Bevangen door de Heilige Geest?

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Bevangen door de Heilige Geest?

Bericht door Gaitema »

Vandaag wat meegemaakt jongens. Ik heb extreem charismatische Braziliaanse buren. Afgelopen nacht wisten ze 3 huizenblokken uit hun slaap te houden door een gebedssamenkomst te houden. Er werd gebeukt op de grond en geschreeuwd bij het leven en dat meer dan een uur lang. Het leek letterlijk (en dat zei ik een Braziliaanse man die ik er over aansprak) dat ze het fundament onder hun huis aan het weg slaan waren.
Wat een indianenbende leek dat! Ik wees hem erop dat in de bijbel staat dat je met iedereen in vrede moet leven, maar dat we nu heel veel onrust in de buurt hebben. Hun vier buuradressen links van hen en een hoekhuis van een blok tegen over hen schrijven nu allemaal een brief naar de woningstichting met een klacht (5 adressen in totaal). De man zei dat ze nogal vol waren van Jezus en zoals met pinksteren van de christenen gezegd werd bij de uitstorting van de Heilige Geest dat ze dronken waren, zo lijkt dat ook als de Heilige Geest onder hen manifesteert.
Maar toch kwam bij hem wel het bewustzijn dat er wel ergens een grens zit in de uitingen. De hele buurt moest nou ook weer niet hele nachten wakker te liggen.

Even vragen naar de bekende weg, maar wat dunkt jullie hiervan?

Groeten,

Gait
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Bevangen door de Heilige Geest?

Bericht door callista »

hahaha Gait.

ja, Brazilianen zijn nogal temperamentvol hè? :mrgreen:
maar hoe vaak gebeurt dit nu?
toch niet elke avond?
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Bevangen door de Heilige Geest?

Bericht door Jerommel »

Wat doet dit in dit topic eigenlijk?
Maar zeer de vraag of dergelijke toestanden ook maar iets te maken hebben met de Heilige Geest.
M.i. is het niet eens de vraag, maar is het duidelijk spiritisme met Bijbelse elementen, als garnituur..
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Bevangen door de Heilige Geest?

Bericht door Gaitema »

callista schreef:hahaha Gait.

ja, Brazilianen zijn nogal temperamentvol hè? :mrgreen:
maar hoe vaak gebeurt dit nu?
toch niet elke avond?
Zo reageert de politie ook. De buren willen hen (5 adressen in totaal) of zien vertrekken of zich zien aanpassen aan de Nederlandse gewoontes, waarbij mensen met elkaar rekening houden. Dit gebeurd nu al 3 avonden achter elkaar. De buurt staat op exploderen nu en iedere voorbijganger stoort zich er zelfs aan. Van schrik stond afgelopen avond 5 adressen buiten op straat met elkaar over die idiote Brazilianen te discussiëren. Voorbijgangers mengden zich erin en twee agenten werden er bij gehaald.

Is het zondigen tegen de Heilige Geest als je er wat van zegt, van zo'n gebedsbijeenkomst?'
De politie reageert erg slap en gooit het allemaal op godsdienstvrijheid en hun cultuur.
Het is niet een beetje temperamentvol, het is echt serieus waar alsof een bende hooligans oorlog aan het voeren zijn.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Bevangen door de Heilige Geest?

Bericht door callista »

Gaitema schreef:
callista schreef:hahaha Gait.

ja, Brazilianen zijn nogal temperamentvol hè? :mrgreen:
maar hoe vaak gebeurt dit nu?
toch niet elke avond?
Zo reageert de politie ook. De buren willen hen (5 adressen in totaal) of zien vertrekken of zich zien aanpassen aan de Nederlandse gewoontes, waarbij mensen met elkaar rekening houden. Dit gebeurd nu al 3 avonden achter elkaar. De buurt staat op exploderen nu en iedere voorbijganger stoort zich er zelfs aan. Van schrik stond afgelopen avond 5 adressen buiten op straat met elkaar over die idiote Brazilianen te discussiëren. Voorbijgangers mengden zich erin en twee agenten werden er bij gehaald.
3 avonden achter elkaar is wel erg vaak.
het zou mooi zijn als ze een eigen ruimte zouden hebben, waar ze deze bijeenkomsten konden houden.
een kerk of een gebouw of zoiets.
Is het zondigen tegen de Heilige Geest als je er wat van zegt, van zo'n gebedsbijeenkomst?'
De politie reageert erg slap en gooit het allemaal op godsdienstvrijheid en hun cultuur.
Het is niet een beetje temperamentvol, het is echt serieus waar alsof een bende hooligans oorlog aan het voeren zijn.
godsdienstvrijheid is een groot goed, maar als jij b.v. nogal vaak luidruchtige feesten houdt, kun je daar ook op aangesproken worden.
meestal als je een feest geeft waarschuw je je buren of je nodigt ze ook uit... ;)
men moet toch rekening houden met elkaar in een buurt.
kijk, 1x per maand zou misschien nog te doen zijn.
maar vooralsnog lijkt me een eigen gebedsruimte de ideale oplossing.

heeft niets met zonde tegen de HG te maken, maar met problemen hebben met lawaaioverlast .... :smile:
sterkte jullie...
Gebruikersavatar
vrolijke
Berichten: 3277
Lid geworden op: 11 mar 2013, 11:10
Man/Vrouw: M
Locatie: Stuttgart

Re: Bevangen door de Heilige Geest?

Bericht door vrolijke »

Gaitema schreef:Vandaag wat meegemaakt jongens. Ik heb extreem charismatische Braziliaanse buren. Afgelopen nacht wisten ze 3 huizenblokken uit hun slaap te houden door een gebedssamenkomst te houden. Er werd gebeukt op de grond en geschreeuwd bij het leven en dat meer dan een uur lang. Het leek letterlijk (en dat zei ik een Braziliaanse man die ik er over aansprak) dat ze het fundament onder hun huis aan het weg slaan waren.
Wat een indianenbende leek dat! Ik wees hem erop dat in de bijbel staat dat je met iedereen in vrede moet leven, maar dat we nu heel veel onrust in de buurt hebben. Hun vier buuradressen links van hen en een hoekhuis van een blok tegen over hen schrijven nu allemaal een brief naar de woningstichting met een klacht (5 adressen in totaal). De man zei dat ze nogal vol waren van Jezus en zoals met pinksteren van de christenen gezegd werd bij de uitstorting van de Heilige Geest dat ze dronken waren, zo lijkt dat ook als de Heilige Geest onder hen manifesteert.
Maar toch kwam bij hem wel het bewustzijn dat er wel ergens een grens zit in de uitingen. De hele buurt moest nou ook weer niet hele nachten wakker te liggen.

Even vragen naar de bekende weg, maar wat dunkt jullie hiervan?

Groeten,

Gait

Veel lawaai maken met amtelijke toestemming mogen alleen maar christenen.
Ik weet niet, hoe dat in Nederland gehandhaafd wordt. Maar hier in Duitsland zijn er kerkklokken, die alle kwartieren luiden.
Zelden, dat er iemand een proces wint, als hij er tegen klaagt.
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Bevangen door de Heilige Geest?

Bericht door callista »

vrolijke schreef:
Veel lawaai maken met amtelijke toestemming mogen alleen maar christenen.
Ik weet niet, hoe dat in Nederland gehandhaafd wordt. Maar hier in Duitsland zijn er kerkklokken, die alle kwartieren luiden.
Zelden, dat er iemand een proces wint, als hij er tegen klaagt.
haha..daar is hier in Nederland ook commotie over geweest:

De bestuursrechter van Breda heeft bepaald dat de Tilburgse pastoor Harm Schilder de klok van zijn kerk op een doordeweekse dag niet langer om 07.15 uur mag luiden.
Het geeft te veel geluidsoverlast voor de omwonenden.

Net als de daktekst 'Jezus redt' is ook de kerkklok van pastoor Schilder de inzet van een langlopende rechtszaak.
De pastoor wil de klok luiden voor het vroege gebed, en daar worden omwonenden wakker van.

