Hoe willen wel- en niet - gevaccineerden met elkaar samenleven?

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
EdVaessen
Berichten: 1792
Lid geworden op: 01 nov 2020, 19:06
Man/Vrouw: M

Re: Hoe willen wel- en niet - gevaccineerden met elkaar samenleven?

Bericht door EdVaessen »

Wij zitten net boven de 1, de waarde waarom heen het licht schommelt de laatste weken. Dit is nog steeds niet goed. Er moeten meer mensen worden gevaccineerd om de druk van de zorg af te halen.
Vertrokken user_7
Berichten: 1281
Lid geworden op: 12 aug 2021, 06:42
Man/Vrouw: M

Re: Hoe willen wel- en niet - gevaccineerden met elkaar samenleven?

Bericht door Vertrokken user_7 »

dingo schreef: 11 sep 2021, 14:33
Gait schreef: 11 sep 2021, 14:14
Mijn excuus. Uit Urk komen weinigen in een Ziekenhuis.
Dat moet nog blijken, het is nog geen herfst of winter. De meeste besmettingen op dit moment schijnen te komen van mensen die in het buitenland met vakantie zijn geweest.

Maar je moet blijven prikken. In Israël blijkt een 3de al noodzakelijk te zijn. Het helpt, maar niet volledig. Iedereen kan elkaar nog besmetten.
Het is mogelijk noodzakelijk om een 3de ronde te doen. Met vaccinatie vermindert de periode waarin je anderen kan besmetten, je wordt zelf minder ziek en als genoeg mensen zich laten vaccineren zakt het reproductiegetal onder de 1 en kan je de coronabeperkingen opheffen zoals in Denemarken het geval is.
Urk wachten we dan af. Maar wat ik lees is dat het effect van de eerste prik al bijna lijkt te zijn uitgewerkt. Vermoedelijk moeten we nu om het half jaar prikken en dan vergeten we Afrika maar.
Geboren om lief te hebben.
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Hoe willen wel- en niet - gevaccineerden met elkaar samenleven?

Bericht door Snelheid »

Gait schreef: 11 sep 2021, 15:09
dingo schreef: 11 sep 2021, 14:33
Dat moet nog blijken, het is nog geen herfst of winter. De meeste besmettingen op dit moment schijnen te komen van mensen die in het buitenland met vakantie zijn geweest.

Het is mogelijk noodzakelijk om een 3de ronde te doen. Met vaccinatie vermindert de periode waarin je anderen kan besmetten, je wordt zelf minder ziek en als genoeg mensen zich laten vaccineren zakt het reproductiegetal onder de 1 en kan je de coronabeperkingen opheffen zoals in Denemarken het geval is.
Urk wachten we dan af. Maar wat ik lees is dat het effect van de eerste prik al bijna lijkt te zijn uitgewerkt. Vermoedelijk moeten we nu om het half jaar prikken en dan vergeten we Afrika maar.
Urk doet het goed praktisch corona vrij.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Vertrokken user_7
Berichten: 1281
Lid geworden op: 12 aug 2021, 06:42
Man/Vrouw: M

Re: Hoe willen wel- en niet - gevaccineerden met elkaar samenleven?

Bericht door Vertrokken user_7 »

Snelheid schreef: 12 sep 2021, 18:38
Gait schreef: 11 sep 2021, 15:09

Urk wachten we dan af. Maar wat ik lees is dat het effect van de eerste prik al bijna lijkt te zijn uitgewerkt. Vermoedelijk moeten we nu om het half jaar prikken en dan vergeten we Afrika maar.
Urk doet het goed praktisch corona vrij.
Mooi :P
Geboren om lief te hebben.
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3574
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Hoe willen wel- en niet - gevaccineerden met elkaar samenleven?

