvoudig beredeneert om religie de schuld te geven van escalaties. Huiselijk geweld komt echter overal voor, waaruit de conclusie getrokken kan worden dat er geen religie nodig is om je daartoe te verlagen.
Het is nou eenmaal een feit dat misbruik VAKER voorkomt bij orthodox religieuzen dan gemiddeld het geval is.
Ik geloof dat de gedachte dat een man het hoofd van de vrouw is, dat ze de baas zijn, de drempel lager maakt om geweld te gebruiken want macht corrumpeert. En bovendien legitimeren die christenmannen het met de Bijbel in de hand.
Vrouwen die geloven dat ze ondergeschikt zijn aan hun man doen er vaak niets tegen omdat ze geloven dat ze dan tegen God ingaan.
Naast het minder waard zijn van vrouwen en verplichte gehoorzaamheid en nederigheid, worden ook de kinderen al heel vroeg daarin opgevoed.

Idd. bij "orthodox religieuzen". meer huiselijk geweld.
Ook in de Islam zijn veel wetten gebaseerd op de Thora.

Spreuken 13:24 NBG51
Dit is een vleugelwoord bij opvoedingsadviezen.
Wie zijn roede spaart, haat zijn zoon; maar wie hem liefheeft, tuchtigt hem reeds vroeg.

En voor wie geïnteresseerd is in leerscholen en de gevolgen daarvan is dit is een oeroude.
Baas knecht man, man slaat vrouw, vrouw slaat kind, kind slaat hond (of kind slaat pop), hond bijt kat en kat vreet de muis.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: ‘De mantel der liefde’; huiselijk geweld in orthodox- protestantse gezinnen

Bericht door Piebe Paulusma »

Petra schreef: 06 feb 2021, 02:17
Piebe Paulusma schreef: 06 feb 2021, 01:35
Het is erg eenvoudig beredeneert om religie de schuld te geven van escalaties. Huiselijk geweld komt echter overal voor, waaruit de conclusie getrokken kan worden dat er geen religie nodig is om je daartoe te verlagen.
Het gaat hierom bij religie:
In deze hechte gemeenschappen kan er sprake zijn van specifieke vormen van huiselijk geweld, die we 'schadelijke traditionele praktijken’ noemen. Dit is een internationaal begrip voor geweld, verminking en onderdrukking voortkomend uit oude tradities en opvattingen over seksualiteit en man- vrouw-rollen die voorkomen in deze wij-culturen.
Bij orthodoxe christenen vaker misbruik dan gemiddeld
Tijdens mijn onderzoek naar huiselijk geweld in orthodox-protestantse gezinnen kwamen veel voorbeelden van seksueel misbruik boven tafel. Zo zei een bestuurslid van een reformatorische jongerenorganisatie, die door veel jongens en meiden in vertrouwen werd genomen: ‘Ik dacht dat het een op de vier was die seksueel misbruik meemaakt, maar ik heb nu de indruk dat een op de vier geen incest meemaakt

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... a345e1b41f
"Christelijk gezin houdt geweld lang stil" Als er in orthodox-christelijke gezinnen sprake is van huiselijk geweld, duurt het vaak lange tijd voordat misstanden openbaar kome
Zoals ik al dacht gaat het jou niet om huiselijk geweld maar om wat christenen allemaal fout doen. Eerder maakte je me al uit voor homohater en nu maak ik me ook al schuldig aan huiselijk geweld dus. Nou ja, met zulke vrienden hoef je geen vijanden.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Balthasar
Berichten: 1315
Lid geworden op: 24 dec 2020, 15:44
Man/Vrouw: M

Re: ‘De mantel der liefde’; huiselijk geweld in orthodox- protestantse gezinnen

Bericht door Balthasar »

Bonjour schreef: 06 feb 2021, 10:58
Balthasar schreef: 06 feb 2021, 10:51 Hoe weet je dat dit een feit is? Kun je precies je bronnen aangeven?
Zie opening post
Ja hallo, ik ben niet achterlijk.