De bestuursrechter lijkt een einde te hebben gemaakt aan de slepende zaak.
's Ochtends blijft het nu stil in Tilburg, tenminste voorlopig, want voor de pastoor is de zaak hier nog niet mee afgedaan: hij wil in hoger beroep.

Hij stelt dat de beperking zijn belijdenis van godsdienst onmogelijk maakt.

De pastoor wil luiden, de mensen willen slapen. Met wie moeten we nu rekening houden?

De pastoor liet in een reactie weten dat hij met het geluid van zijn klok veel mensen op een positieve manier bereikt
. Maar hij bereikt dus ook mensen op een negatieve manier.We kunnen ons nu afvragen hoezeer het luiden van klokken een onmisbaar onderdeel is van het christelijke geloof.
Op dit moment zorgt het geluid onder meer voor irritatie, en dat heeft toch niks met het christendom te maken?

bron Ikon kerknieuws 2010.
HarryK
Berichten: 1994
Lid geworden op: 03 mar 2013, 19:39
Man/Vrouw: M

Re: Bevangen door de Heilige Geest?

Bericht door HarryK »

Gaitema schreef:De man zei dat ze nogal vol waren van Jezus en zoals met pinksteren van de christenen gezegd werd bij de uitstorting van de Heilige Geest dat ze dronken waren, zo lijkt dat ook als de Heilige Geest onder hen manifesteert.
Maar toch kwam bij hem wel het bewustzijn dat er wel ergens een grens zit in de uitingen. De hele buurt moest nou ook weer niet hele nachten wakker te liggen.
Toch een raar verhaal.
De man zei dat ze vol van Jezus waren.
Dat is voor mij niet hetzelfde als een manifestatie van de Heilige Geest.
Is die kwalificatie van "manifesteren van de Heilige Geest" van die buurman zelf, of van jou/jullie als buren?

Het feit dat jij noemt "dat er ergens een grens is": Als het door de Geest is, dan heb je toch geen controle meer over jezelf, om het even zo te zeggen?
Dan ben je toch niet bezig met "o, even opletten dat ik niet over een grens ga".

Het lijkt me dat hier niet ging om bevangen zijn van de Heilige Geest,
en al helemaal niet 3 keer achter elkaar (zo begrijp ik);
Deze mensen houden in hun enthousiasme simpelweg geen rekening met de buren.
En daar mag je ze gerust op aanspreken.
Psalm 1:1
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Bevangen door de Heilige Geest?

Bericht door Jerommel »

Natuurlijk is dat niet de Heilige Geest.
Daar wordt je namelijk niet dronken van.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
HarryK
Berichten: 1994
Lid geworden op: 03 mar 2013, 19:39
Man/Vrouw: M

Re: Bevangen door de Heilige Geest?

Bericht door HarryK »

vrolijke schreef:Veel lawaai maken met amtelijke toestemming mogen alleen maar christenen.
Nee hoor, niet "alleen", alhoewel het wel een taak van de overheid is om de vrijheid van godsdienst te bewaken.
Maar als er kermis is, hebben de exploitanten ook toestemming om lawaai te maken.
Als er een sportevenement is, is daar rondom ook veel overlast, niet in de laatste plaats geluidsoverlast.
Ook met toestemming.
Psalm 1:1
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Bevangen door de Heilige Geest?

Bericht door callista »

veel Brazilianen lopen over naar de charismatische Pinkstergemeenten ....die toch veel bezig zijn met de HG. :D
dus zoiets zal het wel zijn - dronken worden in de Geest etc.
voorheen vierde de RKK hoogtij in Brazilië, maar dat aantal leden neemt gestaag af.

vandaar dat de RKK nu ook veel charismatische elementen opneemt in haar diensten.

ps..anders misschien eens vragen Gait.. :smile:
Laatst gewijzigd door callista op 23 jul 2013, 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Bevangen door de Heilige Geest?

