Welke tradities heb jij of zijn belangrijk voor jou?

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Special angel
Berichten: 1414
Lid geworden op: 02 jul 2013, 23:22
Man/Vrouw: V
Locatie: friesland

Welke tradities heb jij of zijn belangrijk voor jou?

Bericht door Special angel »

In de wereld zijn vele tradities, gewoonten, gebruiken, rituelen. Soms per werelddeel, soms per land,per plaats, per straat, per familie, per religie, per kerk, of zelfs per persoon. Dat kan met de of je geschiedenis te maken hebben, of met bepaalde hoogtijdagen zoals kerst, Sinterklaas, Pasen, Pinksteren, hemelvaartsdag, verjaardagen, geboortes, Jubilea, etc. Vaak worden tradities van generatie op generatie doorgegeven, overgeleverd. De functie kan stabiliteit zijn. Tradities kun je waardevol vinden maar kunnen je ook beklemmen.Conservatisme kan vooruitgang in de weg staan en remmend werken. Een traditie kan ook zijn het zingen van liederen bij bepaalde gelegenheden. Het kan ook een ritueel zijn bv bij een begrafenis of huwelijk.Misschien hecht je veel waarde aan rituelen zoals Houding, gebaren, dansen, joelen, schreeuwen, Fluisteren, eten vasten Drinken slachten, Het uiterlijk en het dragen van kleding of attributen, Uitblazen van kaarsjes, een toost uitbrengen, Verbranden van boeken,Ringen sieraden, Afkloppen, Je hoofddeksel afnemen, galant en hoffelijk zijn, carnaval vieren, het gaan naar bedevaartsoorden, gang naar tempel, Tradities en rituelen kunnen mensen samenbinden maar dat is zeker niet altijd het geval.

Wil jij wat vertellen over jouw tradities en rituelen?
Mvg. 'S.à.
Mijn Jezus houdt gewoon van jou zoals je bent! Kies dan wie gij dienen zult! Jezus maakt je vrij!
Gebruikersavatar
vrolijke
Berichten: 3277
Lid geworden op: 11 mar 2013, 11:10
Man/Vrouw: M
Locatie: Stuttgart

Re: Welke tradities heb jij of zijn belangrijk voor jou?

Bericht door vrolijke »

Zonder tradities zou het met de kerken slecht gesteld zijn.
"Echt" geloven doen mischien 10% der "gelovigen".
De tradities houden de kerken boven water. Doopsel, eerste kommunie, plechtige kommunie, vormsel, huwelijk, begrafenis.
Voor de meeste mensen is dit zonder kerk moeilijk voorstelbaar.

Mijn vrouw en ik hebben sinds jaren een traditie.
Elk jaar als de lente komt, gaan wij daslook plukken. Ongeveer 1,5 kilo. Dat pureren wij, en vriezen het in blokjes in. Dat is genoeg voor´t hele jaar.
Als het nieuw seizoen komt, word er van de rest daslooksoep gemaakt.

Ik heb net gelezen, dat daslook in Belgien en Nederland zelden voorkomt, en in Nederland zelfs wettelijk beschermd is.

Bij ons in de buurt komt dat massaal voor:

Afbeelding
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Welke tradities heb jij of zijn belangrijk voor jou?

Bericht door callista »

@Vrolijke
prachtig....lijkt me ook heerlijk.
ja, in Nederland is de daslook beschermd, maar het blad lijkt ook veel op het blad van o.a. lelietjes van dalen....oppassen dus.
kan dodelijk zijn.
zijn meerdere ongelukken door gebeurd

[modbreak HarryK] gedeelte verwijderd dat op een verwijderde reactie van Jerommel reageerde [/modbreak]
Okidoki

Re: Welke tradities heb jij of zijn belangrijk voor jou?

Bericht door Okidoki »

Geen behalve het koken van ettelijke liters snert op de dag dat Sint Nicolaas aankomt in Nederland.
Dat doe ik al sinds onze oudste zoon 1 jaar is, straks dus voor de 18e keer.