Wat daarin staat: Dit betekent echter niet dat er dan ook daadwerkelijk sprake is van meer of vaker huiselijk geweld in deze orthodox-protestantse gezinnen.
snappie schreef: 06 feb 2021, 11:09
dingo schreef: 06 feb 2021, 10:28 Dat is geen feit maar een hypothese omdat het simpelweg niet te bewijzen is. Er zijn misschien meer meldingen maar dat zegt niets over de verzwegen situaties. Om maar een voorbeeld te noemen: één van mijn vorige buurmannen werd regelmatig in elkaar geslagen door zijn vrouw. Reken er maar niet op dat die ooit om hulp gevraagd heeft en je gaat hem in geen enkele statistiek of onderzoek terugvinden.
Nou ja, uit onderzoek is gebleken dat bij orthodox religieuzen meer misbruik voor komt dan gemiddeld. Zo beter?
https://www.socialevraagstukken.nl/rol- ... pverlener/
Ik zie daar geen onderzoek, alleen maar vermoedens: "Cijfers om dit te staven, zijn er maar in beperkte mate."
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: ‘De mantel der liefde’; huiselijk geweld in orthodox- protestantse gezinnen

Bericht door Piebe Paulusma »

snappie schreef: 06 feb 2021, 09:49
Piebe Paulusma schreef: 06 feb 2021, 01:35 Het is erg eenvoudig beredeneert om religie de schuld te geven van escalaties. Huiselijk geweld komt echter overal voor, waaruit de conclusie getrokken kan worden dat er geen religie nodig is om je daartoe te verlagen.
Het is nou eenmaal een feit dat misbruik VAKER voorkomt bij orthodox religieuzen dan gemiddeld het geval is.
Ik geloof dat de gedachte dat een man het hoofd van de vrouw is, dat ze de baas zijn, de drempel lager maakt om geweld te gebruiken want macht corrumpeert. En bovendien legitimeren die christenmannen het met de Bijbel in de hand.
Vrouwen die geloven dat ze ondergeschikt zijn aan hun man doen er vaak niets tegen omdat ze geloven dat ze dan tegen God ingaan.
Wat een onzin, het zijn veel vaker de vrouwen die deze rollen in stand houden. Neem maar eens een kijkje op refowebforum en ruik de koffie. Overigens vind ik dat geen goede zaak maar dat is een andere discussie. Ik voel niet zo de noodzaak om steeds mijn eigen moraal te laten doorklinken in mijn berichten.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
snappie
Berichten: 439
Lid geworden op: 22 jul 2014, 00:23
Man/Vrouw: V

Re: ‘De mantel der liefde’; huiselijk geweld in orthodox- protestantse gezinnen

Bericht door snappie »

Piebe Paulusma schreef: 06 feb 2021, 11:24 Wat een onzin, het zijn veel vaker de vrouwen die deze rollen in stand houden. Neem maar eens een kijkje op refowebforum en ruik de koffie. Overigens vind ik dat geen goede zaak maar dat is een andere discussie. Ik voel niet zo de noodzaak om steeds mijn eigen moraal te laten doorklinken in mijn berichten.
Dat lijkt me een beetje een kip-ei verhaal. Vrouwen die luisteren naar het onderwijs van mannen en de Bijbelvertaling van mannen.
Als vrouwen die rol in stand houden komt dat natuurlijk doorgaans omdat ze geloven wat er geleerd wordt. En beide ouders leren het hun kinders.
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3616
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: ‘De mantel der liefde’; huiselijk geweld in orthodox- protestantse gezinnen

Bericht door dingo »

snappie schreef: 06 feb 2021, 11:09
dingo schreef: 06 feb 2021, 10:28 Dat is geen feit maar een hypothese omdat het simpelweg niet te bewijzen is. Er zijn misschien meer meldingen maar dat zegt niets over de verzwegen situaties. Om maar een voorbeeld te noemen: één van mijn vorige buurmannen werd regelmatig in elkaar geslagen door zijn vrouw. Reken er maar niet op dat die ooit om hulp gevraagd heeft en je gaat hem in geen enkele statistiek of onderzoek terugvinden.
Nou ja, uit onderzoek is gebleken dat bij orthodox religieuzen meer misbruik voor komt dan gemiddeld. Zo beter?
https://www.socialevraagstukken.nl/rol- ... pverlener/

Verder is het evengoed niet bewezen dat ALLE misbruik bij orthodox religieuzen bij de onderzoeken boven water komt. Dat is dan evengoed nietniet in de statistiek terug te vinden.
En mannen die door hun vrouwen in elkaar geslagen worden lijkt mij niet in verband staan met het orthodox Protestantisme.
Er zijn simpelweg geen betrouwbare cijfers, vanuit correlatie is er nog steeds geen bewezen causaal verband. In dezelfde redenering zou het voor een in elkaar geslagen orthodox protestantse man de schande nog groter zijn. En nog meer reden om het geheim te houden. Idem voor moslimmannen.

