Over Zeker Weten

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Over Zeker Weten

Bericht door Petra »

peda schreef: 07 okt 2021, 14:44 Hoe kunnen nu 2 totaal verschillende zeker weters, weten dat hun eigen zeker weten ook werkelijk spoort met zeker weten. Gaarne een goed antwoord.!!
Precies Peda: Geeeniaaaaaal ! 8-) :flower1:
(Uiteraard vind ik dat een geniale vraag die een Goed antwoord verdient omdat ik dat ook zoiets merkwaardigs vind. :D ).


Je kunt imo dan hooguit bedenken dat het voor jezelf hartstikke zeker zo is, maar gezien het feit dat anderen wat anders -zeker weten- weet je toch al dat wat jijzelf zeker denkt te weten onmogelijk voor iedereen dé Waarheid kan zijn.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Over Zeker Weten

Bericht door Leon »

1 ding weet ik zeker, dat ik niks zeker weet.
[uit principe ben ik voor principes]
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Over Zeker Weten

Bericht door Petra »

Leon schreef: 07 okt 2021, 18:34 1 ding weet ik zeker, dat ik niks zeker weet.
8-) dat is ook een gevleugelde uitspraak van mij.
Met een komma, want het vervolgt met... ,en zelfs daar twijfel ik over. ;) :)
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Over Zeker Weten

Bericht door Leon »

Petra schreef: 07 okt 2021, 18:48
Leon schreef: 07 okt 2021, 18:34 1 ding weet ik zeker, dat ik niks zeker weet.
8-) dat is ook een gevleugelde uitspraak van mij.
Met een komma, want het vervolgt met... ,en zelfs daar twijfel ik over. ;) :)
Ik weet verder niet of je jonge mensen moet belasten met de onmogelijkheid van zeker weten…lijkt me geen leuk vooruitzicht.
Laatst gewijzigd door Leon op 07 okt 2021, 19:15, 1 keer totaal gewijzigd.
[uit principe ben ik voor principes]
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Over Zeker Weten

Bericht door hopper »

Een ding weet ik zeker en dat is het weten buiten het weten.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Over Zeker Weten

Bericht door hopper »

[zeker-weten modus on]


Wacht, ik weet nog een ding heel zeker! Jezus ging iedere donderdag uit eten met zijn discipelen bij de Chinees in restaurant "De Lange Klaagmuur" in Jeruzalem. In die tijd had hij dreadlocks. Dat had hij overgehouden van zijn vakantie in Jamaica. Daar had hij een verre voorouder van Bob Marley ontmoet: Jim Marley. Samen hebben ze nog een reggae nummer opgenomen, dat weet ik ook heel zeker!

[/zeker weten modus off]

Oh ja, dat nummer heet: No crucifixion, no cry. Helaas is het verloren gegaan, samen met de getuigen van Jezus' leven......
Michelangelo
Berichten: 885
Lid geworden op: 03 jan 2021, 00:03
Man/Vrouw: M

Re: Over Zeker Weten

Bericht door Michelangelo »

hopper schreef: 07 okt 2021, 19:48 [zeker-weten modus on]


Wacht, ik weet nog een ding heel zeker! Jezus ging iedere donderdag uit eten met zijn discipelen bij de Chinees in restaurant "De Lange Klaagmuur" in Jeruzalem. In die tijd had hij dreadlocks. Dat had hij overgehouden van zijn vakantie in Jamaica. Daar had hij een verre voorouder van Bob Marley ontmoet: Jim Marley. Samen hebben ze nog een reggae nummer opgenomen, dat weet ik ook heel zeker!

