Hebben we een ziel ?

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.


Moderatie: het moderatieteam
J-W
Berichten: 2254
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door J-W »

MagereHein schreef: 23 nov 2021, 12:36 Is er hier eigenlijk al een conclusie met de vraagstelling of we een ziel hebben? De laatste bijdragen zijn m.n. op de persoon.
Dat antwoord was er al meer dan 100 jaar geleden, gegeven door een zekere Dulcan M. Het lijkt mij wel aardig overtuigend. :lol:
In 1901 werkte de arts Duncan McDougall aan een experiment dat als doel had om het gewicht van de ziel te meten, om zo te bewijzen dat ze bestaat. Volgens deze arts verschilt het gewicht van ieder mens kort voor en nadat iemand sterft, en zou het gewichtsverschil zitten in de ziel die het lichaam verlaat.

Een zeer discutabel experiment dat de geschiedenisboeken inging omdat het gewicht van een ziel werd ontdekt, namelijk 21 gram.
peda
Berichten: 20459
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door peda »

MagereHein schreef: 23 nov 2021, 12:54 Zoals ik het zie.
Zodra er wetenschappelijke uitspraken worden gedaan over het bestaan van een ziel, moet deze m.i. mbv wetenschap aangetoond kunnen worden.
Wat mij betreft is de claim: "de ziel bestaat" een wetenschappelijke claim.

Of zie ik dit verkeerd?

Als de ziel slechts op geloofsovertuiging bestaat, dan bestaat de ziel voor de gelovige.
Interessant dat jij denkt dat op een geloofsforum vele gelovigen bij een gesprek rond de ziel zouden denken aan wetenschap.
Op een geloofsforum verwacht ik eerder dat in de vele geloofsverhalen ( geloofsovertuigingen ) wordt gedoken om wat over de ziel te vermelden en mijn verwachting werd en wordt inderdaad bewaarheid. De ziel kan nu eenmaal niet onder de microscoop worden gelegd en geanalyseerd, dus de wetenschap kan niets zeggen over de ziel anders als "' er valt niets te onderzoeken "". Dat sommigen "' niet te onderzoeken "' gelijk stellen aan "' niet bestaan "" komt dan ook nog voor. Ook het fenomeen geur kan niet onder de microscoop worden gelegd en onderzocht, toch twijfelen velen niet aan het bestaan van geuren en zien geur niet als een illusie geproduceerd door chemische processen in de hersenen, althans men leeft niet naar de illusie. De booming cosmetica is daar een duidelijk voorbeeld van en ik geef de cosmetica volgers met mijn deodorant gebruik, geen ongelijk.
Gebruikersavatar
MagereHein
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 nov 2021, 17:16
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door MagereHein »

J-W schreef: 23 nov 2021, 13:00
MagereHein schreef: 23 nov 2021, 12:36 Is er hier eigenlijk al een conclusie met de vraagstelling of we een ziel hebben? De laatste bijdragen zijn m.n. op de persoon.
Dat antwoord was er al meer dan 100 jaar geleden, gegeven door een zekere Dulcan M. Het lijkt mij wel aardig overtuigend. :lol:
In 1901 werkte de arts Duncan McDougall aan een experiment dat als doel had om het gewicht van de ziel te meten, om zo te bewijzen dat ze bestaat. Volgens deze arts verschilt het gewicht van ieder mens kort voor en nadat iemand sterft, en zou het gewichtsverschil zitten in de ziel die het lichaam verlaat.

Een zeer discutabel experiment dat de geschiedenisboeken inging omdat het gewicht van een ziel werd ontdekt, namelijk 21 gram.
Wist eerst niet waar je het over had, maar inderdaad, die 21 gram deed me een belletje rinkelen. Lijkt me dat dit inmiddels door serieuze wetenschap achterhaald is?
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day
Gebruikersavatar
MagereHein
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 nov 2021, 17:16
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door MagereHein »

peda schreef: 23 nov 2021, 13:10
MagereHein schreef: 23 nov 2021, 12:54 Zoals ik het zie.
Zodra er wetenschappelijke uitspraken worden gedaan over het bestaan van een ziel, moet deze m.i. mbv wetenschap aangetoond kunnen worden.
Wat mij betreft is de claim: "de ziel bestaat" een wetenschappelijke claim.

Of zie ik dit verkeerd?

