Guantanamo Bay, de misdadige praktijken van de VS

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9979
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Guantanamo Bay, de misdadige praktijken van de VS

Bericht door Messenger »

https://www.imdb.com/title/tt4761112/?ref_=fn_al_tt_1

In de film The Mauritanian (2021) wordt een jongeman ontvoerd door de CIA en naar Guantanamo Bay gebracht en zonder aanklacht of proces vele jaren opgesloten, gefolterd en gedwongen tot het afleggen van verzonnen terroristische betrokkenheid.
Onder het bewind van Bush jr en Rumsfeld worden martelpraktijken toegestaan terwijl de rechten van de verdachte op grove wijze worden geschonden.
Er zijn scenes waar ik misselijk van word als ik bedenk dat dit met al die gevangenen kan zijn gebeurd.

Uiteindelijk wil de VS de gevangene de doodstraf laten opleggen door een aan vele kanten gesaboteerd proces.

Het is een geweldige film met Jodie Foster als advocate en Benedict Cumberbatch als aanklager. Tahar Rahim als gevangene
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Guantanamo Bay, de misdadige praktijken van de VS

Bericht door Mart »

Messenger schreef: 23 jan 2022, 09:48 https://www.imdb.com/title/tt4761112/?ref_=fn_al_tt_1

In de film The Mauritanian (2021) wordt een jongeman ontvoerd door de CIA en naar Guantanamo Bay gebracht en zonder aanklacht of proces vele jaren opgesloten, gefolterd en gedwongen tot het afleggen van verzonnen terroristische betrokkenheid.
Onder het bewind van Bush jr en Rumsfeld worden martelpraktijken toegestaan terwijl de rechten van de verdachte op grove wijze worden geschonden.
Er zijn scenes waar ik misselijk van word als ik bedenk dat dit met al die gevangenen kan zijn gebeurd.

Uiteindelijk wil de VS de gevangene de doodstraf laten opleggen door een aan vele kanten gesaboteerd proces.

Het is een geweldige film met Jodie Foster als advocate en Benedict Cumberbatch als aanklager. Tahar Rahim als gevangene
De martelpraktijken in Guantanamo Bay stelden relatief weinig voor. Het ging meestal niet verder dan waterboarden, de hele dag en nacht dezelfde irritante muziek, etc. Natuurlijk nog steeds vreselijk en je kunt wel degelijk in coma terechtkomen of zelfs sterven, maar men werd eveneens beloond als men info gaf. Dan kon men voetballen en kreeg men enkele zaken die anderen niet kregen. Ze noemden het zelf niet eens ''martelen'', want de VS martelt officieel niet en al helemaal niet op Amerikaans grondgebied; vandaar dat ze het op zee, in Guantanamo Bay en in andere landen deden. Het wreedst zijn de Arabieren, waaronder vooral de Syriërs, waar de Amerikanen dankbaar gebruik van hebben gemaakt. Als je info wilt, dan weten zij er wel raad mee. Er zit dan wel een Amerikaans lid van een dienst bij om aantekeningen te maken, maar de Amerikanen martelen zelf officieel niet. Israël wel overigens en heeft ook weinig moeite ervoor uit te komen. Het is een complex ethisch issue: soms is info essentieel en kan vele mensenlevens sparen, soms overschrijdt het grenzen, maar de grens is moeilijk te bepalen aangezien ethiek geen exacte wetenschap is. Voor Israël was het evenmin een probleem jonge stenengooiers de ledematen te breken -- het was zelfs de regel die het IDF hanteerde als ik me het goed herinner, maar deze is later losgelaten omdat de soldaten er mentaal grote moeite mee hadden kinderen de ledematen te breken en vaak het bevel weigerden op te volgen. Uiteindelijk bepaalt macht wat ethisch toelaatbaar is.

