New Age

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: New Age

Bericht door pyro »

Okidoki schreef:
Tin schreef: "Godsvonk" klinkt een beetje als vakjargon. Ik hoor een paar leden van het Lectorium Rosicrucianum er al over babbelen, maar als je niet toevallig tot zo'n kring behoort, hoe kan je de betekenis oppiken?
Nou, je zou bijvoorbeeld op http://www.rozenkruis.nl kunnen kijken.
Dan ontdek je mogelijk ook dat het Lectorium er al veel eerder was dan wat wij nu "New Age" noemen.
New Age is een bedenksel van iets wat er al was kennelijk. Zeg maar: het beestje moet een naam hebben dus doe dat maar 8-) .
Tja de ideeen waren er al lang, er is niks nieuws onder de zon.
'Nieuwe tijd' komt van de aanspraak, dat dit soort ideeen nu actueel zouden zijn omdat ze horen bij de 'nieuwe tijd' die zou zijn aangebroken.
En in new age worden betreffende ideeen zo laag drempelig mogelijk aangeboden. Instapniveau 'oogjes dicht en dromen maar'.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: New Age

Bericht door Zolderworm »

Okidoki schreef:
Tin schreef: "Godsvonk" klinkt een beetje als vakjargon. Ik hoor een paar leden van het Lectorium Rosicrucianum er al over babbelen, maar als je niet toevallig tot zo'n kring behoort, hoe kan je de betekenis oppiken?
Nou, je zou bijvoorbeeld op http://www.rozenkruis.nl kunnen kijken.
Dan ontdek je mogelijk ook dat het Lectorium er al veel eerder was dan wat wij nu "New Age" noemen.
New Age is een bedenksel van iets wat er al was kennelijk. Zeg maar: het beestje moet een naam hebben dus doe dat maar 8-) .
Zeg dat maar niet tegen iemand van het Lectorium Rosicrucianum. Die zijn juist heel erg tegen new age. Ze beschouwen dat allemaal als dialectisch, zoals ze dat noemen. Dat wil zeggen ten onder gaan in de wereld van tegenstellingen en daarmee als persoonlijkheidsmens voor altijd verloren zijn.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: New Age

Bericht door Jerommel »

Hmm.. Ik kende iemand die zowel affiniteit met de rozenkruisers had en zelf bij de golden dawn was aangesloten.
Hij was een echte new age hippy..
Maar dan wat dieper ingewijd in de zaken.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7379
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: New Age

Bericht door Tin »

callista schreef:
ik probeerde ook een globale en m.i. neutrale indruk te geven zoals ik zei.
zonder allerlei bezwaren en vooroordelen tegen de New Age, die b.v. voorkomen op sites van o.a. Franklin ter Horst, Marc Verhoeven, Weeswaakzaam, Xandernieuws etc..enz, die de New Age iets duivels en van Satan noemen en een dwaalleer, terwijl ze niet gehinderd worden door kennis.
Een hele goede insteek.
pyro schreef:In de new age worden voortdurend de grote leermeesters uit het verleden geciteerd. Op het eerste gezicht lijkt het daarom een gigantische schatkamer vol tijdloze wijsheid te zijn. Bij nader inzien is dat echter niet het geval, omdat de new age de citaten niet in de context van de bijbehorende traditie wil zien.
Zou kunnen, maar een wijsheid kan denk ik ook "van alle tijden" zijn. Je zou een voorbeeld moeten noemen om te kijken of het in dat geval van toepassing is. De vraag van wijsheid, geboden teksten en hun (historische) context is ook juist iets dat een grote rol speelt bij iemands visie op het christendom, maar dat is nu dus even niet het topic.
De citaten zijn meer kleurrijke bouwsteentjes van een mozaiek die iedereen naar eigen believen legt zoals hem / haar het aardigst lijkt.
Ja, maar we komen dan wel weer met het probleem dat iemand ALTIJD de bouwstenen pakt die hem/ haar het aardigst lijkt. Soms is dat een enorm pakket. Dus "hindoeïsme" , of "christendom", waarbij je eigen speelruimte voor het kiezen van de aardigste richting relatief beperkt is (maar nog steeds enorm). Bij new age dan dus meer een ouderwets winkeltje waar je nog voor ieder mooi schroefje - o nee, mozaïk stukje- zelf mag kiezen.
Een uiterst makkelijke manier om iets te maken dat er mooi uitziet, maar nergens in gefundeerd is en elke diepgang mist. Verleidelijk dus, maar in wezen een vorm van zelfbedrog.

