Wat maakt het geloof van ... Uniek ?

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Wat maakt het geloof van ... Uniek ?

Bericht door Petra »

U vraagt ik draai. 👼

MagereHein schreef: 23 nov 2021, 09:30 @Messenger

Daarom lijkt het me interessant een topic te openen (waartoe ik volgens mij nog niet gemachtigd ben) met een volgende stelling

"Wat maakt het geloof van ....(naam) uniek"?
of: Waarom ben je christen, geen moslim?
of: Wat doet je besluiten dat jouw geloof 'superieur' is aan de andere geloofsovertuigingen? (Bij gebrek aan een beter woord gebruik ik hier 'superieur')
of: Waarom ben je geen atheïst geworden? (mag ook omgedraaid worden: Waarom hang je geen religie aan?
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Wat maakt het geloof van ... Uniek ?

Bericht door peda »

Petra schreef: 25 nov 2021, 09:26 U vraagt ik draai. 👼

MagereHein schreef: 23 nov 2021, 09:30 @Messenger

Daarom lijkt het me interessant een topic te openen (waartoe ik volgens mij nog niet gemachtigd ben) met een volgende stelling

"Wat maakt het geloof van ....(naam) uniek"?
of: Waarom ben je christen, geen moslim?
of: Wat doet je besluiten dat jouw geloof 'superieur' is aan de andere geloofsovertuigingen? (Bij gebrek aan een beter woord gebruik ik hier 'superieur')
of: Waarom ben je geen atheïst geworden? (mag ook omgedraaid worden: Waarom hang je geen religie aan?
Uniek in het klassieke christendom is m.i. de menswording van God. God in Zelfbeperking door de intreding in de schepping en de geschapen mens. De visie van Messenger spoort daar nog het meeste mee. In de visie van Walsch zijn alle Godsvonken hier op aarde Goden in Zelfbeperking. In het christendom is er slechts Eentje in Zelfbeperking. Het Waarom is mooi beschreven in het Johannes evangelie.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Wat maakt het geloof van ... Uniek ?

Bericht door Messenger »

Petra schreef: 25 nov 2021, 09:26 U vraagt ik draai. 👼
Oh ja, nu herinner ik me de vragen van Magere Hein weer. :thumb1:

MagereHein schreef: 23 nov 2021, 09:30 @Messenger

Daarom lijkt het me interessant een topic te openen (waartoe ik volgens mij nog niet gemachtigd ben) met een volgende stelling
Volgens mij kun je dit wel, zeker in Levensbeschouwing.
MagereHein schreef: of: Waarom ben je geen atheïst geworden? (mag ook omgedraaid worden: Waarom hang je geen religie aan?
Ik was agnost tot medio 1986. Toen kreeg ik een identiteitscrisis ten aanzien van mijn homoseksuele geaardheid. In een van school gekregen bijbel zocht ik naar antwoorden, voor als de christelijke God zou bestaan. Daar werd ik niet vrolijk van, want het werd onder meer een gruwel genoemd en God zou de mens opdragen mij te doden. Mijn brein draaide overuren en ik trad buiten zinnen. Ik heb niet de behoefte daar verder op in te gaan.

Er werd 'geklopt' en ik deed open. Ik kreeg bovennatuurlijke ervaringen en die waren vol van liefde en acceptatie.
Ook werd me duidelijk dat ik volkomen oké was in de ogen van God en kreeg in een notendop inzichten over God die mijn leven weer goed op de rails zetten. Over die ervaringen wijd ik ook liever niet uit omdat dit puur anekdotisch is en ook empirisch niet tastbaar.

Sindsdien ben ik panentheïst (niet te verwarren met pantheïsme).
https://nl.wikipedia.org/wiki/Panenthe% ... met%20God.

Kennismaking met Neale Donald Walsch, die boeken schreef over zijn gesprekken met God (daar kun je van denken wat je wil), gaf me een en al herkenning met de God zoals ik die ervaren had.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Neale_Donald_Walsch
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Mullog
Berichten: 3785
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Wat maakt het geloof van ... Uniek ?

Bericht door Mullog »

MagereHein schreef: 23 nov 2021, 09:30 ...
of: Waarom ben je christen, geen moslim?
of: Wat doet je besluiten dat jouw geloof 'superieur' is aan de andere geloofsovertuigingen? (Bij gebrek aan een beter woord gebruik ik hier 'superieur')
of: Waarom ben je geen atheïst geworden? (mag ook omgedraaid worden: Waarom hang je geen religie aan?
Alles bepalend en de enige factor zijn je ouders.
Gebruikersavatar
MagereHein
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 nov 2021, 17:16
Man/Vrouw: M

Re: Wat maakt het geloof van ... Uniek ?

Bericht door MagereHein »

Die spelen absoluut een grote rol, evenals de plaats van je wieg. Maar of dit van doorslaggevende betekenis is, weet ik niet.
Maar dit raakt wel de kern van mijn vraag.
De kans dat t kindje van Fatima en Achmed Hindoe wordt lijkt me uitermate klein.
Er zijn overtuigingen, gebruiken en gewoonten die van ouder op kind worden doorgegeven. Uitzonderingen bevestigen dan altijd de regel.
En dat is dan ook wel de reden dat ik moeite heb met waarheidsclaims als t een religie, God of goden bevat.
Ik voel me dan (misschien onterecht) bevooroordeeld, dat ik zelf een keuze mag en kan maken door vergelijkend onderzoek te doen .

Neale Donald Walsh heb ik gelezen. Was een verfrissende aanpak!
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Wat maakt het geloof van ... Uniek ?

Bericht door Messenger »

MagereHein schreef: 25 nov 2021, 10:43 Neale Donald Walsh heb ik gelezen. Was een verfrissende aanpak!
Leuk te horen! Ik ken weinig mensen die ermee bekend zijn.
Welke boeken heb je gelezen van hem?
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Wat maakt het geloof van ... Uniek ?

Bericht door Zolderworm »

Mullog schreef: 25 nov 2021, 10:04
MagereHein schreef: 23 nov 2021, 09:30 ...
of: Waarom ben je christen, geen moslim?
of: Wat doet je besluiten dat jouw geloof 'superieur' is aan de andere geloofsovertuigingen? (Bij gebrek aan een beter woord gebruik ik hier 'superieur')
of: Waarom ben je geen atheïst geworden? (mag ook omgedraaid worden: Waarom hang je geen religie aan?
Alles bepalend en de enige factor zijn je ouders.
Bij mij beslist niet.
Only dead fish go with the flow
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Wat maakt het geloof van ... Uniek ?

Bericht door hopper »

Zolderworm schreef: 25 nov 2021, 11:16
Mullog schreef: 25 nov 2021, 10:04
Alles bepalend en de enige factor zijn je ouders.
Bij mij beslist niet.
Bij mij ook niet.
Gebruikersavatar
MagereHein
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 nov 2021, 17:16
Man/Vrouw: M

Re: Wat maakt het geloof van ... Uniek ?

Bericht door MagereHein »

Messenger schreef: 25 nov 2021, 10:48
MagereHein schreef: 25 nov 2021, 10:43 Neale Donald Walsh heb ik gelezen. Was een verfrissende aanpak!
Leuk te horen! Ik ken weinig mensen die ermee bekend zijn.
Welke boeken heb je gelezen van hem?
Een ongewoon gesprek met God heette dat volgens mij. Ik vond t destijds verfrissend omdat ik slechts bekend was met orthodox gereformeerden. En die visie vond ik op z'n zachtst gezegd nogal dogmatisch en star.
Laatst gewijzigd door MagereHein op 25 nov 2021, 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day
Gebruikersavatar
MagereHein
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 nov 2021, 17:16
Man/Vrouw: M

Re: Wat maakt het geloof van ... Uniek ?

Bericht door MagereHein »

Zolderworm schreef: 25 nov 2021, 11:16
Mullog schreef: 25 nov 2021, 10:04
Alles bepalend en de enige factor zijn je ouders.
Bij mij beslist niet.
wat was bij jou de trigger om tot je waarheid te komen? Mag ik vragen naar je verleden/opvoeding? Best interessant als mensen later zelfstandig tot een geloofs-inzicht komen.
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Wat maakt het geloof van ... Uniek ?

Bericht door Messenger »

MagereHein schreef: 25 nov 2021, 12:51
Messenger schreef: 25 nov 2021, 10:48
Leuk te horen! Ik ken weinig mensen die ermee bekend zijn.
Welke boeken heb je gelezen van hem?
Een ongewoon gesprek met God heette dat volgens mij. Ik vond t destijds verfrissend omdat ik slechts bekend was met orthodox gereformeerden. En die visie vond ik op z'n zachtst gezegd nogal dogmatisch en star.
Dat is het eerste boek. Het is heel verfrissend inderdaad.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Mullog
Berichten: 3785
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Wat maakt het geloof van ... Uniek ?

Bericht door Mullog »

Zolderworm schreef: 25 nov 2021, 11:16
Mullog schreef: 25 nov 2021, 10:04
Alles bepalend en de enige factor zijn je ouders.
Bij mij beslist niet.
Was jij op je tiende bijvoorbeeld moslim en je ouders christen?
Mullog
Berichten: 3785
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Wat maakt het geloof van ... Uniek ?

Bericht door Mullog »

hopper schreef: 25 nov 2021, 12:28
Zolderworm schreef: 25 nov 2021, 11:16
Bij mij beslist niet.
Bij mij ook niet.
Zelfde vraag als aan Zolderworm.

Was jij op je tiende bijvoorbeeld moslim en je ouders christen?
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7378
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Wat maakt het geloof van ... Uniek ?

Bericht door Tin »

Mullog schreef: 25 nov 2021, 13:35
hopper schreef: 25 nov 2021, 12:28

Bij mij ook niet.
Zelfde vraag als aan Zolderworm.

Was jij op je tiende bijvoorbeeld moslim en je ouders christen?
Waren er onder de generatie van onze ouders net zo weinig christelijk gelovigen dan onder de huidige generatie?
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Wat maakt het geloof van ... Uniek ?

Bericht door hopper »

Mullog schreef: 25 nov 2021, 13:35
hopper schreef: 25 nov 2021, 12:28

Bij mij ook niet.
Zelfde vraag als aan Zolderworm.

Was jij op je tiende bijvoorbeeld moslim en je ouders christen?
Mijn ouders waren katholiek en ik geloofde het allemaal wel. Ik was niks.
Een reden om moslim of wat anders te worden had ik niet.
Gebruikersavatar
MagereHein
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 nov 2021, 17:16
Man/Vrouw: M

Re: Wat maakt het geloof van ... Uniek ?

Bericht door MagereHein »

Maar we kunnen toch wel van een feit spreken dat religie veelal afhangt van de plaats waar je geboren wordt en daaraan gekoppeld de historie van je land
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day
Mullog
Berichten: 3785
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Wat maakt het geloof van ... Uniek ?

Bericht door Mullog »

Tin schreef: 25 nov 2021, 13:54
Mullog schreef: 25 nov 2021, 13:35
Zelfde vraag als aan Zolderworm.

Was jij op je tiende bijvoorbeeld moslim en je ouders christen?
Waren er onder de generatie van onze ouders net zo weinig christelijk gelovigen dan onder de huidige generatie?
Ik weet niet van welke generatie jouw ouders zijn. Ik weet wel dat mijn ouders gelovig waren in de zin van dat ze hun kinderen, waaronder ondergetekende, RKK opvoedde. The full monkey, zijnde dopen, eerste communie, vormsel, wekelijks op zondag naar de kerk, RKK school etc... Daar was geen discussie over (mogelijk). Pas einde middelbare school werd dat losgelaten (en begonnen ze dat zelf ook te doen). Of het geloof diep zat, ik heb geen idee. Het zou mij niet verbazen dat veel van het uiterlijk vertoon onder sociale druk plaatsvond en dat men het verder wel geloofde (als je begrijpt wat ik bedoel).
Mullog
Berichten: 3785
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Wat maakt het geloof van ... Uniek ?

Bericht door Mullog »

hopper schreef: 25 nov 2021, 14:31
Mullog schreef: 25 nov 2021, 13:35
Zelfde vraag als aan Zolderworm.

Was jij op je tiende bijvoorbeeld moslim en je ouders christen?
Mijn ouders waren katholiek en ik geloofde het allemaal wel. Ik was niks.
Een reden om moslim of wat anders te worden had ik niet.
Ook al op je tiende?
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Wat maakt het geloof van ... Uniek ?

Bericht door peda »

Ik denk dat in de kinderjaren de ouders en de directe sociale omgeving wel stevig bepalend zijn voor het volgen van een geloof of levensovertuiging. Evenwel zijn de meeste mensen alhier redelijk vroeg geestelijk volwassen en bepalen dan zelf wat bij hen past en wat niet.
Honderd jaren geleden was dat nog volledig anders, maar de tijd staat niet stil. Zo kiezen de meeste kinderen per heden ook niet meer het beroep van hun ouders of laten de ouders de partner keuze bepalen ( uithuwelijken ).
Willempie
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 okt 2021, 07:17
Man/Vrouw: M

Re: Wat maakt het geloof van ... Uniek ?

Bericht door Willempie »

MagereHein schreef: 25 nov 2021, 14:58 Maar we kunnen toch wel van een feit spreken dat religie veelal afhangt van de plaats waar je geboren wordt en daaraan gekoppeld de historie van je land
Religie zeker, omdat religie onderhevig is aan tijd en cultuur.
Mullog
Berichten: 3785
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Wat maakt het geloof van ... Uniek ?

Bericht door Mullog »

peda schreef: 25 nov 2021, 15:23 Ik denk dat in de kinderjaren de ouders en de directe sociale omgeving wel stevig bepalend zijn voor het volgen van een geloof of levensovertuiging. Evenwel zijn de meeste mensen alhier redelijk vroeg geestelijk volwassen en bepalen dan zelf wat bij hen past en wat niet.
Honderd jaren geleden was dat nog volledig anders, maar de tijd staat niet stil. Zo kiezen de meeste kinderen per heden ook niet meer het beroep van hun ouders of laten de ouders de partner keuze bepalen ( uithuwelijken ).
Ook op hun tiende?
Gebruikersavatar
MagereHein
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 nov 2021, 17:16
Man/Vrouw: M

Re: Wat maakt het geloof van ... Uniek ?

Bericht door MagereHein »

Willempie schreef: 25 nov 2021, 15:27
MagereHein schreef: 25 nov 2021, 14:58 Maar we kunnen toch wel van een feit spreken dat religie veelal afhangt van de plaats waar je geboren wordt en daaraan gekoppeld de historie van je land
Religie zeker, omdat religie onderhevig is aan tijd en cultuur.
Godsgeloof niet? Eigenlijk maakte ik geen onderscheid.
Als jij Viking had geweest....
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day
Willempie
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 okt 2021, 07:17
Man/Vrouw: M

Re: Wat maakt het geloof van ... Uniek ?

Bericht door Willempie »

MagereHein schreef: 25 nov 2021, 15:46
Willempie schreef: 25 nov 2021, 15:27

Religie zeker, omdat religie onderhevig is aan tijd en cultuur.
Godsgeloof niet? Eigenlijk maakte ik geen onderscheid.
Als jij Viking had geweest....
Zelf maak ik nog wel onderscheid tussen persoonlijk geloof en het aanhangen van het één of andere religieuze systeem.
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Wat maakt het geloof van ... Uniek ?

Bericht door peda »

Belangrijk vind ik dat een geloof of een levensovertuiging bij iemand moet passen. Past het niet, zit je in een verkeerd jasje, dan hangt het van iemand zijn/haar persoonlijkheid af, hoe daarmede wordt omgegaan en welke consequenties er worden getrokken. Hetzelfde geldt voor zoveel andere dominante factoren in het leven. Het trieste is dat de zelfredzaamheid niet in gelijke mate verdeeld is in het leven. De zelfredzamen zorgen er in de regel wel voor dat zij niet rondlopen in een niet goed zittend jasje, maar niet iedereen is zelfredzaam. Bijna iedereen wordt wel geestelijk volwassen, maar niet iedereen wordt in dezelfde mate zelfredzaam. Helaas !!
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Wat maakt het geloof van ... Uniek ?

Bericht door Zolderworm »

MagereHein schreef: 25 nov 2021, 12:52
Zolderworm schreef: 25 nov 2021, 11:16
Bij mij beslist niet.
wat was bij jou de trigger om tot je waarheid te komen? Mag ik vragen naar je verleden/opvoeding? Best interessant als mensen later zelfstandig tot een geloofs-inzicht komen.
Tot de waarheid komen? Ik lig in een deuk. Hoe verzin je het?
Only dead fish go with the flow