Ragnarok

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Ragnarok

Bericht door hopper »

https://nl.wikipedia.org/wiki/Ragnarok
In de Noordse mythologie betekent Ragnarök of Ragnarok het ‘lot van de heersende machten’[1], wat historisch gereduceerd werd tot de betekenis van ‘ondergang van de goden (en de wereld)’. Die zou plaatshebben in de vorm van een eindstrijd tussen ontketende reuzen en goden, waarbij de vuurreus Surt het vuur aan de lont steekt en met zijn vlammend zwaard zo goed als alles vernietigt. Daaraan vooraf zijn de meeste goden, reuzen en monsters al in deze kosmische strijd omgekomen.

Maar Ragnarok is tegelijk een eindpunt en een beginpunt. Na de slag zal de wereld geteisterd worden door natuurrampen en uiteindelijk verdwijnen in de zee, waarna de wereld weer frisgroen boven de golven vandaan komt. De goden zullen herboren worden en de wereld zal herbevolkt worden door twee overlevende mensen.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Ragnarok

Bericht door hopper »

Uitleg over dit topic. In dit topic nemen we Ragnarok serieus en verplaatsen we ons in de Noordse mythologie.
We gaan met zn allen de discussie aan of 'Ragnarok' bestaat met alle voors en tegens.

Niemand hoeft er in te geloven. Maar we moeten wel doen alsof we er in geloven.
Zo krijgen we een kamp pro-Ragnarok en een kamp anti-Ragnarok.

Oftewel een kamp theïstische Ragnarokaners en een kamp die beweert dat het allemaal maar onzin is en in tegenstrijd met wetenschappelijke standpunten is en zo. (Laten we ze atheïsten noemen)

Kies uw positie! Tijdens het spel mag u van positie verwisselen, maar wel graag beargumenteerd.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Ragnarok

Bericht door hopper »

Na de slag zal de wereld geteisterd worden door natuurrampen en uiteindelijk verdwijnen in de zee, waarna de wereld weer frisgroen boven de golven vandaan komt. De goden zullen herboren worden en de wereld zal herbevolkt worden door twee overlevende mensen.

In dit spel kies ik de positie van Ragnarok-gelovige. Mijn motivatie is dat in de Noordse mythologie het zondvloed-verhaal van Noach herkenbaar is.
Het kan geen toeval zijn dat in het midden oosten en in het hoge Noorden hetzelfde verhaal rondzingt.
Twee beschavingen die hetzelfde verhaal vertellen en die wsl geen contact hadden met elkaar!
Dat kan alleen maar als zij dezelfde bron hebben.....
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Ragnarok

Bericht door Petra »

hopper schreef: 17 okt 2021, 17:11
Na de slag zal de wereld geteisterd worden door natuurrampen en uiteindelijk verdwijnen in de zee, waarna de wereld weer frisgroen boven de golven vandaan komt. De goden zullen herboren worden en de wereld zal herbevolkt worden door twee overlevende mensen.

In dit spel kies ik de positie van Ragnarok-gelovige. Mijn motivatie is dat in de Noordse mythologie het zondvloed-verhaal van Noach herkenbaar is.
Het kan geen toeval zijn dat in het midden oosten en in het hoge Noorden hetzelfde verhaal rondzingt.
Twee beschavingen die hetzelfde verhaal vertellen en die wsl geen contact hadden met elkaar!
Dat kan alleen maar als zij dezelfde bron hebben.....
Ohh Hopper, ik ben dol op spelletjes.
Ik kan me bijzonder goed inleven. 💃🏼
Mag ik eentje van de twee overlevenden kiezen ?
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Ragnarok

Bericht door hopper »

Petra schreef: 17 okt 2021, 20:37
hopper schreef: 17 okt 2021, 17:11


In dit spel kies ik de positie van Ragnarok-gelovige. Mijn motivatie is dat in de Noordse mythologie het zondvloed-verhaal van Noach herkenbaar is.
Het kan geen toeval zijn dat in het midden oosten en in het hoge Noorden hetzelfde verhaal rondzingt.
Twee beschavingen die hetzelfde verhaal vertellen en die wsl geen contact hadden met elkaar!
Dat kan alleen maar als zij dezelfde bron hebben.....
Ohh Hopper, ik ben dol op spelletjes.
Ik kan me bijzonder goed inleven. 💃🏼
Mag ik eentje van de twee overlevenden kiezen ?
In dit topic verdedig je je geloof of je verklaart waarom het Ragnarok geloof onzin is.
Wat je gelooft bepaal je zelf uiteraard, net zoals in het christendom kunnen 2 gelovigen intens van mening verschillen.

Ik als onderzoekend mens denk dat de Noordse mythologie waarheid bevat (Ik geloof!) en zoek naar overeenkomsten met andere religies.
Vele verhalen over een zondvloed zijn er bekend, maar ik denk dat Ragnarok het origineel is en de andere versies slechte kopieën.

Ragnarok bevat ook het wederopstanding element, wat symboliseert dat de wereld eerst aan haar ondeugd ten onder moest gaan voordat er een nieuwe wereld kon ontstaan.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Ragnarok

Bericht door Petra »

hopper schreef: 17 okt 2021, 20:55
In dit topic verdedig je je geloof of je verklaart waarom het Ragnarok geloof onzin is.
Wat je gelooft bepaal je zelf uiteraard, net zoals in het christendom kunnen 2 gelovigen intens van mening verschillen.
Phew, ik mag het zowaar zelf bepalen. :D
Nououou dan verdedig ik 't possibililian standpunt, aangezien ik nogal standvastig ben.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Ragnarok

Bericht door Messenger »

Ik ben bekend met de serie Ragnarok https://www.imdb.com/title/tt9251798/?ref_=fn_al_tt_1, maar het is voor mij puur fantasy.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Ragnarok

Bericht door hopper »

Nou, met 2 van dat soort 'gelovigen' gaat dit niks worden. De een zegt 'fantasy' en de ander zegt: het kan alle kanten op!
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Ragnarok

Bericht door Mart »

Is een discussie rondom Ragnarok niet vrijwel hetzelfde als wat op het forum reeds plaatsvindt met de verhalen in de bijbel?
hopper schreef: 17 okt 2021, 17:02Niemand hoeft er in te geloven. Maar we moeten wel doen alsof we er in geloven.
Zo krijgen we een kamp pro-Ragnarok en een kamp anti-Ragnarok.
Okay, dan doe ik alsof ik een gelovige ben die er zeker van is dat hij de goden Odin, Frigg, Thor, Baldr, Höðr, Týr, Freyja, Freyr en Njörðr heeft horen spreken. Ze hebben mij gezegd dat zij de enigen zijn en dat de wereld snel zal vergaan waarna deze overnieuw begint en dat deze werkelijke goden zich dan zullen openbaren aan de nieuwe mensheid die waardig is omdat ze slechts in de werkelijke goden geloven.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Ragnarok

Bericht door hopper »

Mart schreef: 18 okt 2021, 12:41 Is een discussie rondom Ragnarok niet vrijwel hetzelfde als wat op het forum reeds plaatsvindt met de verhalen in de bijbel?

Ja. Maar dit biedt de kans voor ongelovigen om ook gelovig te zijn en verhalen als echt gebeurd te geloven.
Gewoon opgaan in het geloof. Voor de werkelijkheid maakt het niks uit, de werkelijkheid stoort zich niet aan wat mensen geloven.
Dus ga op in je geloof!
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Ragnarok

Bericht door Mart »

hopper schreef: 18 okt 2021, 14:23
Mart schreef: 18 okt 2021, 12:41 Is een discussie rondom Ragnarok niet vrijwel hetzelfde als wat op het forum reeds plaatsvindt met de verhalen in de bijbel?

Ja. Maar dit biedt de kans voor ongelovigen om ook gelovig te zijn en verhalen als echt gebeurd te geloven.
Gewoon opgaan in het geloof. Voor de werkelijkheid maakt het niks uit, de werkelijkheid stoort zich niet aan wat mensen geloven.
Dus ga op in je geloof!
Ja, ik doe m'n best. Als gezegd, doe ik alsof ik een gelovige ben die er zeker van is dat hij de goden Odin, Frigg, Thor, Baldr, Höðr, Týr, Freyja, Freyr en Njörðr heeft horen spreken. Ze hebben mij gezegd dat zij de enigen zijn en dat de wereld snel zal vergaan waarna deze overnieuw begint en dat deze werkelijke goden zich dan zullen openbaren aan de nieuwe mensheid die waardig is omdat ze slechts in de werkelijke goden geloven.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Ragnarok

Bericht door hopper »

Mart schreef: 19 okt 2021, 01:55
hopper schreef: 18 okt 2021, 14:23

Ja. Maar dit biedt de kans voor ongelovigen om ook gelovig te zijn en verhalen als echt gebeurd te geloven.
Gewoon opgaan in het geloof. Voor de werkelijkheid maakt het niks uit, de werkelijkheid stoort zich niet aan wat mensen geloven.
Dus ga op in je geloof!
Ja, ik doe m'n best. Als gezegd, doe ik alsof ik een gelovige ben die er zeker van is dat hij de goden Odin, Frigg, Thor, Baldr, Höðr, Týr, Freyja, Freyr en Njörðr heeft horen spreken. Ze hebben mij gezegd dat zij de enigen zijn en dat de wereld snel zal vergaan waarna deze overnieuw begint en dat deze werkelijke goden zich dan zullen openbaren aan de nieuwe mensheid die waardig is omdat ze slechts in de werkelijke goden geloven.
Klopt, het is eigenlijk een trieste zaak dat mensen zich niet tot het ware geloof willen bekeren.
Het is nog niet te laat zolang je leeft, maar anders wacht na je dood de vuurwereld (Muspell) waar Sutur op je wacht.
Geloof mij, dan gaat geen gezellige boel worden.

Maar bekeren alleen met woorden is niet voldoende. Mannen en vrouwen dienen goede strijders te worden, die in staat zijn hun vijanden op gruwelijke wijze te doden.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Ragnarok

Bericht door Mart »

hopper schreef: 19 okt 2021, 10:16
Mart schreef: 19 okt 2021, 01:55 Ja, ik doe m'n best. Als gezegd, doe ik alsof ik een gelovige ben die er zeker van is dat hij de goden Odin, Frigg, Thor, Baldr, Höðr, Týr, Freyja, Freyr en Njörðr heeft horen spreken. Ze hebben mij gezegd dat zij de enigen zijn en dat de wereld snel zal vergaan waarna deze overnieuw begint en dat deze werkelijke goden zich dan zullen openbaren aan de nieuwe mensheid die waardig is omdat ze slechts in de werkelijke goden geloven.
Klopt, het is eigenlijk een trieste zaak dat mensen zich niet tot het ware geloof willen bekeren.
Zeker, maar dat krijg je als men een sluier voor de ogen heeft -- dan kunnen ze de Waarheid niet herkennen.
Het is nog niet te laat zolang je leeft, maar anders wacht na je dood de vuurwereld (Muspell) waar Sutur op je wacht.
Geloof mij, dan gaat geen gezellige boel worden.
Uiteindelijk zal iedereen zich bekeren en inzien dat ze een valse god of valse goden hebben aanbeden, want dat heeft Odin me persoonlijk op het hart gedrukt, dus dat is waar.
Maar bekeren alleen met woorden is niet voldoende. Mannen en vrouwen dienen goede strijders te worden, die in staat zijn hun vijanden op gruwelijke wijze te doden.
Ja, uit liefde voor de Ware Goden.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Ragnarok

Bericht door hopper »

Mart schreef: 19 okt 2021, 22:08 Uiteindelijk zal iedereen zich bekeren en inzien dat ze een valse god of valse goden hebben aanbeden, want dat heeft Odin me persoonlijk op het hart gedrukt, dus dat is waar.
Ik hoop voor je dat dat wel de goede Odin was. In de Gylfaginning van Sturluson overheerst het christelijk perspectief.
Dat is niet de zuivere, oorspronkelijke leer. In ben behoorlijk fundamentalistisch in mijn opvattingen, ik zoek steeds naar de oorspronkelijke brontekst met ook nog eens de juiste exegese. Odin heeft veel gezichten en namen, de enig correcte naam is de Alvader, omdat hij een van de scheppers van de aarde is. Hij kan dus ook van gedaante veranderen, voor je het weet heb je met Loki van doen gehad, die onruststoker die je slechte dingen in het oor fluistert. Ga alleen voor het ware geloof, broeder Mart!
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Ragnarok

Bericht door Petra »

Mart schreef: 19 okt 2021, 22:08 Uiteindelijk zal iedereen zich bekeren en inzien dat ze een valse god of valse goden hebben aanbeden, want dat heeft Odin me persoonlijk op het hart gedrukt, dus dat is waar.
Dat kan je niet zomaar aannemen want Freya is de Opperbazin en Odin had gewoon weer 's een grote mond.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Ragnarok

Bericht door hopper »

Petra schreef: 24 okt 2021, 19:14
Mart schreef: 19 okt 2021, 22:08 Uiteindelijk zal iedereen zich bekeren en inzien dat ze een valse god of valse goden hebben aanbeden, want dat heeft Odin me persoonlijk op het hart gedrukt, dus dat is waar.
Dat kan je niet zomaar aannemen want Freya is de Opperbazin en Odin had gewoon weer 's een grote mond.
In de Noorse mythologie zijn mannen en vrouwen gelijkwaardig, maar een vrouw kan natuurlijk niet de opperbaas zijn.
Dat is blasfemie. Aan broeder Mart's wijsheid hoeft niet getwijfeld te worden!
(Zolang hij hetzelfde beweert als ik natuurlijk)
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Ragnarok

Bericht door Mart »

hopper schreef: 24 okt 2021, 21:19
Petra schreef: 24 okt 2021, 19:14

Dat kan je niet zomaar aannemen want Freya is de Opperbazin en Odin had gewoon weer 's een grote mond.
In de Noorse mythologie zijn mannen en vrouwen gelijkwaardig, maar een vrouw kan natuurlijk niet de opperbaas zijn.
Dat is blasfemie. Aan broeder Mart's wijsheid hoeft niet getwijfeld te worden!
(Zolang hij hetzelfde beweert als ik natuurlijk)
Exact! Freya en Odin hebben het allebei tegen me gezegd. Daaraan valt niet te twijfelen, want ik beweer hetzelfde als Hopper ;)
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Ragnarok

Bericht door Petra »

Mart schreef: 25 okt 2021, 02:48
hopper schreef: 24 okt 2021, 21:19

In de Noorse mythologie zijn mannen en vrouwen gelijkwaardig, maar een vrouw kan natuurlijk niet de opperbaas zijn.
Dat is blasfemie. Aan broeder Mart's wijsheid hoeft niet getwijfeld te worden!
(Zolang hij hetzelfde beweert als ik natuurlijk)
Exact! Freya en Odin hebben het allebei tegen me gezegd. Daaraan valt niet te twijfelen, want ik beweer hetzelfde als Hopper ;)
Laat ze maar kletsen, fluisterde Freya me gisteren nog in.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Ragnarok

Bericht door hopper »

Mart schreef: 25 okt 2021, 02:48
hopper schreef: 24 okt 2021, 21:19

In de Noorse mythologie zijn mannen en vrouwen gelijkwaardig, maar een vrouw kan natuurlijk niet de opperbaas zijn.
Dat is blasfemie. Aan broeder Mart's wijsheid hoeft niet getwijfeld te worden!
(Zolang hij hetzelfde beweert als ik natuurlijk)
Exact! Freya en Odin hebben het allebei tegen me gezegd. Daaraan valt niet te twijfelen, want ik beweer hetzelfde als Hopper ;)
Mannen zijn per definitie beter geschikt om de goddelijke wijsheid aan te horen.
Mannen en vrouwen zijn dan ook wel gelijk, maar vrouwen moeten wel luisteren om de goddelijke wijsheid uit tweede hand te vernemen van wij mannen. Dat is algemeen bekend, dat erkennen zelfs de heidense, orthodoxe christenen van de SGP!
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Ragnarok

Bericht door hopper »

Petra schreef: 25 okt 2021, 08:20
Mart schreef: 25 okt 2021, 02:48 Exact! Freya en Odin hebben het allebei tegen me gezegd. Daaraan valt niet te twijfelen, want ik beweer hetzelfde als Hopper ;)
Laat ze maar kletsen, fluisterde Freya me gisteren nog in.
Je bedoelt dat je weer eens in jezelf zat te praten? Dat vind ik een afkeurenswaardige levenswijze.