In veel gevallen denk ik wel ja, maar het overtuigd mij niet naar de conclusie dat je met het "grote pakket" beter uit zou zijn.

New age verwerpt de wijsheidstradities, staat daar in wezen vijandig tegenover.
Wat bedoel je hier met "de wijsheidtradities"?
[/quote]
De uiterlijke vormen blijven als lege hulzen over. New agers maken daar iets heel makkelijks en vrijblijvends van. [/quote]
Ja, is dit misschien vooral de groep die zelf ook zullen beamen dat ze "new age" zijn?
Want er zijn natuurlijk ook groepen die met "new age" geassocieerd worden, die dat zelf helemaal niet willen en die ook juist helemaal niet makkelijk en vrijblijvend zijn

Dat vond ik een teleurstellende ontdekking.
Begrijp ik.
Bij mij heeft dat geleid tot meer afstand tot geloofstheoriën in het algemeen.
Laatst gewijzigd door Tin op 11 okt 2013, 13:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7379
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: New Age

Bericht door Tin »

Jerommel schreef:Geweest dan.
Ik ben er zeker wel vol van geweest, van die ideeën en gedachten.
Transcendente meditatie zelfs.. :?
Het moet niet gekker worden ;)
Maar bedankt dat je mijn grapje positief opvat, soms moet je voorzichtig zijn en ik wil niet over andermans schreef gaan.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: New Age

Bericht door Adinomis »

New Age schijnt ook in de kerken voor te komen.
Dit las ik op deze site:
Een beetje leven met de Heer en een beetje van de wereld snoepen is binnen de christenheid gemeengoed geworden. De eerste liefde, de warme genegenheid voor de Heer Jezus is weggezakt en is men vaak lauw geworden en zoekt het heil in afgeleiden van Oosterse technieken. Bijbelstudieavonden zijn vaak vervangen door gezellige gemeentelijke huiskringen waar het ene of andere boekje wordt besproken. Deze boekjes bevatten meestal een populair onderwerp waar bijbelteksten als het ware aan de haren bijgetrokken worden.

Emoties en ervaringen vervangen langzamerhand persoonlijk gebed of worden steeds vaker ingeruild voor van de Oosterse technieken afgeleide methoden. Momenteel komt het zogenaamde contemplatief gebed steeds meer in zwang. Als wij een kleine zoektocht op Internet doen zien wij dat het onder andere een methode is die bekend is in de kringen van de New Age, bij de aanhangers van de Maitreya. Nu moeten wij niet denken dat dit een “ver-van-mijn-bed-show” is want in Nederland is dit fenomeen de christenheid ook al binnen gedrongen.

In het kort wil ik hier iets over zeggen want zelfs een Vrijgemaakt Gereformeerde predikant als Ds. Jos Douma beveelt deze methode in zijn boeken aan. In zijn boek 'Jezus uitstralen' beveelt hij het zogenaamde 'Jezus gebed' aan. (pp. 110-112)

De techniek van het 'Jezus gebed' komt uit de oosters-orthodoxe kerken. Het gaat om een kort gebed: 'Heer Jezus Christus, Zoon van God, ontferm u over mij'. Dit korte gebed wordt eindeloos keer op keer herhaald. Het is een vorm van repetitief gebed zoals in dit de katholieke kerk of bij de moslims ook de gewoonte is. Daar gebruikt men al eeuwen een z.g. “rozenkrans”.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7379
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: New Age

Bericht door Tin »

