Orgaan donatie

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Orgaan donatie

Bericht door Maria K »

Hoe vaak en hoe bewust wordt er nagedacht over orgaandonatie?
Hoe bekend zijn de verschillende aspecten?
Die voorlichting is er, maar is mi. absoluut onvoldoende voor een wet, die zo'n impact kan hebben voor nabestaanden.
Van iets wat mensen voelen als zijnde opgedrongen.
Je kunt het mi. niet maken wetten op deze manier veranderen, als niet alle mensen ten volle begrip begrip hebben van wat het inhoudt.
Veel mensen denken nog altijd, dat ze verplicht zijn en geen keuze hebben, ook al kunnen zij de info zelf opzoeken op internet.

Ministerie van Volksgezondheid, welzijn en sport.
Vooral nu de wet veranderd is en er juist een codicil nodig is om he te verhinderen is voorlichting zo noodzakelijk.
De voorlichting zou bij tijd en veel prononcerend in het nieuws moeten zijn.
Welke keuzes heeft u?
U kunt één van de vier onderstaande opties kiezen en invullen. Maakt u zelf geen keuze dan staat u in het register met ‘geen bezwaar tegen orgaandonatie’.
Welke keuzes heeft u?
U heeft verschillende keuzes. Ja, Nee of Iemand anders beslist voor u. Lees meer informatie over de keuzes.

Artikelen over hoe mensen denken over orgaandonatie.
bjutijdschriften.nl/tijdschrift/religierechtenbeleid
De rol van religie in orgaandonatie
Onkerkelijken geven vaker toestemming om hun organen te gebruiken dan mensen die zeggen dat ze tot een kerkelijke gezindte of levensbeschouwelijke groepering behoren. Vooral zijn er weinig orgaandonoren onder de groep die zeer frequent een religieuze dienst bijwoont. Verder is er een verschil tussen de denominaties. Rooms-katholieken zijn vaker geregistreerde orgaandonoren dan protestanten, en dat is vooral het geval onder de oudere generatie. Moslims hebben veruit het laagste aandeel orgaandonoren.
Wat denken verschillende levensbeschouwingen over orgaandonatie?
Uitgebreid overzicht van het waarom bij verschillende religies.
Culturele en religieuze achtergrond spelen vaak een rol.

Bij een standpunt over orgaandonatie, wordt vaak een afweging gemaakt tussen
  • respect voor het lichaam en lichamelijke integriteit en
    het belang van naastenliefde en behulpzaamheid.
Wie een orgaan ontvangt, moet ook bereid zijn te doneren?
Over het algemeen wordt de individuele mens de keuze gelaten, ook al moet dat tegenwoordig in Nederland worden vastgelegd.
Echter een logisch gevolg is de discussie, die volgt.
STELLING:
Het is eerlijk, dat wie een orgaan wil ontvangen, ook bereid is om donor te zijn.

Met andere woorden: moet wie zelf niet bereid is donor te zijn wel een orgaan krijgen?
Dan is er ook nog altijd het persoonlijke aspect, emotie en onderdeel rouwverwerking bij de naaste en later de nabestaanden.
Voor familie kan orgaandonatie zwaar zijn
De voorlichting over orgaandonatie is vooral gericht op de positieve kanten voor de ontvangers, stelt klinisch-ethicus dr. Erwin J. O. Kompanje. Wat uitnameprocedures voor invloed hebben op het rouwproces blijft onderbelicht. De informatievoorziening moet transparanter worden, vindt hij. „Ook als het gaat over patiënten met zware hersenschade bij wie de behandeling wordt gestaakt.”

Steeds weer blijkt het voor familieleden moeilijk te begrijpen als een geliefde roze en warm en met een kloppend hart op de ic ligt en toch hersendood is. Als artsen dan moeten melden dat hij of zij is overleden. „Dat vergt altijd goede uitleg. Maar verstand en gevoel komen niet altijd overeen. Familieleden nemen bijvoorbeeld in de praktijk pas afscheid als het lichaam terugkomt van de operatiekamer nadat bepaalde organen zijn uitgenomen. Dan hoor ik familieleden zeggen: „Nu is hij of zij overleden.” Voor ons als zorgverleners was dat al gebeurd op het moment dat de hersendood werd vastgesteld. Verstandelijk accepteren familieleden het als we zeggen dat de patiënt op dat moment is overleden. Maar verstand en gevoel zijn twee verschillende dingen...”
Voor mij geldt altijd:
Door orgaandonatie kan een deel van jouw of van een geliefde voortleven.
In absolute zin of soms deels met een hogere levensverwachting en een betere levenskwaliteit.

