Hebben we een ziel ?

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
MagereHein
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 nov 2021, 17:16
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door MagereHein »

Messenger schreef: 17 jan 2022, 18:43 Doordat mijn brein ervoor open stond ,kon ik God ervaren.
Maar hoe weet jij dat dat God was en niet een buitenaardse 6 dimensionale demon die zich voordeed als God?
Verder vind ik het echt ontzettend fijn voor je. Als jij er gelukkig mee bent, ben ik de laatste die je dat wil ontnemen.
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Messenger »

MagereHein schreef: 17 jan 2022, 18:46
Messenger schreef: 17 jan 2022, 18:43 Doordat mijn brein ervoor open stond ,kon ik God ervaren.
Maar hoe weet jij dat dat God was en niet een buitenaardse 6 dimensionale demon die zich voordeed als God?
Verder vind ik het echt ontzettend fijn voor je. Als jij er gelukkig mee bent, ben ik de laatste die je dat wil ontnemen.
Dat is lief van je.

Het was God, dat is helder voor me.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Willempie
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 okt 2021, 07:17
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Willempie »

MagereHein schreef: 17 jan 2022, 18:04
Sta niet TE open?
Afbeelding
Deze uitspraak is afkomstig van G.K. Chesterton, voor zover ik weet. Een bijzondere man met een bijzonder inzicht. Laten we daarom eens het oor te luisteren leggen naar dit soort wijze mensen.
Willempie
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 okt 2021, 07:17
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Willempie »

MagereHein schreef: 17 jan 2022, 15:02
Barnabas schreef: 17 jan 2022, 15:00

Dan heb je een ander God dan ik.
1 Voordeel: iedere god heeft evenveel bestaansrecht
Waarop baseer je dit? Op welke wetenschappelijke onderbouwing?
Willempie
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 okt 2021, 07:17
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Willempie »

MagereHein schreef: 17 jan 2022, 15:39
HJW schreef: 17 jan 2022, 15:13

Jij hebt een ander Godsbeeld. Van de zeer oude stempel.
Gelukkig weten we inmiddels beter.
Bron?
Goede reactie. Ondanks dat we het bijna nooit met elkaar eens zijn vind ik dit een zeer goede vraag. Of daar dan een rationeel antwoord op komt? Ik denk het niet.
Willempie
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 okt 2021, 07:17
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Willempie »

Messenger schreef: 17 jan 2022, 15:32
Barnabas schreef: Waarom denk je dat?
De bijbelgod is keer op keer teleurgesteld in zijn eigen schepping. Daarom is die God niet almachtig. Een almachtige God heeft alles volmaakt voor elkaar
De God van de Bijbel heeft een doel met zijn schepping en zal dat bereiken, ondanks jouw en mijn meningen.
Gebruikersavatar
MagereHein
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 nov 2021, 17:16
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door MagereHein »

Willempie schreef: 17 jan 2022, 19:41
MagereHein schreef: 17 jan 2022, 15:02
1 Voordeel: iedere god heeft evenveel bestaansrecht
Waarop baseer je dit? Op welke wetenschappelijke onderbouwing?
Een logische gevolgtrekking van AL die interpretaties die er zijn waarbij iedereen beweert het bij t rechte eind te hebben. En waarom zou ik die mensen niet geloven?
Tel daarbij alle gods-ideeen uit t verleden op. Die goden bestonden ECHT hoor. Was geen twijfel over mogelijk.
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day
Gebruikersavatar
MagereHein
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 nov 2021, 17:16
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door MagereHein »

Willempie schreef: 17 jan 2022, 19:47
Messenger schreef: 17 jan 2022, 15:32

De bijbelgod is keer op keer teleurgesteld in zijn eigen schepping. Daarom is die God niet almachtig. Een almachtige God heeft alles volmaakt voor elkaar
De God van de Bijbel heeft een doel met zijn schepping en zal dat bereiken, ondanks jouw en mijn meningen.
Maar vind je, terugkijkend in de geschiedenis van de mensheid, dit een logisch doel? Had er geen andere wijze mogelijk geweest om je schepsels tot jezelf te laten komen? Had Hij niets ietsje pietsje duidelijker kunnen zijn?
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door hopper »