Jerommel schreef:
Okidoki schreef: De groep die zich schaart onder de paraplu van New Age is dusdanig divers dat je er (zie ook Zolderworm) geen zinnig woord over kunt zeggen (zie Wiki).
Niet over de New Ager in het algemeen.
Nu, wie of wat zit er achter dat actief scharen van mensen?
Dat is m.i. een veel interessantere vraag.
Zoals ik zojuist al aangaf in mijn antwoord aan pyro, en wat ook blijkt uit Zolderworms post, schaart beslist niet iedere groep die anderen als "new age" zien, zichzelf onder deze paraplu.
Divers is het zeker, en daarom, zoals sommigen aangeven, eigenlijk moeilijk onder één topic te plaatsen.
Maar, naar ik altijd van jou begrijp, suggereer jij wel dat achter "dit alles" een gemeenschappelijke oorzaak zit.
Zo ook in deze post.
Leg uit.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: New Age

Bericht door callista »

Tin schreef:
pyro schreef:
ik probeerde ook een globale en m.i. neutrale indruk te geven zoals ik zei.
zonder allerlei bezwaren en vooroordelen tegen de New Age, die b.v. voorkomen op sites van o.a. Franklin ter Horst, Marc Verhoeven, Weeswaakzaam, Xandernieuws etc..enz, die de New Age iets duivels en van Satan noemen en een dwaalleer, terwijl ze niet gehinderd worden door kennis.
Een hele goede insteek.
@Tin
even voor de goede orde om misverstanden te voorkomen:

deze ----je eerste quote is niet van Pyro, maar van mij.... ;)
de andere quotes kloppen wel....
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7379
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: New Age

Bericht door Tin »

callista schreef: ....even voor de goede orde....
Goede orde moet er zijn!
Ik heb het inmiddels aangepast.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: New Age

Bericht door Zolderworm »

Jerommel schreef:Hmm.. Ik kende iemand die zowel affiniteit met de rozenkruisers had en zelf bij de golden dawn was aangesloten.
Hij was een echte new age hippy..
Maar dan wat dieper ingewijd in de zaken.
De vraag is dan welke rozenkruisers, die van het Lectorium Rosicrucianum, of die van de Max Heindel-groep? Of misschien interesseerde hij zich voor de klassieke rozenkruiserij. Maar Lectorium Rosicrucianum en de Golden Dawn gaan volgens mij echt niet samen. Althans laat het bij het Lectorium maar niet horen dat je je ook met de Golden Dawn bezig houdt. Dat kan daar echt niet. Dan word je ernstig toegesproken.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: New Age

Bericht door Zolderworm »

De grondgedachten van New Age houden in grote lijnen in:
-- dat er werelden of werkelijkheden zijn die wij met onze dagelijkse zintuigen niet kunnen waarnemen,
-- dat wij over lichamen of gestalten beschikken (of dat wij die zijn) die existeren in bovengenoemde werelden of werkelijkheden,
-- dat er organen of vermogens zijn die bemiddelen tussen de lichamen of gestalten op de verschillende werkelijkheidsniveaus,
-- dat de werkelijkheid op zich structureel volledig anders in elkaar steekt dan wij op basis van onze dagelijkse ervaringen vermoeden, namelijk dat het bestaat uit een netwerk van gebeurtenissen die alle met elkaar verbonden zijn en feitelijk één groot geheel vormen.

Dit overwegende, gaat de New Age ervan uit:
-- dat we ervaring en kennis kunnen krijgen van de op dit moment onwaarneembare werkelijkheden en van de op dit moment niet-ervaarbare lichamen of aspecten van onszelf,
-- dat we voorspellingen kunnen doen over toekomstige gebeurtenissen in de wereld op basis van willekeurige gebeurtenissen in het heden die ogenschijnlijk in het geheel niet verbonden zijn met die toekomstige gebeurtenissen,
-- dat we informatie kunnen verkrijgen over zaken in de wereld die zich momenteel niet in het veld van rechtstreekse waarneming bevinden,
-- dat willekeurige gebeurtenissen in het heden ons informatie kunnen geven over zaken die zich afspelen in de voor ons momenteel niet-waarneembare niveaus van de werkelijkheid,
-- dat we een ontwikkeling kunnen doormaken naar een hogere niveaus van zijn.

De vraag is nu: klopt dit alles of is het een illusie? Als het klopt, dan zie ik geen bezwaren om je ermee bezig te houden. Klopt het niet, dan kun je beter gaan klaverjassen.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: New Age

Bericht door callista »

Zolderworm schreef:
Jerommel schreef:Hmm.. Ik kende iemand die zowel affiniteit met de rozenkruisers had en zelf bij de golden dawn was aangesloten.
Hij was een echte new age hippy..
Maar dan wat dieper ingewijd in de zaken.
De vraag is dan welke rozenkruisers, die van het Lectorium Rosicrucianum, of die van de Max Heindel-groep? Of misschien interesseerde hij zich voor de klassieke rozenkruiserij. Maar Lectorium Rosicrucianum en de Golden Dawn gaan volgens mij echt niet samen. Althans laat het bij het Lectorium maar niet horen dat je je ook met de Golden Dawn bezig houdt. Dat kan daar echt niet. Dan word je ernstig toegesproken.
de stichters van de Golden Dawn waren allen vrijmetselaars en aangesloten bij de Rozenkruizersgemeenschap.
de Golden Dawn heeft veel invloed gehad op de New Age, samen met de Theosofische Beweging....maar heeft op zzich weinig voet aan de grond gekregen

http://nl.wikipedia.org/wiki/Golden_Dawn
en:
http://www.klassiekerozenkruis.nl/

die laatste schijnt toch meer een protestant christelijke invalshoek te hebben dacht ik---bij vluchtig lezen.
maar misschien vergis ik me wel en haspel het een en ander door elkaar..... :mrgreen:

zeer interessant te lezen - zo leer je [ik] elke dag weer wat bij..... :)
alhoewel ik [nog] niet weet of al deze informatie betrouwbaar en historisch correct is.......
Laatst gewijzigd door callista op 11 okt 2013, 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: New Age

Bericht door Zolderworm »

callista schreef:
Zolderworm schreef:
Jerommel schreef:Hmm.. Ik kende iemand die zowel affiniteit met de rozenkruisers had en zelf bij de golden dawn was aangesloten.
Hij was een echte new age hippy..
Maar dan wat dieper ingewijd in de zaken.
De vraag is dan welke rozenkruisers, die van het Lectorium Rosicrucianum, of die van de Max Heindel-groep? Of misschien interesseerde hij zich voor de klassieke rozenkruiserij. Maar Lectorium Rosicrucianum en de Golden Dawn gaan volgens mij echt niet samen. Althans laat het bij het Lectorium maar niet horen dat je je ook met de Golden Dawn bezig houdt. Dat kan daar echt niet. Dan word je ernstig toegesproken.
de stichters van de Golden Dawn waren allen vrijmetselaars en aangesloten bij de Rozenkruizersgemeenschap.
de Golden Dawn heeft veel invloed gehad op de New Age, samen met de Theosofische Beweging....maar heeft op zich weinig voet aan de grond gekregen

http://nl.wikipedia.org/wiki/Golden_Dawn
en:
http://www.klassiekerozenkruis.nl/

zeer interessant te lezen - zo leer je [ik] elke dag weer wat bij..... :)
alhoewel ik [nog] niet weet of al deze informatie betrouwbaar en historisch correct is.......
Ja klopt, maar de rozenkruisers van het Lectorium Rosicrucianum hebben echt heel andere ideeën. Daar ben ik namelijk uitgeschopt, omdat ik het niet meer met hen eens was. Zie mijn website: Lectorium Rosicrucianum: zin of onzin?
Only dead fish go with the flow
Vertrokken user_2
Berichten: 1297
Lid geworden op: 13 mar 2013, 21:29
Man/Vrouw: M

Re: New Age

Bericht door Vertrokken user_2 »

Adinomis schreef:New Age schijnt ook in de kerken voor te komen.
Dit las ik op deze site:
schijnt inderdaad... want het is vooral de beperkt aanwezige kennis van de schrijver van onderstaande tekst die blijkbaar totaal onwetend is over de historie van het christendom (en de bijbel!). De site is overigens nutteloos, want je moet je eerst aanmelden, maar de teksten die ik op de homepage zag deden al het ergste vermoeden... :roll:
...Emoties en ervaringen vervangen langzamerhand persoonlijk gebed of worden steeds vaker ingeruild voor van de Oosterse technieken afgeleide methoden. Momenteel komt het zogenaamde contemplatief gebed steeds meer in zwang. Als wij een kleine zoektocht op Internet doen zien wij dat het onder andere een methode is die bekend is in de kringen van de New Age, bij de aanhangers van de Maitreya. Nu moeten wij niet denken dat dit een “ver-van-mijn-bed-show” is want in Nederland is dit fenomeen de christenheid ook al binnen gedrongen.

In het kort wil ik hier iets over zeggen want zelfs een Vrijgemaakt Gereformeerde predikant als Ds. Jos Douma beveelt deze methode in zijn boeken aan. In zijn boek 'Jezus uitstralen' beveelt hij het zogenaamde 'Jezus gebed' aan. (pp. 110-112)

De techniek van het 'Jezus gebed' komt uit de oosters-orthodoxe kerken. Het gaat om een kort gebed: 'Heer Jezus Christus, Zoon van God, ontferm u over mij'. Dit korte gebed wordt eindeloos keer op keer herhaald. Het is een vorm van repetitief gebed zoals in dit de katholieke kerk of bij de moslims ook de gewoonte is. Daar gebruikt men al eeuwen een z.g. “rozenkrans”.
Momenteel?... Als je de afgelopen 2000 jaar als moment beschouwd, mjah dan zou men dat kunnen interpreteren als 'momenteel'...

Bovendien is het gewoon een rommelig betoog... de schrijver beklaagt zich erover dat 'emoties en ervaringen' persoonlijk gebed vervangen. Maar gaat vervolgens tekeer tegen contemplatief gebed... persoonlijker gebed dan dat bestaat niet!

Vervolgens laat de schrijver zijn onderzoekmethodes zien ('kleine zoektocht op internet') om op basis daarvan tot de conclusie te komen dat persoonlijk gebed wel New Age moet zijn, want het staat op een of andere Maitreya site...

Tenslotte wordt het Jezus-gebed genoemd, nadat de toon al gezet is met verdachtmakingen... maar totaal voorbijgaand aan het ontstaan en de geschiedenis van het christendom...laat staan Bijbelverzen als: Hnd 2:21, Hnd 3:16, Rom 10:13 etc.

Om het 'evangelicaal' uit te drukken: Het Kwaad en dwaalleraren bevinden zich in hoge mate op allerhande websites, dat blijkt maar weer. :roll:
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: New Age

Bericht door callista »

Tin schreef:
pyro schreef:
New age verwerpt de wijsheidstradities, staat daar in wezen vijandig tegenover.
Wat bedoel je hier met "de wijsheidtradities"?
daar ben ik ook benieuwd naar..
Begrijp ik.
Bij mij heeft dat geleid tot meer afstand tot geloofstheoriën in het algemeen.
dat heb ik ook---op een gegeven moment hou je datgene over uit die "soep" wat je aanspreekt is mijn ervaring en laat je de rest vallen.
met gevolg dat ik steeds meer heb laten vallen -

maar misschien kom je dan vanuit die leegte wel tot een bepaald inzicht, dat voor jou belangrijk en "waar"is.
Laatst gewijzigd door callista op 11 okt 2013, 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: New Age

Bericht door Adinomis »

@Loyala
ik begrijp dat je geïrriteerd bent omdat in dit artikel de "rozenkrans" genoemd wordt. Maar lees daar dan eens aan voorbij. Het is een studie over Daniël 1.
Mij trof het dat het een "mantra" betreft, door het steeds herhalen van dezelfde bede, zoals ook in het Hindoeïsme.
Als hier een Hindoe aan het forum deelneemt zal die zich waarschijnlijk ook ergeren. Dat is niet mijn bedoeling.
Het hele artikel heb ik even op mijn "drive" gezet, zodat het in het verband te lezen is.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: New Age

Bericht door callista »

callista schreef:
Tin schreef:
pyro schreef:
New age verwerpt de wijsheidstradities, staat daar in wezen vijandig tegenover.
Wat bedoel je hier met "de wijsheidtradities"?
daar ben ik ook benieuwd naar..
Begrijp ik.
Bij mij heeft dat geleid tot meer afstand tot geloofstheoriën in het algemeen.
dat heb ik ook---op een gegeven moment hou je datgene over uit die "soep" wat je aanspreekt is mijn ervaring en laat je de rest vallen.
met gevolg dat ik steeds meer heb laten vallen -

maar misschien kom je dan vanuit die leegte wel tot een bepaald inzicht, dat voor jou belangrijk en "waar"is.
dat er mensen zijn, die beweren dat hun geloof of visie de Absolute en Enige Waarheid is, is dan ook iets wat mij heel vreemd voorkomt.
en - zoals je eerder elders zei - voor nogal wat ellende heeft gezorgd en nog steeds.

