Hebben we een ziel ?

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Petra »

Maria K schreef: 15 nov 2021, 11:30
Petra schreef: 15 nov 2021, 09:51 Dat ben ik met je eens Messenger.
Maar op dit planeetje is de beschaving nou eenmaal (nog) niet in staat van Hogere Ontwikkeling, en daar zullen wij het mee moeten doen. Dus kunnen we denk ik alleen maar proberen om die verder te ontwikkelen. Als ik naar de geschiedenis kijk is er al enorm veel verbeterd, helemaal voor -de gewone mens-, dus hopla... met goeie moed vóóruit.
Precies. :thumb1:
Zoals ik het bezie, met angst en beven voor een nieuwe situatie van chaos.
Beschaving is zo'n kwetsbaar laagje.
Ik hoop dan ook dat geestelijke evolutie zich toch altijd weer zal tonen in wat voor omstandigheden dan ook.
Nououou precies...
"Met angst en beven" is imo eerder het tegenovergestelde van "met goeie moed vóóruit."
Maar.. ik hoop met je mee hoor, ik word er ook steeds beter in om door de chaos te laveren.


Doet mij denken aan een gedichtje.
https://onzetaal.nl/taaladvies/een-mens ... -het-meest
Een mens lijdt dikwijls ’t meest
Door ’t lijden dat hij vreest
Doch dat nooit op komt dagen.
Zo heeft hij meer te dragen
Dan God te dragen geeft.

Soms aangevuld met:

Het leed dat is, drukt niet zo zwaar
Als vrees voor allerlei gevaar.
Doch komt het eens in huis,
Dan helpt God altijd weer
En geeft Hij kracht naar kruis.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Maria K »

Petra schreef: 17 nov 2021, 08:32
Maria K schreef: 15 nov 2021, 11:30
Precies. :thumb1:
Zoals ik het bezie, met angst en beven voor een nieuwe situatie van chaos.
Beschaving is zo'n kwetsbaar laagje.
Ik hoop dan ook dat geestelijke evolutie zich toch altijd weer zal tonen in wat voor omstandigheden dan ook.
Nououou precies...
"Met angst en beven" is imo eerder het tegenovergestelde van "met goeie moed vóóruit."
Het is ook niet bedoeld als overeenkomst.
Moed is alleen relevant, als er reden en noodzaak is om moed te hebben.

Maar.. ik hoop met je mee hoor, ik word er ook steeds beter in om door de chaos te laveren.
Doet mij denken aan een gedichtje.
https://onzetaal.nl/taaladvies/een-mens ... -het-meest
Een mens lijdt dikwijls ’t meest
Door ’t lijden dat hij vreest
Doch dat nooit op komt dagen.
Zo heeft hij meer te dragen
Dan God te dragen geeft.

Soms aangevuld met:

Het leed dat is, drukt niet zo zwaar
Als vrees voor allerlei gevaar.
Doch komt het eens in huis,
Dan helpt God altijd weer
En geeft Hij kracht naar kruis.
Waarbij ik God vertaal met een positieve inborst en daarmee liefde als uitgangspunt.

Dan is er toch wat doorgekomen van al die "warrigheid" ;)
Want dat is precies wat er bedoeld wordt.
Ook al noemt de één het "God" en de ander "positieve inborst".
small brother schreef: 16 nov 2021, 14:02
Maria K schreef: 16 nov 2021, 10:56 Het eerste wat ik van je lees, dat ik qua taalgebruik kan volgen.
(...)
Het elke dag weer leven en daarin zomin mogelijk door negativiteit te laten leiden/lijden is voor mij de opdracht voor zo lang ik zelf mijn leven in de hand denk te kunnen hebben.
In tijden van dood om me heen een bijna onmogelijkheid.
Zo heeft ieder zijn karakter en drijfveren.
Alles wat we ontmoeten, is in een context van heiligheid in gebroken vaten, en rottigheid in vaten die zichzelf zuiver beschouwen. Het is mooi om te ervaren hoe heiligheid in nabijheid van het lijden, ook inderdaad vruchten van licht kan opleveren. Zwakte maakt geestelijke krachten los. Hopelijk mag het ons inspireren, die in sterkte menen vertegenwoordigers van het licht te zijn. Wat we daardoor meestal niet zijn.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Petra »

Maria K schreef: 17 nov 2021, 10:01
Petra schreef: 17 nov 2021, 08:32

Nououou precies...
"Met angst en beven" is imo eerder het tegenovergestelde van "met goeie moed vóóruit."
Het is ook niet bedoeld als overeenkomst.
Moed is alleen relevant, als er reden en noodzaak is om moed te hebben.
Ohh dan had ik misschien jouw "precies" reactie, met dat duimpje verkeerd begrepen.
Er is imo altijd een reden om goeie moed te hebben.
Maar dat kan er best mee te maken hebben dat ik nogal met Engels koppel.. meestal ben ik in good spirit of in good cheer, zeg maar. Daardoor kan ik altijd opgewekt op staan, ondanks negativiteit/venijn/chaos/ en ach..roep maar wat ik allemaal op mijn pad wel 's tegen kan komen.
Vandaar ook dat gedichtje.. dat eerst zinnetje (Een mens lijdt dikwijls het meest door het lijden dat hij vreest) hing vroeger bij ons thuis op een tegeltje aan de muur. Misschien ben ik daarom niet zo vrezerig aangelegd.