Wat moet men doen indien er een aanslag op handen is en de details nodig heeft om deze te verijdelen? Is martelen toelaatbaar? Geen idee. Ik vlucht graag weg voor deze vraag, want ik zie geen antwoord dat bij mij geen wroeging teweegbrengt. Maar de vraag blijft staan en Guantanamo Bay was een antwoord.
Laatst gewijzigd door Mart op 23 jan 2022, 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9979
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Guantanamo Bay, de misdadige praktijken van de VS

Bericht door Messenger »

Mart schreef: 23 jan 2022, 13:49
Messenger schreef: 23 jan 2022, 09:48 https://www.imdb.com/title/tt4761112/?ref_=fn_al_tt_1

In de film The Mauritanian (2021) wordt een jongeman ontvoerd door de CIA en naar Guantanamo Bay gebracht en zonder aanklacht of proces vele jaren opgesloten, gefolterd en gedwongen tot het afleggen van verzonnen terroristische betrokkenheid.
Onder het bewind van Bush jr en Rumsfeld worden martelpraktijken toegestaan terwijl de rechten van de verdachte op grove wijze worden geschonden.
Er zijn scenes waar ik misselijk van word als ik bedenk dat dit met al die gevangenen kan zijn gebeurd.

Uiteindelijk wil de VS de gevangene de doodstraf laten opleggen door een aan vele kanten gesaboteerd proces.

Het is een geweldige film met Jodie Foster als advocate en Benedict Cumberbatch als aanklager. Tahar Rahim als gevangene
De martelpraktijken in Guantanamo Bay stelden relatief weinig voor. Het ging meestal niet verder dan waterboarden, de hele dag en nacht dezelfde irritante muziek, etc. Natuurlijk nog steeds vreselijk en je kunt wel degelijk in coma terechtkomen of zelfs sterven, maar men werd eveneens beloond als men info gaf. Dan kon men voetballen en kreeg men enkele zaken die anderen niet kregen. Ze noemden het zelf niet eens ''martelen'', want de VS martelt officieel niet en al helemaal niet op Amerikaans grondgebied; vandaar dat ze het op zee, in Guantanamo Bay en in andere landen deden. Het wreedst zijn de Arabieren, waaronder vooral de Syriërs, waar de Amerikanen dankbaar gebruik van hebben gemaakt. Als je info wilt, dan weten zij er wel raad mee. Er zit dan wel een Amerikaans lid van een dienst bij om aantekeningen te maken, maar de Amerikanen martelen zelf officieel niet. Israël wel overigens en heeft ook weinig moeite ervoor uit te komen. Het is een complex ethisch issue: soms is info essentieel en kan vele mensenlevens sparen, soms overschrijdt het grenzen, maar de grens is moeilijk te bepalen aangezien ethiek geen exacte wetenschap is. Voor Israël was het evenmin een probleem jonge stenengooiers de ledematen te breken -- het was zelfs de regel die het IDF hanteerde als ik me het goed herinner, maar deze is later losgelaten omdat de soldaten er mentaal grote moeite mee hadden kinderen de ledematen te breken en vaak het bevel weigerden op te volgen. Uiteindelijk bepaalt macht wat ethisch toelaatbaar is.
Niet alleen slaaponthouding, keiharde hardrockmuziek, waterboarden, opsluiting in koude cel, zware mishandeling door groep militairen die hem helemaal aftuigden, verkrachting....Ik noem dat martelen of folteren.

En de bekentenissen stelden niks voor, want hij zou zelfs de moord op JFK bekend hebben terwijl hij nog geboren moest worden.

En ook ten aanzien van martelen of folteren heb je baas boven baas. Er is wreedheid op diverse niveaus.

Guantanamo Bay was geschikt om mensen zonder de grondwet en mensenrechten zonder proces op te sluiten in erbarmelijke omstandigheden. In een rechtbank zou alle aangevoerde bewijs nietig verklaard worden.

Geen enkele gevangene is verder veroordeeld.

Ik denk dat als je de film gaat zien, je Guantanamo Bay martelpraktijken niet zal bagatelliseren.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Guantanamo Bay, de misdadige praktijken van de VS

Bericht door Mart »