dat kan niemand n.l. met zekerheid weten.
Vertrokken user_2
Berichten: 1297
Lid geworden op: 13 mar 2013, 21:29
Man/Vrouw: M

Re: New Age

Bericht door Vertrokken user_2 »

Adinomis schreef:@Loyala
ik begrijp dat je geïrriteerd bent omdat in dit artikel de "rozenkrans" genoemd wordt.
Nee, dat begrijp je dan verkeerd... ik ben niet geïrriteerd, maar hogelijk verbaasd dat iemand zulke vergaande conclusies trekt na een korte zoektocht via google... En dat gaat niet alleen over de rozenkrans, maar zoals ik al duidelijk aangaf, ook over contemplatief gebed en het Jezus-gebed.

Maar lees daar dan eens aan voorbij. Het is een studie over Daniël 1.
Mij trof het dat het een "mantra" betreft, door het steeds herhalen van dezelfde bede, zoals ook in het Hindoeïsme.
Als hier een Hindoe aan het forum deelneemt zal die zich waarschijnlijk ook ergeren. Dat is niet mijn bedoeling.
Ja, maar je snapt zelf ook wel dat dat onzinnige vergelijkingen zijn. Omdat een hindoe zuurstof inademt, dan zou een christen dat niet mogen doen?
Het gaat om de intentie waarmee men bidt...zoals ik al eerder aangaf in de Bijbelverzen die ik aangaf wordt de Naam van de Heer aangeroepen. Roept een hindoe ook de Naam van Jezus Christus aan? Het is gewoon slecht onderzoek en rommelig beschreven...

De vergelijkingen in die tekst raken ook kant noch wal....'Op oude Babylonische afbeeldingen zien wij dezelfde rozenkrans, dus zo nieuw is repetitief gebed niet...'

Ten eerste moet je je dan afvragen? Welke Babylonische afbeeldingen?....Vervolgens, zijn er nog afbeeldingen uit babylon overgebleven, nadat het is verwoest door de Assyriers, Perzen, Meden, Grieken en Elamieten? Dat er een rozenkrans staat afgebeeld kan sowieso al niet, want dat is pas van onze jaartelling... maar waaruit leidt men af dat er repetitief gebed plaatsvond op basis van die afbeeldingen?

De opmerking over de rozenkrans was niet mijn eerste bezwaar, zoals uit mijn vorige post blijkt.... wel contemplatief gebed en het Jezus-gebed.
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6612
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: New Age

Bericht door Peter79 »

