Hebben we een ziel ?

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.


Moderatie: het moderatieteam
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door hopper »

HJW schreef: 10 jan 2022, 21:20
hopper schreef: 10 jan 2022, 17:35
Klopt. Een gedachte over het 'eeuwige nu' vind plaats in het tijdelijke nu.
Waaruit volgt dat je het 'eeuwige nu' niet kunt denken.
1. Ik zou niet weten waarom niet. Alleen de gedachte dat het niet kan, blokkeert de mogelijkheid. Dat is de enige reden.
Daarom schreef Paulus ook over de liefde. Binnen de liefde bestaat het ego (de gedachte/bedachte ik) niet en komt de mens binnen het 'directe kennen'. Dat is nauwkeurig kennen zoals ik nauwkeurig gekend wordt. Daar zijn God en mens één: dat stukje van bewustzijn waar God en mens samen vallen.
Het is altijd één, los van of ik mij daar van bewust ben of niet.
1. Het denken kan alleen denken aan 'toen' en 'straks'. Het gedachte 'nu' is geen 'nu' omdat dat ook als een stipje in de tijd gedacht wordt.
Op het moment dat er stilte is in je geest (afwezigheid van denken) zie je het eerste kleine stukje van het 'nu'.

2. Klopt helemaal. Daarom gaat het in deze materie dan ook om bewust'zijn en niet om iets wat geloofd wordt.
Dat wat in zichzelf één is kan alleen gekend worden door er één mee te zijn. Bewust'zijn of onbewustzijn, meer smaken zijn er niet.
Paulus noemt dat één zijn liefde en ik ben het met Paulus eens.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Piebe Paulusma »

hopper schreef: 10 jan 2022, 21:42 Het gedachte 'nu' is geen 'nu' omdat dat ook als een stipje in de tijd gedacht wordt.
Op het moment dat er stilte is in je geest (afwezigheid van denken) zie je het eerste kleine stukje van het 'nu'.
De mens is van nature in het nu, de kracht van de gedachte is juist dat die door de tijd kan reizen, zowel terug in de tijd als vooruit. En ejaculatie kan geschieden door de gedachte, het lichaam volgt dan het brein letterlijk in extase. Het brein is enorm krachtig en die kracht wordt vaak onderschat.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door HJW »

hopper schreef: 10 jan 2022, 21:42 1. Het denken kan alleen denken aan 'toen' en 'straks'. Het gedachte 'nu' is geen 'nu' omdat dat ook als een stipje in de tijd gedacht wordt.
Op het moment dat er stilte is in je geest (afwezigheid van denken) zie je het eerste kleine stukje van het 'nu'.
(Bewust)zijn in plaats van denken, dat klopt.
2. Klopt helemaal. Daarom gaat het in deze materie dan ook om bewust'zijn en niet om iets wat geloofd wordt.
Dat wat in zichzelf één is kan alleen gekend worden door er één mee te zijn. Bewust'zijn of onbewustzijn, meer smaken zijn er niet.
Paulus noemt dat één zijn liefde en ik ben het met Paulus eens.
Inhoud mee eens. Ik vraag me alleen ten zeerste af of Paulus dat destijds ook zo gedacht heeft. Gezien de strekking van andere teksten van hem vraag ik me dat ten zeerste af.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door hopper »

HJW schreef: 10 jan 2022, 22:37
Inhoud mee eens. Ik vraag me alleen ten zeerste af of Paulus dat destijds ook zo gedacht heeft. Gezien de strekking van andere teksten van hem vraag ik me dat ten zeerste af.
Daar heb ik ook zo mijn bedenkingen bij. Maar als ik 1 Korinthiërs 13 lees, dat klopt helemaal.
1 Al ware het, dat ik de talen der mensen en der engelen sprak, en de liefde niet had, zo ware ik een klinkend metaal, of luidende schel geworden.
2 En al ware het dat ik de gave der profetie had, en wist al de verborgenheden en al de wetenschap; en al ware het, dat ik al het geloof had, zodat ik bergen verzette, en de liefde niet had, zo ware ik niets.
3 En al ware het, dat ik al mijn goederen tot onderhoud der armen uitdeelde, en al ware het, dat ik mijn lichaam overgaf, opdat ik verbrand zou worden, en had de liefde niet, zo zou het mij geen nuttigheid geven.
4 De liefde is lankmoedig, zij is goedertieren; de liefde is niet afgunstig; de liefde handelt niet lichtvaardiglijk, zij is niet opgeblazen;
5 Zij handelt niet ongeschiktelijk, zij zoekt zichzelve niet, zij wordt niet verbitterd, zij denkt geen kwaad;
6 Zij verblijdt zich niet in de ongerechtigheid, maar zij verblijdt zich in de waarheid;
7 Zij bedekt alle dingen, zij gelooft alle dingen, zij hoopt alle dingen, zij verdraagt alle dingen.
8 De liefde vergaat nimmermeer; maar hetzij profetieën, zij zullen te niet gedaan worden; hetzij talen, zij zullen ophouden; hetzij kennis, zij zal te niet gedaan worden.
9 Want wij kennen ten dele, en wij profeteren ten dele;
10 Doch wanneer het volmaakte zal gekomen zijn, dan zal hetgeen ten dele is, te niet gedaan worden.
11 Toen ik een kind was, sprak ik als een kind, was ik gezind als een kind, overlegde ik als een kind; maar wanneer ik een man geworden ben, zo heb ik te niet gedaan hetgeen eens kinds was.
12 Want wij zien nu door een spiegel in een duistere rede, maar alsdan zullen wij zien aangezicht tot aangezicht; nu ken ik ten dele, maar alsdan zal ik kennen, gelijk ook ik gekend ben.
En dan kan het me niet schelen wie (of uit wiens naam) het geschreven is. Zo lees ik Jezus ook. De historische Jezus kan me helemaal niks schelen, maar zijn verwijzingen zijn allemaal dat liefde van het zelf af gericht is en daarmee gericht op de medemens, de ander.

Dat betekent dat Jezus en Paulus (of zij die uit hun naam schreven) innerlijke kennis hadden.

In pragmatische zin moet je misschien wel eens dingen zeggen die passen in je culturele omgeving, of om andere mensen mee te krijgen.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door hopper »

Piebe Paulusma schreef: 10 jan 2022, 21:54
hopper schreef: 10 jan 2022, 21:42 Het gedachte 'nu' is geen 'nu' omdat dat ook als een stipje in de tijd gedacht wordt.
Op het moment dat er stilte is in je geest (afwezigheid van denken) zie je het eerste kleine stukje van het 'nu'.
De mens is van nature in het nu, de kracht van de gedachte is juist dat die door de tijd kan reizen, zowel terug in de tijd als vooruit. En ejaculatie kan geschieden door de gedachte, het lichaam volgt dan het brein letterlijk in extase. Het brein is enorm krachtig en die kracht wordt vaak onderschat.
Het daadwerkelijke 'nu' bevindt zich niet in de tijd. Iedere gedachte van de mens (aan zowel heden als verleden) is inhoud van het eeuwige.
Ook fysiek leven we in de tijd. Alles wat zich in de tijd bevindt is veranderlijk (wordend) het 'nu' is onveranderlijk en daarmee daadwerkelijk zijnde.

Het 'eeuwige nu' is het tevens het volledige kennen. Tot het volledige kennen kan men alleen komen middels de liefde. Dat is wat Paulus zegt in 1 Korinthiërs 13
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door HJW »

hopper schreef: 10 jan 2022, 23:56
Daar heb ik ook zo mijn bedenkingen bij. Maar als ik 1 Korinthiërs 13 lees, dat klopt helemaal.
Dat klopt. Het is een mengelmoes van prachtige inzichten en ouderwetse gedachten.
En dan kan het me niet schelen wie (of uit wiens naam) het geschreven is. Zo lees ik Jezus ook. De historische Jezus kan me helemaal niks schelen, maar zijn verwijzingen zijn allemaal dat liefde van het zelf af gericht is en daarmee gericht op de medemens, de ander.

Dat betekent dat Jezus en Paulus (of zij die uit hun naam schreven) innerlijke kennis hadden.
Klopt. Het gaat om de inhoud.
Zo zegt de dood van Jezus mij niets. Als ik door hem geïnspireerd ben, dan is dat door zijn leven.
In pragmatische zin moet je misschien wel eens dingen zeggen die passen in je culturele omgeving, of om andere mensen mee te krijgen.
Dat is de reden dat ik wel eens denk dat de rol van Maria Magdalena veel groter was dan gedacht.
Maar ja, in die tijd een vrouw die de leiding had en het grote voorbeeld zou zijn.......
Gebruikersavatar
MagereHein
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 nov 2021, 17:16
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door MagereHein »

KRITISCH denken. Wie wil dat niet? Lees even mee met een kritisch denker.

Ja, wat is dat eigenlijk, een ziel? Iedereen heeft het gevoel dat hij een ziel heeft. Een soort bewustzijn dat ergens in je lichaam zit, maar toch los staat van je lichaam. En het lijkt zo voor de hand liggend dat die blijft bestaan als je lichaam er niet meer is. Het “ik-gevoel”. Ik heb het er altijd lastig mee gehad om dat niet te geloven. Het is zo intuïtief. Maar door me te verdiepen in skepticisme, de werking van het brein en drogredeneringen besef ik dat je intuïtie het niet altijd bij het rechte eind heeft. Het is belangrijk om dieper te graven en niet te blijven steken bij “iets mysterieus dat we nooit zullen begrijpen”.

Het idee van het bestaan van een ziel is al erg oud. Het denken erover kwam op een hoogtepunt met René Descartes, naar wiens ideeën de term dualisme verwijst. Descartes dacht zelfs te weten waar de immateriële ziel zich bevond, in de epifyse. Daar kreeg ze door de zintuigen en hersenen een representatie van de wereld voorgeschoteld. Daniel Dennett noemde het idee dat er een ziel in de hersenen zou huizen dan ook toepasselijk het Cartesiaans theater. Hij stelde dit voor als een soort kraanbestuurder die in het hoofd zit en het lichaam bestuurt. Maar… wie bestuurt dan de kraanbestuurder?

De religies geven aan dat de ziel verder leeft wanneer het lichaam is afgestorven. Dat ding dat het ‘ik-besef’ heeft leeft verder na de dood. Dat lijkt mij zo voor de hand liggend, want ik kan me onmogelijk inbeelden dat de wereld en het heelal gewoon blijven verder bestaan op het moment dat ik niet meer besta. Ik kan me eigenlijk geen wereld inbeelden waarin ik niet besta. Het probleem is dat door je zoiets te proberen in te beelden je jezelf al in dat beeld zet als imaginaire observator. Het niet bestaan van die ‘ik’ is niet intuïtief.

De ziel is ook immaterieel, want ze kan het lichaam zomaar verlaten bij de dood en dwars door betonnen muren verdwijnen. Bovendien zou ze niet eeuwig zijn als ze materieel was. Ze is onzichtbaar, want er heeft nog nooit iemand een ziel zien ontsnappen uit een lijk.

Dat ‘ik-gevoel’ of bewustzijn hoeft natuurlijk geen immateriële ziel te zijn. Het kan perfect het product van onze hersenen zijn. Daar zit het verschil tussen bewustzijn en ziel. Momenteel ben ik het boek ‘Who’s in charge’ van Michael Gazzaniga aan het lezen en hij bespreekt er het fenomeen van het bewustzijn vanuit zijn onderzoek als neurowetenschapper. Ik ga daar verder nog op in.

Maar als je nu dieper graaft, wat is dat ‘ik-besef’? Het eerste dat je naar voor kan brengen zijn herinneringen, zelfbeelden, ervaringen… Ook als je de religieuze boeken bekijkt, moet je tot de conclusie komen dat de ziel een geheugen moet hebben. Als dat niet zo was, dan zou een straf of beloning na de dood zinloos zijn. Bovendien zal de god in kwestie steeds oordelen op basis van hoe iemand zijn leven geleid heeft. In religies die in reïncarnatie geloven reïncarneer je in een ander wezen op basis van hoe je je vorige leven hebt geleid, maar als het geheugen dan volledig gewist wordt, hoe kan je daar dan lessen uit trekken?