Maar goed, voor we weer te ver off topic afdwalen.... het vraagstuk is van de TS is: Hebben we een ziel.
Misschien als we dat hebben..is het ook maar weer een cadeautje... als je niet met je ziel onder je arm hoeft rond te lopen.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door peda »

Heeft de mens een ziel, ja of neen. Het antwoord is niet op harde wijze te leveren. Indien de mens een ziel heeft wat is dan de status/ leefomstandigheden van de ziel na de dood. Opnieuw is het antwoord niet op harde wijze te leveren. Het blijft dus met elkaar praten over uiteenlopende zienswijzen. De mens heeft geen ziel, is het meest simpele antwoord, een zeer kort verhaal. Maar de meeste mensen volgen de korte versie niet en kiezen voor een langer door anderen uitgestippeld verhaal of stellen een eigen verhaal samen over na de dood. De mens Doet geestelijk wat hij Wil.
Barnabas
Berichten: 1654
Lid geworden op: 16 dec 2020, 14:12
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Barnabas »

Zolderworm schreef: 15 nov 2021, 13:10
Mullog schreef: 13 nov 2021, 15:26
Ik heb al een paar keer aangegeven dat ik accepteer en begrijp dat de ervaringen die jij beschrijft voor jou realistisch zijn. Ik beweer dat het illusies zijn die je hersenen creëren maar die voor degene die ze ervaart reëel zijn, ook als het niet werkelijk gebeurt. Jij beweert dat het wel werkelijk gebeurt in een bovennatuurlijk niveau. Als we het dan niet over wetenschappelijke verklaringstheorieën hebben, waar hebben we het dan nog over?

Het kan zijn dat je een ander aandachtsgebied hebt maar eerder gaf je als argument dat je het aantal tegeltjes in de badkamer astraal bekend waren. Voor mij is de inconsistentie in de argumentatie en de verandering in gewicht van argumenten een indicatie dat de zelf gecreëerde realiteit beschermd moet worden en dat er mogelijk getwijfeld wordt aan de realiteit van de ervaringen. Zoals ik hierboven al heb uitgelegd heb hoeft dat voor mij niet.

Je telefoon heeft het tot hier gered ;)

Kun je bovenstaande hard maken? Zijn de ervaringen zoals je die hierboven beschrijft niet gewoon dromen die je je wel tot in detail herinnerd terwijl de meeste dromen snel vervagen tussen slapen en waken in. Ik heb zelf wel een paar enkele dromen die jij als ervaring zult kwalificeren.

Ja, 4 (of meer) personen kunnen dezelfde suggestie hebben. Ze kunnen misschien zelfs wel verschillende suggesties hebben en deze door onderlinge communicatie naar een gemeenschappelijke suggestie omvormen. Ik ga dit niet allemaal bestrijden maar als je het sceptisch benaderd blijven veel vragen onbeantwoord.

Wat ik tot op heden van en over hem gelezen heb, en ik geef toe dat het niet heel erg veel is, vraag ik mij af of hij dat echt beweerd. Maar ik moet er nog wat dieper induiken (als ik tijd heb).

Het is heel simpel. Haal de hersenen uit iemands hoofd en ga met een hamer op zijn tenen beuken. Je zult zien dat hij of zij geen pijn ervaart.

Mijn schoonmoeder is overleden aan dementie. Ze was op het laatst zo ver heen dat ze mijn vrouw, haar dochter, niet meer herkende. Ze had op dat moment een blaasontsteking waar je U tegen zou hebben gezegd. De artsen gaven aan dat ze daar niks meer aan deden omdat haar hersenen zover heen waren dat ze er toch niks meer van voelde. Het was zo'n beetje de situatie die ik hier met mijn eerste zin schets.

Volgens mij kun je bovenstaand experiment (met die hamer) ook uitvoeren met mensen die op de juiste plaats een dwarslaesie hebben.

Je kunt hersenwerkzaamheid ontkennen maar dan moet je wel met hele goede argumenten komen wil je mij overtuigen.



Zoals gezegd. Ik weet er (nog) onvoldoende van.
Ik heb al een paar keer aangegeven dat er geen wetenschappelijke verklaringstheorieën zijn die pleiten voor mijn stellingen. Als ik die zou kunnen geven, dan ben ik rijp voor de Nobelprijs.
Maar er zijn wel wetenschappelijke verklaringstheorieën tegen mijn stellingen. En daar zouden we het over kunnen hebben. Neem bijvoorbeeld de experimenten van Michael Persinger. Susan Blackmore heeft het in haar boek "Seeing myself" onder meer uitgebreid gehad over dergelijke wetenschappelijk theorieën.

Om vast te stellen dat de uittredingservaringen zeer realistisch zijn, hoef je niet precies het aantal tegeltjes in je badkamer te kennen. Je kunt sowieso vastsstellen dat de ervaring je huis exact weergeeft. Zoals bijvoorbeeld wanneer je boven het dak zweeft en de dakpannen zeer realistisch onder je ziet. En des te meer als je ziet dat je moeder wasgoed op het ouderlijk bed heeft uitgespreid en even later bij verificatie in de werkelijkheid vaststelt dat dat ook echt het geval is. Maar dat is natuurlijk wel een persoonlijke ervaring en geen bewijs. Zoals gezegd heb ik geen wetenschappelijk bewijs.

Ook kan ook niet vaststellen dat mijn ervaringen geen superrealistische dromen zijn. Alhoewel het wasgoed-verhaal anders doet vermoeden. En ook bijvoorbeeld het feit dat je boven het dak zweeft en weet dat je lichaam onder het dak ligt en dat je daarnaar terug moet, vervolgens in de dakpannen duikt en met een boog, waarbij je expliciet de beweging ervaart, razendsnel en met veel lawaai weer in je lichaam terecht komt.
Ik heb ook nog nooit in een droom mijn eigen lichaam zien liggen.