Ik heb deze link van Callista bekeken en van commentaar voorzien:
Gabrielle van Doorn (10 september 2011) schreef:… new age-beweging. Bij nader inzien de verzamelnaam voor een groot aantal groeperingen en richtingen, die als gemeenschappelijk kenmerk hebben dat zij een alternatief willen bieden voor het rationalistische en materialistische mens- en wereldbeeld zoals voorheen gangbaar is in de moderne westerse natuur-, medische en sociale wetenschappen met name biologie, psychologie en pedagogie en in de traditionele religieuze instituties en de gangbare kunstzinnige praktijk.
Daarin lijkt New Age tegenover het modernisme te staan, net als het postmodernisme. Waar het postmodernisme gekarakteriseerd kan worden als een grondhouding van wantrouwen tegenover grote woorden, daar is New Age een soort van alternatief: iets dat juist niet past in het modernisme en waar het modernisme een afkeer van heeft.
Gabrielle schreef:De new age-beweging doet dit door de eenheid van mens, natuur en kosmos te benadrukken en kent een grote betekenis toe aan intuïtieve en gevoelsmatige benadering van problemen en zaken.
Hetzelfde als hierboven: kritiek op het reductionisme, daartegenover holisme en benaderingen die het modernisme heeft laten liggen.
Gabrielle schreef:… met mogelijkheden voor de ontwikkeling van een nieuw menselijk bewustzijn, dat niet dualistisch, maar holistisch, heelmakend te werk gaat en fundamenteel identiek is met het kosmisch bewustzijn of de goddelijke energie. Teneinde deel uit te kunnen maken van deze bewustwording, dient de mens aandacht te krijgen voor de spiritualiteit van het leven, dwz. voor de geestelijke dimensies van zijn bestaan, de aarde en de kosmos.
Dit nieuwe bewustzijn, waarin een grote plaats is ingeruimd voor gevoel en intuïtie, kan de mens zichzelf ontwikkelen in een proces van bewustzijnsverandering en bewustzijnsverruiming door middel van allerlei, vaak aan oosterse religies ontleende, meditatie technieken.
Hierdoor komt de afzonderlijke mens en uiteindelijk de gehele mensheid tot zelfverwerkelijking, die bestaat uit de eenheid met de ‘bron van het bestaan’. In deze visie wordt de mens gezien als zich bevindend in een evolutionair proces, waarbij hij zich, al of niet in meer levens (reïncarnatie), ontwikkelt naar hogere niveaus.
Met andere woorden: het ontstaan van de nieuwe mens.
- Het menselijke gaat op in het goddelijke (christendom: het goddelijke en het menselijke blijven naast elkaar bestaan).
- Bewustzijnsverruiming door meditatie (christendom: tot rust komen, tot de essentie komen)
- Zelfverwerkelijking: =absolute harmonie? (christendom: goddelijk ingrijpen aan het eind van de tijd; discontinuïteit). Wat houdt die zelfverwerkelijking in? Kan het zijn dat alle mensen hiernaar uitzien, maar dat het verschil bestaat in de weg ernaartoe?
Gabrielle schreef:In veel new-age-theorieën wordt de werkelijkheid gezien als bestaand uit de complementaire delen, gesymboliseerd in het Chinese teken yin en yang: het goede is niet mogelijk zonder het kwade, het mannelijke niet zonder het vrouwelijke. De erkenning van dit feit zal tot grotere harmonie leiden.
Dit op zichzelf is al een discussie waard. Maar die grotere harmonie ontstaat, dit principe volgend, alleen als het feit tegelijkertijd ook meer niet-erkend wordt. Of begrijp ik het verkeerd?
Gabrielle schreef:het kwade (niet als zonde te kwalificeren, maar als niet-verlicht zijn), veroorzaakt door persoonlijk Karma dat via reïncarnatie moet worden gesublimeerd;
Als je verlicht bent, dan is er dus geen sprake meer van goed en kwaad (christendom: het kwaad is persoonlijk, heeft een strategie).
Gabrielle schreef:de wereld (niet geschapen, maar een emanatie uit ‘t goddelijke) en de verlossing niet door kracht van buiten, maar door de mogelijkheid van zelfverwerkelijking.
Spreekt voor zich.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: New Age

Bericht door callista »

De oudst bekende 'rozenkransen' zijn van hindoeïstische oorsprong.
In India zijn zandstenen beelden uit de 2e eeuw v.Chr. teruggevonden, van goden en heiligen met dergelijke kralensnoeren.
In het Sanskriet heet een rozenkrans een mala of japamala (van japa = het prevelen van gebeden of mantra's en mala = krans, bloemenkrans). Binnen de hindoeïstische traditie is een bidsnoer van 108 kralen in gebruik.

De naam mala en het aantal van 108 kralen is uit het hindoeïsme overgenomen door het boeddhisme.
Volgens de boeddhistische leer zijn er 108 wereldlijke verlangens die een mens achter zich moet laten om het Nirwana (de verlossing) te bereiken.
Door met het bidsnoer in de hand te mediteren en bij iedere kraal de naam van Boeddha te noemen, breng je je verlossing een stukje dichterbij.

http://www.museumkennis.nl/lp.rmv/museu ... 04192.html

aan het einde van de link wordt er een andere {RK] eigen betekenis aan gegeven, maar duidelijk is, dat de rozenkrans al ver voor het christendom in gebruik was en eigenlijk overgenomen is vanuit oudere religies en gebruiken..
zo zie je maar weer: er is niets nieuws onder de zon en alle religies hebben met elkaar te maken [syncretisme]
op zich vind ik dit wel mooi- als men dit wil inzien dan - anders leidt het alleen maar tot .....vul maar in. :x
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: New Age

Bericht door Jerommel »

Zo lijkt het inderdaad.
Maar zoals je al zelf aan gaf, heeft de RKK (niet de omroep, maar sommigen vinden "Roomse kerk" beledigend ofzo...) éen en ander 'verenigd' of misschien beter gezegd geclaimed en 'gekerstend'
Zo komt de mijter uit het Dagonisme, bijvoorbeeld.
Ook het idee dat Gods geschreven Woord alleen voor ingewijden zou zijn is niet Jezus' Weg.
Maar wel de praktijk van de kerk in het verleden.
Misschien heb je wel eens van ene Luther gehoord?
Zijn naam valt weleens als het om het BREKEN gaat met die voornoemde kerk, en we kennen allemaal de redenen wel.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Vertrokken user_2
Berichten: 1297
Lid geworden op: 13 mar 2013, 21:29
Man/Vrouw: M

Re: New Age

Bericht door Vertrokken user_2 »

callista schreef:De oudst bekende 'rozenkransen' zijn van hindoeïstische oorsprong.
In India zijn zandstenen beelden uit de 2e eeuw v.Chr. teruggevonden, van goden en heiligen met dergelijke kralensnoeren.
In het Sanskriet heet een rozenkrans een mala of japamala (van japa = het prevelen van gebeden of mantra's en mala = krans, bloemenkrans). Binnen de hindoeïstische traditie is een bidsnoer van 108 kralen in gebruik.
Nee, even terug naar de allereerste zin waarmee de tekst wordt ingeleid:

Het gebruik van een kralensnoer als hulpmiddel bij gebed of meditatie is inderdaad niet voorbehouden aan de christelijke traditie

Klopt, dat werd ook door niemand beweerd. Gebedssnoeren komen in veel religies voor... vandaar ook dat men 'rozenkransen' tussen aanhalingstekens zet, vanwege de anachrone uitleg die gegeven wordt...


De naam mala en het aantal van 108 kralen is uit het hindoeïsme overgenomen door het boeddhisme.
Volgens de boeddhistische leer zijn er 108 wereldlijke verlangens die een mens achter zich moet laten om het Nirwana (de verlossing) te bereiken.
Door met het bidsnoer in de hand te mediteren en bij iedere kraal de naam van Boeddha te noemen, breng je je verlossing een stukje dichterbij.
[/i]
http://www.museumkennis.nl/lp.rmv/museu ... 04192.html

aan het einde van de link wordt er een andere {RK] eigen betekenis aan gegeven, maar duidelijk is, dat de rozenkrans al ver voor het christendom in gebruik was en eigenlijk overgenomen is vanuit oudere religies en gebruiken..
zo zie je maar weer: er is niets nieuws onder de zon en alle religies hebben met elkaar te maken [syncretisme]
op zich vind ik dit wel mooi- als men dit wil inzien dan - anders leidt het alleen maar tot .....vul maar in. :x
Opvallend, kon je niets vinden in een gewone encyclopedie? ;) Maar fijn dat jij het in ieder geval mooi vind... :smile:
Gebedssnoeren zijn inderdaad een uitermate nuttig middel.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: New Age

Bericht door Jerommel »

Voor spiritisten wel ja..
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: New Age

Bericht door callista »

Jerommel schreef: Zo komt de mijter uit het Dagonisme, bijvoorbeeld.
oh, ik dacht vanuit het Mithraïsme
het hoofddeksel van Mithras werd door de Romeinen n.l. een mitra of mijter genoemd.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: New Age

Bericht door callista »

Loyola schreef: Maar fijn dat jij het in ieder geval mooi vind... :smile:
Gebedssnoeren zijn inderdaad een uitermate nuttig middel.
dan zijn we het daar in ieder geval over eens.... :smile:
ik vind het ook mooi en zelfs lijkt het me zinvol - en ik ben geen katholiek