New Age

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: New Age

Bericht door callista »

pyro schreef:
Het gaat hier dus over new age.
De vraag hoe new agers met kritiek omgaan, is trouwens ook wel een leuke. ;)
vind je?
ik denk dat de meesten die kritiek wel naar waarde weten in te schatten.
Ongehoord? Mensen die op alles en iedereen wat aan te merken hebben, heb je die niet overal?
Brengen jij en ik het er veel beter vanaf dan?
Maar goed, beter een apart draadje, zoals ik al zei.
misschien dan ook een apart draadje over hoe christenen met kritiek omgaan.?
of wat christenen onder kritiek verstaan?
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: New Age

Bericht door Jerommel »

Geen aversie om de aversie dus, maar vanwege de INHOUD van de New Age.
Het is gewoon Luciferianisme.
Dat ontkennen ze zelf niet eens.
(Nee, ze lopen het niet te roepen, dat klopt.)
Maar ik ben bang dat je het plaatje niet weet te behappen.
Niet in de laatste plaats vanwege JOUW aversie tegen de inhoudelijke kritiek, tegen het licht dat men er op schijnt waar de New Age dat zelf liever niet doet.

Heb je nou al kennis genomen van "Zeitgeist Refuted", die de lastercampagne van Zeitgeist (een uitgesproken New Age organisatie) bloot legt?
En "the New Age deception"? (niet de site, maar de docu)
En ga je dan onderzoeken of het klopt wat ze zeggen?

Ja, dingen gemaakt door christenen, omdat de Bijbel(inhoud) openlijk worden aangevallen.
Daar blijkt een dikke agenda achter te zitten. Is gewoon aantoonbaar hoor.

Niemand staat represailles voor, want dat mag niet van God, en terecht bovendien.
"We" kunnen toch niets anders doen dan uit te lichten waar de schoen wringt?

En wringen doet ze!
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: New Age

Bericht door callista »

Jerommel schreef:Geen aversie om de aversie dus, maar vanwege de INHOUD van de New Age.
Het is gewoon Luciferianisme.
Dat ontkennen ze zelf niet eens.
haha..wat een grap...natuurlijk niet.
Lucifer heeft ook niets met de duivel te maken - dat heeft het christendom ervan gemaakt. [mede door foute vertalingen in de bijbel]
'Lucifer is de morgenster....de engel des Lichts....de Lichtdrager.
de New Age kent geen duivel.



nou ik laat het hier maar even bij....pppfff'wat een geneuzel... :roll:
eerst een sterke bak koffie......
Laatst gewijzigd door callista op 12 okt 2013, 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: New Age

Bericht door Jerommel »

Tin schreef:
Jerommel schreef:Ja, maar dan vergeet je dus naar de oorsprong te kijken van die New Age.
Het hoe wat en waarom van de New Age.
Dan zal je ongetwijfeld wat minder verward zijn er over.
Er staat nog een niet beantwoorde post met een vraag aan jou van gisteren.
O, die heb ik dan over het hoofd gezien.
Maar sluit hier mooi bij aan.
Je bent, hoewel velen min of meer negatief tegenover datgene dat ze als inhoud van new age zien staan, de enige die suggereerd dat "New age" een eenduidige ,duidelijke en duistere opgezette achtergrond heeft. Als je dat vind moet je duidelijk maken waarom je dat vind.
Dat is m.i. al gedaan. De wiki pagina was al heel verhelderend wat dat betreft.
Het is verder aan de geïnteresseerde om dat verder voor zichzelf uit te zoeken, vind ik.
Maargoed, ik zal ook eens zoeken naar wat linkjes, als het daar dan om gaat...
Nu doe je in feite hetzelfde als wat ik persoonlijk juist een negatief aspect vind van nogal wat new age.
Je mystificeert. Suggereert en verwijst naar geheinzinnige zaken. Maar legt het niet uit. Je praat zodat de lezer denkt van "
O, jeetje, wat is er aan de hand, ik vergeet iets die, Ooorsprong, het Hoe het Waarom.
Precies, goed gezien!
Dit zou bij een werkelijk geïnteresseerd persoon juist die vragen moeten triggeren, opdat ze zelf eens gaan kijken, in plaats van dat ik mijn versie / verwoording er over uit stort.
Leg nu eens gewoon uit waarom je achter de veelkleurige noemer van gedachtengoed dat men new age zou kunnen noemen een soort van geheizinnig complot ziet.
Het is medio 19e eeuw in het leven geroepen als tegengas tegen de reformatie en de bevrijding van de Bijbel.
Needless to say dat de New Age, wat in feite herrijzend Luciferianisme is, aansluit bij de denkwereld van de heersers der aarde, omdat het aan hun wil appelleert en in een gewenste pyramide-machtsstructuur past.
En hoe zat het ook weer met Albert Pike, en zijn roemruchte boek "Morals and Dogma's"?
Ik weet het niet meer uit mijn hoofd..
Maar je moet dit m.i. niet van mij horen, maar ZELF onder de loupe nemen.
Maar dat heeft vanzelfsprekend enkel zin als je niet (te) negatief er naar kijkt, zoals ik er destijds naar keek, als tot dan toe New Ager zijnde.