peda schreef: 17 jan 2022, 17:08 Hallo Hopper,

Beide verhalen ( incarnatie en niet buiten zich zelf treden ) sluiten elkaar volledig uit. Je komt dan niet verder als eeuwige herhaling van de eigen overtuiging. Het saillante verschil tussen ons beiden is dat ik in staat ben om naar beide verhalen tegelijkertijd te kijken, terwijl bij jou het incarnatie verhaal niet meedoet.
Er is nog een weg die de incarnatie van het Ene in de mens mogelijk maakt. Maar die weg verteld het christendom niet.
Het Ene emaneert zonder minder van zichzelf te worden. Weet de mens deze betekenis, dan incarneert zo een mens niet meer in deze wereld.
Het kan zijn dat Jezus 'de weg' volledig heeft afgelegd en zo maagdelijk is wedergeboren.
Maar dat is puur speculatie, dus dat schiet niet op.
Jezus sprak immers over zichzelf niet als een persoon, maar als 'de weg'.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Messenger »

Willempie schreef: 17 jan 2022, 19:47
Messenger schreef: 17 jan 2022, 15:32

De bijbelgod is keer op keer teleurgesteld in zijn eigen schepping. Daarom is die God niet almachtig. Een almachtige God heeft alles volmaakt voor elkaar
De God van de Bijbel heeft een doel met zijn schepping en zal dat bereiken, ondanks jouw en mijn meningen.
De God die ik ken heeft het doel zichzelf via ons en het overige leven te ervaren op empirische wijze.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Messenger »

MagereHein schreef: 17 jan 2022, 19:57
Willempie schreef: 17 jan 2022, 19:47

De God van de Bijbel heeft een doel met zijn schepping en zal dat bereiken, ondanks jouw en mijn meningen.
Maar vind je, terugkijkend in de geschiedenis van de mensheid, dit een logisch doel? Had er geen andere wijze mogelijk geweest om je schepsels tot jezelf te laten komen? Had Hij niets ietsje pietsje duidelijker kunnen zijn?
Het bijeenkrijgen van je schepsels doe je het best met stroop in plaats van azijn. Dan ga je bijvoorbeeld niet de hele mensheid verdoemen met een erfzonde omdat een voorouder een verboden vrucht gegeten heeft. Dan maak je duidelijk dat je iedere mens innig en onvoorwaardelijk liefhebt en dat er niet wordt geoordeeld vanwege de vrije wil.
Stroop in plaats van azijn...Het is echt simpeler dan velen denken...
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
MagereHein
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 nov 2021, 17:16
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door MagereHein »

Intermezzo: Voor de oude Grieken was t brein slechts opvulsel en werd via de neusgaten eruit gepulkt en verwijderd. De geest zat immers in t hart.
Wat dat betreft zijn sommigen niet veel opgeschoten na die oude Grieken.
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Messenger »

MagereHein schreef: 17 jan 2022, 22:14 Intermezzo: Voor de oude Grieken was t brein slechts opvulsel en werd via de neusgaten eruit gepulkt en verwijderd.
Wat een karwei zeg! Dan pulk ik liever een krab of kreeft leeg. :lol:
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Alpha »

Zolderworm schreef: 13 jan 2022, 22:42
Alpha schreef: 13 jan 2022, 22:31 Ik geef aan dat, als je de huur niet aan de huisbaas betaald, dat je er dan uit wordt gezet.
Dat is geen bedreiging, maar een constatering.
Maar ieder is daar vrij in.
Het gevolg komt vanzelf.
Reken maar dat dat het neersabelen van andersdenkenden is. Stop daar nou eens mee. Wat jij gelooft is ook maar gewoon jouw geloof. Zeker weten doe je het niet. Jij opereert hier met een air alsof je God zelf bent. Misselijkmakend.
Jij sabelt maar al te graag neer.
Het zou je sieren om daar eens mee te stoppen.

Wanneer je door rood rijdt, krijg je mogelijk een bekeuring.
Is dat nu een waarschuwing of een bedreiging?
M.i. weet je het verschil niet.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Alpha »

Zolderworm schreef: 13 jan 2022, 22:43
Alpha schreef: 13 jan 2022, 22:34 Gewoon een typefoutje: verhalen!
Ik hoef niet geloofwaardig te zijn, de Bijbel is geloofwaardig.