Bericht door Wim Nusselder »

Wat was die Bijbeltekst ook al weer, waaruit te lezen valt dat je je niet over moet laten nemen door de Geest, maar zelf verantwoordelijk blijft?
Ik zou met die buren in gesprek gaan en samen zoeken naar een andere plek waar ze hun geloof kunnen beleven, vanuit begrip, verbinding zoekend vanuit je eigen begrip van de Geest.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Laatst gewijzigd door Wim Nusselder op 23 jul 2013, 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Bevangen door de Heilige Geest?

Bericht door Jerommel »

"Je eigen begrip van de Geest"
Dus eigenlijk je eigen overtuiging met een hoofdletter...
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Bevangen door de Heilige Geest?

Bericht door Wim Nusselder »

Hoi Jerommel,
Jerommel schreef:"Je eigen begrip van de Geest"
Dus eigenlijk je eigen overtuiging met een hoofdletter...
Gelieve "eigen begrip van de Geest" te lezen als "eigen ervaring van de Geest in je leven".
Nee, de Geest ervaar je pas als je je eigen overtuiging loslaat.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Special angel
Berichten: 1414
Lid geworden op: 02 jul 2013, 23:22
Man/Vrouw: V
Locatie: friesland

Re: Bevangen door de Heilige Geest?

Bericht door Special angel »

Wat rot voor jou en jullie buren dat jullie last hebben van een buurman, buurvrouw, familie, samen met hun landgenoten, geloofsgenoten. Dat is echt niet leuk. Iedereen heeft recht op rust en vrede. Het is een woningbouw huis ? Dan kun je idd de woningbouw inschakelen en vragen of zij de hoofdbewoner er op willen aanspreken. Daarnaast is er misschien een buurtwerker of maatschappelijk werker die kan coachen? En de gemeente en politie hebben hierin ook zeker een taak. Overlast veroorzaken in wat voor vorm dan ook is volgens mij strafbaar. En erg irritant. ik zou idd brieven schrijven aan politie en gemeente en woningbouw of ze dit direct willen oplossen. Een kerk of groep hoort een geluidsvergunning aan te vragen. Of een evenementen vergunning. En niet zomaar een vergunning. De veroorzakers moeten in gesprek gaan met overheid om te kijken wat debeste oplossing is.
Daarnaast lijkt het mij logisch dat christenen ten allen tijde rekening houden met anderen. Snachts bidden is prima maar de Heere Jezus heeft nog nooit iemand wakker gemaakt door het lawaai van Zijn bidden. En als iemand herrie wil maken dan moet hij of zij idd een pand huren ver weg van de slapende mensen, bv op het industrieterrein.
Overlast veroorzaken past niet bij een gelovige christen. Dat gaat in tegen het geloof. En ja op wat voor manieren de HG zich manifesteert is velerlei. Daar heb ik ook veel ervaring mee. Maar dat zal en mag niet ten koste gaan van de ander. En als je vol bent van de HG lijkt t voor ongelovigen idd alsof je dronken bent. Ook dat staat in de bijbel. In handelingen.

Hopelijk komt er snel een oplossing in jullie Straat. bid er maar voor. Dat helpt t beste.
Mijn Jezus houdt gewoon van jou zoals je bent! Kies dan wie gij dienen zult! Jezus maakt je vrij!
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Bevangen door de Heilige Geest?

Bericht door Jerommel »

Aan mijn hoela dat dat zo in Handelingen staat.
Tenminste, als je het wilt gebruiken om lawaaierige religieuze uitwassen mee goed te praten.
En dan rijst de vraag of je echt denkt dat dit iets met de Heilige Geest te maken heeft, en waar je dat dan aan toetst.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
vrolijke
Berichten: 3277
Lid geworden op: 11 mar 2013, 11:10
Man/Vrouw: M
Locatie: Stuttgart

Re: Bevangen door de Heilige Geest?

Bericht door vrolijke »

Special angel schreef:
Hopelijk komt er snel een oplossing in jullie Straat. bid er maar voor. Dat helpt t beste.
Ik zou eens met de buren praten. Daarmee heb ik goede ervaringen.
Het hinderd je niet, bovenop nog te bidden.
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Special angel
Berichten: 1414
Lid geworden op: 02 jul 2013, 23:22
Man/Vrouw: V
Locatie: friesland

Re: Bevangen door de Heilige Geest?

Bericht door Special angel »

In handelingen 2 en in 1 kor 12 en 14 staat heel duidelijk wat de Heilige Geest van God kan doen in mensenlevens. De hg kan situaties, omstandigheden, gesprekken,taal, talen, uitingen, diensten, mensen, gevoelens, gedachten, overtuigingen, tradities, relaties, religies, en nog veel meer, totaal veranderen !!
Verlegen mensen kunnen door de hg spontaan worden, angstige mensen kunnen ineens sprekers worden, stotteraars worden zangleiders, schuchtere mensen worden evangelist of profeet, autisten worden predikers, en alles door de kracht en de werking van de heilige geest. Dat is zo fantastisch om te zien en mee te maken! De hg helpt je overal bij. De mensen in Jeruzalem kenden de leerlingen en volgelingen van Jezus wel. Die kwamen uit o.à. Nazareth En andere dorpen en die hadden niet gestudeerd, het waren eenvoudige mensen,o.à. vissers, ambachtslieden, etc. De mensen in Jeruzalem keken neer op die" simpele zielen" ,"boeren ", en buitenlui (zouden wij zeggen) uit dorpen zoals Nazareth. Maar door de hg hoorde iedereen het evangelie van jc en het koninkrijk van god plotseling in zijn eigen taal, ( door die eenvoudige mensen die nooit een andere taal hadden geleerd) , alles dwars door elkaar het leek wel een kippenhok. Omstanders zeiden spottend :ze zullen wel dronken zijn van teveel zoete wijn. Maar Petrus zei nee ze zijn vol vd hg en niet dronken , en dit was al lang voorspeld door de profeten !! Als iedereen door elkaar spreekt in tongen taal kan dat idd wel een lawaai worden ja. Alle talen van de wereld hoorden ze tegelijkertijd dwars door elkaar. Ze prezen God. En het geluid van een windvlaag dus de hg kan ook geluid maken . En vuur op hun hoofden zie je vaak in plaatjes. In ieder geval een hele bijzondere manifestatie en dat wil de hg nog steeds geven en doen in een ieder van ons. De hg zet je in vuur en vlam. Je gaat dingen zeggen en doen die je nooit voor mogelijk hebt gehouden. Zo kon ik ineens, door de geest geleid ,onbekende mensen ,in het buitenland op straat ,aanspreken bij hun voornamen, en hun profetieën geven . De mensen stonden versteld, en ik niet minder!! Een buitengewone ervaring die ik nimmer zal vergeten. God openbaart door de hg speciale dingen, heden verleden en toekomst en verborgen zaken. Tijdens het vervuld zijn met de geest, prediken, evangeliseren, profeteren etc, kan je stemvolume idd
toenemen. Ik zou graag eens zo'n avond meemaken bij je buren. Misschien valt daar nog iets te leren !! En het heeft niets met duisternis etc te maken. Deze buren zijn het gewoon zo gewend om zo hardop te bidden, ze schreeuwen het uit naar God. Alle emoties worden geuit naar God toe. Dat mag ook. In Nederland zijn de meeste traditionele christenen dat niet gewend maar tijdens de bidstonden die ik meemaak gaat het er ook vaak zo aan toe hoor. (Maar
we maken geen buren wakker. ) deze christenen hebben gewoon andere vormen van bidden, en gezamenlijk bidden, en strijden in de hemelse gewesten. Ze bidden voor zielen dat ze niet verloren gaan voor eeuwig maar bevrijd en
genezen worden door JC. Samen op de bres voor familie vrienden bekenden zieken verslaafden en iedereen in de wereld. Dan kan het er idd wel luid aan toe gaan. Dat hebben ze zelf niet eens in de gaten denk ik. Het is vast niet hun bedoeling om anderen tot last te zijn , integendeel. Zoals wij mooie bekende liedjes zingen uit volle borst zo bidden zij met luide stem, stemverheffing. Praat er gewoon samen rustig over. Als het echte christenen zijn wat ik wel denk zullen jullie er vast en zeker uitkomen. Succes.
Laatst gewijzigd door Special angel op 24 jul 2013, 01:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn Jezus houdt gewoon van jou zoals je bent! Kies dan wie gij dienen zult! Jezus maakt je vrij!
Okidoki