Als de ziel slechts op geloofsovertuiging bestaat, dan bestaat de ziel voor de gelovige.
Interessant dat jij denkt dat op een geloofsforum vele gelovigen bij een gesprek rond de ziel zouden denken aan wetenschap.
Op een geloofsforum verwacht ik eerder dat in de vele geloofsverhalen ( geloofsovertuigingen ) wordt gedoken om wat over de ziel te vermelden en mijn verwachting werd en wordt inderdaad bewaarheid. De ziel kan nu eenmaal niet onder de microscoop worden gelegd en geanalyseerd, dus de wetenschap kan niets zeggen over de ziel anders als "' er valt niets te onderzoeken "". Dat sommigen "' niet te onderzoeken "' gelijk stellen aan "' niet bestaan "" komt dan ook nog voor. Ook het fenomeen geur kan niet onder de microscoop worden gelegd en onderzocht, toch twijfelen velen niet aan het bestaan van geuren en zien geur niet als een illusie geproduceerd door chemische processen in de hersenen, althans men leeft niet naar de illusie. De booming cosmetica is daar een duidelijk voorbeeld van en ik geef de cosmetica volgers met mijn deodorant gebruik, geen ongelijk.
Het is hetzelfde als met de claim: "God bestaat" Zijn dit geloofsclaims? Moet ik een dergelijke stelling anders interpreteren als: "Een auto bestaat"?
Iedereen weet nl. wat 'bestaan' betekent, waardoor dit dan voor begripsverwarring kan gaan zorgen.

Mag je ook verwachten van gelovigen in een ziel dat ze dit niet verder (kunnen) onderbouwen? Is er geen verschil tussen:
A: Ik geloof dat er een ziel bestaat
en
B We hebben een ziel.

Bij B zou ik bijna een verklaring willen eisen, bij A zou ik slechts naar de motivatie vragen.
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day
peda
Berichten: 20459
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door peda »

Hallo Magere Hein,
De uitspraak "' wij hebben een ziel "' past in de kring van gelijk gelovigen en niet op een forum bestaande uit een "'verzameling"' van vele kleine gemene veelvouden qua overtuigingen. Hetzelfde geldt voor de eventuele opmerking "" wij hebben geen ziel "' evenzeer in mijn ogen, naast de pot geplast.
Gebruik van wij, iedereen etc probeer ik te vermijden, daarom flankeer ik mijn inbreng bijna altijd met, m.i. /in mijn optiek/ in mijn visie etc om duidelijk aan te geven dat ik niet pretendeer om mijn gedachtenkronkels ook anderen dwingend in de schoenen te schuiven.
Gebruikersavatar
MagereHein
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 nov 2021, 17:16
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door MagereHein »

Maar @Peda, mag je een verklaring of uitleg vragen waarom iemand meent dat een ziel bestaat? Ik heb geen idee wat een ziel is.
Natuurlijk ken ik uitspraken waar dit begrip in voorkomt en leg ik ook wel eens mijn ziel en zaligheid ergens in. Maar als een bewering wordt gedaan: "Ik heb een ziel" of "Ik denk dat mensen een ziel hebben" kan daar toch op doorgevraagd worden?
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Messenger »

Je kunt elk woord tegen het licht houden (''het licht" wat versta je daar onder?), maar dat wordt op een gegeven moment wel vervelend.
Als je wil praten over geloof is zekere verbeeldingskracht wel plezierig.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
peda
Berichten: 20459
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door peda »

Messenger schreef: 23 nov 2021, 13:42 Je kunt elk woord tegen het licht houden (''het licht" wat versta je daar onder?), maar dat wordt op een gegeven moment wel vervelend.
Als je wil praten over geloof is zekere verbeeldingskracht wel plezierig.
Inderdaad, ik verwacht niet dat iemand die deelneemt aan geloofsgesprek moet beginnen om "'aap'' als eerste positie op het leesplankje uitgelegd te krijgen.
Een bepaalde mate van kunnen inleven in de verhalen is wel zo prettig, anders krijg je vragen om de vragen met de achterliggende bedoeling om een ander te demonstreren dat hij bij voortduring geen goede antwoorden op de vragen heeft met en binnen de rode draad van het eigen verhaal.
Gebruikersavatar
MagereHein
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 nov 2021, 17:16
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door MagereHein »

Messenger schreef: 23 nov 2021, 13:42 Je kunt elk woord tegen het licht houden (''het licht" wat versta je daar onder?), maar dat wordt op een gegeven moment wel vervelend.
Als je wil praten over geloof is zekere verbeeldingskracht wel plezierig.
Mijn verbeeldingskracht heeft grenzen. Sorry. Ik wil echter wel meegaan in een consistente duidelijke uitleg. Als iemand dan beweert: "De ziel bestaat" dan vraag ik me af wat hij of zij daarmee bedoelt en hoe hij of zij dat weet.
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door callista »

