Christusbewustzijn

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Christusbewustzijn

Bericht door hopper »

Om je als een zelf te kunnen ervaren dient de mens los te staan van het Ene. Op deze wijze staan we ook los van onze medemens: ik ben een andere zelf dan jij. Zo kan de mens 'tweede' zijn naast het Ene als een afgescheiden entiteit.

In werkelijkheid kan het natuurlijk niet, het tweede kan alleen als een emanatie van het Ene bestaan. Zodoende is de mens zich niet daadwerkelijk bewust van een zelf, maar bewust van een illusionair zelf. Dat schept handelingsvrijheid voor de 'tweede'. Hij kan zich verder afkeren van het Ene óf uit eigener beweging terug keren naar het Ene.

Door terugkeer naar het Ene schenkt de mens terug aan het Ene d.m.v. het Christus-offer. Het is de wijze waarop het Ene manifest wordt in de emanatie. Met het "niet ik, maar Christus in mij" wijkt het zelf en treedt het Ene als het daadwerkelijke zelf in de mens: het Christus-zelf.
Het is de wijze waarop we allemaal dezelfde zelf zijn.

Dat is de keuzevrijheid die de mens heeft.
EdVaessen
Berichten: 1792
Lid geworden op: 01 nov 2020, 19:06
Man/Vrouw: M

Re: Christusbewustzijn

Bericht door EdVaessen »

hopper schreef: 30 jul 2021, 18:01 Om je als een zelf te kunnen ervaren dient de mens los te staan van het Ene. Op deze wijze staan we ook los van onze medemens: ik ben een andere zelf dan jij. Zo kan de mens 'tweede' zijn naast het Ene als een afgescheiden entiteit.
Wat is precies het Ene?
Kan je dat aangeven op een manier die maakt dat we hier precies weten waar je het over hebt en dat je geen onzin verkoopt?
Zo niet, dan stel ik dat je heel erg vaag ligt te leuteren.
Gebruikersavatar
Balthasar
Berichten: 1277
Lid geworden op: 24 dec 2020, 15:44
Man/Vrouw: M

Re: Christusbewustzijn

Bericht door Balthasar »

hopper schreef: 30 jul 2021, 18:01 Om je als een zelf te kunnen ervaren dient de mens los te staan van het Ene. Op deze wijze staan we ook los van onze medemens: ik ben een andere zelf dan jij. Zo kan de mens 'tweede' zijn naast het Ene als een afgescheiden entiteit.

In werkelijkheid kan het natuurlijk niet, het tweede kan alleen als een emanatie van het Ene bestaan. Zodoende is de mens zich niet daadwerkelijk bewust van een zelf, maar bewust van een illusionair zelf. Dat schept handelingsvrijheid voor de 'tweede'. Hij kan zich verder afkeren van het Ene óf uit eigener beweging terug keren naar het Ene.

Door terugkeer naar het Ene schenkt de mens terug aan het Ene d.m.v. het Christus-offer. Het is de wijze waarop het Ene manifest wordt in de emanatie. Met het "niet ik, maar Christus in mij" wijkt het zelf en treedt het Ene als het daadwerkelijke zelf in de mens: het Christus-zelf.
Het is de wijze waarop we allemaal dezelfde zelf zijn.

Dat is de keuzevrijheid die de mens heeft.
Dit klinkt ontzettend babyboomerig. En ondertussen maar kapitaal bij elkaar schrapen en de aarde vervuilen.
EdVaessen
Berichten: 1792
Lid geworden op: 01 nov 2020, 19:06
Man/Vrouw: M

Re: Christusbewustzijn

Bericht door EdVaessen »

Balthasar schreef: 30 jul 2021, 18:29
hopper schreef: 30 jul 2021, 18:01 Om je als een zelf te kunnen ervaren dient de mens los te staan van het Ene. Op deze wijze staan we ook los van onze medemens: ik ben een andere zelf dan jij. Zo kan de mens 'tweede' zijn naast het Ene als een afgescheiden entiteit.

In werkelijkheid kan het natuurlijk niet, het tweede kan alleen als een emanatie van het Ene bestaan. Zodoende is de mens zich niet daadwerkelijk bewust van een zelf, maar bewust van een illusionair zelf. Dat schept handelingsvrijheid voor de 'tweede'. Hij kan zich verder afkeren van het Ene óf uit eigener beweging terug keren naar het Ene.

Door terugkeer naar het Ene schenkt de mens terug aan het Ene d.m.v. het Christus-offer. Het is de wijze waarop het Ene manifest wordt in de emanatie. Met het "niet ik, maar Christus in mij" wijkt het zelf en treedt het Ene als het daadwerkelijke zelf in de mens: het Christus-zelf.
Het is de wijze waarop we allemaal dezelfde zelf zijn.

Dat is de keuzevrijheid die de mens heeft.
Dit klinkt ontzettend babyboomerig. En ondertussen maar kapitaal bij elkaar schrapen en de aarde vervuilen.
Net als jij.
EdVaessen
Berichten: 1792
Lid geworden op: 01 nov 2020, 19:06
Man/Vrouw: M

Re: Christusbewustzijn

Bericht door EdVaessen »

hopper schreef: 30 jul 2021, 18:01 In werkelijkheid kan het natuurlijk niet, het tweede kan alleen als een emanatie van het Ene bestaan. Zodoende is de mens zich niet daadwerkelijk bewust van een zelf, maar bewust van een illusionair zelf. Dat schept handelingsvrijheid voor de 'tweede'. Hij kan zich verder afkeren van het Ene óf uit eigener beweging terug keren naar het Ene.
Je bent erg vaag.
Laatst gewijzigd door EdVaessen op 30 jul 2021, 18:36, 1 keer totaal gewijzigd.
EdVaessen
Berichten: 1792
Lid geworden op: 01 nov 2020, 19:06
Man/Vrouw: M

Re: Christusbewustzijn

Bericht door EdVaessen »

hopper schreef: 30 jul 2021, 18:01 Door terugkeer naar het Ene schenkt de mens terug aan het Ene d.m.v. het Christus-offer. Het is de wijze waarop het Ene manifest wordt in de emanatie. Met het "niet ik, maar Christus in mij" wijkt het zelf en treedt het Ene als het daadwerkelijke zelf in de mens: het Christus-zelf.
Het is de wijze waarop we allemaal dezelfde zelf zijn.
Nog veel meer vaagheden.
Laatst gewijzigd door EdVaessen op 30 jul 2021, 18:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Christusbewustzijn

Bericht door Snelheid »

Balthasar schreef: 30 jul 2021, 18:29
hopper schreef: 30 jul 2021, 18:01 Om je als een zelf te kunnen ervaren dient de mens los te staan van het Ene. Op deze wijze staan we ook los van onze medemens: ik ben een andere zelf dan jij. Zo kan de mens 'tweede' zijn naast het Ene als een afgescheiden entiteit.

In werkelijkheid kan het natuurlijk niet, het tweede kan alleen als een emanatie van het Ene bestaan. Zodoende is de mens zich niet daadwerkelijk bewust van een zelf, maar bewust van een illusionair zelf. Dat schept handelingsvrijheid voor de 'tweede'. Hij kan zich verder afkeren van het Ene óf uit eigener beweging terug keren naar het Ene.

Door terugkeer naar het Ene schenkt de mens terug aan het Ene d.m.v. het Christus-offer. Het is de wijze waarop het Ene manifest wordt in de emanatie. Met het "niet ik, maar Christus in mij" wijkt het zelf en treedt het Ene als het daadwerkelijke zelf in de mens: het Christus-zelf.
Het is de wijze waarop we allemaal dezelfde zelf zijn.

Dat is de keuzevrijheid die de mens heeft.
Dit klinkt ontzettend babyboomerig. En ondertussen maar kapitaal bij elkaar schrapen en de aarde vervuilen.
Inderdaad,jonge lui van nu zouden nou zeggen doe is normaal,als er echt een Christus bewustzijn zou zijn zou de samenleving er anders uit zien.Het echte Christusbewustzijn en geven daar niet over op vindt men in de ver afgelegen kloosters en kluizenaars gemeenschappen zo als de cenobieten,heremieten enz enz.
VERITAS VOS LIBERABIT.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Christusbewustzijn

Bericht door hopper »

EdVaessen schreef: 30 jul 2021, 18:26
Wat is precies het Ene?
Dat kan niet gezegd worden. Er kan wel gezegd worden wat 'twee' is, dat is als de één over de ander oordeelt. Als de één de ander de maat neemt.

