Warme en koude persoonlijkheden

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Warme en koude persoonlijkheden

Bericht door Piebe Paulusma »

hopper schreef: 10 jan 2022, 10:23
Piebe Paulusma schreef: 10 jan 2022, 08:44
De andere wang werd niet toegekeerd uit coulance maar omdat Jahweh de wraak toekomt (Rom. 12:19). En het moment waarop Jahweh wraak nam werd met smacht op gewacht, zie Openb. 6:10.
Je schildert de heer Jahweh af als een duivels, kwaadaardig mannetje. Ik ben het daar mee eens. Gelukkig is het slechts een concept in de hoofden van (sommige ) gelovigen.... Concepten nemen geen wraak.
Het ging om de betekenis van de andere wang toekeren, wat jij er allemaal bijsleept heeft daar niks mee te maken.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Warme en koude persoonlijkheden

Bericht door Snelheid »

Piebe Paulusma schreef: 10 jan 2022, 10:45
hopper schreef: 10 jan 2022, 10:23

Je schildert de heer Jahweh af als een duivels, kwaadaardig mannetje. Ik ben het daar mee eens. Gelukkig is het slechts een concept in de hoofden van (sommige ) gelovigen.... Concepten nemen geen wraak.
Het ging om de betekenis van de andere wang toekeren, wat jij er allemaal bijsleept heeft daar niks mee te maken.
Tja moest er wel om :lol: :lol: je zou kunnen zeggen een echte wappie.
Maar inderdaad de andere wang toe keren wil niet zeggen watjes gedrag juist integendeel.
VERITAS VOS LIBERABIT.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Warme en koude persoonlijkheden

Bericht door hopper »

Piebe Paulusma schreef: 10 jan 2022, 10:45
hopper schreef: 10 jan 2022, 10:23

Je schildert de heer Jahweh af als een duivels, kwaadaardig mannetje. Ik ben het daar mee eens. Gelukkig is het slechts een concept in de hoofden van (sommige ) gelovigen.... Concepten nemen geen wraak.
Het ging om de betekenis van de andere wang toekeren, wat jij er allemaal bijsleept heeft daar niks mee te maken.
Jij haalt de heer Jahweh er bij....

Jahweh is niks anders dan een concept in je hoofd, zoals bv Hitler ook een concept in je hoofd is (het voorstellend denken).
En jij trekt de conclusie dat dat concept wraak kan nemen, voor een ieder na te lezen.


Het is van dezelfde categorie als zou ik in een Hitler geloven die de wraak toekomt als ik niet doe wat hij zegt.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Warme en koude persoonlijkheden

Bericht door Mart »

HJW schreef: 10 jan 2022, 10:44
Mart schreef: 10 jan 2022, 10:14 Ik ga niets doen. Ik ga ervantussen als het gebeurt, want de Joden zijn altijd de klos aangezien er onder de allerrijksten relatief veel Joden zijn en de rest zal ook wel weer het slachtoffer worden -
Ik zou geneigd zijn om je dan eerder een lafaard te vinden.
Klopt, ik ben een lafaard. Heb er nooit moeite mee gehad anderen in nood te helpen, zelfs vrijwel mijn eigen bezit eraan op te offeren, maar ik ga m'n leven niet nodeloos te grabbel gooien.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Warme en koude persoonlijkheden

Bericht door HJW »

Mart schreef: 10 jan 2022, 12:07 Klopt, ik ben een lafaard. Heb er nooit moeite mee gehad anderen in nood te helpen, zelfs vrijwel mijn eigen bezit eraan op te offeren, maar ik ga m'n leven niet nodeloos te grabbel gooien.
Ik vind je geen lafaard. Je hebt een groot hart en dat is op deze aarde lastig.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Warme en koude persoonlijkheden

Bericht door Mart »

HJW schreef: 10 jan 2022, 12:17
Mart schreef: 10 jan 2022, 12:07 Klopt, ik ben een lafaard. Heb er nooit moeite mee gehad anderen in nood te helpen, zelfs vrijwel mijn eigen bezit eraan op te offeren, maar ik ga m'n leven niet nodeloos te grabbel gooien.
Ik vind je geen lafaard. Je hebt een groot hart en dat is op deze aarde lastig.
Dank. Het doet goed dit te horen van iemand die ik hoogacht.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Warme en koude persoonlijkheden

Bericht door Petra »

hopper schreef: 08 jan 2022, 17:29
Leon schreef: 08 jan 2022, 16:26 In een preek van redemption church https://www.youtube.com/watch?v=a5OGC__Pla0 vanaf 54:45 kwam het onderscheid tussen warme en koude persoonlijkheden aan de orde ( vanaf 1:05:26 ).
Ik bedacht me toen dat velen zich hier op het forum manifesteren als koude persoonlijkheden. Daarmee bedoel ik afstandelijk, koel, eigengereid, niet bereid in te schikken of toe te geven, en in het bezit van een koud wereldbeeld waar weinig ruimte is voor warmte.

