Reïncarnatie

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Mullog
Berichten: 3785
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Reïncarnatie

Bericht door Mullog »

Om vervuiling in andere topics re voorkomen
Yours schreef: 24 okt 2021, 15:37 @Mullog,

Zoals je wellicht weet denk ik dat reïncarnatie bestaat. Na de dood gaat het astrale/mentale lichaam met daarin het bewustzijn/de persoonlijkheid verder en incarneert opnieuw in een bevruchte eicel als dat nodig/wenselijk is.

Daarbij weet niemand wat de persoonlijkheid is van het kind wat je als a.s. ouders ontvangt. Het bewustzijn/de persoonlijkheid in het astrale/mentale lichaam, de ziel zo je wilt, daalt in de bevruchte eicel in waarna deze zich spontaan afsluit. Vanaf deze conceptie stuwt de ziel zichzelf voort en gaat groeien door de celdeling. Ik zie die bevruchte eicel dan ook niet als een klompje cellen maar vanaf de bevruchting als een mens met een geschiedenis welk mens opnieuw een leven wil beleven.

Dat maakt het voor mijzelf extra complex t.a.v. een eventuele abortus. Verder laat ik mij daar niet over uit.

Het feit dat er vele spontane miskramen zijn, zelfs bij psychisch en lichamelijk gezien kerngezonde vrouwen, doet bij mij de vraag rijzen of de persoonlijkheid die de bevruchte eicel ‘bemand’ of ‘bevrouwd’ daar zelf debet aan is. Mijn antwoord daarop is ‘ja’, waar het antwoord voor vele anderen ‘nee’ is. Prima wat mij betreft: er is niets mis met het hebben van verschillende opvattingen. Wat het dichtst bij de realiteit ligt zal de tijd wellicht leren.
Ik hecht geen geloof aan reïncarnatie, maar dat had je waarschijnlijk al door ;)

Mensen hebben in het algemeen moeite om te accepteren dat hun leven ergens begint en op enig moment eindigt en dat er niet meer is. Dus worden er allerlei oncontroleerbare sprookjes verzonnen waarbij het leven niet eindigt met de dood:
  • Hopper heeft een voor mij onbegrijpelijke redenering met iets over het bewustzijn
  • De hemel is beschikbaar voor christenen
  • De hel is beschikbaar voor zondaars (een verschrikkelijk verzinsel waar mensen voor de eeuwigheid gestraft worden voor futiliteiten)
  • De JG hebben 144.000 die moeten gaan werken voor de kost en de rest mag voor eeuwig en altijd doorploeteren op aarde
  • In de oosterse wereld is reïncarnatie om als "ziel" van lichaam naar lichaam te hoppen
Waar begint het of welke jager/verzamelaar was als "eerste" mens dusdanig ontwikkeld dat hij reïncarneerde? En die nog steeds aan het incarneren? In het christendom hebben is het probleem van waar en wanneer het allemaal begon opgelost met de schepping van Adam en Eva maar dat is wetenschappelijk aantoonbaar onjuist (wat gelovigen er niet van weerhoudt om stug te blijven vasthouden aan het idee). Voor reïncarnatie heb ik geen idee.

En zoals ik schreef over het bewustzijn van een baby (zie hier) moet ik nu opeens geloven dat een ziel zo rusteloos is dat deze een miskraam veroorzaakt. Als ik die gedachte doortrek dan zal een ziel die nu een miskraam veroorzaakt dat blijven doen. Dus alle miskramen worden veroorzaakt door rusteloze zielen die daarmee zichzelf en onbekende anderen teisteren (de hel wordt er aantrekkelijker door, daar worden alleen de zondaars gestraft).

En "nieuwe zielen" vechten die met "oude zielen" als er weer een conceptie plaatsvindt om uit te maken wie bezit neemt van het embryo? Het lijke wel de ultieme selectie zoals die ook in evolutie plaatsvindt.