Jesaja 46:10 Vanaf het begin vertel ik [JHWH] de afloop en van oudsher de dingen die nog niet zijn gedaan. Ik zeg: “Wat ik besluit zal gebeuren en alles wat ik wil zal ik doen.”
De bijbel is helemaal niet geloofwaardig. Dat is ook maar verzonnen door gewone mensen een paar duizend jaar geleden. Ik snap niet dat je erin vliegt.
De gebruikelijke veronderstelling, die van bijbelcritici klakkeloos is overgenomen.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 18 jan 2022, 09:34
Wanneer je door rood rijdt, krijg je mogelijk een bekeuring.
Is dat nu een waarschuwing of een bedreiging?
M.i. weet je het verschil niet.
Ik begrijp niet goed waarom er af en toe over een verkeerslicht en bekeuring gesproken wordt?
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 18 jan 2022, 09:35
Zolderworm schreef: 13 jan 2022, 22:43
De bijbel is helemaal niet geloofwaardig. Dat is ook maar verzonnen door gewone mensen een paar duizend jaar geleden. Ik snap niet dat je erin vliegt.
De gebruikelijke veronderstelling, die van bijbelcritici klakkeloos is overgenomen.
Het is ook niet zo moeilijk die veronderstelling zelf te maken, dat hoef je niet van bijbelcritici over te nemen.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Alpha »

MagereHein schreef: 14 jan 2022, 06:49
Alpha schreef: 13 jan 2022, 22:29 Ik niet, ik ga gewoon uit van de Bijbel, niet uit van menselijke filosofieën.
Maar wat is jouw filosofie dat je moet uitgaan van de bijbel?
Ik ga niet uit van filosofieën.

Gnostici geloofden dat kennis (Grieks: gnosis) langs mystieke weg kon worden verkregen, combineerden Griekse filosofie en oosterse mystiek met afvallige christelijke leerstellingen.

Vandaar dat Paulus schreef:

Kolossenzen 2:8 Pas op dat niemand je vangt met filosofie en bedrieglijke, holle ideeën gebaseerd op menselijke tradities, op de basisprincipes van de wereld en niet op Christus.

Handelingen 17:18 Enkele epicurische en stoïsche filosofen gingen met hem in discussie.
Sommigen zeiden: ‘Wat zou die praatjesmaker toch willen vertellen?’
Anderen zeiden: ‘Hij schijnt een verkondiger van vreemde goden te zijn.’
Dat was omdat hij het goede nieuws over Jezus en de opstanding bekendmaakte. NWV.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 18 jan 2022, 09:39
Alpha schreef: 18 jan 2022, 09:35 De gebruikelijke veronderstelling, die van bijbelcritici klakkeloos is overgenomen.
Het is ook niet zo moeilijk die veronderstelling zelf te maken, dat hoef je niet van bijbelcritici over te nemen.
Het is bekend dat die critici daar voor het eerst mee kwamen, onder leiding van Julius Wellhausen.

Over de relatie tussen de archeologie en de historische verslagen van de bijbel merkte professor David Noel Freedman op: „In het algemeen staaft de archeologie echter de historische deugdelijkheid van het bijbelse verslag.
Het globale chronologische schema vanaf de patriarchen tot de tijd van het NT sluit aan bij archeologische gegevens.
Toekomstige ontdekkingen zullen waarschijnlijk de huidige bescheiden visie bevestigen dat de bijbelse overlevering geworteld is in de geschiedenis, en getrouw is doorgegeven, zij het dan niet geschiedenis in de kritische of wetenschappelijke zin.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 17 jan 2022, 15:32
Barnabas schreef: Waarom denk je dat?
De bijbelgod is keer op keer teleurgesteld in zijn eigen schepping. Daarom is die God niet almachtig. Een almachtige God heeft alles volmaakt voor elkaar
Een saboteur heeft ook een vrije wil en die misbruikt hij.
Gewoon God de schuld geven.
Hij is toch almachtig?
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 18 jan 2022, 09:49
Messenger schreef: 17 jan 2022, 15:32

De bijbelgod is keer op keer teleurgesteld in zijn eigen schepping. Daarom is die God niet almachtig. Een almachtige God heeft alles volmaakt voor elkaar
Een saboteur heeft ook een vrije wil en die misbruikt hij.
Gewoon God de schuld geven.
Hij is toch almachtig?
Volgens mij is er een misverstand over de vrije wil die we hebben als mens en de almacht van God.