Dus er zijn aanwijzingen en is alle reden tot onderzoek maar absoluut nog geen basis voor definitieve conclusies.
Spreuken 26:4
snappie
Berichten: 439
Lid geworden op: 22 jul 2014, 00:23
Man/Vrouw: V

Re: ‘De mantel der liefde’; huiselijk geweld in orthodox- protestantse gezinnen

Bericht door snappie »

dingo schreef: 06 feb 2021, 12:31 Er zijn simpelweg geen betrouwbare cijfers, vanuit correlatie is er nog steeds geen bewezen causaal verband. In dezelfde redenering zou het voor een in elkaar geslagen orthodox protestantse man de schande nog groter zijn. En nog meer reden om het geheim te houden. Idem voor moslimmannen.

Dus er zijn aanwijzingen en is alle reden tot onderzoek maar absoluut nog geen basis voor definitieve conclusies.
Zolang er niets anders uit de onderzoeken komt ga ik er maar vanuit dat het klopt.
En dat vind ik ook heel logisch want, zoals gezegd, macht corrumpeert.
Zolang mannen denken dat ze het hoofd van de vrouw zijn (de baas zijn) bevinden ze zich in een machtspositie.
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3616
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: ‘De mantel der liefde’; huiselijk geweld in orthodox- protestantse gezinnen

Bericht door dingo »

snappie schreef: 06 feb 2021, 12:55
dingo schreef: 06 feb 2021, 12:31 Er zijn simpelweg geen betrouwbare cijfers, vanuit correlatie is er nog steeds geen bewezen causaal verband. In dezelfde redenering zou het voor een in elkaar geslagen orthodox protestantse man de schande nog groter zijn. En nog meer reden om het geheim te houden. Idem voor moslimmannen.

Dus er zijn aanwijzingen en is alle reden tot onderzoek maar absoluut nog geen basis voor definitieve conclusies.
Zolang er niets anders uit de onderzoeken komt ga ik er maar vanuit dat het klopt.
En dat vind ik ook heel logisch want, zoals gezegd, macht corrumpeert.
Zolang mannen denken dat ze het hoofd van de vrouw zijn (de baas zijn) bevinden ze zich in een machtspositie.
Een houding die zo maar kan resulteren in conformation bias.
Spreuken 26:4
Maria K
Berichten: 2888
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: ‘De mantel der liefde’; huiselijk geweld in orthodox- protestantse gezinnen

Bericht door Maria K »

Piebe Paulusma schreef: 06 feb 2021, 11:24
snappie schreef: 06 feb 2021, 09:49
Piebe Paulusma schreef: 06 feb 2021, 01:35 Het is erg eenvoudig beredeneert om religie de schuld te geven van escalaties. Huiselijk geweld komt echter overal voor, waaruit de conclusie getrokken kan worden dat er geen religie nodig is om je daartoe te verlagen.
Het is nou eenmaal een feit dat misbruik VAKER voorkomt bij orthodox religieuzen dan gemiddeld het geval is.
Ik geloof dat de gedachte dat een man het hoofd van de vrouw is, dat ze de baas zijn, de drempel lager maakt om geweld te gebruiken want macht corrumpeert. En bovendien legitimeren die christenmannen het met de Bijbel in de hand.
Vrouwen die geloven dat ze ondergeschikt zijn aan hun man doen er vaak niets tegen omdat ze geloven dat ze dan tegen God ingaan.
Wat een onzin, het zijn veel vaker de vrouwen die deze rollen in stand houden. Neem maar eens een kijkje op refowebforum en ruik de koffie. Overigens vind ik dat geen goede zaak maar dat is een andere discussie. Ik voel niet zo de noodzaak om steeds mijn eigen moraal te laten doorklinken in mijn berichten.
Het zijn algemene cijfers Piebe, waaruit men iets opmerkelijks denk te kunnen destilleren.
Niet gericht tegen het christendom in het algemeen.
Snappie is nota bene zelf gelovige.