Re: Bevangen door de Heilige Geest?

Bericht door Okidoki »

Special angel schreef:In handelingen 2 en in 1 kor 12 en 14 staat heel duidelijk wat de Heilige Geest van God kan doen in mensenlevens. De hg kan situaties, omstandigheden, gesprekken,taal, talen, uitingen, diensten, mensen, gevoelens, gedachten, overtuigingen, tradities, relaties, religies, en nog veel meer, totaal veranderen !!
Verlegen mensen kunnen door de hg spontaan worden, angstige mensen kunnen ineens sprekers worden, stotteraars worden zangleiders, schuchtere mensen worden evangelist of profeet, autisten worden predikers, en alles door de kracht en de werking van de heilige geest. Dat is zo fantastisch om te zien en mee te maken! De hg helpt je overal bij. De mensen in Jeruzalem kenden de leerlingen en volgelingen van Jezus wel. Die kwamen uit Nazareth en hadden niet gestudeerd, het waren eenvoudige mensen, vissers, ambachtslieden. De mensen in Jeruzalem keken neer op die "boeren " uit Nazareth. Maar door de hg hoorde iedereen het evangelie van jc en het koninkrijk van god in zijn eigen taal, alles dwars door elkaar het leek wel een kippenhok. Omstanders zeiden spottend :ze zullen wel dronken zijn van teveel zoete wijn. Maar Petrus zei nee ze zijn vol vd hg en niet dronken , en dit was al lang voorspeld door de profeten !!
wacht even. H Waren het nu boeren, vissers of ambachtslieden?
Je hooit hier wel van alles door elkaar lijkt het. Kwam de hele club uit Nazareth? Nooit geweten, ik bel direct mijn docenten even voor deze nieuwe informatie :lol:
Ofwel: je bedoelt vast iets anders :)

Ik geloof dat de Geest wel degelijk mensen kan veranderen maar het verhaal van Gaitema doet mij toch denken aan geesten op de verkeerde manier.
Ik was er niet bij dus kan en wil ik niet oordelen.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Bevangen door de Heilige Geest?

Bericht door Jerommel »

Verkeerde geesten, bedoel je.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Bevangen door de Heilige Geest?

Bericht door Gaitema »

Jerommel schreef:Aan mijn hoela dat dat zo in Handelingen staat.
Tenminste, als je het wilt gebruiken om lawaaierige religieuze uitwassen mee goed te praten.
En dan rijst de vraag of je echt denkt dat dit iets met de Heilige Geest te maken heeft, en waar je dat dan aan toetst.
We zijn hier op het punt beland waar ik naar toe wilde. :D
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Bevangen door de Heilige Geest?

Bericht door Gaitema »

Special angel schreef:En als je vol bent van de HG lijkt t voor ongelovigen idd alsof je dronken bent. Ook dat staat in de bijbel. In handelingen.

Hopelijk komt er snel een oplossing in jullie Straat. bid er maar voor. Dat helpt t beste.
Dat is nu precies wat de Braziliaanse man tegen me zei aan de voordeur, maar het klopt niet. Al ging ik daar niet op in.
De buurman zei toen ik hem aansprak op de enorme geluidsoverlast die ze maakten, dat ze dat doen omdat ze zo van Jezus houden. Hij zei dat de Heilige Geest dan aan het werk is en zo ging het ook met pinksteren. En de mensen die vervuld waren met de Heilige Geest leken wel dronken, zei hij. Als reactie erop zei ik dat het toch niet zo moet zijn dat ik een hele nacht wakker lig en de volgende dag me ziek moet melden op mijn werk, omdat ik mijn slaap niet meer heb kunnen vatten, want het leek wel alsof ze het fundament onder het huis aan het weg schoppen waren. Daar moest hij me gelijk in geven.

