Een babyboertje of een fikse boer.

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Een babyboertje of een fikse boer.

Bericht door Maria K »

peda schreef: 09 okt 2021, 10:12 Dus menselijk commentaar op Gods Handelen, is bijbels gezien volledig onzinnig en niet meer waard als een boertje van een baby in het luierstadium.
Ik wil toch dat "boertje" eens anders belichten.

En een boertje of boer is in een bepaald stadium heel belangrijk.
Zeker als je zoveel aangereikt hebt gekregen en geslikt hebt, dat de bijprodukten je dwars zitten.
Kinderen doen dat nog.
In onze cultuur wordt deze natuurlijke reactie als onbeschaafd gezien en moeten we dat als kind al afleren.
In veel culturen is het een soort dank voor een goede gezonde maaltijd.
Een teken van het juiste tot je genomen te hebben en de mogelijkheid te hebben gehad te schiften. En dat het zo dus "goed bekomt".

Zo ook metaforisch gezien met wat we aangereikt krijgen, wat we ook aan uitspraken te horen krijgen.
Woorden kunnen ons laten groeien of juist ervoor zorgen dat we ons niet goed voelen..
Kennis is voeding van de geest.
Al denkende en onder woorden brengend kunnen we verwerken.
En wat niet duidelijk gezond is kun je ook naar buiten gooien of minstens bevragen wat er dan wel allemaal voor voedzaams in zit.
Wat je nodig hebt en wat je ziek kan maken.

We moeten weer opnieuw leren te schiften, wat we aangereikt krijgen.
Opnemen wat goed voor ons is en teruggooien waar we ons slecht door gaan voelen.

Maar ook mogen we dankbaar zijn voor een voedzame voeding, die we aangereikt krijgen.
Weten en tonen wat goed valt en wat hetgeen is, waar je jezelf niet mee kunt vereenzelvigen.
Daarin kunnen we groeien.
Het is een teken van een gezonde geest om dat aan te geven en van beschaving om ook op de juiste manier te kunnen, zodat het voor anderen met een gezonde instelling niet ziekmakend is.
Zowel van degene, die dat door de oprisping laat blijken, als van degene die daar de juiste betekenis van in kan zien.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Een babyboertje of een fikse boer.

Bericht door hopper »

Begrijp ik je goed als ik zeg dat we eerst -metaforisch- alle mentale rommel welke we hebben opgedaan in ons leven moeten 'opboeren'?
Om plaats te maken voor zelf-verworven deugdelijke kennis?
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Een babyboertje of een fikse boer.

Bericht door Petra »

Die titel deed mij direct aan die keer denken dat wij een Chinese collega te eten hadden. Toen we klaar waren klopte ie op z'n buik en liet een boer. Of nououou boer..zeg maar BOEOEOEOERRRRRR, heremetiet wat een geluid eruit kwam. Hij vond het kennelijk erg lekker :lol: :lol: :lol:
Daarna trommelde hij uitgebreid op z'n borst, omdat ie een danklied wilde gaan zingen, zei hij erbij.
Wij zaten mekaar al grinnikend aan te kijken, van ohh jeee dat hebben wij weer, en daar ging ie.. opera nog wel ! En verhip..het was nog allemachtigprachtig ook. Geweldig leuk gehad met de gast, een beetje vreemd maar wel tof.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Een babyboertje of een fikse boer.

Bericht door Maria K »

hopper schreef: 10 okt 2021, 11:59 Begrijp ik je goed als ik zeg dat we eerst -metaforisch- alle mentale rommel welke we hebben opgedaan in ons leven moeten 'opboeren'?
Het liefst direct schiften bij het consumeren of vlak erna.
Zoals bij de babyboertjes en bij de grote volwassen boeren.

Als het eenmaal opgenomen is in je systeem, wordt het moeilijker, want een menselijke geest is geduldig en slikt heel gemakkelijk lekkere koekjes die het voorgehouden worden, voor zoete koek.
En gaat zelfs ook nog geloven, dat ze ook goede voeding kunnen zijn.
Een zoete Liga koek of een Mars geeft naar verluid direct weer energie.
Ook rauwe bonen gaan er wel in als je honger hebt.
In nood lijkt het al gauw zaligmakend.
Om plaats te maken voor zelf-verworven deugdelijke kennis?
Kennis krijg je aangereikt van buitenaf, maar verwerven is altijd een proces van jezelf.
Of je moet bedoelen, dat je zelf op zoek bent geweest.
Maar dan vind je meestal alleen datgene wat beantwoordt aan je eigen zoekvraag.