Het is het 'de maat nemen' waardoor het zelf afgescheiden is van de andere mensen. Daarom kan het Ene alleen omschreven worden in negatie: wat het niet is.

Wat er gedaan kan worden is het 'twee' beëindigen , zodat er een bewustzijn kan binnentreden van het Ene. Het Christusbewustzijn. Een bewustzijn wat de aardse natuur overstijgt.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Christusbewustzijn

Bericht door hopper »

Jezus schreef: De beelden zijn geopenbaard aan de mens en het licht dat er in is, is verborgen in het beeld van het licht van de Vader. Het zal openbaar worden en het beeld ervan zal verborgen worden door het licht
In afgescheidenheid zien we wel de beelden, maar niet het licht wat er in is.

Dat licht is verborgen in het licht van de Vader. In Christusbewustzijn kan het geopenbaard worden. Openbaren wil zeggen dat het zichtbaar is wat tot dusver verborgen was. Er is dus een transformatie nodig in de mens welke de mens zelf kan bewerkstelligen. Dan hoeft er ook niks meer geloofd te worden.
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Christusbewustzijn

Bericht door Bastiaan73 »

hopper schreef: 30 jul 2021, 23:56
Jezus schreef: De beelden zijn geopenbaard aan de mens en het licht dat er in is, is verborgen in het beeld van het licht van de Vader. Het zal openbaar worden en het beeld ervan zal verborgen worden door het licht
...
Die tekst kende ik nog niet. Hoe kom je erbij dat Jezus dat geschreven zou hebben? Bron aub.

Bedoel jij met 'Christusbewustzijn' hetzelfde als wat de Bijbel gewoon 'de Geest' noemt?
hopper schreef: 30 jul 2021, 23:43 ...

Wat er gedaan kan worden is het 'twee' beëindigen , zodat er een bewustzijn kan binnentreden van het Ene. Het Christusbewustzijn. Een bewustzijn wat de aardse natuur overstijgt.
Kan dat bewustzijn volgens jou 'binnentreden' buiten de Jezus Christus van de Bijbel om?

Hier een aantal concrete verzen uit de Bijbel (mét bronvermelding - hint), m.i. gerelateerd aan wat jij het 'Christusbewustzijn' noemt.
Romeinen 8 NBG51 schreef:8 Zij, die in het vlees zijn, kunnen Gode niet behagen.
9 Gij daarentegen zijt niet in het vlees, maar in de Geest, althans, indien de Geest Gods in u woont. Indien iemand echter de Geest van Christus niet heeft, die behoort Hem niet toe.
10 Indien Christus in u is, dan is wel het lichaam dood vanwege de zonde, maar de geest is leven vanwege de gerechtigheid.
11 En indien de Geest van Hem, die Jezus uit de doden heeft opgewekt, in u woont, dan zal Hij, die Christus Jezus uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijke lichamen levend maken door zijn Geest, die in u woont.
Efeziërs 1 NBV schreef:17 Moge de God van onze ​Heer​ ​Jezus​ ​Christus, de vader van alle luister, u een geest van inzicht schenken in wat geopenbaard is, opdat u hem zult kennen.
18 Moge uw ​hart​ verlicht worden, zodat u zult zien waarop u hopen mag nu hij u geroepen heeft, hoe rijk de luister is die de ​heiligen​ zullen ontvangen,
19 en hoe overweldigend groot de krachtige werking van Gods macht is voor ons die geloven.
1 Johannes 4 NBG51 schreef:1 Geliefden, vertrouwt niet iedere geest, maar beproeft de geesten, of zij uit God zijn; want vele valse profeten zijn in de wereld uitgegaan.
2 Hieraan onderkent gij de Geest Gods: iedere geest, die belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, is uit God;
3 En iedere geest, die Jezus niet belijdt, is niet uit God. En dit is de geest van de antichrist, waarvan gij gehoord hebt, dat hij komen zal, en hij is nu reeds in de wereld.
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Christusbewustzijn

Bericht door Petra »

hopper schreef: 30 jul 2021, 23:56
Jezus schreef: De beelden zijn geopenbaard aan de mens en het licht dat er in is, is verborgen in het beeld van het licht van de Vader. Het zal openbaar worden en het beeld ervan zal verborgen worden door het licht
In afgescheidenheid zien we wel de beelden, maar niet het licht wat er in is.