En wanneer houdt het op?

En hoe moet het met alle die geïncarneerden als de wereld de Apocalyps ondergaat en ze nog niet de eeuwige gelukzaligheid bereikt hebben?

Kortom, vragen te over (want ik kan er nog wel een aantal verzinnen).

P.S. ik verwacht overigens geen antwoord.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Reïncarnatie

Bericht door callista »

Hier kunnen we ook nog wat inspiratie opdoen :)

viewtopic.php?f=9&t=3671&p=233184&hilit ... ie#p233184
Laatst gewijzigd door callista op 24 okt 2021, 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Reïncarnatie

Bericht door Petra »

Yours schreef: 24 okt 2021, 15:37 Ik zie die bevruchte eicel dan ook niet als een klompje cellen maar vanaf de bevruchting als een mens met een geschiedenis welk mens opnieuw een leven wil beleven.

Dat maakt het voor mijzelf extra complex t.a.v. een eventuele abortus. Verder laat ik mij daar niet over uit.
Hi Yours.
Vanuit jouw visie zou je dan ook kunnen bedenken dat jij niet weet of kan invullen hoe lang die mens opnieuw wilde leven en wat die mens wilde ervaren. Misschien wel alleen maar dat prille begin.
(Dat gaat dan de kant van Messenger op).
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Reïncarnatie

Bericht door Petra »

callista schreef: 24 okt 2021, 18:54 Hier kunnen we ook nog wat inspiratie opdoen :)

viewtopic.php?f=9&t=3671&p=233184&hilit ... ie#p233184
Ja, daar dacht ik ook al aan.
Maar ach... weer fris en fruitig hiermee verder heeft ook wel wat.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Reïncarnatie

Bericht door hopper »

Mullog schreef: 24 okt 2021, 17:36
  • Hopper heeft een voor mij onbegrijpelijke redenering met iets over het bewustzijn
Niet zozeer een redenering, maar de vaststelling dat bewustzijn ten diepste onveranderlijk van aard is.
Het onderwerp hier is reïncarnatie. Reïncarnatie gaat over het veranderlijke, immers alles aan de mens als verschijning is veranderlijk.

Bewustzijn is voor mij -intern- onomstotelijk vast te stellen. Door je zelf, want je bent het zelf.
Waarmee je feitelijk dus niet de verschijnende mens bent.

Ik ben geen mens met een bewustzijn. Het is omgekeerd: ik ben bewustzijn met een mens.
Anders gezegd: ik ben het onveranderlijke wat een veranderlijk lichaam heeft.
Dat klopt ook, want ik ben een oude man en ik zag er 30-40 jaar terug toch echt een stuk beter uit!

Enfin, met deze zienswijze is reïncarnatie een mogelijkheid.
Keiharde aanwijzingen heb ik er niet voor. Dan zou ik een actieve herinnering aan een vorig leven moeten hebben.
En die heb ik niet. Ik heb wel andere aanwijzingen voor een of meerdere vorige levens.
In mijn jeugd lag er al interne kennis voor het oprapen waarvan ik me met de wijsheid achteraf mij afvraag hoe ik er aan ben gekomen.
Daar komen we uit bij Karma (oorzaak en gevolg). Dat staat voor mij wel onomstotelijk vast.
Michelangelo
Berichten: 885
Lid geworden op: 03 jan 2021, 00:03
Man/Vrouw: M

Re: Reïncarnatie

Bericht door Michelangelo »

De bijbel vertelt dat overledenen straks een opstanding krijgen in een nieuw lichaam. Dat is ook reïncarnatie. Toch?
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Reïncarnatie

Bericht door callista »