Bericht door dingo »

Snelheid schreef: 12 sep 2021, 18:38
Gait schreef: 11 sep 2021, 15:09

Urk wachten we dan af. Maar wat ik lees is dat het effect van de eerste prik al bijna lijkt te zijn uitgewerkt. Vermoedelijk moeten we nu om het half jaar prikken en dan vergeten we Afrika maar.
Urk doet het goed praktisch corona vrij.
Als ik op het coronadashboard kijk zijn de cijfers van Urk vergelijkbaar met Zwolle terwijl er in Zwolle waarschijnlijk wat meer mensen naar het buitenland op vakantie geweest zijn. Dus ik hoop van harte dat het komende tijd zo rustig blijft. (Die vissers zitten op zee natuurlijk hartstikke veilig ;) )
Spreuken 26:4
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Hoe willen wel- en niet - gevaccineerden met elkaar samenleven?

Bericht door Snelheid »

dingo schreef: 12 sep 2021, 21:43
Snelheid schreef: 12 sep 2021, 18:38
Urk doet het goed praktisch corona vrij.
Als ik op het coronadashboard kijk zijn de cijfers van Urk vergelijkbaar met Zwolle terwijl er in Zwolle waarschijnlijk wat meer mensen naar het buitenland op vakantie geweest zijn. Dus ik hoop van harte dat het komende tijd zo rustig blijft. (Die vissers zitten op zee natuurlijk hartstikke veilig ;) )
Ja dat is ook weer zo :D
VERITAS VOS LIBERABIT.
Vreugdevol
Berichten: 1288
Lid geworden op: 05 sep 2020, 10:57
Man/Vrouw: M

Re: Hoe willen wel- en niet - gevaccineerden met elkaar samenleven?

Bericht door Vreugdevol »

Geen horeca voor mij meer, lekker rustig en bespaard nogal. :thumb1:

Vraag me af wat de volgende stap is, nadat we hier genoeg gewend aan zijn geraakt.
Men became scientific because they believed in a Law Giver.
— C. S. Lewis (ingekort)
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Hoe willen wel- en niet - gevaccineerden met elkaar samenleven?

Bericht door Snelheid »

Vreugdevol schreef: 14 sep 2021, 21:13 Geen horeca voor mij meer, lekker rustig en bespaard nogal. :thumb1:

Vraag me af wat de volgende stap is, nadat we hier genoeg gewend aan zijn geraakt.
Nog meer dictatuur tot er opstanden komen.De Horeca de meesten in deze vakgroep zeggen wij gaan dat niet doen ,dan raken wel nog meer klanten kwijt plus dat het niet te doen is,voorts als ze hun vaste klanten bestand gaan weigeren die komen dan nooit meer terug,het is regelrechte discriminatie.
Laatst gewijzigd door Snelheid op 14 sep 2021, 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Vreugdevol
Berichten: 1288
Lid geworden op: 05 sep 2020, 10:57
Man/Vrouw: M

Re: Hoe willen wel- en niet - gevaccineerden met elkaar samenleven?

Bericht door Vreugdevol »

Snelheid schreef: 14 sep 2021, 21:26
Vreugdevol schreef: 14 sep 2021, 21:13 Geen horeca voor mij meer, lekker rustig en bespaard nogal. :thumb1:

Vraag me af wat de volgende stap is, nadat we hier genoeg gewend aan zijn geraakt.
Nog meer dictatuur tot er opstanden komen.De Horeca de meesten in deze vakgroep zeggen wij gaan dat niet doen,dan raken wel nog meer klanten kwijt plus dat het niet te doen,voorts als ze hun vaste klanten bestand gaan weigeren die komen dan nooit meer terug,het is regelrechte discriminatie.
Dat zijn over het algemeen praatjes totdat een boa voor de deur staat en dreigt de bende te sluiten.

Ze gaan gewoon controleren, op meschien een enkeling na die dan gesloten worden.
Men became scientific because they believed in a Law Giver.
— C. S. Lewis (ingekort)
Vreugdevol
Berichten: 1288
Lid geworden op: 05 sep 2020, 10:57
Man/Vrouw: M

Re: Hoe willen wel- en niet - gevaccineerden met elkaar samenleven?

Bericht door Vreugdevol »

Maar onze overheden hebben de smaak goed te pakken richting een Social credit systeem, we gaan er gewoon naartoe. :mrgreen:
Men became scientific because they believed in a Law Giver.
— C. S. Lewis (ingekort)
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Hoe willen wel- en niet - gevaccineerden met elkaar samenleven?

Bericht door Snelheid »

Vreugdevol schreef: 14 sep 2021, 21:28
Snelheid schreef: 14 sep 2021, 21:26

Nog meer dictatuur tot er opstanden komen.De Horeca de meesten in deze vakgroep zeggen wij gaan dat niet doen,dan raken wel nog meer klanten kwijt plus dat het niet te doen,voorts als ze hun vaste klanten bestand gaan weigeren die komen dan nooit meer terug,het is regelrechte discriminatie.
Dat zijn over het algemeen praatjes totdat een boa voor de deur staat en dreigt de bende te sluiten.

Ze gaan gewoon controleren, op meschien een enkeling na die dan gesloten worden.
Het zou kunnen maar dan blijven de mensen gewoon weg,men moet gewoon een kroeg binnen kunnen stappen,dus bij gen klanten einde kroeg;de Horeca is niet voor niets zo woest.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Vreugdevol
Berichten: 1288
Lid geworden op: 05 sep 2020, 10:57
Man/Vrouw: M

Re: Hoe willen wel- en niet - gevaccineerden met elkaar samenleven?

Bericht door Vreugdevol »

Snelheid schreef: 14 sep 2021, 21:32
Vreugdevol schreef: 14 sep 2021, 21:28

Dat zijn over het algemeen praatjes totdat een boa voor de deur staat en dreigt de bende te sluiten.

Ze gaan gewoon controleren, op meschien een enkeling na die dan gesloten worden.
Het zou kunnen maar dan blijven de mensen gewoon weg,men moet gewoon een kroeg binnen kunnen stappen,dus bij gen klanten einde kroeg;de Horeca is niet voor niets zo woest.
Dat zal wel meevallen, denk dat het gevolg is dat de meesten toch maar een prikkie gaan halen.

Het is gewoon indirect verplichten voor zowel horeca als klanten, dat gaat nog erger worden.

Totdat ze op het punt en idee komen iedereen maar te chippen omwille van de volksgezondheid, ze laten de mensen erom roepen.
Men became scientific because they believed in a Law Giver.
— C. S. Lewis (ingekort)
Vreugdevol
Berichten: 1288
Lid geworden op: 05 sep 2020, 10:57
Man/Vrouw: M

Re: Hoe willen wel- en niet - gevaccineerden met elkaar samenleven?

Bericht door Vreugdevol »

Snelheid schreef: 14 sep 2021, 21:32
Het zou kunnen maar dan blijven de mensen gewoon weg,men moet gewoon een kroeg binnen kunnen stappen,dus bij gen klanten einde kroeg;de Horeca is niet voor niets zo woest.
De Jonge is nu ook druk bezig om ook het werken voor ongevaccineerden onmogelijk te maken.

De minister wil daarover in gesprek met werkgevers en werknemers, om in kaart te brengen in welke situaties dat nodig zou zijn. Mocht er behoefte aan zijn, dan wordt verkend hoe de wet zou moeten worden aangepast.

https://www.nu.nl/economie/6157098/de-j ... ragen.html

Dat is dus de volgende stap.
Men became scientific because they believed in a Law Giver.
— C. S. Lewis (ingekort)
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Hoe willen wel- en niet - gevaccineerden met elkaar samenleven?

Bericht door Snelheid »

Vreugdevol schreef: 14 sep 2021, 23:19
Snelheid schreef: 14 sep 2021, 21:32
Het zou kunnen maar dan blijven de mensen gewoon weg,men moet gewoon een kroeg binnen kunnen stappen,dus bij gen klanten einde kroeg;de Horeca is niet voor niets zo woest.
De Jonge is nu ook druk bezig om ook het werken voor ongevaccineerden onmogelijk te maken.

De minister wil daarover in gesprek met werkgevers en werknemers, om in kaart te brengen in welke situaties dat nodig zou zijn. Mocht er behoefte aan zijn, dan wordt verkend hoe de wet zou moeten worden aangepast.

https://www.nu.nl/economie/6157098/de-j ... ragen.html

Dat is dus de volgende stap.
Noord-Korea aan de Noordzee.Maar daar weer van afgezien als het goed is 1 november aan staande weer terug naar het normale normaal.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Hoe willen wel- en niet - gevaccineerden met elkaar samenleven?

Bericht door Petra »

Een aardig artikel over "gebrek aan nuance", "simplistische frames" en "balans".

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/09/14/je ... l-a4058254
Zijn mensen die zich niet laten vaccineren ook echt asociaal? De motieven voor het uit de weg gaan van een prik lopen sterk uiteen.
....
Je kunt er van alles van vinden of tegenin brengen, maar er doemt geen beeld op van een stelletje aso’s die lak hebben aan de gezondheid van anderen.
Het gebrek aan nuance is een gevolg van polarisatie. Media versterken in de regel het denken in uitersten. Iemand die hevig zit te aarzelen met een kopje thee op de bank spreekt minder tot de verbeelding dan rellende wappies op het Museumplein. De eenzijdige aandacht voor een kleine, extreem denkende groep leidt tot een wij-zij cultuur met negatieve stereotyperingen en stigmatiserende formuleringen, zoals het op zichzelf onschuldig klinkende ‘weigeraars’. Polarisatie leidt ook tot een gebrek aan interesse in de heterogeniteit, zienswijzen en gevoelens van de andere groep. Dat proces is contraproductief. De mensen zonder prik zetten hun hakken in het zand en voelen zich tweederangsburgers. Gevaccineerden worden op hun beurt bozer en hebben minder problemen met maatregelen die ongevaccineerden het leven zuur maken.

Tegen drang spreekt dat de keuze in de meeste gevallen lang niet zo vrij is als wordt gesuggereerd, zodra je oog hebt voor het bonte palet aan overwegingen. Angst verdwijnt niet als je mensen in hun oor schreeuwt dat ze niet bang moeten zijn. Als je zelf voor een testuitslag moet betalen, zoals een aangenomen Kamermotie wilde, versterkt een coronapas het stigma en kan dat leiden tot verdere ongelijkheid en sociale uitsluiting. De maatregel zal als straf gezien worden en zal mensen versterken in hun wantrouwen jegens de overheid.

Het is moeilijk een goede balans te vinden tussen het aanmoedigen van vaccins en het respecteren van andersdenkenden. Het helpt in ieder geval om ons bewust te zijn van de negatieve, simplistische frames en hoe ze boosheid en gevoelens van uitsluiting kunnen aanwakkeren. Dat is niet hetzelfde als gedwee accepteren dat mensen zich nou eenmaal om hen moverende redenen niet laten vaccineren
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
EdVaessen
Berichten: 1792
Lid geworden op: 01 nov 2020, 19:06
Man/Vrouw: M

Re: Hoe willen wel- en niet - gevaccineerden met elkaar samenleven?

Bericht door EdVaessen »

Petra schreef: 15 sep 2021, 08:25
Citaat uit de link van Petra:
"Als je zelf voor een testuitslag moet betalen, zoals een aangenomen Kamermotie wilde, versterkt een coronapas het stigma en kan dat leiden tot verdere ongelijkheid en sociale uitsluiting."

Dit is mij niet duidelijk. Het gaat om het vaccineren en dat is gratis.
Vertrokken user_7
Berichten: 1281
Lid geworden op: 12 aug 2021, 06:42
Man/Vrouw: M

Re: Hoe willen wel- en niet - gevaccineerden met elkaar samenleven?