Of die kennis dan wel of niet deugdelijk voor alle soorten gevallen, blijft de vraag.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Een babyboertje of een fikse boer.

Bericht door hopper »

Maria K schreef: 10 okt 2021, 13:32
hopper schreef: 10 okt 2021, 11:59 Begrijp ik je goed als ik zeg dat we eerst -metaforisch- alle mentale rommel welke we hebben opgedaan in ons leven moeten 'opboeren'?
Het liefst direct schiften bij het consumeren of vlak erna.
Zoals bij de babyboertjes en bij de grote volwassen boeren.

Als het eenmaal opgenomen is in je systeem, wordt het moeilijker, want een menselijke geest is geduldig en slikt heel gemakkelijk lekkere koekjes die het voorgehouden worden, voor zoete koek.
En gaat zelfs ook nog geloven, dat ze ook goede voeding kunnen zijn.
Een zoete Liga koek of een Mars geeft naar verluid direct weer energie.
Ook rauwe bonen gaan er wel in als je honger hebt.
In nood lijkt het al gauw zaligmakend.
Om plaats te maken voor zelf-verworven deugdelijke kennis?
Kennis krijg je aangereikt van buitenaf, maar verwerven is altijd een proces van jezelf.
Of je moet bedoelen, dat je zelf op zoek bent geweest.
Maar dan vind je meestal alleen datgene wat beantwoordt aan je eigen zoekvraag.

Of die kennis dan wel of niet deugdelijk voor alle soorten gevallen, blijft de vraag.

Je laatste zinnen zetten me aan het denken. Voordat we kennis verwerven moeten we eerst bepalen wat deugdelijke kennis en wat geen deugdelijke kennis is.

Het eerste gedeelte is wat gemakkelijker. Het is mij gebleken dat de menselijke geest één grote zichzelf herhalende machine is. Net zoals op een computer draaien er in de geest allerlei programmaatjes welke ik ooit geïnstalleerd heb als een mening of een geloof.

En net zoals op een computer zit er in de geest een vuilnisbak waar je die autonoom draaiende programma's in kunt donderen. (Opboeren)
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Een babyboertje of een fikse boer.

Bericht door Petra »

hopper schreef: 10 okt 2021, 13:41 Het is mij gebleken dat de menselijke geest één grote zichzelf herhalende machine is.
En net zoals op een computer zit er in de geest een vuilnisbak waar je die autonoom draaiende programma's in kunt donderen. (Opboeren)
Ik heb al altijd geageerd tegen vergelijkingen waarin mensen met computers worden vergeleken alsof we wandelende algoritmes zijn. En dat blijf ik doen. Als je dat aantrekt, prima, maar spreek dan voor jezelf.
Volgens mij zijn Mensen menselijk en geen computers. Mensen hebben geen delete knop, machines wel. Mensen hebben emoties, terug naar de fabrieksstand is voor machines een optie maar voor mensen niet. En imo gelukkig maar.

Wat je autonoom draaiende programmaatjes betreft... whoehahahaha, ik denk (en hoop voor je) dat je de automatische piloot bedoelt.

Volgens mij gaat jullie gesprekje *deze kant op, bij zoete koekjes denk ik vooral aan kletskopjes omdat ik nou eenmaal geen zoetekauw ben, maar imo bieden deze mensen/(linkjes) deugdelijke leerzame kennis die niet vaak genoeg herhaald kan worden.
*Wie ben ik
Laatst gewijzigd door Petra op 10 okt 2021, 17:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Een babyboertje of een fikse boer.

Bericht door Snelheid »

De kleine Pjotr van goede vrienden liet geen boertje maar een hele grote boer,hij had voor het eerst een heerlijk nap Borsjt soep op. :thumb1:
VERITAS VOS LIBERABIT.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Een babyboertje of een fikse boer.

