Over de zin van redelijke wereldbeelden

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Over de zin van redelijke wereldbeelden

Bericht door Petra »

Een epistel van Emanuel Rutten over het rationeel beoordelen van wereldbeelden
Vrije Universiteit:
www.gjerutten.nl/ZinRedelijkeWereldbeelden_ERutten.pdf

Ik denk dat je het hele artikel goed doorgelezen moet hebben om te begrijpen hoe en waarom hij tot deze criteria komt, maar goed, ik quote ze voor het gemak maar wel.
De zin van het leven is volgens hem een fundamentele, allesomvattende en levensbepalende vraag die niet op wetenschappelijke wijze kan worden beantwoord, maar wel m.b.v. de filosofie kan worden verhelderd.

De relatie tussen wereldbeelden en de vraag naar de zin van het leven is volgens Rutten dat Ieder religieus of seculier wereldbeeld een eenduidig antwoord op de vraag naar de zin van het leven betreft. Daar ben ik het mee eens.


Elke wereldbeschouwing omvat een bepaald holistisch beeld van de aard en oorsprong van de werkelijkheid. En ieder mens geeft zijn of haar leven uiteindelijk vorm door het expliciet dan wel impliciet omarmen van een wereldbeeld, zoals humanisme, theïsme of naturalisme. Dit stelt ons in staat betekenis toe te kennen aan onze alledaagse en existentiële ervaringen. Een wereldbeeld stuurt ons leven en informeert de wijze waarop wij onszelf, de ander en de ons omringende wereld begrijpen.
.. Maar wat zijn dan de gezochte criteria voor het bepalen of een wereldbeeld, zoals theïsme of atheïsme, redelijk aanvaardbaar is?

...Een wereldbeeld is dan ook een specifieke manier van het verstaan van en betrokken zijn op de wereld; een manier die verheldert, structureert, opklaart, en onze leefwereld betekenisvol maakt. De criteria die een cruciale rol spelen bij de beoordeling van de rationaliteit van een wereldbeschouwing hebben dan ook betrekking op de vraag in welke mate het wereldbeeld in kwestie:

(i) voldoende expressieve zeggingskracht bezit en dus kan inspireren, motiveren en bezielen,
(ii) praktisch leefbaar is en dus niet tot onmogelijke performatieve tegenspraken leidt (zoals een intellectueel spitsvondstige nihilist die in de concrete praktijk van zijn leven ineens toch meent dat lustmoord verkeerd is, of die meer algemeen een leven blijkt te leiden dat volledig in overeenstemming is met de opvatting dat er wel degelijk een zin gelegen is in het leven.),
(iii) hanteerbare praktische richtlijnen en leidraden biedt voor het leven, waarmee concreet richting en sturing gegeven kan worden en adequate navigatie in de wereld mogelijk wordt,
(iv) de kwaliteit van het leven vergroot door het voorspiegelen van een nastrevenswaardig en tegelijkertijd realistisch beeld van ‘het goede leven’ en van menselijke zelfontplooiing,
(v) bijdraagt aan het vormen van een betekenisvolle persoonlijke identiteit, en bijdraagt aan persoonlijke groei en morele ontwikkeling,
(vi) beantwoordt aan universele menselijke existentiële noden en verlangens door adequate omgang mogelijk te maken met fundamentele existentiële vragen, uitdagingen en problemen,
(vii) recht doet aan ons gezonde verstand en aan onze diepste algemeen menselijke intuïties,
(viii) voldoet aan cognitief-theoretische eisen zoals consistentie, coherentie, simpliciteit, plausibiliteit, waarschijnlijkheid, aansluiten bij bestaande achtergrondkennis, het beschikken over voldoende verklaringskracht en het beschikken over een ruim genoeg verklaringsbereik,
(ix) bijdraagt aan zowel ons zelfbegrip als mens als aan ons begrip van algemeen menselijke ervaringen, zoals diepgewortelde morele en esthetische ervaringen,
(x) in staat is zich adequaat te verbinden met onze persoonlijke affectieve attitudes, emotionele disposities, en sentimenten of grondstemmingen ten aanzien van het leven,
(xi) bijdraagt aan het streven om trouw te willen zijn en blijven aan bepaalde persoonlijke, fundamentele, levensbepalende ervaringen en belangrijke transformatieve gebeurtenissen die een diep en blijvend effect op onszelf en op de loop van ons leven hebben gehad.

..Laat me tot slot terugkeren naar het oorspronkelijke vertrekpunt van mijn artikel. Wanneer we werkelijk redelijke antwoorden willen onderzoeken op de onvermijdelijke vraag naar de zin van het leven, dienen we ons in het licht van voorgaande te gaan bezighouden met het reflecteren op wereldbeelden. Elk religieus of seculier wereldbeeld impliceert namelijk – of beter: is - een specifiek antwoord op deze vraag. Wat ik heb betoogd is dat het uitgewerkte ruimere model van rationaliteit en de bijbehorende elf criteria voor het beoordelen van de redelijkheid van wereldbeelden intellectueel gezien de meest adequate methode vormt om precies dat te doen. Kritische reflectie op wereldbeelden gegrond in deze methodiek zou dan ook een vast onderdeel moeten zijn van het curriculum van iedere universiteit die ten volste gehoor wil geven aan zijn intellectuele verantwoordelijkheden tegenover de maatschappij.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Over de zin van redelijke wereldbeelden

Bericht door Leon »

Je zou bijna gaan denken dat het onredelijk is om onredelijke wereldbeelden te hebben.

Jammer genoeg is de eis aan de wereld, redelijkheid , consistentie, consequent denken, dwangmatig ten aanzien van de vrijheid.
[uit principe ben ik voor principes]
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Over de zin van redelijke wereldbeelden

Bericht door Mart »

Petra schreef: 18 jan 2022, 12:19 De zin van het leven is volgens hem een fundamentele, allesomvattende en levensbepalende vraag die niet op wetenschappelijke wijze kan worden beantwoord, maar wel m.b.v. de filosofie kan worden verhelderd.
Wereldbeelden zijn grotendeels een simpel subjectief issue. Wetenschap houdt zich bezig met het verwerven van correcte kennis en niet met het geven van wereldbeelden.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Over de zin van redelijke wereldbeelden

Bericht door hopper »

Mart schreef: 18 jan 2022, 13:32
Petra schreef: 18 jan 2022, 12:19 De zin van het leven is volgens hem een fundamentele, allesomvattende en levensbepalende vraag die niet op wetenschappelijke wijze kan worden beantwoord, maar wel m.b.v. de filosofie kan worden verhelderd.
Wereldbeelden zijn grotendeels een simpel subjectief issue. Wetenschap houdt zich bezig met het verwerven van correcte kennis en niet met het geven van wereldbeelden.
Wetenschap geeft toch een beeld van de wereld in verklarende zin? Mijn wetenschappelijk beeld van de wereld is een wereld die 5 miljard jaar geleden is ontstaan uit een planetaire schijf, wat zich verdichtte tot een planeet/wereld waarop allerlei geologische processen plaats vonden en uiteindelijk ook leven ontstond.

Dat ik het 'wetenschappelijk' noem geeft al aan dat het subjectief is. Gelovigen hebben weer andere subjectieve uitgangspunten.
Alleen al het bestaan van andere redelijke wereldbeelden geeft aan dat het wetenschappelijk wereldbeeld subjectief is.
Petra schreef: 18 jan 2022, 12:19

De relatie tussen wereldbeelden en de vraag naar de zin van het leven is volgens Rutten dat Ieder religieus of seculier wereldbeeld een eenduidig antwoord op de vraag naar de zin van het leven betreft. Daar ben ik het mee eens.
En volgens mij schrijft Petra hetzelfde. Een wereldbeeld kan religieus, seculier, wetenschappelijk of nog anders zijn.
peda
Berichten: 20456
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Over de zin van redelijke wereldbeelden

Bericht door peda »

hopper schreef: 18 jan 2022, 14:38

Dat ik het 'wetenschappelijk' noem geeft al aan dat het subjectief is. Gelovigen hebben weer andere subjectieve uitgangspunten.
Alleen al het bestaan van andere redelijke wereldbeelden geeft aan dat het wetenschappelijk wereldbeeld subjectief is.