Stel nu dat de mens een ziel heeft, dan moet je de vraag beantwoorden of dieren ook een ziel hebben. Hedendaagse mensen zullen meestal positief antwoorden op deze vraag, maar dat is lang niet zo geweest. Tot enkele eeuwen geleden ging men ervan uit dat dieren geen ziel hadden. Tot de 19de eeuw ging men er zelfs vanuit dat negers – zo werden toen mensen met een donkere huidskleur uit Afrika genoemd – ook geen ziel hebben. Er is zelfs ooit een pauselijk conclaaf geweest waarin gediscuteerd werd of een vrouw wel een ziel heeft. Een begrip van de evolutietheorie maakt het sinds Darwin lastig om te denken dat alleen de mens een ziel zou hebben en andere dieren niet.

Maar als dieren een ziel hebben… Alle dieren, of enkel de zoogdieren? Misschien ook vogels, want die zijn intelligent. Weekdieren niet, maar octopussen misschien weer wel? Waar trek je de grens tussen dieren die door een ziel bewoond worden en dieren die niet door een ziel bewoond worden? Of worden ze allemaal door een ziel bewoond zoals de hindoes denken? En ook planten? Zelfs voorwerpen, zoals verschillende animistische religies denken?

Als een mens, of meer algemeen, een levend wezen door een ziel bewoond wordt, wanneer trekt die ziel dan in dat lichaam in? Bij de conceptie? Bij de geboorte? Ergens er tussenin?

Als de ziel in het lichaam intrekt bij de conceptie, dan hebben we een probleem met eeneiige tweelingen. Want die beginnen eerst als een bevruchte eicel, waarbij na een tijdje de vrucht gaat splitsen in twee individuen. Maar hoe zit dat dan met die ziel? Kiest die voor één van beide individuen? En wat gebeurt er dan met de andere, wordt die zielloos geboren, of komt er alsnog halsoverkop een tweede ziel die zich in het tweede individu nestelt? Of ontstaat een eeneiige tweeling net omdat er twee zielen in die bevruchte eicel gekropen zijn en dan ruzie gemaakt hebben waarna ze beslisten om elk de helft van de tot dan toe gesplitste cellen voor zich te nemen?

Er zijn zo nog enkele problemen. Zoals ik in eerdere afleveringen al vertelde, deden Michael Gazzaniga en zijn promotor Roger Sperry onderzoek naar split brain patiënten. Halfweg de twintigste eeuw werden mensen met een zeer ernstige vorm van epilepsie behandeld door het operatief doorsnijden van het corpus callosum, de hersenbalk. De hersenbalk is een bundel zenuwen die de linker- en de rechterhersenhelft met elkaar verbinden en op die manier zorgt voor de communicatie tussen beide hersenhelften. Deze ingreep was vrij effectief, de meeste patiënten waren verlost van de epilepsieaanvallen en het leek erop dat ze daarna tamelijk normaal konden functioneren.

Maar het onderzoek van Gazzaniga legde verschillende interessante zaken bloot waarover ik al in aflevering 341 sprak. Tijdens zijn tests stelde hij vast dat split brain patiënten twee onafhankelijke bewustzijns hebben. In elke hersenhelft één. Als dat de ziel is, betekent dat dan dat die ziel ook in twee gesneden is door de operatie. Als ze immaterieel is, hoe kan ze dan door een mes beïnvloed zijn. De situatie wordt nog ingewikkelder: als iemand sterft door een accident waarbij zijn hersenen in twee stukken uiteen vallen, gaan er dan twee zielen naar het hiernamaals? Wat als de hersenen tijdens zo’n accident in honderden stukken uiteengereten worden? Of telt het in dat geval niet? Of gaan de twee zielen die ontstonden tijdens de operatie van een split brain patiënt opnieuw in elkaar versmelten bij het overlijden van het lichaam?

En wanneer de ziel het lichaam na de dood verlaat, verlaat ze dan het lichaam als die van een oud mens? Welke leeftijd heeft die ziel dan?

Door de neurologie weten we hoe geheugen ontstaat in de hersenen. Heel eenvoudig uitgelegd worden er verbindingen gelegd tussen neuronen en naarmate men iets meer inoefent worden die verbindingen sterker. We weten ook, dankzij het onderzoek van onder andere Elisabeth Loftus , dat ons geheugen geen harde schijf is, maar een wirwar van associaties die niet altijd betrouwbaar zijn en waarin we veel gaten vullen met onze fantasie. Ik sprak al meerdere keren over haar onderzoek, onder andere in aflevering 262 en aflevering 30. We weten dat geheugen een materialistische eigenschap is van ons brein. Er is geen ziel nodig om ons iets te herinneren. Herinneringen hebben niets mysterieus meer, ingenieurs weten hoe ze geheugens moeten maken en die werken beter dan het menselijk geheugen. Maar als de ziel ook een geheugen heeft, hoe verhoudt die zich tot het geheugen in de hersenen? Is het een kopie die wordt meegenomen als je sterft? En zo ja, wat gaat er mee? Alles? Meer dan wat men zich aan het einde van het leven herinnert? Wat gebeurt er met dementerenden? Dementeert de ziel mee? Dementerende mensen verliezen hun geheugen, is die ziel dat geheugen dan ook kwijt?

Bevat een ziel ook het karakter en de persoonlijkheidskenmerken van iemand? Je zou denken van wel, want anders lijkt het onzinnig dat de ziel na de dood net daarop beoordeeld wordt. Maar er zijn mensen die als gevolg van een hersentrauma een totaal ander karakter krijgen, een ander mens worden. In aflevering 216 en aflevering 306 hoorde je al hoe een goede huisvader plots overgaat tot het vermoorden van zijn gezin en lukraak mensen begint neer te schieten op een plein als gevolg van een hersentumor. We hoorden er zelfs dat wanneer deze hersentumor verwijderd werd, de persoon weer normaal werd. Welke persoonlijkheid neemt zo iemand mee in zijn ziel?

https://www.kritischdenken.info/bestaatdeziel1/
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Alpha »

HJW schreef: 10 jan 2022, 16:17
Alpha schreef: 10 jan 2022, 15:58 Wishfull thinking.
Dat mensen vinden dat de 144.000 geen letterlijk getal is, komt door on-Bijbelse leer.
Uit de context blijk duidelijk dat het letterlijk is.
Ik heb de context van de bijbel gegeven in het topic "De bijbel en JG".
Keurig bijbels onderbouwd dat er een eeuwigdurend verbond is. Dat de joden niet verworpen zijn, dat er een tijdelijke verharding is en dat geheel (natuurlijk) Israel zo gered wordt.

21 En iedereen die de naam van Jehovah aanroept, zal worden gered.’”

Rom 10:
13 Want ‘iedereen die de naam van Jehovah aanroept, zal worden gered’.
14 Maar hoe kunnen ze hem aanroepen als ze niet in hem geloven? En hoe kunnen ze in hem geloven als ze niet over hem hebben gehoord? En hoe kunnen ze horen zonder dat iemand predikt?
15 En hoe kunnen ze prediken als ze niet zijn uitgestuurd? Zoals er staat geschreven: ‘Prachtig zijn de voeten van degenen die goed nieuws over goede dingen bekendmaken!’ NWV.
Moet je natuurlijk wel alles meenemen en niet alleen wat je uitkomt.
In Romeinen 11 vers 25 en 26 staat duidelijk:
25 Broeders, om te voorkomen dat jullie wijs worden in je eigen ogen, wil ik dat jullie op de hoogte zijn van dit heilige geheim:+ Israël werd gedeeltelijk ongevoelig, en dat zal zo blijven totdat het volledige aantal heidenen* is binnengekomen. 26 Op die manier zal heel Israël+ worden gered
Hier staat dus letterlijk dat er een ongevoeligheid is en dat die tijdelijk is.
De bijbelse leer is dan helder:
de joden zullen zich allen tot Jezus bekeren als het volledige aantal heidenen is binnengekomen.
Op die manier zal geheel (natuurlijk) Israël gered worden.
Dat past naadloos bij de tekst uit Openbaringen.
En bij de tekst uit Handelingen 2: iedereen die de naam van Jehovah aanroept, zal worden gered.

Je moet het wel lezen in de context en niet laten leiden door anti-joodse menselijke verzinsels.
Je zou je niet moeten laten leiden door Joodse aannames.

Na Pinsteren konden Joden zich aansluiten bij Jezus volgelingen, de meesten deden dat niet.
Vervolgens werd dat voorrecht voor Samaritanen geopend.
Tenslotte werd dat voorrecht voor bekeerde heidenen geopend.

Degenen die met de HG werden gezalfd, zouden deel uit maken van de kleine kudde (144.000).
Zij zouden met Jezus in de hemel dienen als koningen en priesters. (Opb 5:10).

2 Kor 3:
4 We hebben zo’n vertrouwen tegenover God dankzij de Christus.
5 Niet dat we uit onszelf zo bekwaam zijn dat we dit als ons eigen werk kunnen bezien. We zijn bekwaam dankzij God,
6 die ons inderdaad geschikt heeft gemaakt om dienaren te zijn van een nieuw verbond, niet van een geschreven wet maar van geest. Want de geschreven wet veroordeelt tot de dood, maar de geest maakt levend.

Mattheüs 21:
42 Jezus zei tegen ze: ‘In de Schrift staat: “De steen die de bouwers hebben afgekeurd, is juist de belangrijkste hoeksteen geworden. Dit is afkomstig van Jehovah en het is in onze ogen een wonder.” Hebben jullie dat nooit gelezen?
43 Daarom zeg ik jullie: Gods Koninkrijk zal van jullie worden afgenomen en aan een volk worden gegeven dat de vruchten ervan voortbrengt. NWV.

De Joden hebben Jezus niet willen erkennen als de beloofde Messias.

Dat werd hun fataal in het jaar 70.
Jeruzalem en de tempel werden vernietigd.
1.100.000 Joden kwamen om, de weinige overlevenden werden als slaaf weggevoerd.

Jezus volgelingen herkenden de door Jezus gegeven waarschuwing en vluchtten naar de bergen van Judea en overleefden! (MT 24: 15,16).
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door HJW »

Alpha schreef: 13 jan 2022, 17:32 Je zou je niet moeten laten leiden door Joodse aannames.
Ik lees gewoon de bijbel en wat die weergeeft.
Na Pinsteren konden Joden zich aansluiten bij Jezus volgelingen, de meesten deden dat niet.
Vervolgens werd dat voorrecht voor Samaritanen geopend.
Tenslotte werd dat voorrecht voor bekeerde heidenen geopend.
Dit is in strijd met Romeinen 11 verzen 25 en 26.
Paulus is daar glashelder.
Tijdelijke verharding en daarna zal geheel (natuurlijk) Israël gered worden.
De Joden hebben Jezus niet willen erkennen als de beloofde Messias.

Dat werd hun fataal in het jaar 70.
Jeruzalem en de tempel werden vernietigd.
Dat is onbijbels en een menselijk verzinsel.
Romeinen 11 verzen 25 en 26 spreekt dit tegen.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Alpha »

HJW schreef: 10 jan 2022, 16:22
Alpha schreef: 10 jan 2022, 16:02Het gaat inderdaad helemaal niet om kerst of zijn geboortedag, maar over on-Bijbelse leer, die in de loop der eeuwen aantoonbaar is toegevoegd in kerkleer.

Het is geen afleiding, maar een benadrukking van de oorspronkelijke Bijbelse leer.
Het gaat hier in deze discussie om de verhouding tussen kennis en liefde.
Jij doet daarbij uitspraken die rechtstreeks tegen de bijbel ingaan.
De bijbel geeft expliciet aan dat kennis zonder liefde niets is.
Met die tekst is het onmogelijk om Filippenzen 1 vers 9 zo uit te leggen dat kennis tot liefde leidt.
Want dan deugt I Kor 13 niet.

En dan ga je die tekst negeren. Want die past niet bij jouw onbijbelse leer.

Wat zegt de I kor 13 tekst nou dat kennis zonder liefde niets is ?
Want daar loop je elke keer voor weg.
Er zijn vele teksten die sterk benadrukken dat epignosis noodzakelijkmis om Gods goedkeuring te verkrijgen.

Vandaar dat bij JG nooit onwetenden of Baby's gedoopt kunnen worden.
Iedere dopeling weet wat de Bijbel leert.
Hij heeft daar diepgaande nauwkeurige kennis van genomen.