Er vond geen redenatie achteraf plaats om de waarneming gelijk te krijgen. Iedereen was het er meteen over eens wat men gezien had. Theoretisch beschouwd zou het een collectieve illusie kunnen zijn geweest. Maar dat lijkt mij sterk.

Campbell beweert dat. Maar dan moet je zijn boek "My big toe" lezen, dat hier naast mij op de bank ligt.

Ik ontken hersenwerkzaamheid niet, zoals ik ook niet de werkzaamheid van je radio ontken. Maar geef een klap op de radio en hij werkt niet meer. Maar in de radiostudio blijven ze gewoon doorpraten. Zo is de verhouding ook tussen hersenen en geest. Alhoewel deze vergelijking wel op een bepaald moment mank gaat.
Zoals meermaals gezegd: het gaat om bewustwording, niet om bewustzijnsinhoud. En bij dementerenden is de bewustwording onveranderd. Zij worden zich nog steeds bewust.
Overigens was mijn vrouw, die ernstig cognitief beschadigd was, op de laatste momenten voor haar dood verrassend helder.
De bibjel erkent het bestaan van een ziel. Zij legt uit dat de mens bestaat uit een lichaam een geest en een ziel. De ziel verlaat het lichaam na de dood. Er zijn getuigenissen van mensen die uit hun lichaam getreden zijn, bijvoorbeeld op een operatietafel, maar voor zover ik weet is daar altijd sprake van een overlijden. De bijbel kent geen verhalen van mensen die uit hun lichaam treden en daarna terugkeren daarin. De bijbel vertelt wel hoe overledenen weer tot leven komen, bijvoorbeeld bij de dood van Christus waarbij velen uit hun graven kwamen en zich toonden in Jeruzalem, hun lichaam was hersteld en hun ziel daarin teruggekeerd. De bijbel kent ook het verhaal van Saul waarbij Saul de overleden Samuël, een profeet van de Heer, op laat roepen en het verhaal vertelt hoe Samuël inderdaad verschijnt en met Saul spreekt. Zie 1 Samuël 28. Samuël was dus al overleden en verscheen op het woord (of handelen) van een vrouw die geesten van doden bezweerde. Heel bijzonder dat God toestaat dat zijn profeet zich toont. Uit zijn opmerking kunnen we opmaken dat Samuël in rust verkeerde. Hij zegt tegen Saul: "Waarom hebt u mijn rust verstoord?". Dat geeft aan dat er voor de kinderen van God rust is na de dood.

Het is mogelijk om heel helder zaken waar te nemen die er niet zijn.. Een psychiatrisch patiënt kan wanen hebben die er levensecht uitzien. Het hoofd gebruikt gegevens die er opgeslagen zijn om beelden te creeëren die als levensecht ervaren worden. Dat kan ook met het geloven van toestanden zoals men er heilig van overtuigd kan zijn dat er iets aan de hand is. Dat zijn allemaal wanen.

De bijbel spreekt ook over geestvervoering. Er is een verhaal waarbij mensen door de Geest van God in geestvervoering raken en een verhaal waarbij profeten van de Baäl dat doen. In het eerste geval betreft het profeten van de Heer waarbij Saul zich aansluit. Saul had dus de ervaring van het profeteren namens de Heer waarbij hij in geestvervoering was. Ezechiël beschrijft heldere visioenen die hij namnes de Heer heeft gezien. Zeer heldere beelden en goed gedetailleerd beschreven. Deze beelden waren van de Heer. Aan de ander kant spreekt de bijbel over Baälprofeten die in geestvevoering raken. Het verhaal beschrijft hoe zij zich tot bloedens toe bewerken en zich zwaar inspannen om een antwoord van hun God te ontvangen, maar dat krijgen zij niet.

Het verschijnsel van slaapwandelen is een bekend verschijnsel. Een ander verschijnsel is dat mensen hun bewustzijn (onder invloed van psychose) kunnen verliezen en daarbij handelen zonder bewustzijn. Men weet niet, ook later niet, van wat men gedaan heeft.
Misscien is het mogelijk dat er een combinatie bestaat van slaapwandelen, waanbeelden en niet weten wat men doet.

Wanneer Samuël met Saul spreekt is zijn uitspraak negatief, hij zal de volgende dag overlijden in het gevecht. Saul had eerder gezocht naar een antwoord van de Heere maar de Heere antwoorde hem niet, op geen enkele wijze. Saul was bekend met het woord van God en had nodig zich daarop te richten. Saul wist dus al wat hem te doen stond, God had eerder door de mond van Samuël uitgebreid tegen hem gesproken. Maar opnieuw pleegde Saul ontrouw en wendde zich tot een vrouw die doden bezweerde waarvan Saul wist dat de Heer dat niet goed vond. Daarom kreeg Saul deze boodschap. De volgende dag overleed hij in de strijd tegen de Filistijnen.
Mullog
Berichten: 3785
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Mullog »

Barnabas schreef: 18 nov 2021, 15:49 ... Er zijn getuigenissen van mensen die uit hun lichaam getreden zijn, bijvoorbeeld op een operatietafel, maar voor zover ik weet is daar altijd sprake van een overlijden. ...
Bijzonder, dat overledene tijdens een operatie na hun dood getuigen van hun uittreding. Hoe hebben ze dat vertelt ?
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Zolderworm »

Barnabas schreef: 18 nov 2021, 15:49
Zolderworm schreef: 15 nov 2021, 13:10
Ik heb al een paar keer aangegeven dat er geen wetenschappelijke verklaringstheorieën zijn die pleiten voor mijn stellingen. Als ik die zou kunnen geven, dan ben ik rijp voor de Nobelprijs.
Maar er zijn wel wetenschappelijke verklaringstheorieën tegen mijn stellingen. En daar zouden we het over kunnen hebben. Neem bijvoorbeeld de experimenten van Michael Persinger. Susan Blackmore heeft het in haar boek "Seeing myself" onder meer uitgebreid gehad over dergelijke wetenschappelijk theorieën.