Bericht door Vertrokken user_7 »

Ik vind dat iedereen zich moet laten testen, want iedereen kan Corona krijgen. Ook gevaccineerden.
Geboren om lief te hebben.
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3574
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Hoe willen wel- en niet - gevaccineerden met elkaar samenleven?

Bericht door dingo »

Gait schreef: 20 sep 2021, 06:23 Ik vind dat iedereen zich moet laten testen, want iedereen kan Corona krijgen. Ook gevaccineerden.
Als je ziekteverschijnselen hebt is het wel de bedoeling dat je je laat testen. Daarbij maakt het niet uit of je gevaccineerd bent of niet.
Spreuken 26:4
Vertrokken user_7
Berichten: 1281
Lid geworden op: 12 aug 2021, 06:42
Man/Vrouw: M

Re: Hoe willen wel- en niet - gevaccineerden met elkaar samenleven?

Bericht door Vertrokken user_7 »

dingo schreef: 20 sep 2021, 08:32
Gait schreef: 20 sep 2021, 06:23 Ik vind dat iedereen zich moet laten testen, want iedereen kan Corona krijgen. Ook gevaccineerden.
Als je ziekteverschijnselen hebt is het wel de bedoeling dat je je laat testen. Daarbij maakt het niet uit of je gevaccineerd bent of niet.
Dat zeker. Wat ik doel zijn de evenementen. Nu ga ik in November naar een grote Open Doors Dag. Ik hoef mij niet te laten testen, want ik ben gevaccineerd. Dat vind ik niet kloppen. Want ik kan wel degelijk Corona mee dragen, zonder er (nog) klachten te hebben. Onverantwoord dat het land voor ons is open gegooid. Je gaat straks in November verhalen horen over zulke evenementen waar de besmettingen hoog gaan oplopen.
Geboren om lief te hebben.
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Hoe willen wel- en niet - gevaccineerden met elkaar samenleven?

Bericht door Snelheid »

Gait schreef: 20 sep 2021, 11:02
dingo schreef: 20 sep 2021, 08:32
Als je ziekteverschijnselen hebt is het wel de bedoeling dat je je laat testen. Daarbij maakt het niet uit of je gevaccineerd bent of niet.
Dat zeker. Wat ik doel zijn de evenementen. Nu ga ik in November naar een grote Open Doors Dag. Ik hoef mij niet te laten testen, want ik ben gevaccineerd. Dat vind ik niet kloppen. Want ik kan wel degelijk Corona mee dragen, zonder er (nog) klachten te hebben. Onverantwoord dat het land voor ons is open gegooid. Je gaat straks in November verhalen horen over zulke evenementen waar de besmettingen hoog gaan oplopen.
Meer dan 70.000 mensen bij het auto hardrijden in Zandvoort...............geen enkele uitbraak geweest.
Voort afstand houden is het veiligst tot men weer aan beland is bij het normale normaal.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Vertrokken user_7
Berichten: 1281
Lid geworden op: 12 aug 2021, 06:42
Man/Vrouw: M

Re: Hoe willen wel- en niet - gevaccineerden met elkaar samenleven?

Bericht door Vertrokken user_7 »

Snelheid schreef: 20 sep 2021, 11:07
Gait schreef: 20 sep 2021, 11:02

Dat zeker. Wat ik doel zijn de evenementen. Nu ga ik in November naar een grote Open Doors Dag. Ik hoef mij niet te laten testen, want ik ben gevaccineerd. Dat vind ik niet kloppen. Want ik kan wel degelijk Corona mee dragen, zonder er (nog) klachten te hebben. Onverantwoord dat het land voor ons is open gegooid. Je gaat straks in November verhalen horen over zulke evenementen waar de besmettingen hoog gaan oplopen.
Meer dan 70.000 mensen bij het auto hardrijden in Zandvoort...............geen enkele uitbraak geweest.
Voort afstand houden is het veiligst tot men weer aan beland is bij het normale normaal.
Wellicht omdat het in de buitenlucht is. Maar er zijn ook andere verhalen. Bij de test Events ging het niet altijd goed. Ik verwacht dat het verkeerd gaat in de komende herfst.
Verder is het vreemd dat niet gevaccineerden wel moeten testen, maar wij niet. Doe of iedereen wel of iedereen niet.

