Abortus

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Special angel
Berichten: 1414
Lid geworden op: 02 jul 2013, 23:22
Man/Vrouw: V
Locatie: friesland

Re: Abortus

Bericht door Special angel »

Itamar schreef:
Katti schreef:Met enige schroom omdat ik nieuw ben wil ik toch graag reageren.

Moeten wij niet luisteren wat God zegt en zo dus ook doen? God geeft leven en God neemt het leven.

Waarom iets goed praten omdat het beter uitkomt voor een vrouw? Natuurlijk zijn er schrijnende gevallen van een ongewenste zwangerschap, maar wie zijn wij om op de troon Gods te zitten? Waarom twijfelen we in deze kwesties zoveel? Bidden wij niet dagelijks "Uw wil geschiedde"?

Moeten alle problemen uit de weg gehaald worden door de mens zelf? Of gaan we door het diepe dal, volgzaam achter Jezus aan? Makkelijk praten als je op dit moment geen zware last hebt te dragen hoor ik mensen weleens zeggen. Maar God heeft voor een ieder de weg uitgestippeld en laten wij die zware last maar bij het kruis leggen. Ik denk dat dat voor vele schrijnende kwesties geldt. Leg de problemen in de handen van God en aan de voeten van Jezus. Je wordt geholpen!
Beste Katti,
Hierin kan ik volledig met jou meegaan.
Een heerlijke getuigenis van het omgaan met de Heere.
De Heere zegent u.

Een hartelijke groet.
Helemaal met bovenstaande eens . Amen!
En schroom niet !

Mvg
Sa.
Mijn Jezus houdt gewoon van jou zoals je bent! Kies dan wie gij dienen zult! Jezus maakt je vrij!
Special angel
Berichten: 1414
Lid geworden op: 02 jul 2013, 23:22
Man/Vrouw: V
Locatie: friesland

Re: Abortus

Bericht door Special angel »

Katti schreef:
Natuurlijk, de Wet is volbracht door Gods Zoon Jezus Christus, maar dat geeft ons niet een vrijbrief om ons uiterste best niet te doen. Gods geboden zijn nog steeds van kracht. In ons achterhoofd mogen we weten dat Jezus ons telkens vrijpleit als we (dagelijks) in overtreding zijn. Maar de kracht van Gods Wet is toch juist de liefde! God Wil dat we ons aan de geboden houden, juist om de Liefde te verkondigen!

En ja de naastenliefde is ook zoiets prachtigs. Van nature iets wat we niet kunnen volbrengen, maar door toedoen van de Heilige Geest zal ons hart volstromen van liefde...ook voor de vrouwen die met deze last zijn opgezadeld, maar ook zeker voor het ongeboren kind. Als Christenen moeten wij blijvend bidden voor vrouwen die overwegen abortus te plegen. Bidden dat ze een andere keuze mogen maken, bidden dat wanneer het toch doorgezet is, dat ze berouw mogen krijgen en dat het vergeven mag worden. We moeten houden van die vrouwen, en hun zoveel mogelijk de kernzaak van het evangelie voorhouden, de uiteindelijke verlossing door Jezus Christus, ja zelfs door diepe dalen zoals een leven vol schrijnende kwesties! Natuurlijk zal dit nooit met het welbekende vingertje mogen (ik zeg dit omdat we allemaal soms zo snel kunnen oordelen), maar met échte naastenliefde!
Ik ben het hier helemaal mee eens ! Amen.
Bedankt voor de mooie bemoedigende woorden Katti!
Mvg
Special angel.
Mijn Jezus houdt gewoon van jou zoals je bent! Kies dan wie gij dienen zult! Jezus maakt je vrij!
Gebruikersavatar
leo
Berichten: 82
Lid geworden op: 07 nov 2013, 04:28
Man/Vrouw: M

Re: Abortus

Bericht door leo »

Katti schreef...
Als Christenen moeten wij blijvend bidden voor vrouwen die overwegen abortus te plegen. Bidden dat ze een andere keuze mogen maken, bidden dat wanneer het toch doorgezet is, dat ze berouw mogen krijgen en dat het vergeven mag worden. We moeten houden van die vrouwen, en hun zoveel mogelijk de kernzaak van het evangelie voorhouden, de uiteindelijke verlossing door Jezus Christus, ja zelfs door diepe dalen zoals een leven vol schrijnende kwesties! Natuurlijk zal dit nooit met het welbekende vingertje mogen (ik zeg dit omdat we allemaal soms zo snel kunnen oordelen), maar met échte naastenliefde!