[/zeker weten modus off]

Oh ja, dat nummer heet: No crucifixion, no cry. Helaas is het verloren gegaan, samen met de getuigen van Jezus' leven......
Grappige fantasie! Past perfect bij het beeld van Jezus wat je voor jezelf gemaakt hebt.
Laat de echte grappen maar aan Monty Python over.
Always look on the bright side of life.
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Over Zeker Weten

Bericht door Maria K »

Leon schreef: 07 okt 2021, 19:03 Ik weet verder niet of je jonge mensen moet belasten met de onmogelijkheid van zeker weten…lijkt me geen leuk vooruitzicht.
Mi. mij kun je dat er niet vroeg genoeg instampen. :w
Dan leren ze er al vroeg mee leven hoe betrekkelijk zeker weten is en wordt vroeg genoeg geleerd te kunnen nuanceren.
Dat zal zeker een beter begrip voor andersdenkende opleveren, als wat ik nu vaak zie van betweters.
Ik herhaal nog maar weer eens:
Niets is zo ondergewaardeerd als: "Ik weet het niet (zeker)."
En dat weet ik zeker. :clown:
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Over Zeker Weten

Bericht door Leon »

Maria K schreef: 07 okt 2021, 20:04
Leon schreef: 07 okt 2021, 19:03 Ik weet verder niet of je jonge mensen moet belasten met de onmogelijkheid van zeker weten…lijkt me geen leuk vooruitzicht.
Mi. mij kun je dat er niet vroeg genoeg instampen. :w
Dan leren ze er al vroeg mee leven hoe betrekkelijk zeker weten is en wordt vroeg genoeg geleerd te kunnen nuanceren.
Dat zal zeker een beter begrip voor andersdenkende opleveren, als wat ik nu vaak zie van betweters.
Ik herhaal nog maar weer eens:
Niets is zo ondergewaardeerd als: "Ik weet het niet (zeker)."
En dat weet ik zeker. :clown:
Ja, misschien, al leggen we dan de norm van kunnen nuanceren op zonder dat ze deze zelf hebben geleerd. En dan begrijpen ze die niet echt. Je kunt in de jeugd beter wat ruimte hebben om het fout te doen, en daarvan leren.

Sprak hij stellig. :clown:

( en sommigen hebben een hele lange jeugd)
[uit principe ben ik voor principes]
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Over Zeker Weten

Bericht door Maria K »

Leon schreef: 07 okt 2021, 20:10 Ja, misschien, al leggen we dan de norm van kunnen nuanceren op zonder dat ze deze zelf hebben geleerd. En dan begrijpen ze die niet echt.
Precies, daarom al vroeg mee beginnen.
Je kunt in de jeugd beter wat ruimte hebben om het fout te doen, en daarvan leren.

Sprak hij stellig. :clown:

( en sommigen hebben een hele lange jeugd)
De helft van mijn ouderpaar was die van de zekere.......dat is het beste voor jou.
De andere helft was altijd van het .......begrip hebben voor je medemens, ook al vind je die vreemd.

Ik heb mijn weg daarin met schade en schande moeten leren vinden, toen ik al aan het puberen was en naar de middelbare school ging in een andere plaats met kinderen uit heel andere en heel diverse milieu's.
Dan kun je nog steunen en terugvallen op je ouders.
Maar nog een paar jaar later zul je het zelf moeten doen.

Als dan pas je zekerheden omvallen, ben je in de aap gelogeerd.
Het lukt niet zo erg om te gaan voor een basis van zekerheden als die onder je uit worden geschopt.

Een jeugd met zekerheden is prima, zolang je je eigen veilige nest niet hoeft te verlaten.
Maar zoals we ook al vroeg leerden: Niets is zeker......... en ook in christelijke kring......wees altijd voorbereid.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Over Zeker Weten

Bericht door Leon »

Maria K schreef: 07 okt 2021, 20:25
Leon schreef: 07 okt 2021, 20:10 Ja, misschien, al leggen we dan de norm van kunnen nuanceren op zonder dat ze deze zelf hebben geleerd. En dan begrijpen ze die niet echt.
Precies, daarom al vroeg mee beginnen.
De helft van mijn ouderpaar was die van de zekere.......dat is het beste voor jou.
De andere helft was altijd van het .......begrip hebben voor je medemens, ook al vind je die vreemd.

Ik heb mijn weg daarin met schade en schande moeten leren vinden, toen ik al aan het puberen was en naar de middelbare school ging in een andere plaats met kinderen uit heel andere en heel diverse milieu's.
Dan kun je nog steunen en terugvallen op je ouders.
Maar nog een paar jaar later zul je het zelf moeten doen.

Als dan pas je zekerheden omvallen, ben je in de aap gelogeerd.
Het lukt niet zo erg om te gaan voor een basis van zekerheden als die onder je uit worden geschopt.

Een jeugd met zekerheden is prima, zolang je je eigen veilige nest niet hoeft te verlaten.
Maar zoals we ook al vroeg leerden: Niets is zeker......... en ook in christelijke kring......wees altijd voorbereid.
Leuk om eens wat van jouw leven te lezen.

Ik denk dat door schade en schande leren de enigste juiste manier is. Anders is jouw gedrag aangeleerd en oppervlakkig.

Ik kan geloven dat kwaad in de wereld is om door schade en schande te leren. Tot je ontwaakt als het ware, of het inzicht krijgt.

De harde les.

Zo heb ik zelf grove fouten gemaakt, en liever had ik wijs geweest, maar dat kan dan nu verder…
[uit principe ben ik voor principes]
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Over Zeker Weten

Bericht door Maria K »

Leon schreef: 07 okt 2021, 20:34 ........., maar dat kan dan nu verder…
:)
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Mullog
Berichten: 3785
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Over Zeker Weten

Bericht door Mullog »

Leon schreef: 07 okt 2021, 18:34 1 ding weet ik zeker, dat ik niks zeker weet.
DE manier waarop je over meningen en feiten praat spreekt dat een beetje tegen.
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Over Zeker Weten

Bericht door Leon »

Mullog schreef: 08 okt 2021, 09:17
Leon schreef: 07 okt 2021, 18:34 1 ding weet ik zeker, dat ik niks zeker weet.
DE manier waarop je over meningen en feiten praat spreekt dat een beetje tegen.
Ja misschien wel, weet ik niet zeker. Is mijn mening.

Logica is wel iets waar consequente mensen op vertrouwen, en ik ook vaak.
[uit principe ben ik voor principes]
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Over Zeker Weten

Bericht door Leon »

Leon schreef: 08 okt 2021, 10:31
Mullog schreef: 08 okt 2021, 09:17
DE manier waarop je over meningen en feiten praat spreekt dat een beetje tegen.
Ja misschien wel, weet ik niet zeker. Is mijn mening.

Logica is wel iets waar consequente mensen op vertrouwen, en ik ook vaak.
Je bedoelt dat ik erg stellig was over “feiten zijn meningen”? Dat is ook maar een mening hoor, anders zou je het er niet mee oneens kunnen zijn.
[uit principe ben ik voor principes]
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Over Zeker Weten

Bericht door Petra »

Leon schreef: 07 okt 2021, 19:03
Petra schreef: 07 okt 2021, 18:48
Met een komma, want het vervolgt met... ,en zelfs daar twijfel ik over. ;) :)
Ik weet verder niet of je jonge mensen moet belasten met de onmogelijkheid van zeker weten…lijkt me geen leuk vooruitzicht.
Hi Leon.
Je klinkt alsof -zeker weten- per definitie een onmogelijkheid IS, jonge mensen weten dat nog niet, totdat 'wij' hen met dé waarheid belasten.

Nou heb ik nog een gevleugelde uitspraak: "ik zeg wat ik doe en ik doe wat ik zeg".
Aangezien ik niet zeker kan weten of zeker weten in alle gevallen per definitie mogelijk of onmogelijk IS kon ik mijn kroost niet dé Ware waarheid vertellen maar ze slechts helpen om hun eigen waarheden te ontdekken.
Gelukkig zijn ze beide gek op filosofie. :D
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Over Zeker Weten

Bericht door peda »

Een goede filosoof jongleert met de logica in het argumentatie traject, maar weet tevens dat het van de kracht van zijn/haar premissen afhangt of de ingenomen positie staande kan blijven. Premissen die eeuwig stand houden en niet op een gegeven moment weerlegt kunnen worden, bestaan in de filosofie niet, daarom ook zoveel stromingen en zienswijzen. Een filosoof moet in mijn optiek tevreden zijn met het predikaat "' redelijke "' positie. Filosofisch bewijs is nooit gelijk aan de kracht van het wiskundig bewijs en staat zelfs in zeggingskracht nog achter bij het wetenschappelijk bewijs.
De filosofie levert geen zeker-weten feiten, dat maken eventueel de volgers daarvan.
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Over Zeker Weten

