MRB; Multiple-Religious-Belonging

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: MRB; Multiple-Religious-Belonging

Bericht door peda »

Heel interessant Petra, deze verwijzingen van jou. Plezierig voor mij te lezen dat ik met mijn zienswijzen onder een groter verband zit, terwijl toch de door mij regelmatig genoemde Grootste Gemene Deler niet in zicht is. Flexibel, meervoudig, agnostisch, levert overeenstemming in de hoogste top, maar onmiddellijk daarna, slaat de verbijzondering weer toe. Interessant, wel goed voor G G.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: MRB; Multiple-Religious-Belonging

Bericht door hopper »

peda schreef: 23 okt 2021, 14:13 Interessante cijfers, gegeven door Petra. Het toont m.i. ook waarom het naturalisme niet dominant is in de cijfers. Het er is buiten de stof helemaal niets, behalve onzin, beklijft ondanks de toename aan kennis evenmin als het vasthouden aan jaar duizenden onwrikbare dogma's. "" Ietsisme "' zo noem ik maar gemakshalve de zeer grote paraplu waaronder velerlei spiritualiteit gevangen wordt. Er is wellicht wel wat, maar wat is er wellicht. Het zijn m.i. kleinste gemene veelvouden qua denkbeelden in het spirituele landschap, zonder grote onderlinge verbondenheid, die de percentages brengen.
Mensen blijven spirituele zoekers blijkt wel uit Petra's cijfers. Tegenwoordig meer buiten de kerk en moskee muren dan binnen de kerk en moskee muren.
Waarmee Nederland feitelijk al een multireligieuze samenleving is.
Michelangelo
Berichten: 885
Lid geworden op: 03 jan 2021, 00:03
Man/Vrouw: M

Re: MRB; Multiple-Religious-Belonging

Bericht door Michelangelo »

Corona was dé gelegenheid bij uitstek om te komen tot een wereldwijde bezinning. Werd niet benut. Landen zijn niet dichter tot elkaar gekomen. Eerder toename in afwijzing, wantrouwen grenzend aan vijandigheid.
De problemen zullen door exponentiële groei van de wereldbevolking snel toenemen. Rond 1800 overschreden we het eerste miljard. Over vijftig jaar zitten we op tien miljard. Dat gaat deze bol niet trekken.
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: MRB; Multiple-Religious-Belonging

Bericht door peda »

hopper schreef: 23 okt 2021, 14:31
peda schreef: 23 okt 2021, 14:13 Interessante cijfers, gegeven door Petra. Het toont m.i. ook waarom het naturalisme niet dominant is in de cijfers. Het er is buiten de stof helemaal niets, behalve onzin, beklijft ondanks de toename aan kennis evenmin als het vasthouden aan jaar duizenden onwrikbare dogma's. "" Ietsisme "' zo noem ik maar gemakshalve de zeer grote paraplu waaronder velerlei spiritualiteit gevangen wordt. Er is wellicht wel wat, maar wat is er wellicht. Het zijn m.i. kleinste gemene veelvouden qua denkbeelden in het spirituele landschap, zonder grote onderlinge verbondenheid, die de percentages brengen.
Mensen blijven spirituele zoekers blijkt wel uit Petra's cijfers. Tegenwoordig meer buiten de kerk en moskee muren dan binnen de kerk en moskee muren.
Waarmee Nederland feitelijk al een multireligieuze samenleving is.
Wel een "' wordende "' multireligieuze samenleving. De met-de-dood-is-het-volledig-finito aanhangers komen niet echt aan de bak. Er is een latent verlangen dat het persoonlijk leven niet stopt, maar op de ene of andere wijze voortgaat, deze visie is superieur, ook weer goed voor G G. Zouden er hier alleen maar dood= dood enthousiasten zijn, dan beperkten de topics zich in hoge mate tot thema's rond politiek, kookkunst/ eten/drinken, wetenschap en vakantie ervaringen. :lol:
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: MRB; Multiple-Religious-Belonging

Bericht door hopper »

peda schreef: 23 okt 2021, 14:41
hopper schreef: 23 okt 2021, 14:31

Mensen blijven spirituele zoekers blijkt wel uit Petra's cijfers. Tegenwoordig meer buiten de kerk en moskee muren dan binnen de kerk en moskee muren.
Waarmee Nederland feitelijk al een multireligieuze samenleving is.
Wel een "' wordende "' multireligieuze samenleving. De met-de-dood-is-het-volledig-finito aanhangers komen niet echt aan de bak. Er is een latent verlangen dat het persoonlijk leven niet stopt, maar op de ene of andere wijze voortgaat, deze visie is superieur, ook weer goed voor G G. Zouden er hier alleen maar dood= dood enthousiasten zijn, dan beperkten de topics zich in hoge mate tot thema's rond politiek, kookkunst/ eten/drinken, wetenschap en vakantie ervaringen. :lol:
Onbetwistbaar bespreken we hier het 'wordende'. En ik moet ook bijval verlenen aan de stelling dat ook 'ietsisme' het verlangen om te leven na de dood niet stopt. Maar het draagt wel de mogelijkheid in zich in een multireligieuze samenleving.

Meister Eckhart werd bijna verketterd door de RKK. Anno 2021 zou zo'n man mss iets kunnen betekenen voor een multireligieuze samenleving.
Zelfs binnen kerkmuren. In het 'wordende' is vooruitgang, zij het heel traag.
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: MRB; Multiple-Religious-Belonging

Bericht door Maria K »

Michelangelo schreef: 23 okt 2021, 14:33 Corona was dé gelegenheid bij uitstek om te komen tot een wereldwijde bezinning. Werd niet benut. Landen zijn niet dichter tot elkaar gekomen. Eerder toename in afwijzing, wantrouwen grenzend aan vijandigheid.
De problemen zullen door exponentiële groei van de wereldbevolking snel toenemen. Rond 1800 overschreden we het eerste miljard. Over vijftig jaar zitten we op tien miljard. Dat gaat deze bol niet trekken.
In een notendop de feiten op een rij van wat er de wereld in werd geslingerd:
Er is vanaf het vroegste begin de schuld gelegd bij die onethische Chinese wetenschappen in Wuhan, die experimenteren met gevaarlijke dingen, en de vieze eetgewoonten van hen, die voor ons exotische dieren eten en die op hun markten vrij te slachten en ter verkoop aanboden.
Een prima reden om voor de financiële machthebbers in vooral Amerika om hun Chinese economische boycot te bestendigen en zelfs uit te breiden.
En de complotdenkers en eindtijdsgelovers te voeden.

Ik denk, dat je dat eerst moet realiseren, nu dat na de eerste anderhalf jaar duidelijk is geworden.
En dan opnieuw te gaan bedenken, wat we allemaal uit de gevolgen kunnen leren.
Het opnieuw bezien van waar de pijnpunten liggen en waarom.
Zowel praktisch, zoals wat doen we met het uitputten en vernietigen van de grondstoffen en onze eigen habitat globaal gezien?
En psychologisch: Wat kan er gebeuren als mensen bezeten worden door angst, de irrationele en de duivelse gevolgen ervan:
Het wijzen naar "hullie", zonder zelf eerst in de spiegel te kijken en bezien wat je zelf persoonlijk kunt.

Want de massa kan geweldig veel als ze ook beseffen, dat ze de optelsom zijn van alle lieden, groot en klein, zowel mijn buurman als ik, maar wel allemaal samen de neuzen één kant op.
En alle macht verliezen, als ze naar de ander wijzen en zelf op hun gat blijven zitten of alleen elkaar bevechten.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: MRB; Multiple-Religious-Belonging

Bericht door Petra »

peda schreef: 23 okt 2021, 14:41
hopper schreef: 23 okt 2021, 14:31

Mensen blijven spirituele zoekers blijkt wel uit Petra's cijfers. Tegenwoordig meer buiten de kerk en moskee muren dan binnen de kerk en moskee muren.
Waarmee Nederland feitelijk al een multireligieuze samenleving is.
Wel een "' wordende "' multireligieuze samenleving. De met-de-dood-is-het-volledig-finito aanhangers komen niet echt aan de bak. Er is een latent verlangen dat het persoonlijk leven niet stopt, maar op de ene of andere wijze voortgaat, deze visie is superieur, ook weer goed voor G G. Zouden er hier alleen maar dood= dood enthousiasten zijn, dan beperkten de topics zich in hoge mate tot thema's rond politiek, kookkunst/ eten/drinken, wetenschap en vakantie ervaringen. :lol:
8-) :lol: :kiss1:
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Michelangelo
Berichten: 885
Lid geworden op: 03 jan 2021, 00:03
Man/Vrouw: M