Maar even zonder dollen, er staat in handelingen niet dat ze dronken waren in de Geest, maar dat er met hen gespot werd dat ze wel te veel zoete wijn zouden hebben gehad en dus wel dronken zouden zijn, "omdat ze spraken in ieders eigen taal en voor iedereen verstaanbaar waren."

Dronken zijn in de Geest is een fenomeen dat van de Lakeland-blessing afkomstig is en dat is een ernstige dwaling waar zelfs tegen geprofeteerd is in een visioen aan een Amerikaanse christen, nog voor het ontstond.

Toen deze gebedsstond bij onze buren waren, kwam het op enkele buren van ons over alsof ze ruzie hadden. Ik heb het twee buurvrouwen horen zeggen, waarvan één niet eens van me wilde geloven dat het een gebedsstond was. Ook blijkt mijn directe buurvrouw wel wat hinder te hebben van een Bijbelkring die ik eens in de zoveel tijd bij mij thuis heb, maar dat ziet ze aan voor een verjaardag. Omdat we immers zo hard lachen soms. Dat klopt, we hebben ook veel lol op onze Bijbelkring. Het gaat dikwels bij ons gepaard met humor. Echter de bidstond van mijn Braziliaanse buren vond ze niet klinken als een verjaardag, maar als ruzie.
Omdat we rouleren van huis naar huis, vind ze onze kring wel prima.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Bevangen door de Heilige Geest?

Bericht door Gaitema »

vrolijke schreef:
Gaitema schreef:Vandaag wat meegemaakt jongens. Ik heb extreem charismatische Braziliaanse buren. Afgelopen nacht wisten ze 3 huizenblokken uit hun slaap te houden door een gebedssamenkomst te houden. Er werd gebeukt op de grond en geschreeuwd bij het leven en dat meer dan een uur lang. Het leek letterlijk (en dat zei ik een Braziliaanse man die ik er over aansprak) dat ze het fundament onder hun huis aan het weg slaan waren.
Wat een indianenbende leek dat! Ik wees hem erop dat in de bijbel staat dat je met iedereen in vrede moet leven, maar dat we nu heel veel onrust in de buurt hebben. Hun vier buuradressen links van hen en een hoekhuis van een blok tegen over hen schrijven nu allemaal een brief naar de woningstichting met een klacht (5 adressen in totaal). De man zei dat ze nogal vol waren van Jezus en zoals met pinksteren van de christenen gezegd werd bij de uitstorting van de Heilige Geest dat ze dronken waren, zo lijkt dat ook als de Heilige Geest onder hen manifesteert.
Maar toch kwam bij hem wel het bewustzijn dat er wel ergens een grens zit in de uitingen. De hele buurt moest nou ook weer niet hele nachten wakker te liggen.

Even vragen naar de bekende weg, maar wat dunkt jullie hiervan?

Groeten,

Gait

Veel lawaai maken met amtelijke toestemming mogen alleen maar christenen.
Ik weet niet, hoe dat in Nederland gehandhaafd wordt. Maar hier in Duitsland zijn er kerkklokken, die alle kwartieren luiden.
Zelden, dat er iemand een proces wint, als hij er tegen klaagt.
In dit geval kwam de politie, maar toen de Braziliaanse buurvrouw zei met een glimlach dat ze een gebedssamenkomst hadden en de politie zag dat er een bijbel op hun tafel lag, ging de buurvrouw met de twee politiemannen weer heel vrolijk lachend naar buiten.
Echter kwam een buurvrouw van 3 huizen verderop direct naar de politie toe om hen een halt toe te roepen. Ze kende haar rechten, omdat ze immers rechten aan het studeren is. De politie komt op ons bijzonder slap over.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Bevangen door de Heilige Geest?