Bericht door Leon »

Petra schreef: 08 okt 2021, 11:43
Leon schreef: 07 okt 2021, 19:03

Ik weet verder niet of je jonge mensen moet belasten met de onmogelijkheid van zeker weten…lijkt me geen leuk vooruitzicht.
Hi Leon.
Je klinkt alsof -zeker weten- per definitie een onmogelijkheid IS, jonge mensen weten dat nog niet, totdat 'wij' hen met dé waarheid belasten.

Nou heb ik nog een gevleugelde uitspraak: "ik zeg wat ik doe en ik doe wat ik zeg".
Aangezien ik niet zeker kan weten of zeker weten in alle gevallen per definitie mogelijk of onmogelijk IS kon ik mijn kroost niet dé Ware waarheid vertellen maar ze slechts helpen om hun eigen waarheden te ontdekken.
Gelukkig zijn ze beide gek op filosofie. :D
Hallo Petra, de ware waarheid is iets dat voorbij gaat aan alle goedbedoelde pogingen tot “normale opvoeding”. De opvoeding tot ware waarheid is buiten-menselijk, onttrekt zich aan begrip. Ik weet er van, maar er is niets dat ik kan/kon doen. En daar heb ik vrede mee.
[uit principe ben ik voor principes]
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Over Zeker Weten

Bericht door Petra »

Leon schreef: 08 okt 2021, 11:58
Petra schreef: 08 okt 2021, 11:43

Hi Leon.
Je klinkt alsof -zeker weten- per definitie een onmogelijkheid IS, jonge mensen weten dat nog niet, totdat 'wij' hen met dé waarheid belasten.

Nou heb ik nog een gevleugelde uitspraak: "ik zeg wat ik doe en ik doe wat ik zeg".
Aangezien ik niet zeker kan weten of zeker weten in alle gevallen per definitie mogelijk of onmogelijk IS kon ik mijn kroost niet dé Ware waarheid vertellen maar ze slechts helpen om hun eigen waarheden te ontdekken.
Gelukkig zijn ze beide gek op filosofie. :D
Hallo Petra, de ware waarheid is iets dat voorbij gaat aan alle goedbedoelde pogingen tot “normale opvoeding”. De opvoeding tot ware waarheid is buiten-menselijk, onttrekt zich aan begrip. Ik weet er van, maar er is niets dat ik kan/kon doen. En daar heb ik vrede mee.
Hi Leon,
Nu klink je alsof je (zeker?) weet dát er een ware waarheid IS, en zelfs zelf weet wat dat is.

Dat er zelfs een opvoeding tot ware waarheid mogelijk is.. waar jij weet van hebt. Bedoel je daar dan mee dat het zich niet aan jouw begrip onttrekt maar wel aan dat van anderen ?
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Over Zeker Weten

Bericht door Snelheid »

Leon schreef: 08 okt 2021, 11:58
Petra schreef: 08 okt 2021, 11:43

Hi Leon.
Je klinkt alsof -zeker weten- per definitie een onmogelijkheid IS, jonge mensen weten dat nog niet, totdat 'wij' hen met dé waarheid belasten.

Nou heb ik nog een gevleugelde uitspraak: "ik zeg wat ik doe en ik doe wat ik zeg".
Aangezien ik niet zeker kan weten of zeker weten in alle gevallen per definitie mogelijk of onmogelijk IS kon ik mijn kroost niet dé Ware waarheid vertellen maar ze slechts helpen om hun eigen waarheden te ontdekken.
Gelukkig zijn ze beide gek op filosofie. :D
Hallo Petra, de ware waarheid is iets dat voorbij gaat aan alle goedbedoelde pogingen tot “normale opvoeding”. De opvoeding tot ware waarheid is buiten-menselijk, onttrekt zich aan begrip. Ik weet er van, maar er is niets dat ik kan/kon doen. En daar heb ik vrede mee.
Maar wat is een normale opvoeding..........er zijn zelfs vele normale opvoedingen.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Over Zeker Weten