Dat licht is verborgen in het licht van de Vader. In Christusbewustzijn kan het geopenbaard worden. Openbaren wil zeggen dat het zichtbaar is wat tot dusver verborgen was. Er is dus een transformatie nodig in de mens welke de mens zelf kan bewerkstelligen. Dan hoeft er ook niks meer geloofd te worden.
Naar mijn weten heeft Jezus nog nooit wat opgeschreven, evenals Socrates.

Maar anyway.. wat staat er nou?
Eerst zijn de beelden geopenbaard en het licht is verborgen in..
Dan ZAL het openbaar worden (maar dat was het toch al in de eerste zin :? ) ..en het beeld verborgen worden... door het licht.

Het licht van de Vader verbergt het licht in de geopenbaarde beelden . Staat er dus.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
peda
Berichten: 20459
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Christusbewustzijn

Bericht door peda »

In ieder geval is "" christusbewustzijn "' essentieel in de esoterie ( meta-fysica ). De naturalist heeft met "" christusbewustzijn "' niets aan de hoed. Het zit bij de naturalist gewoon in de hersenen en als je dood gaat vallen de hersenen in moleculen uiteen en is het "' christusbewustzijn "' van de mens navenant verdwenen. In de meta-fysica bestaat het "' christus-bewustzijn " onafhankelijk van de hersenen en is niet verdwenen bij de stoffelijke dood. Wat het "' christusbewustzijn "' nu precies inhoudt en wat het betekent voor het door te brengen leven in het hier en nu, dat wordt aangegeven door de spirituele stroming die wordt gevolgd. De christen kent het begrip "' christusbewustzijn "' als het goddelijke in de mens niet. In de mens zit de geschapen ziel, de ziel overleeft de dood en de ziel heeft te maken met de Buiten de ziel staande Persoonsachtige Christus ( niet het christusbewustzijn ) wonende in de Hemel. Voor "' christusbewustzijn"' moet je duiken in de brede esoterie en niet te rade gaan bij de naturalist of de main-stream christenen.
Laatst gewijzigd door peda op 31 jul 2021, 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Christusbewustzijn

Bericht door hopper »

Bastiaan73 schreef: 31 jul 2021, 00:42

Kan dat bewustzijn volgens jou 'binnentreden' buiten de Jezus Christus van de Bijbel om?

Niemand komt tot de Vader dan door Mij.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Christusbewustzijn

Bericht door hopper »

Petra schreef: 31 jul 2021, 05:52
hopper schreef: 30 jul 2021, 23:56

In afgescheidenheid zien we wel de beelden, maar niet het licht wat er in is.

Dat licht is verborgen in het licht van de Vader. In Christusbewustzijn kan het geopenbaard worden. Openbaren wil zeggen dat het zichtbaar is wat tot dusver verborgen was. Er is dus een transformatie nodig in de mens welke de mens zelf kan bewerkstelligen. Dan hoeft er ook niks meer geloofd te worden.
Naar mijn weten heeft Jezus nog nooit wat opgeschreven, evenals Socrates.

Maar anyway.. wat staat er nou?
Eerst zijn de beelden geopenbaard en het licht is verborgen in..
Dan ZAL het openbaar worden (maar dat was het toch al in de eerste zin :? ) ..en het beeld verborgen worden... door het licht.

Het licht van de Vader verbergt het licht in de geopenbaarde beelden . Staat er dus.
De beelden zijn NU al geopenbaard voor jou, maar het licht wat er in is, is verborgen voor jou.

Dus in de eerste zin wordt gesproken over iets wat zich kán openbaren, als een mogelijkheid voor ieder mens. (Onafhankelijk van geloof.). Jij ziet ook de beelden, je doet de hele dag niks anders. Dit bericht wat jij nu leest is ook een beeld.