Om vast te stellen dat de uittredingservaringen zeer realistisch zijn, hoef je niet precies het aantal tegeltjes in je badkamer te kennen. Je kunt sowieso vastsstellen dat de ervaring je huis exact weergeeft. Zoals bijvoorbeeld wanneer je boven het dak zweeft en de dakpannen zeer realistisch onder je ziet. En des te meer als je ziet dat je moeder wasgoed op het ouderlijk bed heeft uitgespreid en even later bij verificatie in de werkelijkheid vaststelt dat dat ook echt het geval is. Maar dat is natuurlijk wel een persoonlijke ervaring en geen bewijs. Zoals gezegd heb ik geen wetenschappelijk bewijs.

Ook kan ook niet vaststellen dat mijn ervaringen geen superrealistische dromen zijn. Alhoewel het wasgoed-verhaal anders doet vermoeden. En ook bijvoorbeeld het feit dat je boven het dak zweeft en weet dat je lichaam onder het dak ligt en dat je daarnaar terug moet, vervolgens in de dakpannen duikt en met een boog, waarbij je expliciet de beweging ervaart, razendsnel en met veel lawaai weer in je lichaam terecht komt.
Ik heb ook nog nooit in een droom mijn eigen lichaam zien liggen.

Er vond geen redenatie achteraf plaats om de waarneming gelijk te krijgen. Iedereen was het er meteen over eens wat men gezien had. Theoretisch beschouwd zou het een collectieve illusie kunnen zijn geweest. Maar dat lijkt mij sterk.

Campbell beweert dat. Maar dan moet je zijn boek "My big toe" lezen, dat hier naast mij op de bank ligt.

Ik ontken hersenwerkzaamheid niet, zoals ik ook niet de werkzaamheid van je radio ontken. Maar geef een klap op de radio en hij werkt niet meer. Maar in de radiostudio blijven ze gewoon doorpraten. Zo is de verhouding ook tussen hersenen en geest. Alhoewel deze vergelijking wel op een bepaald moment mank gaat.
Zoals meermaals gezegd: het gaat om bewustwording, niet om bewustzijnsinhoud. En bij dementerenden is de bewustwording onveranderd. Zij worden zich nog steeds bewust.
Overigens was mijn vrouw, die ernstig cognitief beschadigd was, op de laatste momenten voor haar dood verrassend helder.
De bibjel erkent het bestaan van een ziel. Zij legt uit dat de mens bestaat uit een lichaam een geest en een ziel. De ziel verlaat het lichaam na de dood. Er zijn getuigenissen van mensen die uit hun lichaam getreden zijn, bijvoorbeeld op een operatietafel, maar voor zover ik weet is daar altijd sprake van een overlijden. De bijbel kent geen verhalen van mensen die uit hun lichaam treden en daarna terugkeren daarin. De bijbel vertelt wel hoe overledenen weer tot leven komen, bijvoorbeeld bij de dood van Christus waarbij velen uit hun graven kwamen en zich toonden in Jeruzalem, hun lichaam was hersteld en hun ziel daarin teruggekeerd. De bijbel kent ook het verhaal van Saul waarbij Saul de overleden Samuël, een profeet van de Heer, op laat roepen en het verhaal vertelt hoe Samuël inderdaad verschijnt en met Saul spreekt. Zie 1 Samuël 28. Samuël was dus al overleden en verscheen op het woord (of handelen) van een vrouw die geesten van doden bezweerde. Heel bijzonder dat God toestaat dat zijn profeet zich toont. Uit zijn opmerking kunnen we opmaken dat Samuël in rust verkeerde. Hij zegt tegen Saul: "Waarom hebt u mijn rust verstoord?". Dat geeft aan dat er voor de kinderen van God rust is na de dood.

Het is mogelijk om heel helder zaken waar te nemen die er niet zijn.. Een psychiatrisch patiënt kan wanen hebben die er levensecht uitzien. Het hoofd gebruikt gegevens die er opgeslagen zijn om beelden te creeëren die als levensecht ervaren worden. Dat kan ook met het geloven van toestanden zoals men er heilig van overtuigd kan zijn dat er iets aan de hand is. Dat zijn allemaal wanen.

De bijbel spreekt ook over geestvervoering. Er is een verhaal waarbij mensen door de Geest van God in geestvervoering raken en een verhaal waarbij profeten van de Baäl dat doen. In het eerste geval betreft het profeten van de Heer waarbij Saul zich aansluit. Saul had dus de ervaring van het profeteren namens de Heer waarbij hij in geestvervoering was. Ezechiël beschrijft heldere visioenen die hij namnes de Heer heeft gezien. Zeer heldere beelden en goed gedetailleerd beschreven. Deze beelden waren van de Heer. Aan de ander kant spreekt de bijbel over Baälprofeten die in geestvevoering raken. Het verhaal beschrijft hoe zij zich tot bloedens toe bewerken en zich zwaar inspannen om een antwoord van hun God te ontvangen, maar dat krijgen zij niet.

Het verschijnsel van slaapwandelen is een bekend verschijnsel. Een ander verschijnsel is dat mensen hun bewustzijn (onder invloed van psychose) kunnen verliezen en daarbij handelen zonder bewustzijn. Men weet niet, ook later niet, van wat men gedaan heeft.
Misscien is het mogelijk dat er een combinatie bestaat van slaapwandelen, waanbeelden en niet weten wat men doet.