als christenen zouden we moeten blijven bidden dat mannen zorgvuldig met de hormonen moeten omgaan.
het hoe en waarom van een te onderbreken zwangerschap heeft een bredere aanpak nodig lijkt mij
praten over abortus is op deze manier dweilen met een heel erg verkeerde kraan open.
Dag aan dag draagt Hij ons
Katti
Berichten: 67
Lid geworden op: 13 dec 2014, 20:48
Man/Vrouw: M

Re: Abortus

Bericht door Katti »

leo schreef:
als christenen zouden we moeten blijven bidden dat mannen zorgvuldig met de hormonen moeten omgaan.
het hoe en waarom van een te onderbreken zwangerschap heeft een bredere aanpak nodig lijkt mij
praten over abortus is op deze manier dweilen met een heel erg verkeerde kraan open.
Ik ben het zeer zeker met u eens dat de man hier niet buitenspel staat natuurlijk. Ook een man is verantwoordelijk als het gaat om deze kwestie. Ik zal ook mijn eerdere reactie aan passen om ook voor mannen te bidden.
Special angel
Berichten: 1414
Lid geworden op: 02 jul 2013, 23:22
Man/Vrouw: V
Locatie: friesland

Re: Abortus

Bericht door Special angel »

Ja we kunnen allemaal bidden voor mannen en vrouwen/ gezinnen die hier mee te maken hebben. Voorkomen is beter dan...

Mvg
Sa.
Mijn Jezus houdt gewoon van jou zoals je bent! Kies dan wie gij dienen zult! Jezus maakt je vrij!
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Abortus

Bericht door callista »

Special angel schreef:Ja we kunnen allemaal bidden voor mannen en vrouwen/ gezinnen die hier mee te maken hebben. Voorkomen is beter dan...

Mvg
Sa.

tsja bidden..
in eerste instantie lijken mij gesprekken en voorlichting over voorbehoedsmiddelen belangrijker.
maar zijn jullie [ S.a., Katti en Leo ook tegen de abortus wet?
of het er wel mee eens en b.v. de grens te ruim vinden.

of wel in speciale gevallen-- met gevaar voor de moeder of een vastgestelde handicap bij het kind b.v.
--zoals vorig jaar toen bleek in El Salvador dat bij het kind maar de helft van de hersens aanwezig was...en abortus verboden
--of in Ierland in 2011, toen een zwangere vrouw aan bloedvergiftiging overleed omdat abortus daar toen nog verboden was in alle gevallen....etc..
--of b.v. bij verkrachting --zoals ook voorkomt bij meisjes van 12 en 13..

dat wordt mij niet duidelijk uit jullie reacties...
Katti
Berichten: 67
Lid geworden op: 13 dec 2014, 20:48
Man/Vrouw: M

Re: Abortus

Bericht door Katti »

Beste Callisa,

Ik ben tegen beëindiging van een door God ingezet leven. Of het nu gaat om een jong meisje dat nog niet klaar is om moeder te zijn of het gaat om een gehandicapt kind. Ik vind gewoonweg niet dat wij mogen oordelen over het gecreëerde leven. Ik begrijp dat veel mensen nu gaan zoeken naar een bepaalde grens. Wanneer is het verantwoord? Ik ben ervan overtuigd dat God dit niet wil! Abortus komt natuurlijk veelal voort uit de zedeloosheid, gemakzucht, egoïsme, maar het ergste nog tekort aan vertrouwen in de Hemelse Vader . En vaak wordt er dan gezegd "Dat meisje is niet verantwoordelijk genoeg om als kind een kind te krijgen, of die ouders kunnen een gehandicapt kind niet bolwerken. Maar daar is het gebed dan juist voor! We mogen niet te makkelijk denken over het gebed. Het is geen automatiek waar een kroketje uitgehaald wordt na betaling! We doen God tekort als we als nietige mensen denken dat het niet te behappen valt.