MagereHein schreef: 23 nov 2021, 14:02
Messenger schreef: 23 nov 2021, 13:42 Je kunt elk woord tegen het licht houden (''het licht" wat versta je daar onder?), maar dat wordt op een gegeven moment wel vervelend.
Als je wil praten over geloof is zekere verbeeldingskracht wel plezierig.
Mijn verbeeldingskracht heeft grenzen. Sorry. Ik wil echter wel meegaan in een consistente duidelijke uitleg. Als iemand dan beweert: "De ziel bestaat" dan vraag ik me af wat hij of zij daarmee bedoelt en hoe hij of zij dat weet.
Tja..in b.v. het OT is de mens een ziel zoals ik al eerder heb gezegd.
Vandaar ook de uitdrukkingen: "Arme ziel" en "Zieltjes winnen" etc..terwijl in het NT de mens een ziel heeft....vanuit de Griekse filosofie denk ik.

En tja...hoe zien we dan de zielsverhuizing zoals in de reïncarnatie?
Hoe kijken we daar tegenaan?
In het christendom werd dat ook nog aangehangen totdat dat in de 6e eeuw verboden werd door de Kerk.

Wie het weet mag het zeggen.....ik weet het niet.
Gebruikersavatar
MagereHein
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 nov 2021, 17:16
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door MagereHein »

callista schreef: 23 nov 2021, 14:54
En tja...hoe zien we dan de zielsverhuizing zoals in de reïncarnatie?
Hoe kijken we daar tegenaan?
In het christendom werd dat ook nog aangehangen totdat dat in de 6e eeuw verboden werd door de Kerk.

Wie het weet mag het zeggen.....ik weet het niet.
ook wat betreft reïncarnatie zou ik vragen hebben als iemand beweert: Reïncarnatie bestaat. Ik wil best accepteren dat iemand het gelooft (net als bij het bestaan van een ziel), maar ik zou uitleg vragen. Dit soort beweringen op goed vertrouwen aannemen vind ik heel lastig. Ik verwacht dan op z'n minst een onderbouwing van dit geloof. Noem het gezonde nieuwsgierigheid.
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day
J-W
Berichten: 2254
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door J-W »

Ik hoorde laatst over iemand zeggen hoe die over de eeuwigheid in de hemel dacht. Geen God daar te zien en ook geen andere mensen. Alleen jezelf, onzichtbaar, maar wel met een gelukzalig gevoel wat altijd blijft. Dat zou dan m.i. de "onsterfelijke" ziel moeten zijn.
Hetzelfde voor de hel maar dan met veel zelfverwijt vanwege het ongeloof op aarde. En zo heeft iedereen het beste met zijn ziel voor, zielsgelukkig.............
Laatst gewijzigd door J-W op 23 nov 2021, 15:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Messenger »

callista schreef: 23 nov 2021, 14:54
Tja..in b.v. het OT is de mens een ziel zoals ik al eerder heb gezegd.
Vandaar ook de uitdrukkingen: "Arme ziel" en "Zieltjes winnen" etc..terwijl in het NT de mens een ziel heeft....vanuit de Griekse filosofie denk ik.

En tja...hoe zien we dan de zielsverhuizing zoals in de reïncarnatie?
Hoe kijken we daar tegenaan?
In het christendom werd dat ook nog aangehangen totdat dat in de 6e eeuw verboden werd door de Kerk.
De uitdrukking "alles is bezield" duidt voor mij erop dat de ziel van een mens (of andere levensvorm) alles omvat, in alle tijd, en daarmee alomtegenwoordig is. Dat is een Goddelijke eigenschap, en daardoor is de ziel volgens mij deel van God.

De geest zie ik als de wordende persoonlijkheid, het ego, het verstand. De geest ervaart, zonder kennis over diens oorsprong, het leven blanco (empirisch) zodat alles nieuw is en een ontdekkingsavontuur. Over de oorsprong wordt van alles bedacht, en dat noemen we uiteindelijk geloof.

En het derde aspect van een levend wezen is het stoffelijk lichaam dat werkelijk sterft en dat in het leven een voertuig of instrument is.

In het christendom worden de begrippen geest en ziel anders ingevuld.
Neale Donald Walsch (Gesprekken met God) hanteert de beschrijving van geest en ziel zoals ik.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Messenger »

J-W schreef: 23 nov 2021, 15:10 Ik hoorde laatst over iemand zeggen hoe die over de eeuwigheid in de hemel dacht. Geen God daar te zien en ook geen andere mensen. Alleen jezelf, onzichtbaar, maar wel met een gelukzalig gevoel wat altijd blijft. Dat zou dan m.i. de "onsterfelijke" ziel moeten zijn.
Dat lijkt mij de ervaring God zelf te zijn. De ontdekking door de gestorven geest van de ziel. Kijken door de ogen van God.

Phil Collins heeft een song op zijn repertoire : https://www.youtube.com/watch?v=IbYAnQ0YhYY
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
MagereHein
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 nov 2021, 17:16
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door MagereHein »

Weet ik nog niet wat die ziel is. Waar ze uit bestaat. Waar ze zich bevindt. Of er mensen met meer of minder ziel zijn. Wanneer deze aanwezig is (conceptie? foetus? geboorte?)> Hebben dieren een ziel? Zijn er zielloze mensen? Hoe weten we of de ziel wel of niet bestaat?
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day
Willempie
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 okt 2021, 07:17
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Willempie »

MagereHein schreef: 23 nov 2021, 13:42 Maar @Peda, mag je een verklaring of uitleg vragen waarom iemand meent dat een ziel bestaat? Ik heb geen idee wat een ziel is.
Natuurlijk ken ik uitspraken waar dit begrip in voorkomt en leg ik ook wel eens mijn ziel en zaligheid ergens in. Maar als een bewering wordt gedaan: "Ik heb een ziel" of "Ik denk dat mensen een ziel hebben" kan daar toch op doorgevraagd worden?
Mag ik dan nogmaals plaatsen wat de Bijbel onder de ziel verstaat? Je wil, gevoel en verstand. En dat hoort bij het vlees. Dieren hebben dat ook maar in veel mindere mate dan de mens. In het Bijbelse Hebreeuws heet dat de nephesh. Niet zo erg ingewikkeld dus.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Messenger »

MagereHein schreef: 23 nov 2021, 15:22 Weet ik nog niet wat die ziel is. (..)Waar ze zich bevindt. (...)Hebben dieren een ziel? (...)
Messenger schreef: 23 nov 2021, 15:12 De uitdrukking "alles is bezield" duidt voor mij erop dat de ziel van een mens (of andere levensvorm) alles omvat, in alle tijd, en daarmee alomtegenwoordig is. Dat is een Goddelijke eigenschap, en daardoor is de ziel volgens mij deel van God.
Twee berichten geleden gaf ik mijn zienswijze...
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
MagereHein
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 nov 2021, 17:16
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door MagereHein »

Willempie schreef: 23 nov 2021, 15:41
MagereHein schreef: 23 nov 2021, 13:42 Maar @Peda, mag je een verklaring of uitleg vragen waarom iemand meent dat een ziel bestaat? Ik heb geen idee wat een ziel is.
Natuurlijk ken ik uitspraken waar dit begrip in voorkomt en leg ik ook wel eens mijn ziel en zaligheid ergens in. Maar als een bewering wordt gedaan: "Ik heb een ziel" of "Ik denk dat mensen een ziel hebben" kan daar toch op doorgevraagd worden?
Mag ik dan nogmaals plaatsen wat de Bijbel onder de ziel verstaat? Je wil, gevoel en verstand. En dat hoort bij het vlees. Dieren hebben dat ook maar in veel mindere mate dan de mens. In het Bijbelse Hebreeuws heet dat de nephesh. Niet zo erg ingewikkeld dus.
Wil noem ik (vrije) wil
Gevoel noem ik dan gevoel
en verstand....vul zelf maar in

Als deze 3 kenmerken "de ziel" is, dan bestaat imo de ziel inderdaad.
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day
Gebruikersavatar
MagereHein
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 nov 2021, 17:16
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door MagereHein »

Messenger schreef: 23 nov 2021, 15:47
MagereHein schreef: 23 nov 2021, 15:22 Weet ik nog niet wat die ziel is. (..)Waar ze zich bevindt. (...)Hebben dieren een ziel? (...)
Messenger schreef: 23 nov 2021, 15:12 De uitdrukking "alles is bezield" duidt voor mij erop dat de ziel van een mens (of andere levensvorm) alles omvat, in alle tijd, en daarmee alomtegenwoordig is. Dat is een Goddelijke eigenschap, en daardoor is de ziel volgens mij deel van God.
Twee berichten geleden gaf ik mijn zienswijze...
Alles is bezield is een uitdrukking en zegt mij niets over het wel of niet bestaan van een ziel.
In de zin erna spreek je echter van een (alomtegenwoordige) ziel als zijnde deel van God. En dan ben ik de weg weer kwijt. Dan weet ik niet wat "ziel" is. Waar t zich bevindt. Hoe ik dat te weten kan komen. Hoe jij dat te weten bent gekomen. Of...is het gebaseerd op geloof?
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Messenger »

