callista schreef:pyro schreef:callista schreef:
“Stel je voor dat de twee vermoorde jongens weer terugkomen uit de dood na gebed.
Dan staat toch het hele land op zijn kop met alle media aandacht?”
Dat is op zich een interessant punt om eens te overwegen, stel dat zoiets echt zou gebeuren.
Ik moet er wel bij zeggen, als iemand denkt dat de wonderen en tekenen die in de Bijbel zijn beschreven draaien om
media aandacht, dan heeft diegene de betekenis daarvan totaal verkeerd begrepen.
dat schreef ik niet, maar dat zijn de woorden van Ronald Plat....
Dat weet ik. Het gaat in deze draad dan ook over die persoon. Ik vorm mijn mening over iemand bij voorkeur aan de hand van diens eigen woorden, liever dan af te gaan op wat anderen zeggen. Wat jij bijvoorbeeld in de titel van de draad zegt: 'dodenopwekking door Ronald Plat', vind ik al op z'n minst twijfelachtig. Dhr. Plat beschouwt zichzelf nl. als dienstknecht van God, en als er doden worden opgewekt dan is dat dus niet door dhr. Plat maar door God en God alleen. Ronald zelf heeft het over voorbede door hemzelf en een toegewijd gebedsteam. 'Dodenopwekking op voorbede van Ronald Plat' zou daarom een correcte titel zijn geweest. Dit alles even los van de vraag of God hem metterdaad oproept dergelijke voorbede uit toe voeren. Dat laatste heb ik dan wel weer ernstige twijfel over.
tja...zoiets gebeurt natuurlijk ooit - is nog nooit gebeurd en zal ook nooit gebeuren.
gaat tegen alle natuurwetten in.
er zijn wel gevallen van schijndoden, maar dat is wat anders.
De bijbel beschrijft een aantal voorbeelden, waarbij met name bij de opwekking van Lazarus (het was al de vierde dag, er was een lijkenlucht volgens de beschrijving) de mogelijkheid van schijndood niet erg plausibel is.
Wat kan ik zeggen? Ik moet toegeven dat ik ook niet begrijp hoe dit mogelijk is. Anderzijds pretendeer ik niet
alle (boven)natuurlijke wetten in Gods schepping volledig te doorgronden. In vertrouwen op God, die heilig en almachtig is en alle verstand te boven gaat, durf ik wel te stellen dat opwekking uit de dood zoals in het geval van Lazarus beschreven is (zie bijv. Joh 11) werkelijkheid kan zijn.
Deze opvatting kan verschillende achtergronden hebben, en daar wil ik graag even bij stil staan.
Je kunt heel simpel zeggen: bij God is alles mogelijk, dus we overrulen zonder meer alle menselijke verstand en redelijkheid, hoe ongerijmd het resultaat ook is. Die benadering ben ik geen voorstander van. Het is een heel platte redenatie die elke diepgang mist, waar je ook niets wijzer van wordt. Ik denk zelfs dat het gevaarlijk is. Iemand zou psychische problemen kunnen krijgen door zijn redelijke verstand te negeren.
Toch geloof ik dat er een betere manier bestaat om met wonderen en tekenen om te gaan. Dus dat het erkennen van een macht die ons begrip van (boven)natuurlijke wetten te boven gaat, ons kan brengen tot dieper inzicht en waarachtig geloof - de kracht van het mosterdzaadje - in plaats van tot waanzin.
Een weg van het wezenlijk verstaan wat God wil met je leven, wat we ook kunnen beluisteren in het evangelie.
en ja...media-aandacht -----Plat lijkt wel {niet-toegestaan woord}.
laat hem dan eerst maar eens oefenen zonder publiek. [wel met een paar betrouwbare getuigen]
als dat lukt kunnen de media er altijd nog over berichten en dat zal dan ook zeker gebeuren...
want dat zou breaking news zijn.
maar het liefst zou ik hem aanraden een psychiater te bezoeken.
Tja. Ik denk dat dhr. Plat oprecht het goede zoekt, dat hij zijn medemensen wil dienen door het getuigenis van Gods liefde die alles overwint, zelfs de dood. Ik heb daarbij de indruk dat hij zich vergist in wat God van hem wil. Dat hij zich blindstaart op de media en hun eigenlijke werking. (wat niet hetzelfde is als {niet-toegestaan woord} - dan zoek je je eigen eer)
De wereld biedt geen plaats voor dingen die eigenlijk niet kunnen. Om dit te illustreren lezen we in het evangelie dat de religieuze machthebbers in de opwekking van Lazarus aanleiding zagen te besluiten, Jezus dan toch echt te gaan doden. Dhr. Plat zou vermoord worden als hij daadwerkelijk doden zou opwekken, heb ik sterk de indruk. Dan is het Gods genade als zijn gebeden niet verhoord worden.
Dus: er schuilt een zeer grote diepte in het geloof dat met Gods kracht doden tot leven wekt. Met media heeft dit niets te maken. Mensen die niet geloven, zullen ook niet geloven als gevolg van media aandacht, als een wonder zich voor het oog van de wereld voltrekt.
Die diepte is dat wonderen en tekenen van God vooruit wijzen naar het Koninkrijk van God, de Nieuwe Schepping waarin uiteindelijk geen dood meer zal zijn. En waaraan wij door het geloof, de onbegrijpelijke genade van God aan de mens die tot inzicht komt en zich bekeert, deel mogen hebben.
Ik spreek deze woorden met heilig ontzag. Want van mijzelf uit, als natuurlijke mens, kan ik niet zeggen dat ik het (beter) weet dan ieder ander. Rest mij slechts te getuigen van iets dat groter is dan ik zelf, maar waar ik toch deel van mag uitmaken al is het eigenlijk eerlijk gezegd onverdiend.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)