Bericht door Leon »

Petra schreef: 08 okt 2021, 12:14
Leon schreef: 08 okt 2021, 11:58

Hallo Petra, de ware waarheid is iets dat voorbij gaat aan alle goedbedoelde pogingen tot “normale opvoeding”. De opvoeding tot ware waarheid is buiten-menselijk, onttrekt zich aan begrip. Ik weet er van, maar er is niets dat ik kan/kon doen. En daar heb ik vrede mee.
Hi Leon,
Nu klink je alsof je (zeker?) weet dát er een ware waarheid IS, en zelfs zelf weet wat dat is.

Dat er zelfs een opvoeding tot ware waarheid mogelijk is.. waar jij weet van hebt. Bedoel je daar dan mee dat het zich niet aan jouw begrip onttrekt maar wel aan dat van anderen ?
Hypothetisch gesproken allemaal…
[uit principe ben ik voor principes]
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Over Zeker Weten

Bericht door Leon »

Snelheid schreef: 08 okt 2021, 13:14
Leon schreef: 08 okt 2021, 11:58

Hallo Petra, de ware waarheid is iets dat voorbij gaat aan alle goedbedoelde pogingen tot “normale opvoeding”. De opvoeding tot ware waarheid is buiten-menselijk, onttrekt zich aan begrip. Ik weet er van, maar er is niets dat ik kan/kon doen. En daar heb ik vrede mee.
Maar wat is een normale opvoeding..........er zijn zelfs vele normale opvoedingen.
Ja, dat denk ik ook, veel normale opvoeding. En dan komt er wel wat na de opvoeding waarschijnlijk.
[uit principe ben ik voor principes]
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Over Zeker Weten

Bericht door hopper »

Leon schreef: 08 okt 2021, 16:51
Petra schreef: 08 okt 2021, 12:14

Hi Leon,
Nu klink je alsof je (zeker?) weet dát er een ware waarheid IS, en zelfs zelf weet wat dat is.

Dat er zelfs een opvoeding tot ware waarheid mogelijk is.. waar jij weet van hebt. Bedoel je daar dan mee dat het zich niet aan jouw begrip onttrekt maar wel aan dat van anderen ?
Hypothetisch gesproken allemaal…
Niks hypothetisch, Petra zegt het goed: Waarheid IS.
Dat is tevens het weten buiten het weten.
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Over Zeker Weten

Bericht door Leon »

hopper schreef: 08 okt 2021, 17:22
Leon schreef: 08 okt 2021, 16:51

Hypothetisch gesproken allemaal…
Niks hypothetisch, Petra zegt het goed: Waarheid IS.
Dat is tevens het weten buiten het weten.
Zolang je het nog niet weet, en die mensen spreek ik aan, is het hypothetisch.
[uit principe ben ik voor principes]
Vertrokken user_7
Berichten: 1281
Lid geworden op: 12 aug 2021, 06:42
Man/Vrouw: M

Re: Over Zeker Weten

Bericht door Vertrokken user_7 »

Petra schreef: 07 okt 2021, 18:25
peda schreef: 07 okt 2021, 14:44 Hoe kunnen nu 2 totaal verschillende zeker weters, weten dat hun eigen zeker weten ook werkelijk spoort met zeker weten. Gaarne een goed antwoord.!!
Precies Peda: Geeeniaaaaaal ! 8-) :flower1:
(Uiteraard vind ik dat een geniale vraag die een Goed antwoord verdient omdat ik dat ook zoiets merkwaardigs vind. :D ).


Je kunt imo dan hooguit bedenken dat het voor jezelf hartstikke zeker zo is, maar gezien het feit dat anderen wat anders -zeker weten- weet je toch al dat wat jijzelf zeker denkt te weten onmogelijk voor iedereen dé Waarheid kan zijn.
Feitelijk is het altijd zo dat er zaken zijn die we zeker weten en zaken dat we niet zeker weten. Om verschillende redenen.
Geboren om lief te hebben.