[edit]
Wat? Ik begrijp mijn eigen zin niet, geloof ik... :lol:
Ik zeg het niet goed..
Ik keek eigenlijk nergens meer positief tegenaan, destijds.
Maar was nog een New Ager toen ik e.e.a. eens ernstig onder de loupe begon te leggen.
Mind you, dat waren niet een klein aantal onerwerpen / docu's / lezingen / wat al niet, dat is een periode van een paar maanden geweest waarin ik dikwijls de hele dag vulde met het zoeken naar de waarheid achter de dingen.
Ik wist immers niet meer wat ik nog moest geloven.
Maar dat werd gaandeweg steeds duidelijker.
Ondanks dat ik eigenlijk helemaal niets moest hebben van alles dat zich christelijk noemde, om de zelfde redenen dat menigeen er niets van moet hebben.
Misschien begrijp je dan waarom ik zo zeker van mijn zaak ben.
En het is niet eens mijn zaak, maar Gods Zaak, zo bleek.
Dit ondanks Gods schittering in afwezigheid in de wereld...

euh.. beetje lange edit..
[/edit]


En dan kom je wederom tot de conclusie dat het t.a.v. het geloof in Christus (aan de hand van de Bijbel wel te verstaan) dogma versus dogma is.
Dat scheelt ook een hoop wrevel, omdat we dan weten waar we staan.
Dat hoeft dan niet meer betwist of aangevochten worden.

Ja, laten we achterdocht en wrevel achterwege laten.
En ja, ook bij new age zullen zeer veel dogma's voorkomen.
Helaas een menselijke eigenschap om dogma s te creeëren.
Ik geloof niet dat het zomaar menselijke bedenksels zijn.
Daarvoor is er teveel aan de hand dat anders doet vermoeden, in het leven, in de wereld van levensbeschouwingen.
Het is helaas zwaar controversiëel..
Misschien een idee om het eens zonder dogma s te proberen?
Geen mens kan lange tijd zonder dogma's of waarheden.
Bovendien ben ik tot geloof gekomen niet vanuit de dogma's maar vanwege het wereldtoneel en de ongeloofwaardigheid van onze heersers en de diverse levensbeschouwingen.
De volgende vraag zou dan zijn:
Welke van die 2 is waar?
Maar ik geloof niet dat iedereen daar al klaar voor is (if ever...).
Inderdaad, helemaal mee eens. Niet iedereen is daar klaar voor.

Ze kunnen denk ik ook niet als twee grootheden tegenover elkaar gezet. Daarvoor zijn ze te complex.
Nee hoor.
Het staat namelijk blijkbaar tegenover elkaar.
De New Age grondleggers maakten daar zelf geen geheim van.
Puur op inhoud alleen al. De media-indoctrinatie even daar gelaten.
De media reikt de vooroordelen aan, en dat timmert het gros dicht voor het Woord.
(Helaas heeft 'het christendom' zelf ook een grote hand (gehad) in het ongeloofwaardig maken van het Woord)
Het is de mens die het simpel wil maken en zeggen, er zijn er twee, die staan tegenover elkaar, en daar moet ik tussen kiezen. De ene waar, de ander niet. Zo simpel is het denk ik niet. Dus het zou genuanceerder moeten.
Waarom? Soms zijn de dingen overduidelijk.
Ik vind het een beetje een slappe houding om uit te gaan van 'de waarheid zal wel in het midden liggen'
Dat is net zo goed een vooraanname.
Ik hoor wel vaker: Maar waarom zoeken naar de verschillen en niet naar de overeenkomsten?
Maar de verschillen zijn niet te overbruggen.
Exclusief het geloof in Christus gelooft in de Vader die zijn Zoon offerde ten behoud van de wereld.
In 1 mens viel de wereld, en in 1 mens is de wereld weer verzoend.
Dat is wel of niet zo, niet half ofzo.
Maar ja, daar zijn we al helemaal niet voor klaar.
Maar wat denk je nou?
Dat ik gelovig ben geboren?
Dat ik met zoiets over 1 nachtje ijs ga?
Dat ik voor mijn lol mijn ego de rug toe keer?
Dat ik een geestelijk masochist ben, die wil balen en lijden onder zijn eigen zondigheid??
De New Age boodschap is (lijkt) veel aantrekkelijker, en spirituele ervaringen kunnen ook maar tegen weinig drugs op.
Ja, liever was ik mijn eigen god in wording, die groeit door het lief en leed van het leven, Yin Yang, wierrook...
Zelfrealisatie en reïncarnatie...
Eén met de wereld waar je leeft, in resonantie met "?".

Bericht nu wel 10 x aangepast, ik laat 'm verder zo...
Laatst gewijzigd door Jerommel op 12 okt 2013, 17:21, 2 keer totaal gewijzigd.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: New Age

Bericht door Jerommel »

Bericht overgeheveld van moderatie-topic:
Tin schreef:
Gaitema schreef:Zelf betwijfel ik of dit allemaal echt zo belangrijk is wat er allemaal als bezwaren tegen het christendom telkens worden ingediend,
Haal a.u.b. niet het christendom door elkaar met gelovigen in Christus.
Er is een duidelijk verschil in definitie en betekenis namelijk.
maar in het verleden wees iemand me er wel eens op dat de term "ongelovigen" gebruiken hard over komt en beter "niet-gelovigen" gebruikt kan worden. Er van uitgaande dat we het over niet christelijken hebben. In het geval van onze discussie zou niet christelijken misschien het beste de lading dekken. Des al niet te min zag ik ook bezwaren die echt storend zijn. Het niet mogen geloven in één waarheid als de enige echte waarheid bijvoorbeeld. Of het toepassen van bijbelse uitleggingen over de reden waarom mensen niet christelijk geloven. Hoewel dat naar mijn idee niet de hele lading dekt altijd, is het wel een omgang met de bijbel die fundamenteel belangrijk is voor christenen en per definitie voor velen de waarheid is.
Ik denk dat er op dit forum niet minder spanning is tussen christenen onderling dan tussen christenen en niet christenen.
We zijn nu eenmaal allemaal mensen hé :P
Ikzelf vind het wel belangrijk dat men als men een geloofsgesprek wil houden dit onbevooroordeeld doet.
Als men té onwrikbaar uitgaat van de eigen gevonden waarheid is er geen uitwisseling mogelijk van gedachten, slechts de ander vertellen hoe het IS (zou zijn).
ZOU ZIJN inderdaad.
En daar ligt een grote moeilijkheid. Want het is een nogal breed dekkend verhaal met allerlei interne samenhang.
Je moet dus eerst uiteen zetten hoe het zou zijn. The big picture dus, als 1 geheel compleet, opgesplitst in puntjes is dat onduidelijk.
Een uiteenzetting dus, zodat we weten waar we het over hebben.
Ja, heel moeilijk..
Misschien is het zelfs zo dat het Offer als enige de werkelijke doorslag geeft.
Dat zijn dingen die diep in je wezen raken, of, zoals bij de meeste mensen schijnbaar, niet...
Als je ervan uit gaat dat de waarheid de waarheid is, zal je ook na vernieuw open onderzoek tot de conclusie komen dat dat de waarheid is. Dus kan je je best open opstellen aan het begin van een discussie lijkt mij.
Ik denk dat we gewoon inhoudelijk moeten wezen, voor zover mogelijk.
Het gaat er tenslotte toch om wat waar is en wat niet.
Gaande weg kan je dan tot nieuwe inzichten komen, of de oude worden bevestigd, of niet.
VAsthouden aan je persoonlijke overtuigingen doen we allemaal van nature.
Dat is een stukje instinctieve zelfbescherming wellicht.
Geen mens is graag in de war tenslotte.
Bovendien ben ik van mening dat het menen de waarheid te kennen (ik wilde zeggen in "in pacht hebben", maar ik druk me maar zo voorzichtig mogelijk uit ;) )
voor zeer veel ellende in de wereld gezorgd heeft, en dus zal ik in mijn uitingen proberen hierop te wijzen.
Dat klopt m.i. niet.
De ellende in de wereld op dat vlak komt vanuit heerszucht van de heersers, die dingen aanwenden om hun positie te versterken.
Verder vind ik het een beetje paniekerig om angstig te zijn voor meningsverschillen.
Waar ben je bang voor? Dat ik bij je langs kom om je de oren te wassen?? :lol:
Ben ik veel te lui voor... ;)

Maar misschien zie ik iets over het hoofd?
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: New Age

Bericht door Jerommel »

callista schreef: de New Age kent geen duivel.
Ze noemen hem "God".

dogma tegenover dogma dus.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: New Age

Bericht door callista »

Jerommel schreef:
callista schreef: de New Age kent geen duivel.
Ze noemen hem "God".

dogma tegenover dogma dus.
heeft niets, maar dan ook niets met dogma's te maken.
verdiep je eerst maar eens in wat een dogma inhoudt.
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: New Age

Bericht door pyro »

pyro schreef: Het gaat hier dus over new age.
De vraag hoe new agers met kritiek omgaan, is trouwens ook wel een leuke. ;)
callista schreef: vind je?
ik denk dat de meesten die kritiek wel naar waarde weten in te schatten.
'weet niet waar die over praat' ? 8-)
Ongehoord? Mensen die op alles en iedereen wat aan te merken hebben, heb je die niet overal?
Brengen jij en ik het er veel beter vanaf dan?
Maar goed, beter een apart draadje, zoals ik al zei.
misschien dan ook een apart draadje over hoe christenen met kritiek omgaan.?
of wat christenen onder kritiek verstaan?
Je blijft zelf liever buiten schot? :lol:
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: New Age

Bericht door Jerommel »

Een leerstelling.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: New Age

Bericht door callista »

Jerommel schreef:Een leerstelling.
juist - en New Agers kennen geen leerstellingen.
die hebben ook geen concilies gehad hè , waarop deze vastgesteld en vastgelegd zijn.....en die eeuwenlang gelden...zonder tegenspraak.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7379
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: New Age

Bericht door Tin »

pyro schreef:
pyro schreef: Het gaat hier dus over new age.
De vraag hoe new agers met kritiek omgaan, is trouwens ook wel een leuke. ;)
callista schreef: vind je?
ik denk dat de meesten die kritiek wel naar waarde weten in te schatten.
'weet niet waar die over praat' ? 8-)
Ongehoord? Mensen die op alles en iedereen wat aan te merken hebben, heb je die niet overal?
Brengen jij en ik het er veel beter vanaf dan?
Maar goed, beter een apart draadje, zoals ik al zei.
misschien dan ook een apart draadje over hoe christenen met kritiek omgaan.?
of wat christenen onder kritiek verstaan?
Je blijft zelf liever buiten schot? :lol:
Stop! Onderwerp is "new age" niet: ruziën.
Helaas doet mijn computer het momenteel niet. En een i pad is handig, maar absoluut niet voor forummen.
Dus: tot laters !
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: New Age

Bericht door Jerommel »

callista schreef:
Jerommel schreef:Een leerstelling.
juist - en New Agers kennen geen leerstellingen.
Hun leerstelling is ondermeer dat Lucifer, de (voorheen) lichtdrager God is.
DAT bevestig je net min of meer zelf.
De leer staat in allerlei boeken en wat al niet.
Daar volgen dogma's uit, leerstellingen dus.
En in deze tijd van globalisering en telecommunicatie herenigt zich weer wat de spraakverwarring uiteen dreef.
Zelfs 1 taal, of iig een klein aantal talen, die men wereldwijd spreekt / verstaat.

die hebben ook geen concilies gehad hè , waarop deze vastgesteld en vastgelegd zijn.....en die eeuwenlang gelden...zonder tegenspraak.
Die heb ik ook niet gehad hoor.
De Bijbel he, dat is de leerstelling van de gelovige in Christus.
En dat weet jij ook heus wel.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: New Age

Bericht door callista »

op deze site is te zien hoe breed het spectrum is wat er allemaal onder New Age geschaard wordt.
zeer interessant te lezen en ook met een kritische blik van de auteur.....zij het zonder veroordelingen en vooroordelen.[tenminste dat heb ik nog niet ontdekt....dus wie weet verandert dat nog... :mrgreen: ]

aangezien het spectrum zo breed is, is het logisch dat lang niet iedereen het met alles eens is of zich daar bij thuis voelt.

Neale Donald Walsh [auteur van 'een ongewoon gesprek met God' ]wordt b.v. aangehaald, alsmede teksten uit de Bijbel - Jezus en God....etc..enz..
het wordt van veel kanten belicht...

het is een hele hap, maar wellicht wel de moeite waard.
voor mij althans wel.... :)

Mijn doel is dan ook niet om nog een theorie in het leven te roepen.
Maar ik heb in de loop der jaren zoveel op het gebied van New Age gelezen, dat ik voor mijzelf op een rijtje wil zetten, wat ik er nu van vind.
Ik moet hierbij denken aan het televisieprogramma ”The verdict” waarin Arthur C. Clarke na jarenlang onderzoek een oordeel probeert te vellen over vermeende mysterieuze verschijnselen.
Want dat is het intrigerende van alles wat er geschreven is :
Wat is er nu van waar en wat is onzin ?
Wat is betrouwbaar en wat is ontsproten aan het brein van een fantast ?

Veel citaten op deze homepage zijn afkomstig uit New-Age-literatuur.

Enerzijds vind ik het soms fascinerend wat er geschreven wordt door New-Age-adepten, anderzijds probeer ik een nuchtere houding tegenover mysterieuze zaken aan te nemen.


http://home.planet.nl/~maat0003/newage.htm
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7379
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: New Age

Bericht door Tin »

pyro schreef: De vraag is wat mij betreft niet of er wijsheid bestaat die van alle tijden is. Het punt is dat je in new age zo vaak ziet dat ze citaatjes gebruiken zonder de bijbehorende traditie daarin te betrekken. Omdat ze zo anti traditie zijn, omdat alles zo volkomen subjectief is bij new age. Zo krijg je iets compleet vaags, oppervlakkigs en vrijblijvends.
Je schrijft "zo vaak ziet" dat duidt dus op voldoende ervaring ermee hebbende. Dat spreek ik niet tegen, want dat kan ik niet weten. Als je zegt "anti traditie"
dan kan ik daar eigenlijk niet zo veel aanknopen. Wel "uit verschillende tradities stammend" maar dat is heel wat anders. De waarde van traditie vind ik trouwens een aparte discussie waard. De rest van wat je schrijft sluit denk ik vooral aan bij het beeld dat jij van "new age" hebt. Meer de richting van hippies etc.

Het blijft iets totaal subjectiefs op die manier. Iets wat diepgang mist en waarmee je jezelf maar al te makkelijk voor de gek kan houden.
Ja, dat zal zeker veel voorkomen. Maar in mijn visie heeft dat niet met "new age"te maken, maar zie je in m.i. in iedere religie (al begrijp ik de opmerking in associatie met hippies etc., die spanden inderdaad de kroon). Wanneer je niet eenzijdig binnen de smalle kaders van een bepaalde geconditioneerde traditie blijft verdiep je je m.i. in potentie juist.




Tin schreef:Wat bedoel je hier met "de wijsheidtradities"?
Wat ik hiervoor ook al beduidde. Een uit zijn verband gerukt citaatje wordt geen 'tijdloze wijsheid' door de bijbehorende traditie waarin deze is vervat te negeren. Bijvoorbeeld wel Christus citeren, maar tegelijk de Kerk die Christus' woorden heeft overgeleverd, bestrijden.
Je zei zelf al: Zelfs hier op geloofsgesprek.nl zijn we het nog niet eens wat een Christen precies is.
Dus dat men Christus citeert, maar niet eens is met wat de mensen in een bepaalde kerk ervan gemaakt heeft lijkt mij op zich niet vreemd.
Ik denk dat iemand dingen citeert waarvan hij ziet dat ze juist zijn.Als men zegt "Gij zult niet doden" betekent dit toch niet automatisch "Gij zult de gehele inhoud zoals in de bijbel staat onderschrijven" De uitspraak mag m.i. wel door ieder gebruikt worden die er de waarheid van inziet.
Misschien wordt ik nu weer iets te kritisch naar jouw. Natuurlijk, ik kan mij de situatie voorstellen waar ik ook zeg "Ja zeg, die pakt hier en daar wat, en maakt er een gedrocht van.

Maar wat ik mij eigenlijk afvroeg is: bestaat er volgens jou "wijsheidstraditie" buiten het christendom; want zoals je het formuleerde suggereerde je dat wel.
Tin schreef: Bij mij heeft dat geleid tot meer afstand tot geloofstheoriën in het algemeen.
Geloof en levensovertuiging zijn bedoeld om ermee te leven. Als je het afstandelijk blijft bestuderen brengt het je geen stap verder vind ik.
Had ik anders voor je moeten formuleren.
Natuurlijk gaat het om leven en niet om afstandelijk bestuderen..
Het woord "gelooftheoriën"is zeer afstandelijk. Maar dat gebruikte ik omdat de afstand reeds geboren was.
Men moeten LEVEN en zeer zeker volgens zijn/ haar OVERTUIGING.
Maar alle geloof waarin men onwaarheid en onwaarachtigheid ziet legt men terzijde en noemt het "gelooftheoriën" .
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7379
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: New Age

Bericht door Tin »

Jerommel schreef: Het is verder aan de geïnteresseerde om dat verder voor zichzelf uit te zoeken, vind ik.
Het gaat er vooral om, om van gedachten te wisselen over de interpretatie van van wat men gevonden heeft. En die interpretatie is zeer verschillend.
Het is medio 19e eeuw in het leven geroepen als tegengas tegen de reformatie en de bevrijding van de Bijbel.
Needless to say dat de New Age, wat in feite herrijzend Luciferianisme is, aansluit bij de denkwereld van de heersers der aarde, omdat het aan hun wil appelleert en in een gewenste pyramide-machtsstructuur past.
Dit is dus jouw interpretatie.
Die uitgaat van iets slechts strijdend tegen het goede.
Waarom is het geen tegengas tegen een de verstikkende conditionering van bestaande machtsstructuren?
Of gewoon een zwakke poging van de zwakke mens om naar schoonheid en waarheid te zoeken in een boze wereld?

Ik keek eigenlijk nergens meer positief tegenaan, destijds
Dan is het denk ik allemaal wel heel begrijpbaar en ook heel goed zoals het gelopen is.

En het is niet eens mijn zaak, maar Gods Zaak, zo bleek.
Dit ondanks Gods schittering in afwezigheid in de wereld...
Ik wil een andere keer best wat meer daar over horen.
Traditie is sterk, dus de meest interessante christen is de bekeerde christen.
Omdat ik mij afvraag wat er dan gebeurt.


Geen mens kan lange tijd zonder dogma's of waarheden.
ook voor een volgende discussie

Ik vind het een beetje een slappe houding om uit te gaan van 'de waarheid zal wel in het midden liggen'
Ik denk niet dat de waarheid in het midden ligt
Maar de verschillen zijn niet te overbruggen.
Dat klinkt inderdaad niet erg new age- achtig, en het omgekeerde dus meer.
En natuurlijk, in de wereld der dualiteit blijven altijd onoverbrugbare verschillen

Maar ik geloof niet dat iedereen daar al klaar voor is (if ever...).
[modbreak Trajecto] Bovenstaande zin is "verdwaalde" quote en hoort niet bij wat hieronder staat.
Maar wat denk je nou?
Dat ik gelovig ben geboren?
Dat ik met zoiets over 1 nachtje ijs ga?
Dat ik voor mijn lol mijn ego de rug toe keer?
Dat ik een geestelijk masochist ben, die wil balen en lijden onder zijn eigen zondigheid??
De New Age boodschap is (lijkt) veel aantrekkelijker, en spirituele ervaringen kunnen ook maar tegen weinig drugs op.
Ja, liever was ik mijn eigen god in wording, die groeit door het lief en leed van het leven, Yin Yang, wierrook...
Zelfrealisatie en reïncarnatie...
Eén met de wereld waar je leeft, in resonantie met "?".

Jij schreef de zinsnede zelf het eerst.
So don't blame me.
Overigens denk ik zeker dat jij je "meer dan gemiddeld" bekommerd hebt om het vinden van iets waarvan je kunt zeggen "ja, dit is de waarheid"
Dat "ego de rug toekeren"vond ik in deze wel weer interessant, maar ja, we kunnen niet alles tegelijk doornemen. komt nog wel eens.

Bericht nu wel 10 x aangepast, ik laat 'm verder zo...
Laat maar zo, is toch al zo lang om te beantwoorden ;)
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7379
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: New Age

Bericht door Tin »

callista schreef:

maar misschien kom je dan vanuit die leegte wel tot een bepaald inzicht, dat voor jou belangrijk en "waar"is.
:)


Ja, die leegte,

Als die er is...

Maar het verlangen wil méér.

Dat is ons probleem


Zo komen we toch zomaar ineens, na wat postjes hier en daar, ineens híer aan :)
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: New Age

Bericht door Jerommel »

Verlangen impliceert een leegte of gemis, per definitie zelfs, dacht ik.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: New Age

Bericht door Jerommel »

Tin schreef:
Jerommel schreef: Het is verder aan de geïnteresseerde om dat verder voor zichzelf uit te zoeken, vind ik.
Het gaat er vooral om, om van gedachten te wisselen over de interpretatie van van wat men gevonden heeft. En die interpretatie is zeer verschillend.
Het is medio 19e eeuw in het leven geroepen als tegengas tegen de reformatie en de bevrijding van de Bijbel.
Needless to say dat de New Age, wat in feite herrijzend Luciferianisme is, aansluit bij de denkwereld van de heersers der aarde, omdat het aan hun wil appelleert en in een gewenste pyramide-machtsstructuur past.
Dit is dus jouw interpretatie.
Nee.
Het is waar de feiten en gegevens mij toe leidden.
Die uitgaat van iets slechts strijdend tegen het goede.
Neen.
Ik heb niets vooraf gesteld. Ik wist het immers niet meer, of bleek nooit te hebben geweten... ;)
Had niet de illusie ergens vanuit te KUNNEN gaan. Dat was nu juist het probleem.
Waarom is het geen tegengas tegen een de verstikkende conditionering van bestaande machtsstructuren?
Omdat het dat niet is.
HEt komt tot ons omdat men het tot ons brengt.
Maar wie is "men"?
Wie hebben de middelen en de belangen?
Wie achten de aarde hun bezit, en het volk slechts plebs?
Of gewoon een zwakke poging van de zwakke mens om naar schoonheid en waarheid te zoeken in een boze wereld?
Het ligt er maar aan hoe integer iemand zijn onderzoekingen doet.
Het vereist inhoudelijke benadering.
Gevoelens blijken te verraderlijk om blind op te varen.
Wat heb je aan schoonheid als het dikwijls bedrieglijk is gebleken?
Waarheid is niet bedrieglijk, omdat het waar is, geen leugen.
Dus ik zocht onder het motto: "No more lies!" naar iets van een stuk waarheid.

Ik keek eigenlijk nergens meer positief tegenaan, destijds
Dan is het denk ik allemaal wel heel begrijpbaar en ook heel goed zoals het gelopen is.[/quote]Ik GELOOF van wel ja.
Het zure is dat een mens (deze althans) blijkbaar ECHT gaat zoeken als de wanhoop nabij is.
zo van: "Okee, genoeg b.s., ik moet het nu ECHT weten, want ik loop dood.."

En het is niet eens mijn zaak, maar Gods Zaak, zo bleek.
Dit ondanks Gods schittering in afwezigheid in de wereld...
Ik wil een andere keer best wat meer daar over horen.
Traditie is sterk, dus de meest interessante christen is de bekeerde christen.

Omdat ik mij afvraag wat er dan gebeurt.
Je kan m'n geloofsbelevingstopic weer oprakelen.
Daar is mijn verhaal on-topic.
Ik heb natuurlijk alleen mijn verhaal.


Geen mens kan lange tijd zonder dogma's of waarheden.
ook voor een volgende discussie

Ik vind het een beetje een slappe houding om uit te gaan van 'de waarheid zal wel in het midden liggen'
Ik denk niet dat de waarheid in het midden ligt
O, excuses.. :oops:
Ik heb blijkbaar geen duidelijk beeld van wat jij zelf zoal gelooft.
Maar de verschillen zijn niet te overbruggen.
Dat klinkt inderdaad niet erg new age- achtig, en het omgekeerde dus meer.
En natuurlijk, in de wereld der dualiteit blijven altijd onoverbrugbare verschillen
Nou ja, kijk, het Evangelie is waar of niet.
De Vader gaf de Zoon als Offerlam voor onze schulden, niemand komt tot de Vader dan door Christus, want in 1 mens viel de wereld in zonde, en door 1 mens is de wereld weer verzoend met God.
Vergeving om niet, en dus ook niet te verdienen !
De Bijbel ademt deze concepten.
Als enige.
Maar ik geloof niet dat iedereen daar al klaar voor is (if ever...).
([modbreak Trajecto] Opnieuw de verdwaalde zin, hierboven.)
Maar wat denk je nou?
Dat ik gelovig ben geboren?
Dat ik met zoiets over 1 nachtje ijs ga?
Dat ik voor mijn lol mijn ego de rug toe keer?
Dat ik een geestelijk masochist ben, die wil balen en lijden onder zijn eigen zondigheid??
De New Age boodschap is (lijkt) veel aantrekkelijker, en spirituele ervaringen kunnen ook maar tegen weinig drugs op.
Ja, liever was ik mijn eigen god in wording, die groeit door het lief en leed van het leven, Yin Yang, wierrook...
Zelfrealisatie en reïncarnatie...
Eén met de wereld waar je leeft, in resonantie met "?".
Jij schreef de zinsnede zelf het eerst.
So don't blame me.
Kleine spraakverwarring dan blijkbaar.. :smile:
Overigens denk ik zeker dat jij je "meer dan gemiddeld" bekommerd hebt om het vinden van iets waarvan je kunt zeggen "ja, dit is de waarheid"
Dat "ego de rug toekeren"vond ik in deze wel weer interessant, maar ja, we kunnen niet alles tegelijk doornemen. komt nog wel eens.
Dat is het bekeren van het vlees.
Dit in tegenstelling tot de egotrip die men onthechten noemt... Hoe ironisch... :|
En dat is geen vooroordeel maar ervaring en observatie.
(Desalniettemin mijn perceptie natuurlijk.)

[modbreak Trajecto] Codes goed gezet. Jullie maken het ingewikkeld maar nu klopt het volgens mij. :)
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: New Age

Bericht door pyro »

pyro schreef: De vraag is wat mij betreft niet of er wijsheid bestaat die van alle tijden is. Het punt is dat je in new age zo vaak ziet dat ze citaatjes gebruiken zonder de bijbehorende traditie daarin te betrekken. Omdat ze zo anti traditie zijn, omdat alles zo volkomen subjectief is bij new age. Zo krijg je iets compleet vaags, oppervlakkigs en vrijblijvends.
Tin schreef:Je schrijft "zo vaak ziet" dat duidt dus op voldoende ervaring ermee hebbende. Dat spreek ik niet tegen, want dat kan ik niet weten. Als je zegt "anti traditie" dan kan ik daar eigenlijk niet zo veel aanknopen. Wel "uit verschillende tradities stammend" maar dat is heel wat anders. De waarde van traditie vind ik trouwens een aparte discussie waard. De rest van wat je schrijft sluit denk ik vooral aan bij het beeld dat jij van "new age" hebt. Meer de richting van hippies etc.
'anti traditie' is minder gelukkig verwoord. Even verderop in je reactie heb je het over eenzijdigheid en conditionering in verband met traditie. Dat is typisch een opvatting die je bij new agers tegenkomt. Ze ervaren traditie als iets beperkends waarmee ze geconditioneerd zijn en dat ze dan achter zich laten. Waarbij de eigen innerlijke wereld centraal komt te staan. Vandaar dat je in new age ook steeds het 'oordeel niet' en 'ieder zijn eigen waarheid' tegen komt. Het gaat immers juist om ruimte geven aan je zelf afgezet tegen allerlei beperkende normen die de buitenwereld probeert op te leggen.
In die zin wordt traditie als iets negatiefs gezien. Dat is wat ik met 'anti-traditie' bedoel.
Het blijft iets totaal subjectiefs op die manier. Iets wat diepgang mist en waarmee je jezelf maar al te makkelijk voor de gek kan houden.
Ja, dat zal zeker veel voorkomen. Maar in mijn visie heeft dat niet met "new age"te maken, maar zie je in m.i. in iedere religie (al begrijp ik de opmerking in associatie met hippies etc., die spanden inderdaad de kroon). Wanneer je niet eenzijdig binnen de smalle kaders van een bepaalde geconditioneerde traditie blijft verdiep je je m.i. in potentie juist.
Voor de duidelijkheid, hippies hebben voor mij een overwegend positieve associatie. Niets dieps overigens. Meer nostalgie.
En ja, ook met religie zie je de nodige gemakzucht en kan men zichzelf voor de gek houden. Bij new age wordt dit m.i. in de hand gewerkt doordat subjectivisme zo sterk de nadruk heeft. Met credo's als 'iedereen heeft op z'n eigen manier gelijk' word je a.h.w. aangemoedigd elke confrontatie met harde werkelijkheid te vermijden.

Ik vind het trouwens niet verkeerd dat je een eenzijdige visie die uit conditionering voortkomt onderzoekt en aflegt. Dat heb ik ook gedaan. Mij bracht dat verdieping, in die zin dat ik de betekenis en waarde van traditie juist helderder ben gaan inzien.
Tin schreef:Wat bedoel je hier met "de wijsheidtradities"?
Wat ik hiervoor ook al beduidde. Een uit zijn verband gerukt citaatje wordt geen 'tijdloze wijsheid' door de bijbehorende traditie waarin deze is vervat te negeren. Bijvoorbeeld wel Christus citeren, maar tegelijk de Kerk die Christus' woorden heeft overgeleverd, bestrijden.
Je zei zelf al: Zelfs hier op geloofsgesprek.nl zijn we het nog niet eens wat een Christen precies is.
Dus dat men Christus citeert, maar niet eens is met wat de mensen in een bepaalde kerk ervan gemaakt heeft lijkt mij op zich niet vreemd.
Ik denk dat iemand dingen citeert waarvan hij ziet dat ze juist zijn. Als men zegt "Gij zult niet doden" betekent dit toch niet automatisch "Gij zult de gehele inhoud zoals in de bijbel staat onderschrijven" De uitspraak mag m.i. wel door ieder gebruikt worden die er de waarheid van inziet.
Misschien wordt ik nu weer iets te kritisch naar jou. Natuurlijk, ik kan mij de situatie voorstellen waar ik ook zeg "Ja zeg, die pakt hier en daar wat, en maakt er een gedrocht van.
Nu haal je mijn citaat uit de context en maak je er iets van wat ik niet bedoel. Op dit forum wordt geen norm gehanteerd wat een christen is. Geeft niks, maar betekent alleen dat het toegelicht moet worden wat / wie bedoeld wordt met, in het geval van dit voorbeeld, 'orthodoxe' christenen.
Wat mij betreft ligt de kern van christelijk geloven bij de oorspronkelijke Kerk die de woorden van Christus overgeleverd heeft. Anders gezegd: je kan niet Christus citeren en je niets aantrekken van de geloofstraditie waarbinnen die woorden overgeleverd zijn.

En nee, het gebod 'gij zult de gehele inhoud zoals in de bijbel staat onderschrijven' is mij niet bekend. Dat komt mij niet bekend voor als christelijk geloof.
Maar wat ik mij eigenlijk afvroeg is: bestaat er volgens jou "wijsheidstraditie" buiten het christendom; want zoals je het formuleerde suggereerde je dat wel.
Ja hoor. Ik ben wel terughoudend met het duiden van die wijsheid. Veel terughoudender dan bijv. in new age gebruikelijk is. Het is nl. niet zo dat iets klopt omdat het jou persoonlijk op een bepaalde manier aanspreekt. Iemands persoonlijke ideeen hoeven helemaal niet bij voorbaat 'waar' te zijn. 'Ieder z'n eigen waarheid' is een redelijk ernstige vergissing. Naar mijn bescheiden mening 8-)
Tin schreef: Bij mij heeft dat geleid tot meer afstand tot geloofstheoriën in het algemeen.
Geloof en levensovertuiging zijn bedoeld om ermee te leven. Als je het afstandelijk blijft bestuderen brengt het je geen stap verder vind ik.
Had ik anders voor je moeten formuleren.
Natuurlijk gaat het om leven en niet om afstandelijk bestuderen..
Het woord "gelooftheoriën"is zeer afstandelijk. Maar dat gebruikte ik omdat de afstand reeds geboren was.
Men moeten LEVEN en zeer zeker volgens zijn/ haar OVERTUIGING.
Maar alle geloof waarin men onwaarheid en onwaarachtigheid ziet legt men terzijde en noemt het "gelooftheoriën" .
Het is natuurlijk niet redelijk dat je iets wat voor jou niet opbouwend is, door de strot geduwd zou worden. Echter ook in dit geval ben ik terughoudend met het terzijde leggen, of in elk geval, met het afwijzen als onjuist. Want later als je inzicht zich heeft verdiept, zie je die 'theorieen' wellicht in een ander licht.
Neemt niet weg dat mensen onwaarachtig kunnen zijn. Menig sluwe wolf hult zich in waarheid als ware hij een onschuldig schaap. Zulke zaken verwerpe men met alle kracht.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: New Age

Bericht door Jerommel »

x2

Maarrr... :oops:
pyro schreef:En nee, het gebod 'gij zult de gehele inhoud zoals in de bijbel staat onderschrijven' is mij niet bekend. Dat komt mij niet bekend voor als christelijk geloof.
Hmm... Gij zult niet toevoegen of wegnemen van...
Maar daar hebben we het elders nog wel eens over.
;)
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: New Age

Bericht door Zolderworm »

Zo hier ben ik weer. M'n vriendin is dit weekend wat eerder vertrokken omdat ze wou kijken of haar huis inmiddels niet onder water stond. Er is hier in dit topic intussen veel gebeurd. Ik heb het gevoel dat ik het niet allemaal kan inhalen, dus begin ik zomaar in het wilde weg met weinig referentie tot het voorgaande.
Ik heb het gevoel dat het grote verschil tussen new age en het meer traditionele christendom het verschil is tussen de innerlijke ervaring en de uiterlijke leer zonder eigen innerlijke ervaring. Nu hebben weliswaar de meeste 'aanhangers' van een new-age-achtig gedachtegoed zelf geen innerlijke ervaring. En dan wordt het toch 'van horen zeggen'. Maar de meer traditionele christenen hebben het sowieso van horen zeggen, of feitelijk van 'het gelezen hebben'. Ik denk dat de meeste 'aanhangers' van new-achtig gedachtegoed dat onvoldoende vinden. Al zullen de meesten van hen het niet echt zelf ervaren, het moet voor hen toch iets zijn wat je in principe in jezelf kunt ervaren. En zij hebben over het algemeen ook de neiging eraan te willen werken het in zichzelf te ervaren. Iets alleen maar aannemen omdat het nu eenmaal ooit zo geschreven is, geeft hun geen enkele bevrediging. Dat vinden ze dood en dor, en volstrekt niet interesesant. Daarom zal een christen van traditionele stempel een new-age-behoeftige ook nooit ervan kunnen overtuigen dat hij verkeerd bezig is, of een valse doctrine aanhangt. Want een leer die gaat over iets wat je alleen maar zou moeten aannemen zonder dat je het zelf in je innerlijk kunt ervaren, vinden ze helemaal niks.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7379
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: New Age

Bericht door Tin »

[modbreak Trajecto] Codes goed gezet. Jullie maken het ingewikkeld maar nu klopt het volgens mij. :)
Niet helemaal. 8-)
Maar geeft niet hoor, Jerommel en ondergetekende snappen het wel. :)
De weg naar waarheid is nu eenmaal ingewikkeld ;)
In ieder geval hartelijk dank!
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7379
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: New Age

Bericht door Tin »

Zolderworm schreef:Zo hier ben ik weer. M'n vriendin is dit weekend wat eerder vertrokken omdat ze wou kijken of haar huis inmiddels niet onder water stond. Er is hier in dit topic intussen veel gebeurd. Ik heb het gevoel dat ik het niet allemaal kan inhalen,
Ja, veel gebeurd. Was ook nog van plan jouw te antwoorden, maar ik houd de handel en wandel van de forummers goed in de gaten dus ik weet dat je er in het weekend niet bent. Ben je er ineens 8-)
Nou ja, als ik het allemaal bij kan fietsen komt het nog. Ga nu eerst door weer en wind naar de abdijkerk in Loosduinen fietsen voor een barokconcert. Heb er echt zin in.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: New Age

Bericht door Jerommel »

Da's hier niet ver vandaan!
Tin schreef:[modbreak Trajecto] Codes goed gezet. Jullie maken het ingewikkeld maar nu klopt het volgens mij. :)

Niet helemaal. 8-)
Maar geeft niet hoor, Jerommel en ondergetekende snappen het wel. :)
De weg naar waarheid is nu eenmaal ingewikkeld ;)
In ieder geval hartelijk dank!
Ik ben de draad echter een ukkeltje bijster, omtrent de 'verdwaalde zin'... :?:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: New Age

Bericht door Zolderworm »

Ik vind feitelijk ook dat new age en het traditionele christendom feitelijk twee verschillende dingen zijn, die weinig met elkaar te maken hebben. New age richt zich niet alleen op de innerlijke wereld, maar ook op een innerlijke ontwikkelingsweg en een weg van zelfkennis. Bij het christendom in het algemeen zie je dat volgens mij toch veel minder, zeker bij het protestantse christendom. Daar gaat het toch meer om het uiterlijk praktiseren van goed gedrag. En dat is toch echt iets totaal anders.
Only dead fish go with the flow