Dat is op zich nog niet zo'n gekke gedachte.
Reïncarnatie werd ook aangehangen door veel kerkvaders, maar werd in de 6e eeuw verboden.
Omdat dat in conflict kwam met de toe opgestelde en vastgestelde dogma's in de kerken.
Dus in het christendom had het ooit ook een plek..
Laatst gewijzigd door callista op 24 okt 2021, 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Michelangelo
Berichten: 885
Lid geworden op: 03 jan 2021, 00:03
Man/Vrouw: M

Re: Reïncarnatie

Bericht door Michelangelo »

callista schreef: 24 okt 2021, 21:49 Dat is op zich nog niet zo'n gekke gedachte.
Reïncarnatie werd ook aangehangen door veel kerkvaders, maar werd in de 6e eeuw verboden.
Dus in het christendom had het ooit ook een plek..
Ik verheug me op een nieuw lichaam. Dit heeft goed dienst gedaan maar wordt behoorlijk onderhoudsgevoelig.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Reïncarnatie

Bericht door callista »

Ja...praat me er niet van...naarmate de jaren wegglijden wordt het er niet beter op... 8-)
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Reïncarnatie

Bericht door callista »

VIDEO: REÏNCARNATIE IN HET VROEGE CHRISTENDOM - ALTERNATIEVE MENING

https://nl.greatplainsparanormal.com/64 ... ative-view

En nog veel meer informatie over dit onderwerp.
Het is aan een ieder hoe hier tegenaan wordt gekeken.
Ik vind dit nog steeds wel de moeite waard.....
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Reïncarnatie

Bericht door Petra »

callista schreef: 24 okt 2021, 21:58 Ja...praat me er niet van...naarmate de jaren wegglijden wordt het er niet beter op... 8-)
Whoehahaha
Het is een ramp!
Maar tot op heden ben ik dehemelterijk dus moet niet denken aan een nieuw lichaam.
Een wél werkend anti-rimpel crèmetje zou ik wel bijzonder happy mee zijn. :lol:
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Michelangelo
Berichten: 885
Lid geworden op: 03 jan 2021, 00:03
Man/Vrouw: M

Re: Reïncarnatie

Bericht door Michelangelo »

Petra schreef: 24 okt 2021, 22:21
callista schreef: 24 okt 2021, 21:58 Ja...praat me er niet van...naarmate de jaren wegglijden wordt het er niet beter op... 8-)
Whoehahaha
Het is een ramp!
Maar tot op heden ben ik dehemelterijk dus moet niet denken aan een nieuw lichaam.
Een wél werkend anti-rimpel crèmetje zou ik wel bijzonder happy mee zijn. :lol:
Handstand is een perfect middel tegen wallen.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Reïncarnatie

Bericht door callista »

Petra schreef: 24 okt 2021, 22:21
Een wél werkend anti-rimpel crèmetje zou ik wel bijzonder happy mee zijn. :lol:
Koop dan maar de goedkoopste....die werken het best.. :D
Bij de Lidl of de Aldi
Ik kan het weten.... :geek:
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Reïncarnatie

Bericht door hopper »

Petra schreef: 24 okt 2021, 22:21
callista schreef: 24 okt 2021, 21:58 Ja...praat me er niet van...naarmate de jaren wegglijden wordt het er niet beter op... 8-)
Whoehahaha
Het is een ramp!
Maar tot op heden ben ik dehemelterijk dus moet niet denken aan een nieuw lichaam.
Een wél werkend anti-rimpel crèmetje zou ik wel bijzonder happy mee zijn. :lol:
Sorry, maar als ik naar je leeftijd in je profiel kijk dan zet de aftakeling nu pas echt goed in.
En dan is reïncarnatie een beter middel dan een anti-rimpel crèmetje......

Op onze leeftijd (sprak hij samenzweerderig) kun je stellen dat als ons lichaam een auto zou zijn, je hem op zeker direct in zou ruilen!

(Vergeef mij deze onbehoorlijke opmerking. Alleen deze opmerking is al een ban waard.)
Mullog
Berichten: 3785
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Reïncarnatie

Bericht door Mullog »

Petra schreef: 24 okt 2021, 18:58
callista schreef: 24 okt 2021, 18:54 Hier kunnen we ook nog wat inspiratie opdoen :)

viewtopic.php?f=9&t=3671&p=233184&hilit ... ie#p233184
Ja, daar dacht ik ook al aan.
Maar ach... weer fris en fruitig hiermee verder heeft ook wel wat.
Ik had vooraf gezocht maar kon niks vinden, daarom zelf maar een onderwerp geknutseld (@trajecto/bonjour wat mij betreft mogen ze samengevoegd worden, met excuses voor het ongemak).
Mullog
Berichten: 3785
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Reïncarnatie

Bericht door Mullog »

hopper schreef: 24 okt 2021, 21:31
Mullog schreef: 24 okt 2021, 17:36
  • Hopper heeft een voor mij onbegrijpelijke redenering met iets over het bewustzijn
Niet zozeer een redenering, maar de vaststelling dat bewustzijn ten diepste onveranderlijk van aard is.
...
Daar komen we uit bij Karma (oorzaak en gevolg). Dat staat voor mij wel onomstotelijk vast.
Dat bedoel ik dus ;)
Mullog
Berichten: 3785
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Reïncarnatie

Bericht door Mullog »

Michelangelo schreef: 24 okt 2021, 21:41 De bijbel vertelt dat overledenen straks een opstanding krijgen in een nieuw lichaam. Dat is ook reïncarnatie. Toch?
Ik denk het niet, het is een continue proces en niet eenmalig op het einde der tijden.
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1785
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Reïncarnatie

Bericht door Yours »

We hebben in mijn optiek meerdere levens nodig om onszelf te leren kennen: het Ken-U-Zelve waar ik recent over schreef.
Zolang dat proces nog niet is voltooid zal reïncarnatie nodig zijn, wat elk individu voor een deel zelf in handen heeft: het bewustzijn van de ene mens groeit sneller bij de een dan bij de ander. De enige mogelijkheid om die evolutie door te maken is om zolang als dat nodig is opnieuw als mens geboren te worden.

Daarin speelt oorzaak en gevolg een grote rol.
Waar Messenger nog totaal geen oorzaak en gevolg (er)kent en er totaal geen beperkingen gelden aangaande de vrije wil, stelt Hopper vast dat er wel degelijk sprake is van oorzaak en gevolg. Het is ook niet voor niets dat er vele vormen van rechtspraak zijn ontstaan, die de gevolgen daarvan onderzoekt en zo nodig bestraft, maar dit terzijde.

Zoals Mullog schrijft wordt reïncarnatie in de oosterse wereld als normaal beschouwd en er als ziel van lichaam naar lichaam ‘gehopt’.
Callista merkt terecht op dat reïncarnatie in de eerste eeuwen binnen de christelijke wereld als vanzelfsprekend beschouwd werd, totdat het de RKK inderdaad beter uitkwam om dat af te schaffen. Je kunt echter wel iets per decreet, in dit geval een concilie, afschaffen, maar dat betekent niet dat het daarmee ook niet meer bestaat en dus verdwenen is.

Als je dit alles in beschouwing neemt is het niet onlogisch dat het leven niet afgelopen is met het leven dat we nu leiden en dat we na onze dood opnieuw zullen incarneren bij nieuwe ouders. Tenminste als onze kringloop hier nog niet voorbij is. Maar hoe dat alles helemaal exact in zijn werk gaat zoals Mullog daar zijn vragen over heeft, daar schiet de kennis wat dat betreft in elk geval nu nog te kort.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Reïncarnatie

Bericht door Messenger »

Yours schreef: 25 okt 2021, 07:54De enige mogelijkheid om die evolutie door te maken is om zolang als dat nodig is opnieuw als mens geboren te worden.

Daarin speelt oorzaak en gevolg een grote rol.
Waar Messenger nog totaal geen oorzaak en gevolg (er)kent en er totaal geen beperkingen gelden aangaande de vrije wil, stelt Hopper vast dat er wel degelijk sprake is van oorzaak en gevolg. Het is ook niet voor niets dat er vele vormen van rechtspraak zijn ontstaan, die de gevolgen daarvan onderzoekt en zo nodig bestraft, maar dit terzijde.
Er is wel oorzaak en gevolg, maar dat houdt op bij het sterven van het lichaam. De vele vormen van menselijke rechtspraak houden meestal ook op, al wil men in de VS postuum bijvoorbeeld Michael Jackson voor het gerecht slepen terwijl hij al jaren dood is.
Na het sterven is er geen godsgericht in elk geval.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Reïncarnatie

Bericht door Messenger »

Michelangelo schreef: 24 okt 2021, 21:56
callista schreef: 24 okt 2021, 21:49 Dat is op zich nog niet zo'n gekke gedachte.
Reïncarnatie werd ook aangehangen door veel kerkvaders, maar werd in de 6e eeuw verboden.
Dus in het christendom had het ooit ook een plek..
Ik verheug me op een nieuw lichaam. Dit heeft goed dienst gedaan maar wordt behoorlijk onderhoudsgevoelig.
Anders ik wel. Mijn lichaam is als een Oost-Duits Trabantje dat veel technische gebreken heeft en regelmatig op de vluchtstrook moet worden aangeduwd. Het wordt tijd dat vehikel in te ruilen voor een nieuwe sportieve Audi of zo.
Geen Porsche, Ferrari of Maserati, want daarmee kun je de drempels in het leven niet nemen (ligt te laag op de weg).

Gelukkig zijn we vormveranderaars en veranderen we zeer vaak in ons eindeloos bestaan.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Reïncarnatie

Bericht door peda »

Yours schreef: 25 okt 2021, 07:54
Callista merkt terecht op dat reïncarnatie in de eerste eeuwen binnen de christelijke wereld als vanzelfsprekend beschouwd werd, totdat het de RKK inderdaad beter uitkwam om dat af te schaffen. Je kunt echter wel iets per decreet, in dit geval een concilie, afschaffen, maar dat betekent niet dat het daarmee ook niet meer bestaat en dus verdwenen is.
In de gnostiek speelde reincarnatie altijd een rol. De meeste kerkvaders wezen reincarnatie regelrecht naar de prullenbak, maar de gnostische gedachten werden niet definitief uitgeschakeld. In het betreffende latere concilie vond veroordeling plaats van de zienswijzen van bij mijn weten een drie-tal belangrijke reincarnatie volgers . Een grote rol heeft de reincarnatie gedachte op top level niveau in de Kerk bij mijn weten nooit gespeeld. Vanzelfsprekend vraagt om onderbouwing van de courantheid van reincarnatie gedachten in de vroege Kerk. Welke bronnen wijzen daarnaar ?
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Reïncarnatie

Bericht door callista »


Opstanding en reïncarnatie in het vroege christendom

Volgens de eerste belangrijke kerkvader van de vroege orthodoxe kerk, Origenes (185 – 254 n. Chr.), bestaat de ziel al voor de geboorte.
Hij suggereerde dat aanwijzingen voor zo’n pre-existentie werden gevonden in de Hebreeuwse geschriften en ook de leer van van Jezus.
In de vroege middeleeuwen bestonden de leerstellingen van voorbestaan ​​en reïncarnatie bekend als de geheime leerstellingen van Jezus.
In 553 n. Chr. werd deze informatie op het Tweede Concilie van Constantinopel tot ketterij verklaard.

De Roomse Kerk besloot alle leringen die erover spraken te vernietigen. De katholieke leer en de rijkdom van de priesters zouden in gevaar kunnen komen als mensen zouden gaan geloven dat ze meerdere levens zouden meemaken.
https://moonpub.net/wp/magazine/2021/05 ... eim-houdt/
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Reïncarnatie

Bericht door callista »


Het vroege christendom
Het is weinig bekend maar aanvankelijk geloofden ook christenen in reïncarnatie. Het idee behoorde zelfs tot de officiële leer van de kerk.

Pas bij het tweede Concilie van Constantinopel in 553 besloot men om zielsverhuizing te schrappen. Reïncarnatie geeft mensen immers een kans om fouten uit het huidig leven in het volgende te herstellen. Dit paste niet langer in het kraam van de katholieke machthebbers.

De kerk kreeg steeds meer grip en invloed op de ongeletterde en ongeschoolde massa. De gelovigen moesten voortaan sidderen en beven voor het hiernamaals. Een tweede kans om blunders uit het huidige leven te herstellen? Vergeet het maar. Voor fouten en zonden bestonden achteraf alleen nog boete en eeuwige kwelling in het vagevuur.
Lees het uitgebreide artikel hier...

https://mens-en-samenleving.infonu.nl/l ... staat.html
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Reïncarnatie

Bericht door peda »

callista schreef: 25 okt 2021, 12:02
Opstanding en reïncarnatie in het vroege christendom

Volgens de eerste belangrijke kerkvader van de vroege orthodoxe kerk, Origenes (185 – 254 n. Chr.), bestaat de ziel al voor de geboorte.
Hij suggereerde dat aanwijzingen voor zo’n pre-existentie werden gevonden in de Hebreeuwse geschriften en ook de leer van van Jezus.
In de vroege middeleeuwen bestonden de leerstellingen van voorbestaan ​​en reïncarnatie bekend als de geheime leerstellingen van Jezus.
In 553 n. Chr. werd deze informatie op het Tweede Concilie van Constantinopel tot ketterij verklaard.

De Roomse Kerk besloot alle leringen die erover spraken te vernietigen. De katholieke leer en de rijkdom van de priesters zouden in gevaar kunnen komen als mensen zouden gaan geloven dat ze meerdere levens zouden meemaken.
https://moonpub.net/wp/magazine/2021/05 ... eim-houdt/
Hallo Callista,

De pre-existentie van de ziel ( Origines ) , is geen reincarnatie. Het betekent dat God de ziel reeds geschapen heeft voordat de bevruchting van de eicel heeft plaatsgevonden en dat de ziel voorafgaande aan het verblijf op aarde in de Hemel vertoefde. Later werd de pre-existente ziel afgewezen in de geloofsleer.
Ik verwees reeds naar de gnostische invloeden ( reincarnatie ) , vanaf den beginne in het vroege christendom die steeds opnieuw de kop op staken. Ook na de verwerping van de "' geheime leerstellingen "' door het Concilie besluit was het niet gedaan met de ketterij, zie bijvoorbeeld de latere Katharen. Waar het omgaat is of reincarnatie tot de vroege officiele kerkelijke geloofsleer behoorde of niet. Mijn inziens dus niet, maar dat wil niet zeggen dat de latere ketterij nooit in de Kerk voorkwam.
Ik ben het dus niet eens met de opmerking in de door jou gegeven link dat reincarnatie reeds officieel in de vroege Kerk tot de geloofsleer behoorde. Zie voor de afwijzing bijvoorbeeld www.RiemerRoukema.nl/downloads/RiemerRoukema-0152.pdf
Laatst gewijzigd door peda op 25 okt 2021, 12:33, 3 keer totaal gewijzigd.
Mullog
Berichten: 3785
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Reïncarnatie

Bericht door Mullog »

Yours schreef: 25 okt 2021, 07:54 We hebben in mijn optiek meerdere levens nodig om onszelf te leren kennen
...
Maar hoe kan het dan dat ik niks, maar dan ook echt helemaal niks, van mijn vroegere ikken weet? Wat heb ik aan een leerproces als ik alle vorige lessen simpelweg vergeet?