Voor de nabestaanden blijkt een goede voorlichting essentieel te zijn.
En niet als zij het pas op het laatste moment aangeboden krijgen.
En dan nog kan een naaste er moeite mee hebben, ook als de overledene voordien al ingestemd had met orgaandonatie.
In veel gevallen krijgt men te weinig tijd tot nadenken en acceptatie.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3574
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Orgaan donatie

Bericht door dingo »

Dat zijn heel veel onderdelen rond orgaan donatie tegelijkertijd ik zal niet op allemaal in gaan.

De algemene voorlichting is inderdaad niet geweldig m.n. wat de keuze de nabestaanden beslissen betekent, blijft vaak onderbelicht. Wel krijgt iedereen van boven de achttien een brief met de vraag om zijn/haar wensen vast te leggen in het register. Dat er voor de geen bezwaarmethode is gekozen ligt voor de hand omdat mensen nu eenmaal niet graag aan de dood denken en dus ook niet denken aan het invullen van een codicil.

Mijn keuze is niet gerelateerd aan mijn levensbeschouwing maar aan het feit dat ik een medische misser ternauwernood overleefd heb.

Je stelling over zelf niet bereid zijn donor te zijn=geen donororgaan gaat mank omdat de reden waarom iemand tegen orgaandonatie beslist niet vastgelegd wordt in het register. Er zijn daarmee geen objectieve criteria wanneer iemand wel en wanneer niet in aanmerking zou kunnen komen.

Wat betreft de nabestaanden denk ik dat je gelijk hebt dat men weinig tijd krijgt tot nadenken en acceptatie. Maar die is er op het moment zelf ook vaak niet. Iemand die hersendood is kan je nog een dagje langer aan de machines laten liggen. Bij iemand die bij een ongeluk omgekomen is, kan dat niet omdat de houdbaarheid van de organen beperkt is. Ook denk ik als nabestaande dat als iemand ingevuld heeft donor te willen zijn dat je een dergelijke keuze moet respecteren. Op het moment dat de keuze aan mij is als nabestaande wil ik heel zeker weten dat diegene ook echt dood is.
Spreuken 26:4
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Orgaan donatie

Bericht door callista »

Uitgebreid neergezet @Maria! :thumb1:

Ik ben voor mijzelf tegen orgaandonatie en mijn kinderen weten dat ook.
Ik moet alleen nog het formulier invullen.

Bovendien vind ik het irritant dat er zonder invullen ervan uitgegaan wordt dat je al automatisch donor bent.....
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Orgaan donatie

Bericht door Messenger »

Ik was vanaf de middelbare school in het bezit van een donorcodicil.
Ook heb ik me bij de eerste gelegenheid als donor geregistreerd.

Rond de tijd dat Pia Dijkstra ijverde voor automatische registratie als donor ben ik gaan heroverwegen.
Ik heb me nu geregistreerd als niet-donor.

Reden is dat mijn stoffelijk voertuig een versleten Trabantje is en ik me niet kan voorstellen dat een Audi met een mankement onderdelen wil van mijn Trabantje.

Wel ben ik donor bij de Hersenbank waar ze de hersenen, ruggengraat en ogen mogen uitnemen voor onderzoek.

Zelf zal ik geen orgaandonatie willen. Mijn lijf is op en aan vervanging toe, dus ruil ik dat Trabantje in voor een mooier voertuig.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Orgaan donatie

Bericht door hopper »

Ik denk dat het momenteel het beste geregeld is. Als iemand dood is, dan is er geen eigenaar meer aanwezig van het desbetreffende lichaam.
Wil iemand over zijn graf heen regeren -wat zijn goed recht is uiteraard- dan dient hij zelf actie te ondernemen.

Mij kan het niets schelen wat ze ja/nee met mijn lichaam doen. Vroeger had ik zo'n codicil op zak, maar dat hoeft nu niet meer.
Een grote vooruitgang allemaal, die nieuwe wet.