Een vrije wil is niet gebonden aan enige voorwaarde, gebod of verbod. Als dat wel zo zou zijn, betreft het gewoon een beperkte wil in plaats van een vrije wil.
De almacht van God is niet in de zin dat God de opperheerser is van het universum, de almacht van God maakt alle keuzes die de mens met vrije wil maakt en de resultaten/uitkomsten daarvan mogelijk. De vrije wil van de mens zal nooit de wil van God kunnen dwarsbomen.

De wil van God komt erop neer dat God de mensen zegt : "Jouw/Jullie wil is Mijn wil."

Er vindt geen interventie plaats op de vrije wil, er is geen oordeel over de vrije wil en er wordt niet gestraft vanwege die vrije wil.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
MagereHein
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 nov 2021, 17:16
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door MagereHein »

Alpha schreef: 18 jan 2022, 09:40
Ik ga niet uit van filosofieën.

En niet van wetenschap en de werkelijkheid. Jouw keuze. Prima!
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door peda »

Alpha schreef: 18 jan 2022, 09:49
Messenger schreef: 17 jan 2022, 15:32

De bijbelgod is keer op keer teleurgesteld in zijn eigen schepping. Daarom is die God niet almachtig. Een almachtige God heeft alles volmaakt voor elkaar
Een saboteur heeft ook een vrije wil en die misbruikt hij.
Gewoon God de schuld geven.
Hij is toch almachtig?
Het is het vraagstuk van de theodicee.
Hoe is het mogelijk dat de aardbewoners nu met hun vrije wil niet doen wat God Wil dat er gedaan zou moeten worden, maar dat na de herschepping de herschapenen met hun vrije wil plots wel in staat zijn om te doen wat God Wil dat er gedaan wordt. Dit theologische raadsel is niet opgelost.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Messenger »

peda schreef: 18 jan 2022, 10:17
Alpha schreef: 18 jan 2022, 09:49 Een saboteur heeft ook een vrije wil en die misbruikt hij.
Gewoon God de schuld geven.
Hij is toch almachtig?
Het is het vraagstuk van de theodicee.
Hoe is het mogelijk dat de aardbewoners nu met hun vrije wil niet doen wat God Wil dat er gedaan zou moeten worden, maar dat na de herschepping de herschapenen met hun vrije wil plots wel in staat zijn om te doen wat God Wil dat er gedaan wordt. Dit theologische raadsel is niet opgelost.
Misschien doen Aardbewoners met hun vrije wil precies wat God wil : Dat zij zelfstandig vrije keuzes maken. Of dat zij geen keuzes maken en dat het volstaat er simpelweg te zijn.
Het kan ook zijn dat wij als Aardbewoners niets voor God hoeven te doen, maar dat God er is als Grote Vriend die we kunnen gebruiken om onze keuzes te laten resulteren in de uitkomsten van die keuzes. Niets van wat we kiezen is te gek. En in alles wat we kiezen is reeds voorzien, voordat we onze keuze maken.

Is het misschien tijd, aangezien velen denken dat het leven niet op rolletjes verloopt, stil te staan bij de mogelijkheid dat God altijd JA zegt op onze keuzes en ons altijd bevestigd? Dat we dat niet bewust zijn? En dat we daardoor ongewenste uitkomsten krijgen?

Hetgeen we initieel kiezen wordt vaak door onderliggende gedachten ondermijnd in plaats van ondersteund.
We geloven dat God wikt en weegt op elk gebed, elk verzoek, maar we staan er niet bij stil dat we mogelijk precies dat krijgen wat we kiezen. Dat God nooit NEE zegt. We moeten dus voorzichtig zijn in hoe we kiezen. Be careful what you wish for.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door peda »

Hallo Messenger,

Dat bij Walsch de theodicee anders wordt begrepen als in het christendom is duidelijk. Het Walsch Gods-beeld met de Godsvonken is een geheel ander beeld als dat van de God met de geschapen zielen. Het theodicee vraagstuk waarnaar ik refereerde is niet op te lossen met het Walsch- Godsbeeld, maar dient binnen de christelijke theologie tot oplossing te worden gebracht, wat m.i. nog steeds niet bevredigend lukt.