Constante polemiek tegen religie baat de samenleving niet

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Constante polemiek tegen religie baat de samenleving niet

Bericht door Zolderworm »

Bastiaan73 schreef: 01 aug 2021, 12:40
peda schreef: 01 aug 2021, 12:34

Bij het merendeel der diersoorten is er sprake van aangeboren instinctmatig gestuurd gedrag, maar bij hogere diersoorten wordt wel degelijk een vorm van "' eigen wil "' in de gedragingen gezien. Een lange liniaal, zoals ook met bewustzijn.
Ik beschouw instinct ook als een vorm van 'wil'. Alleen is het een wil waaraan een dier is overgeleverd. Als mensen zouden we er voor kunnen kiezen om niet te willen. Of die wil te richten of te temmen.
Onbewust handelen we grotendeels vanuit ons instinct. De invloed van de wil is beperkt.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1631
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: Constante polemiek tegen religie baat de samenleving niet

Bericht door Nic »

Mullog schreef: 01 aug 2021, 11:29
Messenger schreef: 31 jul 2021, 22:59
Ik denk dat God wil dat wij onze vrije wil gebruiken.
Ik denk dat als God had gewild dat we zijn wil zouden doen hij wel wat duidelijkere instructies had kunnen geven in plaats een nogal inconsistent boekwerk van waaruit iedereen individueel zijn eigen interpretatie predikt.
Wel makkelijk om in 1 zin maar even de bijbel af te serveren.
Binnen het Christendom is er over heel veel zaken wel een zelfde beeld.
De bijbel bestaat uit 66 boeken, dus mag het meerdere interpretaties hebben (gelukkig maar).
Een Joods gezegde is dat de Torah 70 gezichten heeft.

Enige leeswijzers:
Het OT bestaat uit de kern: 5 boeken van Mozes (Torah)
Om de kern heen de profeten, die de kern uitleggen (Nebiim)
Daarom heen de geschriften, die de reactie van Israël op de Torah en de profeten (Chetoebim) weergeven

Het NT is een voetnoot bij elk woord van de TeNaCH.

Bijbellezen is ook studeren en verdiepen.
In de bijbel komt Bileam en een sprekende ezel voor, begin daar eens.
Bileam moest ook de boel vervloeken maar faalde hopeloos.
We zijn slechts wetenschappers :geek:
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Constante polemiek tegen religie baat de samenleving niet

Bericht door Mart »

Nic schreef: 01 aug 2021, 13:07
Mullog schreef: 01 aug 2021, 11:29
Ik denk dat als God had gewild dat we zijn wil zouden doen hij wel wat duidelijkere instructies had kunnen geven in plaats een nogal inconsistent boekwerk van waaruit iedereen individueel zijn eigen interpretatie predikt.
Wel makkelijk om in 1 zin maar even de bijbel af te serveren.
Zo snel werden door de Bijbel eveneens de andere goden afgeserveerd, maar van geen van de duizenden goden is hun bestaan ooit weerlegd.
Een Joods gezegde is dat de Torah 70 gezichten heeft.
Tsja, indien je de geschriften van de grote Rabbijnen enerzijds selectief als leidraad neemt, terwijl je deze leidraad vervolgens selectief afwijst aangaande het gegeven dat geen van die grote Rabbijnen in Jezus geloofde en sommigen hem en het christendom zelfs belachelijk maakten, neem je feitelijk jezelf als uitgangspunt. Bovendien komt het citaat uit een midrasj die de getalswaarde van יין = wijn = י + י + ן = 70, aan de hand van Spreuken 9:5, Amos 6:6 en Numeri 7:13 midrasjisch vergelijkt met de Torah om de hallachische norm van de mitswot uit de joodse mondelinge Torah aan te duiden, zoals neergeschreven in de joodse Talmoediem en de Midrasjiem. Het gezegde uit midrasj Numeri Rabbah 13:16 dient dus een geheel ander doel.
Enige leeswijzers:
Het OT bestaat uit de kern: 5 boeken van Mozes (Torah)
Om de kern heen de profeten, die de kern uitleggen (Nebiim)
Daarom heen de geschriften, die de reactie van Israël op de Torah en de profeten (Chetoebim) weergeven
Dat weet, neem ik aan, iedereen hier -- mensen zijn niet dom. Bovendien spreek je de woorden uit als Nevie'iem en Ketoeviem.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Mullog
Berichten: 3785
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Constante polemiek tegen religie baat de samenleving niet

Bericht door Mullog »

Nic schreef: 01 aug 2021, 13:07
Mullog schreef: 01 aug 2021, 11:29
Ik denk dat als God had gewild dat we zijn wil zouden doen hij wel wat duidelijkere instructies had kunnen geven in plaats een nogal inconsistent boekwerk van waaruit iedereen individueel zijn eigen interpretatie predikt.
Wel makkelijk om in 1 zin maar even de bijbel af te serveren.
Binnen het Christendom is er over heel veel zaken wel een zelfde beeld.
De bijbel bestaat uit 66 boeken, dus mag het meerdere interpretaties hebben (gelukkig maar).
...
<knip...knip>
Misschien moet je eens naar de tabellen van de Canon van de Bijbel kijken om te zien dat ook over die 66 boeken geen overeenstemming over is.
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1631
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: Constante polemiek tegen religie baat de samenleving niet

Bericht door Nic »

Mullog schreef: 01 aug 2021, 17:49
Nic schreef: 01 aug 2021, 13:07

Wel makkelijk om in 1 zin maar even de bijbel af te serveren.
Binnen het Christendom is er over heel veel zaken wel een zelfde beeld.
De bijbel bestaat uit 66 boeken, dus mag het meerdere interpretaties hebben (gelukkig maar).
...
<knip...knip>
Misschien moet je eens naar de tabellen van de Canon van de Bijbel kijken om te zien dat ook over die 66 boeken geen overeenstemming over is.
Ik zie meer overeenkomsten dan verschillen en wat maakt het uit dat er enkele verschillen zijn.
Er is een breed gedragen basis binnen de Christelijke kerk.
Jezus Christus is Heer in woord, Geest en sacrament (avondmaal, doop = gemeenschap) zoals Balthasar dat pas zo ongeveer opschreef.

Wat wil je eigenlijk zeggen?
Is dit de reden dat je het Christelijk geloof vaarwel hebt gezegd?
Waarom zo negatief over een boek dat mede de Westerse wereld vorm heeft gegeven.
Waar onze (voor)ouders zich voor hebben ingespannen.

Ik snap dat mensen de verhalen niet meer kunnen geloven, maar maar dat ‘natrappen’ zonder zelf met iets beters te komen,
ja dan word ik best pissig.
Maar heb jij iets beters gevonden, daar ben ik zeker in geïnteresseerd.
Vooral mensen die zich bekommeren om deze aarde en zijn bevolking kunnen op mijn waardering rekenen
(en daar horen gelukkig ook veel Christenen en andere gelovigen bij).
We zijn slechts wetenschappers :geek:
Mullog
Berichten: 3785
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Constante polemiek tegen religie baat de samenleving niet

Bericht door Mullog »

Nic schreef: 01 aug 2021, 18:24 ...
Wat wil je eigenlijk zeggen?
Is dit de reden dat je het Christelijk geloof vaarwel hebt gezegd?
Waarom zo negatief over een boek dat mede de Westerse wereld vorm heeft gegeven.
...
Wat ik wil zeggen is dat jij jezelf voor de gek houdt als je denk dat het christendom het over van alles zo eens is. Dat is de christelijke wereld al niet over hun basis, de Bijbel. De islam is het wel eens over de koran maar de soennieten en sjiieten blazen elkaar op. De christenen doen dat feitelijk niet want die zij zo versplinterd dat er nauwelijks iets op te blazen is. Die illusie van overeenkomsten wordt alleen maar gerealiseerd door op een voldoende hoog niveau over zaken te praten. Er is een God en er is een Bijbel en er was Jezus, hoera we zijn het eens! Maar ga je een spa dieper dan versplintert de eenheid.

En nee, dit is een van de aspecten van het christendom die echt nooit enige invloed op mijn atheïsme heeft gehad.

En ik ben niet negatief over de Bijbel. Je kunt de Bijbel alleen maar overschatten als je het boek letterlijk gelooft. Helaas is dat wel wat veel gebeurt.
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1631
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: Constante polemiek tegen religie baat de samenleving niet

Bericht door Nic »

Mullog schreef: 01 aug 2021, 19:48
Nic schreef: 01 aug 2021, 18:24 ...
Wat wil je eigenlijk zeggen?
Is dit de reden dat je het Christelijk geloof vaarwel hebt gezegd?
Waarom zo negatief over een boek dat mede de Westerse wereld vorm heeft gegeven.
...
Wat ik wil zeggen is dat jij jezelf voor de gek houdt als je denk dat het christendom het over van alles zo eens is. Dat is de christelijke wereld al niet over hun basis, de Bijbel. De islam is het wel eens over de koran maar de soennieten en sjiieten blazen elkaar op. De christenen doen dat feitelijk niet want die zij zo versplinterd dat er nauwelijks iets op te blazen is. Die illusie van overeenkomsten wordt alleen maar gerealiseerd door op een voldoende hoog niveau over zaken te praten. Er is een God en er is een Bijbel en er was Jezus, hoera we zijn het eens! Maar ga je een spa dieper dan versplintert de eenheid.

