De Jeugd van tegenwoordig

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

De Jeugd van tegenwoordig

Bericht door Petra »

Robert Frans schreef: 27 nov 2021, 11:01
Petra schreef: 27 nov 2021, 08:05 Verzuchtingen over -de jeugd van tegenwoordig- zijn al zo oud als ... nou ja..Socrates bv. :)
Hier wat historisch geklaag over 'de jeugd' op een rij:
https://www.saarmagazine.nl/ha-we-klage ... enwoordig/
Ik klaag niet over de jeugd, maar over de te snel gaande ontwikkelingen, waar de jeugd juist eerder nog slachtoffer van is. Daarbij zijn er wel degelijk serieuze problemen bij jongeren rondom bijvoorbeeld de veel te verslavende social media, die je niet zomaar kunt wegwuiven met dit soort opmerkingen. Maar wellicht is dat voer voor een ander topic.
Je hebt helemaal gelijk RF, ik heb om te reageren maar weer een ander topic gemaakt omdat we anders weer te ver afdwalen.

Ik noemde trouwens jouw opmerking "verzuchtingen" en het epistel wat ik toevoegde "geklaag".
Je hebt het nu over social media.
Heb je die link gelezen die ik gaf ?


Het begint met Socrates over de slechte manieren van de jeugd.

In 1790 was het de "onbeperkte toegang die veel jonge mensen hebben tot romans, korte verhalen en toneelstukken" wat de moraal van de jongelingen corrumperende.

In 1853 ..."schrijlings op paarden rijden, drinken, vloeken, vechten, roken, fluiten en nergens om geven. De moraal van kinderen is tien keer erger dan vroeger."

In 1858 ..een verderfelijk enthousiasme om te leren schaken.

In 1951 zijn jongeren zo verwend omdat ze de bus pakken i.p.v. lopen.

In 2001 was de TV de grote boosdoener.
En dan thans... social media. Om dezelfde reden als destijds de TV.


Let wel.. ik bedoel niet te zeggen dat alle jeugd volmaakte lieverdjes zijn, maar dat verzuchtingen over de 'slechte' jeugd van alle tijden is.
Vandaar mijn opmerking: "Geen jeugd is zo verdorven als de laatste".
Wat ik vast niet zelf bedacht heb, maar ergens gelezen. Al weet ik zo snel ff niet meer waar of van wie die quote is.
Maar als ik zo om me heen kijk wat voor planeet ze overgedragen krijgen.. vraag ik me af wie er nou meer verdorven is.. de Jeugd of de generaties voor hen, die er zo'n soepzootje van gemaakt hebben.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Robert Frans
Berichten: 1467
Lid geworden op: 11 apr 2013, 14:58
Man/Vrouw: M

Re: De Jeugd van tegenwoordig

Bericht door Robert Frans »

Petra schreef: 29 nov 2021, 09:56Let wel.. ik bedoel niet te zeggen dat alle jeugd volmaakte lieverdjes zijn, maar dat verzuchtingen over de 'slechte' jeugd van alle tijden is.
Vandaar mijn opmerking: "Geen jeugd is zo verdorven als de laatste".
Wat ik vast niet zelf bedacht heb, maar ergens gelezen. Al weet ik zo snel ff niet meer waar of van wie die quote is.
Maar als ik zo om me heen kijk wat voor planeet ze overgedragen krijgen.. vraag ik me af wie er nou meer verdorven is.. de Jeugd of de generaties voor hen, die er zo'n soepzootje van gemaakt hebben.
Klopt. En de generatie ervóór ook. En de generatie ervóór... misschien hadden die klagers dan toch een kern van waarheid te pakken? ;)

Dat die verzuchtingen er altijd zijn geweest, wil echter niet zeggen dat er geen serieuze problemen zijn met social media. Dat jongeren wel degelijk disconnected raken, neerslachtig en verslaafd aan likes.
Dat ze 24/7 onder druk kunnen staan door canceling, ghosting of cyberbullying, om zich maar strak binnen het dagelijks veranderende en farizeeïsche keurslijf te passen, waarin voor vergeving en luchtige humor steeds minder ruimte is.
Dat een minderjarig meisje probleemloos binnen een paar minuten al mails met blote piemels kan ontvangen als zij zich maar op de chat aanbiedt.
Je kunt dat afdoen als verzuchtingen, maar ook verkennen hoe deze problemen op behoorlijke wijze opgelost kunnen worden en techbedrijven desnoods daartoe gedwongen kunnen worden met hun alomtegenwoordige algoritmes en privacyschendingen.
Mijns inziens zou het al helpen als social media in de samenleving dezelfde kijk zouden krijgen als alcohol: niets mis mee op zijn tijd, maar wel verslavend als je er geen grenzen aan stelt en al helemaal niet goed tot misschien wel verbodwaardig voor (jonge) kinderen.

En nee, de hele dag televisie kijken is ook niet gezond. Net zoals de hele dag boeken lezen, of de hele dag films of toneel kijken. Alles gebeurt het beste met mate, maar dat is iets wat we al heel lang zijn afgeleerd, zéker als het om social media gaat.
En vooral in het westen hebben we de mogelijkheden gecreëerd om massaal en vrijwel grenzeloos mateloos te leven, véél meer nog dan onze voorouders ooit hebben gekund.
Na Pasen weer actief

Vrede en alle goeds
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: De Jeugd van tegenwoordig

Bericht door hopper »

Nee, dan in mijn jeugd. Toen waren de schepen van hout en de mannen van staal. Tegenwoordig is het andersom, vooral bij de Jeugd van tegenwoordig.
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3574
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: De Jeugd van tegenwoordig

Bericht door dingo »

Elke jeugdgeneratie heeft zijn eigen problemen die weer anders zijn dan die van hun ouders. En met die problemen gaan ze ook anders om dan hun ouders zouden doen al was het maar om zich af te zetten. Dus ja waar het voor de generatie de tv nog nieuw was en overgeconsumeerd werd is dat nu sociale media en videostreams. De hierna volgende generatie gaat mogelijk over hologrammen beschikken of hoge kwaliteit augmented reality wat ook weer verslavend kan werken. Maar is dan de jeugd het probleem of is overconsumptie het probleem?
Spreuken 26:4
Gebruikersavatar
Robert Frans
Berichten: 1467
Lid geworden op: 11 apr 2013, 14:58
Man/Vrouw: M

Re: De Jeugd van tegenwoordig

Bericht door Robert Frans »

dingo schreef: 29 nov 2021, 15:21Elke jeugdgeneratie heeft zijn eigen problemen die weer anders zijn dan die van hun ouders. En met die problemen gaan ze ook anders om dan hun ouders zouden doen al was het maar om zich af te zetten. Dus ja waar het voor de generatie de tv nog nieuw was en overgeconsumeerd werd is dat nu sociale media en videostreams. De hierna volgende generatie gaat mogelijk over hologrammen beschikken of hoge kwaliteit augmented reality wat ook weer verslavend kan werken. Maar is dan de jeugd het probleem of is overconsumptie het probleem?
Wat mij betreft het laatste, gecombineerd met de ongekende mondiale macht van grote techbedrijven en andere multinationals.
Na Pasen weer actief

Vrede en alle goeds
J-W
Berichten: 2254
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: De Jeugd van tegenwoordig

Bericht door J-W »

In mijn tijd kwam je als man uit de verplichte militaire dienst.
Wanneer je daar dacht dat je niet meer kon was je op de helft van je kunnen kreeg je dan te horen.
Je leerde daar alles wat de jeugd van vandaag mist: discipline, doorzetten, kameraadschap etc.
Wie niet in MD was geweest was zou altijd een watje bijven, dus.........
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: De Jeugd van tegenwoordig

Bericht door Petra »

Robert Frans schreef: 29 nov 2021, 10:42
Petra schreef: 29 nov 2021, 09:56Let wel.. ik bedoel niet te zeggen dat alle jeugd volmaakte lieverdjes zijn, maar dat verzuchtingen over de 'slechte' jeugd van alle tijden is.
Vandaar mijn opmerking: "Geen jeugd is zo verdorven als de laatste".
Wat ik vast niet zelf bedacht heb, maar ergens gelezen. Al weet ik zo snel ff niet meer waar of van wie die quote is.
Maar als ik zo om me heen kijk wat voor planeet ze overgedragen krijgen.. vraag ik me af wie er nou meer verdorven is.. de Jeugd of de generaties voor hen, die er zo'n soepzootje van gemaakt hebben.
Klopt. En de generatie ervóór ook. En de generatie ervóór... misschien hadden die klagers dan toch een kern van waarheid te pakken? ;)
Sja, dat is zo.

Robert Frans schreef: 29 nov 2021, 10:42 Mijns inziens zou het al helpen als social media in de samenleving dezelfde kijk zouden krijgen als alcohol: niets mis mee op zijn tijd, maar wel verslavend als je er geen grenzen aan stelt en al helemaal niet goed tot misschien wel verbodwaardig voor (jonge) kinderen.
Ik denk dat dat besef er al lang is. Daarom heb jij het erover, omdat het speelt in de maatschappij.
Net als vroegahhhhh...toen ik mijn kindertjes tijdslimieten gaf voor TV kijken en gamen want.. lekker buitenspelen is gezond, zullen ook de huidige ouders hun kroost met tv, gamen, social media etc. opvoeden.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: De Jeugd van tegenwoordig

Bericht door Snelheid »

J-W schreef: 29 nov 2021, 18:43 In mijn tijd kwam je als man uit de verplichte militaire dienst.
Wanneer je daar dacht dat je niet meer kon was je op de helft van je kunnen kreeg je dan te horen.
Je leerde daar alles wat de jeugd van vandaag mist: discipline, doorzetten, kameraadschap etc.
Wie niet in MD was geweest was zou altijd een watje bijven, dus.........
Juist, en daar ontbreekt het nu aan,dat neemt niet weg dat er nog jeugd is die wel deugen en op groeien als echte warme mensen die het verschil gaan maken.
VERITAS VOS LIBERABIT.