Ik hou mij juist erg sterk vast aan datgene wat de Bijbel werkelijk leert en dat zonder buiten-Bijbelse overleveringen, gebruiken en feesten.

De Bijbel heeft duidelijk voorzegt dat mensen in latere tijden van het geloof zouden afvallen.
Het begon definitief, toen Constantijn zijn algemene kerk van Rome stichtte.
In de loop der eeuwen werd later door Luther "de kogel in de kerk " gegooid.
Toen ontstond de ene naar de andere sekte.

Jezus stichtte slichtte één geloof, niet vele honderden die elkaar bevochten.
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door HJW »

Alpha schreef: 13 jan 2022, 17:41 Er zijn vele teksten die sterk benadrukken dat epignosis noodzakelijkmis om Gods goedkeuring te verkrijgen.
Waarom blijf je I Kor 13 vers 2 negeren ?
En dan zeg je tegen mij dat ik specifiek moet zijn, en dan kom je zelf met deze vage tekst.
Vandaar dat bij JG nooit onwetenden of Baby's gedoopt kunnen worden.
Iedere dopeling weet wat de Bijbel leert.
Hij heeft daar diepgaande nauwkeurige kennis van genomen.
Rookgordijn.
Ik hou mij juist erg sterk vast aan datgene wat de Bijbel werkelijk leert en dat zonder buiten-Bijbelse overleveringen, gebruiken en feesten.
Ik heb op meerdere vlakken aangetoond dat je niet leert wat de bijbel leert. Onderbouwd met teksten.
Je negeert het grootste deel en dat deel waar je wel op ingaat, negeer je de tekst die jouw interpretatie onderuit haalt.
Jezus stichtte slichtte één geloof, niet vele honderden die elkaar bevochten.
En daarom bevecht de JG ook alle andere geloven. Kijk maar op jullie site waarin alle andere geloven worden aangevallen.
Je bent gewoon onderdeel van de verdeeldheid.
De Bijbel heeft duidelijk voorzegt dat mensen in latere tijden van het geloof zouden afvallen.
Je blijft eindeloos herhalen, niet om andere te overtuigen en niet om urenbriefjes te vullen. Althans: dat geef je aan.
Volgens mij doe je dit alleen maar om je eigen plekje op de nieuwe aarde veilig te stellen.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Alpha »

HJW schreef: 13 jan 2022, 17:40
Alpha schreef: 13 jan 2022, 17:32 Je zou je niet moeten laten leiden door Joodse aannames.
Ik lees gewoon de bijbel en wat die weergeeft.
Na Pinsteren konden Joden zich aansluiten bij Jezus volgelingen, de meesten deden dat niet.
Vervolgens werd dat voorrecht voor Samaritanen geopend.
Tenslotte werd dat voorrecht voor bekeerde heidenen geopend.
Dit is in strijd met Romeinen 11 verzen 25 en 26.
Paulus is daar glashelder.
Tijdelijke verharding en daarna zal geheel (natuurlijk) Israël gered worden.
De Joden hebben Jezus niet willen erkennen als de beloofde Messias.

Dat werd hun fataal in het jaar 70.
Jeruzalem en de tempel werden vernietigd.
Dat is onbijbels en een menselijk verzinsel.
Romeinen 11 verzen 25 en 26 spreekt dit tegen.
Romeinen 11:
25 Broeders, om te voorkomen dat jullie wijs worden in je eigen ogen, wil ik dat jullie op de hoogte zijn van dit heilige geheim: Israël werd gedeeltelijk ongevoelig, en dat zal zo blijven totdat het volledige aantal heidenen is binnengekomen.
26 Op die manier zal heel Israël worden gered. Zoals er staat geschreven: ‘De bevrijder zal uit Sion komen en de goddeloosheid van Jakob wegnemen.

Ik ga uit van de gehele Bijbel, niet van een enkel vers, die mijn visie lijkt te ondersteunen.

Vandaar o.a. deze tekst:

Romeinen 2:
28 Want Jood ben je niet door iets uiterlijks, en de besnijdenis is niet iets uiterlijks, in het vlees.
29 Maar Jood ben je vanbinnen, en het gaat om de besnijdenis van het hart, door geest en niet door een geschreven wet. Zo iemand krijgt lof van God, niet van mensen. NWV.

Het is een historisch feit dat in het jaar 70 Jeruzalem èn de tempel is vernietigd.
Daarmee is de door God goedgekeurde aanbidding niet meer mogelijk.

De door Salomo, Zerubbabel en Herodes gebouwde tempels dienden slechts als voorafbeelding of afschaduwing.
Dit maakte de apostel Paulus duidelijk toen hij schreef dat de tabernakel, waarvan de fundamentele kenmerken in de latere tempels behouden bleven, „een voorafbeelding en een schaduw van de hemelse dingen” was .

Hebreeën 8:
1 De kern van ons betoog is dat wij zo’n hogepriester hebben en dat hij heeft plaatsgenomen aan de rechterhand van de troon van de Majesteit in de hemel.
2 Hij is een dienaar van de heilige plaats en van de ware tent, die is opgezet door Jehovah en niet door mensen.
3 Nu wordt elke hogepriester aangesteld om gaven en slachtoffers te brengen. En dus moest ook deze iets hebben om te offeren.
4 Als hij op aarde was, zou hij geen priester zijn, want daar zijn al priesters die de gaven offeren zoals de wet voorschrijft.
5 Zij doen heilige dienst in een afbeelding en een schaduw van de hemelse dingen. Dat blijkt ook uit de opdracht die God aan Mozes gaf toen die de tent wilde gaan opbouwen: ‘Houd je bij het maken van alle dingen aan het voorbeeld dat je op de berg is getoond.’

1 Koningen 8:27 Maar zal God echt op aarde wonen? De hemel, zelfs de hemel der hemelen, kan u niet bevatten, laat staan dit huis dat ik heb gebouwd!

Jesaja 66:1 Dit zegt Jehovah: ‘De hemel is mijn troon en de aarde mijn voetenbank. Wat voor huis kunnen jullie dan voor me bouwen en waar is mijn rustplaats?’