En nee, dit is een van de aspecten van het christendom die echt nooit enige invloed op mijn atheïsme heeft gehad.

En ik ben niet negatief over de Bijbel. Je kunt de Bijbel alleen maar overschatten als je het boek letterlijk gelooft. Helaas is dat wel wat veel gebeurt.
Bedankt voor je toelichting.
We zijn slechts wetenschappers :geek:
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Constante polemiek tegen religie baat de samenleving niet

Bericht door Bastiaan73 »

Ik weet nog wel iets om op te blazen:

Afbeelding

Wel gewoon met adem, niet met helium.
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
EdVaessen
Berichten: 1792
Lid geworden op: 01 nov 2020, 19:06
Man/Vrouw: M

Re: Constante polemiek tegen religie baat de samenleving niet

Bericht door EdVaessen »

Nic schreef: 01 aug 2021, 18:24 Wat wil je eigenlijk zeggen?
Is dit de reden dat je het Christelijk geloof vaarwel hebt gezegd?
Waarom zo negatief over een boek dat mede de Westerse wereld vorm heeft gegeven.
Ik denk dat je alle kanten van een boek moet beschouwen.
Al je ervan uit gaat dat alles dat erin staat van de hoogste kwaliteit is en geschreven door de grootste geesten onder sturing van een algoede God, dan houd je je zelf voor de gek.
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1631
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: Constante polemiek tegen religie baat de samenleving niet

Bericht door Nic »

EdVaessen schreef: 01 aug 2021, 21:57
Nic schreef: 01 aug 2021, 18:24 Wat wil je eigenlijk zeggen?
Is dit de reden dat je het Christelijk geloof vaarwel hebt gezegd?
Waarom zo negatief over een boek dat mede de Westerse wereld vorm heeft gegeven.
Ik denk dat je alle kanten van een boek moet beschouwen.
Al je ervan uit gaat dat alles dat erin staat van de hoogste kwaliteit is en geschreven door de grootste geesten onder sturing van een algoede God, dan houd je je zelf voor de gek.
Ik vergelijk het altijd met de Hollandse meesters, die konden goed schilderen.
Joodse schrijvers konden goed schrijven.

En het ene verhaal is wat beter gelukt dan het andere verhaal.
Sommige verhalen hebben we op zolder gezet, andere verhalen apart voor maandag bij de gft afval.
Ik geloof niet zo in een magische sturing, nee het was volgens mij hard werken, maar wel door vaklieden.
We zijn slechts wetenschappers :geek:
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7584
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Constante polemiek tegen religie baat de samenleving niet

Bericht door Petra »

chon schreef: 31 jul 2021, 21:14 [
Nu, het is allemaal niet zo moeilijk.
Het enige wat God vraagt is, om bescheiden met hem te wandelen.
M.a.w. leef normaal.
We zijn allemaal onvolmaakt en maken fouten.
Leef normaal, idd. klinkt dat eenvoudig. Het euvel is dat we het er niet altijd over eens zijn wat wel of niet normaal is of zou moeten zijn. En uiteraard dat dat wat als -het gangbare normaal- wordt beschouwd flink kan verschillen per cultuur en ook nog eens in de loop der tijden wijzigt.
Een goed voorbeeld is de bijbelse slavernij, bigamie, polygamie, incest, stenigen, moord, oorlog, verkrachtingen e.d. die als normaal worden beschreven maar wat thans niet meer tot het gangbare normaal behoort.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
chon
Berichten: 307
Lid geworden op: 17 jun 2020, 08:51
Man/Vrouw: M

Re: Constante polemiek tegen religie baat de samenleving niet

Bericht door chon »

Messenger schreef: 31 jul 2021, 22:59
chon schreef: 31 jul 2021, 22:11 De wil van God is dat we uiteraard Zijn wil doen.
Ik denk dat God wil dat wij onze vrije wil gebruiken.
Ja, maar op een verantwoorde manier die God goedkeurt.
Zo niet, dan moet je niet verschieten dat God je verwerpt.
chon
Berichten: 307
Lid geworden op: 17 jun 2020, 08:51
Man/Vrouw: M