Verder deel ik de mening dat daar waar traditie heerst de Geest vertrokken is.
In tegenstelling tot wat Vrolijke beweert heb ik mijn kinderen dan ook niet uit "traditie" laten dopen en ben ik niet uit "traditie" met mijn lief getrouwd.
Het is ook nogal "flauw" om geloofszaken als traditie te bestempelen, het geeft aan dat de ander geen drol begrijpt van het waarom van zaken anders dan "het zal wel traditie zijn".
Veel zaken in kerken zijn dat namelijk niet, veel handelingen van gelovigen zijn ook niet "traditioneel" maar "Bijbels".
IMHO een wezenlijk verschil.
HarryK
Berichten: 1994
Lid geworden op: 03 mar 2013, 19:39
Man/Vrouw: M

Re: Welke tradities heb jij of zijn belangrijk voor jou?

Bericht door HarryK »

[modbreak HarryK]
Ik heb enkele bijdragen verwijderd.
- Jerommel's ontwaakrituelen
- Callista - een deel van de reactie die op Jerommel reageerde
- enkele korte reacties op Jerommel van wintee en Jerommel.

We zitten hier op een forum met als doel om geloofsgesprekken te houden.
We zitten hier in een subforum over "Geloof > Levensbeschouwing".
Dan mogen onderwerpen wel heel wat serieuzer genomen worden.

Reacties op moderatie kunnen worden geplaatst in feedback.
Psalm 1:1
wintee
Berichten: 319
Lid geworden op: 16 jul 2013, 14:37
Man/Vrouw: M

Re: Welke tradities heb jij of zijn belangrijk voor jou?

Bericht door wintee »

Zaterdag 's avonds is het bij ons ondertussen traditie geworden dat we naar een herhaling van Gaither Homecoming op Family7 kijken.
Laatst gewijzigd door wintee op 31 jul 2013, 15:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Dient elkander door de liefde.
Special angel
Berichten: 1414
Lid geworden op: 02 jul 2013, 23:22
Man/Vrouw: V
Locatie: friesland

Re: Welke tradities heb jij of zijn belangrijk voor jou?

Bericht door Special angel »

Ik denk dat iedereen ook kan leven zonder tradities en dat de kerken ook prima zonder tradities kunnen.
Maar mensen hebben van oudsher wel zelf tradities bedacht om samen iets te vieren of te gedenken. Zelfs ik. Zo spreken de joodse feesten mij ook erg aan. En vind ik het erg jammer dat we dat in Nederland niet gezamenlijk vieren. We kunnen nog zoveel meer delen met elkaar waardoor we meer begrip en eerbied en achting voor elkaar kunnen krijgen.

Zo werden er in de tijd van de bijbel ook diverse tradities in ere gehouden.

In exodus 13 staat" dat ze de traditie hebben om alle eerste manlijke dieren aan god te offeren."
eerst naar god toe gaan met het eerste en het beste wat je hebt. Wat een goede gewoonte .

1 Samuel 2 : "zijn moeder bracht hem elk jaar een nieuwe zelfgemaakte jas." Hij kon dus op zijn moeder rekenen. En hij kreeg een zelfgemaakt cadeau. Lief van zijn moeder.

Matt 27 : "de stadhouder had de traditie om bij elk feest een gevangene vrij te laten, naar keuze van de menigte, " deze keer was dat niet Jezus maar bar abas, wat een ramp lijkt wordt de redding van de wereld.

Marcus' 10 : 1 "Jezus had de traditie om over het koninkrijk van god te spreken. Overal waar hij kwam sprak hij over
zijn Vader in de hemel." Wat een mooie traditie, en wat een liefde voor zijn vader. Wat een gehoorzaamheid ook.

Marcus' 14 "op de eerste dag van het feest van de ongezuurde broden hadden ze de traditie om het Pascha te slachten. De discipelen vroegen aan Jezus zullen we alles klaar maken voor het Pascha ? " maar Jezus werd toen zelf het lam dat geslacht werd voor onze zonden. Hallelujah! Door zijn dood zijn wij gered! Het is volbracht !!

Daniël 6:
"Daniël knielde 3 keer per dag neer om tot God te bidden dat was zijn traditie. " wat goed om zo trouw tot God te bidden op vaste tijden van de dag.

Lucas 4
" Jezus ging altijd op sabbath naar de synagoge" en ook tijdens de landelijke nationale feestdagen ging Hij naar de tempel . wat een goede gewoonte om altijd naar de kerk toe te gaan als er
een dienst of samenkomst is. Trouw zijn is belangrijk.

In mijn familie zijn helaas zeer weinig tradities te bespeuren, ik wou dat dat anders was. Er wordt nooit een feestdag of verjaardag gevierd noch een moeder/ vaderdag etc.( En nee we zijn geen "Jehova getuigen".) Er wordt eigenlijk niets gevierd bij ons. Dat maakt t wel erg saai en kaal vind ik zelf. Mijn ouders hechtten daar totaal geen waarde aan. En mijn vader was tegen het koningshuis en de regering en vierde dus geen nationale feestdagen. Nu mijn vader onlangs gestorven is heb ik voor het eerst in 41 jaar de vlag mogen ophangen op koninginnedag !! Een emotioneel moment voor mij en m'n moeder. Het is voor mij dus best vreemd om bij anderen thuis te zijn of in de kerk te zijn men te zien, merken, horen, dat ze tradities hebben en iets vieren of gedenken. Als je Er niet mee opgevoed bent zegt t je niets. Verbaast t me alleen maar. Sommige feesten zijn erg leuk zoals het suiker feest bij vrienden van mij. De lekkerste hapjes, bulten eten en snoep verschijnen op tafel in grote schalen en pannen. Echt mooi om mee te mogen maken. Natuurlijk heb ik zelf een traditie gemaakt : op zondag opgedoft en in feest jUrk naar de kerk om mijn redder en redding en bevrijder en bevrijding te vieren, mijn nieuwe leven, mijn opstanding uit de dood ,
na de dienst naar t graf van papa , en altijd gebak bij de koffie en op zaterdag koken voor zondag 's. De enige verjaardag Die ik vier is de verjaardag van mijn dochter want zij hecht daar veel waarde aan en ik verwen haar graag met veel kleine cadeautjes. voor de rest kom ik nergens. Het begrijpen van tradities gaat me boven de pet maar ik respecteer iedereen.
Laatst gewijzigd door Special angel op 31 jul 2013, 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn Jezus houdt gewoon van jou zoals je bent! Kies dan wie gij dienen zult! Jezus maakt je vrij!
wintee
Berichten: 319
Lid geworden op: 16 jul 2013, 14:37
Man/Vrouw: M

Re: Welke tradities heb jij of zijn belangrijk voor jou?

Bericht door wintee »

De hele traditie die rond kerst heerst stuit mij steeds meer tegen de borst.

- Vrede op aarde, maar de overige 363 dagen blijft het, t.o.v. de kersttijd, akelig stil over dat onderwerp.
- Iedereen zet z'n beste beentje voor waar het om eten gaat, dan denk ik wel eens 'vreten op aarde, in de maag een welbehagen'.
- Velen voelen zich ineens betrokken met hun medemens, de rest van het jaar vereenzamen veel mensen weer. Op naar de volgende kerst!

Naar mijn mening overschaduwd de kerstgedachte daarbij de paasgedachte, terwijl die laatste toch veel meer betekenis heeft voor de christelijke gedachte.
Dient elkander door de liefde.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Welke tradities heb jij of zijn belangrijk voor jou?

Bericht door Gaitema »

Tradities zijn er voor mij vele.

De familiedag, de verjaardag, de neven en nichtendag, zondagse bezoek aan mijn ouders. Bidden bij het eten.
Bijbellezen bij het slapengaan. Forum bekijken als ik van mijn werk weer kom :D
Kerkelijke tradities volg ik ook met enige interesse. Alles wat mensen samen bindt lijkt me waardevol.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Welke tradities heb jij of zijn belangrijk voor jou?

Bericht door Gaitema »

vrolijke schreef:Zonder tradities zou het met de kerken slecht gesteld zijn.
"Echt" geloven doen mischien 10% der "gelovigen".
Ik weet het allemaal nog niet zo of dat echt zo is.
Ik heb nu net een vriendin uit Almelo die slechts 2 keer per jaar naar de kerk gaat. Pasen en kerst,
toch geloofd ze in God, leven na de dood, Jezus en in de bijbel en ze praat er zo makkelijk over, dat ik er ook uit haal dat ze "echt" geloofd.
Ik heb het idee dat we elkaar ook daarin extra aansteken. Dat ze zo weinig naar de kerk gaat is omdat ze zich niet aangetrokken voelt door de kerk waarmee ze is groot gebracht die sterk vergrijst is en de dominee spreekt haar niet aan.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Special angel
Berichten: 1414
Lid geworden op: 02 jul 2013, 23:22
Man/Vrouw: V
Locatie: friesland

Re: Welke tradities heb jij of zijn belangrijk voor jou?

Bericht door Special angel »

Gaitema schreef:
vrolijke schreef:Zonder tradities zou het met de kerken slecht gesteld zijn.
"Echt" geloven doen mischien 10% der "gelovigen".
Ik weet het allemaal nog niet zo of dat echt zo is.
Ik heb nu net een vriendin uit Almelo die slechts 2 keer per jaar naar de kerk gaat. Pasen en kerst,
toch geloofd ze in God, leven na de dood, Jezus en in de bijbel en ze praat er zo makkelijk over, dat ik er ook uit haal dat ze "echt" geloofd.
Ik heb het idee dat we elkaar ook daarin extra aansteken. Dat ze zo weinig naar de kerk gaat is omdat ze zich niet aangetrokken voelt door de kerk waarmee ze is groot gebracht die sterk vergrijst is en de dominee spreekt haar niet aan.
Beste Vrolijke . mag ik vragen wat je bedoelt? Hoezo" slecht gesteld?" en wat is geloven en "echt geloven" ? En 10 % ? Waar haal je dat vandaan of is dat je gevoel? Riekt dat niet tot oordelen of vooroordelen ?

Beste g. Je kunt idd best geloven zonder dat je elke week in de kerk zit. Er zijn talloze redenen waarom sommige christenen niet in de kerk zitten op zondag. En daar moeten we begrip voor opbrengen. Meeleven met iedereen.

Ik kan me voorstellen dat haar oude kerk haar niet meer aanspreekt. Leeftijd sluit niet aan met haar leeftijd ook dat is belangrijk.

Staat ze er open voor om eens mee te gaan met jou naar een andere gemeente?

Je moet je thuis voelen in de kerk, aansluiting vinden bij gelijkdenkenden. Das ook best moeilijk te vinden. Ergens waar je
jezelf mag zijn en kan zijn hoe je ook bent en hoe je je ook voelt en hoe je ook leeft of eruit ziet of meegemaakt
hebt of wat je achtergrond ook maar is. Dat heb ik bij mijn kerk wel gevonden ( gkv Friesland). Ik word niet op m'n vingers getikt, en ik heb een zeer lieve meelevende dominee ( Geert Bruinsma) en prima ambtsdragers die ook lief en meelevend zijn. En diakenen die je echt komen helpen. Ook belangrijk!! met Geert, ja hij wil geen dominee genoemd worden, heb ik uitstekend contact, voel me thuis bij hun thuis en mag altijd langskomen wanneer ik maar wil.

Ik hoop dat je vriendin ook weer ergens een plekje vindt in een kerk waar zij zich helemaal op haar gemak voelt en aanvaard voelt. Zelf vind ik het belangrijk " om iets te brengen en iets te halen in de kerk" dwz ik mag een levende steen zijn in de kerk, mij inzetten, er zijn voor de ander, mijn getuigenis geven, helpen te bouwen aan Gods kerk, samen te werken, gezellig samen zijn, etc, en ik kom om iets te halen Dwz ik kom voor goede prediking, om God te aanbidden, om te leren van anderen, om opgebouwd en getroost te worden, om gecorrigeerd te worden, om te groeien in geloof en te groeien in kennis en om vol te worden van blijdschap en de heilige geest, en om te
veranderen naar wat God van mij vraagt en wil. We mogen ook geslepen worden. Ook elkaar aandacht geven in alledaagse dingen, bidden voor en met elkaar. Leren van elkaar etc.

Wat fijn dat je haar hebt leren kennen. Veel zegen toegewenst.

Wie weet wat er in de toekomst nog gaat gebeuren. Hou je doel en je principes voor ogen !
Mijn Jezus houdt gewoon van jou zoals je bent! Kies dan wie gij dienen zult! Jezus maakt je vrij!
Gebruikersavatar
vrolijke
Berichten: 3277
Lid geworden op: 11 mar 2013, 11:10
Man/Vrouw: M
Locatie: Stuttgart

Re: Welke tradities heb jij of zijn belangrijk voor jou?

Bericht door vrolijke »

Special angel schreef: Je moet je thuis voelen in de kerk, aansluiting vinden bij gelijkdenkenden. Das ook best moeilijk te vinden. Ergens waar je
jezelf mag zijn en kan zijn hoe je ook bent en hoe je je ook voelt en hoe je ook leeft of eruit ziet of meegemaakt
hebt of wat je achtergrond ook maar is. Dat heb ik bij mijn kerk wel gevonden ( gkv Friesland). Ik word niet op m'n vingers getikt, en ik heb een zeer lieve meelevende dominee ( Geert Bruinsma) en prima ambtsdragers die ook lief en meelevend zijn. En diakenen die je echt komen helpen. Ook belangrijk!! met Geert, ja hij wil geen dominee genoemd worden, heb ik uitstekend contact, voel me thuis bij hun thuis en mag altijd langskomen wanneer ik maar wil.
Je zegt het toch zelf: "Je moet je thuis voelen in de kerk".
Ben je daar nu, omdat je geloofd? Of toch eerder omdat de "ritualen" je aanspreken?

Ik denk, dat een mens zonder ritualen het moeilijk heeft in zijn leven, en snel de orientering verliest.
Ritualen en tradities houdt de mensen ook bij elkaar.
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Welke tradities heb jij of zijn belangrijk voor jou?

Bericht door Zolderworm »

vrolijke schreef:
Special angel schreef: Je moet je thuis voelen in de kerk, aansluiting vinden bij gelijkdenkenden. Das ook best moeilijk te vinden. Ergens waar je
jezelf mag zijn en kan zijn hoe je ook bent en hoe je je ook voelt en hoe je ook leeft of eruit ziet of meegemaakt
hebt of wat je achtergrond ook maar is. Dat heb ik bij mijn kerk wel gevonden ( gkv Friesland). Ik word niet op m'n vingers getikt, en ik heb een zeer lieve meelevende dominee ( Geert Bruinsma) en prima ambtsdragers die ook lief en meelevend zijn. En diakenen die je echt komen helpen. Ook belangrijk!! met Geert, ja hij wil geen dominee genoemd worden, heb ik uitstekend contact, voel me thuis bij hun thuis en mag altijd langskomen wanneer ik maar wil.
Je zegt het toch zelf: "Je moet je thuis voelen in de kerk".
Ben je daar nu, omdat je geloofd? Of toch eerder omdat de "ritualen" je aanspreken?

Ik denk, dat een mens zonder ritualen het moeilijk heeft in zijn leven, en snel de oriëntering verliest.
Ritualen en tradities houdt de mensen ook bij elkaar.
Nou, dat vind ik ook weer zwaar overdreven. Zo erg is het gelukkig ook weer niet. Ik heb feitelijk nauwelijks rituelen, maar ik ben m'n oriëntering toch echt niet kwijt. En dat geldt ook voor veel mensen die ik ken. Wat ons bij elkaar houdt zijn niet de rituelen en tradities, maar het feit dat we het prettig vinden om met elkaar om te gaan.
Only dead fish go with the flow
Okidoki

Re: Welke tradities heb jij of zijn belangrijk voor jou?

Bericht door Okidoki »

Special angel schreef:Ik denk dat iedereen ook kan leven zonder tradities en dat de kerken ook prima zonder tradities kunnen.
Maar mensen hebben van oudsher wel zelf tradities bedacht om samen iets te vieren of te gedenken. Zelfs ik. Zo spreken de joodse feesten mij ook erg aan. En vind ik het erg jammer dat we dat in Nederland niet gezamenlijk vieren. We kunnen nog zoveel meer delen met elkaar waardoor we meer begrip en eerbied en achting voor elkaar kunnen krijgen.

Zo werden er in de tijd van de bijbel ook diverse tradities in ere gehouden.

In exodus 13 staat" dat ze de traditie hebben om alle eerste manlijke dieren aan god te offeren."
eerst naar god toe gaan met het eerste en het beste wat je hebt. Wat een goede gewoonte .
Ik wil niet vervelend doen maar dat was geen "traditie" maar een gebod.

1 Samuel 2 : "zijn moeder bracht hem elk jaar een nieuwe zelfgemaakte jas." Hij kon dus op zijn moeder rekenen. En hij kreeg een zelfgemaakt cadeau. Lief van zijn moeder.
Een traditie? Mogelijk een familiegewoonte die moeders bedacht had, maar wat is voor jou traditie in de zin van de Bijbel?
Traditie (tradere) is nou verbonden met overlevering en dat soort dingen.
Ik zie daar persoonlijk een verschil in.
Zo is de doop van mijn kinderen geen handeling in het kader van "traditie" maar "geloof en opdracht".
Hoe zie jij dat dan?
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Welke tradities heb jij of zijn belangrijk voor jou?

Bericht door Gaitema »

Hmm, voor mij is het tot op heden één pot nat. Het één hoeft het ander niet uit te sluiten.
Als een bepaalde handeling telkens herhaald wordt, dan is het een traditie. Dan heb ik het niet over het wassen van de ruiten van je huis, maar om bepaalde gewoontes die je hanteert.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Special angel
Berichten: 1414
Lid geworden op: 02 jul 2013, 23:22
Man/Vrouw: V
Locatie: friesland

Re: Welke tradities heb jij of zijn belangrijk voor jou?

Bericht door Special angel »

Traditie betekent voor mij een bepaalde, meestal vaste, gewoonte op een meestal vast tijdstip of regelmatig terugkerend, repeterend, voor tijdens of na een bepaalde gebeurtenis, met een bepaalde mate van belangrijkheid voor 1 of meerdere personen, een groepje, een gezin, een familie, klas, school, of een grotere groep bv een volk en natie, of binnen een bepaalde geloofsovertuiging of religie.

Voorbeelden :
-een jaarlijks dagje uit,
- een reünie,
-een familiedag,
- een vast lied zingen op een speciale dag of tijd,
bv elke zondagmiddag zingen wij de geloofsbelijdenis in onze kerk
-Op zondag altijd speklapjes met patat eten
- een keer per jaar elk jaar afspreken met een vast persoon bv goede vriend of vriendin
- elk jaar bepaalde feestdagen vieren
- elk jaar de sterfdag van je ouders herdenken en naar het graf gaan en hun lievelingsbloemen neerleggen
- altijd met kerst naar de kerstdienst gaan
- altijd met Sinterklaas marsepein en n letter van banket eten
- altijd je verjaardag openen met en toost of afsluiten met n borrel
- altijd met oud en nieuw bijbel exen bidden en biddend het nieuwe jaar ingaan
- altijd met je beste kameraad naar 1 bepaalde wedstrijd gaan of kijken
- elke zondag wandelen in het bakkeveense bos
- elke zomer naar je tante in Marokko,
- om de 4 maanden een afspraak hebben met je liefste oma
- op vrijdagavond altijd gaan bowlen, kaarten, bingoen,
- elk jaar op vakantie naar kampong puinoord op ameland,
- elk jaar naar oerol
- vaste gewoontes op je verjaardag of moeder en vaderdag
- vaste gewoontes op de weekdagen , maandag, dinsdag etc
- vaste gebruiken per persoon per geest per gedenkdag
Mijn Jezus houdt gewoon van jou zoals je bent! Kies dan wie gij dienen zult! Jezus maakt je vrij!
Okidoki

Re: Welke tradities heb jij of zijn belangrijk voor jou?

Bericht door Okidoki »

Special angel schreef:Traditie betekent voor mij een bepaalde, meestal vaste, gewoonte op een meestal vast tijdstip of regelmatig terugkerend, repeterend, voor tijdens of na een bepaalde gebeurtenis, met een bepaalde mate van belangrijkheid voor 1 of meerdere personen, een groepje, een gezin, een familie, klas, school, of een grotere groep bv een volk en natie, of binnen een bepaalde geloofsovertuiging of religie.

Voorbeelden :
-een jaarlijks dagje uit,
- een reünie,
-een familiedag,
- een vast lied zingen op een speciale dag of tijd,
bv elke zondagmiddag zingen wij de geloofsbelijdenis in onze kerk
-Op zondag altijd speklapjes met patat eten
- een keer per jaar elk jaar afspreken met een vast persoon bv goede vriend of vriendin
- elk jaar bepaalde feestdagen vieren
- elk jaar de sterfdag van je ouders herdenken en naar het graf gaan en hun lievelingsbloemen neerleggen
- altijd met kerst naar de kerstdienst gaan
- altijd met Sinterklaas marsepein en n letter van banket eten
- altijd je verjaardag openen met en toost of afsluiten met n borrel
- altijd met oud en nieuw bijbel exen bidden en biddend het nieuwe jaar ingaan
- altijd met je beste kameraad naar 1 bepaalde wedstrijd gaan of kijken
- elke zondag wandelen in het bakkeveense bos
- elke zomer naar je tante in Marokko,
- om de 4 maanden een afspraak hebben met je liefste oma
- op vrijdagavond altijd gaan bowlen, kaarten, bingoen,
- elk jaar op vakantie naar kampong puinoord op ameland,
- elk jaar naar oerol
- vaste gewoontes op je verjaardag of moeder en vaderdag
- vaste gewoontes op de weekdagen , maandag, dinsdag etc
- vaste gebruiken per persoon per geest per gedenkdag
ow. Gewoontes dus.
HarryK
Berichten: 1994
Lid geworden op: 03 mar 2013, 19:39
Man/Vrouw: M

Re: Welke tradities heb jij of zijn belangrijk voor jou?

Bericht door HarryK »

In het ABN gaat het bij "traditie" voornamelijk om gewoontes
- die worden overgeleverd van generatie op generatie
- en die gelden voor een (grote) groep mensen.

Er is nl. wel enig verschil tussen "gewoontes", "rituelen" en "tradities".
Ze hebben met elkaar te maken, maar zijn niet 100% uitwisselbaar.

Aan de andere kant zie ik ze toch vaak door elkaar gehaald.
Is "beschuit met muisjes" bij de geboorte van een kind een traditie of een ritueel?
Is het "zingen op verjaardagen" een ritueel of een traditie?
De meningen zijn er over verdeeld. Misschien kan het ook wel beide zijn.

Maar over 1 ding zijn ze het wel eens:
Een gewoonte van 1 persoon wordt nooit aangeduid als een traditie.
Psalm 1:1
Special angel
Berichten: 1414
Lid geworden op: 02 jul 2013, 23:22
Man/Vrouw: V
Locatie: friesland

Re: Welke tradities heb jij of zijn belangrijk voor jou?

Bericht door Special angel »

Stel dat mijn bed overgroot moeder , overgrootmoeder, grootmoeder , en moeder altijd rollade aten op zondag , en ik doe dat nu ook , is het dan mijn gewoonte om dat te eten op zondag of mijn traditie? Traditie is overlevering, maar zijn een heleboel gewoontes ook geen overlevering? Aangeleerd gedrag van iets of iemand ? Waar begint en eindigt traditie ?

Papa kluste op zondag, ik klus op zondag, dat is dus mijn gewoonte? Het moet gaan om een grotere groep. Al mijn broers en zussen klussen op zondag. Hoe groot moet de groep dan zijn ?

Op tweede kerstdag eten we in de kerk met iedereen die dat wil, das een grote groep mensen, is dat gewoonte of traditie ? Een traditie moet al langere tijd bestaan. Maar hoeveel jaren of eeuwen is dat ?

Mijn familie viert de eerste menstruatie van de meisjes, dan ben je echt vrouw geworden. Dat vond ik pas een rare traditie.! Of gewoonte. (daar zat ik toen echt niet op te wachten !!! )

Traditie heeft ook vaak met geloof te maken... geloof ik....!
Mijn Jezus houdt gewoon van jou zoals je bent! Kies dan wie gij dienen zult! Jezus maakt je vrij!
nicodemus zda
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2013, 17:05
Man/Vrouw: M
Locatie: Gent België

Re: Welke tradities heb jij of zijn belangrijk voor jou?

Bericht door nicodemus zda »

Hallo Special Angel,

U schreef het volgende:
In de wereld zijn vele tradities, gewoonten, gebruiken, rituelen. Soms per werelddeel, soms per land,per plaats, per straat, per familie, per religie, per kerk, of zelfs per persoon. Dat kan met de of je geschiedenis te maken hebben, of met bepaalde hoogtijdagen zoals kerst, Sinterklaas, Pasen, Pinksteren, hemelvaartsdag, verjaardagen, geboortes, Jubilea, etc. Vaak worden tradities van generatie op generatie doorgegeven, overgeleverd. De functie kan stabiliteit zijn. Tradities kun je waardevol vinden maar kunnen je ook beklemmen.Conservatisme kan vooruitgang in de weg staan en remmend werken. Een traditie kan ook zijn het zingen van liederen bij bepaalde gelegenheden. Het kan ook een ritueel zijn bv bij een begrafenis of huwelijk.Misschien hecht je veel waarde aan rituelen zoals Houding, gebaren, dansen, joelen, schreeuwen, Fluisteren, eten vasten Drinken slachten, Het uiterlijk en het dragen van kleding of attributen, Uitblazen van kaarsjes, een toost uitbrengen, Verbranden van boeken,Ringen sieraden, Afkloppen, Je hoofddeksel afnemen, galant en hoffelijk zijn, carnaval vieren, het gaan naar bedevaartsoorden, gang naar tempel, Tradities en rituelen kunnen mensen samenbinden maar dat is zeker niet altijd het geval.

Wil jij wat vertellen over jouw tradities en rituelen?
Hoe denkt u persoonlijk over tradities in kerk en samenleving?

Nergens zegt Jezus dat we op menselijke tradities moeten bouwen, ook kunnen we er, op zich zelf, niet het hemels
Koninkrijk mee binnen gaan!
Veel tradities die u aanwijst, zijn overblijfselen van ceremoniële wetgeving ten tijde van het Oude Testament.
Zoals het slachten van offerdieren (Lammeren en Schapen). Immers Jezus was en is het ultieme Offer dat geslacht is!
Ook de Tempel (mooie kerken of synagogen) hebben geen letterlijke functies meer, omdat Jezus aanguidt de ons eigen Lichaam een Tempel van de Heilige Geest dient te (worden=groeien tot)
dient te zijn.

Hartelijke groet
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Welke tradities heb jij of zijn belangrijk voor jou?

Bericht door Jerommel »

Buiten dat het meestal van hoger is opgelegd aan de gemeenschappen, door bijvoorbeeld een kerk of denominatie, is er ook de neiging van de gelovige om toch weer dat heft in eigen handen te nemen, en het geloof 'aan te kleden' of 'vorm te geven' met euh.. met vanalles eigenlijk..
Is best vertederend op zich, tot het moment dat er teveel waarde aan wordt gehecht en het wordt benaderd als een manier van de mens om dichter bij God te komen staan.
Maar we zouden beter moeten weten i.m.o.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7379
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Welke tradities heb jij of zijn belangrijk voor jou?

Bericht door Tin »

Voor mij zijn tradities gewoonten die continuiteit geven aan het leven zoals je dat wilt leven.
Tradities zijn vaak leeg, want door anderen bedacht, zonder dat je je de betekenis ervan eigen hebt gemaakt.Als je dat wel hebt kunnen ze positief of negatief zijn. Er zijn m.i. weerzinwekkende tradities, zoals bv ritueel slachten en tradities die ik wel positief vind, zoals kersttradities. Ook creëer je je eigen tradities. Zo kom ik eens in de paar jaar in Lausanne, en als ik er kom ga ik altijd even langs bij een leuk zaakje vlakbij het station waar een Indiër zijn piep kleine gezonde take away heeft met heerlijk eten, en er ook wat boeken snuisterijen etc. Verkoopt. Om van zoiets een gewoonte, een kleine traditie, te maken geeft het leven fleur. Maakt het positief. En dat is van belang in het leven.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Rechtuit
heet nu: Snelheid
Berichten: 4171
Lid geworden op: 14 mei 2015, 23:47
Man/Vrouw: M

Re: Welke tradities heb jij of zijn belangrijk voor jou?

Bericht door Rechtuit »

Men zal een verschil moeten maken tussen Tradities en gewoonten.
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2858
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Welke tradities heb jij of zijn belangrijk voor jou?

Bericht door Eliyahu »

Special angel schreef: Wil jij wat vertellen over jouw tradities en rituelen?
Mvg. 'S.à.
Bs'd

Voor mij zijn de BIJBELSE tradities heel belangrijk.

De meeste mensen volgen heidense tradities, maar: "Maar wat mij en mijn huis betreft, wij zullen J-H-W-H dienen!"
Joz 24:15
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Titus
Berichten: 1402
Lid geworden op: 15 mar 2013, 19:26

Re: Welke tradities heb jij of zijn belangrijk voor jou?

Bericht door Titus »

Je bent wannabe jood dus het NT zet je al bij het grof vuil. Over bijbel kan je dus al niet spreken maar slechts over het OT. Wil je ophouden met mensen voor het lapje proberen te houden? Bvd.