Bericht door Gaitema »

HarryK schreef:
Gaitema schreef:De man zei dat ze nogal vol waren van Jezus en zoals met pinksteren van de christenen gezegd werd bij de uitstorting van de Heilige Geest dat ze dronken waren, zo lijkt dat ook als de Heilige Geest onder hen manifesteert.
Maar toch kwam bij hem wel het bewustzijn dat er wel ergens een grens zit in de uitingen. De hele buurt moest nou ook weer niet hele nachten wakker te liggen.
Toch een raar verhaal.
De man zei dat ze vol van Jezus waren.
Dat is voor mij niet hetzelfde als een manifestatie van de Heilige Geest.
Is die kwalificatie van "manifesteren van de Heilige Geest" van die buurman zelf, of van jou/jullie als buren?

Het feit dat jij noemt "dat er ergens een grens is": Als het door de Geest is, dan heb je toch geen controle meer over jezelf, om het even zo te zeggen?
Dan ben je toch niet bezig met "o, even opletten dat ik niet over een grens ga".

Het lijkt me dat hier niet ging om bevangen zijn van de Heilige Geest,
en al helemaal niet 3 keer achter elkaar (zo begrijp ik);
Deze mensen houden in hun enthousiasme simpelweg geen rekening met de buren.
En daar mag je ze gerust op aanspreken.
Inmiddels heb ik het aan Special Angel uit de doeken gedaan, maar het is inderdaad hun verhaal dat het uitingen van de Heilige Geest zouden zijn.

Het begon met dat ik er op wees dat deze geluidsoverlast ook met een cultuurverschil te maken kan hebben, aangezien zij als Brazilianen uitbundiger zijn, dan wij op onze Bijbelkring, die wij ook wel eens bij ons thuis houden. Daarop kwam hij ermee dat dit het niet alleen was, maar dat de Heilige Geest op vele manieren kan uiten en kwam hij met Pinksteren uit Handelingen, waarin de apostelen ook wel dronken zouden lijken. Toen rinkelde bij mij wel weer wat alarmbelletjes. (Lakeland blessing)
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Bevangen door de Heilige Geest?

Bericht door Gaitema »

callista schreef:
3 avonden achter elkaar is wel erg vaak.
het zou mooi zijn als ze een eigen ruimte zouden hebben, waar ze deze bijeenkomsten konden houden.
een kerk of een gebouw of zoiets.
Van mij mogen ze, maar dit soort bijeenkomsten worden vaak bewust gedaan in huizen. Ze zijn allemaal lid van een kerk immers.
Allemaal protestants overigens. De meesten van een Braziliaanse kerk in Enschede. Zo te horen een charismatische kerk.

Is het zondigen tegen de Heilige Geest als je er wat van zegt, van zo'n gebedsbijeenkomst?'
De politie reageert erg slap en gooit het allemaal op godsdienstvrijheid en hun cultuur.
Het is niet een beetje temperamentvol, het is echt serieus waar alsof een bende hooligans oorlog aan het voeren zijn.
godsdienstvrijheid is een groot goed, maar als jij b.v. nogal vaak luidruchtige feesten houdt, kun je daar ook op aangesproken worden.
meestal als je een feest geeft waarschuw je je buren of je nodigt ze ook uit... ;)
men moet toch rekening houden met elkaar in een buurt.
kijk, 1x per maand zou misschien nog te doen zijn.
maar vooralsnog lijkt me een eigen gebedsruimte de ideale oplossing.

heeft niets met zonde tegen de HG te maken, maar met problemen hebben met lawaaioverlast .... :smile:
sterkte jullie...
Dank je. :D
Ik zie het ook niet aan als zondigen tegen de Heilige Geest.
Ik kan me niet voorstellen dat God daar blij mee zou zijn.
Ik zei nog tegen mijn vriendin: "onze lieve Heer zal zich nog van schrik verslikken in het hemelse wijn, als er zo'n gebedsstond plaats vindt."
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.