Handelingen 7:48 Maar de Allerhoogste woont niet in huizen die met handen zijn gemaakt, zoals de profeet zegt:

Handelingen 17:24 De God die de wereld heeft gemaakt en alles wat daarin is, die Heer is van hemel en aarde, woont niet in tempels die door mensen gebouwd zijn. NWV.

Vandaar dat de grote schare voor Gods troon staan in:

Open baring 7:
9 Na deze dingen zag ik, en zie! een grote schare, die niemand tellen kon, uit alle natiën en stammen en volken en talen, staande voor de troon en voor het Lam, gehuld in lange witte gewaden, en er waren palmtakken in hun handen. 
10 En zij blijven met een luide stem roepen en zeggen: „Redding [hebben wij te danken] aan onze God, die op de troon is gezeten, en aan het Lam.”
NWV.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Alpha »

HJW schreef: 13 jan 2022, 17:47
Alpha schreef: 13 jan 2022, 17:41 Er zijn vele teksten die sterk benadrukken dat epignosis noodzakelijkmis om Gods goedkeuring te verkrijgen.
Waarom blijf je I Kor 13 vers 2 negeren ?
En dan zeg je tegen mij dat ik specifiek moet zijn, en dan kom je zelf met deze vage tekst.
Vandaar dat bij JG nooit onwetenden of Baby's gedoopt kunnen worden.
Iedere dopeling weet wat de Bijbel leert.
Hij heeft daar diepgaande nauwkeurige kennis van genomen.
Rookgordijn.
Ik hou mij juist erg sterk vast aan datgene wat de Bijbel werkelijk leert en dat zonder buiten-Bijbelse overleveringen, gebruiken en feesten.
Ik heb op meerdere vlakken aangetoond dat je niet leert wat de bijbel leert. Onderbouwd met teksten.
Je negeert het grootste deel en dat deel waar je wel op ingaat, negeer je de tekst die jouw interpretatie onderuit haalt.
Jezus stichtte slichtte één geloof, niet vele honderden die elkaar bevochten.
En daarom bevecht de JG ook alle andere geloven. Kijk maar op jullie site waarin alle andere geloven worden aangevallen.
Je bent gewoon onderdeel van de verdeeldheid.
De Bijbel heeft duidelijk voorzegt dat mensen in latere tijden van het geloof zouden afvallen.
Je blijft eindeloos herhalen, niet om andere te overtuigen en niet om urenbriefjes te vullen. Althans: dat geef je aan.
Volgens mij doe je dit alleen maar om je eigen plekje op de nieuwe aarde veilig te stellen.
Ik toon wat de Bijbel leert, zonder menselijke overleveringen e.d.

P.s. Jg is de enige religie die NIET tegen andere geloven vecht.
Zij weigeren om in Gods naam mensen te doden en worden daarom in de gevangenis geworpen, wereldwijd.
Laatst gewijzigd door Alpha op 13 jan 2022, 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door HJW »

Alpha schreef: 13 jan 2022, 17:55 Ik toon wat de Bijbel leert, zonder menselijke overleveringen e.d.
Vroeger met LP's noemden we dit een kras op de plaat........
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door HJW »

Alpha schreef: 13 jan 2022, 17:55
P.s. Jg is de enige religie die NIET tegen andere geloven vecht.
Zij weigeren om in Gods naam mensen te doden en worden daarom in de gevangenis geworpen, wereldwijd.
Geestelijk vechten is ook vechten
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Zolderworm »

Alpha schreef: 13 jan 2022, 17:55
HJW schreef: 13 jan 2022, 17:40
Ik lees gewoon de bijbel en wat die weergeeft.


Dit is in strijd met Romeinen 11 verzen 25 en 26.
Paulus is daar glashelder.
Tijdelijke verharding en daarna zal geheel (natuurlijk) Israël gered worden.


Dat is onbijbels en een menselijk verzinsel.
Romeinen 11 verzen 25 en 26 spreekt dit tegen.
Romeinen 11:
25 Broeders, om te voorkomen dat jullie wijs worden in je eigen ogen, wil ik dat jullie op de hoogte zijn van dit heilige geheim: Israël werd gedeeltelijk ongevoelig, en dat zal zo blijven totdat het volledige aantal heidenen is binnengekomen.
26 Op die manier zal heel Israël worden gered. Zoals er staat geschreven: ‘De bevrijder zal uit Sion komen en de goddeloosheid van Jakob wegnemen.

Ik ga uit van de gehele Bijbel, niet van een enkel vers, die mijn visie lijkt te ondersteunen.

Vandaar o.a. deze tekst:

Romeinen 2:
28 Want Jood ben je niet door iets uiterlijks, en de besnijdenis is niet iets uiterlijks, in het vlees.
29 Maar Jood ben je vanbinnen, en het gaat om de besnijdenis van het hart, door geest en niet door een geschreven wet. Zo iemand krijgt lof van God, niet van mensen. NWV.

Het is een historisch feit dat in het jaar 70 Jeruzalem èn de tempel is vernietigd.
Daarmee is de door God goedgekeurde aanbidding niet meer mogelijk.

De door Salomo, Zerubbabel en Herodes gebouwde tempels dienden slechts als voorafbeelding of afschaduwing.
Dit maakte de apostel Paulus duidelijk toen hij schreef dat de tabernakel, waarvan de fundamentele kenmerken in de latere tempels behouden bleven, „een voorafbeelding en een schaduw van de hemelse dingen” was .

Hebreeën 8:
1 De kern van ons betoog is dat wij zo’n hogepriester hebben en dat hij heeft plaatsgenomen aan de rechterhand van de troon van de Majesteit in de hemel.
2 Hij is een dienaar van de heilige plaats en van de ware tent, die is opgezet door Jehovah en niet door mensen.
3 Nu wordt elke hogepriester aangesteld om gaven en slachtoffers te brengen. En dus moest ook deze iets hebben om te offeren.
4 Als hij op aarde was, zou hij geen priester zijn, want daar zijn al priesters die de gaven offeren zoals de wet voorschrijft.
5 Zij doen heilige dienst in een afbeelding en een schaduw van de hemelse dingen. Dat blijkt ook uit de opdracht die God aan Mozes gaf toen die de tent wilde gaan opbouwen: ‘Houd je bij het maken van alle dingen aan het voorbeeld dat je op de berg is getoond.’

1 Koningen 8:27 Maar zal God echt op aarde wonen? De hemel, zelfs de hemel der hemelen, kan u niet bevatten, laat staan dit huis dat ik heb gebouwd!

Jesaja 66:1 Dit zegt Jehovah: ‘De hemel is mijn troon en de aarde mijn voetenbank. Wat voor huis kunnen jullie dan voor me bouwen en waar is mijn rustplaats?’

Handelingen 7:48 Maar de Allerhoogste woont niet in huizen die met handen zijn gemaakt, zoals de profeet zegt:

Handelingen 17:24 De God die de wereld heeft gemaakt en alles wat daarin is, die Heer is van hemel en aarde, woont niet in tempels die door mensen gebouwd zijn. NWV.

Vandaar dat de grote schare voor Gods troon staan in:

Open baring 7:
9 Na deze dingen zag ik, en zie! een grote schare, die niemand tellen kon, uit alle natiën en stammen en volken en talen, staande voor de troon en voor het Lam, gehuld in lange witte gewaden, en er waren palmtakken in hun handen. 
10 En zij blijven met een luide stem roepen en zeggen: „Redding [hebben wij te danken] aan onze God, die op de troon is gezeten, en aan het Lam.”
NWV.
Ik moet wel lachen. Je bent eigenlijk het stripfiguur volgens je Avatar. Met een kleine computertje erin om bijbelteksten te kunnen opdreunen. Ik vrees dat zelfstandig denken er niet in zit.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
MagereHein
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 nov 2021, 17:16
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door MagereHein »

Men speelt hier weer op de man (Alpha) maar wat is Alpha anders dan jullie met de overtuigingen die je hebt. Hij gelooft de bijbel, jullie in de ziel en/of T-factor. Ik zie toch echt overeenkomsten.
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Zolderworm »

MagereHein schreef: 13 jan 2022, 19:04 Men speelt hier weer op de man (Alpha) maar wat is Alpha anders dan jullie met de overtuigingen die je hebt. Hij gelooft de bijbel, jullie in de ziel en/of T-factor. Ik zie toch echt overeenkomsten.
Hij verklaart dat het met iedereen die niet hetzelfde gelooft als hij, slecht afloopt. En dat zij de bijbel niet kunnen aanvaarden, en dat zij de gevolgen nog wel zullen merken. Het is feitelijk toch min of meer het bedreigen van andersdenkenden. Dat past niet in dit forum.
Bovendien zegt hij feitelijk dat iedereen die zijn geloof niet aanvaardt, dom en eigenwijs is, en zit te slapen. Nou ja, dat doe jij ook geregeld natuurlijk, als het over jouw ideeën gaat.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
MagereHein
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 nov 2021, 17:16
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door MagereHein »

Zolderworm schreef: 13 jan 2022, 19:09
MagereHein schreef: 13 jan 2022, 19:04 Men speelt hier weer op de man (Alpha) maar wat is Alpha anders dan jullie met de overtuigingen die je hebt. Hij gelooft de bijbel, jullie in de ziel en/of T-factor. Ik zie toch echt overeenkomsten.
Hij verklaart dat het met iedereen die niet hetzelfde gelooft als hij, slecht afloopt. En dat zij de bijbel niet kunnen aanvaarden, en dat zij de gevolgen nog wel zullen merken. Het is feitelijk toch min of meer het bedreigen van andersdenkenden. Dat past niet in dit forum.
Bovendien zegt hij feitelijk dat iedereen die zijn geloof niet aanvaardt, dom en eigenwijs is, en zit te slapen. Nou ja, dat doe jij ook geregeld natuurlijk, als het over jouw ideeën gaat.
Ik zie er niet zozeer een bedreiging in als wel een wat starre visie m.b.t. de werkelijkheid. De werkelijkheid die IK hier juist zo promoot. Zijn de anderen hier niet gewoon een zwakke versie van Alpha? Hij gelooft dit nl. oprecht.
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Zolderworm »

MagereHein schreef: 13 jan 2022, 19:52
Zolderworm schreef: 13 jan 2022, 19:09
Hij verklaart dat het met iedereen die niet hetzelfde gelooft als hij, slecht afloopt. En dat zij de bijbel niet kunnen aanvaarden, en dat zij de gevolgen nog wel zullen merken. Het is feitelijk toch min of meer het bedreigen van andersdenkenden. Dat past niet in dit forum.
Bovendien zegt hij feitelijk dat iedereen die zijn geloof niet aanvaardt, dom en eigenwijs is, en zit te slapen. Nou ja, dat doe jij ook geregeld natuurlijk, als het over jouw ideeën gaat.
Ik zie er niet zozeer een bedreiging in als wel een wat starre visie m.b.t. de werkelijkheid. De werkelijkheid die IK hier juist zo promoot. Zijn de anderen hier niet gewoon een zwakke versie van Alpha? Hij gelooft dit nl. oprecht.
Nou ja, dat hij dit gelooft is natuurlijk prima. Het gaat mij meer om zijn houding tegenover anderen. Die vind ik storend en vervelend. Maar als het om oprecht geloven gaat, dan zijn de gelovigen in ieder geval een zwakke versie van Alpha. Maar op zich geldt dat ook voor degenen die absoluut niet in metafysica, of het occulte, geloven. Ook zij zijn voor honderd procent overtuigd van hun visie. Wat dat betreft is Peda anders. Die zegt gewoon: ik weet het niet.
Echter de meeste anderen aanvaarden wel dat andere mensen dan zij een andere visie hebben. En ze kunnen er ook rustig over praten met elkaar. Ze roepen niet meteen: "Als jij niet gelooft wat ik gelooft, dan loopt het slecht met je af. Want je bent eigenwijs."
Het is natuurlijk wel zo als je nog veel geen millimeter in de metafysica, het occulte gelooft, dan je dan totaal niet begrijpt dat iemand zo "dom" kan zijn om er wel in te geloven. Mijn broer is ook zo. Maar ik kan verder uitstekend met hem overweg. Maar dan zul je zeker roepen: word toch eens wakker. Wat dat betreft begrijp ik dat ook wel.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
MagereHein
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 nov 2021, 17:16
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door MagereHein »