Re: MRB; Multiple-Religious-Belonging

Bericht door Michelangelo »

hopper schreef: 23 okt 2021, 14:31
peda schreef: 23 okt 2021, 14:13 Interessante cijfers, gegeven door Petra. Het toont m.i. ook waarom het naturalisme niet dominant is in de cijfers. Het er is buiten de stof helemaal niets, behalve onzin, beklijft ondanks de toename aan kennis evenmin als het vasthouden aan jaar duizenden onwrikbare dogma's. "" Ietsisme "' zo noem ik maar gemakshalve de zeer grote paraplu waaronder velerlei spiritualiteit gevangen wordt. Er is wellicht wel wat, maar wat is er wellicht. Het zijn m.i. kleinste gemene veelvouden qua denkbeelden in het spirituele landschap, zonder grote onderlinge verbondenheid, die de percentages brengen.
Mensen blijven spirituele zoekers blijkt wel uit Petra's cijfers.
Interessant, toch?
Hoe is dat verklaarbaar?
Bewustwording van innerlijke leegte?
Of iets anders?
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: MRB; Multiple-Religious-Belonging

Bericht door Petra »

Maria K schreef: 23 okt 2021, 15:29
En psychologisch: Wat kan er gebeuren als mensen bezeten worden door angst, de irrationele en de duivelse gevolgen ervan:
Dan krijg je denk ik de gevaarlijke situatie dat mensen naar helderzienden/ healers / Jomanda types e.d. luisteren die zulke malle dingen verzinnen dat alle rede zoek raakt.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: MRB; Multiple-Religious-Belonging

Bericht door hopper »

Michelangelo schreef: 24 okt 2021, 10:59
hopper schreef: 23 okt 2021, 14:31

Mensen blijven spirituele zoekers blijkt wel uit Petra's cijfers.
Interessant, toch?
Hoe is dat verklaarbaar?
Bewustwording van innerlijke leegte?
Of iets anders?
Bewustzijn is de vraag naar zichzelf. In meer of mindere mate is iedere mens een zoeker naar God. Ook degenen die het ontkennen. (Ik heb het tientallen jaren ontkent). Dat ontkennen van God bleek juist het zoeken te vergemakkelijken.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: MRB; Multiple-Religious-Belonging

Bericht door Petra »

peda schreef: 23 okt 2021, 14:18 Heel interessant Petra, deze verwijzingen van jou. Plezierig voor mij te lezen dat ik met mijn zienswijzen onder een groter verband zit, terwijl toch de door mij regelmatig genoemde Grootste Gemene Deler niet in zicht is. Flexibel, meervoudig, agnostisch, levert overeenstemming in de hoogste top, maar onmiddellijk daarna, slaat de verbijzondering weer toe. Interessant, wel goed voor G G.
Yep! :flower1:
Zo simpel, dat je flink je best moet doen om het niet te snappen. Dacht ik. :roll:
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: MRB; Multiple-Religious-Belonging

Bericht door Petra »

Michelangelo schreef: 24 okt 2021, 10:59
Interessant, toch?
Hoe is dat verklaarbaar?
Bewustwording van innerlijke leegte?
Of iets anders?
Hier nog een interessant epistel vanuit het boeddhistisch oogpunt:


https://boeddhistischdagblad.nl/boeddhi ... -en-mixen/
Religieus matchen en mixen

Er blijken ‘matchers’ en ‘mixers’ te zijn. Matchers zijn dan MRB-ers die hun inspiratiebron intact laten. Ze zien wel een match, maar elke traditie heeft in hun leven een eigen plaats en tijd. Zondagmorgen naar de kerk, dinsdagavond naar de zenmeditatie. Mixers mengen onbelemmerd elementen uit meer tradities en maken er iets nieuws van, los van de bronnen. Dan klinken klankschalen in de zondagse kerkdienst.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: MRB; Multiple-Religious-Belonging

Bericht door peda »

Religieus matchen, mixen en hutselen : de Bricoleur.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: MRB; Multiple-Religious-Belonging

Bericht door Petra »

peda schreef: 25 okt 2021, 12:42 Religieus matchen, mixen en hutselen : de Bricoleur.
Mooi woord!