Wetenschap zelve is in mijn optiek uiterst objectief. Waar de discussie over gaat is of over het domein dat de wetenschap niet onderzoekt, wetenschappelijke uitspraken kunnen worden gedaan. In mijn optiek is dat onmogelijk, maar de wetenschapsenthousiasten blijven hun gelijk onverkort onder de aandacht brengen. Daarom ook de nooit eindigende discussie. Wetenschap maakt een einde aan Andere Wereldvoorstellingen ( metafysica ) neen wetenschap onderzoekt het domein helemaal niet en doet dus geen uitspraak. Herhaling, herhaling, herhaling. Eigenlijk inbreng voor een specifiek geopend topic, dus waarom nu weer hier ??
Gebruikersavatar
MagereHein
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 nov 2021, 17:16
Man/Vrouw: M

Re: Over de zin van redelijke wereldbeelden

Bericht door MagereHein »

Een wereldBEELD is natuurlijk puur subjectief. Daar heeft wetenschap EN filosofie niets over te zeggen. Emanuel Rutten al helemaal niet.
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day
peda
Berichten: 20456
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Over de zin van redelijke wereldbeelden

Bericht door peda »

Rutte probeert "" redelijkheid "' in een filosofische ""mal"' te krijgen. Wanneer iemand er van 100 % overtuigd is gelijk te hebben met de eigen persoonlijke overtuiging, dan mislukt de "" mal "' aanpak , immers per definitie is dan elke van de eigen overtuiging afwijkende mening, waardeloos en dus onredelijk. Ten diepste de positie waar op GG voor gekozen wordt.
Gebruikersavatar
MagereHein
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 nov 2021, 17:16
Man/Vrouw: M

Re: Over de zin van redelijke wereldbeelden

Bericht door MagereHein »

peda schreef: 18 jan 2022, 15:34 Rutte probeert "" redelijkheid "' in een filosofische ""mal"' te krijgen. Wanneer iemand er van 100 % overtuigd is gelijk te hebben met de eigen persoonlijke overtuiging, dan mislukt de "" mal "' aanpak , immers per definitie is dan elke van de eigen overtuiging afwijkende mening, waardeloos en dus onredelijk. Ten diepste de positie waar op GG voor gekozen wordt.
Dat vind ik dan al het grote probleem van Rutte. Die meent, filosofisch gezien altijd gelijk te hebben. Zo iemand die zijn intelligentie misbruikt.
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Over de zin van redelijke wereldbeelden

Bericht door hopper »

peda schreef: 18 jan 2022, 15:14
hopper schreef: 18 jan 2022, 14:38

Dat ik het 'wetenschappelijk' noem geeft al aan dat het subjectief is. Gelovigen hebben weer andere subjectieve uitgangspunten.
Alleen al het bestaan van andere redelijke wereldbeelden geeft aan dat het wetenschappelijk wereldbeeld subjectief is.

Wetenschap zelve is in mijn optiek uiterst objectief. Waar de discussie over gaat is of over het domein dat de wetenschap niet onderzoekt, wetenschappelijke uitspraken kunnen worden gedaan. In mijn optiek is dat onmogelijk, maar de wetenschapsenthousiasten blijven hun gelijk onverkort onder de aandacht brengen. Daarom ook de nooit eindigende discussie. Wetenschap maakt een einde aan Andere Wereldvoorstellingen ( metafysica ) neen wetenschap onderzoekt het domein helemaal niet en doet dus geen uitspraak. Herhaling, herhaling, herhaling. Eigenlijk inbreng voor een specifiek geopend topic, dus waarom nu weer hier ??

De uitspraak "Wetenschap zelve is in mijn optiek uiterst objectief" is al subjectief.
Dat schrijf je zelf ook (in mijn optiek).

Waar de discussie over gaat is of een wereldbeeld redelijk is en of deze zin hebben.
Ik vind het wetenschappelijke wereldbeeld best wel redelijk. Er is goed over nagedacht.
Maar ik heb de laatste tijd ingezien dat het wetenschappelijke wereldbeeld allereerst subjectief is en ten tweede ook kan leiden tot ondoordachte uitspraken. Op wonderlijke wijze komen scientisten toch op sommige punten tot een soort van geloof.
Gebruikersavatar
MagereHein
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 nov 2021, 17:16
Man/Vrouw: M

Re: Over de zin van redelijke wereldbeelden

Bericht door MagereHein »

hopper schreef: 18 jan 2022, 17:05
Maar ik heb de laatste tijd ingezien dat het wetenschappelijke wereldbeeld allereerst subjectief is en ten tweede ook kan leiden tot ondoordachte uitspraken. Op wonderlijke wijze komen scientisten toch op sommige punten tot een soort van geloof.
Kun je die nader toelichten? Want heb je het hier over wetenschappers of de wetenschappelijke methode? Kunnen beiden subjectief en/of op geloof gebaseerd zijn?
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Over de zin van redelijke wereldbeelden