Re: Constante polemiek tegen religie baat de samenleving niet

Bericht door chon »

Petra schreef: 02 aug 2021, 05:55
chon schreef: 31 jul 2021, 21:14 [
Nu, het is allemaal niet zo moeilijk.
Het enige wat God vraagt is, om bescheiden met hem te wandelen.
M.a.w. leef normaal.
We zijn allemaal onvolmaakt en maken fouten.
Leef normaal, idd. klinkt dat eenvoudig. Het euvel is dat we het er niet altijd over eens zijn wat wel of niet normaal is of zou moeten zijn. En uiteraard dat dat wat als -het gangbare normaal- wordt beschouwd flink kan verschillen per cultuur en ook nog eens in de loop der tijden wijzigt.
Een goed voorbeeld is de bijbelse slavernij, bigamie, polygamie, incest, stenigen, moord, oorlog, verkrachtingen e.d. die als normaal worden beschreven maar wat thans niet meer tot het gangbare normaal behoort.
Voor hen die niet meer weten wat normaal is, heeft men regeltjes en wetten gemaakt.
Dus, probleem opgelost.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9983
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Constante polemiek tegen religie baat de samenleving niet

Bericht door Messenger »

chon schreef: 02 aug 2021, 06:25
Messenger schreef: 31 jul 2021, 22:59
Ik denk dat God wil dat wij onze vrije wil gebruiken.
Ja, maar op een verantwoorde manier die God goedkeurt.
God oordeelt niet (onvoorwaardelijke liefde) vanwege de vrije wil. God weet dat de uiteindelijke uitkomst perfect is, ongeacht hoe we onze vrije wil gebruiken.
Chon schreef: Zo niet, dan moet je niet verschieten dat God je verwerpt.
God verwerpt je niet, God houdt innig en onvoorwaardelijk van elke mens ongeacht hoe je de vrije wil gebruikt.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7584
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Constante polemiek tegen religie baat de samenleving niet

Bericht door Petra »

chon schreef: 02 aug 2021, 06:34
Petra schreef: 02 aug 2021, 05:55

Leef normaal, idd. klinkt dat eenvoudig. Het euvel is dat we het er niet altijd over eens zijn wat wel of niet normaal is of zou moeten zijn. En uiteraard dat dat wat als -het gangbare normaal- wordt beschouwd flink kan verschillen per cultuur en ook nog eens in de loop der tijden wijzigt.
Een goed voorbeeld is de bijbelse slavernij, bigamie, polygamie, incest, stenigen, moord, oorlog, verkrachtingen e.d. die als normaal worden beschreven maar wat thans niet meer tot het gangbare normaal behoort.
Voor hen die niet meer weten wat normaal is, heeft men regeltjes en wetten gemaakt.
Dus, probleem opgelost.
Ik ben ook fan van Vrouwe Justitia maar helaas.. was het maar zo makkelijk!
Dan was je verzuchting *hier er niet geweest want dat er ondanks alle wetgeving een hoop mis gaat behoeft geen betoog. Kijk alleen maar naar discriminatie; aan de wetten en regeltjes ligt het niet.


*
chon schreef: 30 jul 2021, 07:40 Ik probeer gewoon mensen te laten inzien dat er hier op deze planeet van alles mis gaat ..
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Constante polemiek tegen religie baat de samenleving niet

Bericht door Bastiaan73 »

Petra schreef: 02 aug 2021, 07:48
chon schreef: 02 aug 2021, 06:34

Voor hen die niet meer weten wat normaal is, heeft men regeltjes en wetten gemaakt.
Dus, probleem opgelost.
Ik ben ook fan van Vrouwe Justitia maar helaas.. was het maar zo makkelijk!
Dan was je verzuchting *hier er niet geweest want dat er ondanks alle wetgeving een hoop mis gaat behoeft geen betoog. Kijk alleen maar naar discriminatie; aan de wetten en regeltjes ligt het niet.


*
chon schreef: 30 jul 2021, 07:40 Ik probeer gewoon mensen te laten inzien dat er hier op deze planeet van alles mis gaat ..
Waarom niet Manne Justitia?
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Constante polemiek tegen religie baat de samenleving niet

Bericht door Snelheid »

chon schreef: 02 aug 2021, 06:34
Petra schreef: 02 aug 2021, 05:55

Leef normaal, idd. klinkt dat eenvoudig. Het euvel is dat we het er niet altijd over eens zijn wat wel of niet normaal is of zou moeten zijn. En uiteraard dat dat wat als -het gangbare normaal- wordt beschouwd flink kan verschillen per cultuur en ook nog eens in de loop der tijden wijzigt.
Een goed voorbeeld is de bijbelse slavernij, bigamie, polygamie, incest, stenigen, moord, oorlog, verkrachtingen e.d. die als normaal worden beschreven maar wat thans niet meer tot het gangbare normaal behoort.
Voor hen die niet meer weten wat normaal is, heeft men regeltjes en wetten gemaakt.
Dus, probleem opgelost.
Daar kan je wel is heel goed gelijk in hebben @chon,de meeste mensen weten niet meer wat normaal is kijk maar in dit land goed is kwaad en kwaad is goed en alles wat tegen het normale ingaat wordt goed gepraat; en dan krijg je meer regels helaas alleen het zal weinig helpen of er moet repressie op staan .Voorts de meeste mensen hebben regels nodig daar de beschaving van een flinter dun laagje is, zo dat men weer heeft kunnen zien bij de watersnood ramp in Zuid Limburg en elders; de politie moest de huizen bewaken van mensen die al alles kwijt waren voor plundering enz enz.
VERITAS VOS LIBERABIT.
EdVaessen
Berichten: 1792
Lid geworden op: 01 nov 2020, 19:06
Man/Vrouw: M

Re: Constante polemiek tegen religie baat de samenleving niet

Bericht door EdVaessen »

Messenger schreef: 02 aug 2021, 07:42 God verwerpt je niet, God houdt innig en onvoorwaardelijk van elke mens ongeacht hoe je de vrije wil gebruikt.
Ik heb God vandaag aan de lijn gehad en Hij vindt je maar een arrogante invuller van Zijn karakter.
Hij nam Zijn bliksem al ter hand om je tot stof en as te doen wederkeren, maar ik bezwoer Hem je niet te doden als er vijftig rechtvaardige gedachten in je waren. Dat getal wist ik slinks naar beneden bij te stellen want de lat lag natuurlijk wel belachelijk hoog. Dus tenslotte vroeg ik Hem of Hij je zou sparen als er slechts een enkele rechtvaardige gedachte in je was.
Aldus antwoordde de Heer: ook als er slechts een enkele rechtvaardige gedachte in Messenger is, dan zal ik hem sparen. Maar voorwaar ik zeg u: eerder zal een kameel door het oog van de naald gaan dan dat ik zo'n bezopen situatie zal meemaken.
Boeraroem!!

Ik heb mijn best gedaan.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9983
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Constante polemiek tegen religie baat de samenleving niet

Bericht door Messenger »

EdVaessen schreef: 02 aug 2021, 20:02
Messenger schreef: 02 aug 2021, 07:42 God verwerpt je niet, God houdt innig en onvoorwaardelijk van elke mens ongeacht hoe je de vrije wil gebruikt.
Ik heb God vandaag aan de lijn gehad en Hij vindt je maar een arrogante invuller van Zijn karakter.
Hij nam Zijn bliksem al ter hand om je tot stof en as te doen wederkeren, maar ik bezwoer Hem je niet te doden als er vijftig rechtvaardige gedachten in je waren. Dat getal wist ik slinks naar beneden bij te stellen want de lat lag natuurlijk wel belachelijk hoog. Dus tenslotte vroeg ik Hem of Hij je zou sparen als er slechts een enkele rechtvaardige gedachte in je was.
Aldus antwoordde de Heer: ook als er slechts een enkele rechtvaardige gedachte in Messenger is, dan zal ik hem sparen. Maar voorwaar ik zeg u: eerder zal een kameel door het oog van de naald gaan dan dat ik zo'n bezopen situatie zal meemaken.
Boeraroem!!

Ik heb mijn best gedaan.
:lol: :lol: :lol:
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7584
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Constante polemiek tegen religie baat de samenleving niet

Bericht door Petra »

Snelheid schreef: 02 aug 2021, 09:27
chon schreef: 02 aug 2021, 06:34

Voor hen die niet meer weten wat normaal is, heeft men regeltjes en wetten gemaakt.
Dus, probleem opgelost.
Daar kan je wel is heel goed gelijk in hebben @chon,de meeste mensen weten niet meer wat normaal is kijk maar in dit land goed is kwaad en kwaad is goed en alles wat tegen het normale ingaat wordt goed gepraat; en dan krijg je meer regels helaas alleen het zal weinig helpen of er moet repressie op staan .Voorts de meeste mensen hebben regels nodig daar de beschaving van een flinter dun laagje is,
Idd. er waren/zijn (helaas) een hoop regels en repressiemiddelen nodig op weg naar een normale gelijkwaardige samenleving.