Ook ben ik niet bang dat ze mij dood maken terwijl ik nog een klein beetje leef. Die discussie wat dood is en wat niet is eindeloos.
En ik ben er dan zelf toch niet bij om er op dat moment wat van te zeggen.
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Orgaan donatie

Bericht door Maria K »

dingo schreef: 18 jul 2021, 12:17 Dat zijn heel veel onderdelen rond orgaan donatie tegelijkertijd ik zal niet op allemaal in gaan.
Omdat er zoveel aspecten zijn, die allemaal zouden kunnen opduiken en waarvoor ik allemaal begrip kan opbrengen.
Het is ook niet een eenvoudig zwart-wit thema.
Op deze manier ga je niet echt gauw off topic. ;)
Mijn keuze is niet gerelateerd aan mijn levensbeschouwing maar aan het feit dat ik een medische misser ternauwernood overleefd heb.
Oké.
Dat kan een emotioneel heel sterke reden zijn.
Het waarom is misschien te privé?
Je stelling over zelf niet bereid zijn donor te zijn=geen donororgaan gaat mank omdat de reden waarom iemand tegen orgaandonatie beslist niet vastgelegd wordt in het register. Er zijn daarmee geen objectieve criteria wanneer iemand wel en wanneer niet in aanmerking zou kunnen komen.
Niet mijn stelling, maar die achter de link, waarin die verder becommentarieerd wordt.
Maar ik denk dat je hier een punt hebt.
Ook denk ik als nabestaande dat als iemand ingevuld heeft donor te willen zijn dat je een dergelijke keuze moet respecteren. Op het moment dat de keuze aan mij is als nabestaande wil ik heel zeker weten dat diegene ook echt dood is.
Wat je motivatie of keuze hierin ook is.
Ik denk, dat ik die altijd zal respecteren, omdat dit emotioneel, maar ook in de praktijk van alledag zo gevoelig ligt, dat ik daarover niet mag oordelen en ook nooit zal doen.

Persoonlijk zeg ik:
Laat maar komen zoals het komt.
Als er iets van mij, op mijn moment van einde, gebruikt kan worden: Graag. :praying1:
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Orgaan donatie

Bericht door Maria K »

dingo schreef: 18 jul 2021, 12:17 Je stelling over zelf niet bereid zijn donor te zijn=geen donororgaan gaat mank omdat de reden waarom iemand tegen orgaandonatie beslist niet vastgelegd wordt in het register. Er zijn daarmee geen objectieve criteria wanneer iemand wel en wanneer niet in aanmerking zou kunnen komen.
Maar ik denk dat je hier ook een punt hebt.
Niet mijn stelling, maar die achter de link, waarin die verder als niet valide becommentarieerd wordt.

Dan toch maar hier ook gekopieerd.
Wie een orgaan ontvangt, moet ook bereid zijn te doneren?
STELLING:
Het is eerlijk, dat wie een orgaan wil ontvangen, ook bereid is om donor te zijn.

Met andere woorden: moet wie zelf niet bereid is donor te zijn wel een orgaan krijgen?
Ik wil toch dit nog even extra benoemen, daar hier mi. goede argumenten worden genoemd, die ik toch mee wil nemen.
Bert Vanderhaegen
Wie? Hij is hoofdaalmoezenier Rooms-Katholieke eredienst in het UZ Gent

Dat vind ik niet. Dat heeft te maken met het statuut van orgaandonatie. Het is een morele daad die veel verder gaat dan wat onze plicht is. Het is iets dat je niet kan afdwingen of zelfs maar verwachten van iemand.

Het is puur altruïsme. Daar kan je niets tegenover plaatsen als eis. Als je eist dat men ook donor is dan vervalt het puur karakter van de daad.
De eerste zin kan ik in meegaan.

Dat ik me zou moeten laten leiden door een zg. altruïstische intentie van de donorgever ben ik niet met hem eens.
Hier hoeft geen altruïstisme aan de basis te liggen.
Er zijn genoeg redenen om aan te geven dat de actie mede bepaald wordt om een goed gevoel te kunnen hebben.
Misschien zelfs op de "lat van goede daden" te kunnen bijschrijven.
En het "kost" tenslotte niks.