Huiselijk geweld is idd. van alle tijden en overal op de wereld.
Maar duidelijk is, dat ze binnen bepaalde culturen en gemeenschappen tot op grote hoogte gelegitimeerd worden, aantoonbaar in hun geschriften.
Het blijven nu in deze tijd in Nederland gelukkig uitzonderingen en alleen daar, waar de orthodoxie op extreme wijze de boventoon voert.
Maar zeker onder die groepen ook niet algemeen, maar d cijfers kunnen een tendens aangeven, dat het er vaker voorkomt dan bij andere niet orthodox gelovigen.

Waarom voel jij je dan aangesproken?
Ben jij een orthodox christen, die deze teksten letterlijk neemt en van toepassing op alle denominaties?
Of ben jij een normale gezond denkende man, die de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens aanvaart en er zelfs een voorvechter daarvan is?

Hier vind je ook nadere uitleg voor enkele groepen, waarvoor dit met name is opgesteld.
https://mensenrechten.nl/nl/geweld-tegen-vrouwen
https://mensenrechten.nl/nl/huiselijk-geweld-0

Het enige verschil van de algemene mening met die van orthodox gelovigen is dat de behandeling van vrouwen en kinderen vastgelegd is in bepaalde heilige boeken, waarvan de teksten ongeveer 1.5 millennium geleden zijn vastgelegd.
Respectievelijk de Bijbel wat eerder en de Koran wat later.
En bij mensen, die dit daarna niet meer hebben bijgesteld aan de hand van voortschrijdende inzichten gedurende de tijd, dat men anders ging denken over de verhoudingen van mensen onderling.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: ‘De mantel der liefde’; huiselijk geweld in orthodox- protestantse gezinnen

Bericht door Piebe Paulusma »

snappie schreef: 06 feb 2021, 11:37
Piebe Paulusma schreef: 06 feb 2021, 11:24 Wat een onzin, het zijn veel vaker de vrouwen die deze rollen in stand houden. Neem maar eens een kijkje op refowebforum en ruik de koffie. Overigens vind ik dat geen goede zaak maar dat is een andere discussie. Ik voel niet zo de noodzaak om steeds mijn eigen moraal te laten doorklinken in mijn berichten.
Dat lijkt me een beetje een kip-ei verhaal. Vrouwen die luisteren naar het onderwijs van mannen en de Bijbelvertaling van mannen.
Als vrouwen die rol in stand houden komt dat natuurlijk doorgaans omdat ze geloven wat er geleerd wordt. En beide ouders leren het hun kinders.
Lees de berichten van Schelpje en Chaya maar. Het zijn dominante vrouwen die hun man dwingen hen in de rol van onderdanige vrouw te houden en er daarmee ongewild een karikatuur van maken. En dezulken vind je ook bij de islam, vrouwen die hun man met het mes in de rug dwingen een meter voorop te lopen. Ik heb moslimvrienden die er bij mij over klagen dus ik weet dat het zo is.

Wat jij wilt is mensen hersenspoelen en vormen naar jouw ideaalbeeld. Dat heet een dictator in de dop. Blijf maar in de dop, snappie.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Maria K
Berichten: 2888
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: ‘De mantel der liefde’; huiselijk geweld in orthodox- protestantse gezinnen

Bericht door Maria K »

dingo schreef: 06 feb 2021, 12:31 Dus er zijn aanwijzingen en is alle reden tot onderzoek maar absoluut nog geen basis voor definitieve conclusies.
Er zijn dus wel degelijk signalen.
Vast staande conclusie zie ik ook niet in één van de gegeven artikelen.
Laten we het hierop houden.

En alle gegevens aan alle kanten serieus nemen en niet alleen de aanval persoonlijk nemen, omdat het voelt als een directe aanval op christenen in het algemeen.
En daarom alleen in het verweer gaat en zelfs een tegenaanval, het risico nemend dat het afleidt van het eigenlijke onderwerp.
dingo schreef: 06 feb 2021, 12:58 Een houding die zo maar kan resulteren in conformation bias.
;)
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
snappie
Berichten: 439
Lid geworden op: 22 jul 2014, 00:23
Man/Vrouw: V

Re: ‘De mantel der liefde’; huiselijk geweld in orthodox- protestantse gezinnen

Bericht door snappie »

Piebe Paulusma schreef: 06 feb 2021, 13:13 Wat jij wilt is mensen hersenspoelen en vormen naar jouw ideaalbeeld. Dat heet een dictator in de dop. Blijf maar in de dop, snappie.
Gaat het verder wel goed met je?
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: ‘De mantel der liefde’; huiselijk geweld in orthodox- protestantse gezinnen

Bericht door callista »

In dit hele verhaal speelt ook cognitieve dissonantie een grote rol..
En een ontkenningsfase waar sommigen zich nog in bevinden.