Wanneer Samuël met Saul spreekt is zijn uitspraak negatief, hij zal de volgende dag overlijden in het gevecht. Saul had eerder gezocht naar een antwoord van de Heere maar de Heere antwoorde hem niet, op geen enkele wijze. Saul was bekend met het woord van God en had nodig zich daarop te richten. Saul wist dus al wat hem te doen stond, God had eerder door de mond van Samuël uitgebreid tegen hem gesproken. Maar opnieuw pleegde Saul ontrouw en wendde zich tot een vrouw die doden bezweerde waarvan Saul wist dat de Heer dat niet goed vond. Daarom kreeg Saul deze boodschap. De volgende dag overleed hij in de strijd tegen de Filistijnen.
Ik hecht niet veel waarde aan wat de bijbel erover schrijft. Want dat zijn volgens mij allemaal verzinsels. Mijn vrouw leed aan schizofrenie en leed aan wanen. Ik had uittredingen uit het lichaam. Het verschil tussen beide ervaringen is immens. Zij hebben niets met elkaar te maken.
Misschien zou het handig zijn als je de literatuur over dit soort zaken eens zou bestuderen en je niet zo op de bijbel concentreren. Want je slaat behoorlijk de plank mis.
Only dead fish go with the flow
Barnabas
Berichten: 1654
Lid geworden op: 16 dec 2020, 14:12
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Barnabas »

Zolderworm schreef: 18 nov 2021, 22:48
Barnabas schreef: 18 nov 2021, 15:49

De bibjel erkent het bestaan van een ziel. Zij legt uit dat de mens bestaat uit een lichaam een geest en een ziel. De ziel verlaat het lichaam na de dood. Er zijn getuigenissen van mensen die uit hun lichaam getreden zijn, bijvoorbeeld op een operatietafel, maar voor zover ik weet is daar altijd sprake van een overlijden. De bijbel kent geen verhalen van mensen die uit hun lichaam treden en daarna terugkeren daarin. De bijbel vertelt wel hoe overledenen weer tot leven komen, bijvoorbeeld bij de dood van Christus waarbij velen uit hun graven kwamen en zich toonden in Jeruzalem, hun lichaam was hersteld en hun ziel daarin teruggekeerd. De bijbel kent ook het verhaal van Saul waarbij Saul de overleden Samuël, een profeet van de Heer, op laat roepen en het verhaal vertelt hoe Samuël inderdaad verschijnt en met Saul spreekt. Zie 1 Samuël 28. Samuël was dus al overleden en verscheen op het woord (of handelen) van een vrouw die geesten van doden bezweerde. Heel bijzonder dat God toestaat dat zijn profeet zich toont. Uit zijn opmerking kunnen we opmaken dat Samuël in rust verkeerde. Hij zegt tegen Saul: "Waarom hebt u mijn rust verstoord?". Dat geeft aan dat er voor de kinderen van God rust is na de dood.

Het is mogelijk om heel helder zaken waar te nemen die er niet zijn.. Een psychiatrisch patiënt kan wanen hebben die er levensecht uitzien. Het hoofd gebruikt gegevens die er opgeslagen zijn om beelden te creeëren die als levensecht ervaren worden. Dat kan ook met het geloven van toestanden zoals men er heilig van overtuigd kan zijn dat er iets aan de hand is. Dat zijn allemaal wanen.

De bijbel spreekt ook over geestvervoering. Er is een verhaal waarbij mensen door de Geest van God in geestvervoering raken en een verhaal waarbij profeten van de Baäl dat doen. In het eerste geval betreft het profeten van de Heer waarbij Saul zich aansluit. Saul had dus de ervaring van het profeteren namens de Heer waarbij hij in geestvervoering was. Ezechiël beschrijft heldere visioenen die hij namnes de Heer heeft gezien. Zeer heldere beelden en goed gedetailleerd beschreven. Deze beelden waren van de Heer. Aan de ander kant spreekt de bijbel over Baälprofeten die in geestvevoering raken. Het verhaal beschrijft hoe zij zich tot bloedens toe bewerken en zich zwaar inspannen om een antwoord van hun God te ontvangen, maar dat krijgen zij niet.

Het verschijnsel van slaapwandelen is een bekend verschijnsel. Een ander verschijnsel is dat mensen hun bewustzijn (onder invloed van psychose) kunnen verliezen en daarbij handelen zonder bewustzijn. Men weet niet, ook later niet, van wat men gedaan heeft.
Misscien is het mogelijk dat er een combinatie bestaat van slaapwandelen, waanbeelden en niet weten wat men doet.

Wanneer Samuël met Saul spreekt is zijn uitspraak negatief, hij zal de volgende dag overlijden in het gevecht. Saul had eerder gezocht naar een antwoord van de Heere maar de Heere antwoorde hem niet, op geen enkele wijze. Saul was bekend met het woord van God en had nodig zich daarop te richten. Saul wist dus al wat hem te doen stond, God had eerder door de mond van Samuël uitgebreid tegen hem gesproken. Maar opnieuw pleegde Saul ontrouw en wendde zich tot een vrouw die doden bezweerde waarvan Saul wist dat de Heer dat niet goed vond. Daarom kreeg Saul deze boodschap. De volgende dag overleed hij in de strijd tegen de Filistijnen.
Ik hecht niet veel waarde aan wat de bijbel erover schrijft. Want dat zijn volgens mij allemaal verzinsels. Mijn vrouw leed aan schizofrenie en leed aan wanen. Ik had uittredingen uit het lichaam. Het verschil tussen beide ervaringen is immens. Zij hebben niets met elkaar te maken.
Misschien zou het handig zijn als je de literatuur over dit soort zaken eens zou bestuderen en je niet zo op de bijbel concentreren. Want je slaat behoorlijk de plank mis.
Wanneer jij allerlei zaken waarneemt die echt zouden zijn, waarom zouden gelijksoortige verhalen dan niet waar kunnen zijn?
Jij beweert uittredingen uit het lichaam gehad te hebben.
In de bijbel wordt toch wel daarover gesproken. Echter wordt daar indirect over gesproken. Er wordt getuigd van een man die in de derde hemel geweest is maar, vertelt de schrijver, maar hij weet niet of het in of buiten het lichaam was. God weet dat wel voegt hij er aan toe. Dus de man die het hoort weet niet of het in of buiten het lichaam was maar God weet het wel.
Barnabas
Berichten: 1654
Lid geworden op: 16 dec 2020, 14:12
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Barnabas »