Hoe zien jullie dat? Bereid tot introspectie?
Nee, niet bereid tot introspectie. Dat dit forum afstandelijk, koel, eigengereid etc. is, daar ben ik het volledig mee eens.
Het is hier een kille bedoening met maar weinig menselijke warmte.

Dat het anders kan zijn op een forum heb ik in het verleden mogen ervaren. Ook virtueel kunnen mensen elkaar van dienst zijn.
Ik heb hartelijke, warme persoonlijkheden ontmoet op een forum welke ik in 'het echt' ook ontmoet.

Het leven is geen toeval, warme en hartelijke mensen vallen je toe.
Hier op dit geloofs-forum dan weer niet. Het zij zo. Ik ben tevreden met alle warmte en hartelijkheid welke mij toevalt.
In de persoon van mensen in 'het echt' en ook in virtuele gedaante.
Zonder hen zou mijn leven zinloos zijn.
Ik functioneer voor geen meter in een kouwe kille afstandelijke omgeving, of dat nou virtueel of irl is, dus ik heb ook een voorkeur voor warme hartelijke mensen.
Maar ik heb het gekke idee dat de meeste (gezonde) mensen dat wel ergens (in meer of mindere mate) in zich hebben maar dat het er niet altijd uitkomt.
En...misschien stomp je af met de jaren ?
Mijn echtgenoot zei op onze 25e huwelijksjubileum dat ie mij nog nooit chagrijnig had gezien, toen vroeg ik me af of dat zo zou blijven of niet.
Las ik Hendrik Groen, maar ik heb het snel weer dichtgeklapt..werd er naar van..dat je zo verzuurd/verbitterd/cynisch je ouwe dag moet slijten.

peda schreef: 08 jan 2022, 18:06
Leon schreef: 08 jan 2022, 17:52
Petra is een warme persoonlijkheid.
Inderdaad en bovendien hield zij niet van de bekende aap-noot-mies betogen.

Daarom behoor ik wegens: inderdaad en bovendien tot de "' fans "" van Petra.
Leon schreef: 08 jan 2022, 18:08 Lees je nog mee Petra? Al twee fans!
Ik lees het nu, wat lief! :flower1: :flower1:
Lees "hield", dat klinkt gek... net alsof ik dood was.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Warme en koude persoonlijkheden

Bericht door peda »

Petra schreef: 19 jan 2022, 09:43

peda schreef: 08 jan 2022, 18:06

Inderdaad en bovendien hield zij niet van de bekende aap-noot-mies betogen.

Daarom behoor ik wegens: inderdaad en bovendien tot de "' fans "" van Petra.
Leon schreef: 08 jan 2022, 18:08 Lees je nog mee Petra? Al twee fans!
Ik lees het nu, wat lief! :flower1: :flower1:
Lees "hield", dat klinkt gek... net alsof ik dood was.
Hallo Petra,

Vermoedelijk was ik bij het schrijven in een neerslachtige stemming dat jij het forum verlaten zou hebben.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Warme en koude persoonlijkheden

Bericht door hopper »

Petra schreef: 19 jan 2022, 09:43
hopper schreef: 08 jan 2022, 17:29

Nee, niet bereid tot introspectie. Dat dit forum afstandelijk, koel, eigengereid etc. is, daar ben ik het volledig mee eens.
Het is hier een kille bedoening met maar weinig menselijke warmte.

Dat het anders kan zijn op een forum heb ik in het verleden mogen ervaren. Ook virtueel kunnen mensen elkaar van dienst zijn.
Ik heb hartelijke, warme persoonlijkheden ontmoet op een forum welke ik in 'het echt' ook ontmoet.

Het leven is geen toeval, warme en hartelijke mensen vallen je toe.
Hier op dit geloofs-forum dan weer niet. Het zij zo. Ik ben tevreden met alle warmte en hartelijkheid welke mij toevalt.
In de persoon van mensen in 'het echt' en ook in virtuele gedaante.
Zonder hen zou mijn leven zinloos zijn.
Ik functioneer voor geen meter in een kouwe kille afstandelijke omgeving, of dat nou virtueel of irl is, dus ik heb ook een voorkeur voor warme hartelijke mensen.
Maar ik heb het gekke idee dat de meeste (gezonde) mensen dat wel ergens (in meer of mindere mate) in zich hebben maar dat het er niet altijd uitkomt.
En...misschien stomp je af met de jaren ?
Mijn echtgenoot zei op onze 25e huwelijksjubileum dat ie mij nog nooit chagrijnig had gezien, toen vroeg ik me af of dat zo zou blijven of niet.
Las ik Hendrik Groen, maar ik heb het snel weer dichtgeklapt..werd er naar van..dat je zo verzuurd/verbitterd/cynisch je ouwe dag moet slijten.
Je kent mijn mantra , ik reflecteer niet op andere mensen. Niet irl en niet op fora. Bij warme persoonlijkheden is er samen-heid, bij afstandelijke types is dat er niet. Gezien dat GG toch overwegend kil en koud is neem ik zelf ook die houding aan. Hier is telkens wel een 'ruzietje' aan de hand wat de aandacht trekt. Het leven in het 'eeuwige nu' brengt met zich mee dat er acceptatie is van iedere situatie welke zich 'nu' voordoet. Er zijn geen verwachtingen betreffende andere mensen.

Zou ik hier de gedaante aan nemen die 'warmer' is, dan zou ik iets 'willen' en dat 'willen' is dan trachtten GG te hervormen (tot een warm en hartelijk forum) en dat zou op zijn beurt weer verwachtingen in mij scheppen.

Zo ontloop ik tevens de Hendrik Groen in mijzelf. Leven in het 'eeuwige nu' is opgaan in het moment. Daarin past ook geen verzuring of verbittering over "vroeger toen alles beter was". Het wensen/willen is gestopt. Dus ook het wensen/willen naar situaties welke niet aan de orde zijn.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Warme en koude persoonlijkheden

Bericht door Petra »

Hi Hopper,

Volgens mij reflecteer jij ook wel en heb ook jij best wel wat willen en wensen in je.. (Al is het maar in dit geval op Hendrik Groen en de wil/wens om niet te verzuren ..en gelukkig maar ..is mijn gedachte. :D ).

Ik ken je mantra, maar een mantra opzeggen is wat anders als het (consequent) toepassen.
Vandaar mijn mantra... zeggen wat je doet en doen wat je zegt. :)
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Warme en koude persoonlijkheden

Bericht door hopper »

Petra schreef: 03 feb 2022, 08:30 Hi Hopper,

Volgens mij reflecteer jij ook wel en heb ook jij best wel wat willen en wensen in je.. (Al is het maar in dit geval op Hendrik Groen en de wil/wens om niet te verzuren ..en gelukkig maar ..is mijn gedachte. :D ).

Ik ken je mantra, maar een mantra opzeggen is wat anders als het (consequent) toepassen.
Vandaar mijn mantra... zeggen wat je doet en doen wat je zegt. :)
Eigenlijk heb ik het op dit forum vrijwel altijd over het geestelijk 'innerlijk'. Reflecteren of niet-reflecteren is een geestelijke toestand in de mens.
Het zogeheten 'eeuwige nu' is dan ook een geestelijke toestand in de mens. Dat is tegenwoordigheid van geest.
Maar dat kun je nooit bereiken omdat het er al is.

I.m.o. bepaalt de innerlijke geestelijke toestand wat voor persoonlijkheid je bent. En die innerlijke geestelijke toestand heb je zelf in de hand.

Wensen/willen is ook een geestelijke toestand. Omdat wensen/willen over een gedachte toekomst gaat. Het 'eeuwige nu' gaat nooit over de toekomst, alleen maar over de actualiteit. Voor een oude man als ik is de toekomst zelden rooskleurig. Daarom verblijf ik in het 'eeuwige nu' en geniet van de zaken welke 'nu' aan de orde zijn. En een eventuele toekomst plaagt mij niet. Ik heb geen toekomst nodig om me aan vast te houden.....
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Warme en koude persoonlijkheden

Bericht door Snelheid »

Wat een heel warme persoonlijkheid is..................is

Afbeelding



De zeer geachte juffrouw Ooievaar.
VERITAS VOS LIBERABIT.