Identificatie met het pijnlichaam

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Identificatie met het pijnlichaam

Bericht door HJW »

hopper schreef: 18 jan 2022, 13:00
Wie herkent dit? Ik heb ook zo mijn momenten gehad dat ik het sterven van een geliefde niet meer kon aanzien.
Het vergt bovenmenselijkheid om het te blijven aanzien.
Ik ben bij het overlijden van mijn schoonmoeder geweest. Was goed om het gezamenlijk te doorleven (met mijn vrouw, schoonzus, zwager en onze kinderen).
Mijn schoonmoeder is vredig heengegaan in het bijzijn van haar dierbaren. Het was goed om te doen.
Heb het niet als bovenmenselijk ervaren.

Het zal ook geholpen hebben dat ze al oud was (92) en dat ze het goed vond.
Het zou anders zijn geweest als je bij iemand bent, voor wie het eigenlijk nog veel te vroeg is.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Identificatie met het pijnlichaam

Bericht door hopper »

HJW schreef: 22 jan 2022, 09:44
hopper schreef: 18 jan 2022, 13:00
Wie herkent dit? Ik heb ook zo mijn momenten gehad dat ik het sterven van een geliefde niet meer kon aanzien.
Het vergt bovenmenselijkheid om het te blijven aanzien.
Ik ben bij het overlijden van mijn schoonmoeder geweest. Was goed om het gezamenlijk te doorleven (met mijn vrouw, schoonzus, zwager en onze kinderen).
Mijn schoonmoeder is vredig heengegaan in het bijzijn van haar dierbaren. Het was goed om te doen.
Heb het niet als bovenmenselijk ervaren.

Het zal ook geholpen hebben dat ze al oud was (92) en dat ze het goed vond.
Het zou anders zijn geweest als je bij iemand bent, voor wie het eigenlijk nog veel te vroeg is.
De omstandigheden wisselen. Vredig heengaan is wat anders dan onderworpen zijn aan de gevolgen van een ernstige, slopende ziekte.
Zoals ik het ervaren heb wekt het erbarmelijk zien lijden van een geliefde de wens op dat er een einde aan komt.
Die wens weerstaan was erg moeilijk. Ik kan begrijpen dat mensen weglopen. Maar als het volbracht is zonder weglopen dan is er toch ook weer blijdschap. Mijzelf blij voelen dat mijn moeder gestorven was, was een vreemd gevoel. Zware emotionele belasting roept bij mij ook tegenliggende gevoelens op.
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Identificatie met het pijnlichaam

Bericht door HJW »

hopper schreef: 22 jan 2022, 09:53

De omstandigheden wisselen. Vredig heengaan is wat anders dan onderworpen zijn aan de gevolgen van een ernstige, slopende ziekte.
Zoals ik het ervaren heb wekt het erbarmelijk zien lijden van een geliefde de wens op dat er een einde aan komt.
Die wens weerstaan was erg moeilijk. Ik kan begrijpen dat mensen weglopen. Maar als het volbracht is zonder weglopen dan is er toch ook weer blijdschap. Mijzelf blij voelen dat mijn moeder gestorven was, was een vreemd gevoel. Zware emotionele belasting roept bij mij ook tegenliggende gevoelens op.
Zeker wisselen de omstandigheden en ze kunnen zeer heftig zijn. Persoonlijk nog geen heftige omstandigheden meegemaakt, dus kan daar niets over vertellen.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Identificatie met het pijnlichaam

Bericht door Petra »

hopper schreef: 22 jan 2022, 09:42
Het leven is een leerweg en sterven met je geliefden hoor bij dat leren. Mooi Petra. Sterven is iets wat intiem is en wat door de pijn heen ook iets heeft wat fijn is.
:flower1:
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Identificatie met het pijnlichaam

Bericht door callista »

Petra schreef: 22 jan 2022, 09:01
Toen mijn moeder koos voor euthanasie hebben we op de laatste dag een champagnebrunch gedaan met intimi. Toen de huisarts kwam is ze op bed gaan liggen met mijn pappie en alle kroost en kleinkroost eromheen.

Ik ben naast haar op bed gaan liggen en mijn dochter naast mij. Ze is in mijn armen gestorven. Mijn neefje en broer waren de enige die vooraf hadden gezegd liever niet toe te kijken, maar op het moment dat het gebeurde ging het zo mooi dat ze het toch deden, achteraf waren ze daar dankbaar voor.
Het hielp bij het verwerken dat ze zo liefdevol en vredig is heengegaan met al haar geliefden dichtbij.
Dat heeft me erg aangegrepen, maar ook heel mooi dat het zo gegaan is.
Zo emotioneel ...als ik me daar in verplaats.....maar ook zo liefdevol...
Dat het bij de verwerking een grote rol heeft gespeeld kan ik goed begrijpen..... :flower1: :kiss1:
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Identificatie met het pijnlichaam

Bericht door Petra »

callista schreef: 24 jan 2022, 08:52
Dat heeft me erg aangegrepen, maar ook heel mooi dat het zo gegaan is.
Zo emotioneel ...als ik me daar in verplaats.....maar ook zo liefdevol...
Dat het bij de verwerking een grote rol heeft gespeeld kan ik goed begrijpen..... :flower1: :kiss1:
Hi Lieverd.. ik loop nogal achter.. (heb nu nog 14 reacties open staan).
Ja het hielp enorm. :kiss1:

Gek hoe veel dingen weer samen vallen.. ik liep hier zo achter omdat ik zo druk was met het feessie voor mijn pappie die 80 is geworden. We hebben flink uitgepakt om het te vieren. Ben vandaag weer bezig geweest om de confetti weg te krijgen want het hele huis zat onder. Het is nóg niet helemaal weg. :roll: :lol:
Hij sprak een mooi dankwoord dat ie dat nog mocht beleven op z'n ouwe dag, met z'n kroost en (achter-) kleinkroost om zich heen, ik sprak een dankwoord dat wij hem nog in ons midden hebben, met zijn fijne lief erbij en dat ze zo happy zijn met mekaar. Grappig.. ze heet Annelies, maar hij noemt 'r steeds Anneliefje, inmiddels zijn we er zo aan gewend dat zelfs mijn kinderen haar Anneliefje noemen. :D
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Identificatie met het pijnlichaam

Bericht door callista »

Petra schreef: 30 jan 2022, 17:18
callista schreef: 24 jan 2022, 08:52
Dat heeft me erg aangegrepen, maar ook heel mooi dat het zo gegaan is.
Zo emotioneel ...als ik me daar in verplaats.....maar ook zo liefdevol...
Dat het bij de verwerking een grote rol heeft gespeeld kan ik goed begrijpen..... :flower1: :kiss1:
Hi Lieverd.. ik loop nogal achter.. (heb nu nog 14 reacties open staan).
Ja het hielp enorm. :kiss1:

Gek hoe veel dingen weer samen vallen.. ik liep hier zo achter omdat ik zo druk was met het feessie voor mijn pappie die 80 is geworden. We hebben flink uitgepakt om het te vieren. Ben vandaag weer bezig geweest om de confetti weg te krijgen want het hele huis zat onder. Het is nóg niet helemaal weg. :roll: :lol:
Hij sprak een mooi dankwoord dat ie dat nog mocht beleven op z'n ouwe dag, met z'n kroost en (achter-) kleinkroost om zich heen, ik sprak een dankwoord dat wij hem nog in ons midden hebben, met zijn fijne lief erbij en dat ze zo happy zijn met mekaar.

Grappig.. ze heet Annelies, maar hij noemt 'r steeds Anneliefje, inmiddels zijn we er zo aan gewend dat zelfs mijn kinderen haar Anneliefje noemen. :D
Tjemig...dat klinkt gezellig...echt fantastisch!!
Gefeliciteerd nog met je pappie....80 jaar!! :thumb1: :flower1:
En dan Anneliefje....wat een mooi koosnaampje...nou, dat zit wel goed met die liefde....
Zo zie je maar....liefde en verliefdheid is leeftijdsloos.... :kiss1:
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Identificatie met het pijnlichaam

Bericht door hopper »

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/i ... -verborgen


Als we niet meer aan het beeld voldoen van anderen, blijven er maar weinig vrienden over.

Een andere manier van kijken naar Pasen is dat het hierover onszelf gaat en de potentie die we als mens hebben, een potentie die Jezus met zijn leven, dood en opstanding als het ware heeft voorgeleefd. Als eerste groef in de aarde, als mogelijkheid voor ieder mens om die weg te gaan, een weg naar binnen. Dan is de Paasweek in plaats van een uiterlijk verhaal, een innerlijke reis die we als mens kunnen gaan, een transformatie, een metamorfose, zoals een rups die een vlinder wordt. Dan gaat Pasen plots over jou en mij en komt het verhaal van Jezus rakelings dichtbij.
Het is een manier van kijken.

Laten we eens onderzoeken hoe die innerlijke reis eruit zou kunnen zien. Tijdens Palmzondag wordt Jezus als een held door het volk binnengehaald. Het Nederlands Elftal dat door de grachten van Amsterdam wordt gevaren om eindeloos toegejuicht te worden. De Max Verstappen, de Irene Wüst van het jaar 33. Iedereen wil zijn vriend zijn, hij is overal welkom. Dat is wat we allemaal willen, iedereen van ons wil gezien en bejubeld worden. Maar deze liefde komt volledig van buiten en is voorwaardelijk.
Naast onze angst voor de dood, is een van onze grootste angsten om uit de groep gezet te worden. Daarom blijven we maar hard werken om te voldoen aan de beelden van anderen en zetten we elkaar daarmee gevangen. Ondertussen zijn we het contact met onszelf, met wie we in wezen zijn, volledig kwijt.
Als je je laat leiden door wat anderen over je denken, dan ben je hun slaaf....
Dan komt het laatste avondmaal, omdat Jezus al geruime tijd weet welke werkelijke opdracht hem te wachten staat. Hij zit aan tafel met zijn dierbaarste vrienden, zijn leerlingen. Misschien zit er wel een vrouw bij, daar wordt nog tot op heden over getwist. ....Is die Maria Magdalena niet zijn beste en dierbaarste leerling, misschien wel zijn vrouw, waar hij kinderen mee had? ...Wie weet. ... Jezus uit de doeken doet dat hij in deze hoofdstad niet is gekomen om de overwinning op de Romeinen te bewerkstelligen. Hij moet juist een andere weg gaan, een innerlijke weg, een transformatie in hemzelf om daarmee deze transformatie ook mogelijk te maken voor ieder mens als wezenlijke volgende stap voor menselijke groei. En met deze eigen weg een stap zetten buiten de groep en wat de groep van hem verwacht. Staan als een enkeling.
Staan als een enkeling, mooi uitgedrukt.
Jezus mag gekruisigd worden. Wat misschien wel precies de bedoeling was, omdat hij anders zijn opdracht tot innerlijke transformatie nooit had kunnen volbrengen.
.......
Tijdens de kruisiging ontdekken we dat als we onze pijn durven toe te laten, er van binnenuit een antwoord komt van onvoorwaardelijke liefde.
Op de plaats van de wond schijnt het licht.
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Identificatie met het pijnlichaam

Bericht door Snelheid »

Het pijnlichaam is een zichzelf aan doende kwelling die onnodig is als men het kwade weert en in harmonie met het 2 eenheid=== geest en lichaam=== leeft ten volle.
VERITAS VOS LIBERABIT.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Identificatie met het pijnlichaam

Bericht door hopper »

Ik ben het met die opvatting oneens. Ja, het pijnlichaam doet de mens zichzelf aan. Maar dat was een noodzakelijkheid om zelfbewustzijn te verkrijgen. Hoe men van het pijnlichaam weer afkomt zien we in de lijdensweg van Jezus. Dat gaat niet zomaar.
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Identificatie met het pijnlichaam

Bericht door Snelheid »

hopper schreef: 13 apr 2022, 10:15 Ik ben het met die opvatting oneens. Ja, het pijnlichaam doet de mens zichzelf aan. Maar dat was een noodzakelijkheid om zelfbewustzijn te verkrijgen. Hoe men van het pijnlichaam weer afkomt zien we in de lijdensweg van Jezus. Dat gaat niet zomaar.
Maar als ik zo om mij heen kijk op straat of in een salon zie ik toch heel weinig mensen zelfbewust zijn en die dat zijn zijn gelukkig.Een voorgaande volmaaktheid.
VERITAS VOS LIBERABIT.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Identificatie met het pijnlichaam

Bericht door hopper »

Snelheid schreef: 13 apr 2022, 14:07
hopper schreef: 13 apr 2022, 10:15 Ik ben het met die opvatting oneens. Ja, het pijnlichaam doet de mens zichzelf aan. Maar dat was een noodzakelijkheid om zelfbewustzijn te verkrijgen. Hoe men van het pijnlichaam weer afkomt zien we in de lijdensweg van Jezus. Dat gaat niet zomaar.
Maar als ik zo om mij heen kijk op straat of in een salon zie ik toch heel weinig mensen zelfbewust zijn en die dat zijn zijn gelukkig.Een voorgaande volmaaktheid.
De mens die tot zichzelf komt zal ontdekken dat dat volmaakt is. Maar dan is dat pijnlichaam verleden tijd.
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Identificatie met het pijnlichaam

Bericht door Snelheid »

hopper schreef: 13 apr 2022, 14:43
Snelheid schreef: 13 apr 2022, 14:07

Maar als ik zo om mij heen kijk op straat of in een salon zie ik toch heel weinig mensen zelfbewust zijn en die dat zijn zijn gelukkig.Een voorgaande volmaaktheid.
De mens die tot zichzelf komt zal ontdekken dat dat volmaakt is. Maar dan is dat pijnlichaam verleden tijd.
Helder en duidelijk.
VERITAS VOS LIBERABIT.