Mullog schreef: 18 nov 2021, 17:09
Barnabas schreef: 18 nov 2021, 15:49 ... Er zijn getuigenissen van mensen die uit hun lichaam getreden zijn, bijvoorbeeld op een operatietafel, maar voor zover ik weet is daar altijd sprake van een overlijden. ...
Bijzonder, dat overledene tijdens een operatie na hun dood getuigen van hun uittreding. Hoe hebben ze dat vertelt ?
Begrijp je dat echt niet? Als dat zo is leg ik het uit.
Mullog
Berichten: 3785
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Mullog »

Barnabas schreef: 19 nov 2021, 14:33
Mullog schreef: 18 nov 2021, 17:09
Bijzonder, dat overledene tijdens een operatie na hun dood getuigen van hun uittreding. Hoe hebben ze dat vertelt ?
Begrijp je dat echt niet? Als dat zo is leg ik het uit.
Ik zie de uitleg met belangstelling tegemoet.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Zolderworm »

Barnabas schreef: 19 nov 2021, 14:12
Zolderworm schreef: 18 nov 2021, 22:48
Ik hecht niet veel waarde aan wat de bijbel erover schrijft. Want dat zijn volgens mij allemaal verzinsels. Mijn vrouw leed aan schizofrenie en leed aan wanen. Ik had uittredingen uit het lichaam. Het verschil tussen beide ervaringen is immens. Zij hebben niets met elkaar te maken.
Misschien zou het handig zijn als je de literatuur over dit soort zaken eens zou bestuderen en je niet zo op de bijbel concentreren. Want je slaat behoorlijk de plank mis.
Wanneer jij allerlei zaken waarneemt die echt zouden zijn, waarom zouden gelijksoortige verhalen dan niet waar kunnen zijn?
Jij beweert uittredingen uit het lichaam gehad te hebben.
In de bijbel wordt toch wel daarover gesproken. Echter wordt daar indirect over gesproken. Er wordt getuigd van een man die in de derde hemel geweest is maar, vertelt de schrijver, maar hij weet niet of het in of buiten het lichaam was. God weet dat wel voegt hij er aan toe. Dus de man die het hoort weet niet of het in of buiten het lichaam was maar God weet het wel.
Iemand die uittreedt weet dat hij uittreedt. Je ziet ook soms je eigen lichaam vanaf een afstandje liggen. Gijsbert van der Zeeuw heeft er drie boeken over geschreven. Robert Monroe twee. En Sten Oomen ook drie. De meeste uittreders treden vooral uit in hun eigen huis en daarbuiten. Met name Van der Zeeuw is ook in hemelgebieden geweest. Maar hij had het nooit over de derde hemel. Ik ging soms door een portal naar een andere wereld. Maar dat was volgens mij geen hemel, maar m'n eigen geestelijke wereld.
Only dead fish go with the flow
Barnabas
Berichten: 1654
Lid geworden op: 16 dec 2020, 14:12
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Barnabas »

Zolderworm schreef: 19 nov 2021, 17:31
Barnabas schreef: 19 nov 2021, 14:12

Wanneer jij allerlei zaken waarneemt die echt zouden zijn, waarom zouden gelijksoortige verhalen dan niet waar kunnen zijn?
Jij beweert uittredingen uit het lichaam gehad te hebben.
In de bijbel wordt toch wel daarover gesproken. Echter wordt daar indirect over gesproken. Er wordt getuigd van een man die in de derde hemel geweest is maar, vertelt de schrijver, maar hij weet niet of het in of buiten het lichaam was. God weet dat wel voegt hij er aan toe. Dus de man die het hoort weet niet of het in of buiten het lichaam was maar God weet het wel.
Iemand die uittreedt weet dat hij uittreedt. Je ziet ook soms je eigen lichaam vanaf een afstandje liggen. Gijsbert van der Zeeuw heeft er drie boeken over geschreven. Robert Monroe twee. En Sten Oomen ook drie. De meeste uittreders treden vooral uit in hun eigen huis en daarbuiten. Met name Van der Zeeuw is ook in hemelgebieden geweest. Maar hij had het nooit over de derde hemel. Ik ging soms door een portal naar een andere wereld. Maar dat was volgens mij geen hemel, maar m'n eigen geestelijke wereld.
Ik ken verhalen van mensen die zichzelf op de operatietafel zagen liggen en ook een verhaal van een vrouw die een rondleiding in de hemel kreeg. Daarbij ging het vooral over het lot van geaborteerde kinderen. Zij zag engelen die de kinderen verzorgden (in de hemel). Dat is al enige decennia geleden, maar zij heeft haar verhaal te boek laten stellen, daarvan weet ik het.
Barnabas
Berichten: 1654
Lid geworden op: 16 dec 2020, 14:12
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Barnabas »

Mullog schreef: 19 nov 2021, 17:17
Barnabas schreef: 19 nov 2021, 14:33

Begrijp je dat echt niet? Als dat zo is leg ik het uit.
Ik zie de uitleg met belangstelling tegemoet.
Dus je begrijpt het niet?
Mullog
Berichten: 3785
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Mullog »

Barnabas schreef: 20 nov 2021, 17:45
Mullog schreef: 19 nov 2021, 17:17
Ik zie de uitleg met belangstelling tegemoet.
Dus je begrijpt het niet?
Klopt, dus graag uitleg.
Mullog
Berichten: 3785
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Mullog »

Barnabas schreef: 20 nov 2021, 17:39
Zolderworm schreef: 19 nov 2021, 17:31
Iemand die uittreedt weet dat hij uittreedt. Je ziet ook soms je eigen lichaam vanaf een afstandje liggen. Gijsbert van der Zeeuw heeft er drie boeken over geschreven. Robert Monroe twee. En Sten Oomen ook drie. De meeste uittreders treden vooral uit in hun eigen huis en daarbuiten. Met name Van der Zeeuw is ook in hemelgebieden geweest. Maar hij had het nooit over de derde hemel. Ik ging soms door een portal naar een andere wereld. Maar dat was volgens mij geen hemel, maar m'n eigen geestelijke wereld.
Ik ken verhalen van mensen die zichzelf op de operatietafel zagen liggen en ook een verhaal van een vrouw die een rondleiding in de hemel kreeg. Daarbij ging het vooral over het lot van geaborteerde kinderen. Zij zag engelen die de kinderen verzorgden (in de hemel). Dat is al enige decennia geleden, maar zij heeft haar verhaal te boek laten stellen, daarvan weet ik het.
Schrijfster en titel?
Barnabas
Berichten: 1654
Lid geworden op: 16 dec 2020, 14:12
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Barnabas »

Mullog schreef: 20 nov 2021, 19:56
Barnabas schreef: 20 nov 2021, 17:45

Dus je begrijpt het niet?
Klopt, dus graag uitleg.
Wanneer een persoon overlijdt kan God de ziel terug laten keren in het lichaam en de levensgeest ook. Eventuele schade aan het lichaam kan Hij herstellen.
Barnabas
Berichten: 1654
Lid geworden op: 16 dec 2020, 14:12
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Barnabas »

Mullog schreef: 20 nov 2021, 19:58
Barnabas schreef: 20 nov 2021, 17:39

Ik ken verhalen van mensen die zichzelf op de operatietafel zagen liggen en ook een verhaal van een vrouw die een rondleiding in de hemel kreeg. Daarbij ging het vooral over het lot van geaborteerde kinderen. Zij zag engelen die de kinderen verzorgden (in de hemel). Dat is al enige decennia geleden, maar zij heeft haar verhaal te boek laten stellen, daarvan weet ik het.
Schrijfster en titel?
Kun je mij een reden geven om er moeite voor te doen?
Mullog
Berichten: 3785
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Mullog »

Barnabas schreef: 20 nov 2021, 20:31
Mullog schreef: 20 nov 2021, 19:58
Schrijfster en titel?
Kun je mij een reden geven om er moeite voor te doen?
Omdat het anders een losse flodder is. Iedereen kan dan over iedere uitspraak wel zeggen van dat heb ik ooit ergens gelezen. Ik meen mij te herinneren dat de eerste keer dat wij contact hadden het over de ouderdom van de aarde ging en dat een wetenschapper je vertelt had dat dit ongeveer 6.000 jaar was. Dat was voldoende om het je te laten geloven (waarschijnlijk omdat het met je beeld overeen komt). Maar enige referentie kon je toen ook al niet geven.

Dat is de reden waarom ik graag feiten zie, zoals schrijfster en titel. En aangezien je volgens mij nauwelijks meer leest dan de bijbel moet het toch niet zo moeilijk zijn andere boeken die je gelezen hebt te herinneren?
Mullog
Berichten: 3785
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Mullog »

Barnabas schreef: 20 nov 2021, 20:29
Mullog schreef: 20 nov 2021, 19:56
Klopt, dus graag uitleg.
Wanneer een persoon overlijdt kan God de ziel terug laten keren in het lichaam en de levensgeest ook. Eventuele schade aan het lichaam kan Hij herstellen.
Dus je probeert mij hier wijs te maken dat mensen uitgetreden zijn, overleden zijn, en daarna weer in hun lichaam zijn teruggekeerd waarna het lichaam weer tot leven is gekomen en men die ervaringen heeft vertelt.

Ben je niet in de war met Bijna Dood Ervaringen (BDE), wat volgens mij iets anders is?
Barnabas
Berichten: 1654
Lid geworden op: 16 dec 2020, 14:12
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Barnabas »

Mullog schreef: 20 nov 2021, 21:34
Barnabas schreef: 20 nov 2021, 20:31

Kun je mij een reden geven om er moeite voor te doen?
Omdat het anders een losse flodder is. Iedereen kan dan over iedere uitspraak wel zeggen van dat heb ik ooit ergens gelezen. Ik meen mij te herinneren dat de eerste keer dat wij contact hadden het over de ouderdom van de aarde ging en dat een wetenschapper je vertelt had dat dit ongeveer 6.000 jaar was. Dat was voldoende om het je te laten geloven (waarschijnlijk omdat het met je beeld overeen komt). Maar enige referentie kon je toen ook al niet geven.