Eventjes over het gebed. Gebed is dicht bij God leven, gebed is vragen om kracht en om wijsheid. En in gebed moet je soms ook accepteren dat men moet leven met een juk of een last. En wat kan dat soms zwaar en moeilijk zijn. Ja soms lijkt het of een zakdoek in je hand het enige wat helpt om je tranen te drogen. Maar je hebt een hand over! Leg deze hand dan maar in de handen van de Hemelse Vader! Hij zal niet van je wijken, ook niet wanneer er een gehandicapt kind op komst is! Ook niet wanneer er maar een paar procent kans op leven is en ook niet wanneer men vindt dat iemand te jong is om vader en moeder te worden.

Wat betreft voorbehoedsmiddelen is God toch ook erg duidelijk? God wil dat je je overgeeft aan Hem. God wil dat je samen met je man of vrouw geniet op een manier die God er voor heeft bedoeld. God heeft ons toch niet geschapen om maar zo zedeloos te leven als maar kan?

Als we terug gaan naar de vraag; waarom zijn er voorbehoedsmiddelen nodig?

Gebruiken we het dan niet om:

-Seksuele pleziertjes
-Seksuele ziektes beperken
-Carrière planning

Maar zijn we dan wederom niet egoïstisch bezig? Vergeten we God niet te noemen in deze kwestie?

Geloven is Jezus volgen, en niet je eigen weg.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Abortus

Bericht door callista »

Katti schreef:Beste Callisa,

Ik ben tegen beëindiging van een door God ingezet leven. Of het nu gaat om een jong meisje dat nog niet klaar is om moeder te zijn of het gaat om een gehandicapt kind. Ik vind gewoonweg niet dat wij mogen oordelen over het gecreëerde leven.
is dat leven ook door God ingezet bij verkrachting?
of bij een gehandicapt kind?
Ik begrijp dat veel mensen nu gaan zoeken naar een bepaalde grens. Wanneer is het verantwoord?
de abortuswet stelt verschillende grenzen, afhankelijk van in welk land je woont.
zoals in Nederland b.v. heb ik aangegeven dat ik die grens veel en veel te ruim vind.
maar dat kan eventueel ook te maken hebben met het in gevaar komen van moeder en/of kind.
dat zou ik dan liever vermeld zien [specifeke medische indicaties] en de grens terugvoeren.
Ik ben ervan overtuigd dat God dit niet wil!
hoe weet je dat zo zeker?
Abortus komt natuurlijk veelal voort uit de zedeloosheid, gemakzucht, egoïsme, maar het ergste nog tekort aan vertrouwen in de Hemelse Vader . En vaak wordt er dan gezegd "Dat meisje is niet verantwoordelijk genoeg om als kind een kind te krijgen, of die ouders kunnen een gehandicapt kind niet bolwerken.
hier ga je wel wat kort door de bocht i.m.o.
het kan ook duidelijk zijn dat zo'n kind geen leven heeft, maar moet leven als een plant, met elke minuut verzorging.
gun je dat zo'n kind?
is dat menswaardig?

en zedeloosheid? :roll:
Eventjes over het gebed. Gebed is dicht bij God leven, gebed is vragen om kracht en om wijsheid. En in gebed moet je soms ook accepteren dat men moet leven met een juk of een last. En wat kan dat soms zwaar en moeilijk zijn. Ja soms lijkt het of een zakdoek in je hand het enige wat helpt om je tranen te drogen. Maar je hebt een hand over! Leg deze hand dan maar in de handen van de Hemelse Vader! Hij zal niet van je wijken, ook niet wanneer er een gehandicapt kind op komst is! Ook niet wanneer er maar een paar procent kans op leven is en ook niet wanneer men vindt dat iemand te jong is om vader en moeder te worden.
dat is jouw visie...die mag je hebben natuurlijk.
Wat betreft voorbehoedsmiddelen is God toch ook erg duidelijk? God wil dat je je overgeeft aan Hem. God wil dat je samen met je man of vrouw geniet op een manier die God er voor heeft bedoeld.
God heeft ons toch niet geschapen om maar zo zedeloos te leven als maar kan?
waar staat dat voorbehoedsmiddelen verboden zijn?
en wat is die manier zoals God dat bedoeld heeft?
Als we terug gaan naar de vraag; waarom zijn er voorbehoedsmiddelen nodig?