Daarom mogen goddank geen 'ketters' meer worden gekruisigd, geen 'heksen' meer op de brandstapel, is slavernij afgeschaft, mogen er sowieso geen mensen meer vermoord worden, werd sodomie uit het wetboek van Strafecht geschrapt, mogen meisjes nu 'gewoon' naar school, hebben alle mensen stemrecht, kunnen vrouwen fijn werken en carrière maken, kunnen homo's trouwen, wordt de wetgeving tegen discriminatie nog steeds verbeterd, en ..roep maar.
In Nederland dan.
Waarom daar zoveel wetsregels en repressiemiddelen voor nodig zijn ? .. sja. Jammer.
Een hoop problemen zijn opgelost, nog niet alle. Maar we gaan vooruit. :thumb1:
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7584
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Constante polemiek tegen religie baat de samenleving niet

Bericht door Petra »

Bastiaan73 schreef: 02 aug 2021, 08:17
Waarom niet Manne Justitia?
:lol:
Daarom! :kiss1:
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
chon
Berichten: 307
Lid geworden op: 17 jun 2020, 08:51
Man/Vrouw: M

Re: Constante polemiek tegen religie baat de samenleving niet

Bericht door chon »

Bastiaan73 schreef: 02 aug 2021, 08:17
Petra schreef: 02 aug 2021, 07:48

Ik ben ook fan van Vrouwe Justitia maar helaas.. was het maar zo makkelijk!
Dan was je verzuchting *hier er niet geweest want dat er ondanks alle wetgeving een hoop mis gaat behoeft geen betoog. Kijk alleen maar naar discriminatie; aan de wetten en regeltjes ligt het niet.


*
Waarom niet Manne Justitia?
Da is ne vrouwe zot.
chon
Berichten: 307
Lid geworden op: 17 jun 2020, 08:51
Man/Vrouw: M

Re: Constante polemiek tegen religie baat de samenleving niet

Bericht door chon »

Messenger schreef: 02 aug 2021, 07:42
chon schreef: 02 aug 2021, 06:25

Ja, maar op een verantwoorde manier die God goedkeurt.
God oordeelt niet (onvoorwaardelijke liefde) vanwege de vrije wil. God weet dat de uiteindelijke uitkomst perfect is, ongeacht hoe we onze vrije wil gebruiken.
Chon schreef: Zo niet, dan moet je niet verschieten dat God je verwerpt.
God verwerpt je niet, God houdt innig en onvoorwaardelijk van elke mens ongeacht hoe je de vrije wil gebruikt.
Ook van Judas Iskariot???
peda
Berichten: 20472
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Constante polemiek tegen religie baat de samenleving niet

Bericht door peda »

Hallo Chon,

De God van Messenger is niet de God van de bijbel. Wanneer ik in Parijs aan de Seine oever sta, zie ik een andere scenery als wanneer jij in Keulen aan de Rijn oever staat. Dan kun je eindeloos elkaar vertellen dat de beschreven scenery niet klopt, terwijl je wel beiden aan de rivier oever staat, of kort en bondig constateren dat wij beiden met onze beschrijving gelijk hebben. Wij beiden hebben wel gelijk, maar wij beiden beschrijven een andere plaats. God is dus bij de verschillende beschouwers niet gelijk aan God. Daar begint reeds de "' ellende "'.
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Constante polemiek tegen religie baat de samenleving niet

Bericht door Snelheid »

Petra schreef; Daarom mogen goddank geen 'ketters' meer worden gekruisigd, geen 'heksen' meer op de brandstapel, is slavernij afgeschaft, mogen er sowieso geen mensen meer vermoord worden, werd sodomie uit het wetboek van Strafecht geschrapt, mogen meisjes nu 'gewoon' naar school, hebben alle mensen stemrecht, kunnen vrouwen fijn werken en carrière maken, kunnen homo's trouwen, wordt de wetgeving tegen discriminatie nog steeds verbeterd, en ..roep maar.
Tja als je niet snapt dat dat toen de gewone wettelijke middelen waren; en dat je sodomie goed praat laat zien waar je werkelijk staat.
VERITAS VOS LIBERABIT.