De tweede zin is cryptischer. Bij de openbaring zal het beeld van de Vader verborgen worden door het licht. En dat is dan weer het Christusbewustzijn.

P.S. Jezus heeft het niet geschreven, maar zo werkt het quoten hier nu eenmaal. Jezus heeft het gezegd in het Thomas Evangelie. Ik heb het ook bewust niet in CoF gezet, maar in LB. Dit is niet de geromantiseerde Jezus die stierf aan het kruis, maar de Jezus welke sprak over het innerlijke wat zich kan openbaren los van geloof. Ergo: geloof leidt nergens naar.
In het Christusbewustzijn geloven is de bedoeling niet. Omdat het natuur-overstijgend is. En gelovig zijn is natuur.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Christusbewustzijn

Bericht door hopper »

peda schreef: 31 jul 2021, 09:10 De christen kent het begrip "' christusbewustzijn "' als het goddelijke in de mens niet.

Klopt, dit onderwerp is aan christenen niet besteedt. Geloof houdt de mens nu eenmaal vast in zelf-bewustzijn (Het zelf wat gelooft). Christen-zijn en Christusbewustzijn gaat niet samen omdat gelovigen in afgescheidenheid leven.
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Christusbewustzijn

Bericht door Bastiaan73 »

hopper schreef: 31 jul 2021, 10:09
Bastiaan73 schreef: 31 jul 2021, 00:42 Kan dat bewustzijn volgens jou 'binnentreden' buiten de Jezus Christus van de Bijbel om?
Niemand komt tot de Vader dan door Mij.
Is dat een ja of een nee? Want deze woorden staan in Johannes 14 (je geeft wederom geen bron dus doe ik het maar) :
6 Jezus zeide tot hem: Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij.
7 Indien gij Mij kendet, zoudt gij ook mijn Vader gekend hebben. Van nu aan kent gij Hem en hebt gij Hem gezien.
Vriendelijk verzoek om bij teksten die uit de Bijbel komen aan bronvermelding te doen.
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1631
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: Christusbewustzijn

Bericht door Nic »

hopper schreef: 31 jul 2021, 10:22
peda schreef: 31 jul 2021, 09:10 De christen kent het begrip "' christusbewustzijn "' als het goddelijke in de mens niet.

Klopt, dit onderwerp is aan christenen niet besteedt. Geloof houdt de mens nu eenmaal vast in zelf-bewustzijn (Het zelf wat gelooft). Christen-zijn en Christusbewustzijn gaat niet samen omdat gelovigen in afgescheidenheid leven.
Ken uw bijbel!
viewtopic.php?p=355070#p355070

Maar Christus is dan gekoppeld aan Jezus van Nazareth.
We zijn slechts wetenschappers :geek:
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Christusbewustzijn

Bericht door hopper »

Nic schreef: 31 jul 2021, 10:34
hopper schreef: 31 jul 2021, 10:22


Klopt, dit onderwerp is aan christenen niet besteedt. Geloof houdt de mens nu eenmaal vast in zelf-bewustzijn (Het zelf wat gelooft). Christen-zijn en Christusbewustzijn gaat niet samen omdat gelovigen in afgescheidenheid leven.
Ken uw bijbel!
viewtopic.php?p=355070#p355070

Maar Christus is dan gekoppeld aan Jezus van Nazareth.
Klopt, christenen koppelen het aan Jezus van N. In Christusbewustzijn is die persoon uiteraard nergens te bekennen.

Ook opmerkelijk is jouw opmerking dat Christus gestalte in je moet krijgen. Christusbewustzijn heeft nu juist géén gestalte. Het christendom staat dan ook helemaal diametraal op de oorspronkelijke Jezus. Hoewel er in het NT ook nog wat van de oorspronkelijke Jezus aanwezig is. Maar daar hebben gelovigen op dit forum geen belangstelling voor heb ik bemerkt.
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Christusbewustzijn

Bericht door Bastiaan73 »

hopper schreef: 31 jul 2021, 10:18 ...