Gebruiken we het dan niet om:

-Seksuele pleziertjes
-Seksuele ziektes beperken
-Carrière planning

Maar zijn we dan wederom niet egoïstisch bezig? Vergeten we God niet te noemen in deze kwestie?
wat is daar mis mee?....ik krijg de indruk dat je denkt dat men voorbehoedsmiddelen gebruikt om maar compleet los te gaan. [zedeloosheid, zoals je het noemt]
dat zal voorkomen, maar ook gezinnen gebruiken voorbehoedsmiddelen.
en daarnaast zijn ze ook om ziektes te beperken....denk aan het aidsprobleem wereldwijd.

dan lijken mij voorbehoedsmiddelen ook zeer noodzakelijk.

je bent dus tegen voorbehoedsmiddelen in alle gevallen zoals ik het lees.
dus moeten echtparen maar weer 16 of 17 kinderen krijgen, zoals vroeger?
en vind jij plannen niet kunnen?
m.a.w. het maar aan God overlaten? :o

Geloven is Jezus volgen, en niet je eigen weg.
ik weet niet wat jij daar precies onder verstaat in dit verband
volgens mij heeft Jezus het daar nergens over.
ieder mens is ook zelf verantwoordelijk en kiest zijn/haar eigen weg....
ieder mens heeft een geweten en God heeft ons ook hersens gegeven.

maar goed, m.i. wordt er soms ook wel te snel tot een abortus besloten, gezien de grote aantallen....denk ik. en te gemakkelijk over gedacht.
maar de abortuswet is er nu eenmaal en zou deze er niet zijn, zou het toch gebeuren en dan illegaal, met alle gevolgen van dien.

nog een vraag:
ik gaf het voorbeeld van de vrouw die aan bloedvergiftiging leed tijdens haar zwangerschap met vreselijke pijnen en ze had gered kunnen worden als ze een abortus had ondergaan.
maar dat was verboden.....

terecht volgens jou?
ook verbieden als de moeder in gevaar is?
is dat ook Gods wil?

die zaak heeft tot veel ophef geleid [ in Ierland] en wordt nu wel toegestaan onder dergelijke omstandigheden.
Special angel
Berichten: 1414
Lid geworden op: 02 jul 2013, 23:22
Man/Vrouw: V
Locatie: friesland

Re: Abortus

Bericht door Special angel »

We moeten ons verstand gebruiken en ook ons geloof. Volgens mij gaat dat prima samen.

We moeten alles wat we doen ( of wat we niet hebben gedaan maar wat wel had gemoeten) ooit verantwoorden voor de troon van God. daar is ieder zelf persoonlijk verantwoordelijk voor.

En er worden zo veel mensen geboren met hersenafwijkingen en andere afwijkingen, maar om ze nou allemaal te doden is ook cru toch. ;)

Voorbeelden : zie tv, krant, internet, je omgeving, etc.

Ik wil niet oordelen over anderen, noch veroordelen.

En voorlichting, voorbereiding, is heel erg belangrijk. En daarnaast ook hulp aan een ieder die dat nodig heeft.

Als een vrouw ( of een gezin) het niet aan kan om (weer ) een kindje te krijgen, dan lijkt het me wel een goed idee

om voorbehoedsmiddelen te gebruiken.

Mijn vader en moeder hebben samen 6 kinderen, maar zijn, cq waren, geestelijk niet in staat om er normaal voor
te zorgen. Het was beter geweest dat ze wel voorbehoedsmiddelen hadden gebruikt! Maar in de jaren 50 tm 70
deden ze daar nog niet aan jammergenoeg. Waarom weet ik eigenlijk niet.
Het was er wel maar werd niet gebruikt...

(En verstand en geloof werden ook even niet gebruikt....)

Ander voorbeeld :

Geestelijk, of meervoudig ,of verstandelijk Gehandicapten, of beperkte mensen, of verslaafden, of andere moeilijke mensen, moeten ook beschermd worden. het lijkt mij beter dat zij geen kinderen krijgen, dus zullen
zij ook voorbehoedsmiddelen Moeten gebruiken om ongewenste zwangerschappen en abortus en ziektes te voorkomen.
Laatst gewijzigd door Special angel op 14 nov 2013, 12:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Mijn Jezus houdt gewoon van jou zoals je bent! Kies dan wie gij dienen zult! Jezus maakt je vrij!
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Abortus

Bericht door Jerommel »

Special angel schreef: En er worden zo veel mensen geboren met hersenafwijkingen en andere afwijkingen, maar om ze nou allemaal te doden is ook cru toch. ;)
Dat zegt dan ook niemand hier ;)
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Abortus

