Is de mening die de eerste christenen uit hun cultuur haalden voor ons geldig?

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Balthasar
Berichten: 1277
Lid geworden op: 24 dec 2020, 15:44
Man/Vrouw: M

Re: Is de mening die de eerste christenen uit hun cultuur haalden voor ons geldig?

Bericht door Balthasar »

Petra schreef: 29 jul 2021, 08:08
Balthasar schreef: 28 jul 2021, 10:47
Klopt, al is natuurlijk de vraag wat 'afwijkend' is. Ten opzichte van wat definieer je dat? Dus Jezus als een soort witte raaf neer te zetten in het jodendom is problematisch.
Ik ging er van uit dat er -afwijkend t.o.v. het Joodse geloof- bedoeld wordt.
Er was niet zoiets als het Joodse geloof. Je behoorde tot het Joodse volk, met zijn eigen gebruiken, teksten en God. Daarbinnen kon je dat op verschillende manieren invullen, en daar had men soms felle discussies over, stromingen splitsten soms bijvoorbeeld over bepaalde kwesties rond reinheid of de cultische agenda. Het geding tussen Jezus en de Joodse leiders is een van de vele dynamieken uit die tijd.
Balthasar schreef: 28 jul 2021, 10:47

In 325 hadden de meeste kwesties die ik noemde zichzelf al opgelost. In 325 ging het erom hoe goddelijk Jezus was: iets minder goddelijk dan God of hetzelfde als God.

Het interessante is dat Constantijn juist Ariaans was en dus in feite het niet eens was met het concilie, maar voor hem was het belangrijker dat er een consensus kwam zodat de kerk een eenheidsvormende macht kon worden.
Oh jeee.. daar gaat mijn stelling. :lol:
Maar hoe weet je dat Constantijn het er niet mee eens was? Heeft ie dat ergens beschreven en is dat bewaard gebleven ?
Ik was een beetje ongenuanceerd, want Constantijn was rond 325 fel anti-Ariaans. Maar m.i. vooral omdat hij Arius en zijn aanhangers als scheurmakers zag die de eenheid van het imperium bedreigden.
Later in zijn leven wordt hij veel milder richting de Arianen en wordt hij door een Ariaan gedoopt. Latere keizers zijn soms ook sympathisanten van het Arianisme.
Je kunt het hier lezen: https://en.wikipedia.org/wiki/Arius#Exi ... _and_death
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Is de mening die de eerste christenen uit hun cultuur haalden voor ons geldig?

Bericht door Petra »

Balthasar schreef: 29 jul 2021, 20:30
Ik was een beetje ongenuanceerd, want Constantijn was rond 325 fel anti-Ariaans. Maar m.i. vooral omdat hij Arius en zijn aanhangers als scheurmakers zag die de eenheid van het imperium bedreigden.
Later in zijn leven wordt hij veel milder richting de Arianen en wordt hij door een Ariaan gedoopt. Latere keizers zijn soms ook sympathisanten van het Arianisme.
Je kunt het hier lezen: https://en.wikipedia.org/wiki/Arius#Exi ... _and_death
:thumb1:
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Is de mening die de eerste christenen uit hun cultuur haalden voor ons geldig?

Bericht door peda »

Per heden hebben de Mensenrechten prioriteit, de individuele mens voorop. Bij de eerste christenen had naar mijn vermoeden God de prioriteit, God voorop. Bedenk ook dat de Liefde voor God eerst genoemd wordt en eerst dan de liefde voor de naasten, in het dubbel gebod. De prioriteit van God voor/boven de mens is anno 2021 bij de meerderheid van de beschouwers verloren gegaan, zo mijn inschatting. Een botsing tussen Mensenrechten en God volgens sommigen, God heeft Zich aan te passen, zo een visie, of God is uitgeschakeld volgens anderen. Neen God speelt beweeglijk in op de zich zelfstandig ontwikkelende culturele ontwikkelingen zo de modernisten, mijn lievelingskleur overigens. Vele varianten in denkwijzen, dat wel. De echte oplossing is niet te geven, omdat er geen eenheidsoplossing mogelijk is.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Is de mening die de eerste christenen uit hun cultuur haalden voor ons geldig?

Bericht door Petra »

peda schreef: 30 jul 2021, 15:15 Per heden hebben de Mensenrechten prioriteit, de individuele mens voorop. Bij de eerste christenen had naar mijn vermoeden God de prioriteit, God voorop. Bedenk ook dat de Liefde voor God eerst genoemd wordt en eerst dan de liefde voor de naasten, in het dubbel gebod. De prioriteit van God voor/boven de mens is anno 2021 bij de meerderheid van de beschouwers verloren gegaan, zo mijn inschatting. Een botsing tussen Mensenrechten en God volgens sommigen, God heeft Zich aan te passen, zo een visie, of God is uitgeschakeld volgens anderen. Neen God speelt beweeglijk in op de zich zelfstandig ontwikkelende culturele ontwikkelingen zo de modernisten, mijn lievelingskleur overigens. Vele varianten in denkwijzen, dat wel. De echte oplossing is niet te geven, omdat er geen eenheidsoplossing mogelijk is.
Een prachtige kleur! :flower1:

Als het paradoxale kwartje nou 's zou vallen dat eenheid(soplossingen) zaaien juist tweedracht oogsten.
(Vanwege het denken in exclusiviteit. Diversiteitsdenken oogst inclusiviteit).
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas