[splits] De Kath. Kerk en oecumene m. overige christenen

Discussie over verschillende vormen van oecumene.
Gespreksleider: Wim Nusselder
Forumregels
Dit is een speciaal gedeelte van het forum voor Oecumene.
Zie voor een uitleg:

http://forum.geloofsgesprek.nl/viewtopi ... t=95#p1182
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Man/Vrouw: M
Contacteer:

Re: [splits] De Kath. Kerk en oecumene m. overige christenen

Bericht door Wim Nusselder »

Wim Nusselder schreef:ik ben bereid om alle organisaties die zich als kerk, als volgelingen van Christus beschouwen, als onderdeel van zijn Kerk te zien en te behandelen.
Okidoki schreef:Er zijn heel veel sektes die daar dus onder vallen.
Ik gebruik dat woord liever niet.
Het fungeert als scheldwoord en zelf zullen ze zelden erkennen dat te zijn.
De kans om ze uit die afgescheiden staat (de betekenis van het woord) weer in verbondenheid met de rest van de Kerk te krijgen is groter als je er in je contacten met hen bij voorbaat van uit gaat dat ze verbonden zijn.
Dat is bijvoorbeeld ook de manier waarop ik met Jehovah's Getuigen om ga die bij mij aan de deur komen.
Ik hoop ze nog altijd zo ver te krijgen dat ze mee gaan werken in de Nationale Synode aan interkerkelijke huiskamergeloofsgesprekken.
Dat sluit namelijk perfect aan bij hun manier van werken.
Okidoki schreef:Overigens ben ik jarenlang betrokken geweest bij de RvK als lid van de GKV.
Ja, zoiets had ik van je begrepen; lokaal, toch?
In hoeverre impliceerde dat lidmaatschap?

Met v&Vriendengroet,

Wim

Okidoki

Bericht door Okidoki »

Wim Nusselder schreef:
Wim Nusselder schreef:ik ben bereid om alle organisaties die zich als kerk, als volgelingen van Christus beschouwen, als onderdeel van zijn Kerk te zien en te behandelen.
De kans om ze uit die afgescheiden staat (de betekenis van het woord) weer in verbondenheid met de rest van de Kerk te krijgen is groter als je er in je contacten met hen bij voorbaat van uit gaat dat ze verbonden zijn.
Dat is bijvoorbeeld ook de manier waarop ik met Jehovah's Getuigen om ga die bij mij aan de deur komen.
Ik hoop ze nog altijd zo ver te krijgen dat ze mee gaan werken in de Nationale Synode aan interkerkelijke huiskamergeloofsgesprekken.
Waarbij je dus voorbijgaat aan de inhoud van hun geloof waarin een visie aanwezig is die op meerdere gebieden onbijbels is. Zelfs in de kern van het geloof (fundament) kom je geen overeenkomst tegen anders dan dat hun boekje ook "Bijbel" heet.
Okidoki schreef:Overigens ben ik jarenlang betrokken geweest bij de RvK als lid van de GKV.
Ja, zoiets had ik van je begrepen; lokaal, toch?
In hoeverre impliceerde dat lidmaatschap?

Met v&Vriendengroet,

Wim
Lidmaatschap werd door onze toenmalige gemeente wel gewenst maar door het landelijk verband RvK niet toegestaan.
Dus hebben we een modus gezocht en gevonden in wat we toentertijd meen ik "participeren zonder stemrecht" noemden. Het is al weer enige tijd geleden dat ik daar bij zat.
Los daarvan is het de vraag in hoeverre lidmaatschap van een orgaan aangeeft dat je kerk bent.
Als je lid bent van de postduivenvereniging impliceert niet dat je een postduif bent of dat je duivenmelker bent :D
Het lidmaatschap van de RvK bepaald dus in mijn optiek niet of iets al dan niet een kerk is.

Gaitema

Bericht door Gaitema »

Okidoki schreef:
Wim Nusselder schreef:
Waarbij je dus voorbijgaat aan de inhoud van hun geloof waarin een visie aanwezig is die op meerdere gebieden onbijbels is. Zelfs in de kern van het geloof (fundament) kom je geen overeenkomst tegen anders dan dat hun boekje ook "Bijbel" heet.
Als je het over de Jehova's hebt, dan is dit verschil wel groot, maar ik ben het met de houding van Wim wel eens. Ik hoef niemands vijand te zijn en kan er van uitgaan dat zo iemand oprecht geloofd in wat die geloofd. Het woord sektarisch zie ik ook als een onnodige stok om mee te slaan.
Je wint er niets mee.
Wie oren heeft die hore, maar dat heeft een smiley nie :roll:

Wim Nusselder
Contacteer:

Wim Nusselder schreef:ik ben bereid om alle organisaties die zich als kerk, als volgelingen van Christus beschouwen, als onderdeel van zijn Kerk te zien en te behandelen. [...]
De kans om ze [...] weer in verbondenheid met de rest van de Kerk te krijgen is groter als je er in je contacten met hen bij voorbaat van uit gaat dat ze verbonden zijn.
Okidoki schreef:Waarbij je dus voorbijgaat aan de inhoud van hun geloof waarin een visie aanwezig is die op meerdere gebieden onbijbels is. Zelfs in de kern van het geloof (fundament) kom je geen overeenkomst tegen anders dan dat hun boekje ook "Bijbel" heet.
Als daar in een gesprek ruimte voor is zal ik echt niet nalaten om ze op mijn visie op de inhoud van hun geloof te wijzen, maar vooralsnog staan ze daar meestal nauwelijks voor open en dus de eerste noodzakelijke stap: in voldoende open gesprek komen.
Daarbij helpt enigerlei vorm van erkenning (bijv. van hun streven om zich alleen op de Bijbel te baseren en niet geloofsbelijdenissen en van hun inspanningen om iedereen te bereiken).
Bovendien: ik
- acht mij niet heel goed in staat om te beoordelen wat bijbels is en wat niet, gegeven de omvang en complexiteit van de bijbel,
- hanteer de Bijbel niet als enige en uiteindelijke maatstaf voor de juistheid van geloofsinhoud en
- vind geloofsbeleving en geloofspraktijk minstens zo belangrijk als geloofsinhoud (en juist op dat laatste punt zijn er een paar interessante overeenkomsten tussen Quakers en Jehovah's Getuigen).
Okidoki schreef:Los daarvan is het de vraag in hoeverre lidmaatschap van een orgaan aangeeft dat je kerk bent.
Lidmaatschap van een verband van kerken impliceert erkenning als kerk door de andere leden van dat verband, want anders hadden ze je niet toegelaten.
Dat geldt in elk geval bij de Raad van Kerken gegeven de procedures die ze daarvoor hanteren.
Ik ben dus wel benieuwd naar de redenen waarom dat in jullie geval niet werd toegestaan.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Okidoki

Bericht door Okidoki »

Wim Nusselder schreef: Ik ben dus wel benieuwd naar de redenen waarom dat in jullie geval niet werd toegestaan.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Vrij simpel: landelijk geen lid dan lokaal ook niet. Zo werkte de RvK namelijk in het verleden.

Ik sta trouwens helemaal niet te springen en te jubelen bij het idee dat de GKV lid zou worden van de RvK: het is een voor de onderliggende denominaties weinig zeggend orgaan namelijk. Laten we in de kleine G-kerken eerst maar eens eenheid vinden. (NGK-CGK-GKV).

Okidoki

Bericht door Okidoki »

Wim Nusselder schreef:Bovendien: ik
a) - acht mij niet heel goed in staat om te beoordelen wat bijbels is en wat niet, gegeven de omvang en complexiteit van de bijbel,
b) - hanteer de Bijbel niet als enige en uiteindelijke maatstaf voor de juistheid van geloofsinhoud en
c) - vind geloofsbeleving en geloofspraktijk minstens zo belangrijk als geloofsinhoud (en juist op dat laatste punt zijn er een paar interessante overeenkomsten tussen Quakers en Jehovah's Getuigen).

Met v&Vriendengroet,

Wim
@ a) dat kan, dat is puur persoonlijk lijkt mij.
@ b) wat dan allemaal wel?
@ c) overeenkomsten op dat punt: Vertel? Ik zie juist grote verschillen, mijn buren ook (lid JG).

Wim Nusselder
Contacteer:

[splits] De Kath. Kerk en oecumene m. overige christenen

Wim Nusselder schreef:ik
b) - hanteer de Bijbel niet als enige en uiteindelijke maatstaf voor de juistheid van geloofsinhoud en
c) - vind geloofsbeleving en geloofspraktijk minstens zo belangrijk als geloofsinhoud (en juist op dat laatste punt zijn er een paar interessante overeenkomsten tussen Quakers en Jehovah's Getuigen).
Okidoki schreef:@ b) wat dan allemaal wel?
@ c) overeenkomsten op dat punt: Vertel? Ik zie juist grote verschillen, mijn buren ook (lid JG).
b) Met stip op 1: directe inspiratie door de Helige Geest/God/Christus (houd ik niet erg uit elkaar); op 2 Bijbel, Quaker-geschriften en andere geschriften waarin vroegere mensen hun inspiratie optekenden.
c) Overeenkomsten in geloofspraktijk: pacifisme (vroeger dus dienstweigeren), geen christelijke feestdagen vieren en zeer matig alcoholgebruik.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Okidoki

Bericht door Okidoki »

Wim Nusselder schreef:
Wim Nusselder schreef:ik
Okidoki schreef:@ b) wat dan allemaal wel?
b) Met stip op 1: directe inspiratie door de Helige Geest/God/Christus (houd ik niet erg uit elkaar); op 2 Bijbel, Quaker-geschriften en andere geschriften waarin vroegere mensen hun inspiratie optekenden.
c) Overeenkomsten in geloofspraktijk: pacifisme (vroeger dus dienstweigeren), geen christelijke feestdagen vieren en zeer matig alcoholgebruik.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Even de overeenkomsten: 3 overeenkomsten is voldoende om een "wij" gevoel te ontdekken?
Los van de rest van de leer van JG?
Denk aan visie op Christus en dat soort dingen? Triniteitsbesef (of: gebrek aan in geval van de JG)?

Okidoki

Bericht door Okidoki »

Kan de mod hier de zaken over de quakers verplaatsten naar de qaukerdraad?

[modcomment Wim]Lijkt me te lastig: die zijn te zeer gemengd met de rest.
Uit de aard der zaak (een afgesplitst topic zonder bewuste topicstart) is het onderwerp hier niet heel afgebakend.
Laten we het maar als "oecumene in de praktijk tussen diverse kerken" of zo opvatten.

Robert Frans

Bericht door Robert Frans »

Internationaal gezien richt de katholieke oecumene zich voornamelijk op de oosters-orthodoxe kerken, omdat de katholieke Kerk daar het geloof verreweg het meest mee deelt en omdat ook de orthodoxe Kerk alle sacramenten toedient en in de apostolische successie staat. Dit blijft echter een moeizaam proces. Met protestantse kerkgemeenschappen is die oecumene er minder, maar is er volgens mij wel gewoon dialoog. Ook zijn er hier en daar initiatieven geweest om de protestantse broeders en zusters meer bij de Kerk te betrekken. Denk aan de ondertekening van een gemeenschappelijke verklaring over de rechtvaardigheidsleer door de katholieke en lutherse kerk en aan de procedure voor anglicaanse parochies die katholiek willen worden. Maar ook hebben bijvoorbeeld protestantse theologen deelgenomen aan Vaticanum II.

Lokaal kunnen er echter verschillen zijn, afhankelijk van het kerkelijk landschap aldaar. Hier in Nederland zijn er hier en daar oecumenische samenwerkingsverbanden tussen katholieken en protestanten, soms worden er ook gezamenlijke erediensten belegd en met de meer traditionele protestantse kerken is er doopgemeenschap. Soms gaan oecumenische initiatieven iets te ver, waardoor men het idee kan krijgen dat katholieken en protestanten vrijwel hetzelfde zouden geloven en vieren, en soms menen vooral liberalere protestantse theologen dat de oecumene eigenlijk alleen echt mogelijk is als de katholieke Kerk nu eens niet zo katholiek was, maar over het algemeen is de verstandshouding volgens mij wel redelijk te noemen.
Vrede en alle goeds

Wim Nusselder
Contacteer:

Okidoki schreef:Even de overeenkomsten: 3 overeenkomsten is voldoende om een "wij" gevoel te ontdekken?
Los van de rest van de leer van JG?
Denk aan visie op Christus en dat soort dingen? Triniteitsbesef (of: gebrek aan in geval van de JG)?
Mijn 'wij' gevoel is gelaagd (net zoals dat van de katholieke kerk, naar ik in forum.gkv.nl van Loyola begreep).
Ik heb meer 'wij-gevoel' met Quakers dan met christenen in den brede.
Ik behandel iedereen als christen die als zodanig behandeld wil worden, ook Jehovah's Getuigen, omdat dat de beste basis is voor gesprek waarin je kunt ontdekken wat je daadwerkelijk deelt.
Wat je deelt wordt vaak meer bepaald door individuele geloofsgeschiedenis dan door de identiteit van de kerk waar iemand toe behoort.
Jehovah's Getuigen zijn intrigerend en uitdagend voor mij omdat ze hun individuele keuzes zozeer lijken te laten bepalen door de keuzes van hun kerk.

Overeenkomsten in leer zijn niet de eerste punten die voor mij van belang zijn, ook omdat Quakers geen gezamenlijke geloofsleer hebben die veel verder reikt dan de directe toegankelijkheid van Christus voor elk mens.

Het gaat mij dus meer om beleving van Christus dan om visie op Christus.
In die beleving van Christus 'heb' ik meer met evangelische christenen dan met zowel wat ik bij jou proef als bij Jehovah's Getuigen.

Ook voor mij is die metafoor van de drie-eenheid niet in heel veel situaties zinvol; eigenlijk vooral in contacten met orthodoxere christenen, en nauwelijks in mijn dagelijkse geloofsleven (geloofsbeleving en geloofspraktijk).
"Triniteit" is in Ruard Ganzevoort's (nuttige, maar wat te provocerende) term "zombietaal" (uit zijn presentatie bij Jacobine Geel van "Spelen met heilig vuur" maandagavond): niet bruikbaar in communicatie met buitenkerkelijken, randkerkelijken en vrijzinniger christenen.
Het gebruik van taal in de liturgie die geen betekenis had 'op het schoolplein' was voor mij op mijn 18e ook één van de drie redenen om mijn lidmaatschap van de Gereformeerde kerk van mijn vader op te zeggen.

Dit alles zegt meer over de relatie tussen een Quaker en de Jehovah's Getuigen die ik tot nu toe ontmoet heb, dan over de relaties tussen Quakers in den brede en Jehovah's Getuigen als kerk (die sowieso geen noemenswaardige oecumenische neigingen lijkt te vertonen).
Quakers gaan individueel op verschillende manieren om met Jehovah's Getuigen (en met anderssoortige christenen in het algemeen) al is het relatief open in gesprek gaan denk ik wel kenmerkend voor Quakers.
Daar hebben ze vooral onderling moeite mee, bijvoorbeeld tussen evangelische en vrijzinnige Quakers...

Met v&Vriendengroet,

Wim

Okidoki

Bericht door Okidoki »

Wim Nusselder schreef:
Het gaat mij dus meer om beleving van Christus dan om visie op Christus.
In die beleving van Christus 'heb' ik meer met evangelische christenen dan met zowel wat ik bij jou proef als bij Jehovah's Getuigen.
God en Christus als "gevoel". Inderdaad: evangelisch.

Ook voor mij is die metafoor van de drie-eenheid niet in heel veel situaties zinvol; eigenlijk vooral in contacten met orthodoxere christenen, en nauwelijks in mijn dagelijkse geloofsleven (geloofsbeleving en geloofspraktijk).
"Triniteit" is in Ruard Ganzevoort's (nuttige, maar wat te provocerende) term "zombietaal" (uit zijn presentatie bij Jacobine Geel van "Spelen met heilig vuur" maandagavond): niet bruikbaar in communicatie met buitenkerkelijken, randkerkelijken en vrijzinniger christenen.
Het gebruik van taal in de liturgie die geen betekenis had 'op het schoolplein' was voor mij op mijn 18e ook één van de drie redenen om mijn lidmaatschap van de Gereformeerde kerk van mijn vader op te zeggen.
Kan, wonderwel bestaat de RKK al eeuwen met dezelfde woordkeuze en ook de kerken in de reformatie bestaan al wat langer dan een week.
Woorden moet je uitleggen, niet weggooien.
Het verhaal van Ruard heeft mij op geen enkele manier aangesproken overigens.
Zowel qua inhoud als qua vorm niet.
Dit alles zegt meer over de relatie tussen een Quaker en de Jehovah's Getuigen die ik tot nu toe ontmoet heb, dan over de relaties tussen Quakers in den brede en Jehovah's Getuigen als kerk (die sowieso geen noemenswaardige oecumenische neigingen lijkt te vertonen).
Quakers gaan individueel op verschillende manieren om met Jehovah's Getuigen (en met anderssoortige christenen in het algemeen) al is het relatief open in gesprek gaan denk ik wel kenmerkend voor Quakers.
Daar hebben ze vooral onderling moeite mee, bijvoorbeeld tussen evangelische en vrijzinnige Quakers...

Met v&Vriendengroet,

Wim
Je zegt nu wat anders lijkt het dan wat je eerder zei lijkt het.
Maar goed: dit onderwerp kun je eeuwenlang over bomen.

Okidoki

Bericht door Okidoki »

Gaitema schreef: Als je het over de Jehova's hebt, dan is dit verschil wel groot, maar ik ben het met de houding van Wim wel eens. Ik hoef niemands vijand te zijn en kan er van uitgaan dat zo iemand oprecht geloofd in wat die geloofd. Het woord sektarisch zie ik ook als een onnodige stok om mee te slaan.
Je wint er niets mee.
Nee, behalve dan dat je wel degelijk onderscheid kunt maken. Waarom zou je geheimzinnig doen over een groepering die op grond van de Bijbel gewoon niet christelijk is?
Dat zegt niet dat je als mensen elkaars vijanden bent, het zegt alleen dat je de overtuiging van de ander op grond van Schrift en belijden domweg afwijst.

Wim Nusselder
Contacteer:

Gaitema schreef:Het woord sektarisch zie ik ook als een onnodige stok om mee te slaan.
Je wint er niets mee.
Okidoki schreef:Nee, behalve dan dat je wel degelijk onderscheid kunt maken. Waarom zou je geheimzinnig doen over een groepering die op grond van de Bijbel gewoon niet christelijk is?
Dat zegt niet dat je als mensen elkaars vijanden bent, het zegt alleen dat je de overtuiging van de ander op grond van Schrift en belijden domweg afwijst.
Als we er voor het gemak even van uit gaan dat het christendom bestaat uit alle mensen die zich christen noemen en zich als zodanig organiseren, dan kun je denk ik in elk geval 3 verschillende manieren onderscheiden waarop die christenen bepalen wie wel en niet bij die club 'christenen' behoort.
1) Op grond van traditie, gezag en meedoen met de 'sacramenten', de traditioneel als 'heilig' beschouwde rituelen.
2) Op grond van het 'beleven' van een relatie met Christus.
3) Op grond van definities die ontleend worden aan de Bijbel.
Sommige kerkgenootschappen hanteren combinaties.

Bij verreweg het grootste deel van dat christendom is 1) doorslaggevend: roomskatholieken en oosters orthodoxen.
De kerken waar 2) de doorslag geeft groeien.
De kerken waar 3) de doorslag geeft stagneren of krimpen.

Het gaat mij er niet om wie 'gelijk' heeft, maar om de hoop uit te spreken dat we die drie manieren als complementair leren accepteren, als alledrie waardevol op z'n tijd, in bepaalde situaties, voor bepaalde categorieën mensen.
Drie verschillende soorten relatie met Christus binnen één Kerk; waarom niet?

Met v&Vriendengroet,

Wim

Okidoki

Bericht door Okidoki »

Wim Nusselder schreef:Als we er voor het gemak even van uit gaan dat het christendom bestaat uit alle mensen die zich christen noemen en zich als zodanig organiseren, dan kun je ....
Inderdaad, dan kan ik afhaken omdat er heel veel mensen zijn die zich christen noemen en dat niet zijn. Daar is dus ook nooit eenheid mee te vinden.

bron: Matth. 7:21 Niet iedereen die “Heer, Heer” tegen mij zegt, zal het koninkrijk van de hemel binnengaan, alleen wie handelt naar de wil van mijn hemelse Vader.
Matth. 24: Er zullen talrijke valse profeten komen die velen zullen misleiden.
1 Joh 4:Geliefde broeders en zusters, vertrouw niet elke geest. Onderzoek altijd of een geest van God komt, want er zijn veel valse profeten in de wereld verschenen.

Dus: ik haak bij dezen af.

Titus

Bericht door Titus »

Wat mij betreft doet de katholieke Kerk meer dan genoeg aan oecumene zowel op lokaal niveau als landelijk/wereldwijd. Het gaat ook vrij goed. Er zijn sinds Vat. II merkbaar positieve veranderingen met de Anglicaanse kerk, de oosters orthodoxe kerken en de Lutherse kerk.

Gaitema

Bericht door Gaitema »

Matth. 7:21 Niet iedereen die “Heer, Heer” tegen mij zegt, zal het koninkrijk van de hemel binnengaan, alleen wie handelt naar de wil van mijn hemelse Vader.

Dit is een tekst die al snel betrokken wordt op andere kerkgenootschappen dan de onze, maar wat is de wil van de Vader?
Een christen die zondags in de kerk zit en door de weeks bikkel hard werkt voor de kost en verder niet bezig is met de naaste, maar vooral met zijn eigen orde, voert de wil van de Vader niet uit. Zo kan je in Urk wonen en trouw aan de christenplicht deelnemen en toch de wil van de Vader niet doen.

Vertrokken user_2

Bericht door Vertrokken user_2 »

Okidoki schreef:
Ik ook...van dit forum.

Een ieder veel plezier en zegen toegewenst! :smile:

Gaitema

Bericht door Gaitema »

Dank je. Jij ook veel plezier en zegen toegewenst.
Mooi dat je hier de nodige energie in hebt willen steken.

pyro

Bericht door pyro »

Loyola schreef:
Okidoki schreef:
Ik ook...van dit forum.
Ook ik ga weg, om dezelfde reden.
Ik wens ieder een gezonde geloofspraktijk en - beleving. :P
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)

callista
Man/Vrouw: V

Bericht door callista »

pyro schreef:
Loyola schreef:
Okidoki schreef:
Ik ook...van dit forum.
zo, dat ruimt mooi op...het lijkt wel besmettelijk..[sarcasme]

maar om welke reden precies?
lekker duidelijk weer allemaal....soort van "hit en run" of lange tenen.
leg dan precies uit wat het eigenlijke probleem is....

daarvoor is er de afdeling feedback.
dat is bovendien wat eleganter.

komisch, maar tevens een eyeopener is wel dat dit wordt medegedeeld in het topic aangaande oecumene. :o

Jerommel

Bericht door Jerommel »

callista schreef:komisch, maar tevens een eyeopener is wel dat dit wordt medegedeeld in het topic aangaande oecumene. :o
:lol:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W

Vertrokken user_2

Bericht door Vertrokken user_2 »

callista schreef:
pyro schreef:
Loyola schreef:
Okidoki schreef:
Ik ook...van dit forum.
zo, dat ruimt mooi op...

Fijn dat ik je er een plezier mee heb kunnen doen... je hartelijke woorden zullen me met weemoed aan deze forum-episode doen terugdenken. :lol:

komisch, maar tevens een eyeopener is wel dat dit wordt medegedeeld in het topic aangaande oecumene. :o

En ook fijn dat de ironie ervan je niet ontgaan is.... die sloeg dus inderdaad mede op de reden van vertrek. Maar dat is voor de gebruikers verder niet zo boeiend... dus laat ik het hier maar verder bij. Tabee! :smile:

callista
Man/Vrouw: V

Bericht door callista »

aaaaahhaa Loyola... :mrgreen:

dank u.... ;)
ik zal je missen en het ga je verder goed [geen sarcasme].. :)

Peter79

Bericht door Peter79 »

pyro schreef:
Loyola schreef:
Okidoki schreef:
Ik ook...van dit forum.
Reden = oecumene niet mogelijk? O nee, dat is vast inlegkunde. Maar wat is de reden?

Jammer, dat de wegen uiteengaan :( . Ik wens ieder die weggaat, het beste toe.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)

Gesloten