Het Christendom is toch eigenlijk ook een husseltje met gematch en gemix uit het Jodendom, Heidense, Griekse en Romeinse gebruiken.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: MRB; Multiple-Religious-Belonging

Bericht door Maria K »

peda schreef: 25 okt 2021, 12:42 Religieus matchen, mixen en hutselen : de Bricoleur.
Bricolage is een grote keten doe het zelf zaken in België en Frankrijk, waar de bricoleur zijn materiaal inkoopt.

https://www.interglot.nl/woordenboek/fr ... /bricoleur
Zo zou je het ook kunnen zien natuurlijk. :w
bricoleur [le ~] zelfstandig naamwoord
le bricoleur
de prutser; de beunhaas; de knoeier
prutser [de ~ (m)] zelfstandig naamwoord
beunhaas [de ~ (m)] zelfstandig naamwoord
knoeier [de ~ (m)] zelfstandig naamwoord
le bricoleur
de knutselaar
knutselaar [de ~ (m)] zelfstandig naamwoord
le bricoleur
de scharrelaar
scharrelaar [de ~ (m)] zelfstandig naamwoord
le bricoleur (bousilleur)
de prutsers
prutsers [de ~] zelfstandig naamwoord, mv.
le bricoleur (bricoleuse)
het manusje-van-alles; de factotum
manusje-van-alles [het ~] zelfstandig naamwoord
factotum [de ~ (m)] zelfstandig naamwoord
le bricoleur (bousilleur; amateur; gâte-métier)
de beunhaas; de koekenbakker
beunhaas [de ~ (m)] zelfstandig naamwoord
koekenbakker [de ~ (m)] zelfstandig naamwoord
le bricoleur (amateur; bousilleur; gâte-métier)
de knoeipot; morser
knoeipot [de ~ (m)] zelfstandig naamwoord
morser [znw.] zelfstandig naamwoord
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: MRB; Multiple-Religious-Belonging

Bericht door peda »

Ik houd wel de wat meer hoogstaande betekenis van het woord aan. Niet de prutser/ knoeier, eerder de knutselaar, de zelfdoener, de kok.
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: MRB; Multiple-Religious-Belonging

Bericht door Maria K »

peda schreef: 26 okt 2021, 11:17 Ik houd wel de wat meer hoogstaande betekenis van het woord aan. Niet de prutser/ knoeier, eerder de knutselaar, de zelfdoener, de kok.
Zo zou je het kunnen zien als je alleen kijkt naar het woord bricolage (doe het zelf), zoals dat bekend is geworden.
Dat zou je er dan meteen bij moeten zeggen, want jouw hoogstaande betekenis komt ook niet in andere talen als eerste betekenis naar voren.

https://www.interglot.nl/woordenboek/fr ... ?l=fr%7Cnl
Is zelfs nog erger.
Engels naar Nederlands: De eerste betekenis, die wordt gegeven.
https://www.interglot.nl/woordenboek/en ... ?l=fr%7Cnl
bungler:
prutser; beunhaas; knoeier; koekenbakker; knoeipot; morser; kruk; klungelaar; klungel; stumper; stoethaspel; roffelaar; sukkel; stakker; zielenpiet; koekhakker; drommel
bungle:
knoeien; klunzen; klungelen; prutsen; stuntelen; verwarren; haspelen; tot een warboel maken; verprutsen; broddelen; rotzooien; klooien; aanklooien
knoeiboel; rommel; warboel; zootje; warhoop; troep; warwinkel; kladwerk; knutselwerk; prutswerk; broddelwerk; knoeiwerk
Frans naar Duits: Dito
bricoleur:
Pfuscher; Stümper; Kurpfuscher; Scharlatan; Quacksalber; Bastler; Hausierer; Straßenhändler; Handarbeiter; Panscher; Sudler; Schieber; Schwindler; Schmierer; Schmierfink
Zo ook het eerste woord in het Spaans.
Andere talen mag je zelf opzoeken.
:)

Ik wil dat wel vergelijken met het woord dilettant, wat het meest in de negatieve zin (pejoratief) bekend is geworden. Daarom zal ik het ook zelden gebruiken zonder nadere omschrijving.
- iemand die een kunst of wetenschap uit liefhebberij beoefent
- (pejoratief) slechte amateur, prutser, beunhaas, knutselaar
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: MRB; Multiple-Religious-Belonging

Bericht door peda »

Het is inderdaad wel BAH en ik maar denken eindelijk voor een deel van de "' ietisten "' een mooie betiteling gevonden te hebben.
Fluks vergeten de "" bricoleur "".
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: MRB; Multiple-Religious-Belonging

Bericht door Petra »

peda schreef: 26 okt 2021, 12:27 Het is inderdaad wel BAH en ik maar denken eindelijk voor een deel van de "' ietisten "' een mooie betiteling gevonden te hebben.
Fluks vergeten de "" bricoleur "".
Sjemig... ik zag alleen maar weer het positieve kantje.
Het zal 's niet; stomme ikke. :lol:
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: MRB; Multiple-Religious-Belonging

Bericht door callista »

Petra schreef: 26 okt 2021, 20:21
peda schreef: 26 okt 2021, 12:27 Het is inderdaad wel BAH en ik maar denken eindelijk voor een deel van de "' ietisten "' een mooie betiteling gevonden te hebben.
Fluks vergeten de "" bricoleur "".
Sjemig... ik zag alleen maar weer het positieve kantje.
Het zal 's niet; stomme ikke. :lol:
Ach Petra...misschien even je roze bril afzetten.. ;) :kiss1: :clown:
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: MRB; Multiple-Religious-Belonging

Bericht door Petra »

callista schreef: 26 okt 2021, 20:25
Petra schreef: 26 okt 2021, 20:21

Sjemig... ik zag alleen maar weer het positieve kantje.
Het zal 's niet; stomme ikke. :lol:
Ach Petra...misschien even je roze bril afzetten.. ;) :kiss1: :clown:
:lol: :flower1:
OF...misschien moeten er 's wat meer mensen een roze bril opzetten; gezellig!
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: MRB; Multiple-Religious-Belonging

Bericht door Petra »

peda schreef: 26 okt 2021, 12:27 Het is inderdaad wel BAH en ik maar denken eindelijk voor een deel van de "' ietisten "' een mooie betiteling gevonden te hebben.
Fluks vergeten de "" bricoleur "".

Misschien is het gewoon een kwestie van persoonlijke interpretatie of iemand het positief of negatief leest.
Je bevindt je i.i.g. in goed gezelschap als je het positief leest.

Hier een epistel van *Manuela Kalsky.
https://vanmierlostichting.d66.nl/2018/ ... versiteit/
Sinds 2013 leid ik samen met prof. André van der Braak aan de Vrije Universiteit Amsterdam een nwo-onderzoeksprogramma naar het fenomeen multiple religious belonging (mrb). Dit onderzoek richt zich op mensen die uit verschillende spirituele en/of religieuze bronnen putten en elementen daaruit combineren. De een doet dat door twee of meer religieuze tradities met elkaar te verbinden en zich bijvoorbeeld als boeddhist én christen te beschouwen, een ander door de religie waarin hij of zij is opgegroeid te verrijken met elementen uit andere levensbeschouwingen, en een derde door elementen samen te voegen tot een nieuwe spirituele weg. Uit ons onderzoek blijkt dat zo’n 3,1 miljoen Nederlanders (24 procent van de volwassen bevolking) op deze manier mixen en matchen. Er ontstaan religieuze bricolages en transreligieuze identiteiten. En niet alleen religies vloeien vandaag de dag in elkaar over, ook de grens tussen seculier en religieus vervaagt. Zo heeft bijna de helft van de leden van het Humanistisch Verbond behoefte aan rituelen op belangrijke momenten in hun leven en zijn jonge humanisten minder uitgesproken over het niet-bestaan van hogere machten. Ook zijn er, volgens godsdienstfilosoof Taede Smedes, religieuze atheïsten, religieuze naturalisten en post-theisten te vinden, die tegenover een toenemend nihilisme de wereld juist als ‘heilig’ beschouwen.