Afstand houden wordt volgende week afgeschaft trouwens.
Geboren om lief te hebben.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Hoe willen wel- en niet - gevaccineerden met elkaar samenleven?

Bericht door callista »

Mee eens!....

Ik heb het vermoeden dat ons de komende maanden nog wat te wachten staat.
Maar we zullen het zien...ook of al die geplande evenementen wel doorgang kunnen vinden...
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Hoe willen wel- en niet - gevaccineerden met elkaar samenleven?

Bericht door Snelheid »

Gait schreef: 20 sep 2021, 11:26
Snelheid schreef: 20 sep 2021, 11:07

Meer dan 70.000 mensen bij het auto hardrijden in Zandvoort...............geen enkele uitbraak geweest.
Voort afstand houden is het veiligst tot men weer aan beland is bij het normale normaal.
Wellicht omdat het in de buitenlucht is. Maar er zijn ook andere verhalen. Bij de test Events ging het niet altijd goed. Ik verwacht dat het verkeerd gaat in de komende herfst.
Verder is het vreemd dat niet gevaccineerden wel moeten testen, maar wij niet. Doe of iedereen wel of iedereen niet.

Afstand houden wordt volgende week afgeschaft trouwens.
Het is inderdaad waar de meeste besmettingen vinden thuis plaats,maar op zich is de pandemie op zijn retour.Het afstand houden hoef niet meer niet zo verstandig, een goede maatregel voorlopig zouden ze die moeten handhaven.Het mooie van dit alles het handen schudden zal wel niet meer terug komen ;heerlijk.
VERITAS VOS LIBERABIT.
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hoe willen wel- en niet - gevaccineerden met elkaar samenleven?

Bericht door peda »

Gait schreef: 20 sep 2021, 11:26 Verder is het vreemd dat niet gevaccineerden wel moeten testen, maar wij niet. Doe of iedereen wel of iedereen niet.

Afstand houden wordt volgende week afgeschaft trouwens.
Hier zie je m.i. een duidelijke verschuiving richting het een '' bonus "' geven voor vaccinatie. Denk aan het horeca bezoek binnen, daarvoor is een vaccinatie bewijs nodig. In andere landen is het inmiddels nog duidelijker zichtbaar. De niet-gevaccineerden zijn inmiddels een ( bewuste ) minderheid geworden en de meerderheidsgroep groep van gevaccineerden heeft merendeels geen trek in persoonlijke vrijheidsbeperking omdat een aantal overtuigden een andere voorkeur hebben. De bereidheid tot solidariteit bij het dragen van lasten, stopt op een bepaald moment. Het hebben van een overtuiging kan ongerief opleveren.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Hoe willen wel- en niet - gevaccineerden met elkaar samenleven?

Bericht door callista »

Snelheid schreef: 20 sep 2021, 11:36

Het is inderdaad waar de meeste besmettingen vinden thuis plaats,maar op zich is de pandemie op zijn retour.Het afstand houden hoef niet meer niet zo verstandig, een goede maatregel voorlopig zouden ze die moeten handhaven.

Het mooie van dit alles het handen schudden zal wel niet meer terug komen ;heerlijk.
Wat nog fijner is is dat die stomme drie kussen bij het begroeten zeer waarschijnlijk verleden tijd zullen zijn.
Dat hoop ik van ganser harte.....een kus is genoeg....mocht men dat überhaupt willen.

Maar met de pandemie zullen we moeten leren leven.....
Van een op z'n retour zijn is nog geen sprake, zeker niet met de herfst en de winter voor de deur...