Over Verwijtbaarheid en Vrije Wil

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Over Verwijtbaarheid en Vrije Wil

Bericht door hopper »

peda schreef: 19 nov 2021, 10:37 Hallo Hopper,

Het is juist de menselijke vrije wil die het mogelijk maakt datgene in het leven te prijzen waar de meeste affiniteit persoonlijk naar uitgaat. Dat kan bij ieder mens sterk verschillend uitvallen. Een geesteshouding in het leven volgen die haaks staat op wat de eigen persoonlijkheid vraagt, maakt de mens veelal niet gelukkig, althans in mijn optiek. Zo vind ik jouw levenshouding de moeite van het volgen waard, maar ik ga die levenshouding niet de mijne maken en als ik dat zou doen, dan is het bij mij een surrogaat. Onecht, een imitatie.
Geheel correct, Peda. Het opgeven van de wil is zo eenvoudig nog niet. Anderen na doen helpt niet. Vandaar dat we binnen het menselijk domein talloze geesteshoudingen zien. Meestal een geesteshouding die de persoon van dienst is.
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Over Verwijtbaarheid en Vrije Wil

Bericht door peda »

hopper schreef: 19 nov 2021, 12:26
peda schreef: 19 nov 2021, 10:37 Hallo Hopper,

Het is juist de menselijke vrije wil die het mogelijk maakt datgene in het leven te prijzen waar de meeste affiniteit persoonlijk naar uitgaat. Dat kan bij ieder mens sterk verschillend uitvallen. Een geesteshouding in het leven volgen die haaks staat op wat de eigen persoonlijkheid vraagt, maakt de mens veelal niet gelukkig, althans in mijn optiek. Zo vind ik jouw levenshouding de moeite van het volgen waard, maar ik ga die levenshouding niet de mijne maken en als ik dat zou doen, dan is het bij mij een surrogaat. Onecht, een imitatie.
Geheel correct, Peda. Het opgeven van de wil is zo eenvoudig nog niet. Anderen na doen helpt niet. Vandaar dat we binnen het menselijk domein talloze geesteshoudingen zien. Meestal een geesteshouding die de persoon van dienst is.
Hallo Hopper,

Wanneer de mens vrijheid van keuze heeft, is een bij een overtuiging passende persoonlijke geesteshouding wel zo verstandig. Wanneer de persoonlijke eigenschappen van een mens niet passen bij de als ideaal geziene of door anderen voorgeschreven geesteshouding, gaat het snel mis. Zo moet ik er niet aan denken om levenslang mij te gedragen zoals ik mij niet wil gedragen en dat alleen omdat anderen ( omgeving ) vinden en willen dat ik mij moet gedragen zoals ik eigenlijk niet wil. De echte geestelijk volwassene gaat dan m.i. op de vlucht zodra de kans daartoe is.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Over Verwijtbaarheid en Vrije Wil

Bericht door hopper »

peda schreef: 20 nov 2021, 10:24
hopper schreef: 19 nov 2021, 12:26

Geheel correct, Peda. Het opgeven van de wil is zo eenvoudig nog niet. Anderen na doen helpt niet. Vandaar dat we binnen het menselijk domein talloze geesteshoudingen zien. Meestal een geesteshouding die de persoon van dienst is.
Hallo Hopper,

Wanneer de mens vrijheid van keuze heeft, is een bij een overtuiging passende persoonlijke geesteshouding wel zo verstandig. Wanneer de persoonlijke eigenschappen van een mens niet passen bij de als ideaal geziene of door anderen voorgeschreven geesteshouding, gaat het snel mis. Zo moet ik er niet aan denken om levenslang mij te gedragen zoals ik mij niet wil gedragen en dat alleen omdat anderen ( omgeving ) vinden en willen dat ik mij moet gedragen zoals ik eigenlijk niet wil. De echte geestelijk volwassene gaat dan m.i. op de vlucht zodra de kans daartoe is.

Het gaat niet om gedragen zoals anderen dat willen. Het gaat om een geesteshouding waar het 'willen' uit is weggenomen.
Het is de persoon die 'wilt' en daarom hanteren de meeste mensen een geesteshouding die de persoon die ze zelf zijn van dienst is.

We vinden de geesteshouding waar het 'willen' uit is weggenomen niet alleen bij Jezus, maar ook bv in het taoïsme: wei wu wei.
We vinden het bij Rumi , Meister Eckhart en bij nog vele anderen.

Het is eigenlijk niks nieuws, ook Jezus was niet de eerste die er mee kwam. En om op Schopenhauer terug te komen, we kunnen niet willen wat we willen. Eenmaal het 'willen' opgegeven -wat gelijk staat aan doen het niet-doen- komen we in een andere werkelijkheid terecht. Het bestaan als 'willende mens' is een armoedig bestaan. De willende mens is onderdanig aan zijn eigen wil. Zo een mens is een slaaf in mijn ogen.
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Over Verwijtbaarheid en Vrije Wil

Bericht door peda »

hopper schreef: 20 nov 2021, 10:55

Het is eigenlijk niks nieuws, ook Jezus was niet de eerste die er mee kwam. En om op Schopenhauer terug te komen, we kunnen niet willen wat we willen. Eenmaal het 'willen' opgegeven -wat gelijk staat aan doen het niet-doen- komen we in een andere werkelijkheid terecht. Het bestaan als 'willende mens' is een armoedig bestaan. De willende mens is onderdanig aan zijn eigen wil. Zo een mens is een slaaf in mijn ogen.
Het is wel de eigen keuze van de mens en wanneer de mens gelukkig is met zijn/ haar keuze dan is hij/ zij m.i. gelukkig. De Mensenrechten zijn gebaseerd op het recht van de individuele mens op persoonlijk geluk. Het geluk wordt alleen beperkt wanneer het eigen geluk het geluk van anderen in de weg staat. Jouw geluk kan voor een ander ongeluk betekenen wanneer er bij de ander innerlijk geen match is. Zo heb ik eerder opgemerkt dat ik jouw visie interessant vind, maar dat is voor mij wel een theoretisch interessant zijn, in de praktijk past jouw overtuiging niet met mijn "" persoonlijk willen "" in de "' wordende "' wereld en die "" wordende "" wereld ben ik althans niet bereid om te verlaten. Ik ben gelukkig als kleine zelfdoener en kleine zelfdoener past prima in de "' wordende "' wereld. Als ik jouw overtuiging in de praktijk zou gaan volgen, ben ik zelfdoener af en dat maakt mij persoonlijk niet gelukkig met mijn nieuwe overtuiging. Ik volg ook niet de overtuiging van Alpha, omdat ik daar ook niet gelukkiger door word en zo kan ik doorgaan. Jouw overtuigingsenthousiasme past meer bij de persoonlijk ongelukkigen die op zoek zijn naar een bij hen passende betere overtuiging en die zulks zouden kunnen vinden in het Hopperianisme.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7582
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Over Verwijtbaarheid en Vrije Wil

Bericht door Petra »

hopper schreef: 20 nov 2021, 10:55
Het is de persoon die 'wilt' en daarom hanteren de meeste mensen een geesteshouding die de persoon die ze zelf zijn van dienst is.
Mijn gedachte is dat zij, evenals als jij (wij)... Doen wat ze Willen.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Over Verwijtbaarheid en Vrije Wil

Bericht door hopper »

Petra schreef: 22 nov 2021, 09:41
hopper schreef: 20 nov 2021, 10:55
Het is de persoon die 'wilt' en daarom hanteren de meeste mensen een geesteshouding die de persoon die ze zelf zijn van dienst is.
Mijn gedachte is dat zij, evenals als jij (wij)... Doen wat ze Willen.
Maar kunnen niet willen wat we willen.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7582
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Over Verwijtbaarheid en Vrije Wil

Bericht door Petra »

hopper schreef: 22 nov 2021, 12:27
Petra schreef: 22 nov 2021, 09:41

Mijn gedachte is dat zij, evenals als jij (wij)... Doen wat ze Willen.
Maar kunnen niet willen wat we willen.
Idd. :thumb1:
Zou jij anders Willen dan -je wil opgeven- of -niet willen- (of niks begeren of verlangen of ..hoe je het ook noemen wilt) .. dan had je wel wat anders gedaan dan je Doet.

Vandaar...idd...
hopper schreef: 19 nov 2021, 12:26 .....dat we binnen het menselijk domein talloze geesteshoudingen zien. Meestal een geesteshouding die de persoon van dienst is.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Over Verwijtbaarheid en Vrije Wil

Bericht door hopper »

Petra schreef: 23 nov 2021, 08:53
hopper schreef: 22 nov 2021, 12:27

Maar kunnen niet willen wat we willen.
Idd. :thumb1:
Zou jij anders Willen dan -je wil opgeven- of -niet willen- (of niks begeren of verlangen of ..hoe je het ook noemen wilt) .. dan had je wel wat anders gedaan dan je Doet.

Vandaar...idd...
hopper schreef: 19 nov 2021, 12:26 .....dat we binnen het menselijk domein talloze geesteshoudingen zien. Meestal een geesteshouding die de persoon van dienst is.
Een eenvoudig voorbeeld: als ik koffie wil, dan maak ik koffie en dan drink ik koffie. (Een mens kan Doen wat ie (zij/hij/het) Wil )

Maar betreffende corona kan ik niet willen wat ik wil, corona trekt zich geen ene zak aan van wat ik wil.(maar kan niet willen wat ie Wil.)

En bij corona zien we dat een deel van het volk toch wat anders 'wil' dan ze willen. Zij ontsporen psychisch door hun eigen wil.
Het psychisch ontsporen is een geesteshouding. En dat heeft met begeren te maken, zij begeren de vrijheid om zich niks van corona aan te trekken.
Heel veel psychische klachten zijn terug te voeren op het 'willen'. Men 'wil' dan wat anders dan dat er gaande is.

Daarom 'wil' ik helemaal niet dat corona weg gaat. Het houdt mijn geest in een nuchtere staat welke er al op voorbereid was dat het deze winter wederom uit de klauwen zou lopen. En ziet!

Niks fijners dan een rustige, kalme en heldere geest die de realiteit van de dag aanvaardt. Van corona word ik niet warm of koud, ik heb immers niks te 'willen'.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7582
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Over Verwijtbaarheid en Vrije Wil

Bericht door Petra »

hopper schreef: 23 nov 2021, 10:19
Petra schreef: 23 nov 2021, 08:53

Idd. :thumb1:
Zou jij anders Willen dan -je wil opgeven- of -niet willen- (of niks begeren of verlangen of ..hoe je het ook noemen wilt) .. dan had je wel wat anders gedaan dan je Doet.

Vandaar...idd...
Een eenvoudig voorbeeld: als ik koffie wil, dan maak ik koffie en dan drink ik koffie. (Een mens kan Doen wat ie (zij/hij/het) Wil )

Maar betreffende corona kan ik niet willen wat ik wil, corona trekt zich geen ene zak aan van wat ik wil.(maar kan niet willen wat ie Wil.)
Nee Hopper. ALS je koffie wil dan.... Dat is niet waar het om gaat; het gaat om de stap ervoor. De ALS = De wil dat je al of niet koffie wil.
Aangezien.. je niet kunt willen wat je wil. Ook als het koffie betreft of vaccinatie of roep maar.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas