New Age

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: New Age

Bericht door pyro »

callista schreef: ...laten we het over de New Age hebben in al zijn veelkleurigheid en niet over wat de New Age inhoudt vanuit christelijk oogpunt of vanuit het oogpunt van De Kerk...
De christelijke deelnemers aan dit gesprek hebben een christelijke mening over new age. Als je daar niets mee te maken wilt hebben, hebben wij elkaar niets te melden. :|
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: New Age

Bericht door callista »

pyro schreef:
callista schreef: ...laten we het over de New Age hebben in al zijn veelkleurigheid en niet over wat de New Age inhoudt vanuit christelijk oogpunt of vanuit het oogpunt van De Kerk...
De christelijke deelnemers aan dit gesprek hebben een christelijke mening over new age.
Als je daar niets mee te maken wilt hebben, hebben wij elkaar niets te melden. :|
oké....wat zijn jouw bezwaren inzake 'New Age'?
en welk deel daarvan?---..want het spectrum is nogal breed....

en waar baseer je die bezwaren op?
eigen onderzoek, ervaring of anders?

heb je mijn links gelezen trouwens?
Vertrokken user_2
Berichten: 1297
Lid geworden op: 13 mar 2013, 21:29
Man/Vrouw: M

Re: New Age

Bericht door Vertrokken user_2 »

pyro schreef:
callista schreef: ...laten we het over de New Age hebben in al zijn veelkleurigheid en niet over wat de New Age inhoudt vanuit christelijk oogpunt of vanuit het oogpunt van De Kerk...
De christelijke deelnemers aan dit gesprek hebben een christelijke mening over new age. Als je daar niets mee te maken wilt hebben, hebben wij elkaar niets te melden. :|
Precies.... topic kan weer dicht zo....

Opvallend dat prof Hanegraaff van de UvA nu opeens als een apologeet van het Vaticaan bestempeld word. Ik denk dat hij zichzelf voor de trein werpt als hij dat leest.... :lol:

maar ja, zo kan men makkelijk elk argument afdoen en hoef je alleen maar vuil te spuiten en nergens op te reageren. :roll:
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: New Age

Bericht door callista »

Loyola schreef:
pyro schreef:
callista schreef: ...laten we het over de New Age hebben in al zijn veelkleurigheid en niet over wat de New Age inhoudt vanuit christelijk oogpunt of vanuit het oogpunt van De Kerk...
De christelijke deelnemers aan dit gesprek hebben een christelijke mening over new age. Als je daar niets mee te maken wilt hebben, hebben wij elkaar niets te melden. :|
Precies.... topic kan weer dicht zo....

Opvallend dat prof Hanegraaff van de UvA nu opeens als een apologeet van het Vaticaan bestempeld word. Ik denk dat hij zichzelf voor de trein werpt als hij dat leest.... :lol:

maar ja, zo kan men makkelijk elk argument afdoen en hoef je alleen maar vuil te spuiten en nergens op te reageren. :roll:
tja..Hanegraaff is de zoon van een Hervormde predikant---dus hij bekijkt het ook vanuit christelijk dogmatisch perspectief.
verder beweert hij dat
de term esoterie pas in 1828 werd uitgevonden en met terugwerkende kracht is geplakt op eerdere stromingen----- en dat komt mij zeer vreemd voor. :o
de esoterie en de gnostiek bestonden al veel eerder dan het christendom in zijn huidige vorm.
Laatst gewijzigd door callista op 09 okt 2013, 16:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Okidoki

Re: New Age

Bericht door Okidoki »

Ik stel voor dat een ieder die het gedoe zat is kiest voor de TR functie en er hier inhoudelijk over New Age geneuzeld kan worden.
Schertsende opmerkingen over de "Leer" zijn gewoon niet nodig namelijk.
Elke vorm van acceptatie van de ander is welkom....

En ja,ik heb inmiddels een TR aangemaakt over deze draad....
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: New Age

Bericht door callista »

Okidoki schreef:Ik stel voor dat een ieder die het gedoe zat is kiest voor de TR functie en er hier inhoudelijk over New Age geneuzeld kan worden.
Schertsende opmerkingen over de "Leer" zijn gewoon niet nodig namelijk.
Elke vorm van acceptatie van de ander is welkom....

En ja,ik heb inmiddels een TR aangemaakt over deze draad....
:roll:
het kenmerk van de "New Age" is juist dat zij tegen elke vorm van Leer en dogmatiek en doctrine is.
Gebruikersavatar
Trajecto
Site Admin
Berichten: 15540
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:07
Man/Vrouw: M
Locatie: midden van het land

Re: New Age

Bericht door Trajecto »

[modbreak Traject] Dicht nu even. Ik zoek het later uit maar heb nu geen tijd.

Update: 10 berichten verwijderd. Kibbelarijen zijn niet de bedoeling.
Graag wat respect hebben. Niet schamper reageren op iets, ook niet als het vanuit je eigen zicht weinig of geen waarde heeft. Gewoon vertellen waarom je iets wel of niet waardevol vindt, graag; zonder een onprettige emotie erin te leggen voor de ander.


Het topic is weer open.

Nulla aetas ad discendum sera
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7379
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: New Age

Bericht door Tin »

Helaas heb ik nu, als topicstarter, de tijd niet te reageren.
Gisteravond, toen ik wel tijd had, vanwege het slot maar even een stukje van Loyola's link gelezen.
En tot de conclusie gekomen dat een onbevooroordeeld lezer ook na lezing ervan tot de conclusie kan komen dat bepaalde "new age" standpunten de waarheid misschien toch wel beter benaderen dan het standpunt dat men op zich wenst te verdedigen. Dus objectiever dan men eventueel zou kunnen denken.
Wat mijn inbreng betreft blijft het dus nog even bij de topicstart en mijn bijdrage van gisteren tussen de middag.
Ik hoop op wat (mogelijkheid tot) inhoudelijke inbreng, het komt tenslotte weinig voor dat er hier een topic is niet vanuit traditioneel christelijke hoek geopend.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Itamar
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2013, 22:17
Man/Vrouw: M

Re: New Age

Bericht door Itamar »

Tin schreef:Helaas heb ik nu, als topicstarter, de tijd niet te reageren.
Gisteravond, toen ik wel tijd had, vanwege het slot maar even een stukje van Loyola's link gelezen.
En tot de conclusie gekomen dat een onbevooroordeeld lezer ook na lezing ervan tot de conclusie kan komen dat bepaalde "new age" standpunten de waarheid misschien toch wel beter benaderen dan het standpunt dat men op zich wenst te verdedigen. Dus objectiever dan men eventueel zou kunnen denken.
Wat mijn inbreng betreft blijft het dus nog even bij de topicstart en mijn bijdrage van gisteren tussen de middag.
Ik hoop op wat (mogelijkheid tot) inhoudelijke inbreng, het komt tenslotte weinig voor dat er hier een topic is niet vanuit traditioneel christelijke hoek geopend.
Beste Tin,
Maar wat is "new age" eigenlijk. Er zullen door forummers dingen al of niet terecht onder geschaard worden die totaal elkaar tegengestelde zijn
.
Kun je, gezien wat je in de starttopic schreef, het onderwerp iets wat duidelijker specificeren? Het voorkomt denk ik zweverigheid!
Dus vraag één is: wat verstaan we er eigenlijk onder?
Volgens Wikipedia is het heel breed.
En vraag twee is: wat vinden we daar van?
Van welk onderwerp?

Ik hoop dat je begrijpt, waar moet ik op reageren?
Volgens mij, is de "New Age" beweging niet meer zo de belangstelling. Of vergis ik mij?

Een hartelijke groet.
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: New Age

Bericht door pyro »

Tin schreef: Persoonlijk associeer ik het fenomeen ook niet zo zeer met theosofie, maar meer met de wildgroei aan gedachtengoed, zoals dat vanaf de zestiger jaren opkwam, die wel geënt is op die gedachten van "een nieuwe tijd", maar eigenlijk vooral een mengeling is van de meest uiteenlopende zaken, die waarschijnlijk alleen met elkaar gemeen hebben dat ze religieus vernieuwend en tegen de materialistische wereldvisie gekeerd zijn. Vaak naief, soms waardevol. Soms totaal onjuist, soms heel lovenswaardig. Dit alles uiteraard gezien vanuit mijn ogen.
New age als een soort voortzetting van de hippie tijd, zeg maar. Daar heb ik ook wel eens aan gedacht. Flower power 8-)
Een mens zou er nostalgisch van worden.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: New Age

Bericht door pyro »

callista schreef: oké....wat zijn jouw bezwaren inzake 'New Age'?
en welk deel daarvan?---..want het spectrum is nogal breed....

en waar baseer je die bezwaren op?
eigen onderzoek, ervaring of anders?
Ik heb als eerste gereageerd in dit topic. Daar heb ik beschreven wat new age naar mijn idee is en wat ik ervan vind op basis van mijn ervaringen ermee.
Heb je dat bericht gelezen?
Verder valt me op dat je uitsluitend naar bezwaren vraagt. Daarmee geef je wel een negatieve draai aan het gesprek. Waarom eigenlijk? De topic start geeft er geen aanleiding toe, en mijn reactie op die start volgens mij ook niet echt.
heb je mijn links gelezen trouwens?
Ja. De geboden informatie is niet van een goed niveau. Die beoordeling staat overigens geheel los van de overweging of het een pro of contra new age standpunt betreft.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: New Age

Bericht door Jerommel »

pyro schreef:
Tin schreef: Persoonlijk associeer ik het fenomeen ook niet zo zeer met theosofie, maar meer met de wildgroei aan gedachtengoed, zoals dat vanaf de zestiger jaren opkwam, die wel geënt is op die gedachten van "een nieuwe tijd", maar eigenlijk vooral een mengeling is van de meest uiteenlopende zaken, die waarschijnlijk alleen met elkaar gemeen hebben dat ze religieus vernieuwend en tegen de materialistische wereldvisie gekeerd zijn. Vaak naief, soms waardevol. Soms totaal onjuist, soms heel lovenswaardig. Dit alles uiteraard gezien vanuit mijn ogen.
New age als een soort voortzetting van de hippie tijd, zeg maar. Daar heb ik ook wel eens aan gedacht. Flower power 8-)
Een mens zou er nostalgisch van worden.
Je bedoelt m.i. de hippy-tijd als wereldwijde (westerse wereld dan, de christelijke landen in feite) INTRODUCTIE tot de New Age.
Los iig, van de "oude dogma's"..
Het punt is dat het zo is opgezet door de media, waarna velen volgden.
Ineens allerlei bandeloze artistiekelingen die appelleerden aan de baby boomers, die zo'n beetje net puber af waren...
Vele iconen haalden de 30 niet eens door drank en drugs..
Maar dat deerde blijkbaar niet...

Toch, ik kijk ook met weemoed terug naar de jaren '70.
Het was een prettiger tijd dan nu.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: New Age

Bericht door Zolderworm »

Mijn inziens zijn er zoveel verschillende groeperingen, levensbeschouwingen, stromingen en richtingen, die onder het begrip "new age" vallen, dat een discussie over new age op zich bij voorbaat al zinloos en nietszeggend is. Dat is dan ook wat je hier ziet gebeuren. Deze discussie verzandt meteen al volledig in inhoudsloosheid.
Komt nog bij dat de mensen met de minste kennis van new age hier het hardst roepen dat ze er tegen zijn, of dat het allemaal de schuld is van de media.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: New Age

Bericht door callista »

pyro schreef:
callista schreef: oké....wat zijn jouw bezwaren inzake 'New Age'?
en welk deel daarvan?---..want het spectrum is nogal breed....

en waar baseer je die bezwaren op?
eigen onderzoek, ervaring of anders?
Ik heb als eerste gereageerd in dit topic. Daar heb ik beschreven wat new age naar mijn idee is en wat ik ervan vind op basis van mijn ervaringen ermee.
Heb je dat bericht gelezen?
Verder valt me op dat je uitsluitend naar bezwaren vraagt.
Daarmee geef je wel een negatieve draai aan het gesprek. Waarom eigenlijk? De topic start geeft er geen aanleiding toe, en mijn reactie op die start volgens mij ook niet echt.
klopt...je hebt helemaal gelijk..sorry...
maar ik vroeg me af of je ook negatieve ervaringen had en zo ja....welke?
heb je mijn links gelezen trouwens?
Ja. De geboden informatie is niet van een goed niveau. Die beoordeling staat overigens geheel los van de overweging of het een pro of contra new age standpunt betreft.
tja..ik probeerde ook een globale en m.i. neutrale indruk te geven zoals ik zei.
zonder allerlei bezwaren en vooroordelen tegen de New Age, die b.v. voorkomen op sites van o.a. Franklin ter Horst, Marc Verhoeven, Weeswaakzaam, Xandernieuws etc..enz, die de New Age iets duivels en van Satan noemen en een dwaalleer, terwijl ze niet gehinderd worden door kennis. :|

verder is er weinig te vinden, aangezien het een breed spectrum is en of het niveau nu wel of niet goed is, is denk ik ook aan de lezer.
kritisch lezen is altijd gewenst.
Gebruikersavatar
vrolijke
Berichten: 3277
Lid geworden op: 11 mar 2013, 11:10
Man/Vrouw: M
Locatie: Stuttgart

Re: New Age

Bericht door vrolijke »

Zolderworm schreef:Mijn inziens zijn er zoveel verschillende groeperingen, levensbeschouwingen, stromingen en richtingen, die onder het begrip "new age" vallen, dat een discussie over new age op zich bij voorbaat al zinloos en nietszeggend is. Dat is dan ook wat je hier ziet gebeuren. Deze discussie verzandt meteen al volledig in inhoudsloosheid.
Komt nog bij dat de mensen met de minste kennis van new age hier het hardst roepen dat ze er tegen zijn, of dat het allemaal de schuld is van de media.
Groot gelijk!
Zoals ik al eerder in deze draad schreef, is het gewoon een etiketje plakken, in plaats van een argumentatie.
Alles over een kam.
Niets voor mij.
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: New Age

Bericht door Jerommel »

Zo onduidelijk is wiki er anders niet over.
De feiten spreken m.i. voor zich.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: New Age

Bericht door pyro »

callista schreef: klopt...je hebt helemaal gelijk..sorry...
maar ik vroeg me af of je ook negatieve ervaringen had en zo ja....welke?
In de new age worden voortdurend de grote leermeesters uit het verleden geciteerd. Op het eerste gezicht lijkt het daarom een gigantische schatkamer vol tijdloze wijsheid te zijn. Bij nader inzien is dat echter niet het geval, omdat de new age de citaten niet in de context van de bijbehorende traditie wil zien. De citaten zijn meer kleurrijke bouwsteentjes van een mozaiek die iedereen naar eigen believen legt zoals hem / haar het aardigst lijkt.
Een uiterst makkelijke manier om iets te maken dat er mooi uitziet, maar nergens in gefundeerd is en elke diepgang mist. Verleidelijk dus, maar in wezen een vorm van zelfbedrog.

New age verwerpt de wijsheidstradities, staat daar in wezen vijandig tegenover. De uiterlijke vormen blijven als lege hulzen over. New agers maken daar iets heel makkelijks en vrijblijvends van.

Dat vond ik een teleurstellende ontdekking.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7379
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: New Age

Bericht door Tin »

Itamar schreef:
Tin schreef:
Maar wat is "new age" eigenlijk. Er zullen door forummers dingen al of niet terecht onder geschaard worden die totaal elkaar tegengestelde zijn
.
Kun je, gezien wat je in de starttopic schreef, het onderwerp iets wat duidelijker specificeren? Het voorkomt denk ik zweverigheid!
Dus vraag één is: wat verstaan we er eigenlijk onder?
Volgens Wikipedia is het heel breed.
Hallo Itamar,
Dank je voor je reactie. Je hebt helemaal gelijk. Heel breed. Maar ik liep aan tegen het feit dat het woord zo vaak in topics gebruikt werd, en vaak off topic, en ik bovendien als exponent ervan gezien werd, dat ik door het topic te openen wat wilde inventariseren hoe men tegen dit op zich inderdaad vage woord aan kijkt.
En vraag twee is: wat vinden we daar van?
Van welk onderwerp?
Dat hangt er dus vanaf. Jerommel deed heel negatief, dus vroeg ik mij af wat hij dan zo negatief vond.
Callista noemt nu bv reïncarnatie, en daar zal ze dus een mening over hebben
Bovendien is het zo dat een mens een algemeen gevoel kan hebben ten opzichte van iets. Het hoeft niet te kloppen, maar het is er wel.
New Age roept bij mij een gevoel op dat wel positief is, van het inslaan van een nieuwe positieve weg, minder materialisme etc., maar heeft ook een negatievere klank, in de richting van hippies etc. Dit laatste wordt dus inmiddels door meer forummers onderschreven inmiddels.
Bij de filosofieën die men "new age" (maar vaak ouder dan het christendom natuurlijk) kan noemen zullen traditionele christenen zich vaak niet zo thuis voelen.
Is dat voor jou ook zo?



Volgens mij, is de "New Age" beweging niet meer zo de belangstelling. Of vergis ik mij?
Nou dat ben ik helemaal met je eens!!
Dat is ook mijn gevoel.
Nu heb ik mij meer bezig gehouden met dingen die het "new age" stickertje op hebben dan jij, denk ik. Dus dan kan ik ook denken dat het aan mij ligt, omdat ik mij er nu niet meer zo mee bezig houd, maar jij constateert het dus ook.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Okidoki

Re: New Age

Bericht door Okidoki »

callista schreef: het kenmerk van de "New Age" is juist dat zij tegen elke vorm van Leer en dogmatiek en doctrine is.
En dat is dan in feite het dogma van New Age.

De groep die zich schaart onder de paraplu van New Age is dusdanig divers dat je er (zie ook Zolderworm) geen zinnig woord over kunt zeggen (zie Wiki).

Wat Pyro schrijft is wel de moeite waard om eens naar te kijken: het gebruik van grote namen uit bv de filosofie etc.
Binnen de stroming zie je dat dit inderdaad uit de context gehaald wordt en dan een soort mantra gaat worden voor een deelstroming.
Van verder belang is dat er wel degelijk sprake is van doctrines en zelf sprake kan zijn van indoctrinatie bij sommige delen van de stroming.

Maar goed: zeer divers van aard dus wel deel wil de TS hier onder de aandacht brengen?
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7379
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: New Age

Bericht door Tin »

callista schreef:
laten we het over de New Age hebben in al zijn veelkleurigheid ........... de [verloren] thema's die de New Age weer oppikt.
de Godsvonk, die in een ieder van ons zit en b.v. ook reïncarnatie ---waar de eerste christenen [ alsmede veel kerkvaders] ook in geloofden, maar werd verboden in de 5e eeuw. :|
Prima idee.
Van mij mag het topic van (te) algemeen naar een specifiek uit die veelkleurigheid naar voren komen onderwerp gaan.( Maar kan evt. natuurlijk ook in een nieuw topic.).
"Godsvonk" klinkt een beetje als vakjargon. Ik hoor een paar leden van het Lectorium Rosicrucianum er al over babbelen, maar als je niet toevallig tot zo'n kring behoort, hoe kan je de betekenis oppiken?
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7379
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: New Age

Bericht door Tin »

Jerommel schreef:
pyro schreef:
New age als een soort voortzetting van de hippie tijd, zeg maar. Daar heb ik ook wel eens aan gedacht. Flower power 8-)
Een mens zou er nostalgisch van worden.
Je bedoelt m.i. de hippy-tijd als wereldwijde (westerse wereld dan, de christelijke landen in feite) INTRODUCTIE tot de New Age.
Los iig, van de "oude dogma's"..
Het punt is dat het zo is opgezet door de media, waarna velen volgden.
Ineens allerlei bandeloze artistiekelingen die appelleerden aan de baby boomers, die zo'n beetje net puber af waren...
Vele iconen haalden de 30 niet eens door drank en drugs..
Maar dat deerde blijkbaar niet...

Toch, ik kijk ook met weemoed terug naar de jaren '70.
Het was een prettiger tijd dan nu.
:D :D Haha, Jerommel, hippies en de introductie tot new age, je denkt er met weemoedig aan terug, het was een prettiger tijd...

Met hippies en wat dies meer zij heb ik beslist nooit iets gehad, volgens mij ben jij veel new age-iger als ik :D
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Okidoki

Re: New Age

Bericht door Okidoki »

Tin schreef: "Godsvonk" klinkt een beetje als vakjargon. Ik hoor een paar leden van het Lectorium Rosicrucianum er al over babbelen, maar als je niet toevallig tot zo'n kring behoort, hoe kan je de betekenis oppiken?
Nou, je zou bijvoorbeeld op http://www.rozenkruis.nl kunnen kijken.
Dan ontdek je mogelijk ook dat het Lectorium er al veel eerder was dan wat wij nu "New Age" noemen.
New Age is een bedenksel van iets wat er al was kennelijk. Zeg maar: het beestje moet een naam hebben dus doe dat maar 8-) .
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: New Age

Bericht door Jerommel »

Tin schreef:
Jerommel schreef:
pyro schreef:
New age als een soort voortzetting van de hippie tijd, zeg maar. Daar heb ik ook wel eens aan gedacht. Flower power 8-)
Een mens zou er nostalgisch van worden.
Je bedoelt m.i. de hippy-tijd als wereldwijde (westerse wereld dan, de christelijke landen in feite) INTRODUCTIE tot de New Age.
Los iig, van de "oude dogma's"..
Het punt is dat het zo is opgezet door de media, waarna velen volgden.
Ineens allerlei bandeloze artistiekelingen die appelleerden aan de baby boomers, die zo'n beetje net puber af waren...
Vele iconen haalden de 30 niet eens door drank en drugs..
Maar dat deerde blijkbaar niet...

Toch, ik kijk ook met weemoed terug naar de jaren '70.
Het was een prettiger tijd dan nu.
:D :D Haha, Jerommel, hippies en de introductie tot new age, je denkt er met weemoedig aan terug, het was een prettiger tijd...

Met hippies en wat dies meer zij heb ik beslist nooit iets gehad, volgens mij ben jij veel new age-iger als ik :D
Geweest dan.
Ja, zou heel goed kunnen.
Ik ben er zeker wel vol van geweest, van die ideeën en gedachten.
Transcendente meditatie zelfs.. :?
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: New Age

Bericht door Jerommel »

Okidoki schreef:
Tin schreef: "Godsvonk" klinkt een beetje als vakjargon. Ik hoor een paar leden van het Lectorium Rosicrucianum er al over babbelen, maar als je niet toevallig tot zo'n kring behoort, hoe kan je de betekenis oppiken?
Nou, je zou bijvoorbeeld op http://www.rozenkruis.nl kunnen kijken.
Dan ontdek je mogelijk ook dat het Lectorium er al veel eerder was dan wat wij nu "New Age" noemen.
New Age is een bedenksel van iets wat er al was kennelijk. Zeg maar: het beestje moet een naam hebben dus doe dat maar 8-) .
Maar dan niet zo nonchalant als jij nu doet voor komen.
Er is idd niet veel New aan de New Age, behalve dat het een min of meer openlijke (als je kijkt), geleidelijke introductie is tot een 'ante-Christos', een alternatief voor de Weg.
Dit in combinatie met de verwerpelijkheden en trauma's van het christendom en de christelijke cultuur natuurlijk.
Want ook dat wordt breed uitgemeten in de media.
Al met al een groot offensief dus.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: New Age

Bericht door Jerommel »

Okidoki schreef:
callista schreef: het kenmerk van de "New Age" is juist dat zij tegen elke vorm van Leer en dogmatiek en doctrine is.
En dat is dan in feite het dogma van New Age.
Nee, klopt niet.
De gemiddelde NEw Ager moet weinig hebben van dogma's.
De New Age ZELF barst van de dogmatiek en leerstellingen.

De groep die zich schaart onder de paraplu van New Age is dusdanig divers dat je er (zie ook Zolderworm) geen zinnig woord over kunt zeggen (zie Wiki).
Niet over de New Ager in het algemeen.
Nu, wie of wat zit er achter dat actief scharen van mensen?
Dat is m.i. een veel interessantere vraag.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W