Heidi Mertes
Wie? Ze is als ethica verbonden aan UGent en voorzitter van De Maakbare Mens

Dat klinkt in eerste instantie wellicht aannemelijk voor veel mensen: het is niet eerlijk dat mensen ‘profiteren’ van een systeem waaraan ze niet bijdragen. Maar tegelijk gaat de stelling voorbij aan de context waarin iemand zich kan bevinden en aan onze plicht tot hulp of tenminste mededogen tegenover mensen in nood.

Het kan bij voorbeeld zijn dat nonkel Frans – onterecht – schrik heeft dat als hij een orgaandonor is, er minder moeite gedaan zal worden om zijn leven te redden wanneer hij in het ziekenhuis terecht komt. Tante Yasmine kan een fervente bloeddonor zijn, maar twijfelen of haar religie wel toelaat dat ze ook orgaandonor is. Zus Margot kan – onterecht – schrik hebben dat ze toch nog iets zal voelen van het wegnemen van de organen terwijl ze hersendood is. Broer Rafaël, vrijwilliger in het ziekenhuis, kan op het gemeentehuis een opt-out laten noteren voor orgaandonatie omdat hij HIV-positief is en schrik heeft de ziekte door te geven aan een orgaanontvanger.

Als Frans, Yasmine, Margot of Rafaël morgen zelf een orgaan nodig hebben, gaan we hen dan laten sterven omdat ze schrik hadden?

Dat lijkt me toch een zeer zware en licht toegekende (dood)straf…
Zoals je al schreef:
Ieder heeft zijn eigen gedachten en eigen redenen.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Orgaan donatie

Bericht door Bastiaan73 »

Bij mij mogen ze alles gebruiken wat nog bruikbaar is. Na m'n dood dan.
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Orgaan donatie

Bericht door callista »

Stel dat mijn zoon nu een nier nodig zou hebben kan hij die van mij krijgen......NU, bij leven...
Als de bloedgroep klopt natuurlijk......
Ik heb AB....ca. 3.4% van de wereldbevolking.....
Een donor met bloedgroep AB noemen we 'de universele ontvanger'.
Deze donor kan uitsluitend aan een patiënt met bloedgroep AB doneren.
Wanneer een patiënt met bloedgroep AB zelf een orgaan nodig heeft, kan hij ontvangen van de bloedgroepen A, B, AB en 0.
Lees verder:
https://www.lumc.nl/org/transplantatie- ... %20en%20AB.
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Orgaan donatie

Bericht door Maria K »

callista schreef: 18 jul 2021, 12:21 Ik ben voor mijzelf tegen orgaandonatie en mijn kinderen weten dat ook.
Ik moet alleen nog het formulier invullen.

Bovendien vind ik het irritant dat er zonder invullen ervan uitgegaan wordt dat je al automatisch donor bent.....
callista schreef: 18 jul 2021, 13:45 Stel dat mijn zoon nu een nier nodig zou hebben kan hij die van mij krijgen......NU, bij leven...
Je begrijpt dus heel goed hoe van levensbelang een donororgaan kan zijn.

Je hebt hier vast meer over te vertellen.
Maar ik schreef al, dat ieder daarin mi. vrij is.

Nu even niet persoonlijk of moraliserend bedoeld, maar om aan te geven wat voor indruk deze berichten kunnen nalaten, zonder verdere uitleg.
Als je zoon je nier niet nodig heeft, zou je jouw organen dus liever laten wegrotten in je graf of laten verbranden in de oven.
Dan mee te werken met een (minimale) kans, dat jouw dood iemand anders leven kan geven, ook al ken je die niet?

Of is het zo, dat je de hele procedure van het donorregister je zo tegenstaat?
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Orgaan donatie

Bericht door callista »

Maria K schreef: 18 jul 2021, 14:41
callista schreef: 18 jul 2021, 12:21 Ik ben voor mijzelf tegen orgaandonatie en mijn kinderen weten dat ook.
Ik moet alleen nog het formulier invullen.

Bovendien vind ik het irritant dat er zonder invullen ervan uitgegaan wordt dat je al automatisch donor bent.....
callista schreef: 18 jul 2021, 13:45 Stel dat mijn zoon nu een nier nodig zou hebben kan hij die van mij krijgen......NU, bij leven...
Je begrijpt dus heel goed hoe van levensbelang een donororgaan kan zijn.