Bericht door Jerommel »

leo schreef:Katti schreef...
Als Christenen moeten wij blijvend bidden voor vrouwen die overwegen abortus te plegen. Bidden dat ze een andere keuze mogen maken, bidden dat wanneer het toch doorgezet is, dat ze berouw mogen krijgen en dat het vergeven mag worden. We moeten houden van die vrouwen, en hun zoveel mogelijk de kernzaak van het evangelie voorhouden, de uiteindelijke verlossing door Jezus Christus, ja zelfs door diepe dalen zoals een leven vol schrijnende kwesties! Natuurlijk zal dit nooit met het welbekende vingertje mogen (ik zeg dit omdat we allemaal soms zo snel kunnen oordelen), maar met échte naastenliefde!

als christenen zouden we moeten blijven bidden dat mannen zorgvuldig met de hormonen moeten omgaan.
het hoe en waarom van een te onderbreken zwangerschap heeft een bredere aanpak nodig lijkt mij
praten over abortus is op deze manier dweilen met een heel erg verkeerde kraan open.
Helemaal met je eens.
Ik weet alleen niet precies welke kraan je bedoelt..
De oordeelkraan? ;)
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Special angel
Berichten: 1414
Lid geworden op: 02 jul 2013, 23:22
Man/Vrouw: V
Locatie: friesland

Re: Abortus

Bericht door Special angel »

Volgens mij werd met kraan de penis bedoeld ....
En callista vertelde iets over abortus bij kindje met halve hersenen.
Mijn Jezus houdt gewoon van jou zoals je bent! Kies dan wie gij dienen zult! Jezus maakt je vrij!
Katti
Berichten: 67
Lid geworden op: 13 dec 2014, 20:48
Man/Vrouw: M

Re: Abortus

Bericht door Katti »

Moeten we er dan op een maatschappelijke manier naar kijken of op een Bijbelse manier?

Want als we dit soort moeilijkheden opzoeken in de Bijbel en daarna in de maatschappij daar iets van zeggen wordt het je veelal kwalijk genomen. Je bent dan onmenselijk en niet van de tijd. Op zich niet erg, maar dat is niet zo'n prettig gevoel. Ik ben helemaal niet conservatief vind ik zelf, maar praten we met een maatschappelijke bril op omdat het ons uitkomt en wat wij vinden?. Of moeten we bespreken met elkaar wat God wil?
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Abortus

Bericht door Jerommel »

Katti schreef:Moeten we er dan op een maatschappelijke manier naar kijken of op een Bijbelse manier?
Dat is een valse tegenstelling.
Geen van beiden dus.
Overigens is de Bijbelse kijk niet relevant voor niet-gelovigen.


Elke zaak is uniek en treurig op zich.
Ik ga er i.i.g. niet over oordelen.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Special angel
Berichten: 1414
Lid geworden op: 02 jul 2013, 23:22
Man/Vrouw: V
Locatie: friesland

Re: Abortus

Bericht door Special angel »

Katti schreef:Moeten we er dan op een maatschappelijke manier naar kijken of op een Bijbelse manier?

Want als we dit soort moeilijkheden opzoeken in de Bijbel en daarna in de maatschappij daar iets van zeggen wordt het je veelal kwalijk genomen. Je bent dan onmenselijk en niet van de tijd. Op zich niet erg, maar dat is niet zo'n prettig gevoel. Ik ben helemaal niet conservatief vind ik zelf, maar praten we met een maatschappelijke bril op omdat het ons uitkomt en wat wij vinden?. Of moeten we bespreken met elkaar wat God wil?
Ja natuurlijk moeten we Gods wil doen.

Maar kan deze wereld zonder voorbehoedsmiddelen?
Mijn Jezus houdt gewoon van jou zoals je bent! Kies dan wie gij dienen zult! Jezus maakt je vrij!
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Abortus

Bericht door Jerommel »

Je hebt het over een ontwikkeling van de laatste (pakweg) 70 jaar...
Blijkbaar kon de wereld dus ook zonder.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Katti
Berichten: 67
Lid geworden op: 13 dec 2014, 20:48
Man/Vrouw: M

Re: Abortus

Bericht door Katti »

Jerommel schreef:
Katti schreef:Moeten we er dan op een maatschappelijke manier naar kijken of op een Bijbelse manier?
Dat is een valse tegenstelling.
Geen van beiden dus.
Overigens is de Bijbelse kijk niet relevant voor niet-gelovigen.
Niet relevant voor niet-gelovigen inderdaad. Maar wat wil je daarmee zeggen? Dat wij als gelovigen de Bijbel alleen voor onszelf moeten toepassen?
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Abortus

Bericht door Jerommel »

Katti schreef:
Jerommel schreef:
Katti schreef:Moeten we er dan op een maatschappelijke manier naar kijken of op een Bijbelse manier?
Dat is een valse tegenstelling.
Geen van beiden dus.
Overigens is de Bijbelse kijk niet relevant voor niet-gelovigen.
Niet relevant voor niet-gelovigen inderdaad. Maar wat wil je daarmee zeggen? Dat wij als gelovigen de Bijbel alleen voor onszelf moeten toepassen?
Wat wou je dan?
Het opdringen aan wie er geen boodschap aan heeft?
Dan maak je meer stuk dan heel, heeft de geschiedenis ons geleerd (als men van geschiedenis zou leren...).

Naastenliefde en (dus) niet mensen veroordelen.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Abortus

Bericht door Jerommel »

Een problematische (op welk gebied dan ook) zwangerschap is iets vreselijks.
Abortus is ook iets vreselijks.
Mensen die er luchtig over doen, is ook iets vreselijks.
Mensen die er moreel superieur over menen te kunnen zijn, is ook iets vreselijks.

Ja, mensen zouden het bij God neer moeten leggen.
Maar dat is de optiek van de gelovige en dat is een minderheid in de wereld.
Bovendien mogen de gelovigen niet mensen veroordelen.

We kennen wel de uitwassen van over de grote plas.
Er is zelfs een arts voor vermoord door een 'pro-life' psychoot.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Katti
Berichten: 67
Lid geworden op: 13 dec 2014, 20:48
Man/Vrouw: M

Re: Abortus

Bericht door Katti »

Jerommel schreef:Wat wou je dan?
Het opdringen aan wie er geen boodschap aan heeft?
Dan maak je meer stuk dan heel, heeft de geschiedenis ons geleerd (als men van geschiedenis zou leren...).

Naastenliefde en (dus) niet mensen veroordelen.
Opdringen klinkt erg negatief en doet de heiligheid van de Blijde Boodschap geen goed. Maar zegt het voort inderdaad. Wie gun je het evangelie nu niet?

En naastenliefde betekent niet alleen maar dat je goed moet zijn voor iedereen wat mij betreft. Ik vind het van absoluut belang dat je échte naastenliefde pas kan toepassen als je écht van God houdt. Zoals in 1 Kor. 13. Daar laat God zien wat liefde is.

Wat betreft de opmerking "niet mensen veroordelen" hoop ik dat dat niet op mij slaat, want dat is zeer zeker mijn bedoeling niet. ;)
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Abortus

Bericht door Jerommel »

Katti schreef:
Jerommel schreef:Wat wou je dan?
Het opdringen aan wie er geen boodschap aan heeft?
Dan maak je meer stuk dan heel, heeft de geschiedenis ons geleerd (als men van geschiedenis zou leren...).

Naastenliefde en (dus) niet mensen veroordelen.
Opdringen klinkt erg negatief en doet de heiligheid van de Blijde Boodschap geen goed. Maar zegt het voort inderdaad. Wie gun je het evangelie nu niet?
Je bedoelt dat je iemand zou kunnen laten overwegen om te kiezen voor Gods ontferming, in plaats van de foetus uit wanhoop toch maar weg te laten halen.
Tja, wie weet. Dat zou kunnen werken bij een aantal.
Dat zou m.i. mooi zijn.
Maar dan moet je als verkondiger wel kunnen respecteren dat iemand toch anders kiest.
Voor je het weet is er alweer een trap na gegeven...
Het zijn tenslotte emotionele zaken..

De opmerking "niet mensen veroordelen" slaat altijd op iedereen (incl. mezelf dus). ;)
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
leo
Berichten: 82
Lid geworden op: 07 nov 2013, 04:28
Man/Vrouw: M

Re: Abortus

Bericht door leo »

Calista vraagt of ik dan tegen de abortuswet ben.
maar zijn jullie [ S.a., Katti en Leo ook tegen de abortus wet?
ik zou daar geen geen nee op durven zeggen. Ik zal proberen dat toe te lichten

Ik vind dat sexualiteit binnen de muren van het huwelijk hoort (of van duurzaam samenwonen)
Ik vind dat sexualiteit zorgvuldigheid naar beide partners behoeft
met als gevolg....
Er vallen dan een aantal abortussen af.