"ik weet t niet" (insteek Peda)

Ik ben toch blij dat de mens dat niet 10.000 jaar lang heeft geroepen en de daad bij t woord heeft gevoegd.
We weten (gelukkig) veel meer dan 10.000 jaar terug.
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Alpha »

HJW schreef: 13 jan 2022, 18:03
Alpha schreef: 13 jan 2022, 17:55
P.s. Jg is de enige religie die NIET tegen andere geloven vecht.
Zij weigeren om in Gods naam mensen te doden en worden daarom in de gevangenis geworpen, wereldwijd.
Geestelijk vechten is ook vechten
Jg vechten niet, dat laten ze graag over aan de verdeelde christenheid.
Jg tonen wat de Bijbel leert.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Alpha »

Zolderworm schreef: 13 jan 2022, 18:53
Alpha schreef: 13 jan 2022, 17:55 Romeinen 11:
25 Broeders, om te voorkomen dat jullie wijs worden in je eigen ogen, wil ik dat jullie op de hoogte zijn van dit heilige geheim: Israël werd gedeeltelijk ongevoelig, en dat zal zo blijven totdat het volledige aantal heidenen is binnengekomen.
26 Op die manier zal heel Israël worden gered. Zoals er staat geschreven: ‘De bevrijder zal uit Sion komen en de goddeloosheid van Jakob wegnemen.

Ik ga uit van de gehele Bijbel, niet van een enkel vers, die mijn visie lijkt te ondersteunen.

Vandaar o.a. deze tekst:

Romeinen 2:
28 Want Jood ben je niet door iets uiterlijks, en de besnijdenis is niet iets uiterlijks, in het vlees.
29 Maar Jood ben je vanbinnen, en het gaat om de besnijdenis van het hart, door geest en niet door een geschreven wet. Zo iemand krijgt lof van God, niet van mensen. NWV.

Het is een historisch feit dat in het jaar 70 Jeruzalem èn de tempel is vernietigd.
Daarmee is de door God goedgekeurde aanbidding niet meer mogelijk.

De door Salomo, Zerubbabel en Herodes gebouwde tempels dienden slechts als voorafbeelding of afschaduwing.
Dit maakte de apostel Paulus duidelijk toen hij schreef dat de tabernakel, waarvan de fundamentele kenmerken in de latere tempels behouden bleven, „een voorafbeelding en een schaduw van de hemelse dingen” was .

Hebreeën 8:
1 De kern van ons betoog is dat wij zo’n hogepriester hebben en dat hij heeft plaatsgenomen aan de rechterhand van de troon van de Majesteit in de hemel.
2 Hij is een dienaar van de heilige plaats en van de ware tent, die is opgezet door Jehovah en niet door mensen.
3 Nu wordt elke hogepriester aangesteld om gaven en slachtoffers te brengen. En dus moest ook deze iets hebben om te offeren.
4 Als hij op aarde was, zou hij geen priester zijn, want daar zijn al priesters die de gaven offeren zoals de wet voorschrijft.
5 Zij doen heilige dienst in een afbeelding en een schaduw van de hemelse dingen. Dat blijkt ook uit de opdracht die God aan Mozes gaf toen die de tent wilde gaan opbouwen: ‘Houd je bij het maken van alle dingen aan het voorbeeld dat je op de berg is getoond.’

1 Koningen 8:27 Maar zal God echt op aarde wonen? De hemel, zelfs de hemel der hemelen, kan u niet bevatten, laat staan dit huis dat ik heb gebouwd!

Jesaja 66:1 Dit zegt Jehovah: ‘De hemel is mijn troon en de aarde mijn voetenbank. Wat voor huis kunnen jullie dan voor me bouwen en waar is mijn rustplaats?’

Handelingen 7:48 Maar de Allerhoogste woont niet in huizen die met handen zijn gemaakt, zoals de profeet zegt:

Handelingen 17:24 De God die de wereld heeft gemaakt en alles wat daarin is, die Heer is van hemel en aarde, woont niet in tempels die door mensen gebouwd zijn. NWV.

Vandaar dat de grote schare voor Gods troon staan in:

Open baring 7:
9 Na deze dingen zag ik, en zie! een grote schare, die niemand tellen kon, uit alle natiën en stammen en volken en talen, staande voor de troon en voor het Lam, gehuld in lange witte gewaden, en er waren palmtakken in hun handen. 
10 En zij blijven met een luide stem roepen en zeggen: „Redding [hebben wij te danken] aan onze God, die op de troon is gezeten, en aan het Lam.”
NWV.
Ik moet wel lachen. Je bent eigenlijk het stripfiguur volgens je Avatar. Met een kleine computertje erin om bijbelteksten te kunnen opdreunen. Ik vrees dat zelfstandig denken er niet in zit.
Je dreunt je eigen vergalen op, steeds weer.
Ik citeer gewoon wat in de Bijbel staat.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Alpha »

MagereHein schreef: 13 jan 2022, 19:04 Men speelt hier weer op de man (Alpha) maar wat is Alpha anders dan jullie met de overtuigingen die je hebt. Hij gelooft de bijbel, jullie in de ziel en/of T-factor. Ik zie toch echt overeenkomsten.
Ik niet, ik ga gewoon uit van de Bijbel, niet uit van menselijke filosofieën.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Zolderworm »

Alpha schreef: 13 jan 2022, 22:27
Zolderworm schreef: 13 jan 2022, 18:53
Ik moet wel lachen. Je bent eigenlijk het stripfiguur volgens je Avatar. Met een kleine computertje erin om bijbelteksten te kunnen opdreunen. Ik vrees dat zelfstandig denken er niet in zit.
Je dreunt je eigen vergalen op, steeds weer.
Ik citeer gewoon wat in de Bijbel staat.
Wat zijn vergalen? Je citeert niet alleen maar wat er in de bijbel staat, maar voorspelt iedereen de ondergang die het niet gelooft of een ander geloof heeft. Of helemaal geen geloof. O, wat zijn ze toch eigenwijs en dom. Als je dat nou eens zou nalaten, dan zou je een stuk geloofwaardiger zijn.
Only dead fish go with the flow