Je hebt hier vast meer over te vertellen.
Maar ik schreef al, dat ieder daarin mi. vrij is.

Nu even niet persoonlijk of moraliserend bedoeld, maar om aan te geven wat voor indruk deze berichten kunnen nalaten, zonder verdere uitleg.
--------
Als je zoon je nier niet nodig heeft, zou je jouw organen dus liever laten wegrotten in je graf of laten verbranden in de oven.
Dan mee te werken met een (minimale) kans, dat jouw dood iemand anders leven kan geven, ook al ken je die niet?

Of is het zo, dat je de hele procedure van het donorregister je zo tegenstaat?
Beiden, wat die laatste regels betreffen...dat gaf ik later ook al aan.......
Daar komt ook bij dat ik misschien schijndood zou zijn en niet hersendood vanwege de haast mijn orgaan eruit te laten halen..
Dergelijks dus.
én ik laat mij ook niet ompraten....zo denk ik erover.
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2524
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: Orgaan donatie

Bericht door Inktvlam »

Mijn belangrijkste bezwaar tegen orgaandonatie begint al bij de orgaanuitname. Wie kan nou echt goed bepalen wanneer iemand dood is? Bij hersendood ben je nog niet werkelijk dood. Hersendood is slechts het begin van het stervensproces. Het criterium “hersendood is dood” heeft men bedacht om het transplanteren van organen mogelijk te maken. Dat de donor misschien toch niet echt dood is, was blijkbaar van ondergeschikt belang. De medische wereld wil nu eenmaal scoren. Voorts verschillen de methoden om hersendood te diagnosticeren van land tot land.

Augustus 2000 verschenen er ineens krantenberichten over orgaandonoren, die ondanks dat ze hersendood waren, mogelijk toch pijn voelden. Bij orgaandonatie mogen de organen pas na de hersendood worden uitgenomen, waarbij hart en longen kunstmatig aan de praat gehouden worden, de doorbloeding is nog aanwezig, want aan dode organen heeft men niets.
Hersendode patiënten krijgen wel een spierverlammend middel toegediend voordat de chirurg aan het werk gaat, legt een anesthesist uit in The Guardian, omdat ze “anders zo kronkelen en bewegen dat opereren onmogelijk is”. Ook de bloeddruk en het hartritme kunnen stijgen als de organen worden weggenomen, reacties die er mogelijk op wijzen dat de donor pijn heeft. “Dat is bijzonder akelig om te zien voor de mensen die de operatie uitvoeren”, schrijven de narcotiseurs Basil Matta en Peter Young in Anasesthesia. Volgens de Britse anesthesist Philip Keep is het best mogelijk dat een hersendode patiënt het scalpel van de chirurg voelt terwijl die zijn organen voor transplantatie verwijdert. Dit verschijnsel wordt het Lazarus-syndroom genoemd.
“Sterven is geen gebeurtenis, maar een proces, waar we nog te weinig van weten ...”, aldus Matta en Young.
https://hetdonorgesprek.wordpress.com/2 ... afel-ligt/
http://www.chninternational.com/brain_d ... ul_md.html


Dat kan dus gebeuren bij hersendood, maar het is nog erger. In ruim de helft van de gevallen van orgaanuitname wordt niet eens gewacht op hersendood !

Er is inmiddels een alternatieve manier om de dood vast te stellen. Van Beers zegt dat deze volgens de Gezondheidsraad al in ruim de helft van de gevallen wordt toegepast. Het gaat om geregistreerde donoren die nog niet hersendood zijn, maar wel uitbehandeld, en bij wie een aanstaande dood te verwachten is. Met het oog op orgaanuitname kunnen deze donoren worden losgekoppeld van de beademingsapparatuur waardoor op zeker moment een hartstilstand zal plaatsvinden. Zodra de hartstilstand onomkeerbaar wordt geacht te zijn, worden de organen verwijderd. In Nederland wordt momenteel een wachtperiode van vijf minuten na de hartstilstand als het absolute minimum gezien om aan de "dead donor rule" te kunnen blijven voldoen. Deze periode staat evenwel onder druk wegens het nijpende tekort aan organen, niet alleen voor orgaantransplantatie maar ook voor wetenschappelijk onderzoek.