Bericht door hopper »

Petra schreef: 10 okt 2021, 17:13
hopper schreef: 10 okt 2021, 13:41 Het is mij gebleken dat de menselijke geest één grote zichzelf herhalende machine is.
En net zoals op een computer zit er in de geest een vuilnisbak waar je die autonoom draaiende programma's in kunt donderen. (Opboeren)
Ik heb al altijd geageerd tegen vergelijkingen waarin mensen met computers worden vergeleken alsof we wandelende algoritmes zijn. En dat blijf ik doen. Als je dat aantrekt, prima, maar spreek dan voor jezelf.
Volgens mij zijn Mensen menselijk en geen computers. Mensen hebben geen delete knop, machines wel. Mensen hebben emoties, terug naar de fabrieksstand is voor machines een optie maar voor mensen niet. En imo gelukkig maar.

Wat je autonoom draaiende programmaatjes betreft... whoehahahaha, ik denk (en hoop voor je) dat je de automatische piloot bedoelt.

Volgens mij gaat jullie gesprekje *deze kant op, bij zoete koekjes denk ik vooral aan kletskopjes omdat ik nou eenmaal geen zoetekauw ben, maar imo bieden deze mensen/(linkjes) deugdelijke leerzame kennis die niet vaak genoeg herhaald kan worden.
*Wie ben ik

Onderzoek je eigen geest, Petra. Ik zie in jouw geest ook een zich steeds herhalend programmaatje draaien.
Het is niet de bedoeling dat ik jou dat aanreik, maar dat je zelf het programmaatje delete.

En ik bedoel niet de automatische piloot, dat ik veel handelingen in het verkeer op de automatische piloot uitvoer schept ruimte om beter te rijden.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Een babyboertje of een fikse boer.

Bericht door Petra »

hopper schreef: 10 okt 2021, 20:34
Onderzoek je eigen geest, Petra. Ik zie in jouw geest ook een zich steeds herhalend programmaatje draaien.
Het is niet de bedoeling dat ik jou dat aanreik, maar dat je zelf het programmaatje delete.
Hi Hopper.
Nou nee, het is niet de bedoeling dat je mij dat aanreikt omdat het niet mijn bedoeling is dat ik -watdanook- delete.
(Als je op mijn link geklikt had, dan had je ook kunnen snappen waarom).

Voor de goede orde;
Als ik zin heb om herhalende programmaatjes af te draaien, dan doe ik dat.
Als ik geen zin heb om dat te doen, dan doe ik dat niet.
Mijn programmaatjes zijn namelijk niet autonoom. Ik ben dat wel :!:
En ik houd niet van belering, betutteling, bemoeizucht e.d.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Een babyboertje of een fikse boer.

Bericht door hopper »

Petra schreef: 11 okt 2021, 10:01
hopper schreef: 10 okt 2021, 20:34
Onderzoek je eigen geest, Petra. Ik zie in jouw geest ook een zich steeds herhalend programmaatje draaien.
Het is niet de bedoeling dat ik jou dat aanreik, maar dat je zelf het programmaatje delete.
Hi Hopper.
Nou nee, het is niet de bedoeling dat je mij dat aanreikt omdat het niet mijn bedoeling is dat ik -watdanook- delete.
(Als je op mijn link geklikt had, dan had je ook kunnen snappen waarom).

Voor de goede orde;
Als ik zin heb om herhalende programmaatjes af te draaien, dan doe ik dat.
Als ik geen zin heb om dat te doen, dan doe ik dat niet.
Mijn programmaatjes zijn namelijk niet autonoom. Ik ben dat wel :!:
En ik houd niet van belering, betutteling, bemoeizucht e.d.
Daarom reik ik je ook niks aan en laat ik je wat aan rommelen.
Want dat je niet van belering, betutteling, bemoeizucht houdt staat ook in een van de programmaatjes die in @Petra draaien.
Of je het gaat deleten, zal me ook worst zijn, ik heb er geen last van.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Een babyboertje of een fikse boer.

Bericht door Petra »

hopper schreef: 11 okt 2021, 14:18
Of je het gaat deleten, zal me ook worst zijn, ik heb er geen last van.
Integendeel, je hebt er zelfs gemak van.
Het is namelijk tevens de reden dat ik jouw gerommel blijf supporten. :D :kiss1:
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas