New Age

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: New Age

Bericht door Zolderworm »

Jerommel schreef:Is er dan een verschil tussen werkelijk en waar? :|
Zoals gezegd: Het adjectief 'waar' wordt in de eerste plaats toegeschreven aan overtuigingen, uitspraken en theorieën. Dat veronderstelt dus de aanwezigheid van mensen, die iets waar vinden. De werkelijkheid is er altijd, ook als mensen denken dat het niet waar is. En ook als er helemaal geen mensen zijn.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
vrolijke
Berichten: 3277
Lid geworden op: 11 mar 2013, 11:10
Man/Vrouw: M
Locatie: Stuttgart

Re: New Age

Bericht door vrolijke »

Zolderworm schreef:
vrolijke schreef:Er is geen kat, in die donkere kamer.
Ik heb hem zojuist geknepen.
Dacht ik.
Religieuzen en esoteriker vinden die kat, die er niet is, wel eens vaker. 8-)
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: New Age

Bericht door Jerommel »

Zolderworm schreef:
Jerommel schreef:Is er dan een verschil tussen werkelijk en waar? :|
Zoals gezegd: Het adjectief 'waar' wordt in de eerste plaats toegeschreven aan overtuigingen, uitspraken en theorieën. Dat veronderstelt dus de aanwezigheid van mensen, die iets waar vinden. De werkelijkheid is er altijd, ook als mensen denken dat het niet waar is. En ook als er helemaal geen mensen zijn.
Je ontwijkt de vraag:
Is er een verschil tussen waar en werkelijk? (met of zonder -heid.)
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: New Age

Bericht door Zolderworm »

Jerommel schreef:
Zolderworm schreef:
Jerommel schreef:Is er dan een verschil tussen werkelijk en waar? :|
Zoals gezegd: Het adjectief 'waar' wordt in de eerste plaats toegeschreven aan overtuigingen, uitspraken en theorieën. Dat veronderstelt dus de aanwezigheid van mensen, die iets waar vinden. De werkelijkheid is er altijd, ook als mensen denken dat het niet waar is. En ook als er helemaal geen mensen zijn.
Je ontwijkt de vraag:
Is er een verschil tussen waar en werkelijk? (met of zonder -heid.)
Ja, er is een verschil. Zie mijn post hierboven. Werkelijk is dat wat de werkelijkheid is. (Zou een uitspraak van Wittgenstein kunnen zijn.)

(Ik ga nu mijn weekend-afwezigheid in, want mijn vriendin komt zo. Ik spreek je maandag weer.)
Only dead fish go with the flow
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: New Age

Bericht door hopper »

Peter79 schreef: 09 okt 2013, 12:17 In onze omgeving zijn er mensen die aan yoga doen. Ik dacht dat het misschien onder New Age viel, maar dat lijkt niet echt het geval als ik daarop google. Het lijkt er op dat yoga erg populair is en het gaat ook over zelfrealisatie.

Ik dacht dat New Age iets was dat vooral speelde in de jaren '90. Ik heb daar zelf nooit mee te maken gehad. Is New Age een containerbegrip en is het zinvol om daarbinnen enkele belangrijke onderwerpen te bepalen?

New Age is idd een containerbegrip en je wordt er als dusdanig niet wijzer van.
Maar er kunnen natuurlijk wel weer zinnige onderdelen in zitten.
Doorgaans monotheïstisch van aard. Maar steeds roepen dat alles liefde is en dat we allen een zijn is niet helpend.
Dingen worden niet waar omdat we ze roepen of geloven, maar omdat we ze onderzoeken.
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: New Age

Bericht door Snelheid »

Was dat niet in NL de vorige eeuw jaren 80 en 90 een soort geloof van de post hippie,geen hippie meer goed gearriveerd maar toch nog een beetje blijven hangen in he man alles is liefde rook een stikkie mee.Zo te zien bestaat heel dat New Age niet meer.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: New Age

Bericht door Gaitema »

Peter79 schreef: 09 okt 2013, 12:17 In onze omgeving zijn er mensen die aan yoga doen. Ik dacht dat het misschien onder New Age viel, maar dat lijkt niet echt het geval als ik daarop google. Het lijkt er op dat yoga erg populair is en het gaat ook over zelfrealisatie.

Ik dacht dat New Age iets was dat vooral speelde in de jaren '90. Ik heb daar zelf nooit mee te maken gehad. Is New Age een containerbegrip en is het zinvol om daarbinnen enkele belangrijke onderwerpen te bepalen?
Wat misschien interessant is, dat uit onderzoeken blijkt dat van hen die niet bij een kerk horen in Nederland, de helft aan New Age doet. Daar valt de gedachte "er moet iets meer zijn" onder. Het ietsisme.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: New Age

Bericht door Storm »

Valt de groep van de Rozenkruisers ook onder New-Age?
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: New Age

Bericht door Snelheid »

Storm schreef: 16 feb 2020, 22:33 Valt de groep van de Rozenkruisers ook onder New-Age?
Niet bepaald nee.
Je hebt zelf twee van die groepen;jaren geleden is daar een afsplitsing geweest.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7378
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: New Age

Bericht door Tin »

Storm schreef: 16 feb 2020, 22:33 Valt de groep van de Rozenkruisers ook onder New-Age?
Ik zou zeggen: nee.
Maar 'New age' is inderdaad een containerbegrip, zoals eerder geschreven.
Een containerbegrip waar velen juist niet onder zullen willen vallen. Maar door anderen wel in 'die hoek' gezet.
Het slaat vooral op allerlei opkomende groepjes vanaf zo 1970 waarbij vaak het begrip 'watermantijdperk' een bindend element was/ is.
Feitelijk gaat het begrip terug op de Theosophie gesticht door mw. Blavatsky. Theosofen en andere in of na die tijd (eind 19e eeuw) ontstane groepen zullen zich er echter meestal niet zo mee identificeren.
Je bedoelt het Lectorium Rosicrusianum?
De Rozenkruisers groep gesticht door de gebroeders Leene ?(je hebt ook nog de AMORC)
Nou ja, die identificeren zich sowieso niet met iets anders dan alleen zichzelf. ;) :D
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: New Age

Bericht door Storm »

Inderdaad @Tin,
Ik had mij wel iets ingelezen,eerder ook. Maar in deze omgeving is/was een vakantie huis van wat wij noemden de Rozenkruisers, het ligt prachtig op de zandverstuiving.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7378
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: New Age

Bericht door Tin »

Ah.Ok, ja, klopt.
Inderdaad, in de buurt bij jullie.
Zie/ spreek je er wel eens mensen van?
Zo ja, vind je ze aardig? :P
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: New Age

Bericht door Storm »

Tin schreef: 16 feb 2020, 23:35 Ah.Ok, ja, klopt.
Inderdaad, in de buurt bij jullie.
Zie/ spreek je er wel eens mensen van?
Zo ja, vind je ze aardig? :P
Ja , ik ken (een beetje) de partner van een plaatsgenoot,hij is lid van Lectorium Rosicrusianum,. Een leuke sportieve man, gek op de natuur. Maar gesprekken hierover heb ik niet met hem gehad, daar kennen we elkaar niet goed genoeg voor. Ik meen dat ze ook in reïncarnatie geloven. Het conferentieoord heeft Noverosa.
Het ligt wat afgelegen maar wel heel mooi, het lijkt een wat besloten groep.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: New Age

Bericht door hopper »

Storm schreef: 16 feb 2020, 22:33 Valt de groep van de Rozenkruisers ook onder New-Age?
Ze vallen er niet onder, maar er zijn wel overeenkomsten. Rozenkruisers maken gebruik van christendom, taoisme, hermetisme enz.
En in de praktijk bedrijven ze ook liefde. Nee, niet wat men nu denkt. Maar het is het actief ontwikkelen van het hart naar de medemens toe en ze keren zich innerlijk in in het hart in wat men tempel noemt. Op een bepaalde manier zijn het wel gelovigen, maar dan heel erg vrij. En liefde staat erg hoog aangeschreven.
Het zijn fijne, warme mensen. Zo zou ik ze omschrijven. Ze gaan uit van de aardse natuur en dat er een goddelijke natuur is (liefde) en die trachten ze samen te brengen.

Nee, ik ben geen rozenkruiser. Ik ben iemand die graag door andermans ogen kijkt en het is verrijkend geweest om ze bezocht te hebben.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7378
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: New Age

Bericht door Tin »

Storm schreef: 17 feb 2020, 00:05
Tin schreef: 16 feb 2020, 23:35 Ah.Ok, ja, klopt.
Inderdaad, in de buurt bij jullie.
Zie/ spreek je er wel eens mensen van?
Zo ja, vind je ze aardig? :P
Ja , ik ken (een beetje) de partner van een plaatsgenoot,hij is lid van Lectorium Rosicrusianum,. Een leuke sportieve man, gek op de natuur. Maar gesprekken hierover heb ik niet met hem gehad, daar kennen we elkaar niet goed genoeg voor. Ik meen dat ze ook in reïncarnatie geloven. Het conferentieoord heeft Noverosa.
Het ligt wat afgelegen maar wel heel mooi, het lijkt een wat besloten groep.
Ligt ongetwijfeld mooi.
Maar je kunt ook eens googelen op Lectorium Rosicrisianum Caux.
Prachtig Belle époque pand boven Montreux met schitterend uitzicht over het meer van Genève.

Ja, is inderdaad wel een besloten groep.
Hoewel ze veel openbare voordrachten houden, waar ik in mijn jongere jaren ook een poosje trouwe bezoeker van was.
Geloven in reïncarnatie inderdaad.
Dat is toch logisch als je dichtbij de waarheid zit? ( ;) )
Nogal steriele sfeer vond ik.
Ach, je moet er van houden.
Of tegen te hoop lopen natuurlijk :D
Wist je dat Zolderworm als een soort van moderne Luther 75 stellingen tegen het Lectorium gepubliceerd heeft op internet? :lol:
Ik begrijp er eigenlijk niks van dat dat soort beweginkjes in de moderne tijd (lelijke uitdrukking vind ik zelf hoor) nog kan bestaan.
Maar ja, ik ben voorstander van een pluriforme maatschappij, dus mij hoor je niet klagen.
En wat je zegt: er lopen vast hele leuke sportieve mannen rond, die gek zijn op de natuur. :)
Helaas liepen er in mijn tijd niet genoeg leuke sportieve vrouwen rond die gek zijn op de natuur. Dan was ik misschien jonger getrouwd.
Herinner me wel een zekere M. in het groepje waar wij als bezoekers-en-niet-ingewijden dan na afloop van de bijeenkomst nog wat mee gingen koffie drinken. Maar die was vast wat te new age achtig voor mij. :D
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: New Age

Bericht door callista »

Tin schreef: 17 feb 2020, 12:16
Wist je dat Zolderworm als een soort van moderne Luther 75 stellingen tegen het Lectorium gepubliceerd heeft op internet? :lol:
Ja..ik ken ze en heb ze allemaal gelezen, maar misschien wil onze lieve Zolder :kiss1: wel helemaal niet dat iedereen dat weet en leest
En waarom die lol smiley?
Dat begrijp ik niet...
Zolder heeft zich daar erg in verdiept...en heeft mijn respect voor het uitzoeken...
Ook een standbeeld... ;)