Bericht door Leon »

MagereHein schreef: 18 jan 2022, 15:48
peda schreef: 18 jan 2022, 15:34 Rutte probeert "" redelijkheid "' in een filosofische ""mal"' te krijgen. Wanneer iemand er van 100 % overtuigd is gelijk te hebben met de eigen persoonlijke overtuiging, dan mislukt de "" mal "' aanpak , immers per definitie is dan elke van de eigen overtuiging afwijkende mening, waardeloos en dus onredelijk. Ten diepste de positie waar op GG voor gekozen wordt.
Dat vind ik dan al het grote probleem van Rutte. Die meent, filosofisch gezien altijd gelijk te hebben. Zo iemand die zijn intelligentie misbruikt.
wel het artikel lezen voordat je met een oordeel komt.

Hij zegt bijvoorbeeld dat de eis van wetenschappelijkheid zelf niet wetenschappelijk is. Moeilijk he?
[uit principe ben ik voor principes]
Gebruikersavatar
MagereHein
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 nov 2021, 17:16
Man/Vrouw: M

Re: Over de zin van redelijke wereldbeelden

Bericht door MagereHein »

Leon schreef: 18 jan 2022, 17:12 wel het artikel lezen voordat je met een oordeel komt.

Hij zegt bijvoorbeeld dat de eis van wetenschappelijkheid zelf niet wetenschappelijk is. Moeilijk he?
Ik heb debatten met hem gezien. Een naar zelfverzekerd zichzelf overschattend mannetje.
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Over de zin van redelijke wereldbeelden

Bericht door hopper »

MagereHein schreef: 18 jan 2022, 17:10
hopper schreef: 18 jan 2022, 17:05
Maar ik heb de laatste tijd ingezien dat het wetenschappelijke wereldbeeld allereerst subjectief is en ten tweede ook kan leiden tot ondoordachte uitspraken. Op wonderlijke wijze komen scientisten toch op sommige punten tot een soort van geloof.
Kun je die nader toelichten? Want heb je het hier over wetenschappers of de wetenschappelijke methode? Kunnen beiden subjectief en/of op geloof gebaseerd zijn?
On topic graag: we bespreken hier de diverse redelijke wereldbeelden, die worden niet wetenschappelijk vastgesteld.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Over de zin van redelijke wereldbeelden

Bericht door hopper »

Overigens is het RutteN, anders dan denkt men dat het over de premier gaat.
Gebruikersavatar
MagereHein
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 nov 2021, 17:16
Man/Vrouw: M

Re: Over de zin van redelijke wereldbeelden

Bericht door MagereHein »

hopper schreef: 18 jan 2022, 17:19
MagereHein schreef: 18 jan 2022, 17:10 Kun je die nader toelichten? Want heb je het hier over wetenschappers of de wetenschappelijke methode? Kunnen beiden subjectief en/of op geloof gebaseerd zijn?
On topic graag: we bespreken hier de diverse redelijke wereldbeelden, die worden niet wetenschappelijk vastgesteld.
Ik reageer op je uitspraak dat het wetenschappelijke wereldbeeld allereerst subjectief is en ten tweede ook kan leiden tot ondoordachte uitspraken.
Ik vraag dus om een nadere toelichting. Meer on-topic kan ik het niet maken.
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Over de zin van redelijke wereldbeelden

Bericht door hopper »

MagereHein schreef: 18 jan 2022, 17:23
hopper schreef: 18 jan 2022, 17:19

On topic graag: we bespreken hier de diverse redelijke wereldbeelden, die worden niet wetenschappelijk vastgesteld.
Ik reageer op je uitspraak dat het wetenschappelijke wereldbeeld allereerst subjectief is en ten tweede ook kan leiden tot ondoordachte uitspraken.
Ik vraag dus om een nadere toelichting. Meer on-topic kan ik het niet maken.
Emanuel Rutten schreef:Laat me voor nu alleen opmerken dat een wereldbeeld of Weltanschauung een perspectief op of een mentaal model van de werkelijkheid is. Het is de wijze waarop het geheel van de wereld waarin wij als mensen geworpen zijn geconceptualiseerd of begrepen wordt. Wereldbeelden kunnen zowel religieus (zoals taoïsme, christendom of hindoeïsme) als seculier zijn (zoals naturalisme, sciëntisme of materialisme).
Voor @Hein even het topic verduidelijken. In de opvatting van Rutten is een wereldbeeld een mentaal model van de werkelijkheid.
Het wetenschappelijk model is een mentaal model, maar de met zijn toverstafje zwaaiende God die in 6 dagen de wereld schept is ook een mentaal model.