Dat is de reden waarom ik graag feiten zie, zoals schrijfster en titel. En aangezien je volgens mij nauwelijks meer leest dan de bijbel moet het toch niet zo moeilijk zijn andere boeken die je gelezen hebt te herinneren?
Of iemand een referentie geeft of niet bepaalt niet of het betrouwbaar is, Slechts betekent het iets voor de mogelijkheid voor anderen om informatie te vinden. De vraag is echter wat de bedoeling daarvan is.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Zolderworm »

Barnabas schreef: 20 nov 2021, 17:39
Zolderworm schreef: 19 nov 2021, 17:31
Iemand die uittreedt weet dat hij uittreedt. Je ziet ook soms je eigen lichaam vanaf een afstandje liggen. Gijsbert van der Zeeuw heeft er drie boeken over geschreven. Robert Monroe twee. En Sten Oomen ook drie. De meeste uittreders treden vooral uit in hun eigen huis en daarbuiten. Met name Van der Zeeuw is ook in hemelgebieden geweest. Maar hij had het nooit over de derde hemel. Ik ging soms door een portal naar een andere wereld. Maar dat was volgens mij geen hemel, maar m'n eigen geestelijke wereld.
Ik ken verhalen van mensen die zichzelf op de operatietafel zagen liggen en ook een verhaal van een vrouw die een rondleiding in de hemel kreeg. Daarbij ging het vooral over het lot van geaborteerde kinderen. Zij zag engelen die de kinderen verzorgden (in de hemel). Dat is al enige decennia geleden, maar zij heeft haar verhaal te boek laten stellen, daarvan weet ik het.
Dan weet je niet genoeg om er echt over te kunnen meepraten.
Only dead fish go with the flow
Mullog
Berichten: 3785
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Mullog »

Barnabas schreef: 20 nov 2021, 22:02
Mullog schreef: 20 nov 2021, 21:34
Omdat het anders een losse flodder is. Iedereen kan dan over iedere uitspraak wel zeggen van dat heb ik ooit ergens gelezen. Ik meen mij te herinneren dat de eerste keer dat wij contact hadden het over de ouderdom van de aarde ging en dat een wetenschapper je vertelt had dat dit ongeveer 6.000 jaar was. Dat was voldoende om het je te laten geloven (waarschijnlijk omdat het met je beeld overeen komt). Maar enige referentie kon je toen ook al niet geven.

Dat is de reden waarom ik graag feiten zie, zoals schrijfster en titel. En aangezien je volgens mij nauwelijks meer leest dan de bijbel moet het toch niet zo moeilijk zijn andere boeken die je gelezen hebt te herinneren?
Of iemand een referentie geeft of niet bepaalt niet of het betrouwbaar is, Slechts betekent het iets voor de mogelijkheid voor anderen om informatie te vinden. De vraag is echter wat de bedoeling daarvan is.
Dat betekent voor mij dan dat je een oncontroleerbaar fantasietje vertelt. Een referentie geeft ook de mogelijkheid om de betrouwbaarheid van de bron te beoordelen. Blijkbaar wil je dat niet dus die zal wel rammelen (als er al een bron is).

En de lezer op een zoektocht sturen is niet bepaald kies.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Zolderworm »

Barnabas schreef: 20 nov 2021, 22:02
Mullog schreef: 20 nov 2021, 21:34
Omdat het anders een losse flodder is. Iedereen kan dan over iedere uitspraak wel zeggen van dat heb ik ooit ergens gelezen. Ik meen mij te herinneren dat de eerste keer dat wij contact hadden het over de ouderdom van de aarde ging en dat een wetenschapper je vertelt had dat dit ongeveer 6.000 jaar was. Dat was voldoende om het je te laten geloven (waarschijnlijk omdat het met je beeld overeen komt). Maar enige referentie kon je toen ook al niet geven.

Dat is de reden waarom ik graag feiten zie, zoals schrijfster en titel. En aangezien je volgens mij nauwelijks meer leest dan de bijbel moet het toch niet zo moeilijk zijn andere boeken die je gelezen hebt te herinneren?
Of iemand een referentie geeft of niet bepaalt niet of het betrouwbaar is, Slechts betekent het iets voor de mogelijkheid voor anderen om informatie te vinden. De vraag is echter wat de bedoeling daarvan is.
Is het zo moeilijk om toe te geven dat je de bron niet weet?
Only dead fish go with the flow
Barnabas
Berichten: 1654
Lid geworden op: 16 dec 2020, 14:12
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Barnabas »

Mullog schreef: 21 nov 2021, 09:28
Barnabas schreef: 20 nov 2021, 22:02

Of iemand een referentie geeft of niet bepaalt niet of het betrouwbaar is, Slechts betekent het iets voor de mogelijkheid voor anderen om informatie te vinden. De vraag is echter wat de bedoeling daarvan is.
Dat betekent voor mij dan dat je een oncontroleerbaar fantasietje vertelt. Een referentie geeft ook de mogelijkheid om de betrouwbaarheid van de bron te beoordelen. Blijkbaar wil je dat niet dus die zal wel rammelen (als er al een bron is).

En de lezer op een zoektocht sturen is niet bepaald kies.
Ik merk dat het je gaat om weerleggen. Dan moet je je eigen onderzoek doen, er is genoeg te vinden in de bijbel.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Messenger »

Barnabas schreef: 21 nov 2021, 10:49
Mullog schreef: 21 nov 2021, 09:28
Dat betekent voor mij dan dat je een oncontroleerbaar fantasietje vertelt. Een referentie geeft ook de mogelijkheid om de betrouwbaarheid van de bron te beoordelen. Blijkbaar wil je dat niet dus die zal wel rammelen (als er al een bron is).

En de lezer op een zoektocht sturen is niet bepaald kies.
Ik merk dat het je gaat om weerleggen. Dan moet je je eigen onderzoek doen, er is genoeg te vinden in de bijbel.
Je zet jezelf buiten spel, je diskwalificeert jezelf voor ieder gesprek op deze manier.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.