Beetje bij beetje komt het een en ander wel naar boven en dat is een pluspunt...zeker om ervan te leren....en dat ook velen die hieronder hebben geleden zich gekend voelen.....dat het niet aan hun ligt.
Maria K
Berichten: 2888
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: ‘De mantel der liefde’; huiselijk geweld in orthodox- protestantse gezinnen

Bericht door Maria K »

Piebe Paulusma schreef: 06 feb 2021, 13:13
snappie schreef: 06 feb 2021, 11:37
Piebe Paulusma schreef: 06 feb 2021, 11:24 Wat een onzin, het zijn veel vaker de vrouwen die deze rollen in stand houden. Neem maar eens een kijkje op refowebforum en ruik de koffie. Overigens vind ik dat geen goede zaak maar dat is een andere discussie. Ik voel niet zo de noodzaak om steeds mijn eigen moraal te laten doorklinken in mijn berichten.
Dat lijkt me een beetje een kip-ei verhaal. Vrouwen die luisteren naar het onderwijs van mannen en de Bijbelvertaling van mannen.
Als vrouwen die rol in stand houden komt dat natuurlijk doorgaans omdat ze geloven wat er geleerd wordt. En beide ouders leren het hun kinders.
Lees de berichten van Schelpje en Chaya maar. Het zijn dominante vrouwen die hun man dwingen hen in de rol van onderdanige vrouw te houden en er daarmee ongewild een karikatuur van maken. En dezulken vind je ook bij de islam, vrouwen die hun man met het mes in de rug dwingen een meter voorop te lopen. Ik heb moslimvrienden die er bij mij over klagen dus ik weet dat het zo is.
Sterk gesteld. ;)
Zeker als je over gaat in dit soort bewoordingen.
Binnen de Arabische cultuur met sterke beeldspraak traditie, begrijpelijk.
Maar zo kun je het hier niet letterlijk gaan citeren zonder begripsverwarring te krijgen.

Maar idd. ik denk ook vaak dat de vrouwen in dat soort gemeenschappen de kinderen ook zo opvoeden. Ieder naar wat ze zelf ook geloven.
Maar toch ook zeker niet in het minst naar wat ze zelf meemaken, als het voorgeschreven respect voor elkaars talenten en het elkaar daarin aanvullen, mist.
Het heeft bij een opgroeiend kind al snel geen effect meer, als vader en moeder elkaar gaan tegen spreken en een kind leert al heel snel ze tegen elkaar uit te spelen.
Dit alles komt niet ten goede aan een ontspannen sfeer, waarin ouders hun kinderen voorleven wat wel of niet kan binnen een gemeenschap, maar meer een gevolg als "frustratie ten top".
Wat jij wilt is mensen hersenspoelen en vormen naar jouw ideaalbeeld. Dat heet een dictator in de dop. Blijf maar in de dop, snappie.
Ik lees toch echt een zelfde soort tendens in het bericht van Snappie.
Dus deze woorden begrijp ik dan weer niet.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Maria K
Berichten: 2888
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: ‘De mantel der liefde’; huiselijk geweld in orthodox- protestantse gezinnen

Bericht door Maria K »

callista schreef: 06 feb 2021, 13:36 In dit hele verhaal speelt ook cognitieve dissonantie een grote rol..
En een ontkenningsfase waar sommigen zich nog in bevinden.

Beetje bij beetje komt het een en ander wel naar boven en dat is een pluspunt...zeker om ervan te leren....en dat ook velen die hieronder hebben geleden zich gekend voelen.....dat het niet aan hun ligt.
:flower1:
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: ‘De mantel der liefde’; huiselijk geweld in orthodox- protestantse gezinnen

Bericht door callista »

Maria K schreef: 06 feb 2021, 13:38 [
Ik lees toch echt een zelfde soort tendens in het bericht van Snappie.
Dus deze woorden begrijp ik dan weer niet.
Die slaan ook nergens op en zie ik als een ad-hominem....
Nergens voor nodig..
Snappie geeft haar eerlijke visie.