P.S. Jezus heeft het niet geschreven, maar zo werkt het quoten hier nu eenmaal. Jezus heeft het gezegd in het Thomas Evangelie. Ik heb het ook bewust niet in CoF gezet, maar in LB. Dit is niet de geromantiseerde Jezus die stierf aan het kruis, maar de Jezus welke sprak over het innerlijke wat zich kan openbaren los van geloof. Ergo: geloof leidt nergens naar.
In het Christusbewustzijn geloven is de bedoeling niet. Omdat het natuur-overstijgend is. En gelovig zijn is natuur.
Quoten werkt niet zoals jij het nu hebt gedaan. Dan hoor je het zo te doen:
Thomas Evangelie schreef:83 Jezus zei:
De mensen kennen de beelden wel,
maar het licht dat in hen is,
blijft verborgen in het beeld van het licht van de vader.
Hij zal ontsloten worden,
maar zijn beeld zal opgaan in zijn licht.
Bron: https://www.thomasevangelie.info/templa ... ?logion=83

Geloven is overigens niet natuurlijk ('ziel-lijk') maar geestelijk.
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1631
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: Christusbewustzijn

Bericht door Nic »

hopper schreef: 31 jul 2021, 10:40
Nic schreef: 31 jul 2021, 10:34

Ken uw bijbel!
viewtopic.php?p=355070#p355070

Maar Christus is dan gekoppeld aan Jezus van Nazareth.
Klopt, christenen koppelen het aan Jezus van N. In Christusbewustzijn is die persoon uiteraard nergens te bekennen.

Ook opmerkelijk is jouw opmerking dat Christus gestalte in je moet krijgen. Christusbewustzijn heeft nu juist géén gestalte. Het christendom staat dan ook helemaal diametraal op de oorspronkelijke Jezus. Hoewel er in het NT ook nog wat van de oorspronkelijke Jezus aanwezig is. Maar daar hebben gelovigen op dit forum geen belangstelling voor heb ik bemerkt.
Ja er is een groot complot om de ideeën van de oorspronkelijke Jezus weg te werken.
En Hopper heeft dat gewoon weer eens blootgelegd.

Ik zoek nog wel een gaatje om mijn touw aan vast te knopen.
We zijn slechts wetenschappers :geek:
peda
Berichten: 20459
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Christusbewustzijn

Bericht door peda »

hopper schreef: 31 jul 2021, 10:40
Nic schreef: 31 jul 2021, 10:34

Ken uw bijbel!
viewtopic.php?p=355070#p355070

Maar Christus is dan gekoppeld aan Jezus van Nazareth.
Klopt, christenen koppelen het aan Jezus van N. In Christusbewustzijn is die persoon uiteraard nergens te bekennen.

Ook opmerkelijk is jouw opmerking dat Christus gestalte in je moet krijgen. Christusbewustzijn heeft nu juist géén gestalte. Het christendom staat dan ook helemaal diametraal op de oorspronkelijke Jezus. Hoewel er in het NT ook nog wat van de oorspronkelijke Jezus aanwezig is. Maar daar hebben gelovigen op dit forum geen belangstelling voor heb ik bemerkt.
Opnieuw het verschil met de christelijke beleving. Christus buiten de mens en verblijvende in de Hemel krijgt gestalte in de mens. Dat wil niet zeggen dat de hemel bewoner op de aarde gaat wonen en de hemel als woonplaats verlaat. Het wil eerder zeggen dat de mens zich volledig laat leiden door Christus. Geen eenwording, geen verlies van eigenheid, geen opgeven van de menselijke identiteit en persoonlijkheid, maar het eigen leven zo goed mogelijk inrichten naar de wijze waarop de Hemel bewoner het zou willen. De geschapen menselijke ziel, volledig afgestemd op de Schepper. Dat is wat anders als het christusbewustzijn, dat is van oorsprong reeds van goddelijke natuur en hoeft zich nergens op te richten of te laten leiden. Emanatie versus schepping, een niet te overbruggen verschil in uitgangspositie ( premissen ) .
Gebruikersavatar
Balthasar
Berichten: 1277
Lid geworden op: 24 dec 2020, 15:44
Man/Vrouw: M

Re: Christusbewustzijn

Bericht door Balthasar »

peda schreef: 31 jul 2021, 09:10 De christen kent het begrip "' christusbewustzijn "' als het goddelijke in de mens niet. In de mens zit de geschapen ziel, de ziel overleeft de dood en de ziel heeft te maken met de Buiten de ziel staande Persoonsachtige Christus ( niet het christusbewustzijn ) wonende in de Hemel. Voor "' christusbewustzijn"' moet je duiken in de brede esoterie en niet te rade gaan bij de naturalist of de main-stream christenen.
Kostelijk dat je 'buiten' met een hoofdletter schrijft. Alles om mensen niet voor hun hoofd te stoten, niet?