Laten we aub niet verzanden in dat oeverloze g e l e u t e r dat alleen het wetenschappelijk model er is en dat alleen die waar is.
Dat is net zo stupide als beweren dat de 6 scheppingsdagen het enig toegestane model is.
De middeleeuwen zijn voorbij....
Gebruikersavatar
MagereHein
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 nov 2021, 17:16
Man/Vrouw: M

Re: Over de zin van redelijke wereldbeelden

Bericht door MagereHein »

hopper schreef: 18 jan 2022, 17:25
Voor @Hein even het topic verduidelijken.
Much obliged!!
In de opvatting van Rutten is een wereldbeeld een mentaal model van de werkelijkheid
.De werkelijkheid is onafhankelijk van welk (wereld)beeld dan ook. De werkelijkheid IS gewoon, onafhankelijk wat jij of ik (of Rutte) er van denken.
Het wetenschappelijk model is een mentaal model, maar de met zijn toverstafje zwaaiende God die in 6 dagen de wereld schept is ook een mentaal model.
En dan moet je dus imo gaan kijken naar een meest waarschijnlijk wereldbeeld dat deze waarheid het beste zou kunnen benaderen. Dan kom je op toverstafjes versus de wetenschappelijke methode. Die laatste heeft dan mijn voorkeur en als dat mijn wereldbeeld is, so be it.
Laten we aub niet verzanden in dat oeverloze g e l e u t e r dat alleen het wetenschappelijk model er is en dat alleen die waar is.
Dat is net zo stupide als beweren dat de 6 scheppingsdagen het enig toegestane model is.
De middeleeuwen zijn voorbij....
Misschien minder dan je denkt. "We" zijn er nog lang niet. En wie weet zeggen ze over 300 jaar dat we wetenschappelijk gezien anno 2022 nog in de middeleeuwen verkeerden.
Maar het blijft voor mij wel (gezien de successen uit het verleden) de enige methode om in 2322 tot een betrouwbaar wereldbeeld te komen.
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Over de zin van redelijke wereldbeelden

Bericht door hopper »

Emanuel Rutten schreef:Onenigheid tussen “gelovigen” en “niet- gelovigen” gaat gepaard met substantiële claims aan beide kanten. “Niet-gelovigen” hebben net zo goed hun eigen specifieke kijk op het leven, bestaande uit allerlei affirmatieve seculiere overtuigingen, bijvoorbeeld de diepe overtuiging dat alles uit materie bestaat
Hier pakt Rutten een goed punt op. Veel seculieren hebben de diepe overtuiging dat alles uit materie bestaat. Ze affirmeren die overtuiging met een beroep op het 'gezonde verstand'. Waar -uiteraard- alleen zij over beschikken. (Superioriteit)

Dat dat 'gezonde verstand' immaterieel is, dat ontgaat ze dan weer......
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Over de zin van redelijke wereldbeelden

Bericht door hopper »

MagereHein schreef: 18 jan 2022, 17:32 De werkelijkheid is onafhankelijk van welk (wereld)beeld dan ook. De werkelijkheid IS gewoon, onafhankelijk wat jij of ik (of Rutte) er van denken.
Goed zo. Daar ben ik het mee eens, jouw mentale wereldbeeld voortkomend uit de wetenschap is dus per definitie onjuist.
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Over de zin van redelijke wereldbeelden

Bericht door Leon »

MagereHein schreef: 18 jan 2022, 17:13
Leon schreef: 18 jan 2022, 17:12 wel het artikel lezen voordat je met een oordeel komt.

Hij zegt bijvoorbeeld dat de eis van wetenschappelijkheid zelf niet wetenschappelijk is. Moeilijk he?
Ik heb debatten met hem gezien. Een naar zelfverzekerd zichzelf overschattend mannetje.
Hanteer je nu een wetenschappelijk crietrium? Lees zijn argumenten gewoon. Criteria voor wereldbeelden laten feitelijk zien dat wetenschappelijke criteria een arnzalig en tekortschietend wereldbeeld geven
[uit principe ben ik voor principes]
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Over de zin van redelijke wereldbeelden

Bericht door Leon »

hopper schreef: 18 jan 2022, 17:36
MagereHein schreef: 18 jan 2022, 17:32 De werkelijkheid is onafhankelijk van welk (wereld)beeld dan ook. De werkelijkheid IS gewoon, onafhankelijk wat jij of ik (of Rutte) er van denken.
Goed zo. Daar ben ik het mee eens, jouw mentale wereldbeeld voortkomend uit de wetenschap is dus per definitie onjuist.
Alle beelden zijn inadequaat, want ze proberen wat te zeggen over de noumenale wereld. Wat niet betekent dat morele groei en ontwikkeling geen criterium van een wereldbeeld kan zijn.
[uit principe ben ik voor principes]
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Over de zin van redelijke wereldbeelden

Bericht door hopper »

Leon schreef: 18 jan 2022, 17:47
hopper schreef: 18 jan 2022, 17:36

Goed zo. Daar ben ik het mee eens, jouw mentale wereldbeeld voortkomend uit de wetenschap is dus per definitie onjuist.
Alle beelden zijn inadequaat, want ze proberen wat te zeggen over de noumenale wereld. Wat niet betekent dat morele groei en ontwikkeling geen criterium van een wereldbeeld kan zijn.
Jij begrijpt het. Ik hang hetzelfde wetenschappelijke wereldbeeld aan als Hein. Maar ieder beeld is inadequaat.
Ook mijn beeld is slechts iets wat ik bedacht heb als het meest voor de hand liggend.
Ik kan mijn eigen beeld niet superieur verklaren.
Gebruikersavatar
MagereHein
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 nov 2021, 17:16
Man/Vrouw: M

Re: Over de zin van redelijke wereldbeelden

Bericht door MagereHein »

hopper schreef: 18 jan 2022, 17:36
MagereHein schreef: 18 jan 2022, 17:32 De werkelijkheid is onafhankelijk van welk (wereld)beeld dan ook. De werkelijkheid IS gewoon, onafhankelijk wat jij of ik (of Rutte) er van denken.
Goed zo. Daar ben ik het mee eens, jouw mentale wereldbeeld voortkomend uit de wetenschap is dus per definitie onjuist.
Waarom is ze onjuist? Dat zeg ik niet
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day
peda
Berichten: 20456
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Over de zin van redelijke wereldbeelden

Bericht door peda »

Van Hein is bekend dat de wetenschappelijke punt, ook voor hem de punt is. Na de punt is elke verdere gedachte of invulling onredelijk, daarom heeft Hein ook een eigen topic. Maar hoe ziet de situatie er uit voor diegenen die een komma plaatsen. Na de komma volgen dan een veelheid van specifieke overtuigingen ( wereldbeelden ) die bij mijn waarneming ook niet allen het predikaat "' redelijk "' krijgen. Het eigen wereldbeeld of metafysische opvatting is uiteraard zeer redelijk, maar met de metafysische overtuiging van de ander wordt korte metten gemaakt. Is dat nu wat Rutten in zijn filosofische uitwerking bedoeld. Alleen de eigen overtuiging is redelijk, ik denk het niet.
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Over de zin van redelijke wereldbeelden

Bericht door Leon »

peda schreef: 18 jan 2022, 18:24 Van Hein is bekend dat de wetenschappelijke punt, ook voor hem de punt is. Na de punt is elke verdere gedachte of invulling onredelijk, daarom heeft Hein ook een eigen topic. Maar hoe ziet de situatie er uit voor diegenen die een komma plaatsen. Na de komma volgen dan een veelheid van specifieke overtuigingen ( wereldbeelden ) die bij mijn waarneming ook niet allen het predikaat "' redelijk "' krijgen. Het eigen wereldbeeld of metafysische opvatting is uiteraard zeer redelijk, maar met de metafysische overtuiging van de ander wordt korte metten gemaakt. Is dat nu wat Rutten in zijn filosofische uitwerking bedoeld. Alleen de eigen overtuiging is redelijk, ik denk het niet.
Nee, hij spreekt wel de verwachting uit dat iedereen het eigen wereldbeeld redelijk zal willen noemen.

Uiteindelijk gaat het wel om goed burgerschap, waarbij we elkaars wereldbeeld redelijk kunnen vinden.Zodat samenleven mogelijk wordt.

Dat is mijn bezwaar tegen Hein’s visie, die gaat het niet om een samenleving, maar om dominantie van een soort denken.
[uit principe ben ik voor principes]