Voor wat rest geldt voor mij het volgende

in de eerste plaats bestaat er geen tekst zoals Romeinen 20 vs 3 waar staat "verder verbied ik, Paulus het plegen van abortus".
Ook elders in de bijbel vinden we deze explicite vorm van levensbeeindiging niet terug.

Dat maakt dat we als gelovigen moeten grijpen naar het middel van : in de lijn van de schrift liggend.

Als ik van een ding overtuigd ben dan is het dat we geen klip en klaar antwoord vinden voor dit probleem. Want.
Wandelen op de evenwichtslijn van de schrift is een riskante zaak, elke voorstander vindt zijn tekst.

kortom de gelovige zal zelf of met een paar lieve gelovige vrienden hier uit moeten komen.
abortus is m.i. een persoonlijke zaak tussen de betrokkenen en God.

ben ik dan voor de abortuswet?
ze schrijft niet voor dat je moet aborteren maar ze creeert (slechts) het wettelijk draagvlak
Wat weer een noodzakelijke voorwaarde is om in noodgevallen tot een " JA " te komen.
ben ik daar dan tegen? Nee
Ben ik dan voor abortus?
Dit is dan echt veel te complex voor een ja of nee.
Dag aan dag draagt Hij ons
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7379
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Abortus

Bericht door Tin »

HarryK schreef:
Wim Nusselder schreef:
HarryK schreef:Ken jij mensen die pro-choice, maar anti-abortus zijn?
Dat is ongeveer hoe ik er over denk.
Wim, waarom ik het vroeg, is dat dit op mij vreemd en zelfs tegenstrijdig overkomt.
In mijn ogen betekent het: ik ben tegen abortus, maar als een ander abortus wil, vind ik dat prima: dat is hun keuze en verantwoordelijkheid.
Dat betekent toch in essentie dat je vindt dat abortus moet kunnen?
Nou, niet perse lijkt mij.
Het problem is dat iedereen een set van waarden en normen heft, maar we tevens leven in een democratie waarin wetten gemaakt worden door een gekozen regering. Het gevolg hiervan is dat er dingen kunnen waar men helemaal niet achter staat.
Er zijn een heleboel dingen die ik persoonlijk absoluut niet vind kunnen. Toch zal ik er mee moeten leven dat hiertoe zaken behoren die maatschappelijk volledig geaccepteerd zijn. Daar hoort abortus toe, maar wat mij betreft nog veel meer zaken die m.i. onder het " Gij zult niet doden" vallen. Leven en dood zijn op zich overigens kenmerken van leven op deze aarde. Ook al is het gebod er (en niet ten onrechet!), we kunnen ons er niet aan onttrekken. Zelfs de aanhangers van het Jainisme niet. Zo simpel is het leven niet. We leven bewust en onbewust met voortdurende keuzes tussen leven en dood.
Essentieel in de discussie met voorstanders van abortus lijkt mij , hoe men het wendt of keert, de vraag hoe men religieus of filosofisch gezien een ongeboren kind in de diverse stadia na de conceptie ziet. Probleem is hier dan denk ik dat in deze " wegwerpmaatschappij" niet geneigd is religieus of filosofisch te denken.
Aldus een aspect dat volgens mij in de discussie tot nu toe nogal onderbelicht is gebleven.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Special angel
Berichten: 1414
Lid geworden op: 02 jul 2013, 23:22
Man/Vrouw: V
Locatie: friesland

Re: Abortus

Bericht door Special angel »

Ik ben tegen de abortus wet . En ik weet en geloof dat alle kinderen vanaf de bevruchting naar de hemel gaan waar ik ze weer zal zien.
Mijn Jezus houdt gewoon van jou zoals je bent! Kies dan wie gij dienen zult! Jezus maakt je vrij!
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Abortus

Bericht door pyro »

Loyola schreef:Tegen abortus, geen uitzonderingen.
Elk menselijk leven is heilig en onaantastbaar.
Dat is een hoog ideaal.
In de weerbarstige praktijk: wat doen we met ongeboren kinderen die volgens medische indicatie een gruwelijk lijden te wachten staat?
Heeft die heilige onaantastbaarheid dan niet ook een schaduwzijde?
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)