Centraal staan verhalen en rituelen die mensen door de eeuwen heen hebben geholpen zin te geven aan hun bestaan. Religieuze tradities worden zo tot een open bron van wijsheid, waaruit het individu vrijelijk put.
*Manuela Kalsky is directeur van het Dominicaans Studiecentrum voor Theologie en Samenleving (DSTS) en bijzonder hoogleraar op de Schillebeeckx leerstoel aan de faculteit voor Religie en Theologie aan de Vrije Universiteit.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: MRB; Multiple-Religious-Belonging

Bericht door peda »

Hallo Petra,

Mevrouw Kalsky waardeer ik zeer. Mooi te lezen dat zij ook de Bricoleur ( toepasser bricolage ) omarmt.
Ik vind het overigens geweldig zo snel jij kunt reageren met het verwijzen naar goede links aangaande allerhande interessante onderwerpen.
Daar zitten bij lezing voor mij althans regelmatig pareltjes tussen, waarmede mijn kennis/ weten aangevuld wordt.
Fan van Petra, dat zeker :flower1:
Ik denk dat ik de Broculeur met dank aan madame Kalsky weer in ere herstel. Het kan dus wel verkeren.
Laatst gewijzigd door peda op 27 okt 2021, 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: MRB; Multiple-Religious-Belonging

Bericht door Maria K »

Petra schreef: 27 okt 2021, 10:00
peda schreef: 26 okt 2021, 12:27 Het is inderdaad wel BAH en ik maar denken eindelijk voor een deel van de "' ietisten "' een mooie betiteling gevonden te hebben.
Fluks vergeten de "" bricoleur "".

Misschien is het gewoon een kwestie van persoonlijke interpretatie of iemand het positief of negatief leest.
Je bevindt je i.i.g. in goed gezelschap als je het positief leest.

Hier een epistel van *Manuela Kalsky.
https://vanmierlostichting.d66.nl/2018/ ... versiteit/
Er ontstaan religieuze bricolages en transreligieuze identiteiten. En niet alleen religies vloeien vandaag de dag in elkaar over, ook de grens tussen seculier en religieus vervaagt.
Over hoe te lezen gesproken en over de invloed van persoonlijke interpretaties.
Bricolage dus en niet bricoleur.
Maria K schreef: 26 okt 2021, 11:53
peda schreef: 26 okt 2021, 11:17 Ik houd wel de wat meer hoogstaande betekenis van het woord aan. Niet de prutser/ knoeier, eerder de knutselaar, de zelfdoener, de kok.
Zo zou je het kunnen zien als je alleen kijkt naar het woord bricolage (doe het zelf), zoals dat bekend is geworden.
Dat zou je er dan meteen bij moeten zeggen, want jouw hoogstaande betekenis komt ook niet in andere talen als eerste betekenis naar voren.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: MRB; Multiple-Religious-Belonging

Bericht door Maria K »

peda schreef: 27 okt 2021, 11:06 Hallo Petra,

Mevrouw Kalsky waardeer ik zeer. Mooi te lezen dat zij ook de Broculeur omarmt.
Ik vind het overigens geweldig zo snel jij kunt reageren met het verwijzen naar goede links aangaande allerhande interessante onderwerpen.
Daar zitten bij lezing voor mij althans regelmatig pareltjes tussen, waarmede mijn kennis/ weten aangevuld wordt.
Fan van Petra, dat zeker :flower1:
Ik denk dat ik de Broculeur met dank aan madame Kalsky weer in ere herstel. Het kan dus wel verkeren.
Bricolage is idd. een aardige term voor wat zij bedoelt.

Ook hier.
Zie boven.
Nu ook aan jou Peda.
Btw. What's in a name?
Maak er maar bricoleur van. :lol:

Niet dat ik dit als extra argumentatie nodig zou hebben, want ze gebruikt hier niet het woord bricoleur, maar bricolage.
Petra schreef: 27 okt 2021, 10:00 *Manuela Kalsky is directeur van het Dominicaans Studiecentrum voor Theologie en Samenleving (DSTS) en bijzonder hoogleraar op de Schillebeeckx leerstoel aan de faculteit voor Religie en Theologie aan de Vrije Universiteit.
Maar als dan toch een argument door autoriteit gesuggereerd wordt:
Wat maakt haar tot een expert in de Franse taal?
Waarom zou ze niet dezelfde vergissing kunnen begaan als Peda?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Manuela_Kalsky
Duitse theologe...............
Manuela Kalsky studeerde theologie in Marburg (Duitsland) en Amsterdam. ............
Ze vervulde verschillende gastdocentschappen aan universiteiten in Zwitserland, Oostenrijk en Duitsland.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.