De pijn zit in dat overlijden. Als je dat rustig afwacht totdat werkelijk alle tekenen van leven zijn verdwenen, dan kan het transplantatieteam thuisblijven, want dan zijn de organen ook overleden. Je moet dus eigenlijk net voor de dood het lichaam in om de organen er in zo goed mogelijke conditie uit te krijgen. Maar als je het zo formuleert dan wil niemand doneren, want wat bedoel je precies met "net vóór de dood"?"

https://www.eerstekamer.nl/plenair/20180130/koffeman

De belangrijkste bezwaren tegen orgaandonatie zijn:
– Het lichaam is nog niet dood bij orgaanuitname. Het stervensproces is nog niet geheel beëindigd. De ziel is nog niet gescheiden van het lichaam.
– Ondergaan van de levensgevaarlijke apneutest bij de donor.
– Afstoting van het orgaan bij de ontvanger.
– Zware, schadelijke medicijnen zijn nodig om afstoting te onderdrukken.
– Gevaar van commerciële handel in organen.
– Leven met orgaan van een ander geeft psychische spanningen.
– Karakterverandering na transplantatie.

Lees zwartboek orgaandonatie:
http://www.annetwood.nl/brief-aan-de-ministerraad
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 1774
Lid geworden op: 19 mei 2016, 23:44
Man/Vrouw: M

Re: Orgaan donatie

Bericht door Christiaan »

Messenger schreef: 18 jul 2021, 12:49 Ik was vanaf de middelbare school in het bezit van een donorcodicil.
Ook heb ik me bij de eerste gelegenheid als donor geregistreerd.

Rond de tijd dat Pia Dijkstra ijverde voor automatische registratie als donor ben ik gaan heroverwegen.
Ik heb me nu geregistreerd als niet-donor.

Reden is dat mijn stoffelijk voertuig een versleten Trabantje is en ik me niet kan voorstellen dat een Audi met een mankement onderdelen wil van mijn Trabantje.
Is het gebrek aan voorstellingsvermogen niet een slechte reden om de mogelijkheid te ontnemen op een beter leven voor een ander?
Messenger schreef: Wel ben ik donor bij de Hersenbank waar ze de hersenen, ruggengraat en ogen mogen uitnemen voor onderzoek.

Zelf zal ik geen orgaandonatie willen. Mijn lijf is op en aan vervanging toe, dus ruil ik dat Trabantje in voor een mooier voertuig.
Als ze de hersenen, ruggengraat en ogen mogen uitnemen, waarom dan niet eventuele organen die een ander dienst kunnen doen? Je weet maar nooit.

Ze mogen bij mij alles leeghalen.
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 1774
Lid geworden op: 19 mei 2016, 23:44
Man/Vrouw: M

Re: Orgaan donatie

Bericht door Christiaan »

Een hoop onzin van Inktvlam (maar dat zijn we inmiddels gewend)

De belangrijkste bezwaren tegen orgaandonatie zijn:
– Het lichaam is nog niet dood bij orgaanuitname. Het stervensproces is nog niet geheel beëindigd. De ziel is nog niet gescheiden van het lichaam.
Het is lichaam is dood bij orgaanuitname. Geen hersenactiviteit meer en geen andere lichamelijke activiteit
– Ondergaan van de levensgevaarlijke apneutest bij de donor.
De "apneutest" is letterlijk het afkoppelen van de beademing. Als deze niet vanzelf op gang komt, dan is dat het officiële moment van overlijden. Op basis daarvan en alle andere voorgaande onderzoeken is iemand dus echt overleden
– Afstoting van het orgaan bij de ontvanger.
Het is ook mogelijk dat operaties niet lukken. Dan die ook maar niet meer uitvoeren? Een drogreden van jewelste
– Zware, schadelijke medicijnen zijn nodig om afstoting te onderdrukken.
Wat ook zeer schadelijk is, is een orgaan die het niet doet. Die medicijnen zorgen ervoor de schade beperkt blijft irt tot bv de dood
– Gevaar van commerciële handel in organen.
Dat is hier in Nederland niet aan de orde
– Leven met orgaan van een ander geeft psychische spanningen.
Dat is inderdaad de voordeel van de dood: psychische spanning zijn dan niet meer aan de orde. Net zoals het leven.
– Karakterverandering na transplantatie.
Ik weet niet wat je precies bedoelt, maar er zijn niet in een keer persoonswisselingen gaande, mocht je dat denken
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Orgaan donatie

Bericht door Messenger »

Christiaan schreef: 20 jul 2021, 14:39 Als ze de hersenen, ruggengraat en ogen mogen uitnemen, waarom dan niet eventuele organen die een ander dienst kunnen doen? Je weet maar nooit.

Ze mogen bij mij alles leeghalen.
De Hersenbank heeft alleen wat aan mijn lijf als ik binnen 6 uur na overlijden bij ze binnen kom, want met de obductie is veel haast. En met die organen doen ze wereldwijd onderzoek, ik ben voor hun een zeldzaam donor.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Orgaan donatie

Bericht door hopper »

Karakterverandering na transplantatie daar heb je als dode zijnde zelf geen last van.
Maar je hoort wel eens dat ontvangers iets mee krijgen van de donor.
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Orgaan donatie

Bericht door peda »

hopper schreef: 20 jul 2021, 17:35 Karakterverandering na transplantatie daar heb je als dode zijnde zelf geen last van.
Maar je hoort wel eens dat ontvangers iets mee krijgen van de donor.
Karakter verandering, komt bij hersen transplantatie, niet bij nieren, harten, longen etc.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Orgaan donatie

Bericht door hopper »

peda schreef: 20 jul 2021, 17:42
hopper schreef: 20 jul 2021, 17:35 Karakterverandering na transplantatie daar heb je als dode zijnde zelf geen last van.
Maar je hoort wel eens dat ontvangers iets mee krijgen van de donor.
Karakter verandering, komt bij hersen transplantatie, niet bij nieren, harten, longen etc.
Ik heb geen ervaring met het ontvangen van organen. Maar wat zou er gebeuren als je een 'goed hart' bij Donald Trump implanteert?
Speculatie uiteraard.
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Orgaan donatie

Bericht door peda »

hopper schreef: 20 jul 2021, 17:52
peda schreef: 20 jul 2021, 17:42
hopper schreef: 20 jul 2021, 17:35 Karakterverandering na transplantatie daar heb je als dode zijnde zelf geen last van.
Maar je hoort wel eens dat ontvangers iets mee krijgen van de donor.
Karakter verandering, komt bij hersen transplantatie, niet bij nieren, harten, longen etc.
Ik heb geen ervaring met het ontvangen van organen. Maar wat zou er gebeuren als je een 'goed hart' bij Donald Trump implanteert?
Speculatie uiteraard.
Een goed functionerend hart implanteren verhoogt de levenskans. Het zal het karakter van Trump niet veranderen, maar de wereld zit wel langer met de goede man en zijn ongewijzigde karakter.
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Orgaan donatie

Bericht door Bastiaan73 »

peda schreef: 20 jul 2021, 17:42
hopper schreef: 20 jul 2021, 17:35 Karakterverandering na transplantatie daar heb je als dode zijnde zelf geen last van.
Maar je hoort wel eens dat ontvangers iets mee krijgen van de donor.
Karakter verandering, komt bij hersen transplantatie, niet bij nieren, harten, longen etc.
Noem eens een voorbeeld van een hersentransplantatie?
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Orgaan donatie

Bericht door peda »

Bastiaan73 schreef: 20 jul 2021, 18:05
peda schreef: 20 jul 2021, 17:42
hopper schreef: 20 jul 2021, 17:35 Karakterverandering na transplantatie daar heb je als dode zijnde zelf geen last van.
Maar je hoort wel eens dat ontvangers iets mee krijgen van de donor.
Karakter verandering, komt bij hersen transplantatie, niet bij nieren, harten, longen etc.
Noem eens een voorbeeld van een hersentransplantatie?
Gebeurt niet, medisch nog niet mogelijk om functionerende hersenen van persoon A in het van hersenen ontdane (dode) lichaam van ex persoon B te plaatsen en vervolgens het functioneren van het lichaam van ex persoon B weer op te starten. Ik weet ook niet of het ethisch acceptabel zou zijn.
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Orgaan donatie

Bericht door Bastiaan73 »

peda schreef: 20 jul 2021, 18:18
Bastiaan73 schreef: 20 jul 2021, 18:05
peda schreef: 20 jul 2021, 17:42
hopper schreef: 20 jul 2021, 17:35 Karakterverandering na transplantatie daar heb je als dode zijnde zelf geen last van.
Maar je hoort wel eens dat ontvangers iets mee krijgen van de donor.
Karakter verandering, komt bij hersen transplantatie, niet bij nieren, harten, longen etc.
Noem eens een voorbeeld van een hersentransplantatie?
Gebeurt niet, medisch nog niet mogelijk om functionerende hersenen van persoon A in het van hersenen ontdane (dode) lichaam van ex persoon B te plaatsen en vervolgens het functioneren van het lichaam van ex persoon B weer op te starten. Ik weet ook niet of het ethisch acceptabel zou zijn.
Het leek me al sterk.
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2524
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: Orgaan donatie

Bericht door Inktvlam »

Christiaan schreef: 20 jul 2021, 14:52 Een hoop onzin van Inktvlam (maar dat zijn we inmiddels gewend)

De belangrijkste bezwaren tegen orgaandonatie zijn:
– Het lichaam is nog niet dood bij orgaanuitname. Het stervensproces is nog niet geheel beëindigd. De ziel is nog niet gescheiden van het lichaam.
Het is lichaam is dood bij orgaanuitname. Geen hersenactiviteit meer en geen andere lichamelijke activiteit
– Ondergaan van de levensgevaarlijke apneutest bij de donor.
De "apneutest" is letterlijk het afkoppelen van de beademing. Als deze niet vanzelf op gang komt, dan is dat het officiële moment van overlijden. Op basis daarvan en alle andere voorgaande onderzoeken is iemand dus echt overleden
– Afstoting van het orgaan bij de ontvanger.
Het is ook mogelijk dat operaties niet lukken. Dan die ook maar niet meer uitvoeren? Een drogreden van jewelste
– Zware, schadelijke medicijnen zijn nodig om afstoting te onderdrukken.
Wat ook zeer schadelijk is, is een orgaan die het niet doet. Die medicijnen zorgen ervoor de schade beperkt blijft irt tot bv de dood
– Gevaar van commerciële handel in organen.
Dat is hier in Nederland niet aan de orde
– Leven met orgaan van een ander geeft psychische spanningen.
Dat is inderdaad de voordeel van de dood: psychische spanning zijn dan niet meer aan de orde. Net zoals het leven.
– Karakterverandering na transplantatie.
Ik weet niet wat je precies bedoelt, maar er zijn niet in een keer persoonswisselingen gaande, mocht je dat denken
Ik wist niet dat Willem Engel lid was van dit forum.
Sommige mensen kunnen de waarheid niet verdragen, daarom roepen ze maar uit pure wanhoop dat het niet waar is.
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2524
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: Orgaan donatie

Bericht door Inktvlam »

peda schreef: 20 jul 2021, 17:42
hopper schreef: 20 jul 2021, 17:35 Karakterverandering na transplantatie daar heb je als dode zijnde zelf geen last van.
Maar je hoort wel eens dat ontvangers iets mee krijgen van de donor.
Karakter verandering, komt bij hersen transplantatie, niet bij nieren, harten, longen etc.
't Blijkt nogal eens voor te komen dat ontvangers van een orgaan een karakterverandering ondergaan. Een deskundige deed daar de volgende uitspraak over: "een vrouw, die de nier van een achttienjarige jongen had gekregen, ontwikkelde een onbedwingbare neiging om bier te drinken en meisjes na te fluiten”. Schertsend voegde hij er aan toe: “U kunt zich indenken wat er kan gebeuren wanneer iemand bij een transplantatie de nier van een varken krijgt".

Zoek gewoon op orgaandonatie en karakterverandering en je vindt genoeg.
https://www.wanttoknow.nl/hoofdartikele ... ertrekken/
https://www.amaluz.nl/2018/02/06/bewust ... ororganen/
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Orgaan donatie

Bericht door Bastiaan73 »

Afbeelding
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.