Messenger schreef: 23 jan 2022, 14:03 Niet alleen slaaponthouding, keiharde hardrockmuziek, waterboarden, opsluiting in koude cel, zware mishandeling door groep militairen die hem helemaal aftuigden, verkrachting....Ik noem dat martelen of folteren.
Ik ook, maar officieel werd het niet zo genoemd, want de VS martelen officieel niet.
En de bekentenissen stelden niks voor, want hij zou zelfs de moord op JFK bekend hebben terwijl hij nog geboren moest worden. En ook ten aanzien van martelen of folteren heb je baas boven baas. Er is wreedheid op diverse niveaus.
Bekentenissen zijn inderdaad weinig waard, want men zal onder deze druk bekennen zoals de heksen tijdens de Katholieke Inquisitie. Maar voor zover het info aangaat, schijnt het wel wat op te hebben geleverd.
Guantanamo Bay was geschikt om mensen zonder de grondwet en mensenrechten zonder proces op te sluiten in erbarmelijke omstandigheden. In een rechtbank zou alle aangevoerde bewijs nietig verklaard worden. Geen enkele gevangene is verder veroordeeld.
Klopt. Het was ook een manier om te zeggen: ''Don't f* with the US!''
Ik denk dat als je de film gaat zien, je Guantanamo Bay martelpraktijken niet zal bagatelliseren.
Ongetwijfeld, maar ik voel grote weerstand tegen het zien van mensen in pijn. Had aan m'n vorige posting overigens nog wat toegevoegd: Wat moet men doen indien er een aanslag op handen is en de details nodig heeft om deze te verijdelen? Is martelen toelaatbaar? Geen idee. Ik vlucht graag weg voor deze vraag, want ik zie geen antwoord dat bij mij geen walging teweegbrengt. Maar de vraag blijft staan en Guantanamo Bay was een antwoord.
Laatst gewijzigd door Mart op 23 jan 2022, 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9979
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Guantanamo Bay, de misdadige praktijken van de VS

Bericht door Messenger »

Helder!
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Robert Frans
Berichten: 1467
Lid geworden op: 11 apr 2013, 14:58
Man/Vrouw: M

Re: Guantanamo Bay, de misdadige praktijken van de VS

Bericht door Robert Frans »

Waterboarding is een van de meest gruwelijke vormen van foltering. In dit filmpje (waarschuwing: beelden kunnen schokkend zijn) laat Christopher Hitchens zich onder zeer gecontroleerde omstandigheden door professionele beulen waterboarden, om aan te tonen dat het niet zo erg zou zijn. Maar na enkele seconden moest hij het al opgeven en toonde hij ook voor zichzelf volstrekt het tegenovergestelde aan: 'Well, then, if waterboarding does not constitute torture, then there is no such thing as torture.'
Na Pasen weer actief

Vrede en alle goeds
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Guantanamo Bay, de misdadige praktijken van de VS

Bericht door callista »

Gruwelijk, misselijkmakend en ziek.... en ziek.... :? :evil:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Waterboarding
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Guantanamo Bay, de misdadige praktijken van de VS

Bericht door Mart »

Robert Frans schreef: 23 jan 2022, 14:21 Waterboarding is een van de meest gruwelijke vormen van foltering. In dit filmpje (waarschuwing: beelden kunnen schokkend zijn) laat Christopher Hitchens zich onder zeer gecontroleerde omstandigheden door professionele beulen waterboarden, om aan te tonen dat het niet zo erg zou zijn. Maar na enkele seconden moest hij het al opgeven en toonde hij ook voor zichzelf volstrekt het tegenovergestelde aan: 'Well, then, if waterboarding does not constitute torture, then there is no such thing as torture.'
Ik kende dat videootje van Hitchens. Waterboarding is niet een van de meest gruwelijke vormen van foltering, maar het is wel foltering volgens mensenrechtenorganisaties (waar ik het mee eens ben), ook al wordt het niet zo genoemd door de VS. Het is voor hen een verhoortechniek.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
MagereHein
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 nov 2021, 17:16
Man/Vrouw: M

Re: Guantanamo Bay, de misdadige praktijken van de VS

Bericht door MagereHein »

Waar is een mens allemaal toe in staat? Hier begrijp ik dus helemaal niets van. Hoe ziek kun je zijn?
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Guantanamo Bay, de misdadige praktijken van de VS

Bericht door Mart »

MagereHein schreef: 23 jan 2022, 16:20 Waar is een mens allemaal toe in staat? Hier begrijp ik dus helemaal niets van. Hoe ziek kun je zijn?
Men moet ziek of in ieder geval zeer a-pathisch zijn om zoiets te kunnen -- een normaal mens zal daar niet zomaar toe in staat zijn. Aan de andere kant, er zijn situaties waarin info vereist is om iets vreselijks te voorkomen zoals een terroristische aanslag. Is martelen dan acceptabel? Het is een m.i. onoplosbaar ethisch issue en ik heb er geen antwoord op.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)