Het is in veel christelijke stromingen helemaal niet bon ton om over de onsterfelijke ziel te spreken. Bovendien spreken christenen van de Geest, die in hen woont en daardoor kun je ook spreken van Christus die in je woont. In de eucharistie of het avondmaal hebben christenen objectief lichamelijk en/of geestelijk gemeenschap met Chistus.

Een christen hoeft het daarom niet te doen met een armzalig en schraal 'christusbewustzijn'. Christus is er gewoon, door Woord, Geest en sacrament. En reken maar dat dit een diep-innerlijke beleving kan zijn.

Hier zeg je het m.i. al iets beter:
Opnieuw het verschil met de christelijke beleving. Christus buiten de mens en verblijvende in de Hemel krijgt gestalte in de mens. Dat wil niet zeggen dat de hemel bewoner op de aarde gaat wonen en de hemel als woonplaats verlaat. Het wil eerder zeggen dat de mens zich volledig laat leiden door Christus. Geen eenwording, geen verlies van eigenheid, geen opgeven van de menselijke identiteit en persoonlijkheid, maar het eigen leven zo goed mogelijk inrichten naar de wijze waarop de Hemel bewoner het zou willen. De geschapen menselijke ziel, volledig afgestemd op de Schepper. Dat is wat anders als het christusbewustzijn, dat is van oorsprong reeds van goddelijke natuur en hoeft zich nergens op te richten of te laten leiden. Emanatie versus schepping, een niet te overbruggen verschil in uitgangspositie ( premissen ) .
peda
Berichten: 20459
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Christusbewustzijn

Bericht door peda »

Balthasar schreef: 31 jul 2021, 11:16
Kostelijk dat je 'buiten' met een hoofdletter schrijft. Alles om mensen niet voor hun hoofd te stoten, niet?

Ik schrijf Buiten met een hoofdletter om het verschil tussen christusbewustzijn ( esoterie ) en Christus ( christendom ) duidelijk aan te geven. Simpel er zit echt niet meer achter. Totaal van elkaar verschillende overtuigingen bestaan nu eenmaal, die verschillen benoemen, kun je zien als mensen bewust voor het hoofd stoten, maar ik blijf het gewoon zien als het benoemen van verschillen.
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Christusbewustzijn

Bericht door Snelheid »

Het is in veel christelijke stromingen helemaal niet bon ton om over de onsterfelijke ziel te spreken. Bovendien spreken christenen van de Geest, die in hen woont en daardoor kun je ook spreken van Christus die in je woont. In de eucharistie of het avondmaal hebben christenen objectief lichamelijk en/of geestelijk gemeenschap met Chistus.

Een christen hoeft het daarom niet te doen met een armzalig en schraal 'christusbewustzijn'. Christus is er gewoon, door Woord, Geest en sacrament. En reken maar dat dit een diep-innerlijke beleving kan zijn.
De spijker op zijn kop@Balthasar,die diepe innerlijk beleving is al een voorsmaak en gemeenschap met wat komen gaat in eeuwigheid.
VERITAS VOS LIBERABIT.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Christusbewustzijn

Bericht door hopper »

Nic schreef: 31 jul 2021, 10:55

Ja er is een groot complot om de ideeën van de oorspronkelijke Jezus weg te werken.
En Hopper heeft dat gewoon weer eens blootgelegd.

Ik zoek nog wel een gaatje om mijn touw aan vast te knopen.
Waarom weer gaan chargeren, Nic? Jezus is verwaterd in de loop der tijden, dat is alles.
Dat het jou als gelovige niet aan staat kan ik billijken, gelovigen zijn niet geïnteresseerd in Christusbewustzijn.