MagereHein schreef: 23 nov 2021, 16:02
Messenger schreef: 23 nov 2021, 15:47


Twee berichten geleden gaf ik mijn zienswijze...
Alles is bezield is een uitdrukking en zegt mij niets over het wel of niet bestaan van een ziel.
In de zin erna spreek je echter van een (alomtegenwoordige) ziel als zijnde deel van God. En dan ben ik de weg weer kwijt. Dan weet ik niet wat "ziel" is. Waar t zich bevindt. Hoe ik dat te weten kan komen. Hoe jij dat te weten bent gekomen. Of...is het gebaseerd op geloof?
Als ik verteld heb dat de ziel alles omvat, in alle tijd dan is die ziel overal (ofwel alomtegenwoordig). Noem het maar geloof, daarover hebben we het op geloofsgesprek. Voor wetenschappelijke bevindingen kun je terecht op freethinker bijvoorbeeld.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
MagereHein
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 nov 2021, 17:16
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door MagereHein »

Messenger schreef: 23 nov 2021, 16:21
Als ik verteld heb dat de ziel alles omvat, in alle tijd dan is die ziel overal (ofwel alomtegenwoordig). Noem het maar geloof, daarover hebben we het op geloofsgesprek. Voor wetenschappelijke bevindingen kun je terecht op freethinker bijvoorbeeld.
Ja uitstekend advies, maar daar geloven ze niet in een ziel. Daar kom ik dus niet verder. En bij jou dus ook niet. De ziel omvat alles is jouw uitleg van de ziel? Je gebruikt dan 'ziel' om ziel uit te leggen. Ik vind dat je je er heel gemakkelijk vanaf maakt als je het op de geloofshoop gooit. Je verdiept je toch in materie alvorens ergens in te geloven?
Of zie ik dat verkeerd en neem je alles voor zoete koek aan?
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door hopper »

Messenger schreef: 23 nov 2021, 16:21
Als ik verteld heb dat de ziel alles omvat,
De ziel omvat nu juist helemaal niets.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Messenger »

MagereHein schreef: 23 nov 2021, 17:00
Messenger schreef: 23 nov 2021, 16:21
Als ik verteld heb dat de ziel alles omvat, in alle tijd dan is die ziel overal (ofwel alomtegenwoordig). Noem het maar geloof, daarover hebben we het op geloofsgesprek. Voor wetenschappelijke bevindingen kun je terecht op freethinker bijvoorbeeld.
Ja uitstekend advies, maar daar geloven ze niet in een ziel. Daar kom ik dus niet verder. En bij jou dus ook niet. De ziel omvat alles is jouw uitleg van de ziel? Je gebruikt dan 'ziel' om ziel uit te leggen. Ik vind dat je je er heel gemakkelijk vanaf maakt als je het op de geloofshoop gooit. Je verdiept je toch in materie alvorens ergens in te geloven?
Of zie ik dat verkeerd en neem je alles voor zoete koek aan?
Jij bent op zoek naar empirisch bewijs voor het bestaan van een ziel, geest, God of whatever.
Daar kan ik je niet mee helpen. Ik heb het over geloof en als je dat niet hebt, ben je ongelovig. Dat is prima. Gelovigen onder elkaar worden het ook meestal niet eens.
Laatst gewijzigd door Messenger op 23 nov 2021, 18:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Messenger »

hopper schreef: 23 nov 2021, 17:16
Messenger schreef: 23 nov 2021, 16:21
Als ik verteld heb dat de ziel alles omvat,
De ziel omvat nu juist helemaal niets.
Wat jij wil Hopper. We denken ook anders over het NU. Prima.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
MagereHein
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 nov 2021, 17:16
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door MagereHein »

Messenger schreef: 23 nov 2021, 18:26 Jij bent op zoek naar empirisch bewijs voor het bestaan van een ziel, geest, God of whatever.
Daar kan ik je niet mee helpen. Ik heb het over geloof en als je dat niet hebt, ben je ongelovig. Dat is prima. Gelovigen onder elkaar worden het ook meestal niet eens.
Nee, niet per definitie (empirisch) bewijs. Dan kan later komen. Ik zoek naar argumenten om er in te geloven.
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day